Generell diskusjon om corona

Låst
William_S

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av William_S »

Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan være ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det
Samtidig har kommunen innført nye koronatiltak for å avlaste sykehuset og kommunens sykehjem, som opplever pasienttilstrømning av ulike årsaker – og dessuten et historisk høyt sykefravær.

Dermed er det igjen påbud om munnbind for å reise med buss og drosje, i butikker og på legesentre og legevakt.

Ifølge smittevernloven kan man bare sette inn inngripende tiltak når liv, helse og folkehelse trues.

Basso mener den sprengte kapasiteten på sykehusene nå ikke nødvendigvis skyldes koronasmitte, men hvordan politikerne har valgt å prioritere helse de siste tiårene, med en drift med veldig knappe marginer, uten buffer.

Når koronasykdom, RS-virus og andre luftveisinfeksjoner kommer i tillegg, skal det lite til før man må legge om drifta og nedprioritere alt som ikke haster.

Basso kaller det «en perfekt storm».

– Vi må ha en ordentlig diskusjon om når vi skal anvende smittevernloven. Hvis befolkningen virkelig vil at det er slik vi skal sikre kapasiteten i helsevesenet, er det ok. Men jeg tror man er litt snøblind og har begynt å tenke på loven som en varig løsning på knapp eller manglende buffer, sier Basso.
Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige

Queenie

Legg inn av Queenie »

Rexwiller skrev: tor nov 25, 2021 11:12 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am

I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Om 0 uvaksinerte blir smittet vil 0 bli innlagt. Om alle av dem blir smittet vil trolig et par tusen bli innlagt.
Vi vil aldri få en situasjon der alle uvaksinerte er smittet samtidig. Innleggelsesrisikoen ligger vel på 0,48 sist jeg sjekket. I et worst case scenario vil det totalt kunne bli innlagt ca 3000 uvaksinerte og svært mange av disse har komorbide tilstander og er i risikosonen fra før.

Spredt over tid så er det ikke skremmende tall og totalt sett ligger vi fortsatt lavt.

startelver

Legg inn av startelver »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:14 am
startelver skrev: tor nov 25, 2021 11:02 am Onsdag ble det registrert 4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 2577 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 1998.
Etterregistrering i bildet. 3000 de siste to dagene er mer korrekt.
Ja det måtte vel være noe sånt. Uansett smitteøkningen er på vei mot nye rekorder.

Champis

Legg inn av Champis »

Hardy-guttene skrev: tor nov 25, 2021 12:47 am
Champis skrev: ons nov 24, 2021 11:22 am Det som skjer en del steder i verden bør absolutt opphauses grundig, ja! Og det burde fått mye mer oppmerksomhet. Hva synes du om det som foregår i f.eks. Østerrike og Australia?
Som jeg skrev til morromannen og som jeg trodde du fikk med deg: Omtrent det samme som jeg synes om sultkatastrofer, flomkatastrofer, etc, etc, i andre deler av verden. Men nå doomscroller jeg heller ikke, så noen vil sikkert kalle meg en egoist som ikke bryr meg så lenge det ikke rammer meg personlig.

Hvordan klarer du å sammenligne sultkatastrofer og flomkatastrofer med det man helt bevisst holder på med i Australia???

Queenie

Legg inn av Queenie »

William_S skrev: tor nov 25, 2021 11:38 am Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan være ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det
Samtidig har kommunen innført nye koronatiltak for å avlaste sykehuset og kommunens sykehjem, som opplever pasienttilstrømning av ulike årsaker – og dessuten et historisk høyt sykefravær.

Dermed er det igjen påbud om munnbind for å reise med buss og drosje, i butikker og på legesentre og legevakt.

Ifølge smittevernloven kan man bare sette inn inngripende tiltak når liv, helse og folkehelse trues.

Basso mener den sprengte kapasiteten på sykehusene nå ikke nødvendigvis skyldes koronasmitte, men hvordan politikerne har valgt å prioritere helse de siste tiårene, med en drift med veldig knappe marginer, uten buffer.

