Ny EU avstemning?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Ny EU avstemning?

Legg inn av newsflash »

BornOnThe4thOfJuly skrev: søn nov 28, 2021 9:57 pm Ja du har rett til å late som du har rett til å frata noen ytringsfriheten deres. Særlig positivt inntrykk av deg gir det dog ikke.

dette har intet med hårsårhet å gjøre dersom det ikke gjelder deg selv. Du forsøkte å late som at Melby sitt utsagn var et forsøk på å fastsette en faktuell sannhet når det åpenbart var hennes mening som kom fra. At du ikke liker å bli avslørt for så gemene diskusjonsmetoder skjønner jeg men da er oppfordringen at du lar være å bruke dem. Du må nemlig tåle å bli tiltalt når du åpenbart forsøker å late som det Melby sa var noen annet enn en meningsytring.

Når du da fikk samme medisin 5tilbake om at du burde slutte med å fortelle hva skulle slutte med så kam den hårsåre debattanten fram og hevdet sin rett til å si hva han ville.

Det holder ikke å si at du har gjort det når du ikke har gjort det. Du må faktisk i nåtid kritisere dem for ikke å ha tatt med alternativet Eu-medlemskap i utredningen og det har du altså ikke gjort.

Og der kommer konspirasjonsteoriene dere tyr til når dere skal forklare hvorfor folk ikke nødvendigvis bøyer seg i støvet for guden din Vedum. Er det utenfor din fatteevne at noen har andre meninger enn det uten at de må ha dem kun fordi de er redd noen? Det er så Trumpaktig hele skuespillet deres. at det er til å bli kvalm av. uredelighet på uredelighet og konspirasjonsteorier etter konspirasjonsteorier.

Sp har ansvar men kritikk av Sp er utenkelig for deg. er du red Vedum siden du ikke tør å kritisere han. Noen annen grunn enn at du er redd han er det vel ikke f or at du ikke tør å si hva du egentlig mener. Eller gjelder ikke de enkle forklaringene når de kan brukes mot deg når du ikke sier det du egentlig mener?

Jeg observerer at du aldri noen gang i denne tråden har kritisert regjeringen for ikke å ville utrede et Eu-medlemskap og med det har du heller aldri kritisert regjeringen for å ikke ville utrede alle alternativer til EØS. For å bruke deres analogier er du da enten redd Vedum, blir styrt av Nationen eller Nei til Eu, er knyttet til landsbruksmafiaen eller distriktsmafiaen. Eller om vi skal gå utenlands for å finne svaret er du vel et lydig redskap for Putin. For det er vel ingen grunn til at vi skal tro at dere selv mener noe av dette. Dere må være styrt.
Nå er det jo mest du som er opptatt av å kneble debatten, jeg har hele tiden tatt til orde for en bredest mulig utredning. Hva mer forlanger du? At jeg skriver den selv?

Ellers så er det ingen konspirasjonsteori at det var Ap som stoppet utredningen av alle alternativene. Støre mente det ville være som å utrede forholdet til kona. Har du glemt det?

I Hurdalserklæringen så heter det: "Gjennomføre en utredning for å vurdere erfaringene fra EØS-samarbeidet de siste 10 år. I den forbindelse skal det blant annet utredes erfaringene nærstående land utenfor EU har med alternative avtaler med EU"

Det er et skritt på vegen, men vi er ikke i mål ennå.

Ellers så skal jeg selvfølgelig kritisere også Vedum dersom jeg finner det at han opptrer kritikkverdig. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Over 65 % av befolkningen ville stemt for EØS-avtalen dersom det hadde vært en folkeavstemning om EØS i dag.
Kun 19 % er mot avtalen.
Man må tilbake til 2010 for å finne like høy oppslutning om avtalen.
Samtidig er 54,1 % mot fullt medlemskap i EU mens 34,1 % er for.
Hva er det nordmenn er så redd for med fullt EU-medlemskap da ?
Vil de ikke være med å bestemme ?
https://frifagbevegelse.no/nyheter/fort ... 168475d19f

