Generell diskusjon om corona

Låst
Queenie

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am

I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
Over 18 år da, luring.

Men ingen bombe at enkel statistikk blir en utfordring her.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:32 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am

😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
Over 18 år da, luring.

Men ingen bombe at enkel statistikk blir en utfordring her.
Kan du vise til at FHI sier det du påstår her? Jeg ville ikke vært så høy på pære som deg hvis jeg hadde påstått at bare 50-70 uvaksinerte vil bli innlagt, når over 100 uvaksinerte har vært innlagt de siste to ukene. Da hadde jeg kanskje begynt å tenkte at det var mulig at jeg hadde misforstått noe. Men du bare dobler opp du med din åpenbart feilaktige påstand. Spenstig tilnærming.
Sist redigert av Solvgutt1 den tor nov 25, 2021 10:41 am, redigert 2 ganger totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:33 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:32 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am

Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
Over 18 år da, luring.

Men ingen bombe at enkel statistikk blir en utfordring her.
Kan du vise til at FHI sier det du påstår her? Jeg ville ikke vært så høy på pære som deg hvis jeg hadde påstått at bare 50-70 uvaksinerte vil bli innlagt, når over 100 uvaksinerte har vært innlagt de siste to ukene. Da hadde jeg kanskje begynt å tenkte at det var mulig at jeg hadde misforstått noe. Men du bare dobler opp du med din åpenbart feilaktige påstand. Spenstig tilnærming.
Les rapporten selv, heretter får du ikke svar fra meg.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am

I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.

Nå er ikke alle corona positive på sykehusene innlagt pga corona. Husker ikke prosenten men var det ca 70ish% som var innlagt pga corona. Resten var innlagt av andre årsaker, men testet positivt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:33 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:32 am

Over 18 år da, luring.

Men ingen bombe at enkel statistikk blir en utfordring her.
Kan du vise til at FHI sier det du påstår her? Jeg ville ikke vært så høy på pære som deg hvis jeg hadde påstått at bare 50-70 uvaksinerte vil bli innlagt, når over 100 uvaksinerte har vært innlagt de siste to ukene. Da hadde jeg kanskje begynt å tenkte at det var mulig at jeg hadde misforstått noe. Men du bare dobler opp du med din åpenbart feilaktige påstand. Spenstig tilnærming.
Les rapporten selv, heretter får du ikke svar fra meg.
Det tallet du viser til var en oversikt over hvor stor andel av vaksinerte og uvaksinerte som hadde vært innlagt siste uke. Ikke et estimat på hvor mange som ville bli innlagt. Jeg har lyst til å slenge på noen karakteristikker på slutten her på grunn av din ekstreme oppførsel her, men jeg skal spare meg. (Men det var ikke "din smarting" for å si det sånn).

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

NoDabForYou skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am

😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.

Nå er ikke alle corona positive på sykehusene innlagt pga corona. Husker ikke prosenten men var det ca 70ish% som var innlagt pga corona. Resten var innlagt av andre årsaker, men testet positivt.
Tallene jeg referer til er det FHI oppgir som "med Covid-19 som hovedårsak".

Champis

Legg inn av Champis »

MrPets skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:36 pm
MrPets skrev: ons nov 24, 2021 2:35 pm

FHI har bekreftet at det er driftsproblemer, de skulle oppdatere databasen rundt 15:00.
Så oppdaterte gårsdagens tall, eller legger alt sammen med tallene som kommer 24?
Sakset fra VG: "Dette forklarer uvanlig lavt antall tilfeller på registreringsdato 23.11.2021. Vi får antakelig en oppsving i antall tilfeller i dag da hendelser ble opprettet i natt istedenfor i går kveld. Databasen oppdateres igjen ca. klokken tre, skriver Folkehelseinstituttet (FHI) i en e-post til VG".

