Generell diskusjon om corona

Låst
BigWhale

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av BigWhale »

Vuvuzelaen skrev: fre nov 26, 2021 12:56 pmDette må nok tas med en klype salt ja. Det er over 2000 innlagte med covid i Sør-Afrika, og mange av disse er nok i Johannesburg.

Men det kan hende det ikke er noen innlagte med den nye varianten. Det kan være fordi den ikke er så ille, men det er nok først og fremst fordi den nettopp ble oppdaget. De smittede har ikke rukket å bli så syke at de må på sykehus ennå. I tillegg er det blant unge den har spredd seg mest foreløpig.

Og sist men ikke minst. Det er Pretoria som er episenter, ikke Johannesburg. Men de ligger veldig nærme hverandre så smitten er helt klart i begge byer.
Username checks out, så regner med at du kan dine saker om Sør-Afrika :D

Men ja, er sannsynligvis en upresis formulering fra Daily Mail.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Fernandovonarb skrev: fre nov 26, 2021 10:56 am
Fringegirl skrev: fre nov 26, 2021 10:46 am
Maxus5 skrev: fre nov 26, 2021 10:03 am Noen råd i disse dager.

1. Ikke følg noen smittevernregler som ikke har alvorlige konsekvenser dersom du ikke følger.
2 Ikke kritiser personer som bryter smittevernreglene.
3. Fokuser på kommunen og myndighetene når man snakker om ansvar for konsekvenser som følge av nedstenging og tiltak. Personer som smittes har ikke ansvar for at kommunen innfører tiltak.
4. Skjul alt smittevernutstyr. Ikke la munnbind eller antibac ligge synlig i bil eller hjem eller på arbeidsplassen.
5. Lev så naturlig som mulig. Klem og håndhils- Ikke ta imot albumhilsen uten å foreslå vanlig hilsen først.
6. Gi nedstengingsmedier mindre oppmerksomhet. Klikk mindre på linker, del heller skjermdump og Archive.today linker enn linker til selve nettstedet. Avlik de mest hysteriske mediene
7. Støtt og lik dersom du kan alternative medier, privatpersoner eller andre som tør å snakke høyt ut mot nedstenging. Vil man ikke gjøre det offentlig så send gjerne en PM og si at du støtter de og setter pris på det de skriver.
8. Hjelp koronahysteriske venner og kollegaer, led samtalen vekk fra smitte og korona og over på noe annet. Si rett ut at du er lei av å snakke om korona.
9. Still arbeidsgiver , næringsdrivende, politikere og andre om du kan og har mulighet til det kritiske spørsmål om smitteverntiltak og be gjerne om en begrunnelse til hva og hvordan tiltakene skal virke.
10. Viktigst - Aldri begrense deg selv pga smittevern. La det bli opp til myndigheter å begrense deg. Gjør livet ditt så naturlig godt som mulig og ikke sitt og vent på at koronaen går over.

Ja, la oss alle oppføre oss som noen drittunger i opposisjon til alt og alle. DET vil nok få has på koronaen!
Helt på trynet. Det verste er at punkt 10 slår ihjel resten :D
Det er god komedie, sannsynligvis kopiert fra en eller annen "tenker sjæl" side :D

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 1:08 pm
Queenie skrev: fre nov 26, 2021 12:23 pm Altså... Jeg tar i aller høyeste grad covid på alvor og jeg kjenner mange som har mistet familiemedlemmer. Men tallene og statistikken lyver ikke.

Den mannen som er intervjuet ift munnbind er som et mishandlingsoffer som ikke kommer seg ut av den vonde sirkelen. Det er så enkelt å bli manipulert av andre, men når man først har opplevd det så ser man tvers gjennom løgner og falske lovnader. Det er fullt mulig å trekke paralleller til klassiske manipulasjonteknikker her og det er det mange lands myndigheter driver med. De spiller på folks frykt, behov for tilhørighet og bruker usle teknikker for å påvirke atferden vår. I en helt annen setting tok det meg knappe 5 år for å se bak løgnene man ble fortalt. Når man har innsett det så vil man aldri ha tillit når de samme løgnene kommer rekende på ei fjøl. Å innse at ingenting var ekte er en dyrekjøpt, men god livslekse.

