Redningshelikopteret Sea King er en nobelpris verdig

Svar
Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Redningshelikopteret Sea King er en nobelpris verdig

Legg inn av Oddesen »

Det er synd at det ikke deles ut nobelpriser i teknologi. Vi lever i ingeniørenes tidsalder. De store bragdene de siste århundrene, som omdefinerte menneskenes liv på jorda, omfatter også ingeniørfaget. Nobelprisen i medisin er riktignok en hybrid - her er det nettopp den praktiske anvendelsen av vitenskapen som er i hovedsetet.

Men hva med månelandingen? Rakettforskningens gudfar, Wernher von Braun? Riktignok ble han assosiert med nazi-regimet i Tyskland. Men han var egentlig en suverén vitenskapsmann, som dessverre virket i en tid da nazi-regimet kom til makten. Han bidrog ikke til regimets tilblivelse - hans visjon stod i motstrid til "erde und boden"-ideologi. Hans visjon var å kolonisere universet!

I samme periode som Wernher von Braun gjorde geniale, teknologiske gjennombrudd i verdensrommet, bidrog noen andre til å beherske luftrommet under...Redningshelikopteret Sea King ble oppfunnet/konstruert på 1960-tallet. Jeg vet ikke om noe høyteknologisk verktøy som har beholdt sin aktualitet og funksjon i over 40 år. Dampveivalsene, produsert i siste halvdel av 1800-tallet hadde en uvanlig lang levetid, og bygater - den gang grus var det vanligste dekket - ble vedlikeholdt av disse til langt inn på 1960-tallet. Men de kunne neppe ansees å være høyteknologiske, all den tid damp-motoren ble oppfunnet på 1700-tallet. Nei, Sea King er og blir et teknologisk under! Og absolutt verdig en nobelpris!

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Oddesen skrev: ons okt 27, 2021 8:13 pm Jeg vet ikke om noe høyteknologisk verktøy som har beholdt sin aktualitet og funksjon i over 40 år.
Det er flust av andre flyvende objekter som har holdt det gående i over 40 år:

F16: 47 år: https://en.wikipedia.org/wiki/General_D ... ing_Falcon
C130 (Hercules): 67 år: https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-130_Hercules
Boeing 737: 54 år: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

Og helt sikkert en bråte andre :D

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Xpoolman skrev: tor nov 18, 2021 7:06 pm Og helt sikkert en bråte andre :D
Jepp, f.eks. majestetiske B-52, som fyller 70 år i 2022 og forventes å være i aktiv tjeneste til utpå 2050-tallet

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Xpoolman skrev: tor nov 18, 2021 7:06 pm
Oddesen skrev: ons okt 27, 2021 8:13 pm Jeg vet ikke om noe høyteknologisk verktøy som har beholdt sin aktualitet og funksjon i over 40 år.
Det er flust av andre flyvende objekter som har holdt det gående i over 40 år:

F16: 47 år: https://en.wikipedia.org/wiki/General_D ... ing_Falcon
C130 (Hercules): 67 år: https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-130_Hercules
Boeing 737: 54 år: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

Og helt sikkert en bråte andre :D
Sant nok, men som en maskin til å redde mennesker si kritiske/akutte og værmessig krevende situasjoner, så stiller nok Sea King i en litt annen klasse 😏
Men alt etter hva man mener en nobelpris bør innebære... (ok, C130 har jo reddet mange mht. evakueringer.., men det blir jo litt annerledes).
Tar man f.eks. A-10 Warthog som mem. hadde sin oppstart i -72, og som da (om dette blir tilfelle) "Boeing stated in February 2016 that the A-10 fleet with the new TUSK wings could operate to 2040", så vil jo den få en respektabel "service-tid" -kan man jo si.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild ... derbolt_II
I tillegg, så er vel A-10 en av de mest solide/armerte flygende "boksene" man som pilot kan sitte i, om da beskyttelse av personellet selv- skulle være et krav til "nobelpris" 🙄

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

For å forsvare min påstand om teknologi/ingeniør-nobelpris: Helikopter var fullstendig ukjent før krigen. På 60-tallet ble Sea-King-helikopteret oppfunnet. Jeg mener at de som oppfant Sea-King'en fortjener en nobelpris. Nå, 60 år etter(ikke 40, som jeg sa) er Sea-King'en utfordret av en metall-klump med "avansert teknologi". Men sykehusdirektøren på St.Olav fikk hjelmen blåst av ved en forsøkslanding.