Når koronasykdom, RS-virus og andre luftveisinfeksjoner kommer i tillegg, skal det lite til før man må legge om drifta og nedprioritere alt som ikke haster.

Basso kaller det «en perfekt storm».

– Vi må ha en ordentlig diskusjon om når vi skal anvende smittevernloven. Hvis befolkningen virkelig vil at det er slik vi skal sikre kapasiteten i helsevesenet, er det ok. Men jeg tror man er litt snøblind og har begynt å tenke på loven som en varig løsning på knapp eller manglende buffer, sier Basso.
Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige
Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg på Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid på.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: tor nov 25, 2021 11:32 am Ang. EU og booster-dose så var det vel kun et spørsmål om tid. Har selv egentlig sagt stopp etter 2 doser, men hvis det er nødvendig med karantene og testing uten 3 doser så må man ta en vurdering. Det i seg selv er jo en etisk vurdering: Hvor sterkt skal man stå opp for det man mener er rett vs. å innse egen begrensing og da ha muligheten til å reise. Noe av det samme med innenlands-koronapass.
Hvorfor var det et spørsmål om tid, all den tid det ikke er noe særlig som tyder på at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive på med evige booster-shots kun for at vi skal gå rundt med et evig høyt antistoffnivå?

Champis

Legg inn av Champis »

fazz skrev: tor nov 25, 2021 8:15 am
Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:39 am Jeg tror jeg aldri har droppet å delta på noe fordi én eller flere av de andre har hatt influensa. Men det er nå bare meg.
Når du blir litt eldre og får en del andre ansvar så finner du ut at du kanskje må prioritere litt annerledes du også.

Hva er "eldre" for deg? Jeg er i 40-årene og har massevis av ansvar på mange områder i livet.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte også smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data på, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.

Her tror jeg du roter ganske kraftig med tallene dine.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Jeg tror munnbind har blitt et stort irritasjonsmoment for mange. Gevinsten er høyst usikker. Vi har jo innført dette tiltaket mange ganger, bortsett våren 2020. Hver gang dette har blitt innført har antall smittetilfeller fortsatt å øke. Det som ofte skjer er at påbud om munnbind innføres, smitten fortsetter å stige som vanlig, før andre tiltak deretter settes inn. Så synker smitten som følge av andre tiltak. Munnbindet får selvsagt noe av æren til tross for at smittetallene fortsatte å stige når munnbind var det «eneste» tiltaket.
Gevinsten er vel usikker ja. Vi kan feks se på tallene fra de nordiske landene fra datoen idag og ett år bakover.
Dette er i den tiden det har vært mest smitteverntiltak og Norge og Danmark har vel hatt de strengeste.

Antall smittetilfeller 25.november 2020 og pr 100k innb i parantes
Sverige 225 000 (2223)
Danmark 71 000 (1233)
Norge 35 000 ( 614)
Finland 22 000 ( 395)
Island 5000 (1542)

Antall smittetilfeller 25.november 2021 og pr 100k innb i parantes og økning
Sverige 1 194 636 (11758) +530 %
Danmark 463 070 (7966) +653 %
Norge 251 397 ( 4995) +720 %
Finland 179 534 ( 4663) +818 %
Island 17 152 (3236) +353 %

Og vi kan også merke oss at Sverige er i en annen smittekategori pga befolkning over 10 millioner. Og sammenliknet med andre europeiske land av den størrelsen så har de svært lite smitte i denne perioden.
Og felles for de andre europeiske landene er at de har hatt munnbind og strenge regler for bruk av munnbind i denne perioden.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 11:52 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte også smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data på, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.

