Trollmannen kritiserer norske klubber...

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: Trollmannen kritiserer norske klubber...

Legg inn av Tjaaah »

LeSorcier skrev: tor des 02, 2021 9:49 am Hva tenker ekspertisen her på FD?
Av alle de tidvis noe eksentriske kjepphestene dine, så har du nok truffet best med trollmannen, tenker jeg. Hehe.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Det blir en litt slik høna-og-egget runddans.

1. Norske spillere er billige fordi de har dårligere ferdigheter enn de fleste andre land
2. De er likevel relativt attraktive på markedet fordi at norsk fotball er fundert på sterke kollektiv som hever spilleren
3. De er relativt dårlig betalte fordi at det er få folk på tribunene, så klubbene har lite inntekt
4. Den dårlige økonomien gjør at de gir spillerne 2-3 års kontrakter og satser heller på å forlenge om ønskelig
5. Hvis en spiller gjør det bemerkelsesverdig bra, så har det sannsynligvis tatt en sesong eller to å komme dit, og da er han på utgående kontrakt.
6. De får da lite for de beste spillerne, for de er i en dårlig forhandlingsposisjon
7. Arbeidere i Norge er også veldig beskyttet, så det er ikke mye powerplay å spore i forhandlingene heller
8. Så de beste spillerne forsvinner for en slikk og ingenting, og de som er igjen er middelmådige
9. Norske klubber blir da nødt til å basere sportslig suksess på sterke kollektiv
10. Og da kommer ikke folk for å se på middelmådigheter i et godt kollektiv, noe som gir mindre penger i klubbkassene

aderyn

Legg inn av aderyn »

BiggusD skrev: tor des 02, 2021 11:04 pm 3. De er relativt dårlig betalte fordi at det er få folk på tribunene, så klubbene har lite inntekt
Uenig i at dette er hovedgrunnen. Er ikke noe særlig flere folk på kamper i Danmark i snitt enn det som det er i Norge. Øst-Europa, bortsett fra Russland har ufattelig dårlige publikumstall. Land som Romania, Bulgaria, Ungarn, Kroatia osv har lavere publikumssnitt enn i Norge, selv om de har langt flere folk(Med unntak Kroatia) og selv om det er ligaer som stort sett kan betale høyere lønninger enn i Norge, hvert fall toppklubbene. Norsk fotball sliter økonomisk sammenliknet med resten av Europa pga manglende investering fra eiere, som er en direkte konsekvens av dualmodellen og at blant annet utenlandske eiere ikke fullbyrding kan eie norske fotballklubber. Privat eierskap av klubber er utbredt i blant annet Danmark. Dette som gjør at ligaen står såpass sterkt økonomisk, og at lønningene er et hakk over våre. I tillegg har Norge dårlige skatteregler for utenlandske spillere, i Danmark og mange andre Europeiske land kan du få store skattekutt som spiller, som ikke er tilfellet her.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7860

Legg inn av Big George »

Norsk fotball vil fortsette den flotte utviklingen i åra fremover.
Norge vant prisen som nasjon med størst fremgang for aldersbestemte landslag.
Årgangene 2003, 2004 og 2005 indikerer et enda høyere nivå enn de litt eldre og man kan bare gjette fortsettelsen.

Champis

Legg inn av Champis »

