Idrettsgallaen 2021

Svar
Kjetil-e

Idrettsgallaen 2021

Legg inn av Kjetil-e »

Ja da nærmer vi oss årets slutt og man kan jo begynne å tenke hvem som får de forskjellige prisene på idrettsgallaen.

Det er en pris jeg ser som svært sikker og det er årets lag. Den kan umulig gå til noen annen enn Mol/Sørum i sandvolleyball.

Så har vi årets mannlige. I et hvert annet år så ville Casper Ruud vært en soleklar kandidat. Men jeg tror nok at denne stikker Warholm av med. Med en fantastisk verdensrekord og OL gull er det vel helt umulig å komme utenom han. Selv om Jacobs OL gull og var en fantastisk prestasjon tror jeg Warholms verdensrekord kommer til å bikke prisen til han.

Årets kvinnelige tror jeg blir Johaug.

Årets gjennombrudd her tror jeg det kommer til å stå mellom Denis Hauger og Sturla Holm Lægereid. Vannskelig å si hvem av dem. Men vil bli svært overrasket hvis ikke en av de får prisen.

Tror at Eivind Henriksen stikker av med årets forbilde. Birgitt Skarstein blir kvinnelige parautøver. Og han sprinteren blir mannelige parautøver.

Tror at årets trener står mellom Gjert og Leif.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Warholm/Alnes tar nok rent bord. Ganske utrolig at det neppe blir pris på Ingebrigtsens i år. Warholm har ingenting mer det er mulig å oppnå/prestere, Jakob måtte nok ha satt v-rek ila. sesongen for å ha hatt en sjanse.

Men veldig artig at man kommet i en situasjon hvor man har et slikt «luksusproblem».

lund

Legg inn av lund »

Ruud er nok på en sterk fjerdeplass etter Warholm, Ingebrigtsen og Haaland.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: tor okt 07, 2021 5:35 pm Ruud er nok på en sterk fjerdeplass etter Warholm, Ingebrigtsen og Haaland.
Ruud bør være langt forran Haaland, det eneste han har vunnet er den tyske cupen. Ruud står idag som den mestvinnende på ATP touren i 2021. Og har nå vunnet både på grus og hardcourt. Men ja Warholm og Ingebrigtsen kommer helt klart før han.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: tor okt 07, 2021 5:35 pm Ruud er nok på en sterk fjerdeplass etter Warholm, Ingebrigtsen og Haaland.
Vel nå nettopp gikk Ruud til semifinalen i ATP Sluttspillet. Skulle han vinne den turneringen vil jeg påstå at han er helt på linje med Karsten og Jacob.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Kjetil-e skrev: fre nov 19, 2021 5:10 pm
lund skrev: tor okt 07, 2021 5:35 pm Ruud er nok på en sterk fjerdeplass etter Warholm, Ingebrigtsen og Haaland.
Vel nå nettopp gikk Ruud til semifinalen i ATP Sluttspillet. Skulle han vinne den turneringen vil jeg påstå at han er helt på linje med Karsten og Jacob.
Det kan du si. Men sannsynligheten for å både vinne en semi og finale er svært liten. En helt annen motstand enn i de to kampene han nå har vunnet. Men uansett temmelig ufattelig med en nordmann i semien i ATP-sluttspillet.

BioDex

Legg inn av BioDex »

lund skrev: tor okt 07, 2021 5:35 pm Ruud er nok på en sterk fjerdeplass etter Warholm, Ingebrigtsen og Haaland.
Vil nå påstå at han er på en klar 3. plass, med Hovland på 4de. Det er vel liten tvil om at Warholm vinner årets utøver, og jeg venter også i spenning på om han får prisen som verdens beste friidrettsutøver, noe han fortjener og burde få.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Kjetil-e skrev: man okt 04, 2021 11:14 pm
Årets gjennombrudd her tror jeg det kommer til å stå mellom Denis Hauger og Sturla Holm Lægereid. Vannskelig å si hvem av dem. Men vil bli svært overrasket hvis ikke en av de får prisen.
Aldri i verden om Hauger vinner denne, vi i nisselandet Norge forguder jo idrettsprestasjoner med ski på beina.