Her tror jeg du roter ganske kraftig med tallene dine.
Med dagens R-tall så er dette status quo. Og disse landene har vaksinert store deler av den voksne befolkningen, kanskje med unntak av Israel. Gibraltar stengte nylig ned og de har jo nær 100% vaksinedekning

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 11:49 am
fazz skrev: tor nov 25, 2021 8:15 am
Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:39 am Jeg tror jeg aldri har droppet å delta på noe fordi én eller flere av de andre har hatt influensa. Men det er nå bare meg.
Når du blir litt eldre og får en del andre ansvar så finner du ut at du kanskje må prioritere litt annerledes du også.

Hva er "eldre" for deg? Jeg er i 40-årene og har massevis av ansvar på mange områder i livet.
Gubbe

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte også smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data på, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.
--- Det er vel at for de nesten 90% som har tatt vaksinen så blir den resterende % som gratispassasjerer å regne. Det irriterer,på lik linje som de som snylter på skatten eller lar være å bidra til fellesskapet på andre måter samtidig som man fortsatt skal nyte av godene.
Og så må man gjerne bælje så mye man vil om at vaksinerte smitter andre og at vaksinens effekt avtar osv. Vaksinen er grunnen til at vi kan leve ganske så normalt allikevel,og det er takket være de 90% som også klarer å tenke på andre enn seg selv.
https://www.nordnorskdebatt.no/pandemie ... xlRF75Bi0U

Queenie

Legg inn av Queenie »

TerryMcDermott skrev: tor nov 25, 2021 12:00 pm
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte også smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data på, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.
--- Det er vel at for de nesten 90% som har tatt vaksinen så blir den resterende % som gratispassasjerer å regne. Det irriterer,på lik linje som de som snylter på skatten eller lar være å bidra til fellesskapet på andre måter samtidig som man fortsatt skal nyte av godene.
Og så må man gjerne bælje så mye man vil om at vaksinerte smitter andre og at vaksinens effekt avtar osv. Vaksinen er grunnen til at vi kan leve ganske så normalt allikevel,og det er takket være de 90% som også klarer å tenke på andre enn seg selv.
https://www.nordnorskdebatt.no/pandemie ... xlRF75Bi0U
Bla bla bla.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 11:40 am Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg på Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid på.
Noen skinner best uimotsagt.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:24 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:02 am

Jeg skjønner at statistikk, tall og sånt blir vanskelig. Disse tallene finner du i FHI sine ukentlige rapporter.
I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken før var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. Så jeg spør igjen, og denne gangen håper jeg på et mer seriøst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner også med at et statistisk geni som deg forstår at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.

Så det har blitt smittet millioner av uvaksinerte i Norge den siste tiden??

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 11:40 am
William_S skrev: tor nov 25, 2021 11:38 am Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan være ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det
Samtidig har kommunen innført nye koronatiltak for å avlaste sykehuset og kommunens sykehjem, som opplever pasienttilstrømning av ulike årsaker – og dessuten et historisk høyt sykefravær.

Dermed er det igjen påbud om munnbind for å reise med buss og drosje, i butikker og på legesentre og legevakt.

Ifølge smittevernloven kan man bare sette inn inngripende tiltak når liv, helse og folkehelse trues.

Basso mener den sprengte kapasiteten på sykehusene nå ikke nødvendigvis skyldes koronasmitte, men hvordan politikerne har valgt å prioritere helse de siste tiårene, med en drift med veldig knappe marginer, uten buffer.

Når koronasykdom, RS-virus og andre luftveisinfeksjoner kommer i tillegg, skal det lite til før man må legge om drifta og nedprioritere alt som ikke haster.

Basso kaller det «en perfekt storm».

– Vi må ha en ordentlig diskusjon om når vi skal anvende smittevernloven. Hvis befolkningen virkelig vil at det er slik vi skal sikre kapasiteten i helsevesenet, er det ok. Men jeg tror man er litt snøblind og har begynt å tenke på loven som en varig løsning på knapp eller manglende buffer, sier Basso.
Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige
Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg på Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid på.
Graver burde blitt tildelt Fritt Ord-prisen, en av få offentlige personer som bryr seg om menneskerettigheter oppi dette. Resten av samfunnet ser ut til å være helt i transe over "smittetall" og "vi må beskytte helsevesenet for enhver pris". Det er blitt helt umulig å føre en rasjonell samtale med ganske mange. Det føles som om samfunnet har blitt kollektivt hypnoitsert; jeg var det jeg også; men jeg føler jeg har kommet meg ut av det. Får lyst til å rømme til skogs og slå meg ned i et lite hus langt der inne. Jeg vil ikke tilbringe særlig mer tid i "the new normal".

