Er NRK uegnet som rettighetshaver for fotball?

Svar
chatin

Er NRK uegnet som rettighetshaver for fotball?

Legg inn av chatin »

En gang i tiden var NRK og Arne Scheie lyden av fotball for mange. I dag er dessverre NRK, etter min mening, fullstendig uegnet til å håndtere fotballrettigheter.

Og kunne få se en build up og pauseprat uten reklame er selvsagt befriende, men NRK nedprioriterer fotballrettighetene så voldsomt. Under sommerens Fotball-EM ble sendingen avsluttet i full hast etter sending fordi Kveldsnytt alltid har første prioritet. Dermed fikk vi sjeldent noe prat i etterkant av kampene. Som om noen hadde reagert på om kveldsnytt ble flyttet til f. eks. NRK2 de kveldene NRK hadde senkamp i EM.

For oss som følger med Toppserien tett er det helt vanvittig hvor lite seriøst NRK behandler rettighetene. I årets sesong er de fleste TV-kamper helt åpenbart lagt til der NRK har mest ressurser tilgjengelig til enhver tid, ikke etter hvilke kamp som har størst allmenn interesse. De har journalister/reportere på indre bane som ikke har peiling på hvem de prater med, noe som igjen gir et intervju ingen får noe ut av.

Utdrag fra et intervju etter kampslutt i en kamp i toppserien i år:

Reporter: Ja, hvordan oppsummerer du dette?

Spiller: hæ?

Reporter: Ho.... how duu eee...… What do you think of the start?

Spiller: jeg snakker norsk.

Reporter: ja, sorry. Hvordan syns du at dette gikk?

De gjør ingenting for å bygge opp produktet annet en at de sender den ene kampen i uka de har forpliktet seg til. Der Eurosport på sin side som rettighetshaver for det øverste nivået for herrene, har en rekke podcaster, fantasy, masse saker daglig på nett og reportere som er aktive i sosiale medier for å skape interesse. Ingenting gjør NRK for å bygge Toppserien som produkt. Kampene NRK sender fra Toppserien i helgerunder spilles som regel alltid 15 eller 16:00. En kamp i år valgte de å legge til Søndag 20:00. Vålerenga - Rosenborg. Samtidig som Vålerengas herrelag hadde hovedkamp i Eliteserien mot Strømsgodset.

Og nå er vi i gang med NM. 1 kamp fra 1. runde og 1 kamp fra 2. runde ble TV-sendt. Resten gjemmer de bort så godt det lar seg gjøre. De kampene de sender på nett streames i en nettspiller på hjemmesiden, og kan ikke sees i NRK TV appen på f.eks en smart-tv eller Apple TV. Denne nettspilleren støtter heller ikke chromecast slik at kampen må sees på pc eller mobil. Oppsummering av runden? En og annen notis på nrk.no. Tidligere fikk vi ¨Veien til Ullevaal¨ etter hver cuprunde med reportasjer fra en haug med kamper og masse nydelige historier fra bredden. Bare tenk de flotte historiene som kunne blitt fortalt når bredden endelig fikk komme i gang etter nesten to år med pandemi, og skulle få besøk av eliten. Og trekningen av 3. runde? Der skal NFF også få sitt pass påskrevet, men hadde NRK hatt et program som ¨Veien til Ullevaal¨ kunne de i hvert fall lagt press på NFF om å komme å gjennomføre trekningen live, og sammen skapt interesse for produktet.

Så kan man jo si hva man vil om nivået på kommentatorer og eksperter de besitter. I beste fall varierende. Men i neste medieavtale for norsk fotball skal TV2 ta over rettighetene og sammarbeide med NRK. Jeg merker jeg gruer meg til å se hva slags rettigheter NRK får lov til å besitte i den avtalen.
Sist redigert av chatin den man aug 02, 2021 6:40 pm, redigert 2 ganger totalt.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

chatin skrev: man aug 02, 2021 6:33 pm
Utdrag fra et intervju etter kampslutt i en kamp i toppserien i år:

Reporter: Ja, hvordan oppsummerer du dette?

Spiller: hæ?

Reporter: Ho.... how duu eee...… What do you think of the start?

Spiller: jeg snakker norsk.

Reporter ja, sorry. Hvordan syns du at dette gikk?
Haha! Niveau! Vet du om dette ligger ute et sted?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Det utdraget av intervjuet oppsumerer ganske greit om hvorfor NRK er uegnet på å vise fotball. De har 1 kamp i toppserien pr runde, NM for begge kjønn og mesterskap hvert andre år. De har ikke fotball på menyen nok til å levere godt nok de få gangene de har noe fotball.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg synes norske sportsredaksjoner generelt er uegnede som rettighetshavere.

