Løp for livet.

Svar
Lew_Ashby

Re: Løp for livet.

Legg inn av Lew_Ashby »

Bjoneroa skrev: tor nov 11, 2021 12:27 pm Cent 1: Skal man basere treningen sin på puls så man vite makspulsen.

Cent 2: At man liksom har terskel rundt X i puls er som å skyte på blink i blinde. Man ta en laktatmåling for å vite dette.

Just my two cents...
Forsåvidt helt enig. Som tidligere idrettsutøver hadde vi en del samarbeid med Toppidrettssenteret i Sogndal, da var det veldig seriøst med maks O2- og laktatmålinger. Trente mye kondisjon i rett sone med ball. Nå er jeg jo kun mosjonist og bryr meg ikke allverden utover at jeg ikke ønsker å bli skadet. Har egentlig kjent etter på kroppen selv siden jeg sluttet å satse i midten av 20-årene, men nå må jeg være litt mer forsiktig pga en del skader og at jeg begynner på bånn igjen.

Kommer nok til å bruke pulsen som et utgangspunkt, men blir nok mest at jeg kjenner etter på kroppen fremover. Når jeg får en 10-15 rolige løpeøkter kan jeg sammenligne og vite cirka hvor jeg skal ligge for å unngå for hard belastning. Målet er bare å ikke begynne for hardt nå, så ingen økter med snittpuls over 160 (uavhengig av om jeg vet nøyaktig makspuls ol nå).

Expekt

Legg inn av Expekt »

Intervallhall skrev: tor nov 11, 2021 12:30 pm Tjaaa.. Det å løpe 1 time all out gir en ganske nøyaktig måling av terskelFARTEN. Og det viser seg at jeg ligger rundt 170-175 i det segmentet jeg holder i 60 minutter.
Når du løper 1 time på denne måten. Løper du i en jevn hard fart eller løper du virkelig all out også tar du snittfarten og kaller det terskelfarten?
Hvis jeg skulle kjørt langintervaller så hadde nok farten min vært betydelig høyere om jeg skulle gått ut ifra terskelfarten og ikke terskelpulsen (som jeg fikk mål på løplabbet for noen måneder tilbake).

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Jeg har de siste 3 med trent ett G09- lag i fotball 2 X i uken (+ 2 ekstraøkter i helgene for de ivrigste)

Veldig morro å få bidra MEN jeg tårler ikke å stå i 1,5-2 timer :-/

I dag skulle jeg løpe 1/2-maraton nr 25 men på 8 km kjente jeg en "krampe" midt i høyre leggen.. tøyde og masserte lett men neida... måtte tusle inn (gå) og er nå veldig spenst på om leggen er OK til mandag...

Siste 15 år har jeg ikke hatt problemer av noe slag (knakk 3 ribbein på isen for 2 år siden...) og muskulaturen har vært helt topp uke etter uke...

Akkurat nå vurderer jeg å kutte disse fotballøktene... får se hvor hardt denne krampen/strekken sitter...

----------------------------------------------

GOD HELG!

(The best is yet to come)

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Expekt skrev: fre nov 12, 2021 2:42 am
Intervallhall skrev: tor nov 11, 2021 12:30 pm Tjaaa.. Det å løpe 1 time all out gir en ganske nøyaktig måling av terskelFARTEN. Og det viser seg at jeg ligger rundt 170-175 i det segmentet jeg holder i 60 minutter.
Når du løper 1 time på denne måten. Løper du i en jevn hard fart eller løper du virkelig all out også tar du snittfarten og kaller det terskelfarten?
Hvis jeg skulle kjørt langintervaller så hadde nok farten min vært betydelig høyere om jeg skulle gått ut ifra terskelfarten og ikke terskelpulsen (som jeg fikk mål på løplabbet for noen måneder tilbake).
Jeg løp progressivt. Fikk inspirasjon når Breaking Marathon Limits hadde en «1 Hour Challenge», og tenkte det var greit å prøve. Løp i underkant av 16 km i en flat løype, og hadde 173 i snittpuls. Tar utgangspunkt i den pulsen på trening, men driter i farten. Noen dager går det fort. Andre dager går det tregt. Men løper alle intervaller rundt 167-175 i puls, og er forsiktig med å ligge over det. Løsningen er ikke optimal, og jeg skal nok ta en terskeltest i løpet av året, men min måte gir en ålreit oversikt over hvor landet ligger.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Passport skrev: fre nov 12, 2021 10:44 am Jeg har de siste 3 med trent ett G09- lag i fotball 2 X i uken (+ 2 ekstraøkter i helgene for de ivrigste)

