Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
Rexwiller

Re: Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av Rexwiller »

Er det greit å kle seg ut som lestadianer?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »


Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Rexwiller skrev: søn nov 14, 2021 11:08 am Er det greit å kle seg ut som lestadianer?
Eller lestad-indianer. Morsomt. Nei, da må du enten følge Jesus eller gå i skammekroken.

Indianerne i Nord-Amerika deler skjebne med jødene - de ble forsøkt utryddet, bortsett fra at de var mye nærmere en utryddelse enn jødene. Grunnen til at vi kan spøke og le, og kle oss ut i indianerkostymer, er at vi har mentalt distansert oss fra dem. De er fremmedartet og eksotiske, og ikke mennesker man behøver å ta hensyn til, på samme måte som oss selv. Det er selve menneskeverdet, inkludert vårt eget verd, som står på spill, når vi vurderer hvordan vi skal forholde oss til indianere. Menneskerettighetenes krav til respekt? Eller Hitlers forestilling om et hierarki hvor noen mennesker er verdt noe, mens andre er verdiløse. Gjett hvem av Hitler eller menneskerettighetene jeg holder med?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »



Snart får man vel fengselsstraff for å le av slike innslag

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ka9nen skrev: lør nov 27, 2021 1:40 am

Snart får man vel fengselsstraff for å le av slike innslag
Ville sagt de etteraper finner jeg heller, i stedet for polakker med den aksenten der :)

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Russere tror jeg, men samma det :lol: :lol:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Syntes heller ikke de hørtes ut som polakker.

Men ja, snart kommer det vel en kronikk i avisa fra en polakk i eksil som fordømmer dette.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SirJames skrev: lør nov 27, 2021 1:51 am Syntes heller ikke de hørtes ut som polakker.

Men ja, snart kommer det vel en kronikk i avisa fra en polakk i eksil som fordømmer dette.
Ja, det skal vel ikke mer til :)

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

så det var en diskusjon om dette for ikke lenge siden på dagsnytt atten , f.eks å kle seg ut som en same..
og det er jo forferdelig om en ikke er same.

Og så er da også galt å bruke rastafletter om en ikke er afrikaner , gud hjelpe meg ....

Number4

Legg inn av Number4 »

Jeg er fremdeles forelsket i Månestråle.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Number4 skrev: lør nov 27, 2021 3:42 am Jeg er fremdeles forelsket i Månestråle.
Det var Falk også :)

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

dereselskede AEGI2 skrev: lør nov 27, 2021 2:58 am så det var en diskusjon om dette for ikke lenge siden på dagsnytt atten , f.eks å kle seg ut som en same..
og det er jo forferdelig om en ikke er same.

Og så er da også galt å bruke rastafletter om en ikke er afrikaner , gud hjelpe meg ....
Hvis du har konvertert til rastafarianismen, så er det selvfølgelig lov med dreads.
Litt usikker på hvordan det stiller seg med folk som bor på Rasta. Silky vet kanskje mer om det.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Hardy-guttene skrev: søn nov 28, 2021 9:29 am
Hvis du har konvertert til rastafarianismen, så er det selvfølgelig lov med dreads.
Litt usikker på hvordan det stiller seg med folk som bor på Rasta. Silky vet kanskje mer om det.
Er jo et smutthull, men er innafor da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»