Nils Johan Semb virker som om er ansatt i TV2 ene og alene for å bruke sin autoritet som tidligere landslagsjef til å påstå at det vi ser er prestasjoner i ypperste verdensklasse uten videre analyse.

Discovery sine kommentatorer er noe bedre, men fotballfag og pedagogiske evner er det null og niks å finne der.

Det var bare å svitsje over på SVT under EM når de også sendte kampen for å få servert noe langt over hva Nordmenn steller istand. I 2016 satt jeg å så på EM på Sør-Afrikansk TV, nivået på kommentatorene og studio der var også himmelhøyt over noe Norge har å by på. Jeg syntes det var bedre enn SVT, men så er jeg nok litt kjappere i forståelsen av Engelsk enn Svensk da.

I Norge så virker det som om det er opplest og vedtatt at målgruppa er godt brisne menn med et intelligensnivå såpass langt nede under snittet at de blir bergtatt av Scheie sine faktaoppramsinger.

Strider

Legg inn av Strider »

Skrikeapen Alsaker på TV2 burde være uegnet for å kommentere kamper.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

chatin skrev: man aug 02, 2021 6:33 pm
Utdrag fra et intervju etter kampslutt i en kamp i toppserien i år:

Reporter: Ja, hvordan oppsummerer du dette?

Spiller: hæ?

Reporter: Ho.... how duu eee...… What do you think of the start?

Spiller: jeg snakker norsk.

Reporter: ja, sorry. Hvordan syns du at dette gikk?
Er ikke dette bare McDermott-intervjuet på nytt?

https://fb.watch/77Wctx6wgo/

chatin

Legg inn av chatin »

Chromeback skrev: man aug 02, 2021 7:46 pm
chatin skrev: man aug 02, 2021 6:33 pm
Utdrag fra et intervju etter kampslutt i en kamp i toppserien i år:

Reporter: Ja, hvordan oppsummerer du dette?

Spiller: hæ?

Reporter: Ho.... how duu eee...… What do you think of the start?

Spiller: jeg snakker norsk.

Reporter: ja, sorry. Hvordan syns du at dette gikk?
Er ikke dette bare McDermott-intervjuet på nytt?

https://fb.watch/77Wctx6wgo/
Nei, det som skiller situasjonene er at i McDermott-tilfelle så har reporter bedt om å få prate med han men ikke vært klar over at Norsk-Irske McDermott snakker norsk. I NRK-tilfelle har reporteren hanket inn en tilfeldig spiller fra det ene laget fordi det står i arbeidsbeskrivelsen hans at han må gjøre intervju med spillere fra begge lag, men han aner ikke hvem han prater med og tror at spilleren sier ¨hæ?¨ fordi hun ikke er norsk, noe hun er.

chatin

Legg inn av chatin »

silkyglenjohnson skrev: man aug 02, 2021 6:35 pm
chatin skrev: man aug 02, 2021 6:33 pm
Utdrag fra et intervju etter kampslutt i en kamp i toppserien i år:

Reporter: Ja, hvordan oppsummerer du dette?

Spiller: hæ?

Reporter: Ho.... how duu eee...… What do you think of the start?

Spiller: jeg snakker norsk.

Reporter ja, sorry. Hvordan syns du at dette gikk?
Haha! Niveau! Vet du om dette ligger ute et sted?
02:25:30 ca.
https://tv.nrk.no/serie/fotball-toppser ... /avspiller

se på eget ansvar, høy flauhetsfaktor.

chatin

Legg inn av chatin »

stc887 skrev: man aug 02, 2021 7:30 pm Det utdraget av intervjuet oppsumerer ganske greit om hvorfor NRK er uegnet på å vise fotball. De har 1 kamp i toppserien pr runde, NM for begge kjønn og mesterskap hvert andre år. De har ikke fotball på menyen nok til å levere godt nok de få gangene de har noe fotball.
Men man må kunne forvente mer av rikskringkasteren? NRK har mistet en haug av sportsrettigheter de siste årene. Må kunne forvente at de i hvert fall håndterer de rettighetene de har igjen på en proff måte og bruker ressursene de har på at de sendingene skal være av kvalitet.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

chatin skrev: man aug 02, 2021 8:24 pm
se på eget ansvar, høy flauhetsfaktor.
Au. Dette var vondt å se på!
Fra 2:25:30

