NRK journalister arrestert i Qatar

Svar
aderyn

Re: NRK journalister arrestert i Qatar

Legg inn av aderyn »

Champis skrev: ons nov 24, 2021 10:41 am
aderyn skrev: ons nov 24, 2021 4:42 am Skulle kjørt boikott når vi fortsatt hadde muligheten. Var enten å delta i dette faenskapet med bismak i munnen eller tatt et tydelig og moralsk riktig standpunkt for et mesterskap vi sannsynligvis ikke ville kvalifisert oss til uansett. En boikott kunne vært noe vi kunne være stolte over i fremtiden når man ser tilbake på hvilken tragedie dette har vært. Nå er vi knapt noe bedre enn resten. T-skjortene og det der blir bare flaut. Skulle klart å valgt en side når vi fortsatt kunne, nå er det for sent.

Jeg har egentlig aldri skjønt den der feelingen folk har på at man skal ta et valg og "stå for noe", for å ha noe "å være stot av i ettertid". Og det tror jeg har drevet mange av boikottforkjemperne. Akkurat som det skulle være et edlere valg enn alt annet. For da tenker man liksom på forholdene i Qatar i stedet for drømmen om et landslag i VM.

For min del har hele tiden spørsmålet vært om hva som gir størst mulighet for endring, og jeg føler meg helt sikker på at en norsk boikott alene aldri ville utgjort et lite prosent engang. Dialog kan utgjøre noen prosenter, men det vil uansett ta flere år å få til noe der også.

Uansett, når sånne saker som denne dukker opp, så virker det på en del folk som om man tror dette ikke hadde skjedd hvis vi hadde gått for boikott.
Det rent moralske aspektet har en verdi sånn jeg ser det. Grunnen til at ingen annet land har gått inn for en boikott er enkelt, penger og den enorme lysten etter å spille et par kamper der nede. Ved å ta et boikott-standpunkt ville man vist man verdsetter humane menneskerettigheter ovenfor penger, og vært først eller eneste i verden til å gjøre dette er faktisk noe å være stolt av. Selv om jeg ikke sier dette er ledende faktor i seg selv.

Sentralt i denne saken er hvorfor Qatar gjør som de gjør. Hele poenget med dette mesterskapet er et forsøk på sportsvasking. Altså bruke enorme antall milliarder på å markedsføre og fremme sitt eget land, først og fremst politisk men også i et forsøk på å skape økt turisme osv så landet har noe å leve på etter oljen. Dette er håpløst å være med på så lenge landet er drevet på denne måten. Siste Amnesty rapport viser at løftene til Qatar ikke har blitt innfridd og at noen av de få positive endringene som skjedde for et par år siden faktisk har blitt reversert igjen siden den gang. Den enorme oppmerksomheten man gir Qatar er ikke noe landet fortjener. Dialog bør i hovedsak skje på høyest politisk nivå ved hjelp av sanksjoner. At noen fotballforbund presser på litt har nok null effekt og Qatar vil gi faen etter mesterskapet er holdt.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Lezah skrev: ons nov 24, 2021 2:07 pm Josimar og NRK. Adressa eller kanskje TA neste?
Guardian kjører saken på førstesida nå.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Everenga skrev: ons nov 24, 2021 2:14 pm
Lezah skrev: ons nov 24, 2021 2:07 pm Josimar og NRK. Adressa eller kanskje TA neste?
Guardian kjører saken på førstesida nå.
Aha, da er det de som står for tur nå snart, da.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Og her har folk nærmest vært i bunnløs sorg for at Norge ikke kvalifiserte seg til VM
og nå støtter plutselig "alle" en boikott.
Hykleriet kjenner ingen grenser og det begynner rett og slett å kjennes. Fy faen !

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

DoktorS skrev: ons nov 24, 2021 12:02 pm .

