McCartney 3, 2, 1

Svar
Crazy Horse

Re: McCartney 3, 2, 1

Legg inn av Crazy Horse »

De lærde strides, men jeg vil alltid mene at Yoko forandret Lennon til det verre med disse latterlige fredsgreiene i en seng på 5 stjerners Hilton luksushotell. Absurde greier. Tror ikke Yoko ødela Beatles. Det greide de fint selv. Men det å se henne sitte på en stol uten noen misjon på disse opptakene må ha irritert de andre noe veldig, selv om det er mye latter på det jeg har sett. Særlig ep nr. 2. Like greit at Beatles ga seg mens de nesten var på topp, uten å ødelegge ettermælet helt. Som med Queen. Et bra rockeband på 70 tallet før de fant synthen på 80 tallet før FM takket for seg i 1991. Eller som med endel fotballspillere. Hvorfor ta ut den siste dråpen, som med John Barnes på tampen som lite bevegeilge sentral midtbanespiller i hvite sko på Liverpool. Det er det jeg husker av ham. Greit at Beatles ikke ble et 70 talls band for min del. Om Lennon ikke ble skutt tror jeg han ville sagt ja til en gjenforening i 1985 på Liveaid konserten på Wembley. Det ville vært noe med god lyd, men dessverre bare en drøm..

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

fargeblind skrev: tir aug 24, 2021 6:13 pm Montro om jeg skal prøve å finne Disney på internett og betale noen kroner for å se på en dokumentar.
Jeg har elsket The Beatles siden jeg var pur ung, så nye ting om gamle ting er spiselig så det holder for min del.

Er det noen andre enn meg her som liker The Beatles?

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/PovW5R/ ... elet-macca
Det er veldig mange som liker the Beatles. På 60 tallet ble The Beatles nærmest personifiseringen av popmusikken
som var noe nytt i Europa. De kom med ungdomsbegrepet altså en mellomstasjon mellom barn og voksen.
Kommersiell musikk var allerede der men den var veldig preget av dannede unge som fremførte sanger med et orkester som
var veldig på de voksnes premisser. Her kom The Beatles, fire ungdommer som både sang, spilte og skrev musikken selv.
I USA var det helt andre tilstander. De hadde allerede artister og grupper som appellerte til unge.
Tamla Motown et svart plateselskap sendte ut hits på samlebånd.
The Beatles fordel var at de var hvite og nådde derfor flere i det segregerte USA. men USA hadde mange hvite artister som
konkurrerte med The Beatles som eksempelvis Elvis Presley og Frank Sinatra og mange litt yngre.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Da har jeg sett tredje episode, jeg må si det var engasjerende for en gammel Beatles-fan. Artig å få se så mye av det som foregikk i studio. Dette bør være pensum for alle barn og unge som er musikalske og driver og øver og prøver å lage band. Det er viktig å heie på barna. Prøve å oppmuntre barna og støtte dem i musikkdrømmen før fotballen kommer og tar dem.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

fargeblind skrev: man nov 29, 2021 10:59 pm Da har jeg sett tredje episode, jeg må si det var engasjerende for en gammel Beatles-fan. Artig å få se så mye av det som foregikk i studio. Dette bør være pensum for alle barn og unge som er musikalske og driver og øver og prøver å lage band. Det er viktig å heie på barna. Prøve å oppmuntre barna og støtte dem i musikkdrømmen før fotballen kommer og tar dem.
Som Per inge Torkelsen sa: gi ungdommen en flaske brennevin før idretten tar dem

