Langrennssesongen 2021/22

Svar
Exes

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av Exes »

Nå var Golberg allerede forhåndsuttatt til Ruka, så han var i utgangspunktet ikke involvert i uttaksdiskusjonen. Men ganske sikker på at uttaket av Valnes foran Østberg Amundsen, Moseby og de andre ikke bare baserer seg på resultatet i helga, men at han har vært sterk på trening i høst og vist god fremgang også på kapasitet.
Sist redigert av Exes den ons nov 24, 2021 8:02 am, redigert 1 gang totalt.

Exes

Legg inn av Exes »

Slik jeg ser det er det ett fett hvem av Weng eller Theodorsen som reiser til Ruka. Ingen har noen medaljesjanse i OL uansett. Og så synes jeg det er greit å gi landslagsløpere fortrinnsrett ved omtrent like resultater.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Myhre skrev: ons nov 24, 2021 7:27 am Utvikling er utvikling. Det er forøvrig feil, han har allerede to 8 plasser på 15 Km Klassisk i WC, og du er bra tullete om du tror han ikke ender topp 10 der i år. Så han er jo faktisk best på nettopp OL distansen, og har en klassisk teknikk som selv slår Klæbo i sprint i oppoverbakke. Lukter podium i løpet av verdenscupen spør du meg.

Har ikke sagt at Valnes er 100 % bedre her og nå, det er enda tidlig, men å avfeie han på OL distansen når han starter sesongen helt i toppen, fordi Golberg har bedre meritter, holder ikke. Form er ferskvare, og her har utvilsomt Valnes gått helt opp i rygg og foreløpig forbi Golberg på OL distansen, så blir det spennende å se utviklingen videre. Har ståltro på Valnes, han er ung og sulten med både fysikk og teknikk.
Beklager at jeg ikke fikk med meg de to 8. plassene hans i WC på distanse. Skylder på det litt merkelige filteret til FIS som skiller mellom resultater i verdenscup, verdenscupetapper, jaktstart, fellesstart og gud vet hva.

Enn så lenge holder jeg Golberg foran Valnes på gamle meritter når det gjelder medaljemuligheter i OL. Kan godt hende det endrer seg i løpet av sesongen, men jeg syns Valnes først må prestere på et høyere nivå i WC for å regnes blant medaljekandidatene på 15 klassisk. Er tydelig at han har tatt steg på distanse siden forrige sesong og da var han tross alt god nok til å vinne 10 km i NM.

Det jeg reagerte mest på var den enorme fremsnakkingen din av Valnes på bakgrunn av resultater i Muonio/Beitostølen samtidig som du nedvurderte Golberg fordi han bare hadde prestert i WC. Golbergs åttendeplass fra VM i Oberstdorf er fullt på høyde med det beste Valnes har prestert i WC og 18. plassen i Sochi hadde nok mer med det under skiene enn mannen oppå.

Myhre

Legg inn av Myhre »

tartaglia2 skrev: ons nov 24, 2021 8:04 am
Myhre skrev: ons nov 24, 2021 7:27 am Utvikling er utvikling. Det er forøvrig feil, han har allerede to 8 plasser på 15 Km Klassisk i WC, og du er bra tullete om du tror han ikke ender topp 10 der i år. Så han er jo faktisk best på nettopp OL distansen, og har en klassisk teknikk som selv slår Klæbo i sprint i oppoverbakke. Lukter podium i løpet av verdenscupen spør du meg.

Har ikke sagt at Valnes er 100 % bedre her og nå, det er enda tidlig, men å avfeie han på OL distansen når han starter sesongen helt i toppen, fordi Golberg har bedre meritter, holder ikke. Form er ferskvare, og her har utvilsomt Valnes gått helt opp i rygg og foreløpig forbi Golberg på OL distansen, så blir det spennende å se utviklingen videre. Har ståltro på Valnes, han er ung og sulten med både fysikk og teknikk.
Beklager at jeg ikke fikk med meg de to 8. plassene hans i WC på distanse. Skylder på det litt merkelige filteret til FIS som skiller mellom resultater i verdenscup, verdenscupetapper, jaktstart, fellesstart og gud vet hva.

