Generell diskusjon om corona

Låst
Queenie

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Queenie »

Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:15 pm Dagsavisen har snakket med et knippe Karens som vil ha PÅBUD med munnbind tilbake. Savner noen å kjefte på?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -et-pabud/
Helt uten evne til å tenke selvstendig iallfall.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Podcast uten navn:


Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:17 pm
Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:15 pm Dagsavisen har snakket med et knippe Karens som vil ha PÅBUD med munnbind tilbake. Savner noen å kjefte på?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -et-pabud/
Helt uten evne til å tenke selvstendig iallfall.
Unge damer med 0% sjanse for å bli alvorlig sjuke av corona, garantert fullvaksinerte. "Vi må gjøre noe med smittetallene" Igjen: SMITTETALL, SMITTETALL, SMITTETALL. Som skyldes massestesting av kreti og pleti av alt som kan krype og gå. Av et virus som aldri forsvinner uansett hvor mye man har påbud om munnbind og stenger ned alt.
Vel, vel, snart får vel Karen igjen gleden av å sitte og kjefte på de som ikke "innordner" seg.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.
De som VIL bruke det må gjerne gjøre det resten av livet for hva jeg bryr meg, ute og inne, om de sover og dusjer med munnbind på; det driter jeg i(regner med at de sitter og driter med munnbind på også). Men ikke plag MEG med det. Jeg kommer til å nekte!
Sist redigert av Morromann den tor nov 25, 2021 9:23 pm, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

pfrog567 skrev: tor nov 25, 2021 7:56 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 6:03 pm

Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.
Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
De unge får skylden for nærmest alt under pandemien. Jeg synes synd på de jeg.
Jeg var med i hylekoret og kjeftet da de holdt russefester under den første nedstengingen. Det angrer jeg på og jeg ber de ydmykt om unnskyldning nå. Jeg har forlatt hylekoret, vendt dem ryggen og kommer ikke tilbake dit.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Jeg syns det er slitsomt med munnbind fordi jeg puster varm luft opp i et kronisk betent øye. Men hvis noen har et godt tips til å hindre oppover-luft så har jeg heller ikke tenkt å dø på den bakketoppen selv. Dog går det ei grense, syns det er greit på tett kollektiv - trist og unødvendig i øvrig offentlig rom.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:21 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.
De som VIL bruke det må gjerne gjøre det resten av livet for hva jeg bryr meg, ute og inne, om de sover og dusjer med munnbind på; det driter jeg i(regner med at de sitter og driter med munnbind på også). Men ikke plag MEG med det. Jeg kommer til å nekte!
Det gjør meg ingenting å bruke munnbind, så da gjør jeg det hvis det gjør folk mer komfortable. Jeg er jo en voksen mann, ikke et barn. Jeg ville nok reagert hvis noen skulle tvinge meg til det, men for min del ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det frivillig.

Klart, det kommer jo an på settingen. Hvis jeg må sitte på de samme dørgende kjedelige seminarene, med dårlig luft, der jeg vanligvis halvveis dupper av så er jeg ikke interessert i å slenge et munnbind inn i mixen. Å ha det på i mange timer er jeg heller ikke interessert i, men et kvarter her og en halvtime der er null problem.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:26 pm
Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:21 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.
Det gjør meg ingenting å bruke munnbind, så da gjør jeg det hvis det gjør folk mer komfortable.
Jeg har ikke noe behov for å behage Karen. Hun finner ting å kjefte på deg for uansett.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:26 pm
Hvis jeg må sitte på de samme dørgende kjedelige seminarene, med dårlig luft, der jeg vanligvis halvveis dupper av så er jeg ikke interessert i å slenge et munnbind inn i mixen. Å ha det på i mange timer er jeg heller ikke interessert i, men et kvarter her og en halvtime der er null problem.
Det som er synd er at mange ikke skjønner at de kan gjøre noe med den dårlige lufta selv. Er nok å bare ta en skikkelig sjokklufting i 5-10 minutter, så får man frisk luft igjen. Noe som kan gjøres i de fleste lokaler.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 7:51 pm Hmmm.

Bilde
Ja, slik kan graver lyve. Alt man trenger å gjøre er å blåse opp innbyggertallet i Stockholm massivt, så vil de få et mer normalt antall covid tilfeller pr million innbyggere.

Et bedre tall er antall døde pr 100 000 innbygger. VG melder at Sverige har 149 mens Norge har 19,5.

Tyskland har 119,5, men dette er da hele Tyskland sammenlignet med hele Sverige. Det er vel ikke tvilsomt at Tyskland med lang flere store byer, høyere befolkningstetthet og "midtpunkt" i Europa er mer utsatt.

