Bilsalg november 2021

Svar
Brukeravatar
Someone
Innlegg: 317

Bilsalg november 2021

Legg inn av Someone »

Et par uker ut i november ser det ut som trillingene Enyaq/ID.4/Q4 nok en gang gjør det bra, men Tesla Model 3 blander seg inn i toppen også

Er det en feil hos elbilsiden, eller stemmer det at Model Y har 0 registreringer hittil i november, samtidig som det registreres bra med Model 3?

Fernandovonarb
Innlegg: 1027

Legg inn av Fernandovonarb »

Someone skrev: tir nov 16, 2021 1:56 pm Et par uker ut i november ser det ut som trillingene Enyaq/ID.4/Q4 nok en gang gjør det bra, men Tesla Model 3 blander seg inn i toppen også

Er det en feil hos elbilsiden, eller stemmer det at Model Y har 0 registreringer hittil i november, samtidig som det registreres bra med Model 3?
Kan sikkert stemme det. De kommer på forskjellige båter, og får et rush alt etter hva som kommer først. Model Y er vel fremdeles Kinaprodusert tror jeg.

Brukeravatar
burkar
Innlegg: 95

Legg inn av burkar »

391 Tesla hittil i måneden da jeg sjekket tidligere i dag, og samtlige var Model 3. Alle disse kommer også fra Kina, forøvrig.

Brukeravatar
burkar
Innlegg: 95

Legg inn av burkar »

To nye Ferrarier så langt i måneden. En 812 GTS har fått en lykkelig eier i Oslo. I tillegg har en F8 Spider flyttet inn hos en kar i Tønsberg.

Fernandovonarb
Innlegg: 1027

Legg inn av Fernandovonarb »

burkar skrev: tir nov 16, 2021 11:10 pm 391 Tesla hittil i måneden da jeg sjekket tidligere i dag, og samtlige var Model 3. Alle disse kommer også fra Kina, forøvrig.
Hvordan vet du det? Kommer det ingen fra USA lenger?

Brukeravatar
burkar
Innlegg: 95

Legg inn av burkar »

Fernandovonarb skrev: ons nov 17, 2021 6:57 pm
burkar skrev: tir nov 16, 2021 11:10 pm 391 Tesla hittil i måneden da jeg sjekket tidligere i dag, og samtlige var Model 3. Alle disse kommer også fra Kina, forøvrig.
Hvordan vet du det? Kommer det ingen fra USA lenger?
Alle VIN-nummerene starter med L. Da kommer de fra Kina. De fra USA starter med et tall.

Fernandovonarb
Innlegg: 1027

Legg inn av Fernandovonarb »

burkar skrev: ons nov 17, 2021 9:12 pm
Fernandovonarb skrev: ons nov 17, 2021 6:57 pm
burkar skrev: tir nov 16, 2021 11:10 pm 391 Tesla hittil i måneden da jeg sjekket tidligere i dag, og samtlige var Model 3. Alle disse kommer også fra Kina, forøvrig.
Hvordan vet du det? Kommer det ingen fra USA lenger?
Alle VIN-nummerene starter med L. Da kommer de fra Kina. De fra USA starter med et tall.
Du verden hva folk(du) vet😁

Brukeravatar
Someone
Innlegg: 317

Legg inn av Someone »

Ser ut som det har kommet et lass med Model Y nå, skal man stole på registreringsstatistikken

Brukeravatar
Someone
Innlegg: 317

Legg inn av Someone »

God fart på Taycan den siste tiden. Passerer vel 1000 leverte hittil i år snart?

Brukeravatar
burkar
Innlegg: 95

Legg inn av burkar »

Av biler som ikke er helelektriske, ligger Rav4 med 355 eksemplarer høyest.

Corolla: 180
XC60: 169
X1: 148
XC90: 118
Eclipse: 106
V60: 104

Polo: 29

Forfun
Innlegg: 50

Legg inn av Forfun »

Går rykter om at de første i4 har fått norske skilter. Men er vel en del måneder til den kommer på topp 10.

Shagalott
Innlegg: 98

Legg inn av Shagalott »

Forfun skrev: tor nov 25, 2021 1:35 pm Går rykter om at de første i4 har fått norske skilter. Men er vel en del måneder til den kommer på topp 10.
2 stk. hittil ifølge Elbilstatistikk.no

Brukeravatar
burkar
Innlegg: 95

Legg inn av burkar »

Shagalott skrev: tor nov 25, 2021 1:46 pm
Forfun skrev: tor nov 25, 2021 1:35 pm Går rykter om at de første i4 har fått norske skilter. Men er vel en del måneder til den kommer på topp 10.
2 stk. hittil ifølge Elbilstatistikk.no
Stemmer bra det, BMW Norge har fått to biler, en rød og en svart, begge M50.

