Regjeringsforhandlingene

Svar
DoktorS

Re: Regjeringsforhandlingene

Legg inn av DoktorS »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:43 pm Er virkelig folk så redde for å betale et par hundre kroner mer i skatt per måned for å opprettholde velferdsstaten?


Idioter, kaller jeg slike.
Jeg syne si alle fall ikke de er spesielt solidariske eller er særlig bevisst på hvilken heldig situasjon de er i. Jeg må si at den tiden jeg betalte toppskatt var det egentlig bare noe som indikterte at jeg var heldig som hadde såpass inntekt. Og den gangen jeg måtte ut med et ganske høyt femsifret beløp i arveavgift tenkte jeg tross alt var heldig som arvet penger, så jeg kunne kjøpe meg lelighet - jeg tenkte ikke at var urettferdig at jeg skulle betale skatt på dette... Tvert imot. Veldig rettferdig. Det var jo penger jeg absolutt ikke hadde gjort meg fortjent til...

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

DoktorS skrev: man nov 29, 2021 7:56 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:43 pm Er virkelig folk så redde for å betale et par hundre kroner mer i skatt per måned for å opprettholde velferdsstaten?


Idioter, kaller jeg slike.
Jeg syne si alle fall ikke de er spesielt solidariske eller er særlig bevisst på hvilken heldig situasjon de er i. Jeg må si at den tiden jeg betalte toppskatt var det egentlig bare noe som indikterte at jeg var heldig som hadde såpass inntekt. Og den gangen jeg måtte ut med et ganske høyt femsifret beløp i arveavgift tenkte jeg tross alt var heldig som arvet penger, så jeg kunne kjøpe meg lelighet - jeg tenkte ikke at var urettferdig at jeg skulle betale skatt på dette... Tvert imot. Veldig rettferdig. Det var jo penger jeg absolutt ikke hadde gjort meg fortjent til...
Nøyaktig slik jeg ser det. Jeg har dog ikke arvet et øre, men har betalt noen kroner i toppskatt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Scuderia skrev: man nov 29, 2021 7:55 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:43 pm Er virkelig folk så redde for å betale et par hundre kroner mer i skatt per måned for å opprettholde velferdsstaten?


Idioter, kaller jeg slike.
Idioter er folk som tror at de hundrelappene i måneden er det som redder velferdsstaten..
80% av landet får skattelettelser sammenlignet med i fjor. Her inne breker idiotene som om det skal skattes 90% fra første krone.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

DoktorS skrev: man nov 29, 2021 7:53 pm Ellers er Høyre opptatt av konduktører, som tjener over 644.000 og må skatte mer. Fælt.
Konduktører er et merkelig fokus av Høyre, av flere grunner. Det er et ganske typisk middelklasseyrke som ikke altfor mange jobber i, og lønningene deres er både over og under regjeringens grense for skattelettelse/mer skatt - helt avhengig av ansiennitet. Det som derimot er sikkert er at fagforeningene Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund har vært veldig opptatt av den forrige regjeringens jernbanepolitikk, med privatisering og konkurranseutsetting som sitt fremste kjennemerke. Det har vært stor bekymring for hva som skjer med arbeidsvilkårene innenfor dette yrket - og av alle partier så er det vel nettopp Høyre som har bidratt mest til å skape den bekymringen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:42 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 7:41 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:39 pm

Årsinntekter lavere enn 750.000 kroner får likevel skattelette sammenlignet med fjorårets budsjett.
Hvordan?
Ved at de betaler mindre i skatt i år enn i fjor.
Årsinntekter lavere enn 643000 mener du vel?

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:43 pm Er virkelig folk så redde for å betale et par hundre kroner mer i skatt per måned for å opprettholde velferdsstaten?


Idioter, kaller jeg slike.
Skattene må økes til over halvparten av BNP om man skal videreføre dagens velferdsstat, noe som ikke vil være mulig å opprettholde over tid. Å øke skattene på de smarte hodene og dem som skaper arbeidsplasser i små og mellomstore bedrifter er som å pisse i buksa for å holde varmen, og fører bare til en forverret krise i fremtiden når oljefondet går tomt og rekordmange pensjonister skal ha pensjoner og stell, betalt av stadig færre skattebetalere. Regjeringens budsjett tilrettelegger for en fremtidig økonomisk krise i Norge.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 8:30 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:42 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 7:41 pm

Hvordan?
Ved at de betaler mindre i skatt i år enn i fjor.
Årsinntekter lavere enn 643000 mener du vel?
Nei. Jeg sakset inn påstanden fra VG.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:31 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:43 pm Er virkelig folk så redde for å betale et par hundre kroner mer i skatt per måned for å opprettholde velferdsstaten?


