Generell diskusjon om corona

Låst
Winnowill

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Winnowill »

Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 9:58 pm
pfrog567 skrev: ons nov 24, 2021 9:54 pm
Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 9:52 pm Fringegirl og pfrog567, dere kan jo melde dere inn i FB-gruppen og gjøre dere opp en mening etter å ha lest selv.

Jeg tenkte i samme baner selv, at gruppen kanskje var fylt med stakkarslige sutrekopper som syntes syndt på seg selv og ville ha oppmerksomhet, men det viser seg å være normale folk med ganske alvorlige plager.
Nei takk :)
Neivel, men da blir det tullete av deg å mene noe som helst rundt dette. Du har, som de fleste andre, en forutinntatt holdning til disse menneskene, som beskriver seriøse og alvorlige bivirkninger etter vaksinen. De blir møtt av helsevesenet og samfunnet med at bivirkningene liksom ikke har sammenheng med vaksinen, og at de lyver (siden du ikke ville trodd på det som skrives der).
Jeg gjentar: Tror du alle i den facebookgruppa er virkelige mennesker?
Eller forstår du at det finnes trollfabrikker som også har representanter i slike grupper som er ute etter å spre desinformasjon ang de vestlige vaksinene?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 9:54 pm
Det er visst større risiko for å få bivirkninger av vaksinen enn av selve viruset, i hvert fall for normalt friske folk på min alder (38). Jeg vil ikke ta sjansen.
Du som "bare" er 38 år, behøver da ikke å ta vaksinen, så lenge du er frisk og uten underliggende sykdommer.
Det hadde ikke jeg gjort heller i din alder.
Men jeg er over 50, røyker og plages med astma. Likevel så var korona-vaksinen den første jeg har tatt siden jeg tok BCG-vaksinen på skolen.
Mest tok jeg den for fellesskapet sin skyld, men også pga min jobb og hensynet til kolleger.
Dog visste jeg at jeg kom til å tåle vaksinen. Mange har sagt de ble så dårlige og bla, bla etter vaksinen. Men jeg merket ingenting verken av den første eller andre dosen. Det skal da mer til :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 9:57 pm
Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 9:54 pm
Ørnie1337 skrev: ons nov 24, 2021 9:50 pm Bivirkningen av vaksinen skal man ta seriøst, og nettopp fordi det er en liten risiko forbundet med vaksinen, så må valget om å ta den være frivillig.
Det er visst større risiko for å få bivirkninger av vaksinen enn av selve viruset, i hvert fall for normalt friske folk på min alder (38). Jeg vil ikke ta sjansen.
Har du noen studier som underbygger dette, eller bare en Facebook-gruppe med masse ukvalifiserte folk som antar at deres plager skyldes vaksinen?
Det er nok helst det siste.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Fringegirl skrev: ons nov 24, 2021 9:59 pm
Jeg gjentar: Tror du alle i den facebookgruppa er virkelige mennesker?
Eller forstår du at det finnes trollfabrikker som også har representanter i slike grupper som er ute etter å spre desinformasjon ang de vestlige vaksinene?
Tror det er mange snodige grupper på Facebook. Holder meg langt unna grupper generelt.
Det finnes sikkert en gruppe der som heter noe slik som "Vi som er vaksinerte" også :)

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

sertono skrev: ons nov 24, 2021 12:45 am - Vi kommer virkelig til å få en forferdelig julehøytid hvis vi ikke tar grep umiddelbart, fortsetter han. Underrapporteringen øker. Vi er i en krise. Alle som nekter å innse det begår en stor tabbe, sier han videre.

Statsminister Angela Merkel beskriver situasjonen som dramatisk, og advarte onsdag om at pandemiens fjerde bølge nå er i ferd med å treffe Tyskland «med full kraft», ifølge Bloomberg."
For å ikke komme i krise må det til med strenge tiltak, munnbind og annet forferdelig herk.

Når skal da dette ta slutt? Ingen av landene i Mellom-Europa slapp opp i sommer. Så dere som er for alle tiltakene er villig til å leve med munnbind og tiltak i 10 år til?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Iseran2770 skrev: ons nov 24, 2021 10:12 pm
sertono skrev: ons nov 24, 2021 12:45 am - Vi kommer virkelig til å få en forferdelig julehøytid hvis vi ikke tar grep umiddelbart, fortsetter han. Underrapporteringen øker. Vi er i en krise. Alle som nekter å innse det begår en stor tabbe, sier han videre.