Stjerten skrev: tor des 02, 2021 10:23 am
silkyglenjohnson skrev: tor des 02, 2021 10:11 am Som en som har kilder i mange store klubber rundt omkring i Europa så kan jeg bekrefte hva Olsen melder om her. Jeg har hørt mange historier om hvordan forhandlingene starter på 7-8 nuller før de ender på 6 fordi representantene fra norske klubber er så spake. Et eksempel er da Johnsen ble solgt for 6 mill. Etter å ha gått ut høyt så spurte klubbrepresentanten plutselig om han kunne få autografen til motparten under forhandlingene, han kunne like godt bare slengt vaselinboksen på bordet i stedet. Tror det var Sir Alex som sa: "Som skotte så er jeg takknemlig for å forhandle med nordmenn, ja, de kom kanskje hit og voldtok våre kvinner for tusen år siden. Faktisk så var det første dokumenterte angrepet av vikinger på et sted i Skottland i 794, noe de irske Ulsterannalene beskrev som «ødeleggelsen av alle øyene i Britannia av hedningene». Klosteret på den hellige øya Iona ble herjet i 795. Grunnet sparsommelige skriftlige kilder fra perioden var dette neppe de første hendelsene, og kontakter over Nordsjøen mellom det vestlige Norge og de nordlige øyene og det nordlige Skottland har eksistert lenge før den såkalte vikingtiden. Likevel er hyppigheten og omfanget av denne kontakten ukjent. Vikingtiden markerer i Skottland som i Norden overgangen fra forhistorisk tid og til historisk tid. De første kontaktene mellom nordboere og skotter var av fiendtlig art. Vikingene begynte imidlertid raskt å bosette seg på de skotske øyene, slik at norrøn kultur ble spredd også dit. Den dag i dag er omtrent 60 % av DNAet på Orknøyene av norrøn opprinnelse. Moderne genetiske undersøkelser viser at de norrøne mennene også fikk avkom med lokale kvinner og dermed videreførte sine Y-kromosomer til den innfødte befolkningen. Allerede før 900-tallet hadde det skjedd omfattende innflytning til de ytre øyene som Hebridene og Skye og lengre sør (også flere steder i Irland og Man i Irskesjøen). Galloway i det sørlige Skottland fikk også spredt norrøn bosetning, men antagelig kom denne sørfra i England. De ytre øyene var attraktive sett med norrøne øyne. Landskapet lignet på hva de hadde forlatt i Norge. Klimaet var mildt og vennlig på denne tiden, og området lå ikke avsides, men sentralt midt i skipsleia. Norrøne bosettere dro også til det nordlige skotske fastlandet helt til Caithness og Sutherland (begge navnene har norrøn opprinnelse). Byene Thurso og Wick i samme område har også norrøn opprinnelse. Det er også gjort arkeologiske funn i de samme området som viser norrøn tilstedeværelse. Fra 900-tallet var de fleste norrøne områdene i det som er dagens Skottland underlagt det norrøne jarledømmet på Orknøyene. Vikingene var en betydelig maktfaktor i det nordlige Skottland. I år 839 seilte en stor norrøn flåte opp elvene Tay og Earn og nådde fram til sentrum av det piktiske kongedømmet Fortriu. I et stort slag beseiret vikingene pikternes konge Eogán mac Óengusa, hans bror Bran og Áed mac Boanta, kongen av skotske (gælisk-irske) Dalriada. Dette nederlaget rystet åpenbart det skotske samfunnet, og det sofistikerte piktiske kongedømmet synes å ha gått under sammen med lederskapet sitt. At Cináed mac Ailpín (eller Kenneth I av Skottland) siden ble konge av både skottene og pikterne kan tilskrives ettervirkningen av dette slaget og tilstedeværelsen av de norrøne som en tredje maktfaktor i Skottland. De norrøne bosetningene bidro således til å forsone de stridende skottene og pikterne til ett folk. Med tid og stunder skulle også de norrøne gå inn i dette folkeslaget. MAO skylder de oss mye og det ser vi i forhandlingene i dag"

Det er vanskelig å være uenig med Sir Alex Ferguson og Inge André her.
Ojda, var det da han hentet Ole Gunnar, at SAF ga en slik historieleksjon? Johnsen? Berg? Hvilken norsk spiller, har kostet United minst i overgang forresten, Nevland kanskje?

Da de hentet Henning Berg fra Blackburn, så var det tidenes dyreste forsvarsspiller i verden.

Champis

Legg inn av Champis »

sexxes skrev: tor des 02, 2021 2:39 pm
Everenga skrev: tor des 02, 2021 2:32 pm
sexxes skrev: tor des 02, 2021 1:48 pm
Hvorfor ønsker spillere seg bort fra Bodø/Glimt?
Kanskje de liker tosifra antall plussgrader om sommeren.
Det er det da i Bodø også, og strengt tatt burde ikke det bety noe. Utenom at man kan tjene mer penger skulle det ikke være noe grunn til å forlate klubben, men mulig det er noen Konflikter man ikke vet om siden tydeligvis både trenere og spillere ønsker seg bort fra den eneste klubben i Norge som virkelig kan hevde seg i Europa.