Enn så lenge holder jeg Golberg foran Valnes på gamle meritter når det gjelder medaljemuligheter i OL. Kan godt hende det endrer seg i løpet av sesongen, men jeg syns Valnes først må prestere på et høyere nivå i WC for å regnes blant medaljekandidatene på 15 klassisk. Er tydelig at han har tatt steg på distanse siden forrige sesong og da var han tross alt god nok til å vinne 10 km i NM.

Det jeg reagerte mest på var den enorme fremsnakkingen din av Valnes på bakgrunn av resultater i Muonio/Beitostølen samtidig som du nedvurderte Golberg fordi han bare hadde prestert i WC. Golbergs åttendeplass fra VM i Oberstdorf er fullt på høyde med det beste Valnes har prestert i WC og 18. plassen i Sochi hadde nok mer med det under skiene enn mannen oppå.
Har vært kritisk til Golberg lenge, han har sett så utrolig seig ut på sprint over lang tid nå + skuffelsen i VM i fjor. Det var dog et godt resultat etter 50 plassen, så han blir et lite mysterium for meg fremover.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Myhre skrev: ons nov 24, 2021 8:10 am Har vært kritisk til Golberg lenge, han har sett så utrolig seig ut på sprint over lang tid nå + skuffelsen i VM i fjor. Det var dog et godt resultat etter 50 plassen, så han blir et lite mysterium for meg fremover.
Enig i at Golberg ikke har sett helt topp ut på sprint og han har vel også hatt noen intervjuer der han har antydet at han egentlig ønsker å satse på distanse, men at han må gå sprint siden han er på sprintlandslaget. Likte heller ikke intervjuet hans etter rennet på søndag, virket veldig nedbrutt etter løpet dagen før og helt uten selvtillit.

Exes

Legg inn av Exes »

tartaglia2 skrev: ons nov 24, 2021 8:29 am
Enig i at Golberg ikke har sett helt topp ut på sprint og han har vel også hatt noen intervjuer der han har antydet at han egentlig ønsker å satse på distanse, men at han må gå sprint siden han er på sprintlandslaget. Likte heller ikke intervjuet hans etter rennet på søndag, virket veldig nedbrutt etter løpet dagen før og helt uten selvtillit.
Enig i at det var et litt spesielt intervju etter løpet søndag. For da presterte han jo egentlig veldig bra til å være 15 km fristil, nr 5 bare 24 sekunder bak Østberg Amundsen, selv med tung kropp. Men er vel at han ikke har noen god følelse som bekymret han, han er vel vant til å alltid prestere ganske bra fra starten av sesongen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Exes skrev: ons nov 24, 2021 8:46 am Enig i at det var et litt spesielt intervju etter løpet søndag. For da presterte han jo egentlig veldig bra til å være 15 km fristil, nr 5 bare 24 sekunder bak Østberg Amundsen, selv med tung kropp. Men er vel at han ikke har noen god følelse som bekymret han, han er vel vant til å alltid prestere ganske bra fra starten av sesongen.
Var ganske stor forskjell på han og Røthe under søndagens intervjuer selv om begge presterte ganske likt helgen sett under ett. Røthe virket å ha god tro på egen form, men Golberg hadde null tro selv om han presterte sitt muligens beste skøyterenn noensinne. Tenker det burde være positivt at han går så bra selv uten noen god følelse underveis.