Og VG gir selvsagt ikke fra seg en mulighet for å skape en sensasjonsoverskrift i dag: "Ny smitterekord etter teknisk feil"

Nei VG, hvis det var en teknisk feil som gjorde at tallene ble sånn, så beyr ikke det nye smitterekord.

Champis

Legg inn av Champis »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:46 pm
Champis skrev: ons nov 24, 2021 11:15 am
Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 2:08 am

Er det noen som ønsker seg en nedstigning? Skjerp deg, for jeg tar deg som en noenlunde seriøs debattant.

Det er da beviselig enkelte debattanter som kommer inn i tråden kun når smittetallene øker og "heier" fram nye tiltak og nedstenginger verden over. Men som aldri er å se i råden når smitten synker eller tiltak tas bort. Så ja, det finnes nok noen som ønsker nedstenginger, både fordi de føler det tryggere, men gjerne at noen synes det er koseligere også.
Grunnen til at vi kommer inn er at vi syntes det er "hysterisk" morsomt at man virkelig klarer å hisse seg så mye opp over f.eks. at vi må begynne med munnbind igjen og kanskje sprite hendene på butikken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ten-effekt

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 10:41 am
MrPets skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:36 pm

Så oppdaterte gårsdagens tall, eller legger alt sammen med tallene som kommer 24?
Sakset fra VG: "Dette forklarer uvanlig lavt antall tilfeller på registreringsdato 23.11.2021. Vi får antakelig en oppsving i antall tilfeller i dag da hendelser ble opprettet i natt istedenfor i går kveld. Databasen oppdateres igjen ca. klokken tre, skriver Folkehelseinstituttet (FHI) i en e-post til VG".

Og VG gir selvsagt ikke fra seg en mulighet for å skape en sensasjonsoverskrift i dag: "Ny smitterekord etter teknisk feil"

Nei VG, hvis det var en teknisk feil som gjorde at tallene ble sånn, så beyr ikke det nye smitterekord.
Jeg fikk en gang tilsendt en pakke der jeg var oppført som kvinne og ikke mann. Fra et amerikansk selskap . Overskriften i VG hadde da vært "Gjennomførte kjønnskifte etter misforståelse hos nettbutikk"

Champis

Legg inn av Champis »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 3:04 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Herregud, for noe vas. Signaleffekt og symboltiltak altså. Typisk slik som politikere og den lettere begavede del av befolkningen elsker.......

Helt riktig! Og i dagens VG-artikkel uttaler altså Nakstad: "Nakstad mener man ikke skal underslå signaleffekten av å se en håndspritdispenser i butikken, og tror det gjør at flere holder avstand."

Haha, så det er derfor disse står i butikken, ja :lol: Alle symboltiltaks mor altså!

Champis

Legg inn av Champis »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 3:12 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 3:04 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Herregud, for noe vas. Signaleffekt og symboltiltak altså. Typisk slik som politikere og den lettere begavede del av befolkningen elsker.......
Fullt mulig det! Problemet uansett med "dere" er vel at dere er imot stort sett alt av tiltak. Virker som "dere" heller vil ha en ny lockdown!

Det står nok mellom det, ja; spriting av hender eller full lockdown....

Champis

Legg inn av Champis »

MrPets skrev: ons nov 24, 2021 3:12 pm
Funkhouser skrev: ons nov 24, 2021 3:06 pm Nå er vi tilbake til full daglig dekning av smittetall og alt som følger med, og kronikkene hagler atter en gang fra Nyborg og Andersen.

Fml.
Som vanlig logrer mediene som lydige mikrofonstativ.

Hvor er spørsmålene om hva som forsvarer denne konstante trampingen på grunnlovsrettigheter? Hvorfor stiller man ikke makthaverne daglige spørsmål om rammene av smittevernsloven?

Disse spørsmålene er selvsagt underordnet. De spørsmålene som er viktigst å stille, er den type spørsmål VG stiller Raymond Johansen: "Dere har nå innført en anbefaling av munnbind. Hvorfor ikke påbud?"

