Generell diskusjon om corona

LĂ„st
William_S

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av William_S »

Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan vĂŠre ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det
Samtidig har kommunen innfĂžrt nye koronatiltak for Ă„ avlaste sykehuset og kommunens sykehjem, som opplever pasienttilstrĂžmning av ulike Ă„rsaker – og dessuten et historisk hĂžyt sykefravĂŠr.

Dermed er det igjen pÄbud om munnbind for Ä reise med buss og drosje, i butikker og pÄ legesentre og legevakt.

IfÞlge smittevernloven kan man bare sette inn inngripende tiltak nÄr liv, helse og folkehelse trues.

Basso mener den sprengte kapasiteten pÄ sykehusene nÄ ikke nÞdvendigvis skyldes koronasmitte, men hvordan politikerne har valgt Ä prioritere helse de siste tiÄrene, med en drift med veldig knappe marginer, uten buffer.

NÄr koronasykdom, RS-virus og andre luftveisinfeksjoner kommer i tillegg, skal det lite til fÞr man mÄ legge om drifta og nedprioritere alt som ikke haster.

Basso kaller det «en perfekt storm».

– Vi mĂ„ ha en ordentlig diskusjon om nĂ„r vi skal anvende smittevernloven. Hvis befolkningen virkelig vil at det er slik vi skal sikre kapasiteten i helsevesenet, er det ok. Men jeg tror man er litt snĂžblind og har begynt Ă„ tenke pĂ„ loven som en varig lĂžsning pĂ„ knapp eller manglende buffer, sier Basso.
Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige

Queenie

Legg inn av Queenie »

Rexwiller skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:12 am
Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: ↑tor nov 25, 2021 10:24 am

I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken fÞr var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. SÄ jeg spÞr igjen, og denne gangen hÄper jeg pÄ et mer seriÞst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner ogsÄ med at et statistisk geni som deg forstÄr at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Om 0 uvaksinerte blir smittet vil 0 bli innlagt. Om alle av dem blir smittet vil trolig et par tusen bli innlagt.
Vi vil aldri fÄ en situasjon der alle uvaksinerte er smittet samtidig. Innleggelsesrisikoen ligger vel pÄ 0,48 sist jeg sjekket. I et worst case scenario vil det totalt kunne bli innlagt ca 3000 uvaksinerte og svÊrt mange av disse har komorbide tilstander og er i risikosonen fra fÞr.

Spredt over tid sÄ er det ikke skremmende tall og totalt sett ligger vi fortsatt lavt.

startelver

Legg inn av startelver »

Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:14 am
startelver skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:02 am Onsdag ble det registrert 4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 2577 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregĂ„ende syv dagene, som er pĂ„ 1998.
Etterregistrering i bildet. 3000 de siste to dagene er mer korrekt.
Ja det mÄtte vel vÊre noe sÄnt. Uansett smitteÞkningen er pÄ vei mot nye rekorder.

Champis

Legg inn av Champis »

Hardy-guttene skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:47 am
Champis skrev: ↑ons nov 24, 2021 11:22 am Det som skjer en del steder i verden bĂžr absolutt opphauses grundig, ja! Og det burde fĂ„tt mye mer oppmerksomhet. Hva synes du om det som foregĂ„r i f.eks. Østerrike og Australia?
Som jeg skrev til morromannen og som jeg trodde du fikk med deg: Omtrent det samme som jeg synes om sultkatastrofer, flomkatastrofer, etc, etc, i andre deler av verden. Men nÄ doomscroller jeg heller ikke, sÄ noen vil sikkert kalle meg en egoist som ikke bryr meg sÄ lenge det ikke rammer meg personlig.

Hvordan klarer du Ä sammenligne sultkatastrofer og flomkatastrofer med det man helt bevisst holder pÄ med i Australia???

Queenie

Legg inn av Queenie »

William_S skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:38 am Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan vére ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det
Samtidig har kommunen innfĂžrt nye koronatiltak for Ă„ avlaste sykehuset og kommunens sykehjem, som opplever pasienttilstrĂžmning av ulike Ă„rsaker – og dessuten et historisk hĂžyt sykefravĂŠr.

Dermed er det igjen pÄbud om munnbind for Ä reise med buss og drosje, i butikker og pÄ legesentre og legevakt.

