NRK journalister arrestert i Qatar

Svar
Champis

Re: NRK journalister arrestert i Qatar

Legg inn av Champis »

aderyn skrev: tor nov 25, 2021 4:04 am
Champis skrev: ons nov 24, 2021 9:50 pm
aderyn skrev: ons nov 24, 2021 2:07 pm

Det rent moralske aspektet har en verdi sånn jeg ser det. Grunnen til at ingen annet land har gått inn for en boikott er enkelt, penger og den enorme lysten etter å spille et par kamper der nede. Ved å ta et boikott-standpunkt ville man vist man verdsetter humane menneskerettigheter ovenfor penger, og vært først eller eneste i verden til å gjøre dette er faktisk noe å være stolt av. Selv om jeg ikke sier dette er ledende faktor i seg selv.

Sentralt i denne saken er hvorfor Qatar gjør som de gjør. Hele poenget med dette mesterskapet er et forsøk på sportsvasking. Altså bruke enorme antall milliarder på å markedsføre og fremme sitt eget land, først og fremst politisk men også i et forsøk på å skape økt turisme osv så landet har noe å leve på etter oljen. Dette er håpløst å være med på så lenge landet er drevet på denne måten. Siste Amnesty rapport viser at løftene til Qatar ikke har blitt innfridd og at noen av de få positive endringene som skjedde for et par år siden faktisk har blitt reversert igjen siden den gang. Den enorme oppmerksomheten man gir Qatar er ikke noe landet fortjener. Dialog bør i hovedsak skje på høyest politisk nivå ved hjelp av sanksjoner. At noen fotballforbund presser på litt har nok null effekt og Qatar vil gi faen etter mesterskapet er holdt.

Det er her jeg mener du tar grundig feil! Det er ikke moralsk overlegent å mene at boikott er det beste virkemiddelet. Det er ikke sånn at de som er mot boikott av idrettsarrangementer mener at alt er fint og flott i landet det skal arrangeres. Så det at alle landene som ikke er for boikott, kun tenker på penger og har lyst til å spille i VM, faller på sin egen urimelighet.

Tror du jeg ikke verdsetter humane menneskerettigheter overfor penger, siden jeg er mot boikott? Derfor mener jeg at det der "noe å være stolt av" blir lagt på helt feil premisser.

Vi er helt enige om hva som er målet til Qatar med VM, det er ikke der det ligger. Men det er 10 år siden de fikk det tildelt. Hvor var det store supporter-opprøret da? Hvor var medieopprøret? Hvor var diskusjonene om boikott? Det store spørsmålet her er uansett om boikott som virkemiddel har noe som helst hensikt.
Jeg skjønner absolutt poenget ditt, og jeg prøver ikke å "shame" folk som ikke støtter en boikott, sier ikke at du ikke bryr deg om menneskerettigheter fordi du vil ha dialog men jeg mener oppriktig at boikott pluss en form for dialog er et soleklart bedre alternativ enn å spille mesterskapet og prøve på en dialog. Jeg skjønner ikke helt hva å spille mesterskapet og prøve på en dialog oppnår som en boikott+dialog/politiske sanksjoner etc ikke ville kunne oppnådd. Dette begrunner jeg i at det ser ut til at dialogen som har blir drevet så langt ikke ser ut til å fungere. Pluss at Qatar viser så enormt lite åpenhet i at jeg ikke tror de har noe ønske om å forbedre seg. Hvorfor arrestere noen og nekte en haug med journalister å dokumentere forholdene til arbeiderne hvis alle parter er enig om at dialog er veien fremover. Boikott ville satt et eksempel for fremtidige søkere av VM og kanskje andre idrettsarrangement at ting bør være på plass hvis du skal få lov å arrangere noe på den størrelsen. For å sette det på spissen, du setter ikke en drapsmann rett ut på gata fordi han har lovt å skjerpe seg neste gang. Da må du nesten ta straffen først. Denne rekkefølgen synes jeg er naturlig når du har flere tusen menneskeliv på samvittigheten.