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Xpoolman skrev: ons des 01, 2021 7:42 am Hva er det nordmenn er så redd for med fullt EU-medlemskap da ?
De store, stygge utlendingene, naturligvis. De kommer jo til å stikke av med hele landet i det medlemsskapet blir signert, hvorpå hele den norske befolkningen vil bli deportert til gruvene i Ruhrområdet.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Xpoolman skrev: ons des 01, 2021 7:42 am Over 65 % av befolkningen ville stemt for EØS-avtalen dersom det hadde vært en folkeavstemning om EØS i dag.
Kun 19 % er mot avtalen.
Man må tilbake til 2010 for å finne like høy oppslutning om avtalen.
Samtidig er 54,1 % mot fullt medlemskap i EU mens 34,1 % er for.
Hva er det nordmenn er så redd for med fullt EU-medlemskap da ?
Vil de ikke være med å bestemme ?
https://frifagbevegelse.no/nyheter/fort ... 168475d19f
EU/ EØS ble løftet ut av den offentlige debatten etter EU-avstemningen i 1994. EØS har heller ikke vært tema i valgkampene hvilket har resultert i at ja-partiene har sørget for nominasjon av ja-folk til stortinget, noe som igjen har ført til et ikke-representativt storting gjeldende integreringen til EU som EØS-avtalen bevirker har og kunnet "ta hånd om" EU-direktivene og fortløpende implementere disse i norsk lov i fred og ro og uten innflytelse fra velgerne. Slik har befolkningen blitt vennet til at de ikke har noe med integreringen til EU å gjøre, dette er liksom politikernes oppgave.
Det er vel slik at folk flest ikke har så store kunnskaper om avtalene Norge har med andre land. EØS-avtalen er en kompleks avtale, som endrer seg hele tiden, det er ikke så lett å følge med. Betydelig verre blir det at avtalen ikke er med i den offentlige debatten. At EØS-avtalen har så stor tilslutning på målinger, kommer nok av at den vesentlige informasjonen om avtalen i god sendetid er fortløpende drypp i TV om avtalen som en knallgod handelsavtale, så god at vi ikke ville ha fått solgt varer til EU hvis vi ikke er med i det indre marked.

"Hva er det nordmenn er så redd for med fullt EU-medlemskap da?"
Svaret ligger nok i at kunnskapene som debattene omkring de to folkeavstemningene ga, fortsatt henger i deler av befolkningen. I tiden etter 1994 viste målinger at ca. 70 % var motstandere av EU-medlemskap, siden har målingene vist en synkende tendens, naturlig nok.
Både ved EØS-avtalen og ved EU-medlemskap integreres Norge til EU, samfunnsområde etter samfunnsområde. Her er det ikke snakk om store forskjeller mellom de to alternativene, slik at det kan slås fast at spriket i målinger mellom ja-til EU og ja-til-EØS skyldes at kunnskapene hos befolkningen er forskjellige om EU-medlemskap og EØS-avtale.
Kunnskapene om EØS-avtalen har vært lav hos befolkningen i lange tider. Dette viste Europautredningen i 2012, og en bekreftelse ble gjort ved en måling i 2019 om noe så aktuelt som toll EØS-avtale vs handelsavtale. Bare 13 % svarte rett.
Ved ACER-behandlingen i 2018 var det ganske mye stoff om dette i media, bl.a i TV. Da viste en måling at bare 9 % var for ACER.
Da var det større sus i oppslutningen i stortinget hvor ACER ble vedtatt med over 75 % flertall.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: ons des 01, 2021 10:17 am
Xpoolman skrev: ons des 01, 2021 7:42 am Hva er det nordmenn er så redd for med fullt EU-medlemskap da ?
De store, stygge utlendingene, naturligvis. De kommer jo til å stikke av med hele landet i det medlemsskapet blir signert, hvorpå hele den norske befolkningen vil bli deportert til gruvene i Ruhrområdet.
Hva med å forsøke å debattere dette saklig? Det er sannelig ikke rart at EU-tilhengerne er en utdøende rase når dette er nivået...

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: ons des 01, 2021 5:00 pm
Boccherini skrev: ons des 01, 2021 10:17 am
Xpoolman skrev: ons des 01, 2021 7:42 am Hva er det nordmenn er så redd for med fullt EU-medlemskap da ?
De store, stygge utlendingene, naturligvis. De kommer jo til å stikke av med hele landet i det medlemsskapet blir signert, hvorpå hele den norske befolkningen vil bli deportert til gruvene i Ruhrområdet.
Hva med å forsøke å debattere dette saklig? Det er sannelig ikke rart at EU-tilhengerne er en utdøende rase når dette er nivået...
Ja-siden har ingen argumenter å komme med, derfor tyr man til demonisering av motstanderne, hersketeknikker, stråmenn, skrekkpropaganda og kverulerende holdninger. Dette for å kvele debatt.
Ett påfunn er å fremstille EØS-avtalen som en avtale for handel, mens den i realiteten er et verktøy for å overføre EU-retten inn i norsk rett.
Man merker jo seg også feigheten hos ja-partiene som ikke vil ha integreringen til EU i den offentlige debatten, og heller ikke i valgkampene. Disse partiene satser på å manipulere befolkningen med å fremstille EØS som nødvendig for å handle med EU, og det har de lyktes med.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: ons des 01, 2021 5:00 pm
Hva med å forsøke å debattere dette saklig? Det er sannelig ikke rart at EU-tilhengerne er en utdøende rase når dette er nivået...
Saklig nivå, ja.

Forholdsvis friskt å melde fra en som sidestiller norsk skatteadvokat anno 2021 med norske nazikollaboratører anno 1940.