IfÞlge smittevernloven kan man bare sette inn inngripende tiltak nÄr liv, helse og folkehelse trues.

Basso mener den sprengte kapasiteten pÄ sykehusene nÄ ikke nÞdvendigvis skyldes koronasmitte, men hvordan politikerne har valgt Ä prioritere helse de siste tiÄrene, med en drift med veldig knappe marginer, uten buffer.

NÄr koronasykdom, RS-virus og andre luftveisinfeksjoner kommer i tillegg, skal det lite til fÞr man mÄ legge om drifta og nedprioritere alt som ikke haster.

Basso kaller det «en perfekt storm».

– Vi mĂ„ ha en ordentlig diskusjon om nĂ„r vi skal anvende smittevernloven. Hvis befolkningen virkelig vil at det er slik vi skal sikre kapasiteten i helsevesenet, er det ok. Men jeg tror man er litt snĂžblind og har begynt Ă„ tenke pĂ„ loven som en varig lĂžsning pĂ„ knapp eller manglende buffer, sier Basso.
Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige
Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg pÄ Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid pÄ.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:32 am Ang. EU og booster-dose sĂ„ var det vel kun et spĂžrsmĂ„l om tid. Har selv egentlig sagt stopp etter 2 doser, men hvis det er nĂždvendig med karantene og testing uten 3 doser sĂ„ mĂ„ man ta en vurdering. Det i seg selv er jo en etisk vurdering: Hvor sterkt skal man stĂ„ opp for det man mener er rett vs. Ă„ innse egen begrensing og da ha muligheten til Ă„ reise. Noe av det samme med innenlands-koronapass.
Hvorfor var det et spÞrsmÄl om tid, all den tid det ikke er noe sÊrlig som tyder pÄ at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive pÄ med evige booster-shots kun for at vi skal gÄ rundt med et evig hÞyt antistoffnivÄ?

Champis

Legg inn av Champis »

fazz skrev: ↑tor nov 25, 2021 8:15 am
Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:39 am Jeg tror jeg aldri har droppet Ă„ delta pĂ„ noe fordi Ă©n eller flere av de andre har hatt influensa. Men det er nĂ„ bare meg.
NÄr du blir litt eldre og fÄr en del andre ansvar sÄ finner du ut at du kanskje mÄ prioritere litt annerledes du ogsÄ.

Hva er "eldre" for deg? Jeg er i 40-Ärene og har massevis av ansvar pÄ mange omrÄder i livet.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordĂžmt de uvaksinerte her det siste dĂžgnet, hva er egentlig problemet nĂ„? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte ogsÄ smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data pÄ, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.

Her tror jeg du roter ganske kraftig med tallene dine.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Jeg tror munnbind har blitt et stort irritasjonsmoment for mange. Gevinsten er hÞyst usikker. Vi har jo innfÞrt dette tiltaket mange ganger, bortsett vÄren 2020. Hver gang dette har blitt innfÞrt har antall smittetilfeller fortsatt Ä Þke. Det som ofte skjer er at pÄbud om munnbind innfÞres, smitten fortsetter Ä stige som vanlig, fÞr andre tiltak deretter settes inn. SÄ synker smitten som fÞlge av andre tiltak. Munnbindet fÄr selvsagt noe av Êren til tross for at smittetallene fortsatte Ä stige nÄr munnbind var det «eneste» tiltaket.
Gevinsten er vel usikker ja. Vi kan feks se pÄ tallene fra de nordiske landene fra datoen idag og ett Är bakover.
Dette er i den tiden det har vĂŠrt mest smitteverntiltak og Norge og Danmark har vel hatt de strengeste.

Antall smittetilfeller 25.november 2020 og pr 100k innb i parantes
Sverige 225 000 (2223)
Danmark 71 000 (1233)
Norge 35 000 ( 614)
Finland 22 000 ( 395)
Island 5000 (1542)

Antall smittetilfeller 25.november 2021 og pr 100k innb i parantes og Ăžkning
Sverige 1 194 636 (11758) +530 %
Danmark 463 070 (7966) +653 %
Norge 251 397 ( 4995) +720 %
Finland 179 534 ( 4663) +818 %
Island 17 152 (3236) +353 %

Og vi kan ogsÄ merke oss at Sverige er i en annen smittekategori pga befolkning over 10 millioner. Og sammenliknet med andre europeiske land av den stÞrrelsen sÄ har de svÊrt lite smitte i denne perioden.
Og felles for de andre europeiske landene er at de har hatt munnbind og strenge regler for bruk av munnbind i denne perioden.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:52 am
Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordĂžmt de uvaksinerte her det siste dĂžgnet, hva er egentlig problemet nĂ„? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte ogsÄ smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data pÄ, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.