Exes

Legg inn av Exes »

Kan ikke skjønne at Hauger skal kunne konkurrere med Holm Lægreid. Sistnevnte var best i verden, tross alt "bare" Formel 3 Hauger har vunnet.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Kjetil-e skrev: tor okt 07, 2021 10:22 pm
lund skrev: tor okt 07, 2021 5:35 pm Ruud er nok på en sterk fjerdeplass etter Warholm, Ingebrigtsen og Haaland.
Ruud bør være langt forran Haaland, det eneste han har vunnet er den tyske cupen. Ruud står idag som den mestvinnende på ATP touren i 2021. Og har nå vunnet både på grus og hardcourt. Men ja Warholm og Ingebrigtsen kommer helt klart før han.
Haaland ble også toppscorer i Champions League. Nettopp kåret til 11. beste fotballspilleren i verden. Ganske heftig det også.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Exes skrev: tir des 07, 2021 9:46 am Kan ikke skjønne at Hauger skal kunne konkurrere med Holm Lægreid. Sistnevnte var best i verden, tross alt "bare" Formel 3 Hauger har vunnet.
Tror du undervurderer hele Formel-sirkuset rimelig greit.

lund

Legg inn av lund »

Wiggum skrev: tir des 07, 2021 9:50 am
Kjetil-e skrev: tor okt 07, 2021 10:22 pm
lund skrev: tor okt 07, 2021 5:35 pm Ruud er nok på en sterk fjerdeplass etter Warholm, Ingebrigtsen og Haaland.
Ruud bør være langt forran Haaland, det eneste han har vunnet er den tyske cupen. Ruud står idag som den mestvinnende på ATP touren i 2021. Og har nå vunnet både på grus og hardcourt. Men ja Warholm og Ingebrigtsen kommer helt klart før han.
Haaland ble også toppscorer i Champions League. Nettopp kåret til 11. beste fotballspilleren i verden. Ganske heftig det også.
Haaland er selvsagt topp tre. Umulig å argumentere for noe annet.

Exes

Legg inn av Exes »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 9:54 am
Exes skrev: tir des 07, 2021 9:46 am Kan ikke skjønne at Hauger skal kunne konkurrere med Holm Lægreid. Sistnevnte var best i verden, tross alt "bare" Formel 3 Hauger har vunnet.
Tror du undervurderer hele Formel-sirkuset rimelig greit.
Vi er nok heller bare veldig uenig i hvordan man skal sammenligne idrettsprestasjoner mot hverandre.
Men Hauger har vunnet formelsportens tredje høyeste nivå slik jeg forstår det. Kan ikke skjønne hvordan det er sammenlignbart med å være verdens beste i en idrett.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Exes skrev: tir des 07, 2021 10:39 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 9:54 am
Exes skrev: tir des 07, 2021 9:46 am Kan ikke skjønne at Hauger skal kunne konkurrere med Holm Lægreid. Sistnevnte var best i verden, tross alt "bare" Formel 3 Hauger har vunnet.
Tror du undervurderer hele Formel-sirkuset rimelig greit.
Vi er nok heller bare veldig uenig i hvordan man skal sammenligne idrettsprestasjoner mot hverandre.
Men Hauger har vunnet formelsportens tredje høyeste nivå slik jeg forstår det. Kan ikke skjønne hvordan det er sammenlignbart med å være verdens beste i en idrett.
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 10:41 am
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.
Det betyr ikke at Hauger relativt sett er en bedre idrettsutøver enn Lægreid. Å være den beste på nivå 3 i en sport er dårligere enn å være den beste på nivå 1 i en langt mindre idrett.

Exes

Legg inn av Exes »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 10:41 am
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.
Hvordan vurderer man dette? Antall tv-seere? Antall aktive utøvere?

Exes

Legg inn av Exes »

KongOlav2 skrev: tir des 07, 2021 10:42 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 10:41 am
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.
Det betyr ikke at Hauger relativt sett er en bedre idrettsutøver enn Lægreid. Å være den beste på nivå 3 i en sport er dårligere enn å være den beste på nivå 1 i en langt mindre idrett.
Akkurat! Jeg har aldri fattet hvorfor Mats Zuccarello har vært så høyt oppe på listene på kåringene over Norges beste idrettsutøvere. Han har vel knapt noensinne vært blant verdens 100 beste hockeyspillere.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Exes skrev: tir des 07, 2021 10:43 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 10:41 am
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.
Hvordan vurderer man dette? Antall tv-seere? Antall aktive utøvere?
Det kan jeg ikke svare på. Men jeg er ganske sikker på nåløyet for å bli god i Formel1-2-3 er vesentlig vanskeligere enn å bli god i skiskyting/langrenn.