Myhre

Legg inn av Myhre »

tartaglia2 skrev: ons nov 24, 2021 8:29 am
Myhre skrev: ons nov 24, 2021 8:10 am Har vært kritisk til Golberg lenge, han har sett så utrolig seig ut på sprint over lang tid nå + skuffelsen i VM i fjor. Det var dog et godt resultat etter 50 plassen, så han blir et lite mysterium for meg fremover.
Enig i at Golberg ikke har sett helt topp ut på sprint og han har vel også hatt noen intervjuer der han har antydet at han egentlig ønsker å satse på distanse, men at han må gå sprint siden han er på sprintlandslaget. Likte heller ikke intervjuet hans etter rennet på søndag, virket veldig nedbrutt etter løpet dagen før og helt uten selvtillit.
Enig, det kan virke som om VM nedturen har satt seg litt i psyken til Pål. Det er en ting jeg liker med Valnes, han har en litt fandenivolsk innstilling, en kriger. Kan være det som skiller utøverene når du virkelig må ned i kjelleren.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Sett utenfra så er Golberg skjør i forhold til humør og selvtillit. Kan jo være helt feil betraktninger, men har alltid slått meg som typen som påvirkes av ytre omstendigheter i forhold til prestasjoner i sporet. Når det stemmer kan han være best i verden, når det ikke stemmer så er han helt ute av det. Hvis det først går galt er han ikke typen som kjemper seg til en 18.plass, da er det mer nr 70 eller at han bryter. Likevel, i forhold til mesterskap så er kapasiteten det viktigste, så får Golberg til at stjernene og planetene står i rett vinkel i forhold til solen, så er han en som kan vinne en 15 km klassisk. Langt fra samme type som Finn Hågen, men det er noen likheter der i forhold til at du aldri helt vet hvor du har de.

Exes

Legg inn av Exes »

Team Ingebrigtsen skrev: ons nov 24, 2021 9:47 am Sett utenfra så er Golberg skjør i forhold til humør og selvtillit. Kan jo være helt feil betraktninger, men har alltid slått meg som typen som påvirkes av ytre omstendigheter i forhold til prestasjoner i sporet. Når det stemmer kan han være best i verden, når det ikke stemmer så er han helt ute av det. Hvis det først går galt er han ikke typen som kjemper seg til en 18.plass, da er det mer nr 70 eller at han bryter. Likevel, i forhold til mesterskap så er kapasiteten det viktigste, så får Golberg til at stjernene og planetene står i rett vinkel i forhold til solen, så er han en som kan vinne en 15 km klassisk. Langt fra samme type som Finn Hågen, men det er noen likheter der i forhold til at du aldri helt vet hvor du har de.
Har vel hatt en tendens hele karrieren for å være helt elendig i mesterskap, så godt mulig det kan være mye med det mentale. Best når det ikke gjelder kan vel beskrive hele karrieren hans, dessverre.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Iseran2770 skrev: tir nov 23, 2021 9:52 pm
tartaglia2 skrev: tir nov 23, 2021 8:31 pm Syns også det er rart, men regner med det har med et eventuelt OL-uttak å gjøre. Theodorsen er nok enn så lenge lite aktuell der (pga begrensningen på 8 løpere og at det kreves topp 6/2 topp 12-plasseringer i WC) og da prioriterer de nok heller løpere som er mer aktuelle.
Finnes det en eneste som tror at Lotta U Weng kommer til å gå 10 km klassisk i OL? Det hadde vel i beste fall resultert i rundt 25.plass, Da kunne like gjerne Silje fått gå i Finland.
Det er vanskelig å forstå vurderingene bak dette.
Hva er vitsen med uttaksrenn om de ikke betyr noe som helst?
Både Theodorsen og Amundsen burde fått gå i Ruka. Dette sender dårlige signaler.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Exes skrev: ons nov 24, 2021 7:54 am Slik jeg ser det er det ett fett hvem av Weng eller Theodorsen som reiser til Ruka. Ingen har noen medaljesjanse i OL uansett. Og så synes jeg det er greit å gi landslagsløpere fortrinnsrett ved omtrent like resultater.
Hvorfor er det så greit å gi klippekort til løpere som er klart bak Theodorsen lørdag og som trekker seg fra søndagens renn? Noe de tjener på.
Da er jo alt forhåndsbestemt uansett. Synes det er viktig å vise i starten av sesongen at man fortjener å få gå. Litt senere må de få mer ro til å forberede seg optimalt til mesterskap.