Altså, hovedgrunnen til at spillere vil til utlandet fra norske klubber - også Glimt, er selvsagt hverken vær eller lønn, men sportslige ambisjoner. Hvilke spillere med ambisjoner ønsker ikke å spille i en større liga?

Everenga

Legg inn av Everenga »

Champis skrev: fre des 03, 2021 10:07 am Hvilke spillere med ambisjoner ønsker ikke å spille i en større liga?
Ole Selnæs?

Tror ikke du skal avskrive lønn gitt.

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: fre des 03, 2021 10:08 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 10:07 am Hvilke spillere med ambisjoner ønsker ikke å spille i en større liga?
Ole Selnæs?

Tror ikke du skal avskrive lønn gitt.

Jeg avskriver ikke det som en faktor, men sportslige ambisjoner har klart mest å si. At det finnes noen eksempler hvor lønn har mest å si, endrer ikke på det. Alle norske spillere ville gjerne spilt i topp 5-ligaene i stedet for i Norge selv om lønnen hadde vært klin lik.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Champis skrev: fre des 03, 2021 10:13 am
Everenga skrev: fre des 03, 2021 10:08 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 10:07 am Hvilke spillere med ambisjoner ønsker ikke å spille i en større liga?
Ole Selnæs?

Tror ikke du skal avskrive lønn gitt.

Jeg avskriver ikke det som en faktor, men sportslige ambisjoner har klart mest å si. At det finnes noen eksempler hvor lønn har mest å si, endrer ikke på det. Alle norske spillere ville gjerne spilt i topp 5-ligaene i stedet for i Norge selv om lønnen hadde vært klin lik.
Absolutt men det er ganske mange som går til ligaer som er langt unna topp 5. Vi har eller har nylig hatt Eliteseriespillere som har gått til Tyrkisk 2 divisjon, Ungarn, Polen, Kypros, Saudi Arabia og sikkert flere lignende jeg ikke kommer på i farta. Ingen skal fortelle meg at det er fordi det er mer prestisjetungt å vinne Ekstraklasa enn Eliteserien, ikke er det noe særlig bedre springbrett heller.

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: fre des 03, 2021 10:50 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 10:13 am
Everenga skrev: fre des 03, 2021 10:08 am

Ole Selnæs?

Tror ikke du skal avskrive lønn gitt.

Jeg avskriver ikke det som en faktor, men sportslige ambisjoner har klart mest å si. At det finnes noen eksempler hvor lønn har mest å si, endrer ikke på det. Alle norske spillere ville gjerne spilt i topp 5-ligaene i stedet for i Norge selv om lønnen hadde vært klin lik.
Absolutt men det er ganske mange som går til ligaer som er langt unna topp 5. Vi har eller har nylig hatt Eliteseriespillere som har gått til Tyrkisk 2 divisjon, Ungarn, Polen, Kypros, Saudi Arabia og sikkert flere lignende jeg ikke kommer på i farta. Ingen skal fortelle meg at det er fordi det er mer prestisjetungt å vinne Ekstraklasa enn Eliteserien, ikke er det noe særlig bedre springbrett heller.

Jeg tror at hvis du spør alle spillerne i Eliteserien, så vil man mye heller vinne Ekstraklasa enn Eliteserien, evt. kunne gjøre begge deler. Dette handler også om å prøve noe annet, en annen type fotball og fotballkultur - samt kultur på tribunene og oppmerksomhet rundt produktet. Dette er mye større mange andre steder. Så også den biten er nok viktig for spillerne. Men selvsagt finnes det middels spillere som tar den ene muligheten de får til å kunne spille utenlands og tjene mye mer penger - enten det er på nivå 2 i Tyrkia eller i Sverige.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Champis skrev: fre des 03, 2021 1:00 pm
Everenga skrev: fre des 03, 2021 10:50 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 10:13 am


Jeg avskriver ikke det som en faktor, men sportslige ambisjoner har klart mest å si. At det finnes noen eksempler hvor lønn har mest å si, endrer ikke på det. Alle norske spillere ville gjerne spilt i topp 5-ligaene i stedet for i Norge selv om lønnen hadde vært klin lik.
Absolutt men det er ganske mange som går til ligaer som er langt unna topp 5. Vi har eller har nylig hatt Eliteseriespillere som har gått til Tyrkisk 2 divisjon, Ungarn, Polen, Kypros, Saudi Arabia og sikkert flere lignende jeg ikke kommer på i farta. Ingen skal fortelle meg at det er fordi det er mer prestisjetungt å vinne Ekstraklasa enn Eliteserien, ikke er det noe særlig bedre springbrett heller.