Det er kanskje sjokkerende, men virkeligheten til mange er ikke ekte. Du serveres løgner dagen lang og mange, også maktpersoner, ikler seg en maske - alt for å få deg til å gjøre som de vil. Det er høyst relevant her og jeg tror man skal ha et trent øye og sinn for å gjenkjenne disse figurene.
Denne videoen er i aller høyeste grad verdt å se om igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4&t=9s
Og slik formes konsensus....., og det forklarer hvorfor jeg svært ofte faller utenfor.
Jeg har alltid hatt motvilje mot gruppetenkning, "bare fordi alle andre" eksisterer ikke i min bok. Selv under brannøvelser sliter jeg med dette. Følge flokken føles alltid feil for meg. Sikkert ikke bare bra det heller. :D

basillen

Legg inn av basillen »

MacanT skrev: fre nov 26, 2021 1:15 pm Det er god komedie, sannsynligvis kopiert fra en eller annen "tenker sjæl" side :D
Det har blitt en sånn vanlig fornærmelse å anklage andre for å tilhøre en "tenker sjæl" side når man er uenig med dem. Men hva er egentlig galt med å tenke selv sånn helt fundamentalt? Er det bedre at andre tenker for deg?

basillen

Legg inn av basillen »

NoDabForYou skrev: fre nov 26, 2021 1:23 pm Og slik formes konsensus....., og det forklarer hvorfor jeg svært ofte faller utenfor.
Jeg har alltid hatt motvilje mot gruppetenkning, "bare fordi alle andre" eksisterer ikke i min bok. Selv under brannøvelser sliter jeg med dette. Følge flokken føles alltid feil for meg. Sikkert ikke bare bra det heller. :D
Ja, med fare for å sette meg selv opp på en pidestall, så kan jeg aldri i verden se for meg at jeg hadde gjort som damen i denne videoen. Jeg hadde nok spurt de andre personene om hvorfor de gjør som de gjør, men hvis det eneste svaret jeg hadde fått var "Fordi jeg ble fortalt at jeg skulle gjøre det" så hadde jeg ikke gjort det samme. Sorry, men jeg hadde måttet ha en logisk forklaring.

Angående brann, så kan det faktisk være en fordel å ikke tenke som andre. Det viser seg svært ofte at når en brann bryter ut, så vil nesten alle rømme i retning av samme inngang som de kom inn i stedet for å oppsøke nødutganger. Og da blir det fort trengsel og panikk.
Sist redigert av basillen den fre nov 26, 2021 1:32 pm, redigert 1 gang totalt.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 1:25 pm
MacanT skrev: fre nov 26, 2021 1:15 pm Det er god komedie, sannsynligvis kopiert fra en eller annen "tenker sjæl" side :D
Det har blitt en sånn vanlig fornærmelse å anklage andre for å tilhøre en "tenker sjæl" side når man er uenig med dem. Men hva er egentlig galt med å tenke selv sånn helt fundamentalt? Er det bedre at andre tenker for deg?
--- På en god del områder er det jo det,bl.a det hvor det trengs reell kompetanse for å ta avgjørelser.
Jeg har ikke peil på rør og bruker rørlegger om det trengs. Jeg kan jo tenke sjæl og prøve å fikse det selv men det er vel ikke så smart.....

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 1:25 pm
MacanT skrev: fre nov 26, 2021 1:15 pm Det er god komedie, sannsynligvis kopiert fra en eller annen "tenker sjæl" side :D
Det har blitt en sånn vanlig fornærmelse å anklage andre for å tilhøre en "tenker sjæl" side når man er uenig med dem. Men hva er egentlig galt med å tenke selv sånn helt fundamentalt? Er det bedre at andre tenker for deg?
Jeg skjønner jo ikke helt hva MAcanT surrer med heller. Det linkes til veldig få konspisider her inne, meste parten av det som linkes til er fra seriøse kilder ja også presitsjetunge forskningstidsskrift.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Det er god komedie, sannsynligvis kopiert fra en eller annen "tenker sjæl" side :D
Niks. Den kom fra eget hode. Jeg vet helt ærlig ikke hva en Tenker sjæl" side er for noe. Jeg trenger ikke hjelp til å se hvor ille ting er .
Jeg skjønte mot slutten av sommeren i fjor at dette var ikke bare en pandemi som vi skulle redusere skadevirkningen på også gå kjapt tilbake. Jeg såg at det låg mye mer bak og rundt dette og at situasjonen var og kom til å bli mer og mer utnyttet av både myndigheter, medier og folks frykt. Dessverre fikk jeg ikke bare rett men det ble verre enn jeg såg for meg. Og dessverre jeg tror ikke mer lydighet og mer aksept vil gi noe positivt tilbake nå.

basillen

Legg inn av basillen »

TerryMcDermott skrev: fre nov 26, 2021 1:31 pm --- På en god del områder er det jo det,bl.a det hvor det trengs reell kompetanse for å ta avgjørelser.
Jeg har ikke peil på rør og bruker rørlegger om det trengs. Jeg kan jo tenke sjæl og prøve å fikse det selv men det er vel ikke så smart.....
Det er jo riktig. Men når det gjelder f.eks. smittevern og Covid-10 så er da ikke "ekspertene" en homogen masse. Både Gunhild Nyborg og Preben Aavitsland kan begge omtales som "eksperter" basert på utdannelse og profesjon, men de har likevel vært uenig i omtrent alle aspekter av pandemihåndteringen.