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:36 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:33 am

Kan du vise til at FHI sier det du påstår her? Jeg ville ikke vært så høy på pære som deg hvis jeg hadde påstått at bare 50-70 uvaksinerte vil bli innlagt, når over 100 uvaksinerte har vært innlagt de siste to ukene. Da hadde jeg kanskje begynt å tenkte at det var mulig at jeg hadde misforstått noe. Men du bare dobler opp du med din åpenbart feilaktige påstand. Spenstig tilnærming.
Les rapporten selv, heretter får du ikke svar fra meg.
Det tallet du viser til var en oversikt over hvor stor andel av vaksinerte og uvaksinerte som hadde vært innlagt siste uke. Ikke et estimat på hvor mange som ville bli innlagt.
Lol. Alt må jo sees i sammenheng med det R-tallet vi har nå, så jo det er et estimat på dagens situasjon. Øker smitten vil dette tallet også øke, men likevel så er innleggelsesraten lav, og risikoen for død er nærmest ikke tilstede for f eks min aldersgruppe.

basillen

Legg inn av basillen »

Funkhouser skrev: tor nov 25, 2021 10:31 am Hvorfor trekke den minst sannsynlige slutningen når absolutt alt siden mars 2020 har pekt på et problem med risikoaversjon? Selvfølgelig boostet av underliggende problemer som mistilitt til myndigheter etc. som bare forsterker myndighetenes viljer (i visse land) til å stramme enda hardere til. Disse tåpelige konspiteoriene krever mer enn indisier og påstander, det skal ganske ekstreme krefter og grep til for å koordinere svære aksjoner for å oppnår et bestem mål hvor noe så ukontrollerbart som pandemien er et ledd. Hvor er bevisene?
Det ble kanskje ikke formidlet skikkelig innser jeg, men jeg mente ikke at jeg faktisk oppriktig tror på dette. Derav bruke av ordet "nesten" i formuleringen min. Jeg bare reagerer med slik vantro over at man innfører denne typen opplegg som jeg anser som fullstendig på kollisjonskurs med logikk og fornuft.

Så bare for å gjøre det klart: Jeg tror ikke på The Great Reset konspirasjonsteorien :).

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 10:59 am
Funkhouser skrev: tor nov 25, 2021 10:31 am Hvorfor trekke den minst sannsynlige slutningen når absolutt alt siden mars 2020 har pekt på et problem med risikoaversjon? Selvfølgelig boostet av underliggende problemer som mistilitt til myndigheter etc. som bare forsterker myndighetenes viljer (i visse land) til å stramme enda hardere til. Disse tåpelige konspiteoriene krever mer enn indisier og påstander, det skal ganske ekstreme krefter og grep til for å koordinere svære aksjoner for å oppnår et bestem mål hvor noe så ukontrollerbart som pandemien er et ledd. Hvor er bevisene?
Det ble kanskje ikke formidlet skikkelig innser jeg, men jeg mente ikke at jeg faktisk oppriktig tror på dette. Derav bruke av ordet "nesten" i formuleringen min. Jeg bare reagerer med slik vantro over at man innfører denne typen opplegg som jeg anser som fullstendig på kollisjonskurs med logikk og fornuft.

Så bare for å gjøre det klart: Jeg tror ikke på The Great Reset konspirasjonsteorien :).
Piggene er automatisk ute når jeg leser nøkkelord som «the great reset» merker jeg :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Onsdag ble det registrert 4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 2577 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 1998.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Hardy-guttene skrev: tor nov 25, 2021 12:44 am
HNilsen skrev: ons nov 24, 2021 10:52 am Hardy-gutten har da mange interessante betraktninger. F.eks. at kravene til munnbind må være de samme i bussen som i operasjonsstua. Ellers blir kirurgen forvirret.
Ptro! Det har jeg aldri sagt.

