Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet
Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet
Veldig bra å høre igjen låter som ikke er spilt på en del år.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Skiva Emotional (1985) har gått en del i det siste, og vokser seg litt for hver gjennomgang. Umulig å si om det er noe bedre eller verre, enn hans tidligere/senere 80-talls skiver, for har vel kun den supertøffe Der Kommisar samt Rock Me Amadeus å gå ut ifra. Så moro å finne et par andre Falco favoritter.
Mannen var jo vanvittig tøff, og bare dukker opp av et hav med søplesekker (tror jeg var innom tidlig 80-talls videoer og dette med en konstant bruk av dører som smelles igjen, vann som blir slengt i ansiktet på artistene, flaggveiving og ikke minst gjenbruk av masse tilfeldige søplesekker), da som en middelaldersk hallik, og der mange ville nok sett latterlige ut, fremstår han som en av de kuleste og mest selvsikre kara på kloden.
The Sound of Musik (1985)
Godt mulig at ikke alle er like glad i musikken, men videoene hans var nå hvert fall aldri kjedelige.
Mannen var jo vanvittig tøff, og bare dukker opp av et hav med søplesekker (tror jeg var innom tidlig 80-talls videoer og dette med en konstant bruk av dører som smelles igjen, vann som blir slengt i ansiktet på artistene, flaggveiving og ikke minst gjenbruk av masse tilfeldige søplesekker), da som en middelaldersk hallik, og der mange ville nok sett latterlige ut, fremstår han som en av de kuleste og mest selvsikre kara på kloden.
The Sound of Musik (1985)
Godt mulig at ikke alle er like glad i musikken, men videoene hans var nå hvert fall aldri kjedelige.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Var faktisk ikke klar over at det fantes flere versjoner av denne tøffe Devo låta, men definitivt ei som får i gang blodpumpa og videoene til begge artister, var jo ofte såpass energiske at en må jo ha nærmest følt seg utkjørt, som om en hadde vært innom gymmen, etter å ha sett den spretne Toni Basil, hoppe og sprette rundt i et par knappe 2 minutter.
Toni Basil - Be Stiff
Devo - Be Stiff
Toni Basil - Be Stiff
Devo - Be Stiff
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Rart det med drømmer, og siste nettene har man knapt huska særlig av hva som har hendt (mulig en må øke litt med større mengder av Gifflar utskeielser fremover, ettersom de virker å gi mest igjen) men det med å drømme musikk eller enkelte sanger, har faktisk skjedd ved flere anledninger, og denne erke typiske 80-talls hiten fra The Blow Monkeys, har i hop med flotte Corinne Bohrer (dama til Zed eller Bobcat Goldtwait i Politiskolen 4) hengt seg godt igjen i drømmeland:
It Doesn't Have to Be This Way (1986)
Herlig feel-good låt, der gir meg litt lysten i å se igjen de 4 første Police Academy filmene igjen, spesielt film nummer 2 og 4, der står nok igjen som favorittene.
It Doesn't Have to Be This Way (1986)
Herlig feel-good låt, der gir meg litt lysten i å se igjen de 4 første Police Academy filmene igjen, spesielt film nummer 2 og 4, der står nok igjen som favorittene.
Interessant, kan ikke si jeg har noe forhold til Blow Monkeys, men her er den største hiten deres fra 1986
Fun Fact:
denne låta var originalen til "Ghostbusters". Ray Parker Jr stjal rett og slett melodien og lagde sin egen versjon som ble Ghostbusters. Dette ble avslørt ganske nylig.
Her er begge to, sammenlign selv
denne låta var originalen til "Ghostbusters". Ray Parker Jr stjal rett og slett melodien og lagde sin egen versjon som ble Ghostbusters. Dette ble avslørt ganske nylig.
Her er begge to, sammenlign selv
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Hørte gjennom skiva til Huey Lewis and the News (fra hvor nevnte låt er fra) og ja, likheten er jo ikke til å unngå, men tror vel det ble gjort opp litt "diskre" for mange år siden, ettersom folk kan da umulig ha unngått å kjent igjen melodien fra originalen og "remaken". Uansett, to fengende og kule 80-talls låter, der Ray Parkers er nok den som gir meg mest igjen, grunnet nostalgi. Men klart, litt nedtur var det jo, å finne ut mye, mye senere, at den hadde "lånt" tungt fra en annen sang, men ja, begge parter ble vel sikkert fornøyd til slutt, vil jeg tro.startelver skrev: ↑lør des 11, 2021 12:09 pm Fun Fact:
denne låta var originalen til "Ghostbusters". Ray Parker Jr stjal rett og slett melodien og lagde sin egen versjon som ble Ghostbusters. Dette ble avslørt ganske nylig.
