Ble nektet å betale kontant, ansatt tilkalte vektere

Svar
MyWay

Re: Ble nektet å betale kontant, ansatt tilkalte vektere

Legg inn av MyWay »

pfrog567 skrev: tir nov 30, 2021 1:47 pm
Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm
Xpoolman skrev: tir nov 30, 2021 12:56 pm Phillip, 10 år gammel, ble nektet å betale kontant da han sammen med sin far skulle kjøpe Airpods på Elkjøp Phonehouse på Oasen Storsenter i Haugesund på svarte fredag.
De ansatte tilkalte vektere og Phillip og hans far ble regelrett kastet ut av butikken.
Makan til tull, kontanter er da fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge, men Elkjøp Phonehouse unnskylder seg med at de har vært kontantløse siden 2019.
Dette går virkelig ikke an :!:

https://www.tv2.no/nyheter/14392199/
Jeg synes synd på 10-åringen.
Ikke fordi han ble kastet ut, men fordi han har en slik far.
Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
Merkelig kommentar.

Var det derfor daglig leder ringte mannen samme kveld, og beklaget og la seg helt flat? Og ga sønnen attpåtil et gavekort.
Helt vanlig at daglig leder ligger seg flat for kunder som blir krakilske - spesielt de som truer med å gå til media.

Denne kunden fikk gavekort, klapp på kinnet og spalteplass i avisen. Det er jammen meg ikke dårlig altså.

Han har mest sannsynlig vært en klovn i butikken. Det er det jeg tror..

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

MyWay skrev: tir nov 30, 2021 5:22 pm
pfrog567 skrev: tir nov 30, 2021 1:47 pm
Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm

Jeg synes synd på 10-åringen.
Ikke fordi han ble kastet ut, men fordi han har en slik far.
Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
Merkelig kommentar.

Var det derfor daglig leder ringte mannen samme kveld, og beklaget og la seg helt flat? Og ga sønnen attpåtil et gavekort.
Helt vanlig at daglig leder ligger seg flat for kunder som blir krakilske - spesielt de som truer med å gå til media.

Denne kunden fikk gavekort, klapp på kinnet og spalteplass i avisen. Det er jammen meg ikke dårlig altså.

Han har mest sannsynlig vært en klovn i butikken. Det er det jeg tror..
Merkelig logikk. Fra mitt ståsted ser det da nemlig ut som butikken "innrømmer" feil.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Har opplevd at kortterminal ikke har fungert, og kun kontanter som kunne brukes. Har også opplevd å stå i kassekø, så åpner de en ny kasse, går dit og får beskjed om der tar de bare kort. Da ble varene satt igjen. Nå for tiden bruker jeg stort sett kort selv om jeg misliker det.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Nattevakt skrev: tir nov 30, 2021 1:08 pm Da burde av de ansatte være greie nok til å vippse til butikken (de fleste butikker har har vipps) så tar man kontantene selv
Absolutt ikke. Ansatte bør aldri blande egen økonomi inn i jobben på den måten. Hva om det så viser seg at kontantene er falske?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 5:30 pm
MyWay skrev: tir nov 30, 2021 5:22 pm Han har mest sannsynlig vært en klovn i butikken. Det er det jeg tror..
Merkelig logikk. Fra mitt ståsted ser det da nemlig ut som butikken "innrømmer" feil.
Det ene utelukker ikke det andre. Dersom det var umulig å betale kontant, kan butikken innrømme og beklage at det var en feil av dem å gjøre kontant betaling umulig.