Idioter, kaller jeg slike.
Skattene må økes til over halvparten av BNP om man skal videreføre dagens velferdsstat, noe som ikke vil være mulig å opprettholde over tid. Å øke skattene på de smarte hodene og dem som skaper arbeidsplasser i små og mellomstore bedrifter er som å pisse i buksa for å holde varmen, og fører bare til en forverret krise i fremtiden når oljefondet går tomt og rekordmange pensjonister skal ha pensjoner og stell, betalt av stadig færre skattebetalere. Regjeringens budsjett tilrettelegger for en fremtidig økonomisk krise i Norge.
:lol:

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:32 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 8:30 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:42 pm

Ved at de betaler mindre i skatt i år enn i fjor.
Årsinntekter lavere enn 643000 mener du vel?
Nei. Jeg sakset inn påstanden fra VG.
Se der ja, de har vært innom og endret artikkelen, tidligere i dag så stod det 643k

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 8:42 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:32 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 8:30 pm

Årsinntekter lavere enn 643000 mener du vel?
Nei. Jeg sakset inn påstanden fra VG.
Se der ja, de har vært innom og endret artikkelen, tidligere i dag så stod det 643k
Ja, for tjener man mellom 650- og 750 000, så har man ikke råd til et par hundre kroner i skatteskjerpelser for å hjelpe syke og svake landsmenn.

Flotte folk.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:33 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:31 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 7:43 pm Er virkelig folk så redde for å betale et par hundre kroner mer i skatt per måned for å opprettholde velferdsstaten?


Idioter, kaller jeg slike.
Skattene må økes til over halvparten av BNP om man skal videreføre dagens velferdsstat, noe som ikke vil være mulig å opprettholde over tid. Å øke skattene på de smarte hodene og dem som skaper arbeidsplasser i små og mellomstore bedrifter er som å pisse i buksa for å holde varmen, og fører bare til en forverret krise i fremtiden når oljefondet går tomt og rekordmange pensjonister skal ha pensjoner og stell, betalt av stadig færre skattebetalere. Regjeringens budsjett tilrettelegger for en fremtidig økonomisk krise i Norge.
:lol:
Generasjonsregnskapet og en rekke økonomer har bekreftet at skattene må kraftig opp i fremtiden, og at dette ikke er realistisk uten å rasere økonomien totalt. Er det lidelsene til dem som må rydde opp etter dagens regjerings uansvarlighet du synes er morsomt? Eller er du bare uvitende som de fleste sosialister?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:51 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:33 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:31 pm Skattene må økes til over halvparten av BNP om man skal videreføre dagens velferdsstat, noe som ikke vil være mulig å opprettholde over tid. Å øke skattene på de smarte hodene og dem som skaper arbeidsplasser i små og mellomstore bedrifter er som å pisse i buksa for å holde varmen, og fører bare til en forverret krise i fremtiden når oljefondet går tomt og rekordmange pensjonister skal ha pensjoner og stell, betalt av stadig færre skattebetalere. Regjeringens budsjett tilrettelegger for en fremtidig økonomisk krise i Norge.
:lol:
Generasjonsregnskapet og en rekke økonomer har bekreftet at skattene må kraftig opp i fremtiden, og at dette ikke er realistisk uten å rasere økonomien totalt. Er det lidelsene til dem som må rydde opp etter dagens regjerings uansvarlighet du synes er morsomt? Eller er du bare uvitende som de fleste sosialister?
Skjønner egentlig ikke hva du vil i denne diskusjonen. På en måte har du sikkert et poeng i at skattene må opp (eller iallefall ikke senkes ytterligere) hvis man skal opprettholde en velferdsstat i fremtiden. Men samtidig sier du at da vil alt gå til helvete.