Her tror jeg du roter ganske kraftig med tallene dine.
Med dagens R-tall sÄ er dette status quo. Og disse landene har vaksinert store deler av den voksne befolkningen, kanskje med unntak av Israel. Gibraltar stengte nylig ned og de har jo nÊr 100% vaksinedekning

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:49 am
fazz skrev: ↑tor nov 25, 2021 8:15 am
Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:39 am Jeg tror jeg aldri har droppet Ă„ delta pĂ„ noe fordi Ă©n eller flere av de andre har hatt influensa. Men det er nĂ„ bare meg.
NÄr du blir litt eldre og fÄr en del andre ansvar sÄ finner du ut at du kanskje mÄ prioritere litt annerledes du ogsÄ.

Hva er "eldre" for deg? Jeg er i 40-Ärene og har massevis av ansvar pÄ mange omrÄder i livet.
Gubbe

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordĂžmt de uvaksinerte her det siste dĂžgnet, hva er egentlig problemet nĂ„? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte ogsÄ smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data pÄ, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.
--- Det er vel at for de nesten 90% som har tatt vaksinen sÄ blir den resterende % som gratispassasjerer Ä regne. Det irriterer,pÄ lik linje som de som snylter pÄ skatten eller lar vÊre Ä bidra til fellesskapet pÄ andre mÄter samtidig som man fortsatt skal nyte av godene.
Og sÄ mÄ man gjerne bÊlje sÄ mye man vil om at vaksinerte smitter andre og at vaksinens effekt avtar osv. Vaksinen er grunnen til at vi kan leve ganske sÄ normalt allikevel,og det er takket vÊre de 90% som ogsÄ klarer Ä tenke pÄ andre enn seg selv.
https://www.nordnorskdebatt.no/pandemie ... xlRF75Bi0U

Queenie

Legg inn av Queenie »

TerryMcDermott skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:00 pm
Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordĂžmt de uvaksinerte her det siste dĂžgnet, hva er egentlig problemet nĂ„? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte ogsÄ smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data pÄ, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.
--- Det er vel at for de nesten 90% som har tatt vaksinen sÄ blir den resterende % som gratispassasjerer Ä regne. Det irriterer,pÄ lik linje som de som snylter pÄ skatten eller lar vÊre Ä bidra til fellesskapet pÄ andre mÄter samtidig som man fortsatt skal nyte av godene.
Og sÄ mÄ man gjerne bÊlje sÄ mye man vil om at vaksinerte smitter andre og at vaksinens effekt avtar osv. Vaksinen er grunnen til at vi kan leve ganske sÄ normalt allikevel,og det er takket vÊre de 90% som ogsÄ klarer Ä tenke pÄ andre enn seg selv.
https://www.nordnorskdebatt.no/pandemie ... xlRF75Bi0U
Bla bla bla.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:40 am Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg pĂ„ Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid pĂ„.
Noen skinner best uimotsagt.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 10:26 am
Solvgutt1 skrev: ↑tor nov 25, 2021 10:24 am
Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 10:02 am

Jeg skjÞnner at statistikk, tall og sÄnt blir vanskelig. Disse tallene finner du i FHI sine ukentlige rapporter.
I FHIs siste ukesrapport oppgir de at 47 innlagte sist uke var uvaksinerte. Uken fÞr var det 57. Det vil si at vi de siste to ukene alene har sett 104 uvaksinerte bli innlagt med Covid-19. SÄ jeg spÞr igjen, og denne gangen hÄper jeg pÄ et mer seriÞst svar: Hva mener du med 50-70 av de uvaksinerte vil bli innlagt?

Jeg regner ogsÄ med at et statistisk geni som deg forstÄr at hvor mange uvaksinerte som blir innlagt avhenger av hvor mange som blir smittet?
😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.

SĂ„ det har blitt smittet millioner av uvaksinerte i Norge den siste tiden??