Jeg tror at hvis du spør alle spillerne i Eliteserien, så vil man mye heller vinne Ekstraklasa enn Eliteserien.
Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?

Everenga

Legg inn av Everenga »

sexxes skrev: søn des 05, 2021 1:46 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 1:00 pm
Everenga skrev: fre des 03, 2021 10:50 am

Absolutt men det er ganske mange som går til ligaer som er langt unna topp 5. Vi har eller har nylig hatt Eliteseriespillere som har gått til Tyrkisk 2 divisjon, Ungarn, Polen, Kypros, Saudi Arabia og sikkert flere lignende jeg ikke kommer på i farta. Ingen skal fortelle meg at det er fordi det er mer prestisjetungt å vinne Ekstraklasa enn Eliteserien, ikke er det noe særlig bedre springbrett heller.

Jeg tror at hvis du spør alle spillerne i Eliteserien, så vil man mye heller vinne Ekstraklasa enn Eliteserien.
Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?
Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7860

Legg inn av Big George »

Det er ofte agenten som presser spillere og klubber. Agenten går bare etter mest penger og spilleren må selv være veldig stødig i sin sportslige vurdering da de kortsiktige vurderingene om økonomi og spillerutvikling ikke alltid går samme vei.

den12mann

Legg inn av den12mann »

Stjerten skrev: tor des 02, 2021 10:23 am Hvilken norsk spiller, har kostet United minst i overgang forresten, Nevland kanskje?
Tipper at både Eikrem, Hussain og King var rimelig gratis, men på seniornivå er det Nevland.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Everenga skrev: søn des 05, 2021 5:58 am
sexxes skrev: søn des 05, 2021 1:46 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 1:00 pm


Jeg tror at hvis du spør alle spillerne i Eliteserien, så vil man mye heller vinne Ekstraklasa enn Eliteserien.
Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?
Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.
Polen er jo rangert godt bak Norge, så da virker det veldig snodig at det skal være større enn å vinne i eget land. Liechtenstein var jo for et par år siden ranket rett bak Polen, så må jo være omtrent like stort å vinne der. Skjønt der er det jo bare cup.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

sexxes skrev: søn des 05, 2021 10:05 am
Everenga skrev: søn des 05, 2021 5:58 am
sexxes skrev: søn des 05, 2021 1:46 am Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?
Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.
Polen er jo rangert godt bak Norge, så da virker det veldig snodig at det skal være større enn å vinne i eget land. Liechtenstein var jo for et par år siden ranket rett bak Polen, så må jo være omtrent like stort å vinne der. Skjønt der er det jo bare cup.
De har jo Lech Poznan som har hatt noen Europa League-opptredener, utenom det så er det vel ikle mye å skryte av. Ser også at Legia Warszawa ligger på nedrykk nå også der nede.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Thomas Berntsen stiller seg bak IAO: https://www.nettavisen.no/sport/har-sol ... 3424200774

Berntsen har mange gode poeng, og her er han inne på noe av det undertegnede har skrevet om i mange år:

Sportssjef Thomas Berntsen mener det skyldes flere faktorer, blant dem norske klubbers forhandlingsferdigheter i harde diskusjoner.

- Jeg har forhandlet mye med danske klubber, og de bruker virkelig alle triksene i boka, sier Berntsen til Nettavisen.

- De starter med å være tøffe, så blir de grinete og skikkelig sutrete på telefon, men når dealen er fullført, er de verdens hyggeligste folk og byr på en bayer. De er helt ekstremt dyktige i forhandlingssituasjoner, sier han.

-----------------

Skal man bli en sportssjef i det øvre sjiktet, er det spesielt to egenskaper man må ha på plass: Kynisme og evnen til å tenke utenfor boksen!