Angående andre delen så er jeg helt enig i at fokuset og debatten burde vært startet langt tidligere. Rapporter og artikler kom for mange år siden men dessverre er det ikke før for et par-tre år siden at folk virkelig skjønte alvoret når man kunne lese om det i landsdekkende medier, selv om det var typ Josimar som skal ha mye av æren så har de ikke samme lesermassen og makten som når de store mediene tar tak i det, som skjedde altfor sent.

Jeg ser helt klart dine poenger også. For min egen del, så tenker jeg at med boikott, så vil vi påvirke 0%, mens med mulighet for dialog vil vi kunne påvirke ett eller to prosent mer. Men dette er som sagt ikke gjort i en håndvending - dette tar mange år. Vi snakker jo om inngrodde ting som vil ta tid å endre på. Ved å boikotte oppnår vi ingenting politisk, samtidig som vi kun ødelegger for oss selv fotballmessig.

Small_boi

Legg inn av Small_boi »

Pinlig hvordan enkelte her sluker diktaturets versjon av hendelsene.
Selvfølgelig helt innenfor å konfiskere utstyret deres etter at de har drevet undersøkende journalistikk av arbeidsforholdene og gjort intervjuer.
Skal helst smile og klappe for de qatarske myndighetene for å ikke fengsles vilkårlig, slik tyske og engelske journalister tidligere har blitt.

startelver

Legg inn av startelver »

En boikott gavner ingen. Det kommer til å skrikes i media uansett, både før, under og etter VM.

Yourexperiencemaydif

Legg inn av Yourexperiencemaydif »

PapaSmurf skrev: ons nov 24, 2021 3:07 am Føles flåsete å støtte en boikott nå som det ikke er noe å tape på det. Men sånn er det. Jeg har vært mot en boikott hele veien, frem til nå.

Gledelig! Velkommen i foreningen. Du vil få tilsendt medlemsbevis i posten, samt en søppelsekk du kan tre over TVen din mens mesterskapet pågår.

Solo1980

Legg inn av Solo1980 »

Yourexperiencemaydif skrev: tor nov 25, 2021 12:43 pm ... samt en søppelsekk du kan tre over TVen din mens mesterskapet pågår.
Ikke av plast, vel? For da blir boikotten boikottet av miljøforkjemperne.

lsklars

Legg inn av lsklars »


Albino

Legg inn av Albino »

Hvor lang var taletiden hans?
Hadde han virkelig brukt den opp, eller ble han avbrutt før tiden gikk ut?
Ventet han helt til taletiden holdt på å løpe ut før han skrudde til kritikken mot FIFA?
Kan vi se hele talen hans noe sted?

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

seriemester2013 skrev: ons nov 24, 2021 8:21 am Qatar er og blir en verkebyll for FIFA, åpen legalisering av korrupsjon, da får man ta til takke med død og full overkjøring av menneskerettigheter. De rike blir rikere, og de fattige spas ned i jorden eller brennes opp.
Jeg skal ikke se fotball VM fra Qatar, og jo flere over hele kloden som fatter denne beslutningen, jo mer vil de rike også blø. Får de ikke solgt pakkene sine, folk ikke ser sendingene, så blir reklamemilliardene blødende sår istedenfor. Forsøk å finne alternative produkter istedenfor produktene til de som er sponsorer for dette mesterskapet, la forbrukerne vise makt.

Gode poenger og "verkebyllen" er vel FIFA selv, og det ikke minst gitt deres manglende reaksjon på arrestasjonen av NRK-reporterne nylig..!?
Ellers er jeg helt på linje, bestemte meg for lang tid tilbake og kommer ikke til å følge èn eneste kamp fra det aktuelle mesterskapet!