Dersom kunden ble fortalt og forklart at det var umulig å betale kontant, og han ikke godtok dette og insisterte på å betale kontant, oppførte han seg unektelig dumt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Tjaaah skrev: tir nov 30, 2021 5:47 pm
Nattevakt skrev: tir nov 30, 2021 1:08 pm Da burde av de ansatte være greie nok til å vippse til butikken (de fleste butikker har har vipps) så tar man kontantene selv
Absolutt ikke. Ansatte bør aldri blande egen økonomi inn i jobben på den måten. Hva om det så viser seg at kontantene er falske?
Dessuten ville ikke kunden fått kvittering for kjøpet og salget ville ikke blitt registert i butikken.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Ikke noe som er merkelig her, denne faren var nok av den mer eller mindre skrikete og truende typen. En tulling og dårlig forbilde for barnet, her burde barnevernet blitt varslet og filmen overlevert til rette myndighet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Jeg mener loven er krystallklar, de er forpliktet til å ta i mot kontanter. Dette er ikke opp til hver enkelt butikk å bestemme det.

Når det er sagt, så tipper jeg vedkommende må ha oppført seg temmelig spesielt for at de tilkaller vekterne...

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Karatel skrev: tir nov 30, 2021 5:55 pm Dessuten ville ikke kunden fått kvittering for kjøpet og salget ville ikke blitt registert i butikken.
Et langt bedre poeng en mitt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Å gå i en butikkfilial som har kontantfri kasse og kreve å betale med kontanter er like teit som å gå til en kafè som ikke selger øl og gå til avisa når de nekter å severe øl.
Hva har vi hjerne til? Å tenke med.
Gå for faen til en annen butikk!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

newsflash skrev: tir nov 30, 2021 5:55 pm Jeg mener loven er krystallklar, de er forpliktet til å ta i mot kontanter. Dette er ikke opp til hver enkelt butikk å bestemme det.

Når det er sagt, så tipper jeg vedkommende må ha oppført seg temmelig spesielt for at de tilkaller vekterne...
Elkjøp sier dette:

"I Elkjøps varehus
I våre butikker kan du selvsagt betale med både kontanter og bankkort, VISA og Mastercard, Elkjøp Gavekort, samt Apple Pay i de fleste butikker. Vi har også en finansieringsløsning om du ønsker å utsette betalingen eller delbetale gjennom Santander. Du finner mer informasjon om dette litt lenger ned på denne siden"

https://www.elkjop.no/cms/kundeservice- ... ernativer/

Hva menes med "i de fleste butikker"? At man kan betale med Apple Pay i de fleste butikker og med kontanter og bankkort, VISA og Mastercard, Elkjøp Gavekort i alle butikker?

Eller menes det at man kan bruke alle betalingsmåtet i de fleste butikker, men ikke i alle?

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

B.O.B. skrev: tir nov 30, 2021 5:55 pm Ikke noe som er merkelig her, denne faren var nok av den mer eller mindre skrikete og truende typen. En tulling og dårlig forbilde for barnet, her burde barnevernet blitt varslet og filmen overlevert til rette myndighet.
Her antar du først, for så å konkludere med at det er sannheten. Det er ikke bra.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Gjesp, so what?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm
Xpoolman skrev: tir nov 30, 2021 12:56 pm Phillip, 10 år gammel, ble nektet å betale kontant da han sammen med sin far skulle kjøpe Airpods på Elkjøp Phonehouse på Oasen Storsenter i Haugesund på svarte fredag.
De ansatte tilkalte vektere og Phillip og hans far ble regelrett kastet ut av butikken.
Makan til tull, kontanter er da fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge, men Elkjøp Phonehouse unnskylder seg med at de har vært kontantløse siden 2019.
Dette går virkelig ikke an :!:

https://www.tv2.no/nyheter/14392199/
Jeg synes synd på 10-åringen.
Ikke fordi han ble kastet ut, men fordi han har en slik far.
Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
Tror det er ganske mange som hadde blitt kraftig irritert, skjønner denne faren. Og å ordne alt via vipps skal jo være såre enkelt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

B.O.B. skrev: tir nov 30, 2021 5:55 pm Ikke noe som er merkelig her, denne faren var nok av den mer eller mindre skrikete og truende typen. En tulling og dårlig forbilde for barnet, her burde barnevernet blitt varslet og filmen overlevert til rette myndighet.
Det er vel puddinger som ikke bør ha barn, denne mannen er forbilledlig i sin atferd.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Karatel skrev: tir nov 30, 2021 6:11 pm
Elkjøp sier dette:

"I Elkjøps varehus
I våre butikker kan du selvsagt betale med både kontanter og bankkort, VISA og Mastercard, Elkjøp Gavekort, samt Apple Pay i de fleste butikker. Vi har også en finansieringsløsning om du ønsker å utsette betalingen eller delbetale gjennom Santander. Du finner mer informasjon om dette litt lenger ned på denne siden"

https://www.elkjop.no/cms/kundeservice- ... ernativer/

Hva menes med "i de fleste butikker"? At man kan betale med Apple Pay i de fleste butikker og med kontanter og bankkort, VISA og Mastercard, Elkjøp Gavekort i alle butikker?

Eller menes det at man kan bruke alle betalingsmåtet i de fleste butikker, men ikke i alle?
Tja si det, er neppe en lovlig praksis uansett. Men denne loven er dårlig håndhevet, og ting legges til rette for et kontantløst samfunn.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Jobber selv på et cashfritt sted. Har enda til gode å ta i mot cash, og til de som prøver seg så ordner det seg alltid. Men vi har selvfølgelig veksel, og det burde Elkjøp også ha.
Men det er nok en side av saken her vi ikke helt har hørt, og det er hvordan denne faren oppførte seg. Skal en del til for å tilkalle vektere...

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Corvus skrev: tir nov 30, 2021 6:17 pm Tror det er ganske mange som hadde blitt kraftig irritert, skjønner denne faren. Og å ordne alt via vipps skal jo være såre enkelt.
Hvis denne Elkjøp-butikken har Vipps, er det enkelt.

" Vipps om å tilby Vipps-betaling med QR-koder i betalingsterminalene. Tjenesten vil være tilgjengelig fra høsten 2021 for kundene i varehandelen. Med denne avtalen vil Vipps etterhvert være tilgjengelig overalt der du betaler"

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfun ... e-butikker

Denne butikken har kanskje ikke fått denne tjenesten på plass ennå?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Faren sier han forholdt seg rolig. Butikksjefen beklager. Men visse idioter mener likevel at barnevern bør tilkalles og at far omtrent bør leve på vann og brød resten av livet.

Tenke seg til en jury med samme andel av idioter som åpenbarer seg her inne.

Corvus

Legg inn av Corvus »

LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:36 pm Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂
Stigmatisering så det holder

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:36 pm Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂
Du mener denne tiåringen er en kjeltring?

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Ka9nen skrev: tir nov 30, 2021 4:05 pm Den egentlige grunnen:

- Om man legger 9000 kroner i kontanter på bordet så registrerer hjernen smerte når du gir de fra deg for å få et produkt.
- Om man drar kortet til samme sum så registreres ikke denne smerten.

= Folk handler mer og butikkene tjener mer.
Som en som har jobbet hos spesialforhandler i x-antall år så går nok dette mer på det faktum at Elkjøp, eller Dixon som er eierne helt klart innser at det er mye penger å spare på å fjerne kontanter fra butikken. Ikke på grunn av at penger potensielt sitter løsere hos folk flest nå man benytter seg av kort, men fordi kontanter fører til mer svinn og ikke minst arbeidsoppgaver som må utføres utenfor åpningstid iform av telling av kassa før åpning og etter stengning, og du må enten ha en ansatt som frakter pengene til en bankboks selv, eventuelt så må butikken inngå en avtale med et selskap som kommer å plukker de opp i butikken. Uansett så er alle disse elementene fordyrende ledd som vil koste butikken penger hver eneste dag som de har åpent.