Veldig morro å få bidra MEN jeg tårler ikke å stå i 1,5-2 timer :-/
Fotball med de i den alderen er en risikosport. ;)
Fotball er, om man tar det seriøst, veldig tøft.
Lange løp, korte løp, hopp, bli taklet, vendinger etc.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Bjoneroa skrev: fre nov 05, 2021 12:21 pm
Hvis dere andre her gjør det samme, legger dere nedpå og måler gjennomsnittspulsen over 5 eller 10 minutter, hvilke målinger får dere? :)
Lå mellom 35-39 en gang, men nå er det nok minst 10 mer. Men ikke så opptatt mer, tiden forbi for det, 8-)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: man nov 08, 2021 11:15 am ---samt sørge for at formen ikke er nedi "kjelleren", og ender med å være helt utafor i det man bikker nytt år, og heller forsøke å være litt forut denne gang.
...og det vil du vi skal tro på :shock:
Det er lettere sagt enn gjort. ;)

Jeg har kastet ut alle sålene i alle skoene mine, det føles fint når man vennes til det.
Leste også noe om ved mye demping belaster man kroppen mer enn ved minimal demping. Det var formler og utregninger som jeg ikke orket å sette meg inn i...og ikke husker jeg hvor det var heller,,,men også der anbefalte man å kaste ut innersålene...interessant, men ikke så sikkert det passer for alle-

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: man nov 08, 2021 11:15 am Vært litt opp og ned, siste 8-9 dagene. Forrige uke fikk man en smell i høyre kneet etter å vært for utålmodig og kjørt 3 tøffe og intense løpeøkter, på 4-5 døgn, og ingen roligøkter i mellom, og hvor to var motbakkeløp og nei, føler og håper man er på bedringens vei, men en kjip påminnelse om at en må bli litt flinkere i å variere, og roe ned.
Frykter at denne smellen kan være mer seriøs enn først antatt.
Skal til fysioterapeut om ikke lenge, for å få sjekket nærmere på om det kan være noe mer alvorlig enn en mulig belastningskade/smell, for over 2 uker siden det skjedde, og tross av lite smerter, har de siste dagene bydd på mer knasing (i kneet, når en bøyer seg ned) og føler at lite bedring ved å hvile eks antall døgn uten for mye belastning på knærne/ledd under trening, og klart, har holdt det veldig med ro, angående løping.
Men går på kveldene, og fikk unnagjort en meget rolig gå/løpe økt i går kveld, og det gikk overraskende bra. Ingen smerter under turen, men litt øm rundt kneskåla utover kvelden, og da etter å ha hvilt seg til 2-3 filmer i sofaen, så føltes det ut som det ville bli en potensiell smertefull dagen der på.
Men i morges var alt av ubehag og smerter, borte vekk.

Aldri hatt noe problem med knærne før, men heller ikke kjørt så tøffe og harde løpeøkter, såpass kort unna hverandre, og med lite variasjon/hvile, så ja, har ingen andre enn meg selv å klandre, dessverre.
Får bare håpe at man vil få litt mer klarhet i hva som kan ha skjedd med kneet, og får ta det videre derfra og ut.
Synd, for når man endelig hadde kommet i såpass god løpeform, så kommer en slik nedtur. Men knærne er noe jeg ikke er lysten til å tulle med, og det å ignorere potensielle underliggende smerter/skader, det forsvinner/går sjeldent over av seg selv, og ikke verste fall, kan en få noe der ikke vil bli lett å bli kvitt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: ons nov 10, 2021 7:16 pm Operasjon "Komme Seg I Ok Form Etter Skade" fortsetter.

Man: 6 km flatt i 5:35-tempo. Snittpuls 156, ca midt på terskel

Ons: 7 km mølle, 1% stigning i rooolig 6:25-tempo. Snittpuls 148, under og nedre del av terskel hele turen. Kjenner det litt i leggen jeg hadde strekk, tror og håper det er naturlig etter lang tid uten jogging.

