VM-Match 2021

Svar
GoingKronos

Re: VM-Match 2021

Legg inn av GoingKronos »

Nepo var så redd for løperparet til Magnus at han var villig til å ødelegge bondestrukturen sin helt for å bli kvitt dem. Sesse sier at dette er helt jevnt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Tårnsluttspill + hester. Magnus bonde under, så han kan vel da umulig vinne partiet!!??

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hammer&co ble veldig positiv på Carlsen sine sjanser, jeg syns det skal mye til for å vinne det her - mulig han kan få bonden tilbake, men det er jo likevel langt til seier. VG sin computer er også klart mer positiv enn sesse til Magnus sine sjanser, så det kan kanskje være litt av grunnen til Hammer sin optimisme.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

De ble mer realistisk i VG-studioet etter å ha analysert litt lengre, det er rett og slett vanskelig å se hvordan Carlsen skal gjøre fremskritt - men samtidig så blir jo Nepo stående ganske passivt. Så lukter et forventet remis, og det tror jeg Magnus vil være godt fornøyd med siden han klarte det uten egentlig å være under noe press.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Liker Bae jeg, VG får seile sin egen sjø

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Blir Remis i trekk 41 dette.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Sodajr skrev: fre nov 26, 2021 4:20 pm Blir Remis i trekk 41 dette.
Ser ut som Magnus skal få russeren til å svette i flere trekk, selv om det ikke nødvendigvis blir seier så mørner Magnus han skikkelig.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Sesse marginalt i svarts favør. Men stadig langt innenfor remisgrensa, selv om det kanskje er noen små praktiske sjanser så lenge springerne fortsatt er på brettet.

Dette blir nok mest sannsynlig remis, men bra start hvis MC kan presse litt i sluttspill med svart i første parti.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da ble det remis i første parti, god start av Magnus.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Der ble det remis, og det var tross alt ganske udramatisk selv om Magnus tidlig ofret en bonde. Magnus har nok det lille psykiske overtaket etter første runde av denne tungvektduellen.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bjoneroa skrev: fre nov 26, 2021 2:00 pm
sertono skrev: fre nov 26, 2021 1:58 pm Carlsen lever vel litt farlig nå...
Håper det! Hvis ikke blir jeg 2000 fattigere :lol:
Gratulerer ;)

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: fre nov 26, 2021 5:27 pm Der ble det remis, og det var tross alt ganske udramatisk selv om Magnus tidlig ofret en bonde. Magnus har nok det lille psykiske overtaket etter første runde av denne tungvektduellen.
Jepp, helt ok runde av Carlsen.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Resultatmessig er remis med svart i åpningspartiet fullt akseptabelt.

Spillemessig var det litt opp og ned, og ingen av dem på sitt aller beste. Men dette er jo ganske vanlig i en sånn match, at spillerne må spille seg varme.

Sånn sett veldig greit å åpne med de sorte brikkene.

Jeg tror grunnen til at remis står såpass høyt i odds, er at Nepo er en veldig annerledes spillertype enn Karjakin (som var regnet som verdens beste forsvarsspiller på det tidspunktet) og Caruana (som gjerne regner dypere enn alle andre også Carlsen). Nepo spiller kjapp og ofte veldig aggressivt på gevinst. Men kommer han til å gjøre det i denne matchen? Jeg er usikker. Han har nok mye mer respekt for MC enn for feltet i en toppturnering eller kandidatturnering.

1.37 skulle jo tilsi at litt mer enn 4 av de 16 partiene normalt sett skal bli avgjort. Det tviler jeg faktisk på om skjer i flertallet av tilfellene. Så jeg tror det kan være en fin strategi å konsekvent bette på remis i alle partiene gjennom hele matchen.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Blir veldig spennende å se hva Magnus har forberedt som hvit. Mot Caruana fikk han ikke til noen ting som hvit før omspillet.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Dette må være verste sjakksending jeg noen gang har sett (nrk). Mas fra ende til annen. Kun innimellom er de innom partiet. Bae kan være rappkjeftet og engasjerende, men når fire andre også skal være det - og i tillegg sette ut til live intervjuer.. søppelsending.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

PowersIave skrev: fre nov 26, 2021 7:24 pm Blir veldig spennende å se hva Magnus har forberedt som hvit. Mot Caruana fikk han ikke til noen ting som hvit før omspillet.
Nepo er verken like god som Karjakin eller Caruana til å forsvare seg, så jeg tror han må prøve å få nok motspill og ikke bare hindre Magnus. Så er det klart at det kun er parti 2 av 14 mulige, så helt ellevilt blir det sikkert ikke enda.

Snellman

Legg inn av Snellman »

Enzino skrev: fre nov 26, 2021 5:58 pm 1.37 skulle jo tilsi at litt mer enn 4 av de 16 partiene normalt sett skal bli avgjort. Det tviler jeg faktisk på om skjer i flertallet av tilfellene. Så jeg tror det kan være en fin strategi å konsekvent bette på remis i alle partiene gjennom hele matchen.
Det høres noe generøst ut, ja, men det tyder vel på at mange satset på et avgjørende resultat i åpningspartiet? Nå er det som du sikkert vet best av 14, og ikke 16 partier, men hvis man ser tilbake så har Carlsen nå spilt 15 remiser på rad i VM-sammenheng, så det ligger til rette for en mønsterendring nå snart, synes jeg.

Derfor har jeg store forventninger til dagens hvit-parti, også fordi Carlsen virker å ose av selvtillit for tiden, hvertfall virker han trygg på å slå Nepa. Allikevel er det et par ting som gjør meg litt engstelig på Magnus vegne, så jeg kunne fort ha satt en liten slant på Jan (om jeg drev med slikt).

Queenie

Legg inn av Queenie »

Da er vi igang. Er på farten, men håper jeg får sett mesteparten

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ganske heftig åpning, og igjen velger Magnus å ofre bonde. Jeg tror han velger det for å unngå å gå inn en forberedelse av Nepo, ikke for at han trodde det var det beste trekket objektivt sett.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Positiv koronatest i NRKs team

En av NRKs medarbeidere som dekker sjakk-VM i Dubai har lørdag testet positivt på korona.
– I påvente av svar på PCR-test har vi valgt å holde medarbeidere unna VM-arenaen i dag, sier Torbjørn Sarre-Jensen, redaksjonssjef i NRK-sporten.

To av tre i teamet blir definert som nærkontakter og må trolig i syv dagers karantene.

Ifølge Sarre-Jensen er det ingen grunn til å tro at personen med positiv test har vært i nærheten av hverken Magnus Carlsen, Jan Nepomnjasjtsjij eller støtteapparatet til spillerne.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Snellman skrev: lør nov 27, 2021 11:39 am
Enzino skrev: fre nov 26, 2021 5:58 pm 1.37 skulle jo tilsi at litt mer enn 4 av de 16 partiene normalt sett skal bli avgjort. Det tviler jeg faktisk på om skjer i flertallet av tilfellene. Så jeg tror det kan være en fin strategi å konsekvent bette på remis i alle partiene gjennom hele matchen.
Det høres noe generøst ut, ja, men det tyder vel på at mange satset på et avgjørende resultat i åpningspartiet? Nå er det som du sikkert vet best av 14, og ikke 16 partier, men hvis man ser tilbake så har Carlsen nå spilt 15 remiser på rad i VM-sammenheng, så det ligger til rette for en mønsterendring nå snart, synes jeg.

Derfor har jeg store forventninger til dagens hvit-parti, også fordi Carlsen virker å ose av selvtillit for tiden, hvertfall virker han trygg på å slå Nepa. Allikevel er det et par ting som gjør meg litt engstelig på Magnus vegne, så jeg kunne fort ha satt en liten slant på Jan (om jeg drev med slikt).
My bad. Jeg tenkte i farten at de hadde gått fra 14 til 16, men det riktige er selvsagt fra 12 til 14.