Forøvrig later det til at ryktet om EU-tilhengerenes død er kraftig overdrevet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor des 02, 2021 8:08 am Saklig nivå, ja.

Forholdsvis friskt å melde fra en som sidestiller norsk skatteadvokat anno 2021 med norske nazikollaboratører anno 1940.

Forøvrig later det til at ryktet om EU-tilhengerenes død er kraftig overdrevet.
Hvor i all verden er det du mener jeg trekker paralleller til nazikollaboratører? Greit nok at dette er et anonymt forum, men det får da være grenser i forhold til å komme med feilaktige påstander?

Ellers så ser jeg du blander sammen EU tilhengere med de som sier de er positive til EØS avtalen? Sikker bare lest feil? Eller skjønner du ikke forskjellen?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:25 am
Hvor i all verden er det du mener jeg trekker paralleller til nazikollaboratører? Greit nok at dette er et anonymt forum, men det får da være grenser i forhold til å komme med feilaktige påstander?

Ellers så ser jeg du blander sammen EU tilhengere med de som sier de er positive til EØS avtalen? Sikker bare lest feil? Eller skjønner du ikke forskjellen?
Så beleilig at du allerede har glemt hva du skrev i dette forum her for et par måneder siden. Ble bare litt ivrig, kanskje ?

Bilde

Nei, jeg mener økt oppslutning for EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor des 02, 2021 10:32 am
newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:25 am
Hvor i all verden er det du mener jeg trekker paralleller til nazikollaboratører? Greit nok at dette er et anonymt forum, men det får da være grenser i forhold til å komme med feilaktige påstander?

Ellers så ser jeg du blander sammen EU tilhengere med de som sier de er positive til EØS avtalen? Sikker bare lest feil? Eller skjønner du ikke forskjellen?
Så beleilig at du allerede har glemt hva du skrev i dette forum her for et par måneder siden. Ble bare litt ivrig, kanskje ?

http://hf.titansable.com/images/b/b0/Newsflash_01.JPG

Nei, jeg mener økt oppslutning for EU.
Nei, den står jeg for. Jeg trodde du mente denne tråden.

Ellers så ser jeg du fremdeles blander oppslutning om EØS med EU tilhengere.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:33 am
Nei, den står jeg for. Jeg trodde du mente denne tråden.

Ellers så ser jeg du fremdeles blander oppslutning om EØS med EU tilhengere.
Du vil ikke se på ja-grafen for EU-barometeret ?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

I tillfelle noen ser dårlig, så kommer det et OK bilde her:

Bilde

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor des 02, 2021 10:44 am I tillfelle noen ser dårlig, så kommer det et OK bilde her:

http://hf.titansable.com/images/a/af/EU ... s_2021.JPG
Som sagt, en utdøende rase. Under 30 % oppslutning. Og slik har det vært lenge...

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:50 am
Som sagt, en utdøende rase. Under 30 % oppslutning. Og slik har det vært lenge...
Pussig måte å tolke en graf på.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor des 02, 2021 10:53 am
newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:50 am
Som sagt, en utdøende rase. Under 30 % oppslutning. Og slik har det vært lenge...
Pussig måte å tolke en graf på.
Ha hvordan du får denne grafen til å bli at den norske befolkningen ønsker EU medlemskap er for meg en gåte..?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:54 am
Ha hvordan du får denne grafen til å bli at den norske befolkningen ønsker EU medlemskap er for meg en gåte..?
Flott stråmann, pyntet til fest i Felleskjøpet-dress.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor des 02, 2021 10:56 am Flott stråmann, pyntet til fest i Felleskjøpet-dress.
Så var det dette med saklighet da vet du...

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 11:02 am
Så var det dette med saklighet da vet du...
Så var det dette med leseevnen da, vet du..

bobjim41
Innlegg: 238

Legg inn av bobjim41 »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:54 am
Boccherini skrev: tor des 02, 2021 10:53 am
newsflash skrev: tor des 02, 2021 10:50 am
Som sagt, en utdøende rase. Under 30 % oppslutning. Og slik har det vært lenge...
Pussig måte å tolke en graf på.
Ha hvordan du får denne grafen til å bli at den norske befolkningen ønsker EU medlemskap er for meg en gåte..?
Jeg kan hjelpe deg litt :)

Boccherini skriver at oppslutningen om EU medlemskap er ØKENDE..Og legger med en graf som viser at den er gått fra rundt 15% ca 2010, til rundt 30% nå... Når oppslutningen er gått fra 15% til 30%, har den da sunket, eller har den økt? Denne bør du klare.

Ikke på noe tidspunkt har han skrevet at det er flertall for EU medlemskap i den norske befolkningen, så hvorfor du påstår at han har skrevet det er for meg en gåte....?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

bobjim41 skrev: tor des 02, 2021 11:03 am Jeg kan hjelpe deg litt :)

Boccherini skriver at oppslutningen om EU medlemskap er ØKENDE..Og legger med en graf som viser at den er gått fra rundt 15% ca 2010, til rundt 30% nå... Når oppslutningen er gått fra 15% til 30%, har den da sunket, eller har den økt? Denne bør du klare.