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Maxus5 skrev: tor nov 25, 2021 9:03 am Nakstad går ut og endelig innrømmer at spriting av hender gjør bortimot nada mot koronasmitte. Påstår selv han har sagt det mange ganger.
For de av oss som følger litt med så vet vi at CDC konkluderet med det samme for en god stund siden at sjansen for å overføre virus via overflater var mindre enn 1:10000. : https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... KEEUa8HIZs
Likevel gnål kommuneoverleger , politikere, og myndigheter om spriting og håndvask. Og folk flest tror fremdeles dette tiltaket har en super effekt og et must man må gjøre hver gang man går inn i en butikk.

I tillegg sier Nakstad følgende: "– I starten visste man ikke hvor mye som skulle til for å smittes. Selv om de færreste nok smittes via hudkontakt, kan håndvask bety noe særlig hos dem som hoster i hendene og hos barn som lettere får snørr på fingrene. Men det har ikke vært en dominerende smittevei, og det har vi visst lenge. Det er ventilasjonen i lokalet man befinner seg i og avstanden til andre som er viktigst, ikke håndspriten."

Så håndtrykk burde ikke være noe problem det heller da altså?

Håndvask er så klart viktig for helsa, for å unngå kontakt med skadelige bakterier og andre ting. Men mot overføring av virus har det minimal effekt om noen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ten-effekt

Så da kan vi altså bare snart si at AVSTAND er det eneste tiltaket verdt å ha ?💪🏻

Centrist

Legg inn av Centrist »

Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 11:42 am Hvorfor var det et spørsmål om tid, all den tid det ikke er noe særlig som tyder på at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive på med evige booster-shots kun for at vi skal gå rundt med et evig høyt antistoffnivå?
Har vel ikke noen tydelige holdepunkter for det uten egen magefølelse. Som man har sett gjennom pandemien så har utviklingen vært en snøballeffekt uten like. Hypotesen "tiltak forsvarer tiltak" er vel så relevant når det kommer til vaksine. Når Israel startet å snakke om booster-dose så man etter hvert andre land ta etter. Vaksinering med booster-dose i Norge gikk fra 65+ til at alle over 18+ skal få tilbud om booster-dose. Da er det helt naturlig at EU også tar etter.

I mine øyne skulle man ha fjernet koronapasset for reise mellom grensene i EU snarest. Passet strider mot prinsippet om fri bevegelse og tilfører relativt lite når 65% av befolkningen EU/EØS er fullvaksinert. Om noe kunne man fortsatt med det i ulike øst-europeiske land med svakere vaksinasjonsgrad. I Norge har et slikt pass for innreise veldig lite for seg, og "importsmitte" er et ikke-problem. Spesielt når smitten er relativ høy innenlands.

Når det kommer til Graver er det en vits at Nakstad ble tildelt Årets navn mens Graver ikke engang ble nominert. Den ene har bidratt til å nedgradere rettstaten mens den andre har vært den viktigste forkjemperen for den under pandemien. Stadig spent på hva Nakstad har å si i foredraget "Mellom jus og medisin."
Sist redigert av Centrist den tor nov 25, 2021 12:12 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Morromann skrev: tor nov 25, 2021 12:02 pm
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 11:40 am
William_S skrev: tor nov 25, 2021 11:38 am Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan være ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det


Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige
Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg på Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid på.
Graver burde blitt tildelt Fritt Ord-prisen, en av få offentlige personer som bryr seg om menneskerettigheter oppi dette. Resten av samfunnet ser ut til å være helt i transe over "smittetall" og "vi må beskytte helsevesenet for enhver pris". Det er blitt helt umulig å føre en rasjonell samtale med ganske mange. Det føles som om samfunnet har blitt kollektivt hypnoitsert; jeg var det jeg også; men jeg føler jeg har kommet meg ut av det. Får lyst til å rømme til skogs og slå meg ned i et lite hus langt der inne. Jeg vil ikke tilbringe særlig mer tid i "the new normal".
Ja enig i det, men nå har ikke jeg så stort behov for å la alle vite hva jeg tenker, det viktigste er at du har noen få nærme du stoler på og som du kan ha meningsfulle samtaler med.

Høres ut som et greit liv ;) (hytte i Oslo er ok)


Champis

Legg inn av Champis »

startelver skrev: tor nov 25, 2021 11:02 am Onsdag ble det registrert 4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 2577 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 1998.

Har du fulgt med?

Champis

Legg inn av Champis »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:12 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:39 am
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 1:45 am Siste ukesrapport fra FHI ligger her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... .11.21.pdf

For å si det enkelt så bidrar antivaxxerne med en forferdelig belastning på helsevesenet vårt. Jeg må si det gjør meg såpass primal at jeg blir irritert. Fiksen er der, få ut fingeren å få deg vaksinert hvis du ikke er det. Kanskje tante Olga kan få seg ei ny hofte til jul, i stedet for at de må pleie idioter på sykehusene våre.
Troller du nå, eller forstår du ikke hva du leser eller sier?
Hva i all verden får deg til å tro det. Jeg kunne ikke vært mer seriøs. 40-50 åringer som er uvaksinerte og havner på sykehus, kunne vært hjemme og opplevd en forkjølelse ved vaksinering. Fullstendig unødvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave å få flest mulig til ikke å vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne våre.

Prøver du å si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nå?

William_S

Legg inn av William_S »

Centrist skrev: tor nov 25, 2021 12:08 pm
Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 11:42 am Hvorfor var det et spørsmål om tid, all den tid det ikke er noe særlig som tyder på at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive på med evige booster-shots kun for at vi skal gå rundt med et evig høyt antistoffnivå?
Har vel ikke noen tydelige holdepunkter for det uten egen magefølelse. Som man har sett gjennom pandemien så har utviklingen vært en snøballeffekt uten like. Hypotesen "tiltak forsvarer tiltak" er vel så relevant når det kommer til vaksine. Når Israel startet å snakke om booster-dose så man etter hvert andre land ta etter. Vaksinering med booster-dose i Norge gikk fra 65+ til at alle over 18+ skal få tilbud om booster-dose. Da er det helt naturlig at EU også tar etter.

I mine øyne skulle man ha fjernet koronapasset for reise mellom grensene i EU snarest. Passet strider mot prinsippet om fri bevegelse og tilfører relativt lite når 65% av befolkningen EU/EØS er fullvaksinert. Om noe kunne man fortsatt med det i ulike øst-europeiske land med svakere vaksinasjonsgrad. I Norge har et slikt pass for innreise veldig lite for seg, og "importsmitte" er et ikke-problem. Spesielt når smitten er relativ høy innenlands.

Når det kommer til Graver er det en vits at Nakstad ble tildelt Årets navn mens Graver ikke engang ble nominert. Den ene har bidratt til å nedgradere rettstaten mens den andre har vært den viktigste forkjemperen for den under pandemien. Stadig spent på hva Nakstad har å si i foredraget "Mellom jus og medisin."
Det er takket være blant annet Graver at opposisjonen på Stortinget fikk kalde føtter til å støtte en 18 måneders coronalov. Det ble kraftig skalert ned til gyldighetstid på 1 måned og langt mindre omfattende enn det som stod i den. Tror det beste som skjedde det året var at FrP forlot regjeringen et par måneder før slik at den ikke lengre hadde flertall. Det viste seg jo at opposisjonen slo seg sammen mange ganger for å fikse opp i Solberg regjeringens coronapolitikk.