Angående Ghostbusters. Nå er det jo en ny film ute (ingen planer om å se, for øyeblikket), men savner litt den tiden, der kommende storfilmer, nærmest garantert hadde minst 1 eller 2 svære hits som solid promotering i ukene, tiden før premieren, og tenker litt da som:
Guns N' Roses - You Could Be Mine (1991)
U2 - Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me (1995)
Tina Turner - Golden Eye (1995)
Will Smith - Men in Black (1997)
Om man var i tvil om en skulle se filmen før, var alt det borte vekk, etter å ha sett/hørt gjennom disse musikkvideoene.
Ja merkelig det, hvor er det blitt av de store filmmusikk-hitsa? Er det blitt såpass kommersialisert at artistene ikke gidder eller blir forespurt. Aner ikke.
Må jukse litt for 90-tallet
Må få klemme inn Dum Dum Boys fra 1989
- Sammen med Green Day fra 1994
Må få klemme inn Dum Dum Boys fra 1989
- Sammen med Green Day fra 1994
The fish is at one pound, Mr.Scooter, and six for five pounds for the ladies.
https://youtu.be/ETSl8gWsFZ0
Det var originalen, så deltok han i x faktor og det ble laget diverse videoer.
https://youtu.be/G_miGclPFGs
I dag mimrer vi litt over Big Country, det skotske bandet som fikk sitt gjennombrudd på tidlig 80-tall.
En av de beste gitaristene ever på den tiden ifølge mange var Stuart Adamson (tok selvmord i 2001) . Ble kalt for den nye Jimmy Hendrix.
Gjennombruddslåta var Fields of Fire (1983)
En av de beste gitaristene ever på den tiden ifølge mange var Stuart Adamson (tok selvmord i 2001) . Ble kalt for den nye Jimmy Hendrix.
Gjennombruddslåta var Fields of Fire (1983)
De kutta ut den legendariske introen til låtens musikkvideo?
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Hyggelig overraskelse, når filmer benytter seg av litt mindre kjente hits fra artister/band, og gjør det på en måte der passer utmerket til scenen/handlingen, og ikke bare er enda et overspilt "pause innslag" av svære hits som går sånn ellers nærmest 24/7, på radio og tv.
Alltid likt denne låta, helt siden man først hørte Riptide (1985). Men virker som en av disse som aldri maktet å følge opp suksessen til skivas monsterhit, Addicted to Love.
Uansett, moro å høre den bli godt brukt i thrilleren The Bedroom Window (1987), hvor en iskald seriemorder virker å ha en ting for "hyperaktive" jenter, og nevnte låt går igjen i et par heftige dansescener:
Alltid likt denne låta, helt siden man først hørte Riptide (1985). Men virker som en av disse som aldri maktet å følge opp suksessen til skivas monsterhit, Addicted to Love.
Uansett, moro å høre den bli godt brukt i thrilleren The Bedroom Window (1987), hvor en iskald seriemorder virker å ha en ting for "hyperaktive" jenter, og nevnte låt går igjen i et par heftige dansescener:
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
En annen catchy og mulig litt mer hyperaktiv låt fra samme periode, men en der kanskje hadde blitt litt vel aktiv, om den skulle ha blitt inkludert i stedet for nevnte Robert Palmer låt i The Bedroom Window.
Thomas Dolby ja, var et lite geni han på 80-tallet. Her er den originale musikkvideoen som visstnok vant en del priser for originalitet/effekter.
Og oppfølgeren Radio Silence
Og oppfølgeren Radio Silence
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Ja, Dolby gikk virkelig gradene på tampen av 70-tallet og tidlig 80-tallet. Da først som studio/gjeste musiker, der ville medføre til at rockeband som Foreigner og Def Leppard virkelig fikk opp øya for synthen og dens mange unike muligheter, og hvor det varme og nydelige synth-riffet på Foreigners monsterballade, Waiting for a Girl Like, var klassisk Dolby.startelver skrev: ↑tir jan 04, 2022 9:59 pm Thomas Dolby ja, var et lite geni han på 80-tallet. Her er den originale musikkvideoen som visstnok vant en del priser for originalitet/effekter.