Så kortversjonen; Sverige er dårligst i klassen og de bør ikke få ros for å ha drept sine svakeste allerede.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.
Enig med deg.
Fryktelig til gnål om dette munnbindet. Hvem som helst vil kan da bruke det. Men enda så maser folk om at det må bli et påbud igjen i hele Norge.. Hysteri dette.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:42 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 7:51 pm Hmmm.

Bilde
Ja, slik kan graver lyve. Alt man trenger å gjøre er å blåse opp innbyggertallet i Stockholm massivt, så vil de få et mer normalt antall covid tilfeller pr million innbyggere.

Et bedre tall er antall døde pr 100 000 innbygger. VG melder at Sverige har 149 mens Norge har 19,5.

Tyskland har 119,5, men dette er da hele Tyskland sammenlignet med hele Sverige. Det er vel ikke tvilsomt at Tyskland med lang flere store byer, høyere befolkningstetthet og "midtpunkt" i Europa er mer utsatt.

Så kortversjonen; Sverige er dårligst i klassen og de bør ikke få ros for å ha drept sine svakeste allerede.
Jeg lurer også på hvor den grafen starter. Den starter jo nedadgående. Var det langt unna toppen?

basillen

Legg inn av basillen »

Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:42 pm Så kortversjonen; Sverige er dårligst i klassen og de bør ikke få ros for å ha drept sine svakeste allerede.
I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:46 pm
Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:42 pm Så kortversjonen; Sverige er dårligst i klassen og de bør ikke få ros for å ha drept sine svakeste allerede.
I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.
Ikke hvis man sammenligner dødstall per innbygger med befolkningstetthet. (som visstnok er veldig relevant når man sammenligner Norge og Sverige).

basillen

Legg inn av basillen »

Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:15 pm Dagsavisen har snakket med et knippe Karens som vil ha PÅBUD med munnbind tilbake. Savner noen å kjefte på?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -et-pabud/
Hvorfor er det slik at når nettavisene trykker denne typen saker - som de alltid gjør når diskusjonen går hett om hvorvidt et tiltak bør innføres - så kommer det aldri en motstemme til som ytrer seg kritisk til tiltaket?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Bjoneroa skrev: tor nov 25, 2021 2:06 am så vil du at folk skal injisere eksperimentelle substanser med uante virkninger i kroppen sin?
Å snakke om uante virkninger etter at over 90% av de voksne er vaksinert er idioti i praksis. Du bare driter deg ut med så tåpelige innlegg.

basillen

Legg inn av basillen »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:47 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:46 pm
Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:42 pm Så kortversjonen; Sverige er dårligst i klassen og de bør ikke få ros for å ha drept sine svakeste allerede.
I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.
Ikke hvis man sammenligner dødstall per innbygger med befolkningstetthet. (som visstnok er veldig relevant når man sammenligner Norge og Sverige).
Jeg påstår ikke at Sverige har gjort det bedre enn Norge i henhold til dødsfall. Det har de jo selvsagt ikke. Men hvis man sammenligner Sverige med Europa som helhet kommer de slettes ikke så verst ut.

Dette "befolkningstetthet" argumentet er også litt tullete angående Sverige da store deler av landet omtrent er folketomt. Hele Nord-Vest Sverige er jo en eneste stor ødemark. De fleste svensker bor tross alt i byer.

Denne grafen sammenligner også to byer: Stockholm versus München. Stockholm har 4,175 innbyggere per kvadratkilometer. München har 4,790 per kvadratkilometer. Så faktisk temmelig likt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:48 pm
Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:15 pm Dagsavisen har snakket med et knippe Karens som vil ha PÅBUD med munnbind tilbake. Savner noen å kjefte på?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -et-pabud/
Hvorfor er det slik at når nettavisene trykker denne typen saker - som de alltid gjør når diskusjonen går hett om hvorvidt et tiltak bør innføres - så kommer det aldri en motstemme til som ytrer seg kritisk til tiltaket?
Sikkert noen med motstemme de har intervjuet også, men det "passer" seg ikke å trykke i avisene nå for tida. "Alle skal med" på hysteriet..

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:46 pm
Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:42 pm Så kortversjonen; Sverige er dårligst i klassen og de bør ikke få ros for å ha drept sine svakeste allerede.
I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.
Ikke når man vektlegger forutsetningene til landene. Sverige har ingen unnskyldning for å ha så mye dårligere tall enn Norge. Det er kun feil strategi.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Media gjør ikke saken noe bedre med denne stadige opphausingen av et allerede hysteri

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:52 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:47 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:46 pm

I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.
Ikke hvis man sammenligner dødstall per innbygger med befolkningstetthet. (som visstnok er veldig relevant når man sammenligner Norge og Sverige).
Jeg påstår ikke at Sverige har gjort det bedre enn Norge i henhold til dødsfall. Det har de jo selvsagt ikke. Men hvis man sammenligner Sverige med Europa som helhet kommer de slettes ikke så verst ut.