Focrøvrig må du si Nepo, ikke Nepa, for det er enten en skrifeleif eller litt disrespectful mot den sympatiske russeren.

Her kan man trygt si at det smalt fra start. Dette blir et kampparti!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nepo brukt 10 minutter i en situasjon der det kun er et godt trekk, anspent situasjon

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Magnus virker å være bedre forberedt, og fortsetter matchen slik så blir det enveiskjøring og over lenge før det 14.partiet.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

PowersIave skrev: lør nov 27, 2021 2:02 pm Magnus virker å være bedre forberedt, og fortsetter matchen slik så blir det enveiskjøring og over lenge før det 14.partiet.
Du trekker denne konklusjonen ut av at han står litt dårligere med hvit etter 10 trekk i parti to?

Edit: hører de sier på VGtv at Nepo spiller mot MCs forberedelser her. Da gir det mer sense, med stort potensial til å tråkke feil. Jeg var litt for rask der, så bare på stillingen og de forskjellige datamaskin-vurderingene. Sorry.
Sist redigert av Enzino den lør nov 27, 2021 2:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

rexenes skrev: fre nov 26, 2021 10:30 pm Dette må være verste sjakksending jeg noen gang har sett (nrk). Mas fra ende til annen. Kun innimellom er de innom partiet. Bae kan være rappkjeftet og engasjerende, men når fire andre også skal være det - og i tillegg sette ut til live intervjuer.. søppelsending.
Jeg har aldri synes NrK er spesielt gode. VGtv er et bedre alternativ på norsk, men chess24 sendingene har alltid mye høyere kvalitet, særlig på det sjakkfaglige med internasjonale sterke eksperter.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Enzino skrev: lør nov 27, 2021 2:08 pm
PowersIave skrev: lør nov 27, 2021 2:02 pm Magnus virker å være bedre forberedt, og fortsetter matchen slik så blir det enveiskjøring og over lenge før det 14.partiet.
Du trekker denne konklusjonen ut av at han står litt dårligere med hvit etter 10 trekk i parti to?
Magnus har i det minste vunnet åpningsduellen begge de første dagene, og det lover jo veldig godt selv om Nepo er kreativ nok til å klare å skape trøbbel på egen hånd.

Ikke ofte man ser Nepo komme langt bak på klokka, så blir interessant å se hvordan han takler det.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

GoingKronos skrev: lør nov 27, 2021 2:14 pm
Enzino skrev: lør nov 27, 2021 2:08 pm
PowersIave skrev: lør nov 27, 2021 2:02 pm Magnus virker å være bedre forberedt, og fortsetter matchen slik så blir det enveiskjøring og over lenge før det 14.partiet.
Du trekker denne konklusjonen ut av at han står litt dårligere med hvit etter 10 trekk i parti to?
Magnus har i det minste vunnet åpningsduellen begge de første dagene, og det lover jo veldig godt selv om Nepo er kreativ nok til å klare å skape trøbbel på egen hånd.

Ikke ofte man ser Nepo komme langt bak på klokka, så blir interessant å se hvordan han takler det.
Ja, jeg var litt rask der. Har korrigert det opprinnelige innlegget.

Alt står og faller på om Nepo finner fortsettelsen. Men Nepo er jo kjent for å være rask, så hvis han får avklart stillingen og kan spille i normalt tempo, så henter han det fort inn igjen.

Wow, hovedlinjen til Sesse er vilt skarp.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bruker lenger tid Magnus nå, er nok ute av forberedelsene.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

blir det noe sjakk i romjula i år?

spårt

Legg inn av spårt »

Falcon skrev: lør nov 27, 2021 2:25 pm blir det noe sjakk i romjula i år?
Ja, er VM i hurtig- og lynsjakk fra 25-30. desember.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»