Nå er det løping igjen tidligst fredag, muligens lørdag.
Lørdag: 3 km litt kupert. Mye slim i brystet, så måtte rett og slett gi meg etter et drøyt kvarter.

Søndag: 9 km flatt - 5:30-fart, 160 i snittpuls. Første 7,5 km gikk veldig lett, siste 1,5 km litt tyngre. Hadde som mål å fullføre første 10km etter skaden, men kjente antydning til napping i leggen jeg har hatt strekk i. Sikkert ingenting, men i den nye æra hvor jeg lystrer til kroppen (takk til alle her inne!) så ga jeg meg og tøyer.

Nå er det rolig styrketrening uten vekter imorgen, så en rolig løpeøkt tirs for å se hvordan kroppen kjennes ut.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

HUSK! Dersom skade(rift) i muskelvev, minimum 3-4 uker før belastning. Dersom større skader (les avrivning) 5-6 uker+....

Problemet er nok svært ofte at vi "river opp" skaden pga lysten til å løpe (trene) før det er skikkelig grodd :-/

I "gamle dager" kunne jeg trene etter ca 14 dager.... nå føler jeg det tar lengre tid men det er mulig jeg føler det slik?

Uansett så har man MYE å hente på å sikre groprosessen slik at skaden er 100% før belastning!

Regler ved liten rift:

A: Total ro første 3-4 dager. Foten høyt (over hjertet) når dette er mulig. Bruke gjerne kompress/strømpe o.l.

B: Øke blodgjennomstrømmingen på skadestedet (forsiktig) ved varme (dusj) for å hjelpe skaden å gro.

C: Etter ca 14 dager veldig forsiktig tøying helt uten smerte!

D: Jeg pleier å gå rolig fra ca dag 4-5.... men dette kan være risky... uansett så skal det ikke være smerte! (kan føles litt stivt første "stegene" men ikke smerte!

E: Etter 3-4 uker: Første løpetur bør være rolig og kort og jeg pleier å øke moderat. ( 5 km, 7 km, 9 km... dersom alt kjennes bra så er skaden grodd og skal tåle belastning som "normal".

NB! For i stille diagnose slik at adekvat behandling kan foretas, bør alltid lege konsulteres!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Genetiske fordeler..... https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 112436.htm

Totalt 147 proteiner knyttes til utholdenhet. Jo høyere verdi av disse proteinene, jo bedre rustet er du for denne treningen.

Forskerne har også identifisert 102 proteiner knyttet til oksygenopptaket når treningsprogrammet var fullført. Dette var også grunnlag for å analysere en persons treningsevne.

Nivået av ulike proteiner kan forutsi hvem som ville ha størst utbytte av treningen.

Disse funnene gir viktig innsikt i hvordan menneskekroppen reagerer på trening, og hvordan vi i fremtiden kan tilby personrelaterte og mer effektive treningsoppsett.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: søn nov 14, 2021 4:48 pm Lørdag: 3 km litt kupert. Mye slim i brystet, så måtte rett og slett gi meg etter et drøyt kvarter.

Søndag: 9 km flatt - 5:30-fart, 160 i snittpuls. Første 7,5 km gikk veldig lett, siste 1,5 km litt tyngre. Hadde som mål å fullføre første 10km etter skaden, men kjente antydning til napping i leggen jeg har hatt strekk i. Sikkert ingenting, men i den nye æra hvor jeg lystrer til kroppen (takk til alle her inne!) så ga jeg meg og tøyer.
Oppturen fortsetter med første 10 km etter skaden.

Tirsdag: 10 km flatt i 5:26-tempo. Snittpuls 159. Kroppen føltes fin, tok meg ikke særlig ut. Kjente det litt siste kilometeren. En sykkeltur imorgen for å få ut driten, så ser vi hvordan kroppen kjennes ut torsdag. Har lyst til å forsøke en 10km hvor jeg tar meg skikkelig ut nå etterhvert.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

3 km gange i dag (6 dager etter skaden) Smertefritt til siste 500 m... roet ned og tok kortere skritt... Har tøyet litt svært forsiktig og massert muskelen siste 2 dager... (for å øke blodgjennomstrømningen slik at riften gror)

Kjedelig men trygt.... :-/

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

2 timers gange tirsdag, onsdag og torsdag.... fortsatt korte steg.... utrolig kjedelig og lengter etter å få lov å løpe igjen.... :-/

Har satt opp løp fredag (21 dager siden strekken) men tror jeg kommer til å prøve en rolig økt onsdag...?