MacanT har imidlertid, så vidt jeg har erfart, ukritisk vært enig med absolutt alt som kommer fra myndighetene, selv om mye av det myndighetene kommer med definitivt ikke alltid er forenelig med vitenskap og logikk. I denne konteksten vil jeg jo mene at det å "tenke selv" i den forstand at man ikke bare sluker det myndighetene kommer med som god fisk er helt essensielt. Man bør høre på ulike eksperter, veie ulike syn mot hverandre, og selv komme frem til en konklusjon basert på disse ulike innfallsvinklene.

Det er dette jeg legger i begrepet "tenke selv."

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

TerryMcDermott skrev: fre nov 26, 2021 1:31 pm
basillen skrev: fre nov 26, 2021 1:25 pm
MacanT skrev: fre nov 26, 2021 1:15 pm Det er god komedie, sannsynligvis kopiert fra en eller annen "tenker sjæl" side :D
Det har blitt en sånn vanlig fornærmelse å anklage andre for å tilhøre en "tenker sjæl" side når man er uenig med dem. Men hva er egentlig galt med å tenke selv sånn helt fundamentalt? Er det bedre at andre tenker for deg?
--- På en god del områder er det jo det,bl.a det hvor det trengs reell kompetanse for å ta avgjørelser.
Jeg har ikke peil på rør og bruker rørlegger om det trengs. Jeg kan jo tenke sjæl og prøve å fikse det selv men det er vel ikke så smart.....
Jeg har ikke greie på rør selv men jeg klarer å sette meg inn i hva som må gjøres også bestiller jeg en som vet hvordan det gjøres. Jeg klarer også fint å bruke avanserte maskiner jeg aldri selv ville klart å bygge. Egentlig klarer jeg ikke å lage stort av det jeg bruker på en hel dag. Men jeg forstår sammenhengen og klarer å se det logiske bak en PC, en mobil, et kjøretøy, hvordan huset mitt fungerer, og andre ting. Jeg omgås ingen trollmenn som i Harry Potter stil bare plutselig ordner noe jeg ikke aner hva eller hvordan om. Og derfor stoler jeg på at jeg godt kan sette meg inn i saker jeg ikke har utdannelse i , og kan forstå mye av det og hva som skjer, men ikke hvordan . Uten den evnen så er man ganske hjelpesløs.

William_S

Legg inn av William_S »

Så har importsmitten igjen kommet på moten igjen. Med de høye smittetallene vi nå har - er dette egentlig veldig relevant å snakke om lengre?
Sverige har jo også lavere innleggelsestall enn oss for øyeblikket.
https://www.dagbladet.no/nyheter/apner- ... o/74721899

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Nå virker det som man er på en nedadgående kurve i antall innleggelser. Det er færre innlagte nasjonalt enn det var for en uke siden. I alle regioner utenom Sør-øst har nedgang. Litt rar timing å rope om nasjonale tiltak nå. Men sannsynligvis kommer det en ny bølge senere utpå vinteren, som erfaringsmessig blir en god del hardere. Da håper jeg at regjeringen faktisk har forberedt seg og ikke tar ting på sparket slik den forrige regjeringen gjorde.

William_S

Legg inn av William_S »

Solvgutt1 skrev: fre nov 26, 2021 1:42 pm Nå virker det som man er på en nedadgående kurve i antall innleggelser. Det er færre innlagte nasjonalt enn det var for en uke siden. I alle regioner utenom Sør-øst har nedgang. Litt rar timing å rope om nasjonale tiltak nå. Men sannsynligvis kommer det en ny bølge senere utpå vinteren, som erfaringsmessig blir en god del hardere. Da håper jeg at regjeringen faktisk har forberedt seg og ikke tar ting på sparket slik den forrige regjeringen gjorde.
Aftenposten omtalte vel dette såvidt jeg husker og det ser jo ut til at smitten blant de aller eldste har stoppet opp .