Ikke på noe tidspunkt har han skrevet at det er flertall for EU medlemskap i den norske befolkningen, så hvorfor du påstår at han har skrevet det er for meg en gåte....?
Men da er en vel kreativ når en setter nullpunktet, grafen går 20 år tilbake i tid, da var det betydelig flere som ønsket EU medlemskap. Det var til og med et tidspunkt at det var et flertall som ønsket det...

Nå er det et klart flertall mot EU medlemskap. Og har vært det svært lenge.

bobjim41
Innlegg: 238

Legg inn av bobjim41 »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 11:40 am
bobjim41 skrev: tor des 02, 2021 11:03 am Jeg kan hjelpe deg litt :)

Boccherini skriver at oppslutningen om EU medlemskap er ØKENDE..Og legger med en graf som viser at den er gått fra rundt 15% ca 2010, til rundt 30% nå... Når oppslutningen er gått fra 15% til 30%, har den da sunket, eller har den økt? Denne bør du klare.

Ikke på noe tidspunkt har han skrevet at det er flertall for EU medlemskap i den norske befolkningen, så hvorfor du påstår at han har skrevet det er for meg en gåte....?
Men da er en vel kreativ når en setter nullpunktet, grafen går 20 år tilbake i tid, da var det betydelig flere som ønsket EU medlemskap. Det var til og med et tidspunkt at det var et flertall som ønsket det...

Nå er det et klart flertall mot EU medlemskap. Og har vært det svært lenge.
Så du mener man skal se denne grafen i 20 års perspektiv og konkludere med at oppslutningen om EU er synkende, og at EU tilhengere er en utdøende rase, og se helt bort fra et oppslutningen er doblet de siste 10 år? Dette er riktig bruk av statistikk mener du?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

bobjim41 skrev: tor des 02, 2021 12:02 pm
Så du mener man skal se denne grafen i 20 års perspektiv og konkludere med at oppslutningen om EU er synkende, og at EU tilhengere er en utdøende rase, og se helt bort fra et oppslutningen er doblet de siste 10 år? Dette er riktig bruk av statistikk mener du?
Ja.

Definitivt riktigere enn å ta økende oppslutning om EØS til inntekt for at flertallet egentlig ønsker EU medlemskap, som altså var utgangspunktet her.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 12:08 pm
bobjim41 skrev: tor des 02, 2021 12:02 pm
Så du mener man skal se denne grafen i 20 års perspektiv og konkludere med at oppslutningen om EU er synkende, og at EU tilhengere er en utdøende rase, og se helt bort fra et oppslutningen er doblet de siste 10 år? Dette er riktig bruk av statistikk mener du?
Ja.

Definitivt riktigere enn å ta økende oppslutning om EØS til inntekt for at flertallet egentlig ønsker EU medlemskap, som altså var utgangspunktet her.
Der hengte du bjella på katta.
Dagens leder i Klassekampen er avdekkende for hva som har skjedd for å oppnå dagens situasjon med høye priser, og for så vidt også bakgrunnen for opprettelsen av EU, og hvordan systemet brukes:
https://klassekampen.no/utgave/2021-12-02/leder

"Elektrosjokk
LEDERBjørgulv Braanen

Elektrosjokket som nå rammer forbrukerne og industrien, viser at kraftbransjens argumenter for å bygge stadig flere utenlandskabler og knytte Norge tettere til det europeiske energimarkedet har vært villedende og tilslørende. Analytikere og bransjefolk har i årevis forsøkt å overbevise et skeptisk publikum om at utenlandskablene ville ha marginal betydning for prisene. Nå står analytikerne, kraftselskapene, Energi Norge og toppene i NVE, Statkraft og Statnett med buksene nede. Det er ikke et vakkert syn. De har ikke snakket sant. De har ført folk bak lyset.
Da den store utbyggingen av vannkrafta startet på slutten av 1800-tallet, var Norge avhengig av import av kull fra utlandet. Nasjonale strateger var opptatt av å utnytte krafta som en konkurransefordel for norsk industri. Det etablerte prinsippet for prising var selvkost. De lave prisene for kraftkrevende industri la grunnlaget for selskaper som Hydro, Elkem, Norske Skog og Orkla. Elektrisitet ble sett på som et samfunnsgode og som en del av distrikts- og industripolitikken. I dag er krafta omgjort til en kilde til overskudd for kraftselskapene – fullstendig løsrevet fra forbrukerne og industriens behov.
Nå er det på tide å snakke sant og ikke fortsette med skuespillet, som vi seinest så i Debatten på NRK, der olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) serverte det vanlige mambo-jambo om at utenlandskablene er bygget av hensyn til forsyningssikkerheten, til tross for at den er ivaretatt for lenge siden i det nordiske kraftmarkedet. Eksportkablene er bygget for å øke kraftselskapenes overskudd og fungerer som mektige hevarmer for å innføre europeiske strømpriser i Norge. Når kraftmarkedet i EU i tillegg er dysfunksjonelt, med nedbygging av atomkraft, komplikasjoner med Nord Stream 2 fra Russland og økt avhengighet av sol- og vindkraft uten balansekraft, kan det bli full nedsmelting. Nå setter vinteren inn for alvor, og land forsøker å sikre energiforsyningen til egne innbyggere. Hvis krisa blir altoverskyggende, kan alt skje. Ingen land kan akseptere at folk fryser i hjel fordi de ikke har råd til strømregningen."