Vi har ikke mange med medaljesjanser uansett i OL. (dameklassen)
Så helt greit å teste andre løpere mot eliten.

Exes

Legg inn av Exes »

Neptun skrev: ons nov 24, 2021 5:25 pm
Exes skrev: ons nov 24, 2021 7:54 am Slik jeg ser det er det ett fett hvem av Weng eller Theodorsen som reiser til Ruka. Ingen har noen medaljesjanse i OL uansett. Og så synes jeg det er greit å gi landslagsløpere fortrinnsrett ved omtrent like resultater.
Hvorfor er det så greit å gi klippekort til løpere som er klart bak Theodorsen lørdag og som trekker seg fra søndagens renn? Noe de tjener på.
Da er jo alt forhåndsbestemt uansett. Synes det er viktig å vise i starten av sesongen at man fortjener å få gå. Litt senere må de få mer ro til å forberede seg optimalt til mesterskap.

Vi har ikke mange med medaljesjanser uansett i OL. (dameklassen)
Så helt greit å teste andre løpere mot eliten.
Fordi det i utgangspunktet er de beste skiløperne som er på landslaget. Og det er ikke i åpningshelga på Beitostølen de skal være i toppform, i motsetning til løperne bak som mer sannsynlig legger opp til en liten formtopp den helga. Det blir helt feil at landslagsløpere på nivå med begge Udnes Weng, Kalvå må toppe formen til åpningshelga for å bli tatt ut til første verdenscuphelg, det har de fortjent basert på tidligere års resultater. Så får de som ikke er på landslaget og viser form sjansen tidlig nok i verdenscupen på Lillehammer.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Exes skrev: ons nov 24, 2021 5:48 pm
Neptun skrev: ons nov 24, 2021 5:25 pm
Exes skrev: ons nov 24, 2021 7:54 am Slik jeg ser det er det ett fett hvem av Weng eller Theodorsen som reiser til Ruka. Ingen har noen medaljesjanse i OL uansett. Og så synes jeg det er greit å gi landslagsløpere fortrinnsrett ved omtrent like resultater.
Hvorfor er det så greit å gi klippekort til løpere som er klart bak Theodorsen lørdag og som trekker seg fra søndagens renn? Noe de tjener på.
Da er jo alt forhåndsbestemt uansett. Synes det er viktig å vise i starten av sesongen at man fortjener å få gå. Litt senere må de få mer ro til å forberede seg optimalt til mesterskap.

Vi har ikke mange med medaljesjanser uansett i OL. (dameklassen)
Så helt greit å teste andre løpere mot eliten.
Fordi det i utgangspunktet er de beste skiløperne som er på landslaget. Og det er ikke i åpningshelga på Beitostølen de skal være i toppform, i motsetning til løperne bak som mer sannsynlig legger opp til en liten formtopp den helga. Det blir helt feil at landslagsløpere på nivå med begge Udnes Weng, Kalvå må toppe formen til åpningshelga for å bli tatt ut til første verdenscuphelg, det har de fortjent basert på tidligere års resultater. Så får de som ikke er på landslaget og viser form sjansen tidlig nok i verdenscupen på Lillehammer.
I utgangspunktet ja, men det er ikke alle som har blitt bedre av å være der. F.eks. Harsem og Svendsen.
Det vil da si at vi skal utelate løpere som kan ha tatt et stort steg fra forrige sesong, samtidig som dem med landslagsplass skjermes fra konkurranse vel vitende om at plassen er trygg.

Vel, vi er ikke enige.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Sivert Wiig er blitt forkjølet og stiller ikke i Ruka, Aron Rysstad tar over plassen hans!