Statsminister Angela Merkel beskriver situasjonen som dramatisk, og advarte onsdag om at pandemiens fjerde bølge nå er i ferd med å treffe Tyskland «med full kraft», ifølge Bloomberg."
For å ikke komme i krise må det til med strenge tiltak, munnbind og annet forferdelig herk.

Når skal da dette ta slutt? Ingen av landene i Mellom-Europa slapp opp i sommer. Så dere som er for alle tiltakene er villig til å leve med munnbind og tiltak i 10 år til?
10 år? Tenker vi sier livet ut. For tiltaksrytterne er vel ikke hyklere? Hvis munnbind, håndsprit og metern forhindrer smitte i all evighet, bør de vel også fortsette med dette selv når/hvis covid-19 er historie, for at ikke eldre skal dø av influensa...

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

pfrog567 skrev: ons nov 24, 2021 10:02 pm
Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 9:54 pm
Det er visst større risiko for å få bivirkninger av vaksinen enn av selve viruset, i hvert fall for normalt friske folk på min alder (38). Jeg vil ikke ta sjansen.
Du som "bare" er 38 år, behøver da ikke å ta vaksinen, så lenge du er frisk og uten underliggende sykdommer.
Det hadde ikke jeg gjort heller i din alder.
Men jeg er over 50, røyker og plages med astma.
Ser den, helt klart! Hadde jeg vært 60+-, så ville jeg sannsynligvis selv tatt vaksinen. Når det er sagt, så har jeg i bakhodet landslagskeeper Jarstein (36) og hvor syk han ble av Covid. Ingen garantier, uansett hvor sprek man er. Så det blir et personlig valg, hvor jeg må veie for og imot.

Btw, aldri for sent å stumpe siggen!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Fringegirl skrev: ons nov 24, 2021 9:59 pm
Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 9:58 pm
pfrog567 skrev: ons nov 24, 2021 9:54 pm

Nei takk :)
Neivel, men da blir det tullete av deg å mene noe som helst rundt dette. Du har, som de fleste andre, en forutinntatt holdning til disse menneskene, som beskriver seriøse og alvorlige bivirkninger etter vaksinen. De blir møtt av helsevesenet og samfunnet med at bivirkningene liksom ikke har sammenheng med vaksinen, og at de lyver (siden du ikke ville trodd på det som skrives der).
Jeg gjentar: Tror du alle i den facebookgruppa er virkelige mennesker?
Eller forstår du at det finnes trollfabrikker som også har representanter i slike grupper som er ute etter å spre desinformasjon ang de vestlige vaksinene?
Jeg har ikke kunnet se i gruppen at det er noen som skiller seg ut som trollfabrikker. Alle skriver under fullt navn, ofte legger de ut bilder og tom. korrespondanse med det norske helsevesenet.

Tydelig at mange i gruppen er oppriktig fortvilet da de har gått fra å være normalt friske til plutselig å få blodpropper, frozen shoulder, migreneanfall, eller intens kløe over hele kroppen, for å nevne noe av det som stadig går igjen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 10:28 pm
Ser den, helt klart! Hadde jeg vært 60+-, så ville jeg sannsynligvis selv tatt vaksinen. Når det er sagt, så har jeg i bakhodet landslagskeeper Jarstein (36) og hvor syk han ble av Covid. Ingen garantier, uansett hvor sprek man er. Så det blir et personlig valg, hvor jeg må veie for og imot.

Btw, aldri for sent å stumpe siggen!
Skjønner det. Men at Jarstein ble veldig syk etterpå, har vel mer med han å gjøre. Mange unge idrettsutøvere dør i tidlig alder, slik som f.eks. svømmeren Alexander Oen. Han viste vel heller ikke om at han hadde trange blodårer som førte til hans død.
Ingen som undersøker seg for alt mulig, så lenge de i utgangspunktet føler seg frisk selv.

Og nei, jeg stumper ikke røyken etter så mange år. Da dauer jeg i hvert fall :)
Man skal nyte livet og kose seg, i stedet for å tenke på alt mulig av farer og sykdommer. Det er neppe bra.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 10:33 pm Jeg har ikke kunnet se i gruppen at det er noen som skiller seg ut som trollfabrikker. Alle skriver under fullt navn, ofte legger de ut bilder og tom. korrespondanse med det norske helsevesenet.