Forøvrig enig i at NRK ikke henger med på den kvaliteten man kan forvente i dag. Feks Harstad, Alta og Arendal skulle jo virkelig fått kost seg en kveld i rampelyset etter sine prestasjoner.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

chatin skrev: man aug 02, 2021 8:28 pm
stc887 skrev: man aug 02, 2021 7:30 pm Det utdraget av intervjuet oppsumerer ganske greit om hvorfor NRK er uegnet på å vise fotball. De har 1 kamp i toppserien pr runde, NM for begge kjønn og mesterskap hvert andre år. De har ikke fotball på menyen nok til å levere godt nok de få gangene de har noe fotball.
Men man må kunne forvente mer av rikskringkasteren? NRK har mistet en haug av sportsrettigheter de siste årene. Må kunne forvente at de i hvert fall håndterer de rettighetene de har igjen på en proff måte og bruker ressursene de har på at de sendingene skal være av kvalitet.
Da er vi på den evige diskusjonen om en offentlig/ikke komersiell rettighetshaver kan levere minst like godt som en komersiell rettighetshaver Jeg mener nei basert på det lille jeg har sett fotball i regi NRK.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

chatin skrev: man aug 02, 2021 8:24 pm
silkyglenjohnson skrev: man aug 02, 2021 6:35 pm
chatin skrev: man aug 02, 2021 6:33 pm
Utdrag fra et intervju etter kampslutt i en kamp i toppserien i år:

Reporter: Ja, hvordan oppsummerer du dette?

Spiller: hæ?

Reporter: Ho.... how duu eee...… What do you think of the start?

Spiller: jeg snakker norsk.

Reporter ja, sorry. Hvordan syns du at dette gikk?
Haha! Niveau! Vet du om dette ligger ute et sted?
02:25:30 ca.
https://tv.nrk.no/serie/fotball-toppser ... /avspiller

se på eget ansvar, høy flauhetsfaktor.
Auch!

chatin

Legg inn av chatin »

stc887 skrev: man aug 02, 2021 8:46 pm
chatin skrev: man aug 02, 2021 8:28 pm
stc887 skrev: man aug 02, 2021 7:30 pm Det utdraget av intervjuet oppsumerer ganske greit om hvorfor NRK er uegnet på å vise fotball. De har 1 kamp i toppserien pr runde, NM for begge kjønn og mesterskap hvert andre år. De har ikke fotball på menyen nok til å levere godt nok de få gangene de har noe fotball.
Men man må kunne forvente mer av rikskringkasteren? NRK har mistet en haug av sportsrettigheter de siste årene. Må kunne forvente at de i hvert fall håndterer de rettighetene de har igjen på en proff måte og bruker ressursene de har på at de sendingene skal være av kvalitet.
Da er vi på den evige diskusjonen om en offentlig/ikke komersiell rettighetshaver kan levere minst like godt som en komersiell rettighetshaver Jeg mener nei basert på det lille jeg har sett fotball i regi NRK.
De kan åpenbart ikke konkurrere med de kommersielle på pris på kjøp av rettigheter. Kanskje kan de ikke levere like godt som en kommersiell rettighetshaver på kvalitet heller, men de kan garantert levere på et mye høyere nivå enn de gjør i dag. Om de bare vil da, noe som det ikke virker som de gjør.

Tingene jeg ramset opp tidligere er jo ting som de absolutt burde være i stand til. At reportere vet hvem spillerne de intervjuer er, at de har et oppsumeringsprogram etter en runde. Kjøre en 15-30 minutter med prat etter en kamp istedenfor nok en reprise av verdens lengste togturer osv.. Og hvor vanskelig kan det være å gjøre kampene tilgjengelig i nettspilleren sin ¨NRK TV¨, slik at det blir tilgjengelig for flest mulig, og ikke bare på hjemmesiden?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det beste kvalitetstegnet på om en er egnet til å sende fotball er at man kutter ut fantasy, podcaster, kvasi-debatter og intervjuer generelt. Det er det egentlig ingen her til lands som får til likevel. Derfor vil den beste rettighetshaveren være den som sender utelukkende kamper (og kanskje høydepunkter), men hold for Guds skyld disse kommentatorene unna!

EkteGras

Legg inn av EkteGras »

Det er bare en ting NRK kan og det er ski.... men nå mistet di vel det også

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Chromeback skrev: man aug 02, 2021 7:46 pm
chatin skrev: man aug 02, 2021 6:33 pm
Utdrag fra et intervju etter kampslutt i en kamp i toppserien i år:

Reporter: Ja, hvordan oppsummerer du dette?

Spiller: hæ?

Reporter: Ho.... how duu eee...… What do you think of the start?

Spiller: jeg snakker norsk.

Reporter: ja, sorry. Hvordan syns du at dette gikk?
Er ikke dette bare McDermott-intervjuet på nytt?

https://fb.watch/77Wctx6wgo/
det der er bare flaut av intervjuer, syns Sean tok det godkjent!

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Savner tiden hvor jeg kunne sette på første kanalen og se fotball, men penger har vel ødelagt det og :(

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»