Uten sammenligning for øvrig ser jeg at Lægreid har 48K følgere på Instagram, mens Hauger har 86K. Det sier noe om størrelsen på idretten de presenterer, og det er ganske mye for en nokså "ukjent" nordmann.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 11:38 am
Exes skrev: tir des 07, 2021 10:43 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 10:41 am
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.
Hvordan vurderer man dette? Antall tv-seere? Antall aktive utøvere?
Det kan jeg ikke svare på. Men jeg er ganske sikker på nåløyet for å bli god i Formel1-2-3 er vesentlig vanskeligere enn å bli god i skiskyting/langrenn.

Uten sammenligning for øvrig ser jeg at Lægreid har 48K følgere på Instagram, mens Hauger har 86K. Det sier noe om størrelsen på idretten de presenterer, og det er ganske mye for en nokså "ukjent" nordmann.
Du spekulerer. Idrettsgallaen kan selvfølgelig ikke spekulere, og bør se utelukkende på resultater i de forskjellige idrettene. Utrolig mange nordmenn som ikke klarer å verdsette det vi gjør på vinteren. Dennis Hauger er langt unna noe pris på årets idrettsgalla.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Exes skrev: tir des 07, 2021 10:39 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 9:54 am
Exes skrev: tir des 07, 2021 9:46 am Kan ikke skjønne at Hauger skal kunne konkurrere med Holm Lægreid. Sistnevnte var best i verden, tross alt "bare" Formel 3 Hauger har vunnet.
Tror du undervurderer hele Formel-sirkuset rimelig greit.
Vi er nok heller bare veldig uenig i hvordan man skal sammenligne idrettsprestasjoner mot hverandre.
Men Hauger har vunnet formelsportens tredje høyeste nivå slik jeg forstår det. Kan ikke skjønne hvordan det er sammenlignbart med å være verdens beste i en idrett.
Ja, det er jo helt åpenbart. Nivået i Formel 3 er nok veldig bra, men det holder ikke til pris på Idrettsgallaen. Lægreid bør vinne basert på kriteriene.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 11:38 am
Exes skrev: tir des 07, 2021 10:43 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 10:41 am
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.
Hvordan vurderer man dette? Antall tv-seere? Antall aktive utøvere?
Det kan jeg ikke svare på. Men jeg er ganske sikker på nåløyet for å bli god i Formel1-2-3 er vesentlig vanskeligere enn å bli god i skiskyting/langrenn.

Uten sammenligning for øvrig ser jeg at Lægreid har 48K følgere på Instagram, mens Hauger har 86K. Det sier noe om størrelsen på idretten de presenterer, og det er ganske mye for en nokså "ukjent" nordmann.
Det er merkelig at du setter likhetstegn mellom Formel 1 og Formel 3.

Formel 1-sirkuset er formidabelt og hadde Norge hatt en mann med her ville han vært en stor kandidat til mange priser.

Men Formel 3 er noen nivåer under og selv om prestasjonen er stor så er den neppe bedre enn en fire ganger verdensmester i skiskyting.

At det bare er i Norge man setter pris på skiskyting er forøvrig helt feil. Marte Olsbu Røiseland ble i 2020 av den franske storavisen L'Équipe kåret til årest kvinnelige utøver. Uansett idrettsgren.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir des 07, 2021 12:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Exes

Legg inn av Exes »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 11:38 am
Det kan jeg ikke svare på. Men jeg er ganske sikker på nåløyet for å bli god i Formel1-2-3 er vesentlig vanskeligere enn å bli god i skiskyting/langrenn.