Tydelig at mange i gruppen er oppriktig fortvilet da de har gått fra å være normalt friske til plutselig å få blodpropper, frozen shoulder, migreneanfall, eller intens kløe over hele kroppen, for å nevne noe av det som stadig går igjen.
Du tar feil om du tror du kan se hvem som er det, vi snakker om profesjonelle aktører. Vi snakker ikke en tom profilside, uten venner eller bilder.Du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du ikke er skeptisk til det du leser der også av andre grunner, som flere har påpeket i tråden. Da er du et lett offer for de som har en agenda.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Queenie skrev: ons nov 24, 2021 9:49 pm Ukerapporten for uke 44 fra FHI forteller følgende: for uvaksinerte over 18 år per 100 000 har 12,1 personer blitt innlagt. Om vi tar hardt i og sier at ca 600 000 er uvaksinerte i denne gruppen kan vi altså forvente at ca 73 personer blir innlagt.

Hånda i været om du mener dette er en fare for sykehus, rikets sikkerhet og ditt liv forøvrig.
I tillegg må du justere for de som egentlig er innlagt av andre årsaker. Da blir tallet kanskje 50.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Bjoneroa skrev: ons nov 24, 2021 10:33 pm
Jeg har ikke kunnet se i gruppen at det er noen som skiller seg ut som trollfabrikker. Alle skriver under fullt navn, ofte legger de ut bilder og tom. korrespondanse med det norske helsevesenet.

Tydelig at mange i gruppen er oppriktig fortvilet da de har gått fra å være normalt friske til plutselig å få blodpropper, frozen shoulder, migreneanfall, eller intens kløe over hele kroppen, for å nevne noe av det som stadig går igjen.
Men hvis du ikke kjenner de personene, så vet ikke du om de er hypokondere eller ikke?
For det er mange folk som sender mail til de og de myndighetene om både ditt og datt som "plager" de.

Queenie

Legg inn av Queenie »

NoDabForYou skrev: ons nov 24, 2021 10:43 pm
Queenie skrev: ons nov 24, 2021 9:49 pm Ukerapporten for uke 44 fra FHI forteller følgende: for uvaksinerte over 18 år per 100 000 har 12,1 personer blitt innlagt. Om vi tar hardt i og sier at ca 600 000 er uvaksinerte i denne gruppen kan vi altså forvente at ca 73 personer blir innlagt.

Hånda i været om du mener dette er en fare for sykehus, rikets sikkerhet og ditt liv forøvrig.
I tillegg må du justere for de som egentlig er innlagt av andre årsaker. Da blir tallet kanskje 50.
Ja ja, tok hardt i 😀 skremmende tall..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

NoDabForYou skrev: ons nov 24, 2021 10:43 pm
Queenie skrev: ons nov 24, 2021 9:49 pm Ukerapporten for uke 44 fra FHI forteller følgende: for uvaksinerte over 18 år per 100 000 har 12,1 personer blitt innlagt. Om vi tar hardt i og sier at ca 600 000 er uvaksinerte i denne gruppen kan vi altså forvente at ca 73 personer blir innlagt.

Hånda i været om du mener dette er en fare for sykehus, rikets sikkerhet og ditt liv forøvrig.
I tillegg må du justere for de som egentlig er innlagt av andre årsaker. Da blir tallet kanskje 50.
Det er ikke "mange" med Covid-19 som er innlagt pr dags dato.
Dessuten så skal det da selvfølgelig ikke skilles på vaksinerte og uvaksinert hvis folk trenger hjelp fra helsevesenet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ørnie1337 skrev: ons nov 24, 2021 9:06 pm
Neptun skrev: ons nov 24, 2021 8:59 pm Bergen ber om tiltak for hele landet, fordi de selv er mest ustyrlige. (hvem ellers?)

Flere og flere ber om tiltak fordi uvaksinerte opptar verdifulle sykehusplasser. Uansvarlige idioter som tror alle verdens land og ledere er enige om å konspirere mot befolkningen sørger altså for at folk ikke får utført nødvendige operasjoner fordi de selv tar plassen deres. I tillegg kan de muligens oppnå at alle må svelge tiltak som er unødvendige for ansvarsfulle vaksinerte. Det som bør gjøres er å innføre koronapass for å slippe inn på sykehus. Slutt å ta hensyn til dem.
Samme med idiotene som røyker! Og alle fjøsnissene som spiller fotball og møter opp på sykehuset med brukket bein! Burde vært egenandel for behandlinger på sykehus basert på hvilken livsstil man har!
Selvfølgelig må man ha noen å skylde på.
Det er ikke så mange som kan skryte av å ha en perfekt livsstil, så dette er skivebom. Røykerne er ikke dem som fyller sykehusene akkurat nå, ei heller dem som er å klandre for tiltak som måtte komme på grunn av vaksinemotstand hos voksne og uvaksinerte barn/unge som er fritatt for smittevern.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Neptun skrev: ons nov 24, 2021 11:43 pm
Ørnie1337 skrev: ons nov 24, 2021 9:06 pm
Neptun skrev: ons nov 24, 2021 8:59 pm Bergen ber om tiltak for hele landet, fordi de selv er mest ustyrlige. (hvem ellers?)