Brukeravatar
Iseran2770
Innlegg: 303

Legg inn av Iseran2770 »

burkar skrev: tor nov 25, 2021 12:53 pm Av biler som ikke er helelektriske, ligger Rav4 med 355 eksemplarer høyest.

Corolla: 180
XC60: 169
X1: 148
XC90: 118
Eclipse: 106
V60: 104
Alle disse er vel hybrider?

Brukeravatar
burkar
Innlegg: 95

Legg inn av burkar »

Iseran2770 skrev: tor nov 25, 2021 9:28 pm
burkar skrev: tor nov 25, 2021 12:53 pm Av biler som ikke er helelektriske, ligger Rav4 med 355 eksemplarer høyest.

Corolla: 180
XC60: 169
X1: 148
XC90: 118
Eclipse: 106
V60: 104
Alle disse er vel hybrider?
Det stemmer. Høyeste med kun bensin er (som vanlig) Polo.

Shagalott
Innlegg: 98

Legg inn av Shagalott »

burkar skrev: tor nov 25, 2021 11:05 pm
Det stemmer. Høyeste med kun bensin er (som vanlig) Polo.
Jeg sitter med en mistanke om at de fleste av Poloene som selges går til bilutleieselskaper.

Shagalott
Innlegg: 98

Legg inn av Shagalott »

Mandag 22.november begynte Tesla å levere ut Model Y i denne omgang, fredag morgen har den passert ID.4 og er nummer 2 på registreringsstatistikken. Blir det dobbelt Tesla i november (og desember)?

Brukeravatar
Someone
Innlegg: 317

Legg inn av Someone »

Og ser vel ut som nok en måned med brukbart totalsalg her i landet

Brukeravatar
Someone
Innlegg: 317

Legg inn av Someone »

Ellers passerte i3 30.000 biler her i landet nå i november, i følge elbilstatistikk

Brukeravatar
burkar
Innlegg: 95

Legg inn av burkar »

Shagalott skrev: fre nov 26, 2021 8:13 am
burkar skrev: tor nov 25, 2021 11:05 pm
Det stemmer. Høyeste med kun bensin er (som vanlig) Polo.
Jeg sitter med en mistanke om at de fleste av Poloene som selges går til bilutleieselskaper.
Om ikke de fleste, så går i hvert fall en del av de den veien. Drammen Bilutleie (som er Avis franchise) har en del Polo. I november er 2 leaset av Bryn Helsfyr Bilutleie og 2 av Fredrikstad Bilutleie. 6 er privatleaset, og 4 er solgt privat, resten er litt ymse.

Brukeravatar
Someone
Innlegg: 317

Legg inn av Someone »

Ser ut som Y stikker av med seieren og Leaf gjør er aldri så lite comeback

Kompressor
Innlegg: 92

Legg inn av Kompressor »

Ganske sprøtt bra salg av Teslaer i Norge nå. Ladenettverket er genialt og bilene rask akselerasjon, lav pris og Tesla er kult-status for mange, så det er forståelig.
Kunne hatt en Model Y i stedet for i-Pace, men for meg et I-Pace bedre å kjøre og mye finere selv om den lader tregere og ikie har samme ladenettverket. Det er faktisk så mange ulike ladere nå, f eks recharge, mer, kople, ionity, shell, cirkle k osv at nå funker det veldig bra på de fleste strekninger med en helt normal ikke-tesla elbil.

Merket meg også at Porsche Taycan har 331 stk nå siste dag i måneden. Ganske bra tall for en Porsche-modell. Er vel Taycan 4 cross tusismoene til rundt 900-1,1 som begynner å komme på veiene.

En annen nykommer er BMW iX med 84 stk nå som kundebilene begynner å ankomme. Det er kun 2 stk bak lillebroren iX3 så langt i november. Forventer helt ekstreme tall før jul og neste år for BMW iX. Tipper den får e-tron 2019-2020 lignende tall.

Forfun
Innlegg: 50

Legg inn av Forfun »

Kompressor skrev: tir nov 30, 2021 2:07 pm Merket meg også at Porsche Taycan har 331 stk nå siste dag i måneden. Ganske bra tall for en Porsche-modell. Er vel Taycan 4 cross tusismoene til rundt 900-1,1 som begynner å komme på veiene.