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:40 am
William_S skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:38 am Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan vére ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det
Samtidig har kommunen innfĂžrt nye koronatiltak for Ă„ avlaste sykehuset og kommunens sykehjem, som opplever pasienttilstrĂžmning av ulike Ă„rsaker – og dessuten et historisk hĂžyt sykefravĂŠr.

Dermed er det igjen pÄbud om munnbind for Ä reise med buss og drosje, i butikker og pÄ legesentre og legevakt.

IfÞlge smittevernloven kan man bare sette inn inngripende tiltak nÄr liv, helse og folkehelse trues.

Basso mener den sprengte kapasiteten pÄ sykehusene nÄ ikke nÞdvendigvis skyldes koronasmitte, men hvordan politikerne har valgt Ä prioritere helse de siste tiÄrene, med en drift med veldig knappe marginer, uten buffer.

NÄr koronasykdom, RS-virus og andre luftveisinfeksjoner kommer i tillegg, skal det lite til fÞr man mÄ legge om drifta og nedprioritere alt som ikke haster.

Basso kaller det «en perfekt storm».

– Vi mĂ„ ha en ordentlig diskusjon om nĂ„r vi skal anvende smittevernloven. Hvis befolkningen virkelig vil at det er slik vi skal sikre kapasiteten i helsevesenet, er det ok. Men jeg tror man er litt snĂžblind og har begynt Ă„ tenke pĂ„ loven som en varig lĂžsning pĂ„ knapp eller manglende buffer, sier Basso.
Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige
Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg pÄ Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid pÄ.
Graver burde blitt tildelt Fritt Ord-prisen, en av fÄ offentlige personer som bryr seg om menneskerettigheter oppi dette. Resten av samfunnet ser ut til Ä vÊre helt i transe over "smittetall" og "vi mÄ beskytte helsevesenet for enhver pris". Det er blitt helt umulig Ä fÞre en rasjonell samtale med ganske mange. Det fÞles som om samfunnet har blitt kollektivt hypnoitsert; jeg var det jeg ogsÄ; men jeg fÞler jeg har kommet meg ut av det. FÄr lyst til Ä rÞmme til skogs og slÄ meg ned i et lite hus langt der inne. Jeg vil ikke tilbringe sÊrlig mer tid i "the new normal".

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Maxus5 skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:03 am Nakstad gĂ„r ut og endelig innrĂžmmer at spriting av hender gjĂžr bortimot nada mot koronasmitte. PĂ„stĂ„r selv han har sagt det mange ganger.
For de av oss som fÞlger litt med sÄ vet vi at CDC konkluderet med det samme for en god stund siden at sjansen for Ä overfÞre virus via overflater var mindre enn 1:10000. : https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... KEEUa8HIZs
Likevel gnÄl kommuneoverleger , politikere, og myndigheter om spriting og hÄndvask. Og folk flest tror fremdeles dette tiltaket har en super effekt og et must man mÄ gjÞre hver gang man gÄr inn i en butikk.

I tillegg sier Nakstad fĂžlgende: "– I starten visste man ikke hvor mye som skulle til for Ă„ smittes. Selv om de fĂŠrreste nok smittes via hudkontakt, kan hĂ„ndvask bety noe sĂŠrlig hos dem som hoster i hendene og hos barn som lettere fĂ„r snĂžrr pĂ„ fingrene. Men det har ikke vĂŠrt en dominerende smittevei, og det har vi visst lenge. Det er ventilasjonen i lokalet man befinner seg i og avstanden til andre som er viktigst, ikke hĂ„ndspriten."

SÄ hÄndtrykk burde ikke vÊre noe problem det heller da altsÄ?

HÄndvask er sÄ klart viktig for helsa, for Ä unngÄ kontakt med skadelige bakterier og andre ting. Men mot overfÞring av virus har det minimal effekt om noen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ten-effekt

SĂ„ da kan vi altsĂ„ bare snart si at AVSTAND er det eneste tiltaket verdt Ă„ ha ?đŸ’ȘđŸ»

Centrist

Legg inn av Centrist »

Enhanced skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:42 am Hvorfor var det et spĂžrsmĂ„l om tid, all den tid det ikke er noe sĂŠrlig som tyder pĂ„ at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive pĂ„ med evige booster-shots kun for at vi skal gĂ„ rundt med et evig hĂžyt antistoffnivĂ„?
Har vel ikke noen tydelige holdepunkter for det uten egen magefÞlelse. Som man har sett gjennom pandemien sÄ har utviklingen vÊrt en snÞballeffekt uten like. Hypotesen "tiltak forsvarer tiltak" er vel sÄ relevant nÄr det kommer til vaksine. NÄr Israel startet Ä snakke om booster-dose sÄ man etter hvert andre land ta etter. Vaksinering med booster-dose i Norge gikk fra 65+ til at alle over 18+ skal fÄ tilbud om booster-dose. Da er det helt naturlig at EU ogsÄ tar etter.