Dette "befolkningstetthet" argumentet er også litt tullete angående Sverige da store deler av landet omtrent er folketomt. Hele Nord-Vest Sverige er jo en eneste stor ødemark. De fleste svensker bor tross alt i byer.

Denne grafen sammenligner også to byer: Stockholm versus München. Stockholm har 4,175 innbyggere per kvadratkilometer. München har 4,790 per kvadratkilometer. Så faktisk temmelig likt.
Stockholm lan, som jo var tallet som ble brukt, har vel en god del færre innbyggere per kvadratkilometer?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:52 pm Denne grafen sammenligner også to byer: Stockholm versus München. Stockholm har 4,175 innbyggere per kvadratkilometer. München har 4,790 per kvadratkilometer. Så faktisk temmelig likt.

Hvor mange mennesker og kvadratkilometer er denne beregningen basert på? Tipper den vil avsløre at tallene i grafen er feil..

basillen

Legg inn av basillen »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:56 pm Stockholm lan, som jo var tallet som ble brukt, har vel en god del færre innbyggere per kvadratkilometer?
Det er et godt poeng. Jeg la ikke merke til 'lan'-ordet.

Dog - med tanke på hvor få restriksjoner man har hatt i Sverige versus Tyskland - så er det likevel interessant å se at det ikke er særlig store forskjeller. Stockholm by er tross alt også en del av Stockholm lan.

basillen

Legg inn av basillen »

Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:56 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:52 pm Denne grafen sammenligner også to byer: Stockholm versus München. Stockholm har 4,175 innbyggere per kvadratkilometer. München har 4,790 per kvadratkilometer. Så faktisk temmelig likt.

Hvor mange mennesker og kvadratkilometer er denne beregningen basert på? Tipper den vil avsløre at tallene i grafen er feil..
Tallene er hentet fra https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/home og https://www.intensivregister.de/#/index

Kan også være interessant å se på https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps ... -mortality. Her ser man at etter den andre bølgen forrige vinter så har Sverige faktisk hatt lavere dødelighet enn normalen.

At Sverige har gjort en del feil er imidlertid riktig. Særlig i pandemiens første fase da de hadde null kontroll på aldershjemmene. Her sviktet de grovt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Deila skrev: tor nov 25, 2021 6:52 pm
HNilsen skrev: tor nov 25, 2021 5:25 pm
Deila skrev: tor nov 25, 2021 3:27 pm Ordførere ute i media og ber om nasjonale tiltak. Nå nærmer det seg lockdown her. Politikere presser på i media.
Ja, du bomma ganske kraftig med dine karakteristikker av de av oss som mente at dette ville trekke lenger ut.
Om det gir deg glede å poengere det er det helt greit :lol: Jeg er nok ikke den eneste som har bommet med ting under denne pandemien for å si det sånn :lol: Og snart bommer du om at det skulle bli så mye annerledes med ny regjering, når de snart er i gang med tiltak :lol:
Det kan jeg faktisk umulig bomme på, fordi det jeg skrev var at det ikke kan bli verre enn med den forrige regjeringen. Jeg tror jeg har mine ord i behold - selv om regjeringen skulle innføre nasjonale tiltak i nestre uke. Så langt har imidlertid dagens regjering vist at den kan si imot Helsedirektoratet. Den har holdt stand. Det er mer enn man kan si om den forrige regjeringen.

William_S

Legg inn av William_S »

Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Nok et glimrende eksempel på at antivaxxerne utraderer seg seg. Polen er midt i en storm nå, og det dør haugevis av folk som kunne vært vaksinert, og bare opplevd en svak infeksjon. I stedet dør de nektende på at korona eksisterer.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9K ... or-paa-det

Vel verdt å merke seg at kvinnen som ble intervjuet, kun hadde vaksinert seg for å få lov til å reise. Hun bør være glad det var "tvang" inne i bildet, for det kan ha reddet livet hennes.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

William_S skrev: tor nov 25, 2021 10:49 pm Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.
Rent biologisk er jo kvinner jevnt over mer følelsesstyrt og mer omtenksomme enn mannfolk. Det er derfor ikke sjokkerende dersom de støtter munnbindpåbud i større grad enn menn.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

SlimWhitman skrev: tor nov 25, 2021 10:58 pm
William_S skrev: tor nov 25, 2021 10:49 pm Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.
Rent biologisk er jo kvinner jevnt over mer følelsesstyrt og mer omtenksomme enn mannfolk. Det er derfor ikke sjokkerende dersom de støtter munnbindpåbud i større grad enn menn.
Er de virkelig det? Har alltid oppfattet menn som mer følelsesstyrte og kvinner som mer rasjonelle. Derfor er menn overrepresentert i fengsel, begår mer voldskriminalitet, tar oftere selvmord, blir oftere rusmisbrukere osv osv.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»