Generell diskusjon om corona

Låst
NoDabForYou
Innlegg: 1951

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av NoDabForYou »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:33 pm
Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:30 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:20 pm

Hvis du leser hva jeg skriver så pålegger de en ekstremt unødvendig byrde på en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forståelig for deg?

Men allikevel en ganske ubetydelig mengde.
Snakker du med de som jobber med det, så er de nok ikke enige. Så det får være dine ord.
Det er faktisk svært utidig å beskylde en liten gruppe med pasienter skylden for at helsevesenet rakner. At du forfekter disse meningene beviser bare hvor innskrenket og frykthjernevasket du er. Du mangler totalt evnen til å se totalbildet.
Ja, koronapasientene er en belastning på toppen av mange andre utfordringer, men ansvaret for å tilby et adekvat helsevesen ligger hos politikerne. Rett skytset der det hører hjemme.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

MatsEn89 skrev: tor nov 25, 2021 2:54 am Dessverre ga vi bort 700.000 vaksiner denne vinteren. Jeg angrer på at jeg støttet det nå. Er jo arbeidsledig pga corona.
Tror ikke du trenger bekymre deg over tilgang på vaksiner.

Selv om jeg er under 65 år fikk jeg nettopp invitasjon til å bestille time for tredjedosen. Fikk etter få sekunder bekreftet time første uken i januar.

Da bør jeg bli klarert for reiser i Europa omtrent hele neste år :D

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Lew_Ashby skrev: tor nov 25, 2021 12:35 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:36 am Kan jeg få spørre hvilken vaksiner dere fikk? Fører en litt personlig statistikk over hvem som blir smittet av vaksinerte veldig lokalt. Hittil har alle som vært uvaksinerte blitt smittet etter at familiemedlemmer har dratt smitten med hjem. Sønnen i huset vårt har overlevd to utbrudd, i klassen og hjemmet, og har fått moderna. Har nylig også en familie på jobb hvor fruen berget, mens mannen ble smittet(vaksinert) men begge de uvaksinerte barna fikk det. Skal spørre henne i morgen om vaksinestatus :D Har klokketro på at Moderna berger flere enn Pfizer.
Selvsagt - begge har 2xPfizer. Jeg slapp som sagt unna (Pfizer FTW), vi har ingen ide om hva som er smittekilden for min bedre halvdel.
Takker. Hos oss berget fruen og jeg fikk det av den uvaksinerte minstemann. Begge Pfizer. Ble ikke dausjuk men kjente det var litt mer enn en vanlig infeksjon. Sjelden kraftig hodepine for en som nesten aldri har det var litt tungt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 12:29 pm
Centrist skrev: tor nov 25, 2021 12:08 pm Har vel ikke noen tydelige holdepunkter for det uten egen magefølelse. Som man har sett gjennom pandemien så har utviklingen vært en snøballeffekt uten like. Hypotesen "tiltak forsvarer tiltak" er vel så relevant når det kommer til vaksine. Når Israel startet å snakke om booster-dose så man etter hvert andre land ta etter. Vaksinering med booster-dose i Norge gikk fra 65+ til at alle over 18+ skal få tilbud om booster-dose. Da er det helt naturlig at EU også tar etter.
Joda, panikkmessig gir det mening. Med tanke på hvordan diverse EU-land har gått helt av hengslene så ser jeg også hvorfor EU ønsker at dette skal harmonisere seg litt mer mellom land. Men å falle ned på et sånt alternativ, som foreløpig er svært uavklart, medisinsk sett, det hadde jeg faktisk ikke forventet.
Centrist skrev: tor nov 25, 2021 12:08 pm Når det kommer til Graver er det en vits at Nakstad ble tildelt Årets navn mens Graver ikke engang ble nominert. Den ene har bidratt til å nedgradere rettstaten mens den andre har vært den viktigste forkjemperen for den under pandemien. Stadig spent på hva Nakstad har å si i foredraget "Mellom jus og medisin."
Ser at det beklageligvis er fulltegnet og ikke åpnet for andre enn medlemmer av forbundet. Skal du dit? Ta gjerne med en ekstra sko og litt egg for å kaste på Nakstad i så tilfelle.
Absolutt. Tenkte mer samfunnsmessig og panikkmessig som du sier enn rent vitenskapelig. Rent vitenskapelig har jeg ikke sett noen studier som konkluderer med at det vil ha en særlig effekt: Ihvertfall ikke noe som utveier den negative konsekvensen av å videreføre neglisjeringen av prinsippet fri bevegelse.