Uten sammenligning for øvrig ser jeg at Lægreid har 48K følgere på Instagram, mens Hauger har 86K. Det sier noe om størrelsen på idretten de presenterer, og det er ganske mye for en nokså "ukjent" nordmann.
Er vel ikke noe tvil om at nåløyet, spesielt for å komme seg inn i Formel 1, er mye høyere enn i langrenn/skiskyting. Men det har også økonomiske årsaker og ikke kun sportslig. Og så er det i realiteten umulig å si om Lewis Hamilton relativt sett er en bedre idrettsutøver enn Klæbo. Så det vil jo bare bli personlige meninger uansett.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

oddvar_kjempebra skrev: tir des 07, 2021 11:59 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 11:38 am
Exes skrev: tir des 07, 2021 10:43 am
Hvordan vurderer man dette? Antall tv-seere? Antall aktive utøvere?
Det kan jeg ikke svare på. Men jeg er ganske sikker på nåløyet for å bli god i Formel1-2-3 er vesentlig vanskeligere enn å bli god i skiskyting/langrenn.

Uten sammenligning for øvrig ser jeg at Lægreid har 48K følgere på Instagram, mens Hauger har 86K. Det sier noe om størrelsen på idretten de presenterer, og det er ganske mye for en nokså "ukjent" nordmann.
Det er merkelig at du setter likhetstegn mellom Formel 1 og Formel 3.

Formel 1-sirkuset er formidabelt og hadde Norge hatt en mann med her ville han vært en stor kandidat til mange priser.

Men Formel 3 er noen nivåer under og selv om prestasjonen er stor så er den neppe bedre enn en fire ganger verdensmester i skiskyting.

At det bare er i Norge man setter pris på skiskyting er forvørig helt feil. Marte Olsbu Røiseland ble i 2020 av den franske storavisen L'Équipe kåret til årest kvinnelige utøver. Uansett idrettsgren.
Gløym det
Sist redigert av Intervallhall den tir des 07, 2021 12:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Exes skrev: tir des 07, 2021 10:46 am Akkurat! Jeg har aldri fattet hvorfor Mats Zuccarello har vært så høyt oppe på listene på kåringene over Norges beste idrettsutøvere. Han har vel knapt noensinne vært blant verdens 100 beste hockeyspillere.
Synes man må legge litt vekt på norske tradisjoner i idrettene og hvor lett/normalt det er for nordmenn å hevde seg. De fleste norske som har fått prøve seg i NHL får maks noen sesonger eller blir sendt ned på farmerlaget. Zucca har for lengst blitt tidenes beste norske hockeyspiller og var f.eks ganske sentral på Rangers som i 13/14 gikk til Stanley Cup-finale.

Zucca har aldri vunnet Årets Mannlige-prisen og knapt vært nominert men har flere ganger full fortjent gått til topps i ''Årets lagspiller''. Den prisen er naturligvis forbeholdt Haaland de neste 15 årene..

Number4

Legg inn av Number4 »

Marte vant nå i 21.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det er forøvrig et helt utrolig idrettsår vi har bak oss.

Sebastian Foss Solevåg verdensmester i slalom.
Therese Johaug med fire gull i VM i langrenn.
Sturla Holm Lægreid med fire gull i VM i skiskyting.
Tiril Eckhoff med fire gull i VM i skiskyting

Magnus Carlsen forsvarer (høyst sannsynlig) sin VM-tittel og regnes av mange som tidenes beste sjakkspiller.
Sandvolly-gutta vinner OL og EM.
Kristian Blumenfeldt vinner OL i triathlon og verdensserien. Pluss en rekke andre prestisjetunge løp.

Christian Ruud er inne på topp 10 på ATP-rangeringen og kommer til semifinalen i sluttspillet.
Viktor Hovland er nummer 7 på verdensrankingen i golf, har vunnet flere store turneringer og spilte Ryder Cup.

Erling Braut Haaland blir topscorer i Champions League og er rangert som verdens 11. beste spiller (på tross av skader som holdt ham utenfor en stund). Han er også sannsynligvis den spilleren (sammen med Mbappé) som har høyeste markedsverdi av samtlige spillere i verden.

Jakob Ingebrigtsen blir olympisk mester på 1500 på olympisk rekord (og europarekord). Har i tillegg råsterke løp på 3000 meter og 5000 meter (europarekord).