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 4:09 pm
Crazy Horse skrev: lør okt 16, 2021 3:55 pm Trist at de ikke fikk gjort en siste konsert. Tak konserten i 8-9 varmegrader og lett regn, avbrutt av politiet, ble liksom aldri noen konsert selv om de spilte overraskende bra. Lurer likevel på om lyden er dubbet/mixet. Selv Lennon var positiv. Det var grinebitteren Harrison som sa nei. Sur for dine 2-3 bidrag på hvert album. Hva ville han vært uten Lennon & McCartney og Beatles ? Gitarist på Gerry and The … på A ferry cross the Mersey. En avslutningskonsert på en romersk amfiteater alla Pink Floyd In Pompeii ville vært noe
Jeg har også stusset på at lyden var så bra der oppe på taket.
George gjorde da bra ting solo, det ble jo folk av ham også.
Trippelalbumet er jo etter min mening nesten strålende. Artig at en hel vinyl av tre LP-plater ble viet til jam.
Det ble også konserter ut av det, hvor mange vet jeg ikke.......
Trippelalbumet er strålende. Jam-plata er magisk.
Her er litt heder til George. Billy preston på vokal.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Da var alle tre episodene sett. Fantastiske greier, i hvertfall for musikknerder og folk med et nært forhold til The fab four. Mange ting var nytt for meg og mange ting slår meg etter å ha sett dette, bl a gruppedynamikken. Ringo mer stille og lyttende enn jeg hadde trodd. For det andre at sjefene var Lennon&McCartney. Synes de periodevis behandlet Harrison dårlig, eller ovenfra og ned. Rene hersketeknikker. At Harrison kun slapp til med sine 2 låter per album forstår jeg nå. Han tok en knusende hevn med Here comes the Sun og Something på svanesangen Abbey Road, og trippelalbumet All Things must pass. Forholdet mellom Lennon og McCartney var bedre enn jeg trodde.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Crazy Horse skrev: ons des 01, 2021 10:00 pm Da var alle tre episodene sett. Fantastiske greier, i hvertfall for musikknerder og folk med et nært forhold til The fab four. Mange ting var nytt for meg og mange ting slår meg etter å ha sett dette, bl a gruppedynamikken. Ringo mer stille og lyttende enn jeg hadde trodd. For det andre at sjefene var Lennon&McCartney. Synes de periodevis behandlet Harrison dårlig, eller ovenfra og ned. Rene hersketeknikker. At Harrison kun slapp til med sine 2 låter per album forstår jeg nå. Han tok en knusende hevn med Here comes the Sun og Something på svanesangen Abbey Road, og trippelalbumet All Things must pass. Forholdet mellom Lennon og McCartney var bedre enn jeg trodde.
Veldig bra innlegg Crazy Horse. Da trenger jeg ikke se filmen. Men at John og Paul i bunn og grunn respekterte hverandre, visste vi fra før. Og at George hadde et like stort talent som Paul og John, som ikke kom til syne ved antall låter signert av ham, per Beatles-album - det visste vi jo også fra før. Og at Ringo var en beskjeden kar bak trommene - ærlig talt, Crazy Horse, det kan du ikke presentere som noe nytt.

Men likevel vil jeg gi deg terningkast fem på innlegget ditt! For innlegget ditt minner meg, på en så fin måte - du skriver godt, på hva Beatles egentlig handlet om: Fullførelsen av den demokratiske revolusjon(den franske revolusjon, som noen også kaller den): Å gi makt til de maktesløse: Plutselig var populærkulturen høykultur! Og vi småfolka kunne vasse i pretensjon og detalj-runking!! Fett!!

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Humanetikk - refleksjon om hva som er rett og galt, i stedet for å bare følge regler, ble "oppfunnet" av Jesus. Demokrati - altså at de som tømmer doen skal ha samme rett til å bli hørt og mulighet til å påvirke samfunnspolitikken som kongen, ble "oppfunnet" av Napoleon.

Før var gale-husene fulle av folk med grandiose tanker om seg selv. Da var gjerne Jesus og Napoleon kandidater for deres vrangforestillinger, og galehusene hadde minst en Jesus og en Napoleon blant pasientene.

I dag er neppe denne vrangforestillingen aktuell. For de færreste av oss vet hva Jesus og Napoleon har betydd for det samfunnet vi lever i. Det som i gamle dager var objekt for vrangforestillinger hos de få, er i dag blitt objekt for en skrikende historieløshet hos de mange.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Crazy Horse skrev: ons des 01, 2021 10:00 pm Da var alle tre episodene sett. Fantastiske greier, i hvertfall for musikknerder og folk med et nært forhold til The fab four. Mange ting var nytt for meg og mange ting slår meg etter å ha sett dette, bl a gruppedynamikken. Ringo mer stille og lyttende enn jeg hadde trodd. For det andre at sjefene var Lennon&McCartney. Synes de periodevis behandlet Harrison dårlig, eller ovenfra og ned. Rene hersketeknikker. At Harrison kun slapp til med sine 2 låter per album forstår jeg nå. Han tok en knusende hevn med Here comes the Sun og Something på svanesangen Abbey Road, og trippelalbumet All Things must pass. Forholdet mellom Lennon og McCartney var bedre enn jeg trodde.
Har også sett de 3 episodene nå. Noe helt annet enn det jeg fikk se på kino like etter at jeg haddr grått en skvett da dagsrevyen fortalte gruppa varoppløst.
Rolige lange scener. John står og snakker med en, mens utefor kamera klimprer paul på piano og skaper let i be.
Lang scene hvor vi ser get back blir skapt fra null. Bassriff som prøves og de andre tre kommer med, og så er hoveddelen av låta skapt. Episk.
Flua på veggen og hører en privat samtale mellom kun paul og john, tatt opp med en sjult mikrofon.