Haha, det hadde vært noe. Kaster egg retorikkmessig med vanskelige spørsmål heller. Tenker å delta digitalt om noe blir litt langt å reise til Oslo for å høre på Nakstad. :)

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:21 pm
Klaumb skrev: tor nov 25, 2021 11:27 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am

Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
FHI la ut en Facebook post for en ukes tid siden der de viste til at 12 av 100.000 uvaksinerte og 1.5 av 100.000 vaksinerte ble innlagt på sykehus for å vise hvor mye større sjanse det er for at en uvaksinert vil bli innlagt enn en vaksinert. Disse tallene gjaldt da kun personer over 18 år.

Tar man da utgangspunkt i at vi er 5.379.000 innbyggere i Norge der 4.267.500 er over 18 år (tall fra 2019), og man vet at 87.6% av den voksne befolkningen over 18 år er vaksinert med to doser står vi igjen med 529.162 uvaksinerte personer over 18 år i Norge.
Benytter man da FH sine tall med at 12 av 100.000 uvaksinerte blir innlagt på sykehus i denne gruppen, så ser andelen uvaksinerte personer som vil bli innlagt på sykehus der Corona er hovedårsaken ganske lite dramatisk ut for sykehusene. Så er det sikkert noen andre faktorer her også som at man kan bli smittet flere ganger selv om man har vært smittet før osv. Men vi har altså en så høy vaksinasjonsgrad i Norge spesielt blant de mest utsatte at det å skylde på de uvaksinerte for problemene i helsevesenet i dag blir å lete etter syndebukker.

Det er forøvrig 91.7% av den samme gruppen som har fått minst en dose, så tallet over "uvaksinerte" jeg benytter inneholder også disse i tallene over her. Hadde man inkludert disse hadde andelen uvaksinerte begrenset seg til rundt 300k for samme gruppe. Så mener FHI at sannsynligheten for innleggelse er 12 av 100.000 for uvaksinerte over 18 år.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fordeler seg i sykehusinnleggelser, men ser av tallene til FHI at den klart største andelen av smitte i samfunnet akkurat nå er hos personer under 18 år, og der er andelen uvaksinerte av naturlige årsaker lavere fordi en del aldersgrupper med mye smitte nå ikke har blitt anbefalt å vaksineres enda.

Går det ingen alarmklokker når man leser disse tallene på denne måten? Hadde disse tallene stemt, så kunne vi sagt at pandemien er over, korona har null å si lenger, og vi hadde aldri vært grunnlag for å diskutere tiltak overhodet.
Jeg konkluderer på ingen måte med det. Men jeg mener man så til de grader overvurderer de uvaksinerte sin betydning for situasjonen nå og bruker de for å finne syndebukker for et presset helsevesen som i minst like stor grad handler om andre sykdommer som nå blomstrer opp igjen som et resultat av nedstengingen vi har vært igjennom.

Og årsaken til det er jo som jeg skriver at vi har en så høy vaksinasjonsgrad som vi har der det kun er rundt 300k som ikke har tatt en vaksinedose enda i den aldersgruppen som de har oppgitt disse tallene for. Så selv om tallene er mye høyere vil disse 300k gjøre liten skade totalt sett mtp å sprenge sykehuskapasiteten. Spesielt fordi disse også har lavere alder enn gruppen over vaksinerte og derfor også mindre sannsynlighet for å bli innlagt eller dø som følge av Corona.