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

lsklars skrev: tor nov 25, 2021 1:39 pm
Intet nytt under solen fra Midtøsten her og ingen burde være overrasket.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

lsklars skrev: tor nov 25, 2021 1:39 pm
Han blir bedt om å overholde taletiden. Det møtet pågikk jo i timesvis på overtid fordi det var så voldsomt med folk som ville ha ordet. Absolutt alle talerne fikk høre at det var 5-15 sek igjen.

Ingen elsker NFF, men en gjenganger i debatten er å vri absolutt alt de gjør til noe negativt. Det er en av hovedgrunnene til at jeg personlig ikke kan ta disse over-natta-moralistene i supporteralliansene seriøst.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Dewaz skrev: ons des 01, 2021 8:33 am
lsklars skrev: tor nov 25, 2021 1:39 pm
Han blir bedt om å overholde taletiden. Det møtet pågikk jo i timesvis på overtid fordi det var så voldsomt med folk som ville ha ordet. Absolutt alle talerne fikk høre at det var 5-15 sek igjen.

Ingen elsker NFF, men en gjenganger i debatten er å vri absolutt alt de gjør til noe negativt. Det er en av hovedgrunnene til at jeg personlig ikke kan ta disse over-natta-moralistene i supporteralliansene seriøst.
Nå skal det sies at undertegnede ikke vet hvor mange over-natta-moralister som finnes der ute, men vi er nå en god gjeng, velger jeg å tro, som har vært sterkt i mot at Qatar skal arrangere dette mesterskapet fra den dagen de ble presentert som kandidat.
Nå er det jo selvsagt beleilig at man har svært begrenset taletid i et slikt betent tema som i det hele ikke NFF kommer godt ut av all den til ønsket om å delta var såpass sterkt.
Så får vi se hvor langt man når med "dialog" for at ting skal bedre seg.

Champis

Legg inn av Champis »

Dewaz skrev: ons des 01, 2021 8:33 am
lsklars skrev: tor nov 25, 2021 1:39 pm
Han blir bedt om å overholde taletiden. Det møtet pågikk jo i timesvis på overtid fordi det var så voldsomt med folk som ville ha ordet. Absolutt alle talerne fikk høre at det var 5-15 sek igjen.

Ingen elsker NFF, men en gjenganger i debatten er å vri absolutt alt de gjør til noe negativt. Det er en av hovedgrunnene til at jeg personlig ikke kan ta disse over-natta-moralistene i supporteralliansene seriøst.

Enig i dette, man er helt maniske på å få fram hver en lille ting som kan virke kritisk mot NFF. Det blir litt påfallende.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Artikkel skrevet av Halvor Ekeland, en av journalistene som ble arrestert i Qatar tidligere, om arrestasjonen.

Link

Absolutt leseverdig, og ikke minst viser det hvor heldige NRK journalistene tross alt er som har både NRK og norsk UD i ryggen. Er nok mange som ikke slipper like lett unna.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Kunne ikke falt meg inn å reise til et slikt møkkahøl. Skal ikke se et sekund fra VM, og håper det ender i korona-kaos.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fant ikke noen bedre tråd og tar galskapen her den kanskje passer.
Det er ikke noe nytt at OS og VM innen idrett har blitt meget dyre, men når man leser hva Qatar-VM vil koste så faller man nesten av stolen!

Skyhøy prislapp på Qatar-VM – skal ha kostet 1774 milliarder kroner Noe som til sammenligning er 200 milliarder kroner mer enn det norske statsbudsjettet for 2022.

Qatar-VM ligger an til å bli tidenes dyreste mesterskap med stor margin. Forrige VM i Russland kostet 14 milliarder dollar, og viser den totale galskapen i Qatar-VM. Qatarske myndigheter har langt på vei bekreftet det spinnville tallet selv. Sheikh Ahmed bin Nasser bin Jassim Al Thani, som er Qatars ambassadør i Russland, hevdet i hvert fall overfor nyhetsbyrået Tass at de hadde brukt en slik sum på mesterskapet.

Total galskap er det eneste man kan si.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»