I mine Þyne skulle man ha fjernet koronapasset for reise mellom grensene i EU snarest. Passet strider mot prinsippet om fri bevegelse og tilfÞrer relativt lite nÄr 65% av befolkningen EU/EØS er fullvaksinert. Om noe kunne man fortsatt med det i ulike Þst-europeiske land med svakere vaksinasjonsgrad. I Norge har et slikt pass for innreise veldig lite for seg, og "importsmitte" er et ikke-problem. Spesielt nÄr smitten er relativ hÞy innenlands.

NĂ„r det kommer til Graver er det en vits at Nakstad ble tildelt Årets navn mens Graver ikke engang ble nominert. Den ene har bidratt til Ă„ nedgradere rettstaten mens den andre har vĂŠrt den viktigste forkjemperen for den under pandemien. Stadig spent pĂ„ hva Nakstad har Ă„ si i foredraget "Mellom jus og medisin."
Sist redigert av Centrist den tor nov 25, 2021 12:12 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Morromann skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:02 pm
Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:40 am
William_S skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:38 am Trude Basso og Hans Petter Graver ute i Klassekampen og advarer mot at nye tiltak kan vére ulovlige. Det er bak mur da, men siterer noe av det


Spot on
https://klassekampen.no/utgave/2021-11- ... e-ulovlige
Skulle gjerne sett at Nakstad fikk bryne seg pÄ Graver i beste sendetid, det kunne jeg brukt tid pÄ.
Graver burde blitt tildelt Fritt Ord-prisen, en av fÄ offentlige personer som bryr seg om menneskerettigheter oppi dette. Resten av samfunnet ser ut til Ä vÊre helt i transe over "smittetall" og "vi mÄ beskytte helsevesenet for enhver pris". Det er blitt helt umulig Ä fÞre en rasjonell samtale med ganske mange. Det fÞles som om samfunnet har blitt kollektivt hypnoitsert; jeg var det jeg ogsÄ; men jeg fÞler jeg har kommet meg ut av det. FÄr lyst til Ä rÞmme til skogs og slÄ meg ned i et lite hus langt der inne. Jeg vil ikke tilbringe sÊrlig mer tid i "the new normal".
Ja enig i det, men nÄ har ikke jeg sÄ stort behov for Ä la alle vite hva jeg tenker, det viktigste er at du har noen fÄ nÊrme du stoler pÄ og som du kan ha meningsfulle samtaler med.

HĂžres ut som et greit liv ;) (hytte i Oslo er ok)


Champis

Legg inn av Champis »

startelver skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:02 am Onsdag ble det registrert 4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 2577 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregĂ„ende syv dagene, som er pĂ„ 1998.

Har du fulgt med?

Champis

Legg inn av Champis »

Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:12 am
Solvgutt1 skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:39 am
Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 1:45 am Siste ukesrapport fra FHI ligger her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... .11.21.pdf

For Ä si det enkelt sÄ bidrar antivaxxerne med en forferdelig belastning pÄ helsevesenet vÄrt. Jeg mÄ si det gjÞr meg sÄpass primal at jeg blir irritert. Fiksen er der, fÄ ut fingeren Ä fÄ deg vaksinert hvis du ikke er det. Kanskje tante Olga kan fÄ seg ei ny hofte til jul, i stedet for at de mÄ pleie idioter pÄ sykehusene vÄre.
Troller du nÄ, eller forstÄr du ikke hva du leser eller sier?
Hva i all verden fÄr deg til Ä tro det. Jeg kunne ikke vÊrt mer seriÞs. 40-50 Äringer som er uvaksinerte og havner pÄ sykehus, kunne vÊrt hjemme og opplevd en forkjÞlelse ved vaksinering. Fullstendig unÞdvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave Ä fÄ flest mulig til ikke Ä vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne vÄre.