Men det er på ingen måte et forsøk på å snakke ned viktigheten av å vaksinere seg, da det er netopp det at vi i Norge har så høy vakinasjonsgrad som gjør at vi kan ha det åpent i samfunnet vårt nå på tross av økende smitte og at vaksinene viser seg mindre effektiv enn man hadde regnet med for å begrense smitte.

Men synes Oslo responderte bra på dette i går ved å snakke om at utfordringen i helsevesenet nå er mye mer sammensatt enn at Covid-19 alene har skylden. Det handler om veldig mye annet, og derfor oppfordret man jo til at alle med luftveissymptomer holder seg hjemme uavhengig av om man er vaksinert eller tester negativt for Covid-19. Nettopp fordi man kan fremdeles bære rundt på virus som legger press på helsevesenet som ikke er Covid-19 også. Uten at jeg har sett folk kritisere folk som snufser litt på jobben for at de kan sette liv og helse for andre i fare.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:44 pm Takker. Hos oss berget fruen og jeg fikk det av den uvaksinerte minstemann. Begge Pfizer. Ble ikke dausjuk men kjente det var litt mer enn en vanlig infeksjon. Sjelden kraftig hodepine for en som nesten aldri har det var litt tungt.
Leit å høre at dere ble syk, men godt at det ikke var for alvorlige etterdønninger. Selv om hodepine for oss som har vært så heldig å slippe unna særlig av det tidligere er helt jævlig :)

På denne fronten er det definitivt tapet av smaks- og luktesans som har vært verst. Forhåpentligvis kommer det tilbake ila de neste par ukene, hun kjenner antydning til sterke lukter nå. Fysisk er det egentlig ikke så gale, hun skal forsøke første treningsøkt etter sykdommen idag ca 2 uker etter påvist smitte.
Sist redigert av Lew_Ashby den tor nov 25, 2021 12:51 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:21 pm
Klaumb skrev: tor nov 25, 2021 11:27 am
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 10:30 am

Hvor konkret står dette?

De siste to ukene har 104 uvaksinerte vært innlagt. De siste TO ukene. Men det ignorerer du=

Forresten er det over 1,1 million uvaksinerte i Norge. Så selv om din påstand skulle være korrekt(som den ikke er) så ville det gitt 130 innlagte. Så du kan verke lese eller regne, men høy på deg selv er du likevel. Typisk det.
FHI la ut en Facebook post for en ukes tid siden der de viste til at 12 av 100.000 uvaksinerte og 1.5 av 100.000 vaksinerte ble innlagt på sykehus for å vise hvor mye større sjanse det er for at en uvaksinert vil bli innlagt enn en vaksinert. Disse tallene gjaldt da kun personer over 18 år.

Tar man da utgangspunkt i at vi er 5.379.000 innbyggere i Norge der 4.267.500 er over 18 år (tall fra 2019), og man vet at 87.6% av den voksne befolkningen over 18 år er vaksinert med to doser står vi igjen med 529.162 uvaksinerte personer over 18 år i Norge.
Benytter man da FH sine tall med at 12 av 100.000 uvaksinerte blir innlagt på sykehus i denne gruppen, så ser andelen uvaksinerte personer som vil bli innlagt på sykehus der Corona er hovedårsaken ganske lite dramatisk ut for sykehusene. Så er det sikkert noen andre faktorer her også som at man kan bli smittet flere ganger selv om man har vært smittet før osv. Men vi har altså en så høy vaksinasjonsgrad i Norge spesielt blant de mest utsatte at det å skylde på de uvaksinerte for problemene i helsevesenet i dag blir å lete etter syndebukker.