George som sier han er ferdig og slutter i bandet. Og da med den lange senen med macca som sitter stille, med blanke øyne.

Sprø sener med støy og jam. Låter hentes fram fra glemselen, men de kan dem fortsatt.

For fans er dette stort. For meg magisk gripende.. ja, jeg kjenner hele historien fra før. Men nå enda litt bedre.

Takkonserten i sin helhet. For et samspill!! Sånn som de skjerpet seg når det gjaldt. Imponerende. 3 av låtene på den orginale skiva var nettop fra denne konserten. Fordi de var beste versjonen.

Jeg har sett alle 8 timene en gang. Og snart skal jeg gjennom dem en gang til.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Oddesen skrev: ons des 01, 2021 10:39 pm Humanetikk - refleksjon om hva som er rett og galt, i stedet for å bare følge regler, ble "oppfunnet" av Jesus. Demokrati - altså at de som tømmer doen skal ha samme rett til å bli hørt og mulighet til å påvirke samfunnspolitikken som kongen, ble "oppfunnet" av Napoleon.

Før var gale-husene fulle av folk med grandiose tanker om seg selv. Da var gjerne Jesus og Napoleon kandidater for deres vrangforestillinger, og galehusene hadde minst en Jesus og en Napoleon blant pasientene.

I dag er neppe denne vrangforestillingen aktuell. For de færreste av oss vet hva Jesus og Napoleon har betydd for det samfunnet vi lever i. Det som i gamle dager var objekt for vrangforestillinger hos de få, er i dag blitt objekt for en skrikende historieløshet hos de mange.
For ikke å snakke om gruvesamfunnet på Røros. Inger tenker på det....

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Bjoro33 skrev: ons des 01, 2021 11:29 pm
Oddesen skrev: ons des 01, 2021 10:39 pm Humanetikk - refleksjon om hva som er rett og galt, i stedet for å bare følge regler, ble "oppfunnet" av Jesus. Demokrati - altså at de som tømmer doen skal ha samme rett til å bli hørt og mulighet til å påvirke samfunnspolitikken som kongen, ble "oppfunnet" av Napoleon.

Før var gale-husene fulle av folk med grandiose tanker om seg selv. Da var gjerne Jesus og Napoleon kandidater for deres vrangforestillinger, og galehusene hadde minst en Jesus og en Napoleon blant pasientene.

I dag er neppe denne vrangforestillingen aktuell. For de færreste av oss vet hva Jesus og Napoleon har betydd for det samfunnet vi lever i. Det som i gamle dager var objekt for vrangforestillinger hos de få, er i dag blitt objekt for en skrikende historieløshet hos de mange.
For ikke å snakke om gruvesamfunnet på Røros. Inger tenker på det....
Jeg har ved enkelte anledninger brukt gruvesamfunnet på Røros som eksempel på det tyranniet som vokste frem i løpet av 1800-tallet. Det norske arbeiderparti oppstod på slutten av 1800-tallet. På 16- og 17-hundretallet måtte gruva på Røros lokke til seg de få lokale innbyggerne med hest som kunne dra malmen ut av gruva. Da hadde arbeidstagerne bukta og begge endene. Med 18-hundretallet kom nye ideologier og nye makt-redskaper. Dermed kunne arbeidsgiver tvinge arbeideren til å finne seg i et tyranni. Det norske arbeiderparti, i dag ledet av Støre, en representant for arbeidsgiversiden, var en reaksjon mot dette tyranniet.

Vi lever i en rar verden, hvor en arbeidsgiverrepresentant kan lede et arbeiderparti!

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

[quote=Oddesen post_id=299796 time=1638398576

Før var gale-husene fulle av folk med grandiose tanker om seg selv. Da

For ikke å snakke om gruvesamfunnet på Røros. Inger tenker på det....
[/quote]

Jeg har ved enkelte anledninger brukt gruvesamfunnet på Røros som eksempel på det tyranniet som vokste frem i løpet av 1800-tallet. Det norske arbeiderparti oppstod på slutten av 1800-tallet. På 16- og 17-hundretallet måtte gruva på Røros lokke til seg de få lokale innbyggerne med hest som kunne dra malmen ut av gruva. Da hadde arbeidstagerne bukta og begge endene. Med 18-hundretallet kom nye ideologier og nye makt-redskaper. Dermed kunne arbeidsgiver tvinge arbeideren til å finne seg i et tyranni. Det norske arbeiderparti, i dag ledet av Støre, en representant for arbeidsgiversiden, var en reaksjon mot dette tyranniet.