Det er kommet fram at de har tatt seg inn på et privat område nå - uten godkjennelse. Det kan godt være at dette er en helt riktig forklaring - men dette bryr selvsagt verken mediene eller posører i mediene, enten de er VG-kommentatorer, statsministre eller andre toppfolk i Norge seg om. Her er det ikke fakta som er viktig. Bare propaganda for seg selv.
Tenk at det fins folk som bruker anledningen når norske journalister blir fengslet for å gjøre sin jobb til å spre sitt hat. Den menneskelige småligheten er virkelig stor. Men det er jo inn i tiden å fremstille kritisk journalistikk som propaganda, romantiseringen av totalitære regime uavhengig om det er religiøse eller ideologiske er uansett kvalmende.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Håper norske TV-kanaler driter i å sende noe som helst fra dette mesterskapet. Så kan man heller se verdenscupen i hopp, som det jo morsomt nok kolliderer med.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Minner om at Erna har bedt oss legge denne ballen død. Uhøflig av dere å ikke høre på vår avgåtte statsminister.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Tjaaah skrev: ons nov 24, 2021 2:54 pm Minner om at Erna har bedt oss legge denne ballen død. Uhøflig av dere å ikke høre på vår avgåtte statsminister.
Hun endret vel mening nå akkurat?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lezah skrev: ons nov 24, 2021 3:06 pm
Tjaaah skrev: ons nov 24, 2021 2:54 pm Minner om at Erna har bedt oss legge denne ballen død. Uhøflig av dere å ikke høre på vår avgåtte statsminister.
Hun endret vel mening nå akkurat?
Bra av Erna. Flott å se at hun fortsatt har full kontroll når hun uttaler seg om Qatar.

Begynner å mistenke at hun aldri hadde hørt om landet før den forrige uttalelsen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Tjaaah skrev: ons nov 24, 2021 3:09 pm
Lezah skrev: ons nov 24, 2021 3:06 pm
Tjaaah skrev: ons nov 24, 2021 2:54 pm Minner om at Erna har bedt oss legge denne ballen død. Uhøflig av dere å ikke høre på vår avgåtte statsminister.
Hun endret vel mening nå akkurat?
Bra av Erna. Flott å se at hun fortsatt har full kontroll når hun uttaler seg om Qatar.

Begynner å mistenke at hun aldri hadde hørt om landet før den forrige uttalelsen.
Lenge var nok Qatar kun noe som plaget blæren hennes, ja.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Så kommer denne delegasjonen hjem eller slipper de inn i landet?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lezah skrev: ons nov 24, 2021 3:22 pm Lenge var nok Qatar kun noe som plaget blæren hennes, ja.
Mange i den vestlige verden prøver jo å belære Qatar om ett og annet, så det er ikke så rart om hun har misforstått, nei.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

PapaSmurf skrev: ons nov 24, 2021 8:53 am
SlimWhitman skrev: ons nov 24, 2021 7:49 am
PapaSmurf skrev: ons nov 24, 2021 3:07 am Føles flåsete å støtte en boikott nå som det ikke er noe å tape på det. Men sånn er det. Jeg har vært mot en boikott hele veien, frem til nå.
Frem til nå? Hvorfor var det dette som var tippepunktet for deg? Er to arresterte nordmenn som blir løslatt etter en dag så mye mer graverende enn døde slavearbeidere og en flust med andre menneskerettighetsbrudd? For du visste om dette, vel?
Dette med døde arbeidere følte jeg var fullstendig misvisende. Om en utenlandsk tannlege fikk hjerteinfarkt og døde så skulle VM straffes for det siden 6500 gjestearbeidere hadde omkommet i et land der det er flere utlendinger enn lokale. Det var spekulativt.

Når det kom til menneskerettighetsbrudd er det faktisk slik, eller jeg vil si var det faktisk slik at VM hadde ført til positive endringer. Men den siste tiden virker det som Qatar har gitt mer og mer faen. Og de endringene har nærmest blitt reversert. Amnesty var jo også usikre på dette med boikott da debatten raste tidligere i år.