Det jeg sa var at hvis munnbind har effekt på sykehuset, så har det effekt på bussen også. Og hvis munnbind ikke har effekt, så burde Nilsen med venner fortelle leger og sykepleiere at det er unødvendig å bruke. Kirurgiske munnbind som brukes på sykehus er ikke magiske og med annen effekt enn kirurgiske munnbind som selges over disk. Jeg forklarte også om smittestoffers virulens, utgangsport, smittevei, inngangsport, etc.
Men hvorfor stoppe ved munnbind, da? Hvorfor har du akkurat blinket deg ut munnbind blant mange andre gode smitteverntiltak som er innført på sykehusene? Hvis engangs operasjonstøy har effekt i operasjonsstua, så har det vel også effekt på bussen?

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

NoDabForYou skrev: tor nov 25, 2021 10:20 amOg noen tror fortsatt det handler om helse.
+1

Siden jeg fikk andre dose i Juni 2020, så betyr det at jeg har fram til Mars 2021 med å reise fritt i Europa. Etter det er jeg fange i mitt eget (bosteds)land, siden en booster selvsagt aldri kommer på tale. Men alt dette gjøres nok med tanke på min egen helse, og for å 'beskytte' meg.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:39 am
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 1:45 am Siste ukesrapport fra FHI ligger her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... .11.21.pdf

For å si det enkelt så bidrar antivaxxerne med en forferdelig belastning på helsevesenet vårt. Jeg må si det gjør meg såpass primal at jeg blir irritert. Fiksen er der, få ut fingeren å få deg vaksinert hvis du ikke er det. Kanskje tante Olga kan få seg ei ny hofte til jul, i stedet for at de må pleie idioter på sykehusene våre.
Troller du nå, eller forstår du ikke hva du leser eller sier?
Hva i all verden får deg til å tro det. Jeg kunne ikke vært mer seriøs. 40-50 åringer som er uvaksinerte og havner på sykehus, kunne vært hjemme og opplevd en forkjølelse ved vaksinering. Fullstendig unødvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave å få flest mulig til ikke å vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne våre.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:02 am

Jeg skjønner at statistikk, tall og sånt blir vanskelig. Disse tallene finner du i FHI sine ukentlige rapporter.
I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Om 0 uvaksinerte blir smittet vil 0 bli innlagt. Om alle av dem blir smittet vil trolig et par tusen bli innlagt.
Sist redigert av Rexwiller den tor nov 25, 2021 11:16 am, redigert 2 ganger totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

startelver skrev: tor nov 25, 2021 11:02 am Onsdag ble det registrert 4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 2577 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 1998.
Etterregistrering i bildet. 3000 de siste to dagene er mer korrekt.
Sist redigert av Fernandovonarb den tor nov 25, 2021 11:23 am, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

Neptun skrev: ons nov 24, 2021 8:59 pm Bergen ber om tiltak for hele landet, fordi de selv er mest ustyrlige. (hvem ellers?)

Flere og flere ber om tiltak fordi uvaksinerte opptar verdifulle sykehusplasser. Uansvarlige idioter som tror alle verdens land og ledere er enige om å konspirere mot befolkningen sørger altså for at folk ikke får utført nødvendige operasjoner fordi de selv tar plassen deres. I tillegg kan de muligens oppnå at alle må svelge tiltak som er unødvendige for ansvarsfulle vaksinerte. Det som bør gjøres er å innføre koronapass for å slippe inn på sykehus.

Er sykehusene overfyllt pga. uvaksinerte nå?

Champis

Legg inn av Champis »

Ørnie1337 skrev: ons nov 24, 2021 9:04 pm
Tja, for meg er Karens dramafolk, som lager en sinnsvak deal ut av filleting. Som du nå gjør med å snakke om svære bøter, advokathyring og «komme på kant med loven» tull om en liten fillerye foran kjeften.
Da har man tatt det liiiiiitt langt. Det finnes større ting å gripe tak i en nettopp det. Men fint at du godtar at andre bruker munnbind mens du ikke bruker det, men da virker det litt rart å latterliggjøre og oppfordre folk til å ikke gjøre det hvis du mener du ikke blander deg opp i hva andre gjør?