Vi lever i en rar verden, hvor en arbeidsgiverrepresentant kan lede et arbeiderparti!
[/quote]

Men totalt uinteressant i en tråd om mccartney og utvidet til også filmen get back. Du når ikke det publikum du ønsker, og vil neppe oppnå annet enn sarkasme, som fra meg.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

For å holde oss til Get Back filmen. Jeg hører ikke all verden på Beatles lengre, annet enn i perioder, da de for min del er gjennomlyttet og vel så det. Historien om bandet slutter aldri å fascinere meg. Jeg har i anledning en fotballtur til Liverpool gått fra McCartney sitt siste barndomshjem i Liverpool, gjennom en park/golfbane og til Lennons barndomshjem. Det tok ca 15 minutter. Hvordan disse to fra en bydel i Liverpool og resten av bandet, kunne nå slike høyder, og fortsatt bli lyttet til, er kort og godt en fantastisk historie. Begge barndomshjemmene kjøpt opp av National Trust og gjort til museum for noen få heldige som slipper inn. Jeg har drukket øl på The Cavern, tatt Beatles sightseeing bussen i Liverpool uten et ledig sete, vært i Abbey Road fotgjengerfelt langt pokker nord i London en lørdag formiddag med masse turister i alle aldre som pratet på alle verdens språk og tok bilder. Det er bare Elvis med sitt Graceland som nærmer seg denne berømmelsen 50 år etter oppløsning og snart 50 år etter bortgang. Mulig M. Jackson er en god nr. 3. Tror ikke unge folk er helt klar over berømmelsen, innflytelsen og ikke minst statusen til The Beatles, selv i dag. I denne konteksten er Get Back filmen genial. Det å få være flue på veggen i studioet, se hvordan kjente låter ble til osv, var stort. Se at bak berømmelse og en hinsides persondyrkelse - i hvertfall den gang - så var dette fire helt vanlige folk med den lille tilføyelse at blant disse fab four var det 2 (1/2) musikkgenier. Fire musikere som beholdt den beske og svarte humoren fra barndommen i Liverpool. Som Lennon sine kommentarer når Harrison sluttet. "Skal vi demontere instrumentene hans, og selge det" ?, eller "få inn Clapton" - eller hva han enn sa. For en musikknerd som meg med noen år i hobbyband var filmen en stor opplevelse.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Vi nerder driver rett som det er og ser på nerdestoff.

Helter Skelter er også en låt det har vært snakket om. Spilte de så høyt? Så mange ganger? Fikk ringo vannblemmer?
Vi nerder får aldri nok.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Vi nerder driver rett som det er og ser på nerdestoff.

Helter Skelter er også en låt det har vært snakket om. Spilte de så høyt? Så mange ganger? Fikk ringo vannblemmer?
Vi nerder får aldri nok.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Nettopp sett ferdig siste del. Igjen, helt fantastisk! Konsertdelen var meget bra, hørt det meste før, men de har fått med så mye av det rundt, kaoset med politiet og en tilslutt meget stresset Mal Evans som fortvilt prøver å stoppe The Fab Four….som selvsagt nektet å stoppe :) Helt vanvittig egentlig at det ikke har blitt vist fram som dette før.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Tror du lyden fra konserten Resenbrink82 er reell ? Overdubbinger i studio ? Om det vi hører på filmen er autentisk konsertlyd i 8-10 grader er jeg imponert. Kalde fingre og sure gitarer ? Høres ikke slik ut. Om dette er virkelig lyd er det bare tragisk at Beatles aldri i bedre forhold med 70-tallets miksebord og PA anlegg fikk holde en ordentlig konsert, eller en skikkelig svanesang før Lennon ble skutt.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Crazy Horse skrev: søn des 05, 2021 11:43 pm Tror du lyden fra konserten Resenbrink82 er reell ? Overdubbinger i studio ? Om det vi hører på filmen er autentisk konsertlyd i 8-10 grader er jeg imponert. Kalde fingre og sure gitarer ? Høres ikke slik ut. Om dette er virkelig lyd er det bare tragisk at Beatles aldri i bedre forhold med 70-tallets miksebord og PA anlegg fikk holde en ordentlig konsert, eller en skikkelig svanesang før Lennon ble skutt.
Alle versjoner på Anthology CD, film osv låter jo likt som på denne så hvor mye de kunne mikse og trikse til lyden på den tida så tror jeg den er ganske reell ja. Personlig syns jeg faktisk Get Back(selve låten altså)versjonene fra konserten er kulere, og røffere enn originalen.
Men greia jeg syns gjorde det ekstra kult nå var split screen, med konsert, grinete politimenn, folkelivet i gata,intervjuer samtidig som Beatles spiller konsert. Bra lagd film rett og slett.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