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Exes skrev: ons nov 24, 2021 5:48 pm Så får de som ikke er på landslaget og viser form sjansen tidlig nok i verdenscupen på Lillehammer.
På Lillehammer har vil vel nasjonal kvote slik at flere enn 6 får gå. Det blir spennende å se hvordan det går. Akkurat nå virker det som om dametreneren kommer til å satse på alle som heter Weng uansett. Tvillingene har nok allerede billett til Kina. Selvsagt vil de ikke gå noe annet en sprint (der Norge er temmelig svake), så å teste distanseformen deres er bortkastet i forhold til OL.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: ons nov 24, 2021 9:12 pm På Lillehammer har vil vel nasjonal kvote slik at flere enn 6 får gå. Det blir spennende å se hvordan det går. Akkurat nå virker det som om dametreneren kommer til å satse på alle som heter Weng uansett. Tvillingene har nok allerede billett til Kina. Selvsagt vil de ikke gå noe annet en sprint (der Norge er temmelig svake), så å teste distanseformen deres er bortkastet i forhold til OL.
På Lillehammer har vi 12 plasser hvorav 2 må brukes på U23-løpere. Vil tro løpere som Moseby og Theodorsen er så godt som klare for Lillehhammer. Normalt vil nok alle landslagsløperne være med på Lillehammer, men er ikke alle som kommer til å gå både sprint og distanse. På damesiden tipper jeg det bare er de 3 Weng'ene som går begge deler, mens på herresiden vil nok Klæbo og Iversen doble. Muligens også Golberg og Valnes om de gjør de bra i Finland, men de to er nok også veldig aktuelle for stafetten og mulig de vil spare seg til den.

Tipper følgende løpere er sikre til Lillehammer:

Sprint herrer: Klæbo, Valnes, Taugbøl, Skar, Iversen og Golberg. 4 vanlige og 2 U23-plasser er ledige.
Sprint damer: Falla, Stenseth, Myhrvold, Svendsen og 3x Weng. 3 vanlige og 2 U23-plasser er ledige.
Distanse herrer: Klæbo, Iversen, Holund, Røthe, Krüger, Nyenget, Amundsen og Moseby. 3 vanlige og 1 U23-plass er ledig.
Distanse damer: Johaug, Østberg, Fossesholm, Kalvå, Theodorsen, Haga og 3x Weng. 2 vanlige og 1 U23-plass er ledig.

Vinnerne av sprinten på Gålå får garantert gå sprinten på Lillehammer. Lederne i NC-distanse er garantert plass i distanserennet. Dette er spesifisert i uttakskriteriene til NSF.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

tartaglia2 skrev: ons nov 24, 2021 10:13 pm Lederne i NC-distanse er garantert plass i distanserennet. Dette er spesifisert i uttakskriteriene til NSF.
Ser nå at dette har blitt endret slik at at det vinnerne av 10/15 km fri som får friplass til distanserennet på Lillehammer.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

På tide å se på helgens renn tenker jeg, sprint i morgen. Hvem er favorittene og hvem skuffer?

Exes

Legg inn av Exes »

SuperGunners10 skrev: tor nov 25, 2021 10:02 am På tide å se på helgens renn tenker jeg, sprint i morgen. Hvem er favorittene og hvem skuffer?
Tipper Klæbo har hatt stor fremgang i løpet av høsten og endelig får ut potensialet i sprint og tar en seier.
Hos damene vinner svenskene minst dobbel, kanskje trippel.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