Likevel er det ingen av disse som er favoritt til årets navn. Det er det Karsten Warholm som er med sitt OL-gull og vanvittige verdensrekord. I tillegg satte han jo verdensrekord også før OL.

For et land med bare 5 millioner innbyggere er dette nesten ikke til å forstå.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir des 07, 2021 12:25 pm, redigert 4 ganger totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 11:38 am Det kan jeg ikke svare på. Men jeg er ganske sikker på nåløyet for å bli god i Formel1-2-3 er vesentlig vanskeligere enn å bli god i skiskyting/langrenn.

Uten sammenligning for øvrig ser jeg at Lægreid har 48K følgere på Instagram, mens Hauger har 86K. Det sier noe om størrelsen på idretten de presenterer, og det er ganske mye for en nokså "ukjent" nordmann.
Formel 3 er nivå 3 i formelkjøring. Det er på ingen måte gitt at det er vanskeligere å vinne der enn å vinne VM-gull i skiskyting.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Exes skrev: tir des 07, 2021 12:04 pm
lsklars skrev: tir des 07, 2021 11:38 am
Det kan jeg ikke svare på. Men jeg er ganske sikker på nåløyet for å bli god i Formel1-2-3 er vesentlig vanskeligere enn å bli god i skiskyting/langrenn.

Uten sammenligning for øvrig ser jeg at Lægreid har 48K følgere på Instagram, mens Hauger har 86K. Det sier noe om størrelsen på idretten de presenterer, og det er ganske mye for en nokså "ukjent" nordmann.
Er vel ikke noe tvil om at nåløyet, spesielt for å komme seg inn i Formel 1, er mye høyere enn i langrenn/skiskyting. Men det har også økonomiske årsaker og ikke kun sportslig. Og så er det i realiteten umulig å si om Lewis Hamilton relativt sett er en bedre idrettsutøver enn Klæbo. Så det vil jo bare bli personlige meninger uansett.
Nå har jo ikke Hauger kommet seg gjennom det nåløyet ennå så hvorfor dette sammenlignes skjønner jeg ikke.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Det Dennis Hauger gjorde var vanvittig, og han knuste regelrett teamkameratene sine. Men Holm Lægreid er årets nykommer. Det er noe annet å prestere på absolutt topp i sin idrett.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

oddvar_kjempebra skrev: tir des 07, 2021 12:19 pm Det er forøvrig et helt utrolig idrettsår vi har bak oss.

Sebastian Foss Solevåg verdensmester i slalom.
Therese Johaug med fire gull i VM i langrenn.
Sturla Holm Lægreid med fire gull i VM i skiskyting.
Tiril Eckhoff med fire gull i VM i skiskyting

Magnus Carlsen forsvarer (høyst sannsynlig) sin VM-tittel og regnes av mange som tidenes beste sjakkspiller.
Sandvolly-gutta vinner OL og EM.
Kristian Blumenfeldt vinner OL i triathlon og verdensserien. Pluss en rekke andre prestisjetunge løp.

Christian Ruud er inne på topp 10 på ATP-rangeringen og kommer til semifinalen i sluttspillet.
Viktor Hovland er nummer 7 på verdensrankingen i golf, har vunnet flere store turneringer og spilte Ryder Cup.

Erling Braut Haaland blir topscorer i Champions League og er rangert som verdens 11. beste spiller (på tross av skader som holdt ham utenfor en stund). Han er også sannsynligvis den spilleren (sammen med Mbappé) som har høyeste markedsverdi av samtlige spillere i verden.

Jakob Ingebrigtsen blir olympisk mester på 1500 på olympisk rekord (og europarekord). Har i tillegg råsterke løp på 3000 meter og 5000 meter (europarekord).

Likevel er det ingen av disse som er favoritt til årets navn. Det er det Karsten Warholm som er med sitt OL-gull og vanvittige verdensrekord. I tillegg satte han jo verdensrekord også før OL.

For et land med bare 5 millioner innbyggere er dette nesten ikke til å forstå.
Og da er ikke Jarl Magnus Riiber nevnt. Har ikke vært dårligere enn nummer 2 i de rennene han har deltatt i, kg må regnes som en av tidenes vintersportsutøvere. Får ufortjent lite oppmerksomhet i Norge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»