I siste versjon av Get back (låten) på konserten er Lennon sin gitar jævl. sur. Litt morosamt når Mal Evans skrur av gitarforsterkeren. Forsøk 2 av Get Back på taket er best. Til gjengjeld veldig bra ja. Når gitaren låter så surt i + 10 tyder det på at lyden er ekte.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Så episode 2 og 3 i sin helhet i helga. Mange ting som slår meg. Det ene er effektiviteten og kreativiteten. Ser man perioden fra Harrisson kom tilbake etter å ha sluttet og rooftop konserten, var det ikke rare tiden. I løpet av disse dagene tok Get Back, I ve got a feeling, one after 909, Let it be, Dont let me down, Two of us m.fl. form. Jeg tenker primært på reportoaret på takkonserten. Det andre var sarkasmen, ironien og tullet til Lennon. Vel var han som kjent artig med kvikke replikker, men det virket i perioder som han ga jamt F. Han kom seg i Apple studioet. Humøret til Harrisson steg (bitter grinebitter ?) etter at de flyttet inn i Applestudioet. Ringo var godt likt av alle. Det er i realiteten Macca som bærer mye av dette alene. De få klassikerne fra Let it be albumet er hans, som tittelsporet, Get Back og The long and winding road. Han spiller bra piano, gitar og selvfølgelig bass. Jeg har aldri hørt noen bruke bassen som rytmegitar på en slik måte på råversjonen av Get Back. Dette er det beste jeg ever har sett om Beatles og den vanvittige produktiviteten og kreativiteten gjennom 6-7 år som albuminnspillende band. Serien burde interessere andre enn Beatles nerder, da den er interessant både rent mellomenneskelig (samarbeid mellom ulike personligheter/egoer), kreative prosesser og kort og godt det å spille i band. Man får se hvordan et medlem (Macca) kom med råmatreialet (Get Back), og hvordan de andre tre bidro med rytmeforslag, harmonier og tekst.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Når vi er inne på Paul McCartney.. Her har han det gøy.


Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Crazy Horse skrev: søn des 19, 2021 12:39 pm Så episode 2 og 3 i sin helhet i helga. Mange ting som slår meg. Det ene er effektiviteten og kreativiteten. Ser man perioden fra Harrisson kom tilbake etter å ha sluttet og rooftop konserten, var det ikke rare tiden. I løpet av disse dagene tok Get Back, I ve got a feeling, one after 909, Let it be, Dont let me down, Two of us m.fl. form. Jeg tenker primært på reportoaret på takkonserten. Det andre var sarkasmen, ironien og tullet til Lennon. Vel var han som kjent artig med kvikke replikker, men det virket i perioder som han ga jamt F. Han kom seg i Apple studioet. Humøret til Harrisson steg (bitter grinebitter ?) etter at de flyttet inn i Applestudioet. Ringo var godt likt av alle. Det er i realiteten Macca som bærer mye av dette alene. De få klassikerne fra Let it be albumet er hans, som tittelsporet, Get Back og The long and winding road. Han spiller bra piano, gitar og selvfølgelig bass. Jeg har aldri hørt noen bruke bassen som rytmegitar på en slik måte på råversjonen av Get Back. Dette er det beste jeg ever har sett om Beatles og den vanvittige produktiviteten og kreativiteten gjennom 6-7 år som albuminnspillende band. Serien burde interessere andre enn Beatles nerder, da den er interessant både rent mellomenneskelig (samarbeid mellom ulike personligheter/egoer), kreative prosesser og kort og godt det å spille i band. Man får se hvordan et medlem (Macca) kom med råmatreialet (Get Back), og hvordan de andre tre bidro med rytmeforslag, harmonier og tekst.
Om du har sett Harrisons dokumentar beskriver også enkelte av hans venner der ham som en grinebiter ,dog noe lattermildt da Harrisons humor alltid overgår alt. :D
Ellers sitter jeg og med samme inntrykk som deg av Macca. Han vil ikke være «bossy», han var bare veldig opptatt av at ting skulle funke for de alle sammen. Kan uansett forstå at Harrison ble lei, ettersom han satt med så mye eget materiale som han aldri ville fått ut om Beatles hadde fortsatt videre.
Forøvrig syns jeg «Commonwealth» i del 1 er en meget artig liten låt, og «Two of us» i del 3 hvor Paul og John synger hele låta med flekkende tenner…😂😂

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»