Champis

Legg inn av Champis »

sexxes skrev: søn des 05, 2021 1:46 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 1:00 pm
Everenga skrev: fre des 03, 2021 10:50 am

Absolutt men det er ganske mange som går til ligaer som er langt unna topp 5. Vi har eller har nylig hatt Eliteseriespillere som har gått til Tyrkisk 2 divisjon, Ungarn, Polen, Kypros, Saudi Arabia og sikkert flere lignende jeg ikke kommer på i farta. Ingen skal fortelle meg at det er fordi det er mer prestisjetungt å vinne Ekstraklasa enn Eliteserien, ikke er det noe særlig bedre springbrett heller.

Jeg tror at hvis du spør alle spillerne i Eliteserien, så vil man mye heller vinne Ekstraklasa enn Eliteserien.
Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?

1. Ekstraklasa er Polen. Jeg kan garantere at de fleste spillerne i Eliteserien gjerne hadde hoppet på et eventyr utenlands til Polen i stedet for å bli i Norge.

2. Siden du foreslo Belgia og Nederland - tror du seriøst at spillere i Eliteserien ikke vil dit framfor Eliteserien?

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: søn des 05, 2021 5:58 am
sexxes skrev: søn des 05, 2021 1:46 am
Champis skrev: fre des 03, 2021 1:00 pm


Jeg tror at hvis du spør alle spillerne i Eliteserien, så vil man mye heller vinne Ekstraklasa enn Eliteserien.
Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?
Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.

Hvorfor skulle ikke norske spillere ville gå til en klubb i den polske toppdivisjonen? Gi meg noen argumenter.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Champis skrev: man des 06, 2021 1:39 am
Everenga skrev: søn des 05, 2021 5:58 am
sexxes skrev: søn des 05, 2021 1:46 am Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?
Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.

Hvorfor skulle ikke norske spillere ville gå til en klubb i den polske toppdivisjonen? Gi meg noen argumenter.
Selv om jeg faktorer inn alder her så har jeg vanskelig for å se for meg hvorfor det skulle friste med en tur til Polen.

Jeg kunne sett for meg en totalt avdanket 32-åring som er virkelig på hell i karrieren og ønsker et siste lite opphold før han vender retning mot Norge, men selv det føles svært usannsynlig.

1. Først og fremst fordi familie og venner i Norge vil lokke voldsomt på det tidspunktet.
2. Det er lite sannsynlig at vedkommende vil tjene mer enn det han gjør i Norge.
3. Polske lag er sjeldent ute i Europa, man får med det ingen cupeventyr.

En ung talentfull spiller vil sannsynligheten for dette være ca. 0.

1. Han har garantert interesse fra andre lag fra langt bedre ligaer som kan tilby en langt bedre lønn enn den polske.
2. Skal han klatre, altså få interessen fra større europeiske lag, så vil det å gå til Polen nærmest avlive det ønsket, det er ekstremt sjeldent at europeiske topplag ser mot den polske ligaen.
3. Langt bedre lønn i andre ligaer og muligheten for Europa-spill.

Du sammenligner her en liga som pdd. er rangert som den 27 beste ligaen i Europa, selv andre divisjon i både Spania, England, Tyskland og Italia regnes som bedre enn denne ligaen, da fremstår det som fantasi/ønsketenkning at denne ligaen skal være så attraktiv for norske spillere.

Strider

Legg inn av Strider »

Danmark er jo stadig i mesterskap mens Norge har blitt litt bakgårdsfotball. Før hadde man RBK i Norge men etter 2007? Sluknet også CL eventyret. Nå har man Bodø Glimt men enn så lenge spiller de i nivå C liga i europa.
Skjønner godt at spillere får dårligere betalt enn fra Danske klubber

Everenga

Legg inn av Everenga »

Champis skrev: man des 06, 2021 1:39 am
Everenga skrev: søn des 05, 2021 5:58 am
sexxes skrev: søn des 05, 2021 1:46 am Det der tror du ikke på selv. Personlig aner jeg ikke hva Ekstraklasa er en gang, og er neppe alene om det. Belgia eller Nederland?
Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.