PrÞver du Ä si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nÄ?

William_S

Legg inn av William_S »

Centrist skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:08 pm
Enhanced skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:42 am Hvorfor var det et spĂžrsmĂ„l om tid, all den tid det ikke er noe sĂŠrlig som tyder pĂ„ at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive pĂ„ med evige booster-shots kun for at vi skal gĂ„ rundt med et evig hĂžyt antistoffnivĂ„?
Har vel ikke noen tydelige holdepunkter for det uten egen magefÞlelse. Som man har sett gjennom pandemien sÄ har utviklingen vÊrt en snÞballeffekt uten like. Hypotesen "tiltak forsvarer tiltak" er vel sÄ relevant nÄr det kommer til vaksine. NÄr Israel startet Ä snakke om booster-dose sÄ man etter hvert andre land ta etter. Vaksinering med booster-dose i Norge gikk fra 65+ til at alle over 18+ skal fÄ tilbud om booster-dose. Da er det helt naturlig at EU ogsÄ tar etter.

I mine Þyne skulle man ha fjernet koronapasset for reise mellom grensene i EU snarest. Passet strider mot prinsippet om fri bevegelse og tilfÞrer relativt lite nÄr 65% av befolkningen EU/EØS er fullvaksinert. Om noe kunne man fortsatt med det i ulike Þst-europeiske land med svakere vaksinasjonsgrad. I Norge har et slikt pass for innreise veldig lite for seg, og "importsmitte" er et ikke-problem. Spesielt nÄr smitten er relativ hÞy innenlands.

NĂ„r det kommer til Graver er det en vits at Nakstad ble tildelt Årets navn mens Graver ikke engang ble nominert. Den ene har bidratt til Ă„ nedgradere rettstaten mens den andre har vĂŠrt den viktigste forkjemperen for den under pandemien. Stadig spent pĂ„ hva Nakstad har Ă„ si i foredraget "Mellom jus og medisin."
Det er takket vÊre blant annet Graver at opposisjonen pÄ Stortinget fikk kalde fÞtter til Ä stÞtte en 18 mÄneders coronalov. Det ble kraftig skalert ned til gyldighetstid pÄ 1 mÄned og langt mindre omfattende enn det som stod i den. Tror det beste som skjedde det Äret var at FrP forlot regjeringen et par mÄneder fÞr slik at den ikke lengre hadde flertall. Det viste seg jo at opposisjonen slo seg sammen mange ganger for Ä fikse opp i Solberg regjeringens coronapolitikk.

NÄ virker det som at StÞre er langt mindre tiltakskÄt enn Solberg virker det som. Blant annet avvist krav om munnbind nasjonalt fra Helsedirektoratet og de gjorde faktisk en Äpning pÄ hvem som kan komme til Norge selv om de skjerpet innreisekontrollene noe. NÄ tror jeg det er mulig for flere grupper Ä komme til Norge sÄ lenge karanteneregimet og lignende blir fulgt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:16 pm
Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:12 am
Solvgutt1 skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:39 am

Troller du nÄ, eller forstÄr du ikke hva du leser eller sier?
Hva i all verden fÄr deg til Ä tro det. Jeg kunne ikke vÊrt mer seriÞs. 40-50 Äringer som er uvaksinerte og havner pÄ sykehus, kunne vÊrt hjemme og opplevd en forkjÞlelse ved vaksinering. Fullstendig unÞdvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave Ä fÄ flest mulig til ikke Ä vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne vÄre.

PrÞver du Ä si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nÄ?
Hvis du leser hva jeg skriver sÄ pÄlegger de en ekstremt unÞdvendig byrde pÄ en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forstÄelig for deg?
Sist redigert av Fernandovonarb den tor nov 25, 2021 12:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

Klaumb skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:27 am
Solvgutt1 skrev: ↑tor nov 25, 2021 10:30 am
Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 10:26 am

😂😂😂

Av 100 000 uvaksinerte er det estimert at 12 personer blir innlagt. You do the math, genius.
Hvor konkret stÄr dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vĂŠrt innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. SÄ selv om din pÄstand skulle vÊre korrekt(som den ikke er) sÄ ville det gitt 130 innlagte. SÄ du kan verke lese eller regne, men hÞy pÄ deg selv er du likevel. Typisk det.
FHI la ut en Facebook post for en ukes tid siden der de viste til at 12 av 100.000 uvaksinerte og 1.5 av 100.000 vaksinerte ble innlagt pÄ sykehus for Ä vise hvor mye stÞrre sjanse det er for at en uvaksinert vil bli innlagt enn en vaksinert. Disse tallene gjaldt da kun personer over 18 Är.