Nå virker det som at Støre er langt mindre tiltakskåt enn Solberg virker det som. Blant annet avvist krav om munnbind nasjonalt fra Helsedirektoratet og de gjorde faktisk en åpning på hvem som kan komme til Norge selv om de skjerpet innreisekontrollene noe. Nå tror jeg det er mulig for flere grupper å komme til Norge så lenge karanteneregimet og lignende blir fulgt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:16 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:12 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:39 am

Troller du nå, eller forstår du ikke hva du leser eller sier?
Hva i all verden får deg til å tro det. Jeg kunne ikke vært mer seriøs. 40-50 åringer som er uvaksinerte og havner på sykehus, kunne vært hjemme og opplevd en forkjølelse ved vaksinering. Fullstendig unødvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave å få flest mulig til ikke å vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne våre.

Prøver du å si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nå?
Hvis du leser hva jeg skriver så pålegger de en ekstremt unødvendig byrde på en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forståelig for deg?
Sist redigert av Fernandovonarb den tor nov 25, 2021 12:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

Klaumb skrev: tor nov 25, 2021 11:27 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 10:26 am

😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
FHI la ut en Facebook post for en ukes tid siden der de viste til at 12 av 100.000 uvaksinerte og 1.5 av 100.000 vaksinerte ble innlagt på sykehus for å vise hvor mye større sjanse det er for at en uvaksinert vil bli innlagt enn en vaksinert. Disse tallene gjaldt da kun personer over 18 år.

Tar man da utgangspunkt i at vi er 5.379.000 innbyggere i Norge der 4.267.500 er over 18 år (tall fra 2019), og man vet at 87.6% av den voksne befolkningen over 18 år er vaksinert med to doser står vi igjen med 529.162 uvaksinerte personer over 18 år i Norge.
Benytter man da FH sine tall med at 12 av 100.000 uvaksinerte blir innlagt på sykehus i denne gruppen, så ser andelen uvaksinerte personer som vil bli innlagt på sykehus der Corona er hovedårsaken ganske lite dramatisk ut for sykehusene. Så er det sikkert noen andre faktorer her også som at man kan bli smittet flere ganger selv om man har vært smittet før osv. Men vi har altså en så høy vaksinasjonsgrad i Norge spesielt blant de mest utsatte at det å skylde på de uvaksinerte for problemene i helsevesenet i dag blir å lete etter syndebukker.

Det er forøvrig 91.7% av den samme gruppen som har fått minst en dose, så tallet over "uvaksinerte" jeg benytter inneholder også disse i tallene over her. Hadde man inkludert disse hadde andelen uvaksinerte begrenset seg til rundt 300k for samme gruppe. Så mener FHI at sannsynligheten for innleggelse er 12 av 100.000 for uvaksinerte over 18 år.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fordeler seg i sykehusinnleggelser, men ser av tallene til FHI at den klart største andelen av smitte i samfunnet akkurat nå er hos personer under 18 år, og der er andelen uvaksinerte av naturlige årsaker lavere fordi en del aldersgrupper med mye smitte nå ikke har blitt anbefalt å vaksineres enda.