Mitt hovedpoeng for være mot en boikott var tre ting:

1. Norges boikott alene ville ikke gjøre noe fra eller til. Og symbolpolitikk liker jeg ikke. Jeg har aldri hatt trua på at Norge skulle være den første dominobrikken som falt og som førte til at flere fulgte etter.

2. Skulle man boikottet burde man gjort det så snart tildelingen ble gjort. Og i allefall da korrupsjonen ble avdekket. At man ventet ti år og gikk bananas da et engelsk reportasjeteam fikk det til å virke som at 6500 hadde omkommet under arbeidet med stadionbyggingen følte jeg var snålt.

3. Menneskerettighetsbrudd. Det er knapt et land i verden som vil ta på seg store arrangementer som ikke driver systematiske menneskerettighetsbrudd.Jeg mener fortsatt det er rart å boikotte Qatar av slike årsaker mens man er stille rundt OL i Kina eller man var stille under VM i Russland. Da må man være konsekvent.

Men når de begynner å arrestere folk for å reportere fra landet har de gått over en ny grense. En situasjon som er konkret, håndfast og uakseptabel. Her er det ingen bias, ingen spekulative tall. Og da er det lettere å være tydelig.

Vel talt og støttes!

Brukeravatar
newsflash  
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Pinlig intervju med FIFA president Infantino på CNN i dag, der han skryter av hvordan forholdene i Qatar har forbedret seg.

Link

Han var neppe orientert om arrestasjonen av de norske journalistene, men det viser jo hvordan FIFA-presidenten overhodet ikke er i kontakt med virkeligheten om hvordan forholdene er i Qatar.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

aderyn skrev: ons nov 24, 2021 4:42 am Skulle kjørt boikott når vi fortsatt hadde muligheten.
Enig.

Vi kunne hoppet av kvalikken, om vi mente alvor. Men vi mente aldri alvor.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: ons nov 24, 2021 8:53 am Men når de begynner å arrestere folk for å reportere fra landet har de gått over en ny grense. En situasjon som er konkret, håndfast og uakseptabel. Her er det ingen bias, ingen spekulative tall. Og da er det lettere å være tydelig.
Det er også verdt å bemerke at desto mer vi gravde i denne saken når vi diskuterte den tilbake på vgd, desto mer usikre ble alle deltagerne i tråden, uavhengig av hvilken vei de lente. Oppsummeringen der var vel at så og si alle lente for eller mot boikott, men at alle var enige om at vi trengte mer og bedre informasjon, ellers var det umulig å ta et veldig sterkt standpunkt.

Sånn sett opplever jeg egentlig ikke at du har endret særlig standpunkt siden den diskusjonen, heller at vi nå har fått mer informasjon om hva som foregår, og at det da er lettere å lande på boikott.

Det er veldig lett å kritisere noen som tør å si at de har vært mot boikott, men det er ikke akkurat som om du gikk rundt og sa at du hadde det eneste riktige svaret da heller.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Fortvil ikke. Det er bare fire år til det er VM igjen og nye muligheter for boikott.

Brukeravatar
newsflash  
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

NRKs fremstilling av ha som skjedde:

Link

Var det intervjuet med Qatars VM-sjef Hassan Al Thawadi som utløste det hele?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Lezah skrev: ons nov 24, 2021 3:06 pm
Tjaaah skrev: ons nov 24, 2021 2:54 pm Minner om at Erna har bedt oss legge denne ballen død. Uhøflig av dere å ikke høre på vår avgåtte statsminister.
Hun endret vel mening nå akkurat?
Både hun og andre politikere mener jo nordmenn har alt å lære om toleranse av folk fra slike land.
Så uttalelsen står helt i stil med denne oppfatningen.
At det er helt hinsides er en annen sak.

Brukeravatar
newsflash  
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

"Det internasjonale fotballforbundet (Fifa) beklagar ikkje hendinga der to NRK-journalistar blei pågripne og fengsla i Qatar."