En annen nykommer er BMW iX med 84 stk nå som kundebilene begynner å ankomme. Det er kun 2 stk bak lillebroren iX3 så langt i november. Forventer helt ekstreme tall før jul og neste år for BMW iX. Tipper den får e-tron 2019-2020 lignende tall.
Er det mange taycan cross t til under en mill? Jeg havnet på 1,1 med minimum.

Spent på hvor mange ix som bmw kan levere. Den skal være bra.

Shagalott
Innlegg: 98

Legg inn av Shagalott »

Ny måned, og vipps så var statistikken for november klar.
Det ble registrert 15 274 biler i november, opp 21,9 % sammenlignet med november 2020.
Fordelingen på drivlinjer er slik:
- Bensin 2,3% markedsandel (5,1% i november 2020)
- Diesel 2,7% (5,4 % i 2020)
- Hybrider 21,1% (33,3% i fjor)
- Nullutslipp 73,8 % ( 56,1% i fjor)

Blant merkene vant Tesla, resten følger slik VW, Audi, Hyundai, Volvo, Toyota. Hittil i år leder Tesla med ca.900 biler på VW, og med tanke på at det normalt sett leveres en del Tesla i desember, så kan vi nok kåre Tesla som vinner på merkestatistikken.

Modellvis, så ble det dobbelseier til Tesla, med Y foran 3. ID.4 er nummer 3. Hittil i år leder Model 3 foran RAV4 og ID.4. Model Y er nummer 5, og kan med en sterk desember komme på pallen.
Spoler vi 1 år tilbake i tid, så hadde vel ingen trodd at ID.3 "kun" skulle være nummer 16, med i underkant av 3000 biler hittil i år. Tror nok mange i Møllergruppen er skuffet over dette tallet.

Brukeravatar
Hollabaloo
Innlegg: 35

Legg inn av Hollabaloo »

Shagalott skrev: ons des 01, 2021 2:12 pm Spoler vi 1 år tilbake i tid, så hadde vel ingen trodd at ID.3 "kun" skulle være nummer 16, med i underkant av 3000 biler hittil i år. Tror nok mange i Møllergruppen er skuffet over dette tallet.
Den er så langt i år også slått av aldrende Nissan Leaf. Hvorfor noen heller vil kjøpe en fabrikkny Nissan Leaf enn en ID.3, det forstår jeg ikke, men sånn er det nå ihvertfall.... Ser ut som VW har innsett at de må forbedre interiørkvalitet og brukervennlighet:
https://evglobe.com/2021/10/19/vw-id3-u ... -facelift/

Shagalott
Innlegg: 98

Legg inn av Shagalott »

Hollabaloo skrev: ons des 01, 2021 7:10 pm
Shagalott skrev: ons des 01, 2021 2:12 pm Spoler vi 1 år tilbake i tid, så hadde vel ingen trodd at ID.3 "kun" skulle være nummer 16, med i underkant av 3000 biler hittil i år. Tror nok mange i Møllergruppen er skuffet over dette tallet.
Den er så langt i år også slått av aldrende Nissan Leaf. Hvorfor noen heller vil kjøpe en fabrikkny Nissan Leaf enn en ID.3, det forstår jeg ikke, men sånn er det nå ihvertfall.... Ser ut som VW har innsett at de må forbedre interiørkvalitet og brukervennlighet:
https://evglobe.com/2021/10/19/vw-id3-u ... -facelift/
Det at de slapp bilen for tidlig ødela nok en hel del. Men ID.3 fremstår i mine øyne som simpel innvendig, armlenene er jo en løsning som forsvant fra biler for massevis av år siden, setene er helt forferdelige +++. Så kan man jo si mye om utseendet, der skal jeg ikke si noe annet enn at VW sine produkter i mine øyne er de verste av det som kommer fra VAG.