Det er forøvrig 91.7% av den samme gruppen som har fått minst en dose, så tallet over "uvaksinerte" jeg benytter inneholder også disse i tallene over her. Hadde man inkludert disse hadde andelen uvaksinerte begrenset seg til rundt 300k for samme gruppe. Så mener FHI at sannsynligheten for innleggelse er 12 av 100.000 for uvaksinerte over 18 år.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fordeler seg i sykehusinnleggelser, men ser av tallene til FHI at den klart største andelen av smitte i samfunnet akkurat nå er hos personer under 18 år, og der er andelen uvaksinerte av naturlige årsaker lavere fordi en del aldersgrupper med mye smitte nå ikke har blitt anbefalt å vaksineres enda.

Går det ingen alarmklokker når man leser disse tallene på denne måten? Hadde disse tallene stemt, så kunne vi sagt at pandemien er over, korona har null å si lenger, og vi hadde aldri vært grunnlag for å diskutere tiltak overhodet.
Tallene stemmer ikke. Det er en misforståelse av hva FHI kommuniserte.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

NoDabForYou skrev: tor nov 25, 2021 12:42 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:33 pm
Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:30 pm


Men allikevel en ganske ubetydelig mengde.
Snakker du med de som jobber med det, så er de nok ikke enige. Så det får være dine ord.
Det er faktisk svært utidig å beskylde en liten gruppe med pasienter skylden for at helsevesenet rakner. At du forfekter disse meningene beviser bare hvor innskrenket og frykthjernevasket du er. Du mangler totalt evnen til å se totalbildet.
Ja, koronapasientene er en belastning på toppen av mange andre utfordringer, men ansvaret for å tilby et adekvat helsevesen ligger hos politikerne. Rett skytset der det hører hjemme.
Jeg kan være enda klarere. Hadde du og dine imbesiler fått viljen sin, ingen hadde vaksinert seg, hadde vi hatt et helsevesen i ruiner, eller en lockdown som i fjor vinter. Heldigvis for dere og oss andre har den norske befolkning tatt ansvar og vaksinert seg, noe dere kan surfe på enten dere liker det eller ei. Det får bli den eneste kommentaren du får fra meg, for i utgangspunktet er dere et klientell som ikke fortjener respons i det hele tatt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:51 pm
NoDabForYou skrev: tor nov 25, 2021 12:42 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:33 pm

Snakker du med de som jobber med det, så er de nok ikke enige. Så det får være dine ord.
Det er faktisk svært utidig å beskylde en liten gruppe med pasienter skylden for at helsevesenet rakner. At du forfekter disse meningene beviser bare hvor innskrenket og frykthjernevasket du er. Du mangler totalt evnen til å se totalbildet.
Ja, koronapasientene er en belastning på toppen av mange andre utfordringer, men ansvaret for å tilby et adekvat helsevesen ligger hos politikerne. Rett skytset der det hører hjemme.
Jeg kan være enda klarere. Hadde du og dine imbesiler fått viljen sin, ingen hadde vaksinert seg, hadde vi hatt et helsevesen i ruiner, eller en lockdown som i fjor vinter. Heldigvis for dere og oss andre har den norske befolkning tatt ansvar og vaksinert seg, noe dere kan surfe på enten dere liker det eller ei. Det får bli den eneste kommentaren du får fra meg, for i utgangspunktet er dere et klientell som ikke fortjener respons i det hele tatt.
Vi hadde ikke hatt et helsevesen i ruiner. Jeg tror du hadde hatt godt av litt kontakt med helsevesenet selv. Du virker, helt oppriktig, ikke frisk.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

MacanT skrev: tor nov 25, 2021 12:43 pm
MatsEn89 skrev: tor nov 25, 2021 2:54 am Dessverre ga vi bort 700.000 vaksiner denne vinteren. Jeg angrer på at jeg støttet det nå. Er jo arbeidsledig pga corona.
Tror ikke du trenger bekymre deg over tilgang på vaksiner.

