Favorittkjøkken for resten av livet?

Svar
Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Favorittkjøkken for resten av livet?

Legg inn av Canucks »

Da kjører vi opp denne klassikeren for å få i gang Mat og Drikke også.

Dersom du skulle valgt et kjøkken for resten av livet, og kun dette hver eneste dag. Hvilket hadde det blitt?

For min del hadde det blitt det indiske, jeg hadde stått mellom meksikansk,indisk og italiensk personlig, italiensk sist av disse grunnet at jeg er et frokost menneske, og italiensk frokost står til stryk, ellers tikker de alle andre bokser for mangfold og regionale forskjeller i mat.

HoM til thai og kinesisk for min del også.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Grandiosa. de har nå et helt utroligent utvalg av pizzaer.

Nei helt seriøst, så må det være noe som er lett og forhåpentligvis greit for helsa når/hvis jeg blir gammel. Ser for meg at som 80-åring er plutselig spicy curry noe som kan slå jævlig uheldig ut for tarmsystemet.

Tenker jeg lander på Middelhavskost, eller hva de proffe kaller det. Fisk er noe av det beste jeg vet om og det fins et stort utvalg, slik at man kan variere mye. Jeg liker fetaost og oliven. Det er mye grønnsaker der, litt (primært lyst) kjøtt og rødvin. Kan leve lenge på det.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Lezah skrev: søn jul 18, 2021 1:13 pm Grandiosa. de har nå et helt utroligent utvalg av pizzaer.

Nei helt seriøst, så må det være noe som er lett og forhåpentligvis greit for helsa når/hvis jeg blir gammel. Ser for meg at som 80-åring er plutselig spicy curry noe som kan slå jævlig uheldig ut for tarmsystemet.

Tenker jeg lander på Middelhavskost, eller hva de proffe kaller det. Fisk er noe av det beste jeg vet om og det fins et stort utvalg, slik at man kan variere mye. Jeg liker fetaost og oliven. Det er mye grønnsaker der, litt (primært lyst) kjøtt og rødvin. Kan leve lenge på det.
Nå har heldigvis også India og andre kjøkken mer mangfold enn hva man får på restauranter i Norge, og man kan lett velge sunnere alternativer, mindre sterke alternativer også, og med god smak. Fisk og sjømat og slikt og grønt for får man tak i, men ser poenget ditt der :D

Lezah

Legg inn av Lezah »

Canucks skrev: søn jul 18, 2021 2:01 pm Nå har heldigvis også India og andre kjøkken mer mangfold enn hva man får på restauranter i Norge, og man kan lett velge sunnere alternativer, mindre sterke alternativer også, og med god smak. Fisk og sjømat og slikt og grønt for får man tak i, men ser poenget ditt der :D
Ja skulle jo bare mangle at et land med 1 mrd folk og en kyststripe langt som et vondt år klarer å spise litt variert :D

morrisey

Legg inn av morrisey »

Canucks skrev: søn jul 18, 2021 12:55 pm Da kjører vi opp denne klassikeren for å få i gang Mat og Drikke også.

Dersom du skulle valgt et kjøkken for resten av livet, og kun dette hver eneste dag. Hvilket hadde det blitt?

For min del hadde det blitt det indiske, jeg hadde stått mellom meksikansk,indisk og italiensk personlig, italiensk sist av disse grunnet at jeg er et frokost menneske, og italiensk frokost står til stryk, ellers tikker de alle andre bokser for mangfold og regionale forskjeller i mat.

HoM til thai og kinesisk for min del også.
Tror jeg hadde gått for tyrkisk, faktisk. Mye grønt, fisk og rent kjøtt, samt variert grad av krydring. God variasjon er et must i et slikt konsept.
Og det var mitt første innlegg her:-)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Thai of course 🤤

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: søn jul 18, 2021 3:22 pm
Canucks skrev: søn jul 18, 2021 2:01 pm Nå har heldigvis også India og andre kjøkken mer mangfold enn hva man får på restauranter i Norge, og man kan lett velge sunnere alternativer, mindre sterke alternativer også, og med god smak. Fisk og sjømat og slikt og grønt for får man tak i, men ser poenget ditt der :D
Ja skulle jo bare mangle at et land med 1 mrd folk og en kyststripe langt som et vondt år klarer å spise litt variert :D
Kom på nå at jeg liker norsk, "kjedelig" husmannskost også... :)

lsklars

Legg inn av lsklars »

Indisk. Kinamat. Mye snadder.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Står mellom italiensk og fransk her. Muligens mexicansk også, siden variasjonen er så stor der.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Kjører safe her, og velger italiensk. Kunne nok i grunn levd godt med mat fra alle verdenshjørner.

nlc

Legg inn av nlc »

Kroatisk. Man blir ikke gammel på den kosten, men man må alltid ha alkohol til.

teodora

Legg inn av teodora »

Ja takk, litt av alt? Spiser nesten ikke karbohydrater, men liker veldig godt middelhavskost. Sunt er det også.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Mors, så italiensk.