Europeiske politikere har opprettet EU for at en egnet krets grådige mennesker skal kunne melke befolkningen økonomisk, systemene blir lagt tilrette for det gjennom lovverket.
Norske politikere har vedtatt at Norge skal være tilknyttet disse systemene, slik at melkingen også foregår i Norge.
Mediene driver tilsløring og er avgjørende for å hindre folkets innflytelse.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

hauge23 skrev: tor des 02, 2021 1:38 pm Da den store utbyggingen av vannkrafta startet på slutten av 1800-tallet, var Norge avhengig av import av kull fra utlandet.
Roy Andersen som tok for seg Norge under den første verdenskrigen, høyaktualisert et viktig motiv for utbyggingen av vannkraften som tiltok for alvor i mellomkrigstiden, og som Ap hadde arbeidet meget knallhardt med å fullføre i 1950-1980; nemlig fare for energikollaps med etterfølgende økonomiske og humanitære konsekvenser ved å gjøre seg for avhengig av import fra fremmedmakter. I vinteren 1917-18 og vinteren 1918-1919 hadde britene og deretter spesielt amerikanerne som den gang var komplett sympatiløst selv for sine venner, redusert eksporten av kull og koks til et minimum, slik at sosial nød, forfrysning og dyrtid oppstå. Allerede den gang var elektrokraften blitt vitalt for det norske samfunnet.

Fram til 1990-tallet var energiuavhengighet meget sterkt vektlagt. Så kom 1968-generasjonen som overtok i tiden mellom 2000 og 2010, og disse vist seg å være sterkt kunnskapsløst og dårlig innforstått med de langvarige minnene i det politiske livet. Kraftbransjen var ikke lenge statens folk, de hadde som et resultat av frislippet siden 1991 og deretter konkurransetilretteleggelsen etter århundreskiftet blitt for selvstendig og frikoblet fra sine overherrene som enten lot seg føres bak lyset eller sluttet seg til dem. En grådighetskultur som har gjort kraftbransjen korrupt eller nærmere grensen mot åpen korrupsjon, hadde oppstått. I de siste fem år var det et voksende antall bekymringsfulle episoder som viser at kraftbransjen var i ferd med å bli uetisk og kapitalistisk, og det er blitt klart at mangel på politiske vilje for å regulere denne bransjen hadde blitt farefullt.

Denne energiuavhengigheten er nå borte. Altfor mye eksporteres bort uten å ta seg bryet om å beskytte sitt egne samfunn som fikk en kraftig blowback ved å bli ført for nær et altfor stort, kostbart og uforutsigbart marked. Dette var underveis i mange siden siden Stoltenbergs tid, men Solberg fjernet alle bremseklossene.

Dagens EU er ikke dette unionstilhengerne hadde forestilt seg for tretti år siden da de første tankene om en europeisk union begynte å manifestere seg.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Varulv2468 skrev: tor des 02, 2021 3:14 pm
hauge23 skrev: tor des 02, 2021 1:38 pm Da den store utbyggingen av vannkrafta startet på slutten av 1800-tallet, var Norge avhengig av import av kull fra utlandet.
Roy Andersen som tok for seg Norge under den første verdenskrigen, høyaktualisert et viktig motiv for utbyggingen av vannkraften som tiltok for alvor i mellomkrigstiden, og som Ap hadde arbeidet meget knallhardt med å fullføre i 1950-1980; nemlig fare for energikollaps med etterfølgende økonomiske og humanitære konsekvenser ved å gjøre seg for avhengig av import fra fremmedmakter. I vinteren 1917-18 og vinteren 1918-1919 hadde britene og deretter spesielt amerikanerne som den gang var komplett sympatiløst selv for sine venner, redusert eksporten av kull og koks til et minimum, slik at sosial nød, forfrysning og dyrtid oppstå. Allerede den gang var elektrokraften blitt vitalt for det norske samfunnet.