Hvorfor skulle ikke norske spillere ville gå til en klubb i den polske toppdivisjonen? Gi meg noen argumenter.
Jeg regner med at du mener bortsett fra penger som jeg allerede har sagt er grunnen til at folk drar.
En ung spiller uten etablert familie vil tilbringe livet sitt stort sett putt alene eventuelt sammen med en gruppe andre utenlandske fotballnomader. En etablert spiller med familie vil ha valget mellom å bryte opp deres tilværelse hjemme eller å ende opp som pendler med minimalt familieliv.

Dette holder man ut i en topp 5 liga fordi det er toppen på en kort karriere eller en springbrettliga som Nederland eller Belgia fordi det er veien til topp 5, men i en jallaliga som i Polen eller Ungarn så gjør man det for penga. Ligaen holder ikke noe høyere nivå enn Eliteserien ifølge UEFAs egen ranking.

Champis

Legg inn av Champis »

peraleks skrev: man des 06, 2021 2:31 am
Champis skrev: man des 06, 2021 1:39 am
Everenga skrev: søn des 05, 2021 5:58 am

Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.

Hvorfor skulle ikke norske spillere ville gå til en klubb i den polske toppdivisjonen? Gi meg noen argumenter.
Selv om jeg faktorer inn alder her så har jeg vanskelig for å se for meg hvorfor det skulle friste med en tur til Polen.

Jeg kunne sett for meg en totalt avdanket 32-åring som er virkelig på hell i karrieren og ønsker et siste lite opphold før han vender retning mot Norge, men selv det føles svært usannsynlig.

1. Først og fremst fordi familie og venner i Norge vil lokke voldsomt på det tidspunktet.
2. Det er lite sannsynlig at vedkommende vil tjene mer enn det han gjør i Norge.
3. Polske lag er sjeldent ute i Europa, man får med det ingen cupeventyr.

En ung talentfull spiller vil sannsynligheten for dette være ca. 0.

1. Han har garantert interesse fra andre lag fra langt bedre ligaer som kan tilby en langt bedre lønn enn den polske.
2. Skal han klatre, altså få interessen fra større europeiske lag, så vil det å gå til Polen nærmest avlive det ønsket, det er ekstremt sjeldent at europeiske topplag ser mot den polske ligaen.
3. Langt bedre lønn i andre ligaer og muligheten for Europa-spill.

Du sammenligner her en liga som pdd. er rangert som den 27 beste ligaen i Europa, selv andre divisjon i både Spania, England, Tyskland og Italia regnes som bedre enn denne ligaen, da fremstår det som fantasi/ønsketenkning at denne ligaen skal være så attraktiv for norske spillere.

Altså, alt er relativt. Selvsagt er det veldig mange ligaer som er mye mer attraktive. Av spillerne i Eliteserien, så er det en 10% 'er som er attraktive for gode ligaer, og som sånn sett ikke ville gått til Polen. For de resterende 90%, så tror jeg en overvekt av dem ville gått til Polen for å få et utenlandseventyr, så lenge alternativet er å spille hele karrieren i Norge. Dette ser man med mange tilfeller i mange ligaer, enten det er Tyrkisk 2. nivå, Sverige, Danmark, Østerrike, Sveits, Albania, Hellas, Kypros, Makedonia, Skottland, Tsjekkia, Tysk 2. nivå, Ungarn etc.

Så når Sexxes påstår at det er uaktuelt for norske spillere å gå til slike ligaer, hvorfor er det da flere titalls norske spillere i disse ligane i stedet for å spille i Eliteserien?

Når det gjelder Polen, så har jeg ingen intensjoner om å prate opp den ligaen. Men som noen påpekte, Legia ligger altså i bunnen, med 12 poeng på 15 kamper. Allikevel har de altså slått ut Glimt og Slavia Praha, kvalifisert seg for EL, hvor de så har slått Spartak Moskva borte og Leicester hjemme.