Sånn forøvrig burde du ta deg en tur på KG, hadde vært morsomt å se deg i debatt med de ivrigste rabiate tiltakstilhengerne der 😁
[/quote]


Jeg tror munnbind har blitt et stort irritasjonsmoment for mange. Gevinsten er høyst usikker. Vi har jo innført dette tiltaket mange ganger, bortsett våren 2020. Hver gang dette har blitt innført har antall smittetilfeller fortsatt å øke. Det som ofte skjer er at påbud om munnbind innføres, smitten fortsetter å stige som vanlig, før andre tiltak deretter settes inn. Så synker smitten som følge av andre tiltak. Munnbindet får selvsagt noe av æren til tross for at smittetallene fortsatte å stige når munnbind var det «eneste» tiltaket.

La oss være ærlige og innrømme at det fortsatt ikke er påvist noen korrelasjon mellom smittetallene og munnbind og heller bare droppe dette tiltaket. Massetesting er for eksempel et mye mer effektivt tiltak.

Når det er sagt: Utgjør covid NÅ en så alvorlig trussel mot samfunnet at det forsvarer disse tiltakene? Nei, jeg synes ikke det. Og hvis jeg skal akseptere tiltak uten å syte, så vil jeg se en STOR innsats/vilje fra våre folkevalgte til å ruste opp våre sykehus, for det er egentlig DER problemet ligger. Det er helt uaktuelt å godta et samfunn med tiltak hver vinter som følge av dårlig sykehusdrift.
[/quote]


Godt innlegg!

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:12 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:39 am
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 1:45 am Siste ukesrapport fra FHI ligger her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... .11.21.pdf

For å si det enkelt så bidrar antivaxxerne med en forferdelig belastning på helsevesenet vårt. Jeg må si det gjør meg såpass primal at jeg blir irritert. Fiksen er der, få ut fingeren å få deg vaksinert hvis du ikke er det. Kanskje tante Olga kan få seg ei ny hofte til jul, i stedet for at de må pleie idioter på sykehusene våre.
Troller du nå, eller forstår du ikke hva du leser eller sier?
Hva i all verden får deg til å tro det. Jeg kunne ikke vært mer seriøs. 40-50 åringer som er uvaksinerte og havner på sykehus, kunne vært hjemme og opplevd en forkjølelse ved vaksinering. Fullstendig unødvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave å få flest mulig til ikke å vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne våre.
47 personer på sykehus i hele landet er ikke en forferdelig belastning. Det sier seg selv. Så språkbruken din tilsa trolling.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:57 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:36 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am


Les rapporten selv, heretter får du ikke svar fra meg.
Det tallet du viser til var en oversikt over hvor stor andel av vaksinerte og uvaksinerte som hadde vært innlagt siste uke. Ikke et estimat på hvor mange som ville bli innlagt.
Lol. Alt må jo sees i sammenheng med det R-tallet vi har nå, så jo det er et estimat på dagens situasjon. Øker smitten vil dette tallet også øke, men likevel så er innleggelsesraten lav, og risikoen for død er nærmest ikke tilstede for f eks min aldersgruppe.
Nei, det var ikke et estimat. Det var et tall på hvor mange som hadde vært lagt inn på EN BESTEMT UKE.

Jeg skjønner ikke at det er mulig å fortsette å påstå at 50-70 uvaksinerte vil bli lagt inn når man kan lese fra FHIs egne rapporter at det dobbelte av dette har blitt lagt inn bare de siste to ukene. Da må man rett og slett være ganske dum.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am

I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
FHI la ut en Facebook post for en ukes tid siden der de viste til at 12 av 100.000 uvaksinerte og 1.5 av 100.000 vaksinerte ble innlagt på sykehus for å vise hvor mye større sjanse det er for at en uvaksinert vil bli innlagt enn en vaksinert. Disse tallene gjaldt da kun personer over 18 år.