Selv om jeg er under 65 år fikk jeg nettopp invitasjon til å bestille time for tredjedosen. Fikk etter få sekunder bekreftet time første uken i januar.

Da bør jeg bli klarert for reiser i Europa omtrent hele neste år :D
Er du helt sikker på at du skal ta den? Hører mange sier det er farlig :D

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 12:53 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:51 pm
NoDabForYou skrev: tor nov 25, 2021 12:42 pm

Det er faktisk svært utidig å beskylde en liten gruppe med pasienter skylden for at helsevesenet rakner. At du forfekter disse meningene beviser bare hvor innskrenket og frykthjernevasket du er. Du mangler totalt evnen til å se totalbildet.
Ja, koronapasientene er en belastning på toppen av mange andre utfordringer, men ansvaret for å tilby et adekvat helsevesen ligger hos politikerne. Rett skytset der det hører hjemme.
Jeg kan være enda klarere. Hadde du og dine imbesiler fått viljen sin, ingen hadde vaksinert seg, hadde vi hatt et helsevesen i ruiner, eller en lockdown som i fjor vinter. Heldigvis for dere og oss andre har den norske befolkning tatt ansvar og vaksinert seg, noe dere kan surfe på enten dere liker det eller ei. Det får bli den eneste kommentaren du får fra meg, for i utgangspunktet er dere et klientell som ikke fortjener respons i det hele tatt.
Vi hadde ikke hatt et helsevesen i ruiner. Jeg tror du hadde hatt godt av litt kontakt med helsevesenet selv. Du virker, helt oppriktig, ikke frisk.
Det hadde vi hatt med de smittetallene vi nå ser, og en uvaksinert befolkning. Selv FD største kverulant ser det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:55 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 12:53 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:51 pm

Jeg kan være enda klarere. Hadde du og dine imbesiler fått viljen sin, ingen hadde vaksinert seg, hadde vi hatt et helsevesen i ruiner, eller en lockdown som i fjor vinter. Heldigvis for dere og oss andre har den norske befolkning tatt ansvar og vaksinert seg, noe dere kan surfe på enten dere liker det eller ei. Det får bli den eneste kommentaren du får fra meg, for i utgangspunktet er dere et klientell som ikke fortjener respons i det hele tatt.
Vi hadde ikke hatt et helsevesen i ruiner. Jeg tror du hadde hatt godt av litt kontakt med helsevesenet selv. Du virker, helt oppriktig, ikke frisk.
Det hadde vi hatt med de smittetallene vi nå ser, og en uvaksinert befolkning. Selv FD største kverulant ser det.
Nei, det hadde vi ikke.

Champis

Legg inn av Champis »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:33 pm
Champis skrev: tor nov 25, 2021 12:30 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 12:20 pm

Hvis du leser hva jeg skriver så pålegger de en ekstremt unødvendig byrde på en sektor som allerede er meget hardt presset. Var det forståelig for deg?

Men allikevel en ganske ubetydelig mengde.
Snakker du med de som jobber med det, så er de nok ikke enige. Så det får være dine ord.

Stavanger er et godt bilde på hvorfor det blir problemer nå, og det handler først og fremst om den immunietsgjelden man har skaffet seg!

Stavanger har 33 barn innlagt nå, hvor 22 av dem er med RS. Hvor mange av korona, tror du?

Hittil denne måneden har de hatt 160 innlagte barn med RS, mot en tidligere toppnotering på 90 på en måned!

Samtidig sies det at de enda ikke har hatt ette eneste tilfelle med influensa, så da kan jo bare tenke seg hvordan dette vil se ut når den sesongen virkelig er i gang!

De 47 innlagte som er uvaksinerte på landsbasis, hvor stor byrde tror du de gir sammenlignet med alt annet?
Sist redigert av Champis den tor nov 25, 2021 1:10 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

MacanT skrev: tor nov 25, 2021 12:43 pm
MatsEn89 skrev: tor nov 25, 2021 2:54 am Dessverre ga vi bort 700.000 vaksiner denne vinteren. Jeg angrer på at jeg støttet det nå. Er jo arbeidsledig pga corona.
Tror ikke du trenger bekymre deg over tilgang på vaksiner.