Uansett GOD helg til dere!

(Pass på å ikke bli Blakk fredag ;)

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: tir nov 16, 2021 4:39 pm Tirsdag: 10 km flatt i 5:26-tempo. Snittpuls 159. Kroppen føltes fin, tok meg ikke særlig ut. Kjente det litt siste kilometeren. En sykkeltur imorgen for å få ut driten, så ser vi hvordan kroppen kjennes ut torsdag. Har lyst til å forsøke en 10km hvor jeg tar meg skikkelig ut nå etterhvert.
Første nedtur i maratonoppladningen kom med COVID i heimen forrige uke. Jeg lurte meg unna, men fikk feber selv. Så da var det en uke uten trening og jeg debuterte med en rolig 5km onsdag. Det blir en 10km nå etterpå i rolig tempo.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Passport skrev: fre nov 26, 2021 1:47 pm 2 timers gange tirsdag, onsdag og torsdag.... fortsatt korte steg.... utrolig kjedelig og lengter etter å få lov å løpe igjen.... :-/

Har satt opp løp fredag (21 dager siden strekken) men tror jeg kommer til å prøve en rolig økt onsdag...?

Uansett GOD helg til dere!

(Pass på å ikke bli Blakk fredag ;)
Det kommer, vær disiplinert nå slik dere har lært meg! God helg :)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Jeg føler absolutt ingen smerte i leggen, men jeg vet hva som skjer på cellenivå inne i muskelen så jeg har ikke noe annet valg enn å vente... ;) Takk for påminnelse uansett! Blir nesten gal av å ikke kunne løpe 3X+ pr uke...

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: fre nov 26, 2021 2:20 pm Jeg føler absolutt ingen smerte i leggen, men jeg vet hva som skjer på cellenivå inne i muskelen så jeg har ikke noe annet valg enn å vente... ;) Takk for påminnelse uansett! Blir nesten gal av å ikke kunne løpe 3X+ pr uke...
Prøvd å gå i lange bratte oppoverbakker? Det får opp hjertepumpa og aktiverer beina, samtidig som det er skånsomt. Bruker du staver får du opp pulsen ytterligere!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Har som nevnt gått 2 timer 3 dager denne uken men får ikke akkurat "runners high" akkurat ;-/ Skal prøve å øke 2 halvmaraton til før nyttår og da gjelder det å la muskelen gro 100% før løping... i denne perioden er det kun flatt terreng som gjelder... strammer i skadepunktet f.eks motbakke...

Queenie

Legg inn av Queenie »

Åh som jeg hater denne kulda. Det eneste positive med det er vintersport og at det er ekstra deilig å være inne i varmen. Gått til innkjøp av forede tights, håper vi unngår enorme snømengder.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Kjøpte inn 150 stk ispigger+verktøy for å pigge opp løpesko. Har gjort dette i ca 10 år og det fungerer svært bra på glattisen ;)

(Minimum 16 pigger pr sko...)

Har nettop trent fotball med ett guttelag i 1,5 timer i 5 blå grC... og det er kaldt å stå nesten stille i så lang tid... men varme klær hjelper godt på!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

ENDELIG! Første 9 km ble gjennomført i -10,4 grC og solen kom opp og malte hele østhimmelen knall rosa ;)

Gikk greit med leggen minus en liten krampetendens i en motbakke på ca 7 km... forsvant etter noen minutter på flatere vei...

Utrolig herlig å komme i gang igjen og ser virkelig fremover mot en aktiv vinter i joggeskoa!
Pigget opp Hoka M CHALLENGER ATR 6 GTX. De satt veldig godt både på løs snø og på blankis. Kan anbefales varmt!