Dette er nok et relativt enkelt regnestykke for Elkjøp/Dixon som gir temmelig klare tall på at kontanter er så lite relevant i 2021 at ekstrakostnadene det innebærer ikke lønner seg på noe som helst måte. Nå har det jo også i forbindelse med COVID-19 vært lenger tid med anmodning om å unngå bruk av kontanter som vel har kastet ytterligere bensin på bålet.


Hvorvidt dette er lovlig eller ikke skal jeg ikke belage meg ut på. Men at det fra butikken sitt perspektiv gir mening å vurdere å fjerne kontanter forstår jeg godt.

Argumentet om at det er lettere å lære opp barn og få de til å få et mer fornuftig forhold til penger via kontanter forstår jeg. Men samtidig så er det litt bakstreversk og skulle benytte det som en form for argumentasjon i all overskuelig fremtid. Kan ikke huske sist jeg forholdt meg til kontanter, selv har jeg ikke forholdt meg til bruk av vanlig bankkort på godt over 1 år heller. Nå venter vi vårt første barn til neste år og jeg sliter veldig med å se hvordan vedkommende skal klare å havne i en situasjon hvor det å forholde seg til kontanter kommer til å være spesielt relevant, litt som vedkommende aldri kommer til å forholde seg til fysisk billett på toget og mest sannsynlig ikke komemr til å noen gang forholde seg til fysiske bordingkort på fly heller.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Corvus skrev: tir nov 30, 2021 6:48 pm
LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:36 pm Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂
Stigmatisering så det holder
Vektere blir ikke tilkalt helt uten grunn - det sier seg selv.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

missChance skrev: tir nov 30, 2021 6:51 pm
LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:36 pm Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂
Du mener denne tiåringen er en kjeltring?
Nei, jeg tenkte på faren, selvsagt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 7:00 pm
missChance skrev: tir nov 30, 2021 6:51 pm
LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:36 pm Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂
Du mener denne tiåringen er en kjeltring?
Nei, jeg tenkte på faren, selvsagt.
Det er tiåringen som har spart opp kontanter og ville betale med sine egne penger 🤷‍♀️

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

missChance skrev: tir nov 30, 2021 7:07 pm
LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 7:00 pm
missChance skrev: tir nov 30, 2021 6:51 pm

Du mener denne tiåringen er en kjeltring?
Nei, jeg tenkte på faren, selvsagt.
Det er tiåringen som har spart opp kontanter og ville betale med sine egne penger 🤷‍♀️
Akkurat. Ja, da er jo den saken grei. Men jeg stusser litt over at vektere ble tilkalt, om faren oppførte seg helt eksemplarisk.

Corvus

Legg inn av Corvus »

LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:59 pm
Corvus skrev: tir nov 30, 2021 6:48 pm
LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:36 pm Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂
Stigmatisering så det holder
Vektere blir ikke tilkalt helt uten grunn - det sier seg selv.
Neida, han ble sikkert litt hissig.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:59 pm
Corvus skrev: tir nov 30, 2021 6:48 pm
LeSorcier skrev: tir nov 30, 2021 6:36 pm Det er vel nesten bare kjeltringer som benytter seg av kontanter i 2021, så denne faren var nok ikke så altfor enkel å kommunisere med, tenker jeg. 🙂
Stigmatisering så det holder
Vektere blir ikke tilkalt helt uten grunn - det sier seg selv.
Men butikksjefer beklager og gir ut gavekort uten grunn?

Everenga

Legg inn av Everenga »

missChance skrev: tir nov 30, 2021 4:04 pm
fargeblind skrev: tir nov 30, 2021 4:02 pm
Ale skrev: tir nov 30, 2021 3:58 pm Bruk kort. Enkelt og greit.
Det er veldig enkelt å både sette inn og ta ut kontanter i Post I Butikk. Her er det åpent fra 0700 til 2300.
Dum Pappa.
Men dersom det resulterer i at den kontatntfrie butikken begynner å håndtere penger, har vel verden tatt et skritt tilbake til slik det skal være.
Har 10-åringen kort?
Bankkort for barn tilbys fra 6 års alder.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»