Så da er det vel på tide at du kommer med ditt eget forslag. En gjennom-privatisert økonomi der alt er overlatt til folks kjøpekraft?
Sist redigert av Folk_flesk den man nov 29, 2021 8:59 pm, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:51 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:33 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:31 pm Skattene må økes til over halvparten av BNP om man skal videreføre dagens velferdsstat, noe som ikke vil være mulig å opprettholde over tid. Å øke skattene på de smarte hodene og dem som skaper arbeidsplasser i små og mellomstore bedrifter er som å pisse i buksa for å holde varmen, og fører bare til en forverret krise i fremtiden når oljefondet går tomt og rekordmange pensjonister skal ha pensjoner og stell, betalt av stadig færre skattebetalere. Regjeringens budsjett tilrettelegger for en fremtidig økonomisk krise i Norge.
:lol:
Generasjonsregnskapet og en rekke økonomer har bekreftet at skattene må kraftig opp i fremtiden, og at dette ikke er realistisk uten å rasere økonomien totalt. Er det lidelsene til dem som må rydde opp etter dagens regjerings uansvarlighet du synes er morsomt? Eller er du bare uvitende som de fleste sosialister?
Jeg mener at alt du skriver er lattervekkende. ALLTID. Uten forbehold.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Folk_flesk skrev: man nov 29, 2021 8:57 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:51 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:33 pm

:lol:
Generasjonsregnskapet og en rekke økonomer har bekreftet at skattene må kraftig opp i fremtiden, og at dette ikke er realistisk uten å rasere økonomien totalt. Er det lidelsene til dem som må rydde opp etter dagens regjerings uansvarlighet du synes er morsomt? Eller er du bare uvitende som de fleste sosialister?
Skjønner egentlig ikke hva du vil i denne diskusjonen. På en måte har du sikkert et poeng i at skattene må opp (eller iallefall ikke senkes ytterligere) hvis man skal opprettholde en velferdsstat i fremtiden. Men samtidig sier du at da vil alt gå til helvete.

Så da er det vel på tide at du kommer med ditt eget forslag. En gjennom-privatisert økonomi der alt er overlatt til folks kjøpekraft?
Om vi skal opprettholde dagens velferdsstat på det nivået vi har idag må skattene kraftig opp, på et nivå som vil skade norsk økonomi og hindre at det skapes nye arbeidsplasser og vekst for Norge. Vi kan opprettholde et offentlig sikkerhetsnett ved å kutte offentlig forbruk og redusere omfanget av velferdsstaten dersom folk tar et større ansvar for egne liv. Det vil være en bedre løsning enn å øke de allerede alt for høye skattene og avgiftene.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:57 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:51 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:33 pm

:lol:
Generasjonsregnskapet og en rekke økonomer har bekreftet at skattene må kraftig opp i fremtiden, og at dette ikke er realistisk uten å rasere økonomien totalt. Er det lidelsene til dem som må rydde opp etter dagens regjerings uansvarlighet du synes er morsomt? Eller er du bare uvitende som de fleste sosialister?
Jeg mener at alt du skriver er lattervekkende. ALLTID. Uten forbehold.
Du benekter fakta altså, ok. Typisk sosialist med null økonomikunnskaper :lol:

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:03 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:57 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:51 pm Generasjonsregnskapet og en rekke økonomer har bekreftet at skattene må kraftig opp i fremtiden, og at dette ikke er realistisk uten å rasere økonomien totalt. Er det lidelsene til dem som må rydde opp etter dagens regjerings uansvarlighet du synes er morsomt? Eller er du bare uvitende som de fleste sosialister?
Jeg mener at alt du skriver er lattervekkende. ALLTID. Uten forbehold.
Du benekter fakta altså, ok. Typisk sosialist med null økonomikunnskaper :lol:
Typisk fanatisk religøs. Går på tvers av Jesu lære.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Orakelet skrev: man nov 29, 2021 7:38 pm
Denne krigen regjeringen fører mot "folk flest" i Oslo kommer til å resultere i to ting: 1. Folk flytter ut av Oslo slik at det bare blir innvandrere igjen. 2. Urbane folk vil fortsette flukten fra de røde partiene.
Oslo blir bare rødere og rødere. Demografiendringen (og muligens en holdningsendring) har det ført til at mange tiår med blått styre er byttet ut, og innvandrere stemmer i veldig stor grad rødt. Så hvit flukt vil bare gi klarere rødt flertall.