Fram til 1990-tallet var energiuavhengighet meget sterkt vektlagt. Så kom 1968-generasjonen som overtok i tiden mellom 2000 og 2010, og disse vist seg å være sterkt kunnskapsløst og dårlig innforstått med de langvarige minnene i det politiske livet. Kraftbransjen var ikke lenge statens folk, de hadde som et resultat av frislippet siden 1991 og deretter konkurransetilretteleggelsen etter århundreskiftet blitt for selvstendig og frikoblet fra sine overherrene som enten lot seg føres bak lyset eller sluttet seg til dem. En grådighetskultur som har gjort kraftbransjen korrupt eller nærmere grensen mot åpen korrupsjon, hadde oppstått. I de siste fem år var det et voksende antall bekymringsfulle episoder som viser at kraftbransjen var i ferd med å bli uetisk og kapitalistisk, og det er blitt klart at mangel på politiske vilje for å regulere denne bransjen hadde blitt farefullt.

Denne energiuavhengigheten er nå borte. Altfor mye eksporteres bort uten å ta seg bryet om å beskytte sitt egne samfunn som fikk en kraftig blowback ved å bli ført for nær et altfor stort, kostbart og uforutsigbart marked. Dette var underveis i mange siden siden Stoltenbergs tid, men Solberg fjernet alle bremseklossene.

Dagens EU er ikke dette unionstilhengerne hadde forestilt seg for tretti år siden da de første tankene om en europeisk union begynte å manifestere seg.
Etter krigen var norske politikere opptatte av å bygge landet opp igjen, hvor man tok hensyn til innbyggernes behov. På den tid var vi vel nærmest reelt demokrati. Etterhvert ble politikerne mere oppmerksomme på å bygge posisjoner/karriere for seg selv, hvor man også falt for ideen om et felles Europa. Siden det er svært uensartede forhold i Europa på mange områder (f.eks mens det er 19 minusgrader i Kautokeino er det samtidig 19 plussgrader i Aten, for å sitere professor Peter Ørebech i dagens Klassekampen) ble følgelig hensynet til innbyggerne prioritert lavt når norske politikere ønsket å sitte på med EU-toget. Denne lave prioriteten har blitt stadig lavere i takt med implementeringen av EU-direktiv i norsk rett.
Makt- og Demokratiutredningen fra 2003 konkluderte allerede den gang med at demokratiet i Norge forvitrer. Snart 20 år senere står det nok langt dårligere til, innbyggerne kommer ikke i posisjon for å få innflytelse på denne utviklingen så lenge politikerne og media ønsker den. Disse ønsker ikke å miste makten de har tilegnet seg. Håpet for Norge ligger i at de ville prisene på strøm har knekt tålmodigheten til fagbevegelsen, som bebuder aksjoner i tiden som kommer. Makten må tilbake til Norge, her er det mye å rydde opp i.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Varulv2468 skrev: tor des 02, 2021 3:14 pm Dagens EU er ikke dette unionstilhengerne hadde forestilt seg for tretti år siden da de første tankene om en europeisk union begynte å manifestere seg.
Nja, jeg vil faktisk si at dagens EU er temmelig likt det ledende føderalister så for seg.

Men EU er nok verre enn det den mest pessimistiske nei-mann forestilte seg i 1994.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 7:09 pm
Varulv2468 skrev: tor des 02, 2021 3:14 pm Dagens EU er ikke dette unionstilhengerne hadde forestilt seg for tretti år siden da de første tankene om en europeisk union begynte å manifestere seg.
Nja, jeg vil faktisk si at dagens EU er temmelig likt det ledende føderalister så for seg.

Men EU er nok verre enn det den mest pessimistiske nei-mann forestilte seg i 1994.
Da EU-avstemningen fant sted, var det ment at det skulle være en balanse mellom nasjonalstatens rettigheter og unionens felleskapsmekanismene, dette opphørt etter Eurokrisen og Hellaskrisen da EU sto foran et valg, å løse opp og fortsette med et roligere tempo eller å stramme og opptrappe føderaliseringsambisjonene på bekostning av tilpasningsevnen. "Føderalisering" var ikke-eksisterende, da man forestilt seg en økonomiskpolitisk union som over tid skulle utvikle seg inn i en føderasjon. Derfor EU istedenfor EF, ordet føderasjon var for provoserende, ettersom en union forestilles å være noe løsere, hvor medlemstaten vil ha større selvstendighet og dermed større suverenitetshevdelse.

Slik har det ikke gått; da EU begynte å oppstå i de første årene mot aktiviteten i 1999, var nyliberalismen ikke fremherskende, Frankrike var for eksempel underlagt en forskjellig doktrine (og dette satt franskmennene tilbake, slik at EU-misnøyen er meget sterk der i dag, mange følt de tapt på å bli værende i EU) EU var ment å være en europeisk union, ikke en global skuespillscene for å fremme nyliberalistiske ideer på økonomifeltet og nasjonalødeleggende globalisme. Da idealistene deriblant Koht og Mitterand gikk bort, erstattes de av en ny generasjon som vist seg å være småkorrupt som Chirac og Schröder - de var barn av den økonomiske liberaliseringen i slutten på 1970-tallet. For hver generasjon som overta, jo mer korrupsjon få man, forretningsstanden eller finansvirksomheten og embetsvesenet hadde blitt ført for nær hverandre.