Link

Fifa viser sitt sanne ansikt. Igjen.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Bønder i byen kaller jeg dette. Moland og French på nye eventyr, eller en Frode Berg som har gått seg vill i jungelen.

Read the room.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lumanza skrev: ons nov 24, 2021 9:40 pm Bønder i byen kaller jeg dette. Moland og French på nye eventyr, eller en Frode Berg som har gått seg vill i jungelen.

Read the room.
Du sammenligner journalister som er villige til å tøye grenser og ta riskiko, for å avsløre potensielle menneskerettighetsbrudd, med Moland og French?

Er det noen som ikke skjønner mye her, så er det deg.
Sist redigert av Tjaaah den ons nov 24, 2021 9:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

aderyn skrev: ons nov 24, 2021 2:07 pm
Champis skrev: ons nov 24, 2021 10:41 am
aderyn skrev: ons nov 24, 2021 4:42 am Skulle kjørt boikott når vi fortsatt hadde muligheten. Var enten å delta i dette faenskapet med bismak i munnen eller tatt et tydelig og moralsk riktig standpunkt for et mesterskap vi sannsynligvis ikke ville kvalifisert oss til uansett. En boikott kunne vært noe vi kunne være stolte over i fremtiden når man ser tilbake på hvilken tragedie dette har vært. Nå er vi knapt noe bedre enn resten. T-skjortene og det der blir bare flaut. Skulle klart å valgt en side når vi fortsatt kunne, nå er det for sent.

Jeg har egentlig aldri skjønt den der feelingen folk har på at man skal ta et valg og "stå for noe", for å ha noe "å være stot av i ettertid". Og det tror jeg har drevet mange av boikottforkjemperne. Akkurat som det skulle være et edlere valg enn alt annet. For da tenker man liksom på forholdene i Qatar i stedet for drømmen om et landslag i VM.

For min del har hele tiden spørsmålet vært om hva som gir størst mulighet for endring, og jeg føler meg helt sikker på at en norsk boikott alene aldri ville utgjort et lite prosent engang. Dialog kan utgjøre noen prosenter, men det vil uansett ta flere år å få til noe der også.

Uansett, når sånne saker som denne dukker opp, så virker det på en del folk som om man tror dette ikke hadde skjedd hvis vi hadde gått for boikott.
Det rent moralske aspektet har en verdi sånn jeg ser det. Grunnen til at ingen annet land har gått inn for en boikott er enkelt, penger og den enorme lysten etter å spille et par kamper der nede. Ved å ta et boikott-standpunkt ville man vist man verdsetter humane menneskerettigheter ovenfor penger, og vært først eller eneste i verden til å gjøre dette er faktisk noe å være stolt av. Selv om jeg ikke sier dette er ledende faktor i seg selv.

Sentralt i denne saken er hvorfor Qatar gjør som de gjør. Hele poenget med dette mesterskapet er et forsøk på sportsvasking. Altså bruke enorme antall milliarder på å markedsføre og fremme sitt eget land, først og fremst politisk men også i et forsøk på å skape økt turisme osv så landet har noe å leve på etter oljen. Dette er håpløst å være med på så lenge landet er drevet på denne måten. Siste Amnesty rapport viser at løftene til Qatar ikke har blitt innfridd og at noen av de få positive endringene som skjedde for et par år siden faktisk har blitt reversert igjen siden den gang. Den enorme oppmerksomheten man gir Qatar er ikke noe landet fortjener. Dialog bør i hovedsak skje på høyest politisk nivå ved hjelp av sanksjoner. At noen fotballforbund presser på litt har nok null effekt og Qatar vil gi faen etter mesterskapet er holdt.

Det er her jeg mener du tar grundig feil! Det er ikke moralsk overlegent å mene at boikott er det beste virkemiddelet. Det er ikke sånn at de som er mot boikott av idrettsarrangementer mener at alt er fint og flott i landet det skal arrangeres. Så det at alle landene som ikke er for boikott, kun tenker på penger og har lyst til å spille i VM, faller på sin egen urimelighet.