Urbane folk flykter da virkelig heller ikke fra de røde partiene. MDG, Rødt og SV står mye sterkere i større byer enn i landet ellers, og aller sterkest i Oslo. Rødt gikk fra 6,5% i Oslo i 2017 til 8,3% i 2021. MDG gikk fra 6,0% i 2017 i Oslo til 8,5% i 2021. SV fra 9,3% til 13,3%. Ap gikk kun tilbake 5,4 av disse 8,3 prosentpoengene, så de 4 rødeste partiene ble totalt styrket og velgerne trakk fra Ap og mer i retning venstre. Sp gikk 1 prosentpoeng frem i den grad de skal regnes som røde i denne sammenhengen.

Men du har rett i at vanlige folk i mindre og mindre grad har råd til å bo i Oslo. Dette fenomenet har vart en stund og blir bare sterkere og sterkere. Oslo ser ut til å være inne i en politisk og økonomisk dødsspiral det er vanskelig å se hvordan byen skal komme ut av. Jeg blir ikke veldig overrasket hvis en del businesser blir flyttet til steder som Bærum de neste årene, men det er mulig at dette blir enda lengre frem.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:49 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 8:42 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:32 pm

Nei. Jeg sakset inn påstanden fra VG.
Se der ja, de har vært innom og endret artikkelen, tidligere i dag så stod det 643k
Ja, for tjener man mellom 650- og 750 000, så har man ikke råd til et par hundre kroner i skatteskjerpelser for å hjelpe syke og svake landsmenn.

Flotte folk.
Har en mistanke om at det ikke går til syke og svake landsmenn.
Uansett tjener jeg mer, så det blir økning på meg, hvis det hjelper.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:08 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:03 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:57 pm

Jeg mener at alt du skriver er lattervekkende. ALLTID. Uten forbehold.
Du benekter fakta altså, ok. Typisk sosialist med null økonomikunnskaper :lol:
Typisk fanatisk religøs. Går på tvers av Jesu lære.
Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:12 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:08 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:03 pm Du benekter fakta altså, ok. Typisk sosialist med null økonomikunnskaper :lol:
Typisk fanatisk religøs. Går på tvers av Jesu lære.
Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.
Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:12 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:08 pm

Typisk fanatisk religøs. Går på tvers av Jesu lære.
Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.
Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
Nå er det ikke bare milliardærene, men også folk flest som vil få kraftig økte skatter om man skal opprettholde dagens velferdsstat. Eiere av småbedrifter som utgjør nesten alle bedrifter her til lands får økte skatter med regjerings budsjett, det er uklokt når det vi trenger er mer vekst og flere arbeidsplasser og regjeringens skattepolitikk vil bety færre.

Sosialisme og velferdsstat var helt ukjent på bibelens tid, men kristne er opptatt av å hjelpe de fattige gjennom frivillig arbeid fremfor tvungen velferdsstat, som er langt mindre effektivt, og bare fører til sløsing.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:25 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:12 pm Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.
Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
Nå er det ikke bare milliardærene, men også folk flest som vil få kraftig økte skatter om man skal opprettholde dagens velferdsstat. Eiere av småbedrifter som utgjør nesten alle bedrifter her til lands får økte skatter med regjerings budsjett, det er uklokt når det vi trenger er mer vekst og flere arbeidsplasser og regjeringens skattepolitikk vil bety færre.

Sosialisme og velferdsstat var helt ukjent på bibelens tid, men kristne er opptatt av å hjelpe de fattige gjennom frivillig arbeid fremfor tvungen velferdsstat, som er langt mindre effektivt, og bare fører til sløsing.
:lol:

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:29 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:25 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm

Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
Nå er det ikke bare milliardærene, men også folk flest som vil få kraftig økte skatter om man skal opprettholde dagens velferdsstat. Eiere av småbedrifter som utgjør nesten alle bedrifter her til lands får økte skatter med regjerings budsjett, det er uklokt når det vi trenger er mer vekst og flere arbeidsplasser og regjeringens skattepolitikk vil bety færre.

Sosialisme og velferdsstat var helt ukjent på bibelens tid, men kristne er opptatt av å hjelpe de fattige gjennom frivillig arbeid fremfor tvungen velferdsstat, som er langt mindre effektivt, og bare fører til sløsing.
:lol:
Inge motargumenter, bare latteremoji. Sier sitt om hvor lite sosialister har å komme med

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:32 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:29 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:25 pm Nå er det ikke bare milliardærene, men også folk flest som vil få kraftig økte skatter om man skal opprettholde dagens velferdsstat. Eiere av småbedrifter som utgjør nesten alle bedrifter her til lands får økte skatter med regjerings budsjett, det er uklokt når det vi trenger er mer vekst og flere arbeidsplasser og regjeringens skattepolitikk vil bety færre.

Sosialisme og velferdsstat var helt ukjent på bibelens tid, men kristne er opptatt av å hjelpe de fattige gjennom frivillig arbeid fremfor tvungen velferdsstat, som er langt mindre effektivt, og bare fører til sløsing.
:lol:
Inge motargumenter, bare latteremoji. Sier sitt om hvor lite sosialister har å komme med
Du skal pålegge dem som er rike i denne verden, at de ikke skal være overmodige, og heller ikke skal de sette sitt håp til den usikre rikdommen, men til Gud, han som rikelig gir oss alle ting til vårt bruk. De skal gjøre det gode, være rike på gode gjerninger, være gavmilde og gjerne dele med andre.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Folk_flesk skrev: man nov 29, 2021 8:57 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 8:51 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 8:33 pm

:lol:
Generasjonsregnskapet og en rekke økonomer har bekreftet at skattene må kraftig opp i fremtiden, og at dette ikke er realistisk uten å rasere økonomien totalt. Er det lidelsene til dem som må rydde opp etter dagens regjerings uansvarlighet du synes er morsomt? Eller er du bare uvitende som de fleste sosialister?
Skjønner egentlig ikke hva du vil i denne diskusjonen. På en måte har du sikkert et poeng i at skattene må opp (eller iallefall ikke senkes ytterligere) hvis man skal opprettholde en velferdsstat i fremtiden. Men samtidig sier du at da vil alt gå til helvete.

Så da er det vel på tide at du kommer med ditt eget forslag. En gjennom-privatisert økonomi der alt er overlatt til folks kjøpekraft?
Han har helt rett. Og svaret ligger ikke i privatisering eller flytting av virksomhet til det offentlige. Og den ligger heller ikke i økte eller senkede skatter.

Svaret ligger i at det offentlige Norge har en helt hinsides pengebruk som må ned. Norge har et statsbudsjett som er ca. 2x Sverige som er dobbelt så mange mennesker, og nesten 3x Finland som er like mange. Fordi vi har hatt råd med inntektene fra den ekstremt lønnsomme petroleumsvirksomheten. Dette er et kjent fenomen i økonomisk teori som kalles Hollandsk syke, etter problemene Nederland fikk etter inntekter fra gassvirksomhet. En del politikkere har hatt frekkheten (eller inkompetansen?) til å påstå at vi ikke har Hollansk syke pga. handlingsregelen, men det blir bare mer og mer tydelig at dette er feil.

Det må kuttes massivt i offentlig pengebruk. Ikke ved å kutte i tjenester eller sisteledd, men i byråkrati og alt for mange direktører. Det må effektiviseres massivt. Historiene om at folk i det offentlige blir sparket opp i liksomstillinger med høyere lønn, er ikke fantasi, det er dessverre en realitet. Og man må slutte å bygge stortingsgarasjer med kostnadssprekk i milliardklassen, stupetårn til 25,8 mill (som skulle koste 1,5 mill), dasser til 8,5 mill per stykk langs E6 (tilsvarende en kvadratmeterpris på 200.000 kr), hele tiden skulle designe nye datasystemer der det finnes hyllevare (IT-industrien boomer på inntekt fra svulmende offentlige budsjetter) og alt annet tull som ikke er like jævlige eksempler, men en del av ukulturen.

Skattene må nok uansett opp hvis velferdsstaten skal bestå. Men enda viktigere, så må nordmenn jobbe enda mer til lavere lønn (lykke til for de politikerne som skal fortelle folket denne sannheten og bli valgt). Landet må begynne å produsere noe annet enn olje, fisk og aluminium for eksport, når petroleumseksporten avtar. Folks private forbruk må også ned, og nordmenn flest (aka vanlige folk) kommer ikke til å kunne pusse opp huset hvert 3. år lengre eller dra til syden to ganger i året.