Er ikke DrSchwei på dette forumet?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Sulfat skrev: man jul 19, 2021 11:04 pm Mors, så italiensk.

Er ikke DrSchwei på dette forumet?
Ikke enda, DrSchwei må vi nok vente til nye VGD åpner så vi kan få inn folk som DrSchwei og andre som vi må få inn.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Klarer ikke å velge mellom indisk og meksikansk.

Så da blir det indikansk :P

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirOwen™ skrev: tir jul 20, 2021 3:40 pm Klarer ikke å velge mellom indisk og meksikansk.

Så da blir det indikansk :P
Skal du leve på bøffel?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: tir jul 20, 2021 4:55 pm
SirOwen™ skrev: tir jul 20, 2021 3:40 pm Klarer ikke å velge mellom indisk og meksikansk.

Så da blir det indikansk :P
Skal du leve på bøffel?
Aldri smakt. Er bøffel indikansk?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tok altså litt over et døgn før jeg skjønte hva LaGoeba mente :oops:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirOwen™ skrev: ons jul 21, 2021 7:48 pm Tok altså litt over et døgn før jeg skjønte hva LaGoeba mente :oops:
Haha, det går fint det, var ikke sånn kjempefornøyd med den i ettertid uansett :lol:

MarceloSalas

Legg inn av MarceloSalas »

Må bli italiensk.

joplina

Legg inn av joplina »

Canucks skrev: søn jul 18, 2021 12:55 pm Dersom du skulle valgt et kjøkken for resten av livet, og kun dette hver eneste dag. Hvilket hadde det blitt?
***************
Det finner jeg umulig å svare på. Hvordan skal man kunne velge et kjøkken for resten av livet...som om man ikke ville blitt drittlei etter hvert og ønsket seg noe annet :shock:

Min lille liste kan sikkert sammenfalle med flere kjøkken, og det er det kjøkken jeg velger , som innholder:
Kaffe, melk, brød, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, bær, frukt, ost, krydder, potet, ris og pasta ;)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg måtte nok valgt mellom thai og italiensk. Men hadde falt ned på italiensk. Pizza kan varieres i det uendelige.

Men jeg hadde savnet det norske kjøkken også. Rømmegrøt til St. Hans og pinnekjøtt på julaften.

Selv om jeg nok ville savnet pizza og lasagne mer enn brunost og dermed hadde gjort et korrekt valg med det italienske hadde jeg nok gremmet meg litt klokka 17 på julaften da de andre hadde mesket seg med pinnekjøtt og jeg satt der med Porchetta.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Kjører safe og sier american cuisine. Der får en i alle fall variasjon nok ;)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Glycinello skrev: søn jul 25, 2021 2:31 am Kjører safe og sier american cuisine. Der får en i alle fall variasjon nok ;)
Den var ikke dum. Burger, deep pan pizza, tex-mex, chop suey osv.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

joplina skrev: fre jul 23, 2021 3:49 pm
Canucks skrev: søn jul 18, 2021 12:55 pm Dersom du skulle valgt et kjøkken for resten av livet, og kun dette hver eneste dag. Hvilket hadde det blitt?
***************
Det finner jeg umulig å svare på. Hvordan skal man kunne velge et kjøkken for resten av livet...som om man ikke ville blitt drittlei etter hvert og ønsket seg noe annet :shock:

Min lille liste kan sikkert sammenfalle med flere kjøkken, og det er det kjøkken jeg velger , som innholder:
Kaffe, melk, brød, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, bær, frukt, ost, krydder, potet, ris og pasta ;)
Det er jo utfordringen med spørsmålet mitt som gjør det så vanskelig. Siden man låses såpass til et kjøkken, og derfor ikke kan gå utenfor dette, og man vil måtte ofre noe man liker med å gjøre det. Så cluet er å finne et som tikker flest bokser av ting du trenger, og som har stor variasjon.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Canucks skrev: tir jul 27, 2021 1:41 pm
Så cluet er å finne et som tikker flest bokser av ting du trenger, og som har stor variasjon.
Derfor jeg tror at jeg hadde havnet på det mexicanske, om det hadde blitt en reell problemstilling.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Italiensk. Det er så utrolig mye mer enn pizza og pasta. Bare forskjellen mellom nord og sør er jo forskjellen mellom to helt ulike kjøkken.

Indisk kan være vanvittig godt men jeg er for glad i okse og svinekjøtt til å gi dem opp.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Fransk. Ikke for deigete og stor variasjon

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»