Dermed begynte norske politikerne som mer og mer bli preget av globalisme og nyliberalisme, å sikte mot EU gjennom EØS og begynte å neglisjere sine forpliktelsene og deretter arbeide for tettere integrering enn hva det norske folket tillatt, venstresiden var mindre tilbøyelig enn høyresiden som går altfor sterkt ut, da disse aldri lagt skjult på sitt ønske om EU-medlemskap uansett hva folket mente. Og ironisk nok var forholdene omvendt innenfor EU, men siden 2000 hadde etter hvert bare ytterpartiene blitt alene om sin EU-motstand eller om mer realisme i forholdet til EU. Hele sentrumet forgiftes - i alle land over hele Europa. Råkapitalismen har blitt regelen for EU-folk som for hver år som går, opplever større forklaringsproblemer i møte med voksende skepsis.

EU støttes av disse som vil ha det enkelt. Om men dette utebli og tilværelsen forvanskes, vil EU-tilliten stuper. Vi ser dette i Storbritannia selv om mange ment Brexit var en idiothandling (og det var riktig, Klovn-Boris gjort alt galt), og mange forskrekkes over dette som hendt, derfor ser vi voksende rådvillhet som bare svekke EU fra innsiden. Det har blitt observert at mens Norge vil ikke gjøre motstand, har medlemstatene kunne sette seg mot EU med hell som sett med Polen og Ungarn, og deretter Sverige omkring strøm i det siste.

Energikrisen griper helt inn til hjerterøttene i EU, tilliten mot politikerne er synkende og mange har begynte å innse at drømmen om den europeiske unionen har blitt et mareritt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Varulv2468 skrev: tor des 02, 2021 9:27 pm Da EU-avstemningen fant sted, var det ment at det skulle være en balanse mellom nasjonalstatens rettigheter og unionens felleskapsmekanismene, dette opphørt etter Eurokrisen og Hellaskrisen da EU sto foran et valg, å løse opp og fortsette med et roligere tempo eller å stramme og opptrappe føderaliseringsambisjonene på bekostning av tilpasningsevnen. "Føderalisering" var ikke-eksisterende, da man forestilt seg en økonomiskpolitisk union som over tid skulle utvikle seg inn i en føderasjon. Derfor EU istedenfor EF, ordet føderasjon var for provoserende, ettersom en union forestilles å være noe løsere, hvor medlemstaten vil ha større selvstendighet og dermed større suverenitetshevdelse.

Slik har det ikke gått; da EU begynte å oppstå i de første årene mot aktiviteten i 1999, var nyliberalismen ikke fremherskende, Frankrike var for eksempel underlagt en forskjellig doktrine (og dette satt franskmennene tilbake, slik at EU-misnøyen er meget sterk der i dag, mange følt de tapt på å bli værende i EU) EU var ment å være en europeisk union, ikke en global skuespillscene for å fremme nyliberalistiske ideer på økonomifeltet og nasjonalødeleggende globalisme. Da idealistene deriblant Koht og Mitterand gikk bort, erstattes de av en ny generasjon som vist seg å være småkorrupt som Chirac og Schröder - de var barn av den økonomiske liberaliseringen i slutten på 1970-tallet. For hver generasjon som overta, jo mer korrupsjon få man, forretningsstanden eller finansvirksomheten og embetsvesenet hadde blitt ført for nær hverandre.

Dermed begynte norske politikerne som mer og mer bli preget av globalisme og nyliberalisme, å sikte mot EU gjennom EØS og begynte å neglisjere sine forpliktelsene og deretter arbeide for tettere integrering enn hva det norske folket tillatt, venstresiden var mindre tilbøyelig enn høyresiden som går altfor sterkt ut, da disse aldri lagt skjult på sitt ønske om EU-medlemskap uansett hva folket mente. Og ironisk nok var forholdene omvendt innenfor EU, men siden 2000 hadde etter hvert bare ytterpartiene blitt alene om sin EU-motstand eller om mer realisme i forholdet til EU. Hele sentrumet forgiftes - i alle land over hele Europa. Råkapitalismen har blitt regelen for EU-folk som for hver år som går, opplever større forklaringsproblemer i møte med voksende skepsis.

EU støttes av disse som vil ha det enkelt. Om men dette utebli og tilværelsen forvanskes, vil EU-tilliten stuper. Vi ser dette i Storbritannia selv om mange ment Brexit var en idiothandling (og det var riktig, Klovn-Boris gjort alt galt), og mange forskrekkes over dette som hendt, derfor ser vi voksende rådvillhet som bare svekke EU fra innsiden. Det har blitt observert at mens Norge vil ikke gjøre motstand, har medlemstatene kunne sette seg mot EU med hell som sett med Polen og Ungarn, og deretter Sverige omkring strøm i det siste.

