Generell diskusjon om corona

Låst
Queenie

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Queenie »

Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte også smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data på, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 9:06 am Har vært overkill med over-overdesinfinseringen.

Og det har nok fått litt konsekvenser for immunforsvaret til mange.
Bakterier hjelper oss, for sterilt miljø er usunt.

basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: tor nov 25, 2021 9:03 am Nakstad går ut og endelig innrømmer at spriting av hender gjør bortimot nada mot koronasmitte.
Nå gjenstår det bare at han også går ut og innrømmer at munnbind på butikken gjør bortimot nada mot koronasmitte.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Lew_Ashby skrev: tor nov 25, 2021 9:14 am
Maxus5 skrev: tor nov 25, 2021 9:03 am Nakstad går ut og endelig innrømmer at spriting av hender gjør bortimot nada mot koronasmitte. Påstår selv han har sagt det mange ganger.
Vi kan ta Nakstad på mye, men dette med effekten av håndvask har han jo pratet om i et år snart.

https://www.nettavisen.no/nyheter/virus ... 3424076047

Det skal sies at Helsedir. gikk ut 4 dager senere og pratet om å endre reglene for håndvask i lys av den britiske mutasjonen:

https://www.utdanningsnytt.no/espen-nak ... ten/270675
Hva er det som gjør at det ikke gå inn da ? Har man vært tydelig nok, eventuelt så har politikere vært litt for lette med å rope ut at man må sprite seg. Samt kommuneleger.
Jeg ser det stadig at man har tåpelige påbud om spriting. Jeg var på et matmarked der man måtte sprite seg før man gikk inn, om så man bare skulle gå gjennom. Har vært på spisesteder der ingen kunne bruke et bord selv om det var vasket etter siste gjest før man hadde spritet bordet. Har vært på butikker der man spriter handlevogner før de får brukes opp igjen. Bufeer der man må ha handsker når man forsyner seg. Arbeidsgivere som går ut og ber folk åpne dører med albuen og gjøre det samme med lysbrytere . Lista fortsetter -

Jeg føler dette med spriting og munnbind er placebo-effekten folk trenger. Man må ha noe man føler hjelper. Noen tror på gud og har troen sin som en trygghet, andre trenger et smittevern de tror virker å følge gjennom dagen.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 9:06 am Har vært overkill med over-overdesinfinseringen.

Og det har nok fått litt konsekvenser for immunforsvaret til mange.
Dette med god hygiene for å unngå patogener er i mange sammenhenger en illusjon av den enkle grunn at det i praksis er tilnærmet umulig. Alt du tar på i løpet av dagen kan og vil inneholde virus og bakterier, helt sikker coronavirus også om det er i omløp. Vasker du hendene jevnlig er sannsynligheten overveldende for at du enten ikke vasker de godt nok eller at du f.eks tar på kran eller dørhåndtak etterpå som også er tatt på av folk, deriblant deg, med skitne hender. Bare det å skylle ned i dass uten at du legger lokket på kaster opp uante mengder basselusker som svever rundt i rommet i opptil en halvtime. Spriter du deg er sannsynligheten tilsvarende høy for at du ikke bruker nok sprit og/eller ikke dekker alle flater.

Vi kan ikke skjerme oss fra dette, og det meste er helt ufarlig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 1:45 am Siste ukesrapport fra FHI ligger her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... .11.21.pdf

For å si det enkelt så bidrar antivaxxerne med en forferdelig belastning på helsevesenet vårt. Jeg må si det gjør meg såpass primal at jeg blir irritert. Fiksen er der, få ut fingeren å få deg vaksinert hvis du ikke er det. Kanskje tante Olga kan få seg ei ny hofte til jul, i stedet for at de må pleie idioter på sykehusene våre.
Troller du nå, eller forstår du ikke hva du leser eller sier?

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »


Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Demokratiet har falt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Funkhouser skrev: tor nov 25, 2021 9:35 am
Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 9:06 am Har vært overkill med over-overdesinfinseringen.