Tar man da utgangspunkt i at vi er 5.379.000 innbyggere i Norge der 4.267.500 er over 18 Är (tall fra 2019), og man vet at 87.6% av den voksne befolkningen over 18 Är er vaksinert med to doser stÄr vi igjen med 529.162 uvaksinerte personer over 18 Är i Norge.
Benytter man da FH sine tall med at 12 av 100.000 uvaksinerte blir innlagt pÄ sykehus i denne gruppen, sÄ ser andelen uvaksinerte personer som vil bli innlagt pÄ sykehus der Corona er hovedÄrsaken ganske lite dramatisk ut for sykehusene. SÄ er det sikkert noen andre faktorer her ogsÄ som at man kan bli smittet flere ganger selv om man har vÊrt smittet fÞr osv. Men vi har altsÄ en sÄ hÞy vaksinasjonsgrad i Norge spesielt blant de mest utsatte at det Ä skylde pÄ de uvaksinerte for problemene i helsevesenet i dag blir Ä lete etter syndebukker.

Det er forÞvrig 91.7% av den samme gruppen som har fÄtt minst en dose, sÄ tallet over "uvaksinerte" jeg benytter inneholder ogsÄ disse i tallene over her. Hadde man inkludert disse hadde andelen uvaksinerte begrenset seg til rundt 300k for samme gruppe. SÄ mener FHI at sannsynligheten for innleggelse er 12 av 100.000 for uvaksinerte over 18 Är.

NÄ vet jeg ikke hvordan dette fordeler seg i sykehusinnleggelser, men ser av tallene til FHI at den klart stÞrste andelen av smitte i samfunnet akkurat nÄ er hos personer under 18 Är, og der er andelen uvaksinerte av naturlige Ärsaker lavere fordi en del aldersgrupper med mye smitte nÄ ikke har blitt anbefalt Ä vaksineres enda.

GÄr det ingen alarmklokker nÄr man leser disse tallene pÄ denne mÄten? Hadde disse tallene stemt, sÄ kunne vi sagt at pandemien er over, korona har null Ä si lenger, og vi hadde aldri vÊrt grunnlag for Ä diskutere tiltak overhodet.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:08 pm
Enhanced skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:42 am Hvorfor var det et spĂžrsmĂ„l om tid, all den tid det ikke er noe sĂŠrlig som tyder pĂ„ at det gir mening med en booster-dose? De fleste (sett bort fra Israel) er vel enige om at man kan ikke drive pĂ„ med evige booster-shots kun for at vi skal gĂ„ rundt med et evig hĂžyt antistoffnivĂ„?
Har vel ikke noen tydelige holdepunkter for det uten egen magefÞlelse. Som man har sett gjennom pandemien sÄ har utviklingen vÊrt en snÞballeffekt uten like. Hypotesen "tiltak forsvarer tiltak" er vel sÄ relevant nÄr det kommer til vaksine. NÄr Israel startet Ä snakke om booster-dose sÄ man etter hvert andre land ta etter. Vaksinering med booster-dose i Norge gikk fra 65+ til at alle over 18+ skal fÄ tilbud om booster-dose. Da er det helt naturlig at EU ogsÄ tar etter.
Joda, panikkmessig gir det mening. Med tanke pÄ hvordan diverse EU-land har gÄtt helt av hengslene sÄ ser jeg ogsÄ hvorfor EU Þnsker at dette skal harmonisere seg litt mer mellom land. Men Ä falle ned pÄ et sÄnt alternativ, som forelÞpig er svÊrt uavklart, medisinsk sett, det hadde jeg faktisk ikke forventet.
Centrist skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:08 pm NĂ„r det kommer til Graver er det en vits at Nakstad ble tildelt Årets navn mens Graver ikke engang ble nominert. Den ene har bidratt til Ă„ nedgradere rettstaten mens den andre har vĂŠrt den viktigste forkjemperen for den under pandemien. Stadig spent pĂ„ hva Nakstad har Ă„ si i foredraget "Mellom jus og medisin."
Ser at det beklageligvis er fulltegnet og ikke Äpnet for andre enn medlemmer av forbundet. Skal du dit? Ta gjerne med en ekstra sko og litt egg for Ä kaste pÄ Nakstad i sÄ tilfelle.