Tar man da utgangspunkt i at vi er 5.379.000 innbyggere i Norge der 4.267.500 er over 18 år (tall fra 2019), og man vet at 87.6% av den voksne befolkningen over 18 år er vaksinert med to doser står vi igjen med 529.162 uvaksinerte personer over 18 år i Norge.
Benytter man da FH sine tall med at 12 av 100.000 uvaksinerte blir innlagt på sykehus i denne gruppen, så ser andelen uvaksinerte personer som vil bli innlagt på sykehus der Corona er hovedårsaken ganske lite dramatisk ut for sykehusene. Så er det sikkert noen andre faktorer her også som at man kan bli smittet flere ganger selv om man har vært smittet før osv. Men vi har altså en så høy vaksinasjonsgrad i Norge spesielt blant de mest utsatte at det å skylde på de uvaksinerte for problemene i helsevesenet i dag blir å lete etter syndebukker.

Det er forøvrig 91.7% av den samme gruppen som har fått minst en dose, så tallet over "uvaksinerte" jeg benytter inneholder også disse i tallene over her. Hadde man inkludert disse hadde andelen uvaksinerte begrenset seg til rundt 300k for samme gruppe. Så mener FHI at sannsynligheten for innleggelse er 12 av 100.000 for uvaksinerte over 18 år.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fordeler seg i sykehusinnleggelser, men ser av tallene til FHI at den klart største andelen av smitte i samfunnet akkurat nå er hos personer under 18 år, og der er andelen uvaksinerte av naturlige årsaker lavere fordi en del aldersgrupper med mye smitte nå ikke har blitt anbefalt å vaksineres enda.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Ang. EU og booster-dose så var det vel kun et spørsmål om tid. Har selv egentlig sagt stopp etter 2 doser, men hvis det er nødvendig med karantene og testing uten 3 doser så må man ta en vurdering. Det i seg selv er jo en etisk vurdering: Hvor sterkt skal man stå opp for det man mener er rett vs. å innse egen begrensing og da ha muligheten til å reise. Noe av det samme med innenlands-koronapass.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Klaumb skrev: tor nov 25, 2021 11:27 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am

😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
FHI la ut en Facebook post for en ukes tid siden der de viste til at 12 av 100.000 uvaksinerte og 1.5 av 100.000 vaksinerte ble innlagt på sykehus for å vise hvor mye større sjanse det er for at en uvaksinert vil bli innlagt enn en vaksinert. Disse tallene gjaldt da kun personer over 18 år.

Tar man da utgangspunkt i at vi er 5.379.000 innbyggere i Norge der 4.267.500 er over 18 år (tall fra 2019), og man vet at 87.6% av den voksne befolkningen over 18 år er vaksinert med to doser står vi igjen med 529.162 uvaksinerte personer over 18 år i Norge.
Benytter man da FH sine tall med at 12 av 100.000 uvaksinerte blir innlagt på sykehus i denne gruppen, så ser andelen uvaksinerte personer som vil bli innlagt på sykehus der Corona er hovedårsaken ganske lite dramatisk ut for sykehusene. Så er det sikkert noen andre faktorer her også som at man kan bli smittet flere ganger selv om man har vært smittet før osv. Men vi har altså en så høy vaksinasjonsgrad i Norge spesielt blant de mest utsatte at det å skylde på de uvaksinerte for problemene i helsevesenet i dag blir å lete etter syndebukker.