Og det har nok fått litt konsekvenser for immunforsvaret til mange.
Dette med god hygiene for å unngå patogener er i mange sammenhenger en illusjon av den enkle grunn at det i praksis er tilnærmet umulig. Alt du tar på i løpet av dagen kan og vil inneholde virus og bakterier, helt sikker coronavirus også om det er i omløp. Vasker du hendene jevnlig er sannsynligheten overveldende for at du enten ikke vasker de godt nok eller at du f.eks tar på kran eller dørhåndtak etterpå som også er tatt på av folk, deriblant deg, med skitne hender. Bare det å skylle ned i dass uten at du legger lokket på kaster opp uante mengder basselusker som svever rundt i rommet i opptil en halvtime. Spriter du deg er sannsynligheten tilsvarende høy for at du ikke bruker nok sprit og/eller ikke dekker alle flater.

Vi kan ikke skjerme oss fra dette, og det meste er helt ufarlig.
Grundig håndvask etter at man har vært på do eller hostet/nyst i hendene eller før man spiser er mer enn nok.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:47 am
Demokratiet har falt.
😀

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MatsEn89 skrev: tor nov 25, 2021 9:48 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:47 am
Demokratiet har falt.
😀
Du liker det?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

"Det handler om smittevern"

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?
Jeg vet ikke hva du mener med dette, men de to siste ukene har nesten 100 vaksinerte vært innlagt. Det ligger i underkant av 50 i uka.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:48 am
Funkhouser skrev: tor nov 25, 2021 9:35 am
Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 9:06 am Har vært overkill med over-overdesinfinseringen.

Og det har nok fått litt konsekvenser for immunforsvaret til mange.
Dette med god hygiene for å unngå patogener er i mange sammenhenger en illusjon av den enkle grunn at det i praksis er tilnærmet umulig. Alt du tar på i løpet av dagen kan og vil inneholde virus og bakterier, helt sikker coronavirus også om det er i omløp. Vasker du hendene jevnlig er sannsynligheten overveldende for at du enten ikke vasker de godt nok eller at du f.eks tar på kran eller dørhåndtak etterpå som også er tatt på av folk, deriblant deg, med skitne hender. Bare det å skylle ned i dass uten at du legger lokket på kaster opp uante mengder basselusker som svever rundt i rommet i opptil en halvtime. Spriter du deg er sannsynligheten tilsvarende høy for at du ikke bruker nok sprit og/eller ikke dekker alle flater.

Vi kan ikke skjerme oss fra dette, og det meste er helt ufarlig.
Grundig håndvask etter at man har vært på do eller hostet/nyst i hendene eller før man spiser er mer enn nok.
Selvsagt, det man ikke trenger å tro på er at «god hygiene» er en måte å skjerme seg fra patogener. Det er umulig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Funkhouser skrev: tor nov 25, 2021 9:52 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:48 am
Funkhouser skrev: tor nov 25, 2021 9:35 am

Dette med god hygiene for å unngå patogener er i mange sammenhenger en illusjon av den enkle grunn at det i praksis er tilnærmet umulig. Alt du tar på i løpet av dagen kan og vil inneholde virus og bakterier, helt sikker coronavirus også om det er i omløp. Vasker du hendene jevnlig er sannsynligheten overveldende for at du enten ikke vasker de godt nok eller at du f.eks tar på kran eller dørhåndtak etterpå som også er tatt på av folk, deriblant deg, med skitne hender. Bare det å skylle ned i dass uten at du legger lokket på kaster opp uante mengder basselusker som svever rundt i rommet i opptil en halvtime. Spriter du deg er sannsynligheten tilsvarende høy for at du ikke bruker nok sprit og/eller ikke dekker alle flater.

Vi kan ikke skjerme oss fra dette, og det meste er helt ufarlig.
Grundig håndvask etter at man har vært på do eller hostet/nyst i hendene eller før man spiser er mer enn nok.
Selvsagt, det man ikke trenger å tro på er at «god hygiene» er en måte å skjerme seg fra patogener. Det er umulig.
Det reduserer risikoen. Det er alt man kan gjøre her i livet. Små, enkle grep som gjør oss litt tryggere.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:54 am
Funkhouser skrev: tor nov 25, 2021 9:52 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:48 am

Grundig håndvask etter at man har vært på do eller hostet/nyst i hendene eller før man spiser er mer enn nok.
Selvsagt, det man ikke trenger å tro på er at «god hygiene» er en måte å skjerme seg fra patogener. Det er umulig.
Det reduserer risikoen. Det er alt man kan gjøre her i livet. Små, enkle grep som gjør oss litt tryggere.
Kommentaren var rettet mot dette (og lignende):
« Og det har nok fått litt konsekvenser for immunforsvaret til mange.»