Fernandovonarb
Innlegg: 1027

Legg inn av Fernandovonarb »

Hollabaloo skrev: ons des 01, 2021 7:10 pm
Shagalott skrev: ons des 01, 2021 2:12 pm Spoler vi 1 år tilbake i tid, så hadde vel ingen trodd at ID.3 "kun" skulle være nummer 16, med i underkant av 3000 biler hittil i år. Tror nok mange i Møllergruppen er skuffet over dette tallet.
Den er så langt i år også slått av aldrende Nissan Leaf. Hvorfor noen heller vil kjøpe en fabrikkny Nissan Leaf enn en ID.3, det forstår jeg ikke, men sånn er det nå ihvertfall.... Ser ut som VW har innsett at de må forbedre interiørkvalitet og brukervennlighet:
https://evglobe.com/2021/10/19/vw-id3-u ... -facelift/
Har ikke prøvd noen av de, men ut fra hva jeg har lest så forstår jeg det. ID familien er plastic fantastic, noe Leaf ikke er bl.a. Legg sammen med hva du får for pengene, så forklarer det hvorfor salgene er sånn. Jeg er også en av de som synes Leaf ser ok ut, spesielt bakfra.

ID.3 er nødt til å kutte prisen for å få opp salget. Mye.

Brukeravatar
Someone
Innlegg: 317

Legg inn av Someone »

Hollabaloo skrev: ons des 01, 2021 7:10 pm
Den er så langt i år også slått av aldrende Nissan Leaf. Hvorfor noen heller vil kjøpe en fabrikkny Nissan Leaf enn en ID.3, det forstår jeg ikke, men sånn er det nå ihvertfall.... Ser ut som VW har innsett at de må forbedre interiørkvalitet og brukervennlighet:
https://evglobe.com/2021/10/19/vw-id3-u ... -facelift/
Er ikke lEaf veldig mye billigere?

Shagalott
Innlegg: 98

Legg inn av Shagalott »

Someone skrev: tor des 02, 2021 8:22 am
Hollabaloo skrev: ons des 01, 2021 7:10 pm
Den er så langt i år også slått av aldrende Nissan Leaf. Hvorfor noen heller vil kjøpe en fabrikkny Nissan Leaf enn en ID.3, det forstår jeg ikke, men sånn er det nå ihvertfall.... Ser ut som VW har innsett at de må forbedre interiørkvalitet og brukervennlighet:
https://evglobe.com/2021/10/19/vw-id3-u ... -facelift/
Er ikke lEaf veldig mye billigere?
Ja.
Men også hvis du tar toppmodellen til Leaf+ med alt utstyr, så er den litt over innstegsmodellen til ID.3. Og på innstegsmodellen så ser setene ut som de er hentet fra en 95-modell Mazda 626, med de "fancy" armlenene.

Shagalott
Innlegg: 98

Legg inn av Shagalott »

Litt interessante tall om bruktimporten: Den økte med 51% til 1583 biler. Av dette utgjorde elbiler cirka 70%, nest største gruppe er historiske bensinbiler som BMW 3-serie, Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette og Ford Mustang som de viktigste.

Nylig leste jeg en sak om bilforhandlere som måtte importere dieselbiler for å dekke etterspørselen, men ut fra tallene så kan det ikke være så voldsomt mange som importeres.

Brukeravatar
Hollabaloo
Innlegg: 35

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: tor des 02, 2021 8:22 am Er ikke lEaf veldig mye billigere?
Grovt regnet 300K for en "mellomutstyrt" Leaf vs 350K for "mellomutstyrt" ID.3 med ca samme rekkevidde. Jeg vet ikke om prisforskjellen i prosent skiller seg noe nevnverdig fra før i tiden, f.eks. da Nissan solgte Almera som konkurrent til Golf. Tradisjonelt så har vel Golf vært hakket dyrere enn konkurrentene, slik som ID.3 (Golf sin elektriske arvtager) også er vs. Leaf.

rosmebraad
Innlegg: 32

Legg inn av rosmebraad »

Hva med denne Leaf Visia: Sakset fra elbil24.no i sommer:
Nissan Leaf Visia til en pris på 210.000 kroner, og bilen ender opp som en av landets rimeligste elbiler.

Brukeravatar
Hollabaloo
Innlegg: 35

Legg inn av Hollabaloo »

rosmebraad skrev: tor des 02, 2021 8:16 pm Hva med denne Leaf Visia: Sakset fra elbil24.no i sommer:
Nissan Leaf Visia til en pris på 210.000 kroner, og bilen ender opp som en av landets rimeligste elbiler.
Den nærmeste ID.3-en som konkurrerer med den skrapa Leaf-utgaven er ID.3 pure performance city. Den har VW Norge fjernet fra prislistene sine (for dårlig salg?), men den kostet vel ca fra 274000 kr etter at VW justerte ned prisene vinteren som var. Den har derimot litt større batteri og lengre rekkevidde en Leaf Visia (340km vs 270km).

Svar

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»