Generell diskusjon om corona

Låst
Rexwiller

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Rexwiller »

Er vel på tide å bare la det stå til. Gi alle en dose tre og holde ei uke global fyllefest etterfulgt av ei uke fri.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Morromann skrev: fre nov 26, 2021 7:53 pm
Deila skrev: fre nov 26, 2021 7:18 pm NÅ: DEN NYE VARIANTEN HAR FÅTT ET NAVN

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row1_pos1
Hwg har et forslag til navn på coronavariant: Karen. Oppkalt etter det befolkningssegmentet som er opptatt av å nekte andre mennesker å leve for at "ingen" skal få corona.
Jeg tror vi alle har fått med oss besettelsen du har av navnet Karen nå. Ikke vits å mase om det i annethvert innlegg.

Deila

Legg inn av Deila »

Morromann skrev: fre nov 26, 2021 7:53 pm
Deila skrev: fre nov 26, 2021 7:18 pm NÅ: DEN NYE VARIANTEN HAR FÅTT ET NAVN

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row1_pos1
Hwg har et forslag til navn på coronavariant: Karen. Oppkalt etter det befolkningssegmentet som er opptatt av å nekte andre mennesker å leve for at "ingen" skal få corona.
Du er litt av en morromann du!

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Deila skrev: fre nov 26, 2021 8:09 pm
Morromann skrev: fre nov 26, 2021 7:53 pm
Deila skrev: fre nov 26, 2021 7:18 pm NÅ: DEN NYE VARIANTEN HAR FÅTT ET NAVN

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row1_pos1
Hwg har et forslag til navn på coronavariant: Karen. Oppkalt etter det befolkningssegmentet som er opptatt av å nekte andre mennesker å leve for at "ingen" skal få corona.
Du er litt av en morromann du!
I know :lol:

Deila

Legg inn av Deila »

Morsomt at land rundt omkring i europa febrilsk stenger grensene ETTER at varianten har spredd seg i landene. Bare la det ligge, det er en tapt kamp.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SlimWhitman skrev: fre nov 26, 2021 8:06 pm
Morromann skrev: fre nov 26, 2021 7:53 pm
Hwg har et forslag til navn på coronavariant: Karen. Oppkalt etter det befolkningssegmentet som er opptatt av å nekte andre mennesker å leve for at "ingen" skal få corona.
Jeg tror vi alle har fått med oss besettelsen du har av navnet Karen nå. Ikke vits å mase om det i annethvert innlegg.
De som er så glad i navnet kan lese novellen "Karen" av Alexander Kielland, så kan de kose seg med "Karen" på en grå novemberkveld :)

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Deila skrev: fre nov 26, 2021 8:15 pm Morsomt at land rundt omkring i europa febrilsk stenger grensene ETTER at varianten har spredd seg i landene. Bare la det ligge, det er en tapt kamp.
Jeg tar imot corona hvilken dag som helst nå bare for å få det overstått. Ikke at jeg GÅR INN for å få det; men jeg kommer ikke til å for enhver pris gjøre hva jeg kan for ikke å få det slik som verden har holdt på med i snart to år. Det er jo ikke en dødsdom, herregud.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

USA og Canada stenger reiser fra Sør-Afrika.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Er det endelig en slags flokkimmunitet/økt eksponering for andre virus som kanskje beskytter mot corona som slår inn for Sverige?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: fre nov 26, 2021 10:01 am I Tyskland er sykehusene nå så fulle at de står ovenfor en katastrofe. Triage er det neste som står for døren der. I karmaens navn håper jeg de velger vekk de uvaksinerte først. De har tross alt ikke gjort en dritt selv for å bedre situasjonen.
Og hvor mange Covid-19-pasienter er det innlagt på tyske sykehus?

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


Winnowill

Legg inn av Winnowill »

12dd skrev: fre nov 26, 2021 7:27 pm
Deila skrev: fre nov 26, 2021 7:18 pm NÅ: DEN NYE VARIANTEN HAR FÅTT ET NAVN

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row1_pos1
Delta death mutant?
😂

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

MRSA skrev: fre nov 26, 2021 3:03 pm
Leif_8 skrev: fre nov 26, 2021 11:41 am
MRSA skrev: fre nov 26, 2021 10:30 am

Gode forslag til å forlegen pandemien.