SuperGunners10 skrev: tor nov 25, 2021 10:02 am På tide å se på helgens renn tenker jeg, sprint i morgen. Hvem er favorittene og hvem skuffer?
Klæbo og Valnes er nok de største favorittene på herresiden. Syns det er veldig åpent hos damene og mange som kan vinne. Dahlqvist eneste fra fjorårets pall som er med så hun må kanskje regnes som favoritt, men er mange som kan utfordre henne. Har Hagström som en liten personlig favoritt og denne løypa bør passe henne ganske bra.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har akkurat fått Telenor bredbånd med T-We. Jeg leser at TV3 skal sende fra Ruka, men når jeg prøver å lese TV-programmet fra Ruka i TV3 finner jeg ikke noe skirenn.
Ligger det ikke i grunnpakka? Må jeg betale ekstra?
Hva må jeg gjøre?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

fargeblind skrev: tor nov 25, 2021 4:34 pm Jeg har akkurat fått Telenor bredbånd med T-We. Jeg leser at TV3 skal sende fra Ruka, men når jeg prøver å lese TV-programmet fra Ruka i TV3 finner jeg ikke noe skirenn.
Ligger det ikke i grunnpakka? Må jeg betale ekstra?
Hva må jeg gjøre?
Hm, rart. På VG sitt program for TV3 i morgen finner jeg disse tidene:

TV3

10:00 FIS Langrenn

11:25 FIS Kombinert

12:30 FIS Langrenn

15:10 FIS Kombinert

Men det skulle ikke forundre meg om de har gjort noen justeringer slik at man må betale ekstra for det.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Kulde og trått føre burde ikke være en ulempe for Therese Johaug.

Sprintløypa med den siste springbakken er som laget for Maiken Falla. Tror steinhardt på henne.

I herreklassen er det duket for mye norsk på alle distansene, om ikke kulda spiller inn.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Neptun skrev: tor nov 25, 2021 6:31 pm Kulde og trått føre burde ikke være en ulempe for Therese Johaug.

Sprintløypa med den siste springbakken er som laget for Maiken Falla. Tror steinhardt på henne.

I herreklassen er det duket for mye norsk på alle distansene, om ikke kulda spiller inn.
Johaug hadde nok gått videre fra en evt prolog i morgen. Falla har slitt med sykdom i oppkjøringen, så hun er et usikkert kort. Har mer tro på Stenseth. Sannsynligheten er uansett størst for svensk seier.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

sertono skrev: tor nov 25, 2021 6:04 pm
fargeblind skrev: tor nov 25, 2021 4:34 pm Jeg har akkurat fått Telenor bredbånd med T-We. Jeg leser at TV3 skal sende fra Ruka, men når jeg prøver å lese TV-programmet fra Ruka i TV3 finner jeg ikke noe skirenn.
Ligger det ikke i grunnpakka? Må jeg betale ekstra?
Hva må jeg gjøre?
Hm, rart. På VG sitt program for TV3 i morgen finner jeg disse tidene:

TV3

10:00 FIS Langrenn

11:25 FIS Kombinert

12:30 FIS Langrenn

15:10 FIS Kombinert

Men det skulle ikke forundre meg om de har gjort noen justeringer slik at man må betale ekstra for det.
OK, jeg zapper fram TV3 og inntar soffan klokka ti.
Alt dette er HELT nytt for meg, fikk teveboksen opp å gå i går.
Gammel mann....ny teknologi. Da er opplæringen seigere enn sirup.
Men jeg har Disney pluss på internett, i kveld blir det Beatles.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Silje Theodorsen starter kl 10:36 og Helene Marie Fossesholm kl 10:42 på Gålå i morgen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

sertono skrev: tor nov 25, 2021 11:28 pm Silje Theodorsen starter kl 10:36 og Helene Marie Fossesholm kl 10:42 på Gålå i morgen.
Mulig man kan se rennene på https://www.ski-tv.no/. De fleste NC-arrangører produserer TV-bilder og har live-sending der. Også mulighet for å se gamle renn i opptak, men ser at det ikke ligger noen Gålå-renn i arkivet og det kan tyde på at det ikke har vært sending derfra tidligere og heller ikke blir det i år.

lund

Legg inn av lund »

Typisk at Viasat måtte hente den mest irriterende personen fra hele TV2 som studiovert.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Må stole på Maiken som vanlig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»