Og oppfølgeren Radio Silence
Han skrev vel også hiter for New wave artister som Lene Lovich (New Toy) og hadde visstnok Hyperactive med Michael Jackson i tankene, men det ble visst aldri noe av. Likevel, Jackson ble fan, og endte opp med at de to fant tonen i Neverland villaen, og inntrykket i etterkant, var vel at Thomas virket å nyte større suksess over i Amerika, enn i hjemlandet. Kanskje noe med at hans mer funky og varme synthpop, falt mer i smak (slik gikk det jo også med en del andre britiske synthband på den tiden) hos amerikanerne, enn de mer typiske "kjølige" synthpop artistene.
Setter debuten hans Golden Age of Wireless (1982) som et av synthpopens fineste stunder.
Variasjon, varme og masse melodiøse låter, nesten litt synd at de to største hitene (She Blinded Me With Science og One Our Submarines) ikke er med på albumet, annet enn bonus spor. Ville vært bænkers 10/10 om de var så.
Klart, for mange er han igjen kanskje best kjent som produsent og musiker i hop med Prefab Sprout og skivene Steve McQueen (1985), From Langley Park to Memphis (1988) og Jordan: The Comeback (1990).
Var vel også innom filmverden (tror han bosatte seg i Hollywood i en lengre tid), både som komponist, men også skuespiller. Husker han gjorde en artig jobb som skurk, i den latterlige skrekk-komedie Rock-ula, der også søte Toni Basil dukket opp.
Angående filmmusikk, likte jeg også godt låtene han skrev for floppen Howard the Duck (1986).
Vel, snakka meg bort nok nå.
Moro at du posta originalvideo til Hyperactive, ettersom en kun har funnet "baklengs" versjonene på Youtube. Sikkert for å unngå trøbbel rundt rettigheter og frykt for å bli tatt ned osv.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Ja, da er det ikke så rart. Men likevel, ser jo at datoen for opplastingen er datert tilbake til 2009, og kan banne på at den videoen var nærmest umulig å spore opp i veldig lang tid (altså originalen), og slik har det vært med mange andre 80-talls musikkvideoer, der forsvinner plutselig, og så mange år senere er dem tilbake.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Dæven. 20 år (mer eller mindre) siden denne gikk til topps på VG-Lista 20 i vinter 2002, og ble opptakten til en ny sterk dominans fra tyske Scooter, hvor high pitched smurfevokal, sampling av gamle 70 og 80-talls hits, samt lynkjappe piano/happy hardcore riff gikk igjen for fullt.
Nessaja fulgte i sommeren samme året, før de fikk en hit (med samme formel til) helt på tampen av 2002 kalenderåret.
Men ingen ble like suksessfull som Ramp: The Logical Song!
En annen svær vinter hit for to tiår siden, svenske Lambretta og Bimbo:
Nessaja fulgte i sommeren samme året, før de fikk en hit (med samme formel til) helt på tampen av 2002 kalenderåret.
Men ingen ble like suksessfull som Ramp: The Logical Song!
En annen svær vinter hit for to tiår siden, svenske Lambretta og Bimbo:
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Får dra frem noe 80-talls Eurythmics, siden en nettopp har vært innom ei best of skive, og synes de leverte imponerende mye bra singler, men de albumene (3 stykk) en har vært gjennom, har dessverre vært litt for ujamne, og hvor muligens Touch (1983) er den man likte best, men selv der, var det litt for mye fyllkalk, som lå mellom de sterkere øyeblikkene.
Here Comes the Rain Again
No Fear, No Hate, No Pain (No Broken Hearts)
Here Comes the Rain Again
No Fear, No Hate, No Pain (No Broken Hearts)
"Here comes the Rain again" er en soleklar favoritt for meg fra Eurytmics, flott at du nevnte den. Ble spilt mye i min ungdom.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Vært litt nedi progrock land, siste tiden. Ikke hørt noen av Gentle Giant skivene mine, på snart 10-15 år, og tja, har fortsatt Octopus (1972) igjen, men akkurat nå, er nok Acquiring the Taste (1971) den som faller best i smak, og hvor favoritten stadig er The House, The Street, The Room, og den elleville hyllest videoen (er glad den fortsatt er oppe på Youtube) der passet utmerket i hop med musikken.
På tide med en 80-talls mix igjen, det er så mye å ta av så noen nye godbiter dukker opp hele tiden.
Et lite norsk innslag inne i dette her, One 2 Many hadde en kjempehit med Downtown i 1988. Bare A-Ha som gjorde det bedre på 80-tallet på hitlistene i Europa/Amerika.
Tilbake til the big hits , denne er en ren nytelse
Et lite norsk innslag inne i dette her, One 2 Many hadde en kjempehit med Downtown i 1988. Bare A-Ha som gjorde det bedre på 80-tallet på hitlistene i Europa/Amerika.
Tilbake til the big hits , denne er en ren nytelse
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute