Generell diskusjon om corona

Låst
basillen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: lør nov 27, 2021 11:52 am Sjefsskremmeren er på ferde igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-346869
Jeg har enda til gode å se Nyborg komme med en eneste tanke om hva som er den langsiktige strategien i forbindelse med Covid-19. Alt handler om å "få ned smitten nå!". Men skjønner ikke Nyborg at når vi har med et endemisk virus å gjøre så vil det bare komme tilbake igjen og igjen? Så hva tenker hun vi skal gjøre de neste to, tre, fem, ti, tretti årene?

Hun gjør også et stort nummer av at vaksinene ikke beskytter så mye mot smitte på sikt. Vel so what? Hva er problemet med å bli smittet så lenge man ikke blir alvorlig syk? Forstår ikke Nyborg at det er uunngåelig at de fleste av oss mest sannsynlig kommer til å få viruset før eller siden? Og at dette faktisk er slik alle andre pandemier forårsaket av luftveisvirus har tatt slutt?

Deila

Legg inn av Deila »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:57 am
Funkhouser skrev: lør nov 27, 2021 11:15 am
Jeg er for første gang i pandemien ganske motløs, jeg innser nå at dette ikke har noen naturlig slutt hvor samfunnet tenker at her må vi trekke en strek. Måten smitte blant vaksinerte og yngre som har tett på 0 risiko dekkes og diskuteres viser at dette vil pågå i mange mange år enda. Vi er ikke interessert i å ta problemene ved rota eller i det hele tatt ta den viktige og vanskelige diskusjonen om hvilke kostnader samfunnet faktisk må belage seg på å ta i en slik situasjon. Det gjør meg motløs og direkte bekymret for fortsettelsen.
Jeg satt og diskuterte boosterdoser med noen og mitt syn var at hvis disse boosterdosene ikke reduserer min risiko for alvorlig sykdom så er jeg ikke interessert i noe påfyll to ganger i året bare for en kortvarig reduksjon i risikoen for smitte. Jeg er ung og frisk(tok nettopp en grundig helsesjekk i en annen sammenheng, og alt var tipptopp, ingen skjulte risikofaktorer) og har i utgangspunktet lav risiko. Som fullvaksinert har jeg trolig redusert risikoen med ytterligere 70-80%. Altså fra kanskje 1% sjanse for å bli alvorlig syk, til 0,2-0,3%. Sjansen for å dø er nærmest ikke-eksisterende. Trolig fra rundt 0,05%(for min aldersgruppe uten risikofaktorer) til rundt 0,0015%. DERSOM jeg blir smittet.

Det ble ekstremt dårlig stemning. Mye guilt tripping. Til og med "Da unngår vi deg i alle fall".

Jeg klarte å redde det sånn delvis inn ved å peke på at store deler av den fattige verden knapt har kommet i gang med vaksineringen og at det da er egoistisk å vaksinere friske nordmenn for tredje gang. Det var de med på, men de syns fortsatt at det var ugreit at jeg tenkte på meg selv.

Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg. Men det er altså nok til å bli sett på som antivaxxer fra personer jeg tidligere har sett på som fornuftige.
Jeg er i samme situasjon som deg og tenker ganske likt når det gjelder booster.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: lør nov 27, 2021 11:58 am
Queenie skrev: lør nov 27, 2021 11:52 am Sjefsskremmeren er på ferde igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-346869
Jeg har enda til gode å se Nyborg komme med en eneste tanke om hva som er den langsiktige strategien i forbindelse med Covid-19. Alt handler om å "få ned smitten nå!". Men skjønner ikke Nyborg at når vi har med et endemisk virus å gjøre så vil det bare komme tilbake igjen og igjen? Så hva tenker hun vi skal gjøre de neste to, tre, fem, ti, tretti årene?