Flere og flere ber om tiltak fordi uvaksinerte opptar verdifulle sykehusplasser. Uansvarlige idioter som tror alle verdens land og ledere er enige om å konspirere mot befolkningen sørger altså for at folk ikke får utført nødvendige operasjoner fordi de selv tar plassen deres. I tillegg kan de muligens oppnå at alle må svelge tiltak som er unødvendige for ansvarsfulle vaksinerte. Det som bør gjøres er å innføre koronapass for å slippe inn på sykehus. Slutt å ta hensyn til dem.
Samme med idiotene som røyker! Og alle fjøsnissene som spiller fotball og møter opp på sykehuset med brukket bein! Burde vært egenandel for behandlinger på sykehus basert på hvilken livsstil man har!
Selvfølgelig må man ha noen å skylde på.
Det er ikke så mange som kan skryte av å ha en perfekt livsstil, så dette er skivebom. Røykerne er ikke dem som fyller sykehusene akkurat nå, ei heller dem som er å klandre for tiltak som måtte komme på grunn av vaksinemotstand hos voksne og uvaksinerte barn/unge som er fritatt for smittevern.
Det er ingen som er å klandre for tiltak som måtte komme utover de som vedtar dem. Hvorfor skulle barn og unge være underlagt smittevern+

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 11:47 pm
Neptun skrev: ons nov 24, 2021 11:43 pm
Ørnie1337 skrev: ons nov 24, 2021 9:06 pm

Samme med idiotene som røyker! Og alle fjøsnissene som spiller fotball og møter opp på sykehuset med brukket bein! Burde vært egenandel for behandlinger på sykehus basert på hvilken livsstil man har!
Selvfølgelig må man ha noen å skylde på.
Det er ikke så mange som kan skryte av å ha en perfekt livsstil, så dette er skivebom. Røykerne er ikke dem som fyller sykehusene akkurat nå, ei heller dem som er å klandre for tiltak som måtte komme på grunn av vaksinemotstand hos voksne og uvaksinerte barn/unge som er fritatt for smittevern.
Det er ingen som er å klandre for tiltak som måtte komme utover de som vedtar dem. Hvorfor skulle barn og unge være underlagt smittevern+
Fordi de smitter andre?
Samt foreldrene sine og besteforeldrene som kanskje ikke tåler å bli syk.

Jo, jeg KLANDRER vaksinenektere, uansvarlige snyltere og egoister.

Champis

Legg inn av Champis »

fazz skrev: ons nov 24, 2021 12:44 pm
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:22 pm Merker også at stadig flere bekjente rundt meg har blitt hjernevasket av fryktpropagandaen, selv som fullvaksinerte..

Skummelt med masse smitte, må være forsiktig, kan ikke dra dit og gjøre datt.

Helt hysterisk..
Kanskje de rett og slett ikke ønsker å bli syke, eller havne i en karantenesituasjon? Jeg vet i alle fall med meg selv at dersom jeg vet om at folk rundt meg har influensa, så holder jeg meg unna, ikke fordi jeg er spesielt redd for influensa, men mer fordi jeg ønsker ikke å bli syk fordi det rett og slett suger.

Jeg tror jeg aldri har droppet å delta på noe fordi én eller flere av de andre har hatt influensa. Men det er nå bare meg.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

3000 smittetilfeller i snitt igår og på tirsdag.

Spesielt i Oslo-området, Drammen, på store deler av Vestlandet og i hele Østfold stiger det kraftig.

I Trondheim og Tromsø forsetter det å synke.
Sist redigert av Hetfield den tor nov 25, 2021 12:45 am, redigert 1 gang totalt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Over 4500 nye smittede. Etterslep ja, men nå smitter det skremmende.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

HNilsen skrev: ons nov 24, 2021 10:52 am Hardy-gutten har da mange interessante betraktninger. F.eks. at kravene til munnbind må være de samme i bussen som i operasjonsstua. Ellers blir kirurgen forvirret.
Ptro! Det har jeg aldri sagt.