Jeg har gitt opp begge sidene i politikken, for politikerne vet selvsagt dette, siden det finnes folk i departementene som kan regne. Men ingen tar tak i det.

Vanlige folk kommer bare til å få det verre og verre, hvis utviklingen få fortsette. Fortsatt bedre enn i mange andre land i verden, men verre enn de har hatt det i Norges økonomiske gullalder, som går mot slutten.

Debatten om flikking på skatten den ene eller andre veien, er egentlig ganske irrelevant i denne sammenhengen. Men så lenge politikkere og media bare fokuserer på det, så er det vanskelig for folk flest å gjøre noe annet enn å tro på narrativet om at skylden ligger hos en politisk motstander.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:36 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:32 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:29 pm

:lol:
Inge motargumenter, bare latteremoji. Sier sitt om hvor lite sosialister har å komme med
Du skal pålegge dem som er rike i denne verden, at de ikke skal være overmodige, og heller ikke skal de sette sitt håp til den usikre rikdommen, men til Gud, han som rikelig gir oss alle ting til vårt bruk. De skal gjøre det gode, være rike på gode gjerninger, være gavmilde og gjerne dele med andre.
Noe man kan gjøre av egen fri vilje, man trenger ingen tvungen, dyr og ineffektiv velferdsstat.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:12 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:08 pm

Typisk fanatisk religøs. Går på tvers av Jesu lære.
Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.
Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
Slik som dette blir så merkelig.
Det må en hel haug med strukturelle samfunnsendringer(som gjerne må startes innenfra) til for at slike land skal kare seg opp av sumpen og bli et velfungerende land deres innbyggere faktisk kan ha et godt liv i. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det livet jeg har her fordi man fremdeles har en rekke med dysfunksjonelle land rundt om.

Samtidig er det nå definitivt slik at man må se på måter man kan skattlegge de rikeste på som de igjen, i svært liten grad, kan slippe unna med.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:43 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:36 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:32 pm Inge motargumenter, bare latteremoji. Sier sitt om hvor lite sosialister har å komme med
Du skal pålegge dem som er rike i denne verden, at de ikke skal være overmodige, og heller ikke skal de sette sitt håp til den usikre rikdommen, men til Gud, han som rikelig gir oss alle ting til vårt bruk. De skal gjøre det gode, være rike på gode gjerninger, være gavmilde og gjerne dele med andre.
Noe man kan gjøre av egen fri vilje, man trenger ingen tvungen, dyr og ineffektiv velferdsstat.
Du får deg nok en overraskelse ved perleporten. :D
Omtrent samme overraskelse som Ropstad, vil jeg tro.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

peraleks skrev: man nov 29, 2021 9:44 pm
Slik som dette blir så merkelig.
Det må en hel haug med strukturelle samfunnsendringer(som gjerne må startes innenfra) til for at slike land skal kare seg opp av sumpen og bli et velfungerende land deres innbyggere faktisk kan ha et godt liv i. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det livet jeg har her fordi man fremdeles har en rekke med dysfunksjonelle land rundt om.

Samtidig er det nå definitivt slik at man må se på måter man kan skattlegge de rikeste på som de igjen, i svært liten grad, kan slippe unna med.
Men igjen, det gode livet som vi har her går som regel på bekostning av andre. Den rå kapitalismen og geopolitikken man kjører gjør at andre lider for at vi skal ha det bra.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: man nov 29, 2021 9:44 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:12 pm Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.
Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
Slik som dette blir så merkelig.
Det må en hel haug med strukturelle samfunnsendringer(som gjerne må startes innenfra) til for at slike land skal kare seg opp av sumpen og bli et velfungerende land deres innbyggere faktisk kan ha et godt liv i. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det livet jeg har her fordi man fremdeles har en rekke med dysfunksjonelle land rundt om.

Samtidig er det nå definitivt slik at man må se på måter man kan skattlegge de rikeste på som de igjen, i svært liten grad, kan slippe unna med.
Ja, har du lest bakgrunnen for sultekatastrofen på Madagaskar?
Når kloden sakte varmes opp, hvor tror du det blir jævligst først?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»