Tror du jeg ikke verdsetter humane menneskerettigheter overfor penger, siden jeg er mot boikott? Derfor mener jeg at det der "noe å være stolt av" blir lagt på helt feil premisser.

Vi er helt enige om hva som er målet til Qatar med VM, det er ikke der det ligger. Men det er 10 år siden de fikk det tildelt. Hvor var det store supporter-opprøret da? Hvor var medieopprøret? Hvor var diskusjonene om boikott? Det store spørsmålet her er uansett om boikott som virkemiddel har noe som helst hensikt.

startelver

Legg inn av startelver »

De kan takke seg selv, var inne på privat grunn.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Det er visst de jeg ser på som idioter i alle andre tråder som er like idioter her, og forsvarer Quatar.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Harduetforslag skrev: ons nov 24, 2021 12:32 am Gudskjelov for at Norge boikotter VM i Qatar
Hva betyr det for arrangøren egentlig?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Noen medier fortsetter jo helt av hengslene - nå er det voldsomme oppslag på at "FIFA ikke tar avstand" fra arrestasjonen. Nei, det ville jo være ganske uproft - da saken neppe er ute av verden og det framstår som uklart hva som er de faktiske forhold. Fullstendig blodtåke.

startelver

Legg inn av startelver »

Storm i et vannglass.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Jeg bryr meg fint lite om fotball og VM, men jeg synes Norge bør gå litt stille i dørene her. Norge har (og gjør) matet svinene Qatar har på skogen.
In Qatar, Hydro is present as part-owner in an aluminium production plant.

Qatalum has a current nameplate capacity of primary aluminium of 636,000 metric tons and casthouse capacity of 664,000 metric tons. It is a fully integrated plant consisting of a smelter, casthouse and carbon plant as well as a dedicated gas-fired power plant.
In 2018, the Qatar Petroleum ownership in Qatalum was listed on the Qatar stock exchange as Qatar Aluminum Manufacturing Company (QAMCO). Qatar Petroleum hold 51 percent in QAMCO, while Hydro still holds 50 percent of the shares in Qatalum.
https://www.hydro.com/no-NO/om-hydro/hy ... inium-ltd/

Her er det snakk om et aluminiumsverk bygget og drevet av fremmedarbeider, som får sin energi fra et urenset gasskraftverk. Men Hydro liker jo å selge aluminium som det grønne-metallet laget av vannkraft. Mange av de fremmedarbeiderne som jobber der, mange fra Ghana, har også fått opplæring i Norge av Hydro.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Champis skrev: ons nov 24, 2021 9:50 pm
aderyn skrev: ons nov 24, 2021 2:07 pm
Champis skrev: ons nov 24, 2021 10:41 am


Jeg har egentlig aldri skjønt den der feelingen folk har på at man skal ta et valg og "stå for noe", for å ha noe "å være stot av i ettertid". Og det tror jeg har drevet mange av boikottforkjemperne. Akkurat som det skulle være et edlere valg enn alt annet. For da tenker man liksom på forholdene i Qatar i stedet for drømmen om et landslag i VM.

For min del har hele tiden spørsmålet vært om hva som gir størst mulighet for endring, og jeg føler meg helt sikker på at en norsk boikott alene aldri ville utgjort et lite prosent engang. Dialog kan utgjøre noen prosenter, men det vil uansett ta flere år å få til noe der også.

Uansett, når sånne saker som denne dukker opp, så virker det på en del folk som om man tror dette ikke hadde skjedd hvis vi hadde gått for boikott.
Det rent moralske aspektet har en verdi sånn jeg ser det. Grunnen til at ingen annet land har gått inn for en boikott er enkelt, penger og den enorme lysten etter å spille et par kamper der nede. Ved å ta et boikott-standpunkt ville man vist man verdsetter humane menneskerettigheter ovenfor penger, og vært først eller eneste i verden til å gjøre dette er faktisk noe å være stolt av. Selv om jeg ikke sier dette er ledende faktor i seg selv.

