Hvilken film så du sist?

Svar
Elgen
Innlegg: 3304

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Elgen »

Chromeback skrev: fre nov 26, 2021 11:01 pm Det at Disney har klart å oversette Julia Child til Ingrid Espelid i Mrs. Doubtfire er ganske lættis.
Det er jo samme referanse da.
Hvor mange nordmenn vet hvem Julia Child var?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DenFelgen skrev: fre nov 26, 2021 11:17 pm
Chromeback skrev: fre nov 26, 2021 11:01 pm Det at Disney har klart å oversette Julia Child til Ingrid Espelid i Mrs. Doubtfire er ganske lættis.
Det er jo samme referanse da.
Hvor mange nordmenn vet hvem Julia Child var?
Det er nå fortsatt en idiotisk oversettelse, men nå er jeg generelt veldig lite fan av fornorskelsen i tekstingene. Julia Child er Julia Child, ikke Ingrid Espelid.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør nov 27, 2021 12:37 am
DenFelgen skrev: fre nov 26, 2021 11:17 pm
Chromeback skrev: fre nov 26, 2021 11:01 pm Det at Disney har klart å oversette Julia Child til Ingrid Espelid i Mrs. Doubtfire er ganske lættis.
Det er jo samme referanse da.
Hvor mange nordmenn vet hvem Julia Child var?
Det er nå fortsatt en idiotisk oversettelse, men nå er jeg generelt veldig lite fan av fornorskelsen i tekstingene. Julia Child er Julia Child, ikke Ingrid Espelid.
Jammen, de har bare "jukset litegranne", vet du ;)

Tormund

Legg inn av Tormund »

SirJames skrev: lør nov 27, 2021 1:17 am
Chromeback skrev: lør nov 27, 2021 12:37 am
DenFelgen skrev: fre nov 26, 2021 11:17 pm

Det er jo samme referanse da.
Hvor mange nordmenn vet hvem Julia Child var?
Det er nå fortsatt en idiotisk oversettelse, men nå er jeg generelt veldig lite fan av fornorskelsen i tekstingene. Julia Child er Julia Child, ikke Ingrid Espelid.
Jammen, de har bare "jukset litegranne", vet du ;)
Ba dom tsssh ;)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

greyserpent skrev: tor nov 25, 2021 5:55 pm Venom - Let there be Carnage

Jeg tror jeg liker denne enda mindre enn nummer 1. Håper jaggu ikke de drar dette makkverket inn i Hollands fantastiske Spiderman-univers.

3/10
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

EuroTrip (2004) av Jeff Schaffer

En av flere filmer, som virket å komme i kjølvannet av lignende sen 90-talls teen-sex komedier ala American Pie, og der Road Trip (2000) var helt klart en av de som lyktes best. Boat Trip (2002) kom vel ut noe senere, men EuroTrip var for meg ukjent farvann, inntil i går kveld.
Faktisk en noe bedre og tidvis komisk teen-sex film, der følger en desperat kar, som nettopp har blitt dumpa av dama si (til fordel for en Emo-rockende Matt Damon) og søker lykken over til Europa, da via sin tyske nettflørt, Mike, eller Mieke. Sammen med seg, har han sin overkåte bestis, og to "tvillinger", og slikt blir det raskt interessante eventyr ut av.

Her dukka blant annet legenden Vinnie Jones opp, som leder av en meget høylytt og lojal bande med Manchester United hooligans, (scenen hvor han åpner to ølflasker med øyehulene, er en av filmens soleklare latterbrøl, eller når han får øye på en fjollete fransk fotballsupporter, i det de ankommer Paris), så har man krigsgudinnen Xena (Lucy Lawless), som dampende het, dominatrix, og ja, her får en av karakterene kjørt seg rikelig, mens gjengen også blir nærmest overfalt inne på et tog, da av en overkåt italiener "MI SCUSI, MI SCUSI", før det bærer over til en "het" pølsefest på en nudiststrand, totalt blottet for det motsatte kjønn.

Joda, det er definitivt lavpanna humor, men lo faktisk flere steder ut, så det gjorde at man endte i pluss, samt at flotte Michelle Trachtenberg (hvor ble denne dama av?) fra Buffy the Vampire Slayer, også hjalp på.

Utgaven man endte opp med, var åpenbart en ukutta versjon, masser tits og ass, dessverre litt vel mye av typen en godt kunne være helt foruten, samt nevnte pølsefest.
Ikke like vellagd og morsom som Road Trip, men hakket vassere enn Boat Trip, og ender så med en:

5,5/10

High Crimes (2002) av Carl Franklin

Hadde nesten glem at man så denne, for evigheter siden. Typisk midt på treet klisjefylt thriller, der Ahsley Judd nok en gang spiller en sterk kvinne, fanget i en verden full av slemme menn, og Morgan Freeman ankommer som en reddende mentor, og ja, denne suksessformelen fungerte utmerket på tampen av 90-tallet i en krim thriller man har glemt navnet på, men noe savnede jenter og ei mørk hule under jorda.
Uansett, her føles formelen noe tynn og forglemmelig, mens det helt store overraskelsesmomentet, kan en lett se, milevis før det inntreffer.

Ikke blant de verste Judd gjorde på den tid, men ja, forglemmelig.

5/10

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Frank.N.Steen skrev: lør nov 27, 2021 1:23 pm EuroTrip (2004) av Jeff Schaffer
Var en favoritt for en 12-ish år gammel elguaje det.

Må jo også legge til denne klassikeren av en sang


kibby

Legg inn av kibby »

Tre nøtter til Askepott (kino)

Denne likte jeg svært godt, og to mine favoritter; Astrid Smeplass og Cengiz Al imponerer. Gøy å høre Ellen Dorrit snakke bokmål :P

PS: Det skal sies at jeg aldri har sett originalen - men vurderer det for første gang på julaften i år.

8/10

Poke

Legg inn av Poke »

ElGuaje skrev: søn okt 17, 2021 5:17 pm
Poke skrev: søn okt 17, 2021 2:58 pm I onde dager (Netflix)

En mørk komedie/action/skrekk om et ektepar som drar på hyttetur med intensjoner om å drepe hverandre, men blir overrasket av tre fanger på rømmen. Med bl.a. Aksel Hennie, Noomi Rapace, Atle Antonsen.

Bedre enn jeg hadde forventet 7,4/10
Har kommet ut på strømmetjenester allerede ja. Kom jo ut på kino for under tre måneder siden. Men en god film, likte den veldig godt.
Beklager sen tilbakemelding. Har tydeligvis ikke registrert at det var kommet noe varsel på innlegget.
Ja, ble overrasket over at den var så raskt ute på Netflix.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Venom; let there be carnage - 2/10.
Imdb rating 6.1.
Altså.. jeg gidder ikke.

The breadwinner - 6/10
Imdb rating 7.7.
Grei animasjonsfilm om en jente som kler seg ut som en gutt under Taliban for å finne sin far som er fengslet.

Late Night - 5/10.
Imdb rating 6.5.
Ok tidtrøyte. Ikke overbegeistret for Mindy Kaling, men Emma Thompson gjør seg jo alltid bra på skjermen.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

The many saints of Newark (HBO Max).
Elsket Sopranos og er fan av mafia/gangster sjangeren generelt, så hadde forhåpninger til denne. Filmen handler egentlig ikke så mye om Tony, men om menneskene rundt som preger og former fyren vi ble kjent med i serien. Fyren som spiller Silvio burde blitt fengslet for å måten han radbrekker karakteren til Van Zandt. Filmen er ikke i nærheten av serien, men fungerer sånn passe som bakgrunnshistorie. 6,5/10

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Bilde

1981

(fant den på youtube)

8.5/10, kjempefin film. Har virkelig savnet en film med dypere mening, det fikk jeg her.

Fantastisk skuespill.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Glycinello skrev: søn des 05, 2021 12:47 am The many saints of Newark (HBO Max).
Elsket Sopranos og er fan av mafia/gangster sjangeren generelt, så hadde forhåpninger til denne. Filmen handler egentlig ikke så mye om Tony, men om menneskene rundt som preger og former fyren vi ble kjent med i serien. Fyren som spiller Silvio burde blitt fengslet for å måten han radbrekker karakteren til Van Zandt. Filmen er ikke i nærheten av serien, men fungerer sånn passe som bakgrunnshistorie. 6,5/10
Enig, her var det et b-preg som ikke er Sopranos-verdenen verdig.

Ekstra minus for altfor lite gobagool i monitor.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Ale skrev: ons des 08, 2021 4:30 pm Hva syns dere om The Power of the Dog?
Kunne vært mye mer spennende, men den satt litt i kroppen i etterkant. Cumberbatch var god

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

King Richard 6,5 av 10

Ble litt for amerikansk denne

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Pirate Bay. Kommer på hbo snart

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Når Will Smith blir nevnt i en Oscar-diskusjon så er det bare å frykte det verste.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Mortal Kombat (2021, HBO Max)

Akkurat som forventet.

For noe ræl.

5/10

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Chromeback skrev: tor des 09, 2021 10:26 pm Mortal Kombat (2021, HBO Max)

Akkurat som forventet.

For noe ræl.

5/10
Karakteren samsvarer dog ikke helt med anmeldelsen din :lol:

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Kjøpte The Truth /La Verite/Sannheten med Catherine Deneuve,, Julie Binoche og Ethan Hawke.
Får meg til å tenke på en film med Marlon Brando og Robert De Nero.
Nåtidens store nasjonale stjerne møter et udødelig icon

Har ikke sett filmen ennå.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Har sett et par "skrekkfilmer" i det siste.

#Alive - 7,5/10
Etter Squid Game har jeg fått opp øynene for at Sør-Korea kan lage mye bra. Jeg har enda ikke sett Parasitt eller Train To Busan, men de står på listen.
#Alive bringer ikke veldig mye nytt til Zombie-sjangeren, men jeg likte den godt. Spesielt samspillet mellom filmens to protagonister.

The Babysitter - 6/10
God film? Neh. Men fin underholdning var det.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

trønderen skrev: fre des 10, 2021 3:41 pm Jeg har enda ikke sett Parasitt eller Train To Busan, men de står på listen.
Bare å få det på. Begge, men spesielt Parasitt setter jeg en del høyere enn Squid Game (SG).

Nå tilhører jeg dog gruppen på en (Neida sikkert andre «haters» i verden) som syntes at SG ikke var mer enn helt grei og ikke noe mer. Jeg skjønte at den kom til å bli populær dog ikke i nærheten SÅ populær.

Begge filmene du nevner er ikke lik SG annet enn i språket og selvsagt kultur.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Guyver (1991) av Screaming Mad George

Ved en ren tilfeldighet, snubler en ung mann over det som skal vise seg å være et utenomjordisk instrument, der skal ha uante krefter i vente, for den nye eier.

Joda, denne har man lenge hatt lyst til å se, og snappa opp nylig ei meget flott Blu-ray/DVD utgave fra Arrow Video, men satt tidlig ut med inntrykket av at denne, må jo ha vært en kuttet versjon, ettersom flere scener hinter tydelig og klart om mer nasty saker, som vi dessverre ikke får "nyte".

Filmen i seg selv, kom dessverre aldri helt til sin rett, og blir litt for "Power Rangers light" over utseendet og stemning, klart da med en mer body-horror retta stil/preg, men punchen fra de overlegne bedre filmene som Screaming Mad George og Brian Yuzna hadde jobbet med tidligere, var aldri tilstede, selv om siste 20-25 minuttene helt klart ble løftet frem, mye takket være bidrag fra David Gale, Jeffrey Combs (humret litt over at han her går under navnet Dr. East og ikke Dr. West) samt Mark Hamill (som blir feilaktig forsøkt solgt som leadingman på tidligere DVD utgaver, men ja, det stemmer ikke). Hovedrolleinnehaveren er det like greit å si minst mulig om, for her kan dem ikke ha valgt fra "øverste hylle" akkurat, da fyren har jo null og niks av verken sjarm eller karisma å spore på skjermen, og har jo fått inntrykk av at oppfølgeren Dark Hero (1994), visstnok er en bedre film, uten at det sier så mye.

Har null erfaring med mangaen som filmen sikkert er løst basert på. Men ikke vanskelig å se i hvilken retning filmskaperne har lagt seg på, der jeg vil tippe original kilden var langt mer voksen i stil og handling, mens denne følger litt av samme mer barnevennlige formel som Teenage Mutant Ninja Turtles II: Secret of the Ooze (1991), og til dels litt RoboCop (1987), men selvsagt milevis unna kvaliteten til sistnevnte.

The Guyver er likevel ikke helt blottet for underholdning, og særlig Guyver drakta, var meget tøff og velgjort. Og nei, mulig man bryner seg på Dark Hero ved en senere anledning, men ender så inntil videre med ei kanskje litt vel snill:

5/10

Bilde
Last Embrace (1979) av Jonathan Demme

En topphemmelig agent (Roy Scheider) forsøker å vende tilbake til hverdagen, etter det traumatiske drapet på sin kone. Men det er ikke så lett, når en stadig har på følelsen av at noen er konstant på utkikk etter å ta livet av deg.

En litt sånn hit og miss spion-thriller, med en viss offbeat humor og action preg gående, men tross ei lovende start, og med et fargerikt galleri bestående av Christopher Walken, Charles Napier, John Glover og attpåtil en meget kort innhopp fra Joe Spinnell, så blir dette aldri mer enn sånn halvveis over det godkjente av lignende krim-thrillere, men løftet frem, grunnet innsatsen til Scheider.

Sistnevnte og Glover, ville samarbeide igjen en del år senere, men da i den overlegent bedre krim-noir thrilleren 52-Pick Up (1986).

6/10

Bilde
Stripped to Kill II: Live Girls (1989) av Katt Shea

En film, som visstnok ble til på et par dager, muligens toppen en helg, ettersom Katt Shea og hennes kolleger, visstnok stadig hadde til rådighet kontroll over ei strippebule/nattklubb, og Roger Corman i kjent stil, hintet om muligheten til å utnytte situasjonen og bare kjøre på, og dermed ble altså mesteparten av fokuset rettet mot å filme halvnakne babes og strippescener, mens alt som hadde med karakterer og "utvikling" samt plot, ble lagt til helt på tampen.

Filmen er dessverre av typen som jeg burde ha skrudd av, og bare spart meg selv for lidelsen, tidligst mulig ut. Joda, masse tits and ass og flotte damer, igjen, men den små-sleazy og i perioder komiske sjarmen fra forgjengeren, er blottet og skulle ikke forundre meg om Corman hadde både en tredje og fjerde film på lager, om han fikk mulighet til å filmen et par dager til.

2/10

Bilde
Year of the Gun (1991) av John Frankenheimer

Impulskjøp, mye grunnet navn som Frankenheimer, Andrew McCarthy, Sharon Stone og John Pankow, men slettes ingen dårlig film, tross av at DVD utgaven en endte opp med, var litt vassen i bilde og lydkvaliteten.

En thriller der tar for seg en noe naiv amerikansk forfatter (McCarthy), som raskt blir personlig involvert i det som ligner en stadig mer brutal og uberegnelig maktkamp i Romas gater, og hvor han ender opp med å finne en likesinnet kollega i Sharon Stone som fotograf.

Tvilsomt noen keeper, men flere solide scener og makter å holde på interessen, så og si hele veien ut.

6/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Astonstian skrev: lør des 11, 2021 12:29 am
trønderen skrev: fre des 10, 2021 3:41 pm Jeg har enda ikke sett Parasitt eller Train To Busan, men de står på listen.
Bare å få det på. Begge, men spesielt Parasitt setter jeg en del høyere enn Squid Game (SG).

Nå tilhører jeg dog gruppen på en (Neida sikkert andre «haters» i verden) som syntes at SG ikke var mer enn helt grei og ikke noe mer. Jeg skjønte at den kom til å bli populær dog ikke i nærheten SÅ populær.

Begge filmene du nevner er ikke lik SG annet enn i språket og selvsagt kultur.
Parasite og Train to Busan er begge klasse. Når det gjelder SG likte jeg den godt, men hypen og populariteten den har fått kan nesten sammenlignes med monsterhiten "Gangnam Style". Sistnevnte er i mine øyne sterkt overvurdert.

Men sånn er det når ting går viralt, da blir det like vanskelig å stoppe som en tsunami.

kibby

Legg inn av kibby »

Last Christmas (Netflix)

Denne har jeg villet se lenge (og hadde tenkt til å spare den til juleferien), men med utløp 22.12 var det bare å sette i gang. Romantisk julefilm med selveste Khaleesi i hovedrollen. Lettbent underholdning. Mye humor og litt trist. Jeg likte den!

7/10

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

A boy named Christmas.

Akkurat som forventet. Jeg er ikke i målgruppen så jeg kjedet meg.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jeg er ikke verdens beste på juletradisjoner når det kommer til filmer og serier, så når ble Flåklypa Grand Prix en julefilm?

Og hva er det som eventuelt gir en julefølelse i denne filmen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Chromeback skrev: søn des 12, 2021 2:54 am Jeg er ikke verdens beste på juletradisjoner når det kommer til filmer og serier, så når ble Flåklypa Grand Prix en julefilm?

Og hva er det som eventuelt gir en julefølelse i denne filmen?
Er vel det at TV-kanalene pleide å sende den i jula tenker jeg. Litt som med Grim og Gru.

Selv kobler jeg ikke Flåklypa til jula. Det minner meg om da jeg besøkte onkel og tante på hytta om sommeren. De hadde en VHS-spiller med 4-5 filmer og om det regnet så vi Flåklypa og The Living Daylights.

For meg er Alene Hjemme 1 den optimale julefilmen. Når han skumle snøskuffefyren får besøk av sønnen som han ikke har hatt kontakt med på årevis da er det jul for meg. I tillegg så liker jeg de gamle amerikanske klassikerne fra 30-40-tallet. Mirakelet på Manhattan og Its a wonderful life. Det er noe nostalgisk over det selv om man i Norge på 30-tallet ikke var kommet så langt inn i den moderne julefeiringen som de var i USA på den tiden.

kibby

Legg inn av kibby »

Chromeback skrev: søn des 12, 2021 2:54 am Jeg er ikke verdens beste på juletradisjoner når det kommer til filmer og serier, så når ble Flåklypa Grand Prix en julefilm?

Og hva er det som eventuelt gir en julefølelse i denne filmen?
Samme lurer jeg på.

Jul i Flåklypa er derimot en fin julefilm!

kibby

Legg inn av kibby »

PapaSmurf skrev: søn des 12, 2021 3:25 am For meg er Alene Hjemme 1 den optimale julefilmen. Når han skumle snøskuffefyren får besøk av sønnen som han ikke har hatt kontakt med på årevis da er det jul for meg.
Veldig enig. Men jeg er torn mellom Alene hjemme 1 og 2, Love Actually og The Holiday.

Men det er noe spesielt med Alene hjemme-filmene. Jeg syns kanskje 2ern er best, men det er kanskje fordi jeg elsker New York (og har vært der 14 ganger) ❤️

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»