Det jeg sa var at hvis munnbind har effekt på sykehuset, så har det effekt på bussen også. Og hvis munnbind ikke har effekt, så burde Nilsen med venner fortelle leger og sykepleiere at det er unødvendig å bruke. Kirurgiske munnbind som brukes på sykehus er ikke magiske og med annen effekt enn kirurgiske munnbind som selges over disk. Jeg forklarte også om smittestoffers virulens, utgangsport, smittevei, inngangsport, etc.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Champis skrev: ons nov 24, 2021 11:22 am Det som skjer en del steder i verden bør absolutt opphauses grundig, ja! Og det burde fått mye mer oppmerksomhet. Hva synes du om det som foregår i f.eks. Østerrike og Australia?
Som jeg skrev til morromannen og som jeg trodde du fikk med deg: Omtrent det samme som jeg synes om sultkatastrofer, flomkatastrofer, etc, etc, i andre deler av verden. Men nå doomscroller jeg heller ikke, så noen vil sikkert kalle meg en egoist som ikke bryr meg så lenge det ikke rammer meg personlig.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:39 am
Jeg tror jeg aldri har droppet å delta på noe fordi én eller flere av de andre har hatt influensa. Men det er nå bare meg.
Folk kan gjøre mye selv før de oppsøker lege pga av influensa. Hold deg hjemme og drikk mye. Det hjelper, så lenge man ikke er gammel eller har underliggende sykdommer da. Da hender det at det fort kan bli alvorlig.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Elendig intensivkapasitet også i Stavanger, helt fullt på hele sykehuset og de kan ikke legge inn hvert enkelt tilfelle lengre..

Sykemeldte ansatte, stor pågang av pasienter med RS-virus og andre virus som tiltakene holdt unna i tilegg til korona er årsakene.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 12:40 am 3000 smittetilfeller i snitt igår og på tirsdag.

Spesielt i Oslo-området, Drammen, på store deler av Vestlandet og i hele Østfold stiger det kraftig.

I Trondheim og Tromsø forsetter det å synke.
Så pass ja, da er vi nesten oppe på tysk nivå.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

MacanT skrev: tor nov 25, 2021 1:15 am
Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 12:40 am 3000 smittetilfeller i snitt igår og på tirsdag.

Spesielt i Oslo-området, Drammen, på store deler av Vestlandet og i hele Østfold stiger det kraftig.

I Trondheim og Tromsø forsetter det å synke.
Så pass ja, da er vi nesten oppe på tysk nivå.
Den elendige intensivkapasiteten og grunnbemanningen på flere regionale sykehus, samt det kommunale helsevesenet begynner å bli et større problem nå..

Masse RS-virus og luftveisinfeksjoner pga. forskyvning med tiltak, oppå stigende koronasmitte og sykemeldte ansatte med den overnevnte tynne grunnbemanningen overvelder Stavanger, Ahus og Kalnes nå..

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 1:00 am Elendig intensivkapasitet også i Stavanger, helt fullt på hele sykehuset og de kan ikke legge inn hvert enkelt tilfelle lengre..

Sykemeldte ansatte, stor pågang av pasienter med RS-virus og andre virus som tiltakene holdt unna i tilegg til korona er årsakene.
Har du noen fornuftige forslag på hvordan dette kan løses?

Tiltak som munnbind, eller strengere lut? Helsevesenet vårt er vi stuck med, inntil videre.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Siste ukesrapport fra FHI ligger her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... .11.21.pdf

For å si det enkelt så bidrar antivaxxerne med en forferdelig belastning på helsevesenet vårt. Jeg må si det gjør meg såpass primal at jeg blir irritert. Fiksen er der, få ut fingeren å få deg vaksinert hvis du ikke er det. Kanskje tante Olga kan få seg ei ny hofte til jul, i stedet for at de må pleie idioter på sykehusene våre.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 1:45 am Siste ukesrapport fra FHI ligger her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... .11.21.pdf

For å si det enkelt så bidrar antivaxxerne med en forferdelig belastning på helsevesenet vårt. Jeg må si det gjør meg såpass primal at jeg blir irritert. Fiksen er der, få ut fingeren å få deg vaksinert hvis du ikke er det. Kanskje tante Olga kan få seg ei ny hofte til jul, i stedet for at de må pleie idioter på sykehusene våre.
Har du et tall eller en bemerkning for å understøtte det eller? Tviler ikke

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Vi burde ha tvang på alle EØS borgere som drar inn til landet. De ekstrautgiftene det medfører kan den lukrative byggebransjen ta på seg

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»