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TerryMcDermott skrev: fre nov 26, 2021 1:31 pm
basillen skrev: fre nov 26, 2021 1:25 pm
MacanT skrev: fre nov 26, 2021 1:15 pm Det er god komedie, sannsynligvis kopiert fra en eller annen "tenker sjæl" side :D
Det har blitt en sånn vanlig fornærmelse å anklage andre for å tilhøre en "tenker sjæl" side når man er uenig med dem. Men hva er egentlig galt med å tenke selv sånn helt fundamentalt? Er det bedre at andre tenker for deg?
--- På en god del områder er det jo det,bl.a det hvor det trengs reell kompetanse for å ta avgjørelser.
Jeg har ikke peil på rør og bruker rørlegger om det trengs. Jeg kan jo tenke sjæl og prøve å fikse det selv men det er vel ikke så smart.....
Hvis du bestiller en rørlegger fordi sluket ditt drenerer sakte, og han sier at hvis du ikke bytter ut hele rørsystemet i huset ditt så vil hele nabolaget blir rasert, så sjekker du gjerne med en annen før du kjører på. Med mange av disse fagpersonene så har det vært enkelt å plukke fra hverandre argumentasjonen deres. Som da Nyborg mente at 20.000 døde i Norge var for optimistisk, og at opptil 150.000 kunne dø. Tallene i regnestykket hennes var feil, og det skjønte alle. Eller som Kalager og co. hadde regnet seg fram til at Covid-19 var mindre dødelig i Skandinavia enn influensa. Eller da Nakstad regnet seg fram til voldsomme innleggelsestall på 17. mai. Eller når Kvåle i september viste til Island og sa at uten sterke tiltak i Bergen, så ville man få 26 innlagte. Toppen ble vel sju. (nå nærmer man seg imidlertid, med et smittetrykk som er mye høyere enn da).

Det er fult mulig for "ikke-fagfolk" å ettergå grunnlaget for vurderingene deres.

William_S

Legg inn av William_S »

Herregud, hvorfor trygler kommuner om nasjonale tiltak når de har alle mulighter til å sette inn tiltak selv? Må de ha pappa Støre til å gjøre ting for dem?
https://www.nrk.no/osloogviken/flere-ko ... 1.15746458

Centrist

Legg inn av Centrist »

Enhanced skrev: fre nov 26, 2021 11:29 am
basillen skrev: fre nov 26, 2021 10:57 am Fra Irland hvor et nytt direktiv har blitt foreslått. Dette er jo ikke dystopisk i det hele tatt. Nei da.

Bilde

"The detention of persons who are suspected to be potential sources of infection with Covid-19". Er det ingen som reagerer her?
Dette har vi hatt hele tiden i Norge. Smittevernloven gir fullmakter til noe tilsvarende.

Kap. 5. Plikter for smittede personer – tvangstiltak
Verdt å nevne at i juridisk sammenheng gjør man forskjell på endring i lovverk i normal tider og i krisetider.

Isolert sett er det ikke så mye å kritisere over lovforslaget til Irland om man ikke skal være dobbeltmoralsk og ikke kritisere Norge. Derimot ble Smittevernloven utarbeidet i normaltilstand med gode forarbeider og relativt tydelige retningslinjer for når de ulike hjelmene skal brukes. Dog, har vi sett at dette ikke nødvendigvis gjelder når myndighetene påberoper seg krise, men poenget står.

Det er vanskelig å se for seg at Norge vil bruke denne hjemmelen for covid-19. Derimot er det kanskje en høyere sannsynlighet at Irland bruker den pga. at den er utarbeidet midt under pandemien.

Det må også nevnes at slike juridiske endringer midt i en krise kan i senere tid vise seg å være hastverk og ikke i tråd med demokratiske retningslinjer og rettstaten.

Deila

Legg inn av Deila »

Er dere ladd for nye tiltak?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7857

Legg inn av Big George »

Line Vold skal skifte stilling. Alt kler den smukke !

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Solvgutt1 skrev: fre nov 26, 2021 1:42 pm Nå virker det som man er på en nedadgående kurve i antall innleggelser. Det er færre innlagte nasjonalt enn det var for en uke siden. I alle regioner utenom Sør-øst har nedgang. Litt rar timing å rope om nasjonale tiltak nå
Nettopp. Da blir det rart å legge corona som grunn til nye tiltak.

Det er flere andre virus som folk blir rammet hardere av nå i tilegg som setter press på helsevesenet i flere regioner.
Sist redigert av Hetfield den fre nov 26, 2021 2:34 pm, redigert 1 gang totalt.

Deila

Legg inn av Deila »

Hetfield skrev: fre nov 26, 2021 2:25 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 26, 2021 1:42 pm Nå virker det som man er på en nedadgående kurve i antall innleggelser. Det er færre innlagte nasjonalt enn det var for en uke siden. I alle regioner utenom Sør-øst har nedgang. Litt rar timing å rope om nasjonale tiltak nå
Nettopp. Da blir det rart å legge corona som grunn til nye tiltak.

Det er flere andre virus som folk blir rammere hardere av nå i tilegg som setter press på helsevesenet i flere regioner.
Det er vel totalen av alt som gjør det kritisk, ingen som bare skylder på korona, men når det kommer oppå det andre så blir det mye.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Deila skrev: fre nov 26, 2021 2:28 pm
Hetfield skrev: fre nov 26, 2021 2:25 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 26, 2021 1:42 pm Nå virker det som man er på en nedadgående kurve i antall innleggelser. Det er færre innlagte nasjonalt enn det var for en uke siden. I alle regioner utenom Sør-øst har nedgang. Litt rar timing å rope om nasjonale tiltak nå
Nettopp. Da blir det rart å legge corona som grunn til nye tiltak.

Det er flere andre virus som folk blir rammere hardere av nå i tilegg som setter press på helsevesenet i flere regioner.
Det er vel totalen av alt som gjør det kritisk, ingen som bare skylder på korona, men når det kommer oppå det andre så blir det mye.
Det er det flere småkonger som har gjort.

Men ja, jeg forstår at kommuneleger vil ha tydeligere føringer fra Helsedepartementet med det totale presset som er nå flere steder.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Deila skrev: fre nov 26, 2021 2:28 pm
Hetfield skrev: fre nov 26, 2021 2:25 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 26, 2021 1:42 pm Nå virker det som man er på en nedadgående kurve i antall innleggelser. Det er færre innlagte nasjonalt enn det var for en uke siden. I alle regioner utenom Sør-øst har nedgang. Litt rar timing å rope om nasjonale tiltak nå
Nettopp. Da blir det rart å legge corona som grunn til nye tiltak.

Det er flere andre virus som folk blir rammere hardere av nå i tilegg som setter press på helsevesenet i flere regioner.
Det er vel totalen av alt som gjør det kritisk, ingen som bare skylder på korona, men når det kommer oppå det andre så blir det mye.
Spørsmålet er hvor kritisk det er. Det lages katastrofeoverskrifter over at operasjoner utsettes, men hvis man ikke engang tåler det, så blir det vanskelig å håndtere en pandemi.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Vinteren tidligere i år om igjen:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row1_pos1

Nordre Follo 2.0 før jul

Deila

Legg inn av Deila »

NÅ: NY VARIANT PÅVIST I EUROPA

https://www.tv2.no/

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Kan vi få følge mutantens reise time for time?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 9:36 am Nok en fallitterklæring. Lege Ola Jøsendal skriver i BT:

"Vi vet nå at det aldri kan bli tale om gjenåpning - i betydningen av å vende tilbake til slik hverdagen var før pandemien."

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/p ... som-trengs

DetVarDenNormalen
Var mye tommelen ned fra folk da jeg svarte i kommentatorfeltet under den artikkelen.......

basillen

Legg inn av basillen »

KongOlav2 skrev: fre nov 26, 2021 2:42 pm Var mye tommelen ned fra folk da jeg svarte i kommentatorfeltet under den artikkelen.......
Det er fordi folk flest ikke evner å tenke langsiktig og akseptere realitetene. Nemlig at vi alle mest sannsynlig kommer til å få viruset før eller siden, og at det er fånyttes å kjempe en desperat kamp for å unngå dette. Vi gjør det bare verre for oss selv ved å benekte den uunngåelige og i samme slengen bygge opp enda mer immunologisk gjeld. For ikke å snakke om alle de ekstreme presedensene vi setter.

Fremdeles er folk flest opphengt i en naiv, kortsiktig tankegang: "Smitte stiger - innfør tiltak!!!" Og så lenge folk forblir i denne sinnstilstanden så vil vi aldri kunne leve som i 2019 igjen.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

KongOlav2 skrev: fre nov 26, 2021 2:42 pm
basillen skrev: fre nov 26, 2021 9:36 am Nok en fallitterklæring. Lege Ola Jøsendal skriver i BT:

"Vi vet nå at det aldri kan bli tale om gjenåpning - i betydningen av å vende tilbake til slik hverdagen var før pandemien."

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/p ... som-trengs

DetVarDenNormalen
Var mye tommelen ned fra folk da jeg svarte i kommentatorfeltet under den artikkelen.......
--- Prosjektingeniøren......?

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Daniel skrev: fre nov 26, 2021 2:41 pm Kan vi få følge mutantens reise time for time?
😂😂😂

Satser på at den kommer opp på flightradar.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TerryMcDermott skrev: fre nov 26, 2021 2:57 pm --- Prosjektingeniøren......?
Det er meget mulig!

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»