Hun gjør også et stort nummer av at vaksinene ikke beskytter så mye mot smitte på sikt. Vel so what? Hva er problemet med å bli smittet så lenge man ikke blir alvorlig syk? Forstår ikke Nyborg at det er uunngåelig at de fleste av oss mest sannsynlig kommer til å få viruset før eller siden? Og at dette faktisk er slik alle andre pandemier forårsaket av luftveisvirus har tatt slutt?
Hun gjør et enormt nummer at hun må få lov til å bestemme alt, hun er den som kan mest om ALT her til lands! 😂 morsomt

basillen

Legg inn av basillen »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:57 am Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg. Men det er altså nok til å bli sett på som antivaxxer fra personer jeg tidligere har sett på som fornuftige.
Pluss at du risikerer å bli nektet innreise i mange land, og muligens også utstengt fra mange samfunnsarenaer. Allerede nå er det jo mye som tyder på at hvis man ikke har hatt trede dose innen sommeren 2022 så vil man ikke lenger kunne reise fritt i Europa.

Akkurat som deg er jeg relativt ung (vel, tidlig 40-årene) og har ingen underliggende tilstander. Jeg har allerede tatt to doser. Så jeg mener oppriktig talt at jeg overhodet ikke har behov for en tredje dose da jeg allerede har svært god beskyttelse. I og med at jeg fikk Moderna på dose to er jeg vel omtrent så beskyttet som mulig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: lør nov 27, 2021 11:52 am Sjefsskremmeren er på ferde igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-346869
Nyborg er psykisk syk. Det som er skremmende er at "koronageneralen" vår går ut og gir henne "mye rett". Hun hadde jo faktisk feil i alt hun sa, og de tiltakene hun mente var utilstrekkelige i starten av pandemien og ville føre til massedød var faktisk mer enn nok til å slå ned første bølge. Å snakke om at hun "fikk rett om munnbind og luftsmitte" er jo utrolig. Vi slo ned den bølgen uten munnbind. At man har innført munnbind senere handler mye om politikk og litt om at man har fått nye varianter som smitter på andre måter.

Ingenting av av det Nyborg sa på NRK var rett. Hun hadde ikke forstått noe som helst som andre ikke hadde forstått. Det er åpenbart, men likevel er det mange som ikke skjønner det og når har hun fått ny selvtillit.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Meg, Meg, Meg.

Fortell det til Bestemor a, når du gir henne nådestøtet 😉

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MatsEn89 skrev: lør nov 27, 2021 12:04 pm Meg, Meg, Meg.

Fortell det til Bestemor a, når du gir henne nådestøtet 😉
Mine bestemøder er død. Siste døde av en lungebetennelse etter influensa. For fire år siden. 89 år gammel. Jeg klandrer ingen for det. Det ville jo vært sinnsykt. Den første døde av kreft. Mye verre enn å dø av korona. Helt forferdelig.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:08 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 10:41 am

Men er grunnen til at disse sykehusene ikke har kapasitet koronapasienter, eller andre pasienter?

Basert på dine siste innlegg så tolker jeg det sånn at dersom de viser seg at det er færre koronainnlagte pasienter nå enn tidligere og at det ikke først og fremst er koronapasientene som gjør beslag på sykehusene, så skyldes det en konspirasjon?
Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
I følge disse tallene stemmer ikke det du sier:

https://www.intensivregister.de/#/aktue ... zeitreihen

Nå er tysken min litt rusten, men i følge denne oversikten så tar koronapasientene opp 18% av Tysklands intensivkapasitet.
https://www.swr.de/swraktuell/corona-la ... n-100.html


Som bekrefter tre ting:

1. Det er færre koronapasienter enn ved tidligere bølger
2. Det er ikke koronapasientene som fyller opp sykehusene(i alle fall ikke intensivavdelingene)
3. Hvis sykehusene er mer fulle enn under tidligere bølger, så må det skyldes andre sykdommer. Noe vi har sett i alle land i Europa, så det gir mening.

Så må jo du, basert på dine egne innlegg, sannsynligvis trekke noen andre konklusjoner. Som at det er en stor konspirasjon på gang, og at tyske myndigheter lyver?
Jeg baserte påstanden min på denne artikkelen, og sannsynligvis flere lignende. https://www.nrk.no/urix/overlege-i-baye ... 1.15746472
Nå fant du fine grafer, kudos for de, og kan ikke si at utviklingen er lovende. Skal dog lagre siden.

"Overlege Markus Neumaier fortel det aldri før under pandemien har vore så ille som no:

– Det kritiske er at er at alle sjukehus er fulle. Det er ulikt frå dei første smittebølgjene. Under den andre bølgja kunne vi alltid flytte pasientar og hjelpe kvarandre. No er alt fullt, seier Neumaier."

Så kan FD diskutere om dilemmaet noen tyskere vurderer. Obligatorisk vaksinering for voksne, eller nedstenging for å berge sykehusene.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 12:08 pm
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:08 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am

Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
I følge disse tallene stemmer ikke det du sier:

https://www.intensivregister.de/#/aktue ... zeitreihen

Nå er tysken min litt rusten, men i følge denne oversikten så tar koronapasientene opp 18% av Tysklands intensivkapasitet.
https://www.swr.de/swraktuell/corona-la ... n-100.html


Som bekrefter tre ting:

1. Det er færre koronapasienter enn ved tidligere bølger
2. Det er ikke koronapasientene som fyller opp sykehusene(i alle fall ikke intensivavdelingene)
3. Hvis sykehusene er mer fulle enn under tidligere bølger, så må det skyldes andre sykdommer. Noe vi har sett i alle land i Europa, så det gir mening.

Så må jo du, basert på dine egne innlegg, sannsynligvis trekke noen andre konklusjoner. Som at det er en stor konspirasjon på gang, og at tyske myndigheter lyver?
Jeg baserte påstanden min på denne artikkelen, og sannsynligvis flere lignende. https://www.nrk.no/urix/overlege-i-baye ... 1.15746472
Nå fant du fine grafer, kudos for de, og kan ikke si at utviklingen er lovende. Skal dog lagre siden.

"Overlege Markus Neumaier fortel det aldri før under pandemien har vore så ille som no:

– Det kritiske er at er at alle sjukehus er fulle. Det er ulikt frå dei første smittebølgjene. Under den andre bølgja kunne vi alltid flytte pasientar og hjelpe kvarandre. No er alt fullt, seier Neumaier."

Så kan FD diskutere om dilemmaet noen tyskere vurderer. Obligatorisk vaksinering for voksne, eller nedstenging for å berge sykehusene.
Det sitatet sier jo ikke hva de er fulle av. Hva slags pasienter er det som fyller dem opp. Jeg har dokumentert for deg at det nok ikke er Covid-19-pasienter. Sannsynligvis er det, som i Norge, en bølge av folk som er syke av helt vanlige sykdommer. På grunn av et svekket immunforsvar, som følge av to år med sterke smittevernstiltak.

Men det kan man jo ikke si før man innfører ny lockdown.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:57 am Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg.
FHI var jo også rimelig klare i et av sine oppdragssvar at de vurderte å endre vurderingsgrunnlaget rundt nytteverdi av vaksiner til en samfunnsvurdering, i stedet for en individvurdering. Der man altså skifter grunnlaget for vaksine fra "det er bra for din helse" til "det er bra for samfunnet".

Skal man kunne anbefale en boosterdose med et snev av troverdighet, som antageligvis - som du sier - har begrenset nytte for deg personlig, så er nok det et nødvendig paradigmeskifte. Men et slikt skifte er ikke uten bekymring, for som du påpeker, jo flere doser, jo mer risiko.

FHI skrev at da ble det veldig viktig å være helt sikker på at det ikke var en særlig stor økt risiko hvis man skal gi vaksiner uten at de har en egennytte for deg. Til tross for dette ser vi jo at de allerede er ute og anbefaler boosterdoser, nå senest til alle over 45 år - altså går de mot seg selv og anbefaler de til tross for manglende datagrunnlag.

Jeg ser at de akkurat har publisert besvarelsen rundt doser til 45+, så jeg får lese den i løpet av dagen og se om de tar opp denne problematikken ytterligere.
Sist redigert av Enhanced den lør nov 27, 2021 12:15 pm, redigert 1 gang totalt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 12:08 pm
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:08 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am

Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
I følge disse tallene stemmer ikke det du sier:

https://www.intensivregister.de/#/aktue ... zeitreihen

Nå er tysken min litt rusten, men i følge denne oversikten så tar koronapasientene opp 18% av Tysklands intensivkapasitet.
https://www.swr.de/swraktuell/corona-la ... n-100.html


Som bekrefter tre ting:

1. Det er færre koronapasienter enn ved tidligere bølger
2. Det er ikke koronapasientene som fyller opp sykehusene(i alle fall ikke intensivavdelingene)
3. Hvis sykehusene er mer fulle enn under tidligere bølger, så må det skyldes andre sykdommer. Noe vi har sett i alle land i Europa, så det gir mening.

Så må jo du, basert på dine egne innlegg, sannsynligvis trekke noen andre konklusjoner. Som at det er en stor konspirasjon på gang, og at tyske myndigheter lyver?
Jeg baserte påstanden min på denne artikkelen, og sannsynligvis flere lignende. https://www.nrk.no/urix/overlege-i-baye ... 1.15746472
Nå fant du fine grafer, kudos for de, og kan ikke si at utviklingen er lovende. Skal dog lagre siden.

"Overlege Markus Neumaier fortel det aldri før under pandemien har vore så ille som no:

– Det kritiske er at er at alle sjukehus er fulle. Det er ulikt frå dei første smittebølgjene. Under den andre bølgja kunne vi alltid flytte pasientar og hjelpe kvarandre. No er alt fullt, seier Neumaier."

Så kan FD diskutere om dilemmaet noen tyskere vurderer. Obligatorisk vaksinering for voksne, eller nedstenging for å berge sykehusene.
Velger man Bayern på grafen så ser vi at artikkelen du linker til hos nrk stemmer. Det er sør i Tyskland de virkelig sliter om dagen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Number4 skrev: lør nov 27, 2021 5:30 am Enkelt for en frosk å si!
"Frosken" tar også sine forholdsregler her i livet av og til.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Enhanced skrev: lør nov 27, 2021 12:12 pm
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:57 am Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg.
FHI var jo også rimelig klare på i et av sine oppdragssvar at de vurderte å endre vurderingsgrunnlaget rundt nytteverdi av vaksiner til en samfunnsvurdering, i stedet for en individvurdering. Der man altså skifter grunnlaget for vaksine fra "det er bra for din helse" til "det er bra for samfunnet".

Skal man kunne anbefale en boosterdose med et snev av troverdighet, som antageligvis - som du sier - har begrenset nytte for deg personlig, så er nok det et nødvendig paradigmeskifte. Men et slikt skifte er ikke uten bekymring, for som du påpeker, jo flere doser, jo mer risiko.

FHI skrev at da ble det veldig viktig å være helt sikker på at det ikke var en særlig stor økt risiko hvis man skal gi vaksiner uten at de har en egennytte for deg. Til tross for dette ser vi jo at de allerede er ute og anbefaler boosterdoser, nå senest til alle over 45 år - altså går de mot seg selv og anbefaler de til tross for manglende datagrunnlag.

Jeg ser at de akkurat har publisert besvarelsen rundt doser til 45+, så jeg får lese den i løpet av dagen og se om de tar opp denne problematikken ytterligere.
Hadde det vært sånn at man hadde visst at tre eller fire doser ga varig immunitet og at jeg med det kunne bidratt til å nærmest utrydde korona, så hadde jeg gjort det. Kunne også vurdert det hvis immuniteten var langvarig. Men å fylle på to ganger i året er uaktuelt. Det virker for meg innlysende at det mest effektive og samfunnsøkonomiske er å fokusere disse vaksinene på de som trenger det.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Det er ingen grunn til å fylle på om våren btw.

Om vinteren derimot trenger vi alles hjelp, men you do you.

Nå har professor Befring tiltet på Twitter forresten. Hun har joinet Nyborg-klubben.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Lew_Ashby skrev: lør nov 27, 2021 11:20 am Det er så viktig at verden ikke mister forstanden nå. Vi må ikke gi opp og bare ta imot tiltak som ikke er godt nok vurdert bare sånn "for sikkerhets skyld, det gjør det ihvertfall ikke verre ".

Det nye viruset kan gjerne være mer smittsomt, men hittil er tilfellene i Sør-Afrika altså rapportert som veldig milde. Det må jo være helt topp?
Sivil ulydighet må til. Altså protest i det stille ved at folk ikke følger masse dustete tiltak.

startelver

Legg inn av startelver »

Dette nye viruset vil bli påvist i Norge innen en uke. Du hørte det her først.

Det betyr ingenting for meg, men Støre skal nok få kjørt seg med pressekonferanser.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Deila skrev: lør nov 27, 2021 11:45 am Omikron-varianten påvist i Tyskland er siste nyhet. Nå er det ute med oss alle.
Det er bare å grave seg ned og vente på dommedag nå :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Captain Morgan skrev: lør nov 27, 2021 10:56 am
Morromann skrev: lør nov 27, 2021 9:55 am
Hadde man ikke visst bedre skulle man tro at myndighetene leter etter en unnskyldning for å sette i gang lockdown, men det ville jo bare være konspirasjonsprat, ville det ikke?
Eller en unnskyldning for å bli kvitt coronavaksiner som sitter på lager og er i ferd med å ekspirere.

Boostere til alle..!
Vaksiner som heller kunne blitt gitt til fattige land, som hadde hjulpet med å få ned smitten globalt.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

BigWhale skrev: fre nov 26, 2021 11:36 pm Interessant å lese intervjuet med statsminister Jonas Gahr Støre i VG i kveld. Kan vel trygt si at det heller kaldt vann i blodet (merkelig uttrykk) på de som håper at denne regjeringen vil være mer restriktiv med strenge tiltak. I hvert fall slik jeg tolker det (men jeg leser jo alt slikt som fanden leser bibelen, speaking of merkelige uttrykk):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... edstenging

Her kan en blant annet lese:

- Statsminister Jonas Gahr Støre håper folk tar tredje vaksinedose og at Norge slipper å stenge ned før jul. <-- Selvsagt 'må' en jo stenge ned, finnes ingen andre alternativer hvis folk ikke 'oppfører' seg

- – Vi får håpe vi kan ha et åpent samfunn og en god jul – det kan vi ha, og vi vet at det er én ting som virker når vi er tett på hverandre, sånn som i en stor by – det er munnbind som gjelder. Så er det også vaksinering – vaksinerer vi oss, beskytter vi oss og andre, sier Støre. <-- Begge disse tingene er grundig motbevist i haugevis av studier

Også bekymringsfullt/latterlig at han ikke umiddelbart tar avstand fra spørsmålene til VG om tvungen vaksinering og å 'innføre restriksjoner på arbeid' for de som ikke har latt seg vaksinere.

Det burde være den mest naturlige og opplagte ting i verden at han umiddelbart hadde uttalt noe ala "Slike virkemidler er helt uaktuelle i et demokratisk samfunn, og vi synes ikke noe om slik forskjellsbehandling" eller noe sånt. Men ikke én eneste statsleder i verden tar avstand fra dette. Hvorfor - så de kan bruke det selv ved en senere anledning? Sannsynligvis.
Du har rett i at du lese denne artikkelen som fanden lese bibelen.

I Intervjuet presiserer Støre at han trur på frivilligheit, han nemner ikkje nedstenging i det heile. Han oppfordrer folk til å vaksinere seg, noko alle fagfolk og gjere. Det er ikkje motbevist at vaksine hjelper mot både sjukdom og smitte, heller tvert i mot.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

MRSA skrev: lør nov 27, 2021 12:43 pm
BigWhale skrev: fre nov 26, 2021 11:36 pm Interessant å lese intervjuet med statsminister Jonas Gahr Støre i VG i kveld. Kan vel trygt si at det heller kaldt vann i blodet (merkelig uttrykk) på de som håper at denne regjeringen vil være mer restriktiv med strenge tiltak. I hvert fall slik jeg tolker det (men jeg leser jo alt slikt som fanden leser bibelen, speaking of merkelige uttrykk):
Du har rett i at du lese denne artikkelen som fanden lese bibelen.

I Intervjuet presiserer Støre at han trur på frivilligheit, han nemner ikkje nedstenging i det heile. Han oppfordrer folk til å vaksinere seg, noko alle fagfolk og gjere. Det er ikkje motbevist at vaksine hjelper mot både sjukdom og smitte, heller tvert i mot.
Støttes. Synes Støre høres fornuftig ut.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

MRSA skrev: lør nov 27, 2021 12:43 pmI Intervjuet presiserer Støre at han trur på frivilligheit, han nemner ikkje nedstenging i det heile. Han oppfordrer folk til å vaksinere seg, noko alle fagfolk og gjere. Det er ikkje motbevist at vaksine hjelper mot både sjukdom og smitte, heller tvert i mot.
Det som ble nevnt av Støre er at en "vet at munnbind hjelper", noe alle studier viser er tull. Det har en marginal effekt hvis alle bruker det korrekt, men siden dette ikke skjer så er nok effekten null og/eller negativ.

Han sier også at en "beskytter andre" hvis en vaksinerer seg, men det vet en også er tull siden vaksinerte også sprer smitte på tilnærmet samme nivå som uvaksinerte.

Mao så har ikke hans påstander støtte i vitenskap, og da bør han holde seg for godt til å villede folket med slik desinformasjon.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am
Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
Men hva har Tyskland med Norge å gjøre?

Vi har flere fullvaksinerte enn tyskerne, og sykehusinnleggelsene har ligget stabilt her på 200-230 i noen uker nå, selv om smittetallene har økt. Så jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til med å trekke inn Tyskland.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Hva slags tanker har dere da om dette innlegget som FHI har postet på facebook da og som mange har delt?

Er du i tvil om du ønsker å ta koronavaksine eller ikke? Tenker du at overskrifter i media som «Flere fullvaksinerte enn uvaksinerte innlagt på sykehus» og «Stadig flere fullvaksinerte blir smittet», er bevis på at vaksinene ikke fungerer slik de skal?

Ta i så fall også dette med i vurderingen:
Vi vet at ikke alle vaksinerte oppnår full beskyttelse. Det betyr at etter hvert som en større andel av den voksne befolkningen er vaksinert, vil naturlig nok også en større andel av de som smittes være vaksinerte. Noe annet er uunngåelig, all den tid vi ikke har vaksiner som beskytter oss 100 prosent mot smitte.

Tallene levner imidlertid ingen tvil.

De vaksinerte:
👉 Smittes sjeldnere
👉 Legges sjeldnere inn på sykehus
👉 Trenger sjeldnere intensiv- og respiratorbehandling
👉 Skrives raskere ut fra sykehus hvis de først havner der
👉 Har lavere risiko for alvorlig sykdom og død som følge av covid-19
👉 Smitter sjeldnere videre

… enn de uvaksinerte. Dette ser vi ikke bare i Norge – tall fra flere andre land viser det samme.

Det er lurt å takke ja til vaksinen.

PS: Ber om litt forståelse for at det ved mange spørsmål tar noe tid før dere får svar. Vi jobber så raskt vi kan, og skal forsøke å svare på så mye som mulig.

📊💻
Kilder:
https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/
https://www.fhi.no/nyheter/2021/kortere ... aksinerte/
https://www.fhi.no/nyheter/2021/vaksine ... varianten/
https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronav ... -at-mange/

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

BigWhale skrev: lør nov 27, 2021 12:47 pm
MRSA skrev: lør nov 27, 2021 12:43 pmI Intervjuet presiserer Støre at han trur på frivilligheit, han nemner ikkje nedstenging i det heile. Han oppfordrer folk til å vaksinere seg, noko alle fagfolk og gjere. Det er ikkje motbevist at vaksine hjelper mot både sjukdom og smitte, heller tvert i mot.
Det som ble nevnt av Støre er at en "vet at munnbind hjelper", noe alle studier viser er tull. Det har en marginal effekt hvis alle bruker det korrekt, men siden dette ikke skjer så er nok effekten null og/eller negativ.
Ordet "munnbind" er visst som en rød klut for enkelte :)

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

BigWhale skrev: lør nov 27, 2021 12:47 pm
MRSA skrev: lør nov 27, 2021 12:43 pmI Intervjuet presiserer Støre at han trur på frivilligheit, han nemner ikkje nedstenging i det heile. Han oppfordrer folk til å vaksinere seg, noko alle fagfolk og gjere. Det er ikkje motbevist at vaksine hjelper mot både sjukdom og smitte, heller tvert i mot.
Det som ble nevnt av Støre er at en "vet at munnbind hjelper", noe alle studier viser er tull. Det har en marginal effekt hvis alle bruker det korrekt, men siden dette ikke skjer så er nok effekten null og/eller negativ.

Han sier også at en "beskytter andre" hvis en vaksinerer seg, men det vet en også er tull siden vaksinerte også sprer smitte på tilnærmet samme nivå som uvaksinerte.

Mao så har ikke hans påstander støtte i vitenskap, og da bør han holde seg for godt til å villede folket med slik desinformasjon.
--- Men det er du som desinformerer her. Det er ingen vitenskapelig konsensus om at munnbind ikke har effekt,ei heller at vaksinerte sprer smitte på tilnærmet samme nivå. Det er nyanser her men det vil ikke de mest rabiate på hver sin side snakke om.
Er du i mot munnbind så støtter du deg bare til de studier som underbygger dette og vica versa. Er du i mot vaksinen så letes det fram studier som viser dette og andre veien.
Den berømte sannheten er et sted mellom her.

Men spørsmålet er hva som er alternativet for tiltak blir det uansett hvor mye folk protesterer. Et det bedre med munnbind om alternativet er nedstengning? Ja,det er det.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

pfrog567 skrev: lør nov 27, 2021 12:49 pm
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am
Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
Men hva har Tyskland med Norge å gjøre?

Vi har flere fullvaksinerte enn tyskerne, og sykehusinnleggelsene har ligget stabilt her på 200-230 i noen uker nå, selv om smittetallene har økt. Så jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til med å trekke inn Tyskland.
Tja, det var 101 innlagt 27/10, og det er 221 innlagte 26/11. Trenden er ikke så pen, og vi ser mye av det samme i flere land som Tyskland.
Så det må være helt legitimt å snakke om Tyskland. Husk at dette ikke er et lokalt problem.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

BigWhale skrev: lør nov 27, 2021 12:47 pm
MRSA skrev: lør nov 27, 2021 12:43 pmI Intervjuet presiserer Støre at han trur på frivilligheit, han nemner ikkje nedstenging i det heile. Han oppfordrer folk til å vaksinere seg, noko alle fagfolk og gjere. Det er ikkje motbevist at vaksine hjelper mot både sjukdom og smitte, heller tvert i mot.
Det som ble nevnt av Støre er at en "vet at munnbind hjelper", noe alle studier viser er tull. Det har en marginal effekt hvis alle bruker det korrekt, men siden dette ikke skjer så er nok effekten null og/eller negativ.

Han sier også at en "beskytter andre" hvis en vaksinerer seg, men det vet en også er tull siden vaksinerte også sprer smitte på tilnærmet samme nivå som uvaksinerte.

Mao så har ikke hans påstander støtte i vitenskap, og da bør han holde seg for godt til å villede folket med slik desinformasjon.
Det Støre seie om munnbind er dette:
– I andre land går det en debatt om å innføre restriksjoner på arbeidsplasser for folk som ikke har latt seg vaksinere. Hva tenker du om det?

– Vi har et ansvar for å beskytte oss og beskytte andre. Vaksine er veien for det. Så er det ulike grunner til at folk ikke vaksinerer seg, men så er det jo et klart budskap at du bør bruke munnbind der du står tett på folk og bør ta hensyn til andre. Men vaksiner til dem som kan ta det, er et hovedgrep for å få kontroll på smitten og ikke overbelaster helsevesenet.
Og står du tett på folk så hjelper munnbind. Men det hjelper meir å halde avstand.
At vaksinerte kan smitte andre har du rett i, men samtidig så vise det seg at vaksinerte blir mindre smitta og dei som blir smitta sprer mindre smitte. Dette er er dokumentert fleire gangar, i tillegg så vise det seg at etter 3 dose er denne effekten enda større. Så Støre har sine ord i behold.

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg var på julebord i går og mens man satt der og drakk øl da så prata man jo litt om coronatiltak. Var en som ønsket sterkere restriksjoner og få ned smittetallene. Jaja jeg skjønner jo ikke hvorfor fyren var på julebordet da om det er det man ønsker. Men det virker jo sånn at det kanskje er en større andel av befolkningen som ønsker seg sterkere restriksjoner. Dette utgangspunktet en fyr jeg anser som ganske oppegående. Men media har jo fôret folk dag inn og dag ut med det ene og det andre vedrørende corona i snart 2 år nå at folk ikke nødvendigvis evner å skille mellom infoen og at det blir fort til at man sluker det meste.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg skal forresten på dansketur neste uke, båten til Hirtshals. Kommer til å kose meg uten maske.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Er vi enige om at det bare er til å begynne forberedelser for kansellering av UK-tur 9.-12.des? Kampbilletter og fly ryker nok uansett om UK stenger for innreise/Norge kjører karantene ved retur.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»