Jeg synes du virker litt naiv?
Man har altså ennå ikke lykkes å isolere covid19 viruset. Man har ingen kur. Vaksiner hindrer ikke smitte. Man tester friske folk og du antar at "pandemien" skal ende?

Må si som en bekjent: Det mest skuffende ved corona, er det mentale nivået på befolkningen😞
Det som er mest skuffande med corona er idiotar som sprer løgner. Så no får du for fan slutte å lyge.


Oj sann, overraskende med såpass med patos/superlativer MRSA?

Ja nei, riktignok er helseservice medarbeidere en prøvet gruppe under covid paradigmet, men du siterte jo...


-Man har altså ennå ikke lykkes å isolere covid19 viruset?

-Man har ingen kur?

-Vaksiner hindrer ikke smitte?

-Man tester friske folk?

Her bør du kjenne din besøkelsestid MRSA, å linke/presisere "løgn"?

Som "kristen" er det å bli påstått løgner en alvorlig sak, så link(er)/ relevante sansyneligheter ønskes?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »



Det sier seg egentlig selv, men som med Alpha, Beta, Gamma og Delta så kommer media til å spinne på dette for alt det er verd og litt til. Denne pandemidekningen er så jævlig.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Morromann skrev: fre nov 26, 2021 7:54 pm
Foucault skrev: fre nov 26, 2021 7:28 pm
Fringegirl skrev: fre nov 26, 2021 5:13 pm

Godt innlegg. Jeg syntes også det er veldig rart at det er så lite blest rundt dette med pillene.
Samtidig er jeg begynt å kjenne på at jeg ikke lenger klarer helt å tro på hvor effektivt alt skal være. Det viser seg stadig vekk at det kommer innrømmelser/erkjennelser om at det ikke var så effektivt allikevel så jeg holder meg litt avventede til noe «halleluja»stemning med noe som helst mtp denne pandemien.
Ja, en sunn skepsis, i kombinasjon med høy terskel for hallelujarop, er nok fornuftig når det gjelder det meste. Jeg har imidlertid, for første gang siden pandemiens start, følt på en viss (forsiktig) optimisme når resultat fra disse testene er blitt publisert. Ser for meg at strategien fra myndighetenes side sakte, men sikkert, vil endres fra vaksinering til bruk av piller utover nyåret. Dette avhenger, som sagt, av tilgang på nok tester samt en lav terskel for testing ved symptom.
Merck & co har ikke krevd pantent på sitt produkt og det ventes angivelig at Pfizer vil gjøre det samme, noe som gjør produksjon og distribusjon langt enklere.
Når det gjelder bivirkninger så ser det lovende ut, innholdsstoffene er kjente og vært lenge brukt i en rekke andre antivirale medikamenter.
Får krysse fingrene og håpe på at den forsiktige optimismen ikke viser seg å være helt uberettiget.
Disse pillene er vel strengt talt ment som behandling for de som har fått corona om jeg ikke har tatt helt feil. Ikke for forebygging? Akkurat som malariapiller?
Ja, pillene er ment som behandling og skal tas så fort som mulig etter symptomdebut, derfor viktig med lav terskel for test. Pfizers pille beskytter 90% mot innleggelse og død dersom den tas innen tre døgn etter debut, mens beskyttelsen faller til rundt 70% på dag fem.
https://edition.cnn.com/2021/11/05/heal ... index.html