Energikrisen griper helt inn til hjerterøttene i EU, tilliten mot politikerne er synkende og mange har begynte å innse at drømmen om den europeiske unionen har blitt et mareritt.
Vel, allerede i Maastricht-traktaten så kunne en se hvilken retning det bar. Her var det mål om felles myntenhet, felles utenrikspolitikk, opprettelsen av Den europeiske sentralbanken og en hadde et åpent mål om å skape en stadig tettere union. Så tegnene på at EU skulle utvikle seg i den retningen en har i dag lå åpent i dagen, selv om en benektet at målet var dagens EU.

Men du har rett i at nyliberalismen var mindre fremtredende tidlig 90-tall. Ikke så en hvilken måte globaliseringen skulle ramme vestlige land heller, med utflagging av industrien og et forbruk drevet av billig import i fra østen.

Brexit var et symptom på den avmakten befolkningen i Europa føler ovenfor det eurokratiet som har utviklet seg. Jeg håper på en fredelig oppløsning av EU, og tilbake til et handelssamarbeid. Men jeg frykter det er for sent.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

newsflash skrev: tor des 02, 2021 9:59 pm Vel, allerede i Maastricht-traktaten så kunne en se hvilken retning det bar. Her var det mål om felles myntenhet, felles utenrikspolitikk, opprettelsen av Den europeiske sentralbanken og en hadde et åpent mål om å skape en stadig tettere union. Så tegnene på at EU skulle utvikle seg i den retningen en har i dag lå åpent i dagen, selv om en benektet at målet var dagens EU.

Men du har rett i at nyliberalismen var mindre fremtredende tidlig 90-tall. Ikke så en hvilken måte globaliseringen skulle ramme vestlige land heller, med utflagging av industrien og et forbruk drevet av billig import i fra østen.

Brexit var et symptom på den avmakten befolkningen i Europa føler ovenfor det eurokratiet som har utviklet seg. Jeg håper på en fredelig oppløsning av EU, og tilbake til et handelssamarbeid. Men jeg frykter det er for sent.
Da vil EU går opp i flammer. Øst-Europa med unntak av Baltikum innser nå at EU ikke er så fint som de hadde ventet, Polen, Tsjekkia, Ungarn, Romania og Bulgaria er på kant med resten av EU omkring innvandringsproblemet som siden 2015 hadde gitt høyreekstreme ytterpartier en boom som nå kan utløse en Frexit - det er valg i Frankrike i det neste året der Macron er lite populært. Dessuten hadde avgrunnen mellom Tyskland og smålandene blitt for stor, utkontrakteringen til den tyske økonomien hadde blitt en øvelse i selvskading.

Da jeg lest Maastrichttraktaten for første gang, var jeg slått av sterk tvil fordi felles myntenhet fortoner å være urealistisk (som Eurokrisen bevist, og en vedvarende ubalanse fortsetter i dag mellom nord og sør), selv om en felles utenrikspolitikk høres forlokkende - som Iran-saken nå har mer eller mindre effektivt lagt død. Ideen den gang var at det skulle være høy toleranse for avvikene innenfor unionen, men så kom globalismen med unitariske ideer som underminerte nasjonalidentitet og utløste identitetskrise. Man hadde ikke sett for seg et fullstendig frislipp. Lastebilbransjen er et godt eksempel, norske lastebilsjåfører fant seg utkonkurrert av sine utenlandske som lever på slavelønn - sosial dumping har blitt selve drivstoffet for EU, noe som fulgt til meget alvorlige konsekvenser under pandemien og Brexit.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: søn nov 28, 2021 3:17 pm Guri Melby tar til orde for å åpne for en ny EU-avstemning her til lands.

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... ap-det-bes

Hun skal ha for å forsøke å vekke debatten, tiden er overmoden for at vi debatterer Norges tilknytning til EU.

Men her går ikke skillelinjene langs ja eller nei til EU. Det er et klart flertall mot EU medlemskap. Og har vært det lenge. Skillelinjene går langs ja eller nei til EØS. Og da må en få alle alternativ på bordet, inkludert en handelsavtale.

Det er ikke slik Melby forsøker å fremstille det, at det kun er EU medlemskap som er alternativet til EØS.
Ja, nå gjenstår bare at vi får felles landbruks- og fiskeriregelverk med EU, for da mister vi inntekter av eksport av fisk, samt at landbruket blir nedlagt og vi er avhengig av å kjøpe mat fra andre land. Det vil nok få prisene til å følge prisene på strøm.
Det viktigste for de som ønsker å ødelegge Norge, er å kvitte seg med makt, les AP, Høyre, Frp, Krf, Venstre og MDG.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»