Går det ingen alarmklokker når man leser disse tallene på denne måten? Hadde disse tallene stemt, så kunne vi sagt at pandemien er over, korona har null å si lenger, og vi hadde aldri vært grunnlag for å diskutere tiltak overhodet.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: tor nov 25, 2021 12:08 pm
Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 11:42 am Hvorfor var det et spørsmål om tid, all den tid det ikke er noe særlig som tyder på at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive på med evige booster-shots kun for at vi skal gå rundt med et evig høyt antistoffnivå?
Har vel ikke noen tydelige holdepunkter for det uten egen magefølelse. Som man har sett gjennom pandemien så har utviklingen vært en snøballeffekt uten like. Hypotesen "tiltak forsvarer tiltak" er vel så relevant når det kommer til vaksine. Når Israel startet å snakke om booster-dose så man etter hvert andre land ta etter. Vaksinering med booster-dose i Norge gikk fra 65+ til at alle over 18+ skal få tilbud om booster-dose. Da er det helt naturlig at EU også tar etter.
Joda, panikkmessig gir det mening. Med tanke på hvordan diverse EU-land har gått helt av hengslene så ser jeg også hvorfor EU ønsker at dette skal harmonisere seg litt mer mellom land. Men å falle ned på et sånt alternativ, som foreløpig er svært uavklart, medisinsk sett, det hadde jeg faktisk ikke forventet.
Centrist skrev: tor nov 25, 2021 12:08 pm Når det kommer til Graver er det en vits at Nakstad ble tildelt Årets navn mens Graver ikke engang ble nominert. Den ene har bidratt til å nedgradere rettstaten mens den andre har vært den viktigste forkjemperen for den under pandemien. Stadig spent på hva Nakstad har å si i foredraget "Mellom jus og medisin."
Ser at det beklageligvis er fulltegnet og ikke åpnet for andre enn medlemmer av forbundet. Skal du dit? Ta gjerne med en ekstra sko og litt egg for å kaste på Nakstad i så tilfelle.

Champis

Legg inn av Champis »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:20 pm
Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:16 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:12 am

Hva i all verden får deg til å tro det. Jeg kunne ikke vært mer seriøs. 40-50 åringer som er uvaksinerte og havner på sykehus, kunne vært hjemme og opplevd en forkjølelse ved vaksinering. Fullstendig unødvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave å få flest mulig til ikke å vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne våre.

Prøver du å si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nå?
Hvis du leser hva jeg skriver så pålegger de en ekstremt unødvendig byrde på en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forståelig for deg?

Men allikevel en ganske ubetydelig mengde.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:30 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:20 pm
Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:16 pm


Prøver du å si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nå?
Hvis du leser hva jeg skriver så pålegger de en ekstremt unødvendig byrde på en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forståelig for deg?

Men allikevel en ganske ubetydelig mengde.
Snakker du med de som jobber med det, så er de nok ikke enige. Så det får være dine ord.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:36 am Kan jeg få spørre hvilken vaksiner dere fikk? Fører en litt personlig statistikk over hvem som blir smittet av vaksinerte veldig lokalt. Hittil har alle som vært uvaksinerte blitt smittet etter at familiemedlemmer har dratt smitten med hjem. Sønnen i huset vårt har overlevd to utbrudd, i klassen og hjemmet, og har fått moderna. Har nylig også en familie på jobb hvor fruen berget, mens mannen ble smittet(vaksinert) men begge de uvaksinerte barna fikk det. Skal spørre henne i morgen om vaksinestatus :D Har klokketro på at Moderna berger flere enn Pfizer.
Selvsagt - begge har 2xPfizer. Jeg slapp som sagt unna (Pfizer FTW), vi har ingen ide om hva som er smittekilden for min bedre halvdel.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 11:58 am
Champis skrev: tor nov 25, 2021 11:52 am
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordømt de uvaksinerte her det siste døgnet, hva er egentlig problemet nå? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte også smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data på, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.

Her tror jeg du roter ganske kraftig med tallene dine.
Med dagens R-tall så er dette status quo. Og disse landene har vaksinert store deler av den voksne befolkningen, kanskje med unntak av Israel. Gibraltar stengte nylig ned og de har jo nær 100% vaksinedekning
Gibraltar har faktisk over 100% dekning fordi alle spanske arbeidere som kjører over grensa daglig også må være vaksinert. Ellers står det at mer enn 99% av befolkningen ellers er vaksinert.

Men det skal sies at det knapt er dødsfall der nå da på tross av rekordmye smitte og sykehusinnleggelser. Så tiltakene man gjør nå handler om å unngå det siste av samme årsak som her. At det er mye innleggelser av andre årsaker også nå. Men de er et veldig godt bevis på at vaksinerte fremdeles er smittebærere.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»