For personer utenfor risikogrupper, som allerede har veldig liten risiko for alvorlig forløp, kan kanskje pillen være et alternativ til vaksinen? Personer som, av forskjellige grunner, er skeptiske til vaksinen vil kanskje være mindre skeptiske til pillen?
Resultat ved tidlig behandling vil vel uansett resultere i færre innlagte og døde?
Er absolutt ingen ekspert på emnet, og er fremdeles veldig forsiktig optimist, men det jeg er forundret over er at fokuset på disse pillene så og si er fraværende i norske medier, mens bl.a CNN de siste ukene nærmest har hyllet pillene og deres potensiale.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SlimWhitman skrev: fre nov 26, 2021 3:17 pm
Hehe. Har er litt morsom, godeste Aavitsland. Tipper han sier fuck you til Nakstad inni seg hver dag.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Solvgutt1 skrev: fre nov 26, 2021 8:24 pm
Fernandovonarb skrev: fre nov 26, 2021 10:01 am I Tyskland er sykehusene nå så fulle at de står ovenfor en katastrofe. Triage er det neste som står for døren der. I karmaens navn håper jeg de velger vekk de uvaksinerte først. De har tross alt ikke gjort en dritt selv for å bedre situasjonen.
Og hvor mange Covid-19-pasienter er det innlagt på tyske sykehus?
Hva har det med saken å gjøre? Tviler du på at de har krise og må sende koronapasienter til naboland?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Queenie skrev: fre nov 26, 2021 9:00 pm
SlimWhitman skrev: fre nov 26, 2021 3:17 pm
Hehe. Har er litt morsom, godeste Aavitsland. Tipper han sier fuck you til Nakstad inni seg hver dag.
Høyst merkelig påstand, men ikke et ukjent fenomen på FD. Diskusjonenes søppeldynge.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Enhanced skrev: fre nov 26, 2021 3:13 pm Obligatorisk IANAL, men er det virkelig tydelige retningslinjer i Smittevernloven? Jeg synes den er full av ting som kan tolkes utrolig vidt, og sånn sett virker som den gir myndigheter mulighet til å bestemme nesten hva som helst så lenge det er snakk om en allmennfarlig smittsom sykdom. Paragraf 4.1 er kanskje et godt eksempel på det.

Det er kanskje sånn lovtekster skal være, og jeg mener å ha lest at mye av informasjonen rundt hvordan man skal tolke loven visstnok er å finne hvis man går gjennom hvordan loven ble utarbeidet (?), men på meg virker det som om det burde vært mye i den loven som hadde vært klarere definert, sånn at ikke alt var lov i f.eks. covid-19 sin tjeneste.
Selve loven er i seg selv ganske åpen for tolkning ja. Mye av hvordan Smittevernloven skal tolkes er å finne i de dokumentene som ble skrevet før loven ble opptrettet. Rusreformen sin hele dokumentasjonsgrunnlag ligger på Norges Offentlige Utredninger NOU. For å ta smittevernloven: Eksempelvis åpner §3-8 andre ledd for obligatorisk vaksine, men den er snever, og tidsbegrenset innen situasjonen ikke er fullstendig ute av kontroll. Åpner heller ikke for fysisk tvang som har blitt insinuert her tidligere. Dette er det som er skrevet av ulike forarbeider som ble skrevet før loven ble sendt ut til Stortinget for votering.

Man er jo forøvrig også underlagt de relevante rettsreglene i Grunnloven og generell forvaltningsrett. Dog er jo alt dette i seg selv mer for domstolene. Myndighetene bruker forarbeider til å tolke lovteksten, men i en krise har de "skjønnsmessig vurdering." Myndighetene har til syvende og sist rett til å utøve skjønn under en krise, og den skjønnmessige vurderingen har ikke domstolene vært borti før. Kanskje det endrer seg med hyttesaken, den skal vel snart opp i Høyesterett.

Således er jo alt dette bare kløveri for nerder, da man siden mars 2020 merker at det juridiske står annenrangs til politiske beslutninger og hva befolkningen ønsker. Selv Guldvog har jo sagt "ikke vær så opptatt av reglene". Noe som naturligvis skapte arg blant jurister, da man kan bli straffet med fengsel for brudd på Smittevernloven...

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fernandovonarb skrev: fre nov 26, 2021 9:03 pm
Queenie skrev: fre nov 26, 2021 9:00 pm
SlimWhitman skrev: fre nov 26, 2021 3:17 pm
Hehe. Har er litt morsom, godeste Aavitsland. Tipper han sier fuck you til Nakstad inni seg hver dag.
Høyst merkelig påstand, men ikke et ukjent fenomen på FD. Diskusjonenes søppeldynge.
Hvorfor er det en merkelig påstand? Han går jo helt i tottene på Nakstads store fan Nyborg.

Hvis du ikke trives her finnes det andre nettfora.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

En ting som er verdt å minne på, nå som hysteriet rundt denne nye varianten (OMG VIRUS MUTERER???!?) brer seg, er at dette er 100% medieskapt og politisk skapt. I Sør-Afrika ser de ikke noen stor fare enn så lenge:

https://twitter.com/Alicia_Smith19/stat ... 7126328326

Også verdt å lese denne tråden fra en vaksineforsker:

https://twitter.com/sailorrooscout/stat ... 0731820043

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Queenie skrev: fre nov 26, 2021 9:11 pm
Fernandovonarb skrev: fre nov 26, 2021 9:03 pm
Queenie skrev: fre nov 26, 2021 9:00 pm

Hehe. Har er litt morsom, godeste Aavitsland. Tipper han sier fuck you til Nakstad inni seg hver dag.
Høyst merkelig påstand, men ikke et ukjent fenomen på FD. Diskusjonenes søppeldynge.
Hvorfor er det en merkelig påstand? Han går jo helt i tottene på Nakstads store fan Nyborg.