Selv om jeg er under 65 år fikk jeg nettopp invitasjon til å bestille time for tredjedosen. Fikk etter få sekunder bekreftet time første uken i januar.

Da bør jeg bli klarert for reiser i Europa omtrent hele neste år :D

Næmmen - da er jo verden helt tipp topp! :D

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 1:05 pm Stavanger er et godt bilde på hvorfor det blir problemer nå, og de handler først og fremst om den immunietsgjelden man har skaffet seg!

Stavanger har 33 barn innlagt nå, hvor 22 av dem er med RS. Hvor mange av korona, tror du?

Hittil denne måneden har de hatt 160 innlagte barn med RS, mot en tidligere toppnotering på 90 på en måned!

Samtidig sies det at de enda ikke har hatt ette eneste tilfelle med influensa, så da kan jo bare tenke seg hvordan dette vil se ut når den sesongen virkelig er i gang!

De 47 innlagte som er uvaksinerte på landsbasis, hvor stor byrde tror du de gir sammenlignet med alt annet?
Immunitetsgjeld og et elendig dimensjonert helsevesen som har bare blitt verre under Høie og Erna.

Queenie

Legg inn av Queenie »

5-11 åringer nestemann ut.

Queenie

Legg inn av Queenie »

MacanT skrev: tor nov 25, 2021 12:43 pm
MatsEn89 skrev: tor nov 25, 2021 2:54 am Dessverre ga vi bort 700.000 vaksiner denne vinteren. Jeg angrer på at jeg støttet det nå. Er jo arbeidsledig pga corona.
Tror ikke du trenger bekymre deg over tilgang på vaksiner.

Selv om jeg er under 65 år fikk jeg nettopp invitasjon til å bestille time for tredjedosen. Fikk etter få sekunder bekreftet time første uken i januar.

Da bør jeg bli klarert for reiser i Europa omtrent hele neste år :D
4 dose i september da.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 1:15 pm 5-11 åringer nestemann ut.
Tror det er lite trolig at FHI vil anbefale denne i Norge. Men den kan selvsagt presse seg på fra andre kanter, f.eks. fra regjeringshold og EU.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

På med munnbindorna! 😷 :lol:
Sist redigert av MacanGTS den tor nov 25, 2021 1:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Det sies jo at demokrati er noe man er tilhenger av helt til det koster noe. Da er man ikke så tilhenger lenger, og dukker det opp et mer lukrativt forslag så hopper man gjerne på. Det har vi jo sett eksempel på i denne tråden med brukere som MacanT, Fazz og mer. Ikke bare underkaster de seg myndighetenes antidemokratiske påbud og forbud, de godter og koser seg også når de som ikke gjør det mister sine friheter. Selv der det åpenbart strider mot alle prinsipper for et liberalt demokrati.

I Norge har vi vært ganske skånet, selv om det å forby mennesker å ha besøk i sitt hjem, eller reise til sin eiendom, er over grensen. I andre vestlige har demokratiet mer eller mindre blitt avskaffet med vaksinetvang, yrkesforbud, portforbud og forbud mot å samle seg for å demonstrere. Med mye mer. Dette applauderes av flere her inne. Det er skremmende. Det viser hvor ustøtt demokratiet faktisk står.

basillen

Legg inn av basillen »

Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 1:18 pm
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 1:15 pm 5-11 åringer nestemann ut.
Tror det er lite trolig at FHI vil anbefale denne i Norge. Men den kan selvsagt presse seg på fra andre kanter, f.eks. fra regjeringshold og EU.
Og om kort tid må man vel også barn i denne aldersgruppen ha tatt vaksinene for at de skal få lov til å reise utenlands. Samt få tilgang til kino, lekeland, badeland, etc. Om ikke i Norge, så i hvert fall andre steder.

fazz

Legg inn av fazz »

Champis skrev: tor nov 25, 2021 11:49 am Hva er "eldre" for deg? Jeg er i 40-årene og har massevis av ansvar på mange områder i livet.
For enkelte er alder bare ett tall, de blir aldri voksne. For andre så hviler det ofte mer ansvar, og konsekvenser av å f.eks være borte fra jobben noen dager har betydning for langt flere enn kun seg selv, som kanskje den største bekymringen er om en må gå på legekontoret for å få sykemelding, eller om en rekker å bli frisk i løpet av "tredager'n".

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 1:20 pm
Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 1:18 pm
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 1:15 pm 5-11 åringer nestemann ut.
Tror det er lite trolig at FHI vil anbefale denne i Norge. Men den kan selvsagt presse seg på fra andre kanter, f.eks. fra regjeringshold og EU.
Og om kort tid må man vel også barn i denne aldersgruppen ha tatt vaksinene for at de skal få lov til å reise utenlands. Samt få tilgang til kino, lekeland, badeland, etc. Om ikke i Norge, så i hvert fall andre steder.
Da lager jeg heller en ny Herman Flesvig som må underholdes av kråker, pinner og barkeved 🤪 Det blir mennesker av de også, alt med måte selvfølgelig

basillen

Legg inn av basillen »

Favorittgjengen vår er ute med ny kronikk og skriker om nasjonale tiltak nå!

https://www.dagbladet.no/meninger/nasjo ... a/74739179


Her er de alle samlet på en fjøl: Kvåle, Klein, Andersen, Svanæs, m.fl.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 1:20 pm
Enhanced skrev: tor nov 25, 2021 1:18 pm
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 1:15 pm 5-11 åringer nestemann ut.
Tror det er lite trolig at FHI vil anbefale denne i Norge. Men den kan selvsagt presse seg på fra andre kanter, f.eks. fra regjeringshold og EU.
Og om kort tid må man vel også barn i denne aldersgruppen ha tatt vaksinene for at de skal få lov til å reise utenlands. Samt få tilgang til kino, lekeland, badeland, etc. Om ikke i Norge, så i hvert fall andre steder.
Mens vaksiner som barn faktisk har nytte av er det ikke så nøye med.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 1:20 pm Det sies jo at demokrati er noe man er tilhenger av helt til det koster noe. Da er man ikke så tilhenger lenger, og dukker det opp et mer lukrativt forslag så hopper man gjerne på. Det har vi jo sett eksempel på i denne tråden med brukere som MacanT, Fazz og mer. Ikke bare underkaster de seg myndighetenes antidemokratiske påbud og forbud, de godter og koser seg også når de som ikke gjør det mister sine friheter. Selv der det åpenbart strider mot alle prinsipper for et liberalt demokrati.
Ikke glem smurfen som var så beinhard at han kunne mure seg hjemme i flere år, om det var det myndighetene kom med påbud om.

Alle andre som ikke gjorde som han var egoistiske, ondskapsfulle sosiopater som ville smitte andre med vilje.
basillen skrev: tor nov 25, 2021 1:25 pm Favorittgjengen vår er ute med ny kronikk og skriker om nasjonale tiltak nå!

https://www.dagbladet.no/meninger/nasjo ... a/74739179


Her er de alle samlet på en fjøl: Kvåle, Klein, Andersen, Svanæs, m.fl.
Corona, corona

Det er ingen andre virus som sprer seg som ild i tørt gress og legger press på sykehusene, neida..
Sist redigert av Hetfield den tor nov 25, 2021 1:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 1:20 pm Det sies jo at demokrati er noe man er tilhenger av helt til det koster noe. Da er man ikke så tilhenger lenger, og dukker det opp et mer lukrativt forslag så hopper man gjerne på. Det har vi jo sett eksempel på i denne tråden med brukere som MacanT, Fazz og mer. Ikke bare underkaster de seg myndighetenes antidemokratiske påbud og forbud, de godter og koser seg også når de som ikke gjør det mister sine friheter. Selv der det åpenbart strider mot alle prinsipper for et liberalt demokrati.

I Norge har vi vært ganske skånet, selv om det å forby mennesker å ha besøk i sitt hjem, eller reise til sin eiendom, er over grensen. I andre vestlige har demokratiet mer eller mindre blitt avskaffet med vaksinetvang, yrkesforbud, portforbud og forbud mot å samle seg for å demonstrere. Med mye mer. Dette applauderes av flere her inne. Det er skremmende. Det viser hvor ustøtt demokratiet faktisk står.
Jeg tror vi skal gå mange dager og uker tilbake siden jeg såg et innlegg som ikke bare var jeg så enig i , men også som så presist beskriver det utrolig farlige situasjonen vi befinner oss i . Der komformiteten med å "henge med de kule og trygge" kjører over grunnleggende samfunnsmessige prinsipper. Å gi fra seg demokrati, frihet og rettigheter er ikke som å låne bort en sykkelpumpe, en biljekk eller en gressklipper. Der man i god tone regner med at vennen eller naboen leverer tilbake når han ikke trenger de lenger.
Det er ting som tok lang tid å anskaffe, lang tid å tilpasse og som krever jevnt vedlikehold for å fungere. Fjerner man dette så skal det mye til før man får det tilbake.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 1:25 pm Favorittgjengen vår er ute med ny kronikk og skriker om nasjonale tiltak nå!

https://www.dagbladet.no/meninger/nasjo ... a/74739179


Her er de alle samlet på en fjøl: Kvåle, Klein, Andersen, Svanæs, m.fl.
"STRAFF OSS, STENG OSS INNE, KONTROLLER OSS . KOM AN , GIVE IT TO ME BABY ! "

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 1:20 pm Det sies jo at demokrati er noe man er tilhenger av helt til det koster noe. Da er man ikke så tilhenger lenger, og dukker det opp et mer lukrativt forslag så hopper man gjerne på. Det har vi jo sett eksempel på i denne tråden med brukere som MacanT, Fazz og mer. Ikke bare underkaster de seg myndighetenes antidemokratiske påbud og forbud, de godter og koser seg også når de som ikke gjør det mister sine friheter. Selv der det åpenbart strider mot alle prinsipper for et liberalt demokrati.

I Norge har vi vært ganske skånet, selv om det å forby mennesker å ha besøk i sitt hjem, eller reise til sin eiendom, er over grensen. I andre vestlige har demokratiet mer eller mindre blitt avskaffet med vaksinetvang, yrkesforbud, portforbud og forbud mot å samle seg for å demonstrere. Med mye mer. Dette applauderes av flere her inne. Det er skremmende. Det viser hvor ustøtt demokratiet faktisk står.
MacanT har jo vært storfornøyd så lenge ting går hans vei, f.eks med tanke på vaksiner. Husker han var i harnisk her på forsommeren da det var snakk om omprioritering av vaksinerekkefølge slik at han selv havnet litt senere i køen. Det er egoisme og dobbeltmoralisme i lange baner.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Maxus5 skrev: tor nov 25, 2021 1:38 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 1:25 pm Favorittgjengen vår er ute med ny kronikk og skriker om nasjonale tiltak nå!

https://www.dagbladet.no/meninger/nasjo ... a/74739179


Her er de alle samlet på en fjøl: Kvåle, Klein, Andersen, Svanæs, m.fl.
"STRAFF OSS, STENG OSS INNE, KONTROLLER OSS . KOM AN , GIVE IT TO ME BABY ! "
Kan ikke de idiotene bare isolere seg selv på en øde øy, så kan de være trygge. Drittlei av dem for å si det mildt.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»