Legia har altså spillere som:

Artur Boruc (tidligere Celtic, Fiorentina, Southampton, Bournemouth)
Artur Jędrzejczyk (tidligere Krasnodar, og nåværende landslagsspiller for Polen)
Filip Mladenovic (tidligere BATE, Köln, Røde Stjerne, Standard Liege, og nåværende landslagsspiller for Serbia)
Maik Nawrocki (tidligere Werder Bremen og nåværende U21-landslagsspiller for Polen)
Yuri Ribeiro (tidligere Rio Ave og Benfica, samt Portugal U21)
Mattias Johansson (tidligere AZ Alkmaar og nåværende landslagsspiller for Sverige)
Lindsay Rose (tidligere Lyon)
Abu Hanna Joël (tidligere Bayer Leverkusen og nåværende landslagsspiller for Israel)
Bartosz Slisz (nåværende landslagsspiller for Polen)
Josué Filipe Soares Pesqueira (tidligere Braga, Galatasaray, Porto og Portugal U21)
André Renato Soares Martins (tidligere Sporting, Olympiakos og Portugal U21)
Igor Kharatin (tidligere Dynamo Kiev og nåværende landslagsspiller for Ukraina)
Lirim Kastrati (landslagsspiller for Kosovo)
Bartosz Kapustka (tidligere Freiburg, Leicester og Polen U21)
Ernest Muci (nåværende landslagsspiller for Albania)
Mahir Madatov Emreli (nåværende landslagsspiller for Aserbajdsjan)
Tomas Pekhart (nåværende landslagsspiller for Tsjekkia)
Rafael Lopez (tidligere Boavista)

1. Dette er altså laget som ligger tredje sist i Polen - allikevel hadde de nok klart å lokke en betydelig andel spillere fra Eliteserien dit.

2. Tror du virkelig disse spillerne ikke tjener noe bedre enn man gjør i Eliteserien?

3. Legia sin stall er på Transfermarkt anslått til en verdi på ca. 280 millioner, som er ganske nøyaktig det dobbelte av Glimt sin stall.

4. Legia har kjøpt spillere for nesten 90 millioner kroner de siste tre sesongene, og har nok mulighet til å betale ganske brukbar lønn...

5. I samme periode har Legia solgt spillere for over 300 millioner til klubber som Monaco, Celtic, Union Berlin, Brighton, Dinamo Moskva, Dinamo Zagreb, Olympiakos og Liverpool. Mener du fortsatt at det ikke kan være et springbrett for norske spillere å gå til Legia?

6. Legia har en budsjett på rundt 400 millioner kroner.

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: man des 06, 2021 3:40 am
Champis skrev: man des 06, 2021 1:39 am
Everenga skrev: søn des 05, 2021 5:58 am

Polen faktisk. Og nei det er nok ikke mange andre enn Champis som tror det.

Hvorfor skulle ikke norske spillere ville gå til en klubb i den polske toppdivisjonen? Gi meg noen argumenter.
Jeg regner med at du mener bortsett fra penger som jeg allerede har sagt er grunnen til at folk drar.
En ung spiller uten etablert familie vil tilbringe livet sitt stort sett putt alene eventuelt sammen med en gruppe andre utenlandske fotballnomader. En etablert spiller med familie vil ha valget mellom å bryte opp deres tilværelse hjemme eller å ende opp som pendler med minimalt familieliv.

Dette holder man ut i en topp 5 liga fordi det er toppen på en kort karriere eller en springbrettliga som Nederland eller Belgia fordi det er veien til topp 5, men i en jallaliga som i Polen eller Ungarn så gjør man det for penga. Ligaen holder ikke noe høyere nivå enn Eliteserien ifølge UEFAs egen ranking.

Men allikevel er det altså beviselig et større springbrett til større klubber!

Jeg føler meg veldig trygg på at de fleste spillerne i Eliteserien ville syntes at et tilbud fra Polen ville vært spennende. De største klubbene har enorme tilhengerskarer, og det er som sagt en annen fotballkultur og noe man vil oppleve. Når det i tillegg kan være et springbrett videre, så er det ikke noe minus å gå dit.

Selvsagt drar en del spillere ut også pga. penger, men dette var altså først og fremst et tilsvar til Sexxes, som mente at Polen var et uaktuelt sted å dra til for norske spillere.

Champis

Legg inn av Champis »

Thomas Rogne har for øvrig kun den 14. høyeste lønnen i Lech Poznan, men tjener allikevel over 1,6 millioner i året.

I følge Transfermarkt er den samlede verdien på spillerne i Ekstraklasa på 2,7 milliarder kroner, mens den i Eliteserien er på 1,4 milliarder kroner.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»