Sentralt i denne saken er hvorfor Qatar gjør som de gjør. Hele poenget med dette mesterskapet er et forsøk på sportsvasking. Altså bruke enorme antall milliarder på å markedsføre og fremme sitt eget land, først og fremst politisk men også i et forsøk på å skape økt turisme osv så landet har noe å leve på etter oljen. Dette er håpløst å være med på så lenge landet er drevet på denne måten. Siste Amnesty rapport viser at løftene til Qatar ikke har blitt innfridd og at noen av de få positive endringene som skjedde for et par år siden faktisk har blitt reversert igjen siden den gang. Den enorme oppmerksomheten man gir Qatar er ikke noe landet fortjener. Dialog bør i hovedsak skje på høyest politisk nivå ved hjelp av sanksjoner. At noen fotballforbund presser på litt har nok null effekt og Qatar vil gi faen etter mesterskapet er holdt.

Det er her jeg mener du tar grundig feil! Det er ikke moralsk overlegent å mene at boikott er det beste virkemiddelet. Det er ikke sånn at de som er mot boikott av idrettsarrangementer mener at alt er fint og flott i landet det skal arrangeres. Så det at alle landene som ikke er for boikott, kun tenker på penger og har lyst til å spille i VM, faller på sin egen urimelighet.

Tror du jeg ikke verdsetter humane menneskerettigheter overfor penger, siden jeg er mot boikott? Derfor mener jeg at det der "noe å være stolt av" blir lagt på helt feil premisser.

Vi er helt enige om hva som er målet til Qatar med VM, det er ikke der det ligger. Men det er 10 år siden de fikk det tildelt. Hvor var det store supporter-opprøret da? Hvor var medieopprøret? Hvor var diskusjonene om boikott? Det store spørsmålet her er uansett om boikott som virkemiddel har noe som helst hensikt.
Jeg skjønner absolutt poenget ditt, og jeg prøver ikke å "shame" folk som ikke støtter en boikott, sier ikke at du ikke bryr deg om menneskerettigheter fordi du vil ha dialog men jeg mener oppriktig at boikott pluss en form for dialog er et soleklart bedre alternativ enn å spille mesterskapet og prøve på en dialog. Jeg skjønner ikke helt hva å spille mesterskapet og prøve på en dialog oppnår som en boikott+dialog/politiske sanksjoner etc ikke ville kunne oppnådd. Dette begrunner jeg i at det ser ut til at dialogen som har blir drevet så langt ikke ser ut til å fungere. Pluss at Qatar viser så enormt lite åpenhet i at jeg ikke tror de har noe ønske om å forbedre seg. Hvorfor arrestere noen og nekte en haug med journalister å dokumentere forholdene til arbeiderne hvis alle parter er enig om at dialog er veien fremover. Boikott ville satt et eksempel for fremtidige søkere av VM og kanskje andre idrettsarrangement at ting bør være på plass hvis du skal få lov å arrangere noe på den størrelsen. For å sette det på spissen, du setter ikke en drapsmann rett ut på gata fordi han har lovt å skjerpe seg neste gang. Da må du nesten ta straffen først. Denne rekkefølgen synes jeg er naturlig når du har flere tusen menneskeliv på samvittigheten.

Angående andre delen så er jeg helt enig i at fokuset og debatten burde vært startet langt tidligere. Rapporter og artikler kom for mange år siden men dessverre er det ikke før for et par-tre år siden at folk virkelig skjønte alvoret når man kunne lese om det i landsdekkende medier, selv om det var typ Josimar som skal ha mye av æren så har de ikke samme lesermassen og makten som når de store mediene tar tak i det, som skjedde altfor sent.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»