Det er forøvrig 91.7% av den samme gruppen som har fått minst en dose, så tallet over "uvaksinerte" jeg benytter inneholder også disse i tallene over her. Hadde man inkludert disse hadde andelen uvaksinerte begrenset seg til rundt 300k for samme gruppe. Så mener FHI at sannsynligheten for innleggelse er 12 av 100.000 for uvaksinerte over 18 år.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fordeler seg i sykehusinnleggelser, men ser av tallene til FHI at den klart største andelen av smitte i samfunnet akkurat nå er hos personer under 18 år.
Det virker som mange ikke har forstått hva det faktisk stod. Det som sto var hvor stor andel av befolkningen som var lagt inn på EN UKE. Ikke totalt, ikke noe estimat for totalen. Bare én bestemt uke,



"Tallene viser hvor mange per 100.000 av henholdsvis vaksinerte og uvaksinerte som ble lagt inn med Covid-19 som hoveddiagnose forrige uke".

Uvaksinerte står for rundt 33% av innleggelsene med Covid-19 som hovedårsak. De utgjør 8% av befolkningen, så hadde de vært vaksinert hadde de utgjør 8% av de innlagte(maks, de er jo vesentlig yngre, så sannsynligvis snakker vi en langt lavere andel).

Det betyr at hvis alle hadde vært vaksinert i Norge, så hadde antallet Covid-19-innlagte blitt redusert med 25-30%. Det er ikke voldsomt mye, men det betyr nå en del for et presset helsevesen.

Det betyr også at hvis alle hadde gjort som disse geniene som har funnet ut at de ikke skal vaksinere seg, så hadde vi hatt tusen innlagte i dag.
Sist redigert av Solvgutt1 den tor nov 25, 2021 11:37 am, redigert 1 gang totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Lew_Ashby skrev: tor nov 25, 2021 8:40 am Kan ta en selverfart COVID-erfaring her. Den andre personen i husstanden testet positivt for corona for et par uker siden etter å ha hatt litt vondt i halsen. I 3-4 dager var det febertendenser men kunne jobbe som vanlig hjemmefra uten særlig problemer. 1,5 uke senere har hun testet negativt, er tilbake på jobb og fungerer som normalt men har fortsatt ikke fått tilbake smaks- og luktesans. Blir litt fort andpusten ved anstrengelser, men det blir bedre for hver dag. Undertegnede slapp på mirakuløst vis unna smitte.

Alt i alt helt ok opplevelse for to vaksinerte personer i 30-årene. Dette med å ''bare bli smittet for å bli ferdig med det'' er uansett uaktuelt for min del.
Kan jeg få spørre hvilken vaksiner dere fikk? Fører en litt personlig statistikk over hvem som blir smittet av vaksinerte veldig lokalt. Hittil har alle som vært uvaksinerte blitt smittet etter at familiemedlemmer har dratt smitten med hjem. Sønnen i huset vårt har overlevd to utbrudd, i klassen og hjemmet, og har fått moderna. Har nylig også en familie på jobb hvor fruen berget, mens mannen ble smittet(vaksinert) men begge de uvaksinerte barna fikk det. Skal spørre henne i morgen om vaksinestatus :D Har klokketro på at Moderna berger flere enn Pfizer.

Champis

Legg inn av Champis »

Hardy-guttene skrev: tor nov 25, 2021 12:44 am
HNilsen skrev: ons nov 24, 2021 10:52 am Hardy-gutten har da mange interessante betraktninger. F.eks. at kravene til munnbind må være de samme i bussen som i operasjonsstua. Ellers blir kirurgen forvirret.
Ptro! Det har jeg aldri sagt.

Det jeg sa var at hvis munnbind har effekt på sykehuset, så har det effekt på bussen også. Og hvis munnbind ikke har effekt, så burde Nilsen med venner fortelle leger og sykepleiere at det er unødvendig å bruke. Kirurgiske munnbind som brukes på sykehus er ikke magiske og med annen effekt enn kirurgiske munnbind som selges over disk. Jeg forklarte også om smittestoffers virulens, utgangsport, smittevei, inngangsport, etc.

Dette er så fordummende at hjelpes! Så hvis munnbind ikke har særlig effelt på bussen, så bør legene fortelles at de ikke burde bruke det på sykehuset? Mener du at det er samme risikobilde i de to situasjonene? Eller bare gjør du deg dum?

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»