GOD HELG!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: fre des 03, 2021 10:48 am Gikk greit med leggen minus en liten krampetendens i en motbakke på ca 7 km... forsvant etter noen minutter på flatere vei...
Har du prøvd foam roller for leggene? Kan kanskje være verdt et forsøk.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Hei og takk for hyggelig tips! Jada. Kjøpte meg en rulle for ca 10 år siden... har konkludert at tøying med fokus på flyndremuskelen + massasje av samme muskel er det som fungerer best... men jeg sier som Ole Brum: Ja takk begge deler (begge 3:)

;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Passport skrev: fre des 03, 2021 10:48 am ENDELIG! Første 9 km ble gjennomført i -10,4 grC og solen kom opp og malte hele østhimmelen knall rosa ;)

Gikk greit med leggen minus en liten krampetendens i en motbakke på ca 7 km... forsvant etter noen minutter på flatere vei...

Utrolig herlig å komme i gang igjen og ser virkelig fremover mot en aktiv vinter i joggeskoa!
Pigget opp Hoka M CHALLENGER ATR 6 GTX. De satt veldig godt både på løs snø og på blankis. Kan anbefales varmt!

GOD HELG!
Den godfølelsen er helt spesiell, og kjenner meg godt igjen siste ukene. I går var nøyaktig 5 uker siden smellen i høyre kne, og har vært innom fysioterapeut 2 ganger og gått gjennom en haug av tester, men inntrykket begge ganger, er at han ikke virket det minste bekymret, og at man ikke behøvde å sendes videre for bilde/MR av kneet, og ettersom ting har helt klart bedret seg i riktig retning, og en har vært i stand (hele veien) til å løpe roligere og kortere (10-11 km) løpeturer, samt kjøre innendørstrening (romaskin, elipse, sykkel osv), samt flere gåturer, for skjønte at det "verste" en kunne gjøre, var å sitte mest mulig stille, og heller sørge for å være aktiv, ikke overaktiv, men så at kneet får litt å jobbe med, og joda, håper det har vært veien å gå.

Uansett, den deilige "ENDELIG!" følelsen, ga positivt utslag i går kveld, og fikk min første 18-19 km på nesten 6 uker, og var livredd for at man hadde dummet seg ut, tidligere denne uka. For da hadde man kjørt 3 tøffere trenings (innendørs) og litt for intense løping på kveldene, og på onsdag kjente jeg litt av den ekle følelsen i kneet, som minna meg om smellen for 5 uker siden, men greide å roe meg, og gikk hjem de siste kilometerne, og masserte og brukte varmt vann i dusjen. Dagen etter, ingen smerter eller hevelse.

Uansett, i går var alt utmerket, mer eller mindre. Litt av og på i første 2-3 kilometerne, og usikker på om man burde løpt, og heller tatt pause ut helgen, men etter 6-8 km, gikk alt på skinner. Men var jo litt bekymret for hvordan kneet ville reagere ved å øke nesten 1 mil ekstra. Gikk overraskende fint, og i dag er det ingen tegn til ømhet eller noe negativt, og håper at en kan ta en kortere og roligere løpetur på søndag eller mandag.

Deilig er det også, med snø og herlig luft ute. Snødde forresten, og må nok dra frem piggskoene nå, for sist en ønsker, når løpeformer er i gang igjen, er å falle/skli og ødelegge seg, fordi en har feil sko på seg.

Nei, god helg videre!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

12 blå ved oppstart i dag... -9,5 grC nå etterpå... ble en litt masete økt pga noe snøfall som gjorde at skoene ikke satt (som å springe i melis...)

En liten krampetendens i høyre leggen gjorde at det ble kun 8,5 km. Er det noe som er viktig på de første turene etter en skade så er det å "skynde seg langsomt" ;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Håper det ikke blir for mildt heller, slik at et lite snølag bare blir slaps og så isete flere steder.
Det skjer fort der man brøyter litt og hvor flere går.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Sto over løp i dag pga 10 cm løssnø på gangveiene.(normalt ville jeg ha løpt men ikke med tanke på leggen som akkurat er grodd...)

Fotball i morgen og vi har bestille måking "just in case"...

Søndag blir det bakkeløp nr 7 denne vinteren.

GOD HELG!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I går var det 1 time i mye snø. Lokal utgave av filmen 'Veiviseren' følte man det som.
Men det ga god trening på sin måte, og skånsomt for selve føttene.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dere som løper i snø, er det ikke på tide å ta fram langrennskiene?

Jeg har aldri turt å løpe på glatta, selv ikke med pigger. Risikoen for skade er for stor, så jeg tør ikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»