Nå føler jeg meg som Håkon Lie i rullestol på plata i Oslo, hvor han forsvarte tiltak for å bedre livsvilkårene til narkomane. Håkon Lie er Norge. Han forsvarte Norge heroisk. Og han gikk i mot dagens vedtak om amerikanske bombefly til erstatning for F-16. På akkurat samme måte som Håkon Lie ærer de som æres bør, sender jeg en respektfull tanke til de som konstruerte Sea-King. Dette er ingeniører i sin beste alder.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Og alderen er vel 100 år med tanke på at Sea-King ble lansert i 1960.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Oddesen skrev: man nov 22, 2021 10:08 pm For å forsvare min påstand om teknologi/ingeniør-nobelpris: Helikopter var fullstendig ukjent før krigen. På 60-tallet ble Sea-King-helikopteret oppfunnet. Jeg mener at de som oppfant Sea-King'en fortjener en nobelpris. Nå, 60 år etter(ikke 40, som jeg sa) er Sea-King'en utfordret av en metall-klump med "avansert teknologi". Men sykehusdirektøren på St.Olav fikk hjelmen blåst av ved en forsøkslanding.

Nå føler jeg meg som Håkon Lie i rullestol på plata i Oslo, hvor han forsvarte tiltak for å bedre livsvilkårene til narkomane. Håkon Lie er Norge. Han forsvarte Norge heroisk. Og han gikk i mot dagens vedtak om amerikanske bombefly til erstatning for F-16. På akkurat samme måte som Håkon Lie ærer de som æres bør, sender jeg en respektfull tanke til de som konstruerte Sea-King. Dette er ingeniører i sin beste alder.

Den amerikanske versjonen fra Sikorsky ble "utgitt" i -60, ja.
Westland-versjonen (som Norge har brukt og fortsatt bruker) kom ca. 10 år senere.

Når det er sagt, så ville min tidligere stefar (nå avdød) blitt smigret over ditt innlegg, da han i sin tid var teknisk sjef på 330 skv. i en ganske så lang periode (har initialene B.B., om du er kjent med noen av de tidligere veteranene v/330skv.).
Siste julen (før han døde rett på nyåret), så nevnte han i forbindelse med en artikkel i avisa Adressa, der det var nevnt antallet flytimer i Sea King til daværende skvadronsjef v/330 skv., at han da hadde hatt ganske nøyaktig dobbelt så mange timer i Sea King (husker ikke hvor mange tusen timer det var).
Han hadde en del artige (og triste) historier og fotos å dele også -selvsagt..

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Ble litt nervøs når jeg leste ditt innlegg. Var dette et av de innleggene jeg har oversett og unnlatt å svare på i rett tid? Heldigvis skrev du dette innlegget i går. Da er jeg ikke så veldig på ettertid, når jeg svarer i dag.

Jeg er vant til å bli ignorert og latterliggjort på denne kanalen for påstander jeg kommer med. For eksempel har jeg hevdet at det ikke er co2-utslipp til atmosfæren som har skapt drivhuseffekten. Drivhuseffekten kom med den industrielle revolusjon for 250 år siden, og dens utnyttelse/forbrenning av fossilt brensel, olje/kull/(natur)gass. Dermed er det co2-utslipp "merket" med olje/kull/gass som er problemet, og ikke co2/metan fra ku-rap. Videre har jeg hevdet at USAs stolteste øyeblikk, landingen på månen, ble muliggjort takket være en nazi-siv.ing(eller nazisvin som noen sier). Nemlig Werhner von Braun. Han er verdenshistoriens mest ignorerte vitenskaps-ingeniør. Til sist har jeg mast om Sea-king'ens fortreffelighet, og indirekte sagt hvor latterlig og skammelig dagens helikopter-erstatning er(jeg gidder ikke en gang å google navnet). Men geni-streken Sea-king fortjener virkelig en nobel-pris. Teknologi som er uunnværlig 60 år etter at den ble utviklet(engelsk: engineered) fortjener hyllest og tilbedelse.

Takk for ditt flotte, supplerende svar, med førstehåndskjennskap til de som driftet sea-king.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»