Det er sosial distansering som fører til dette, normal eller selv litt «overdreven» hygiene ala hyppigere håndvask og spriting gjør lite i å skjerme folk flest fra patogener i den grad det påvirker immunforsvaret.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:18 am
Maxus5 skrev: tor nov 25, 2021 9:03 am Nakstad går ut og endelig innrømmer at spriting av hender gjør bortimot nada mot koronasmitte.
Nå gjenstår det bare at han også går ut og innrømmer at munnbind på butikken gjør bortimot nada mot koronasmitte.
Forfatterne bak den kjente Bangladesh-studien, som skulle være beviset på at munnbind har en effekt og som var den første av sitt slag av god kvalitet, med gode kontrollgrupper etc. har nå sluppet kode og data til studien, sånn at en del nye tall har kommet fram.

Opprinnelig ble studien hyllen i diverse medier med sitater som f.eks.
mask-wearing can have a significant impact on limiting the spread of symptomatic covid-19, the disease caused by the virus.
og
“I think this should basically end any scientific debate about whether masks can be effective in combating covid at the population level,” Jason Abaluck, an economist at Yale who helped lead the study, said in an interview, calling it “a nail in the coffin” of the arguments against masks.
Basert på det som skrives på Twitter, av f.eks. Ben Recht, som har sett nærmere på tallene, så er det nå grunn til å trekke hele konklusjonen i tvil, da det viser seg at konklusjonen ble gjort basert på at den maskerte gruppen hadde 20 færre tilfeller over 8 uker, i en gruppe på 340 000 personer.

Francious Balloux var også inne på noe lignende allerede når de første tallene ble sluppet, og nå som tallene er ute så tyder mye på at han hadde helt rett.

Så, med et uendelig antall studier rundt munnbind i løpet av halvannet+ år, pluss studier gjort før pandemien rundt lignende virus, så er vi fortsatt ikke der at det finnes noen gode beviser på at de faktisk har en effekt. I tillegg til all real world data som viser at det ikke er noe korrelasjon mellom bruk og smitteutvikling.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:51 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?
Jeg vet ikke hva du mener med dette, men de to siste ukene har nesten 100 vaksinerte vært innlagt. Det ligger i underkant av 50 i uka.
Jeg skjønner at statistikk, tall og sånt blir vanskelig. Disse tallene finner du i FHI sine ukentlige rapporter.

basillen

Legg inn av basillen »

Jeg ser ingenting i denne teksten om de som faktisk har hatt Covid-19 og som dermed har robust naturlig immunitet. Så her legges det altså opp til at hvis man ønsker å reise i Europa, selv etter at man har hatt viruset, så må man likevel til enhver tid ha siste booster?

Hvordan er det mulig at vi i år 2021 fullstendig ignorerer vitenskap? Selv under the dark ages kan det ikke ha vært så ille som dette.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:47 am
Demokratiet har falt.
Det artikkelen sier er altså at EU ser på å gjøre koronasertifikatet ugyldig hvis det er mer enn 9 måneder siden du fikk din siste covid-vaksine. Altså ser de for seg en verden med uendelige booster-shots.

Det er såpass utrolig å lese at man kan nesten ikke tro at det er sant.

basillen

Legg inn av basillen »

Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 10:10 am Det artikkelen sier er altså at EU ser på å gjøre koronasertifikatet ugyldig hvis det er mer enn 9 måneder siden du fikk din siste covid-vaksine. Altså ser de for seg en verden med uendelige booster-shots.

Det er såpass utrolig å lese at man kan nesten ikke tro at det er sant.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men jeg begynner neste å tro at The Great Reset konspirasjonsteoretikerne kan være inne på noe. At alt dette rett og slett er en del av en plan for å få oss til å reise mindre.

For, som du sier, dette er så utrolig å lese at man nesten ikke kan tro at det er sant.

Hvorfor kjøpte jeg ikke aksjer i Pfizer i 2019?
Sist redigert av basillen den tor nov 25, 2021 10:21 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Lurer på hvorfor Nakstad føler behov for å gå ut og bagatellisere håndvask og skylde på FHI for å drive med feilretta tips. Samtidig trekker han fram innendørs ventilasjon som noe som nå er viktigere. Hvem var det som hadde aircondition som kjepphest igjen? Tror det er en gryende profesjonell crush på gang her jeg :)

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 10:10 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:47 am
Demokratiet har falt.
Det artikkelen sier er altså at EU ser på å gjøre koronasertifikatet ugyldig hvis det er mer enn 9 måneder siden du fikk din siste covid-vaksine. Altså ser de for seg en verden med uendelige booster-shots.

Det er såpass utrolig å lese at man kan nesten ikke tro at det er sant.
Og noen tror fortsatt det handler om helse.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 10:17 am
Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 10:10 am Det artikkelen sier er altså at EU ser på å gjøre koronasertifikatet ugyldig hvis det er mer enn 9 måneder siden du fikk din siste covid-vaksine. Altså ser de for seg en verden med uendelige booster-shots.

Det er såpass utrolig å lese at man kan nesten ikke tro at det er sant.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men jeg begynner neste å tro at The Great Reset konspirasjonsteoretikerne kan være inne på noe. At alt dette rett og slett er en del av en plan for å få oss til å reise mindre.

For, som du sier, dette er så utrolig å lese at man nesten ikke kan tro at det er sant.
Ja, det er sikkert reisene de er ute etter å ta....

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:02 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:51 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?
Jeg vet ikke hva du mener med dette, men de to siste ukene har nesten 100 vaksinerte vært innlagt. Det ligger i underkant av 50 i uka.
Jeg skjønner at statistikk, tall og sånt blir vanskelig. Disse tallene finner du i FHI sine ukentlige rapporter.
I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Daniel skrev: tor nov 25, 2021 10:19 am Lurer på hvorfor Nakstad føler behov for å gå ut og bagatellisere håndvask og skylde på FHI for å drive med feilretta tips. Samtidig trekker han fram innendørs ventilasjon som noe som nå er viktigere. Hvem var det som hadde aircondition som kjepphest igjen? Tror det er en gryende profesjonell crush på gang her jeg :)
Fant nok tonen på bakrommet hos Debatten ja.

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:02 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:51 am

Jeg vet ikke hva du mener med dette, men de to siste ukene har nesten 100 vaksinerte vært innlagt. Det ligger i underkant av 50 i uka.
Jeg skjønner at statistikk, tall og sånt blir vanskelig. Disse tallene finner du i FHI sine ukentlige rapporter.
I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:02 am

Jeg skjønner at statistikk, tall og sånt blir vanskelig. Disse tallene finner du i FHI sine ukentlige rapporter.
I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 10:17 am
Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 10:10 am Det artikkelen sier er altså at EU ser på å gjøre koronasertifikatet ugyldig hvis det er mer enn 9 måneder siden du fikk din siste covid-vaksine. Altså ser de for seg en verden med uendelige booster-shots.

Det er såpass utrolig å lese at man kan nesten ikke tro at det er sant.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men jeg begynner neste å tro at The Great Reset konspirasjonsteoretikerne kan være inne på noe. At alt dette rett og slett er en del av en plan for å få oss til å reise mindre.

For, som du sier, dette er så utrolig å lese at man nesten ikke kan tro at det er sant.

Hvorfor kjøpte jeg ikke aksjer i Pfizer i 2019?
Hvorfor trekke den minst sannsynlige slutningen når absolutt alt siden mars 2020 har pekt på et problem med risikoaversjon? Selvfølgelig boostet av underliggende problemer som mistilitt til myndigheter etc. som bare forsterker myndighetenes viljer (i visse land) til å stramme enda hardere til. Disse tåpelige konspiteoriene krever mer enn indisier og påstander, det skal ganske ekstreme krefter og grep til for å koordinere svære aksjoner for å oppnår et bestem mål hvor noe så ukontrollerbart som pandemien er et ledd. Hvor er bevisene?
Sist redigert av Funkhouser den tor nov 25, 2021 10:32 am, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Daniel skrev: tor nov 25, 2021 10:19 am Lurer på hvorfor Nakstad føler behov for å gå ut og bagatellisere håndvask og skylde på FHI for å drive med feilretta tips. Samtidig trekker han fram innendørs ventilasjon som noe som nå er viktigere. Hvem var det som hadde aircondition som kjepphest igjen? Tror det er en gryende profesjonell crush på gang her jeg :)
Han vil nok sende noen stikk mot FHI som ville behandle dette som en vanlig influensa og var lite mottakelige for all kunnskap som tilsa at det ikke kunne håndteres på den måten.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»