Hvis du ikke trives her finnes det andre nettfora.
Jeg vet, og bruker stort sett tiden min der selv om jeg stikker innom her.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


basillen

Legg inn av basillen »

Har akkurat returnert fra kampsportsamling. Der var vi altså flere hundre utøvere i en stor idrettshall. Grunnet smittevernsregler ble vi påbudt å gå med munnbind i fellesarealene, samt at vi ble sterkt oppfordret til å sprite hendene ofte (allerede debunket som smittevern). Så mens vi trasket i 20 sekunder fra garderobe til selve hallen måtte vi altså ha munnbind på. Under selve treningen, hvor det var pusting og pesing og fysisk nærkontakt, gikk derimot selvsagt ingen med munnbind. Så hva er egentlig smittvernslogikken her?

Dette er rent teater.

basillen

Legg inn av basillen »

DailyMail igjen, så klype salt og jadda jadda jadda.

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... train.html

Likevel et interessant sitat:

"However, Angelique Coetzee, the chairwoman of the South African Medical Association, said that it was too early to begin imposing travel restrictions.

'It's a hasty decision,' she told the BBC. 'I would understand if it was two weeks later and we knew much more about this viral infection that is going around, this mutation.

'But for now, it is a storm in a tea cup, we have only become aware of this viral mutation ... in the last week.

'So far what we have seen are very mild cases, so I'm not sure why we are all up in arms.'

Ser man på worldometer, så er det heller ikke akkurat noe som tyder på at Sør-Afrika er på vei utfor stupet:

https://www.worldometers.info/coronavir ... th-africa/

12dd

Legg inn av 12dd »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 9:36 pm Har akkurat returnert fra kampsportsamling. Der var vi altså flere hundre utøvere i en stor idrettshall. Grunnet smittevernsregler ble vi påbudt å gå med munnbind i fellesarealene, samt at vi ble sterkt oppfordret til å sprite hendene ofte (allerede debunket som smittevern). Så mens vi trasket i 20 sekunder fra garderobe til selve hallen måtte vi altså ha munnbind på. Under selve treningen, hvor det var pusting og pesing og fysisk nærkontakt, gikk derimot selvsagt ingen med munnbind. Så hva er egentlig smittvernslogikken her?

Dette er rent teater.
Hvorfor sloss dere ikke med munnbind? Man må foreberede seg på det mest sannsynlig scenarioet. Man kan bli angrepet på gaten under en pandemi også.

KBY

Legg inn av KBY »

Knaxern skrev: fre nov 26, 2021 9:28 pm
Dette er jo en kjempe mulighet for å selge noen "justerte vaksiner" som fungerer bedre mot mutant nr xx til en høyere pris - og vi trenger minst 3 doser av den "justerte varianten" også...

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Regler i Ålesund kommune:
Når det ikkje er mogleg å halde minst ein meters avstand innandørs skal det brukast munnbind i butikkar, i fellesareal på kjøpesenter og på kollektivtransport.

Ålesund i kveld:
Bilde

10.000 hoiende sunnmøringer tett i tett, på inndørskonsert. https://www.instagram.com/jugendfest/

Ikke lett å bli klok på disse tiltakene.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Sulfat skrev: fre nov 26, 2021 10:03 pm Regler i Ålesund kommune:
Når det ikkje er mogleg å halde minst ein meters avstand innandørs skal det brukast munnbind i butikkar, i fellesareal på kjøpesenter og på kollektivtransport.

Ålesund i kveld:
Bilde

10.000 hoiende sunnmøringer tett i tett, på inndørskonsert. https://www.instagram.com/jugendfest/

Ikke lett å bli klok på disse tiltakene.
Jeg gir alle tomler opp for unge mennesker som velger å leve igjen og ikke får sine beste år ødelagt av frykt- og redselspropagandaen til media og herskesyke psykopater.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»