Champis

Legg inn av Champis »

Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:20 pm
Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:16 pm
Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:12 am

Hva i all verden fÄr deg til Ä tro det. Jeg kunne ikke vÊrt mer seriÞs. 40-50 Äringer som er uvaksinerte og havner pÄ sykehus, kunne vÊrt hjemme og opplevd en forkjÞlelse ved vaksinering. Fullstendig unÞdvendig.

I tillegg ser mange av disse nutcasene det som sin livsoppgave Ä fÄ flest mulig til ikke Ä vaksinere seg. Som om det hadde bedret situasjonen for de utslitte helsearbeiderne vÄre.

PrÞver du Ä si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nÄ?
Hvis du leser hva jeg skriver sÄ pÄlegger de en ekstremt unÞdvendig byrde pÄ en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forstÄelig for deg?

Men allikevel en ganske ubetydelig mengde.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:30 pm
Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:20 pm
Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 12:16 pm


PrÞver du Ä si at sykehusene kneler i Norge pga uvaksinerte nÄ?
Hvis du leser hva jeg skriver sÄ pÄlegger de en ekstremt unÞdvendig byrde pÄ en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forstÄelig for deg?

Men allikevel en ganske ubetydelig mengde.
Snakker du med de som jobber med det, sÄ er de nok ikke enige. SÄ det fÄr vÊre dine ord.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Fernandovonarb skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:36 am Kan jeg fĂ„ spĂžrre hvilken vaksiner dere fikk? FĂžrer en litt personlig statistikk over hvem som blir smittet av vaksinerte veldig lokalt. Hittil har alle som vĂŠrt uvaksinerte blitt smittet etter at familiemedlemmer har dratt smitten med hjem. SĂžnnen i huset vĂ„rt har overlevd to utbrudd, i klassen og hjemmet, og har fĂ„tt moderna. Har nylig ogsĂ„ en familie pĂ„ jobb hvor fruen berget, mens mannen ble smittet(vaksinert) men begge de uvaksinerte barna fikk det. Skal spĂžrre henne i morgen om vaksinestatus :D Har klokketro pĂ„ at Moderna berger flere enn Pfizer.
Selvsagt - begge har 2xPfizer. Jeg slapp som sagt unna (Pfizer FTW), vi har ingen ide om hva som er smittekilden for min bedre halvdel.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:58 am
Champis skrev: ↑tor nov 25, 2021 11:52 am
Queenie skrev: ↑tor nov 25, 2021 9:16 am Dere som har fordĂžmt de uvaksinerte her det siste dĂžgnet, hva er egentlig problemet nĂ„? Alle de mest utsatte er vaksinert og skulle alle de uvaksinerte bli smittet vil 50-70 av disse bli innlagt. Ikke akkurat et enormt tall?

Faktum er at vaksinerte ogsÄ smitter andre, man blir ikke kvitt smitten selv om alle er vaksinerte. Dette finnes det gode data pÄ, bl a fra Island, Gibraltar, Singapore og Israel.

Her tror jeg du roter ganske kraftig med tallene dine.
Med dagens R-tall sÄ er dette status quo. Og disse landene har vaksinert store deler av den voksne befolkningen, kanskje med unntak av Israel. Gibraltar stengte nylig ned og de har jo nÊr 100% vaksinedekning
Gibraltar har faktisk over 100% dekning fordi alle spanske arbeidere som kjÞrer over grensa daglig ogsÄ mÄ vÊre vaksinert. Ellers stÄr det at mer enn 99% av befolkningen ellers er vaksinert.

Men det skal sies at det knapt er dÞdsfall der nÄ da pÄ tross av rekordmye smitte og sykehusinnleggelser. SÄ tiltakene man gjÞr nÄ handler om Ä unngÄ det siste av samme Ärsak som her. At det er mye innleggelser av andre Ärsaker ogsÄ nÄ. Men de er et veldig godt bevis pÄ at vaksinerte fremdeles er smittebÊrere.

LĂ„st

GÄ tilbake til «Aktuelt»