Generell diskusjon om corona

Låst
Champis

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: tir des 07, 2021 7:17 pm
William_S skrev: tir des 07, 2021 7:11 pm Da er hele listen med tiltak kommet ut - dette er helt unnskyld ordet - sinnsyke tiltak.
https://www.nrk.no/norge/regjeringen-ho ... 1.15761782
Det er ikke akkurat inngripende tiltak, vanskelig å tro at det vil ha særlig effekt. Det var noe mildere enn forventet egentlig, og vil neppe stoppe kritikken om at regjeringen er passiv.

Nei, dette var ikke særlig inngripende… De mest inngripende i fredstid, utenom ved et par anledninger det siste halvannet året, men pytt sann! Og det er jo tross alt altfor få som har tatt vaksinen, og folk dævver i hopetall i gangene på sykehusene nå, så disse tiltakene var rimelig spake…

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:39 am Sterk økning. Spent på hvordan det samsvarer med antall testede.

Men økningen på 38 innlagte bare fra mandag til igår bekymrer mer..
Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.
Sykehusene under et "vanvittig" press, faktisk. Kanskje du også burde veie dine ord litt bedre? Det er 320 pasienter innlagt med korona. Dette utgjør tre prosent av alle innlagte. Hvis sykehusene er under et "vanvittig" press, så skyldes i alle fall ikke dette korona.

12dd

Legg inn av 12dd »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:57 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:39 am Sterk økning. Spent på hvordan det samsvarer med antall testede.

Men økningen på 38 innlagte bare fra mandag til igår bekymrer mer..
Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.
Sykehusene under et "vanvittig" press, faktisk. Kanskje du også burde veie dine ord litt bedre? Det er 320 pasienter innlagt med korona. Dette utgjør tre prosent av alle innlagte. Hvis sykehusene er under et "vanvittig" press, så skyldes i alle fall ikke dette korona.
En pasient er ikke en pasient.....det må du vel ha fått med deg nå. Selvsagt er de under press. De 320 krevende pasientene kommer i tillegg til alt annet, inkudert et høyt sykefravær. Hvor mye slingringsmonn tror du de opererer med til vanlig?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:57 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:39 am Sterk økning. Spent på hvordan det samsvarer med antall testede.

Men økningen på 38 innlagte bare fra mandag til igår bekymrer mer..
Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.
Sykehusene under et "vanvittig" press, faktisk. Kanskje du også burde veie dine ord litt bedre? Det er 320 pasienter innlagt med korona. Dette utgjør tre prosent av alle innlagte. Hvis sykehusene er under et "vanvittig" press, så skyldes i alle fall ikke dette korona.
Danske sykehus må skrinlegge all annen virksomhet ved 800 til 1000 innleggelser. Som kreft og livsviktige hjerteoperasjoner. Da er 320 stk faktisk et urovekkende tall mtp hvor like Danmark og Norge er befolkningsmessig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... ikke-norge

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kasike skrev: tir des 07, 2021 11:22 pm
MyWay skrev: tir des 07, 2021 10:58 pm Er det noen som kjenner noen som har hatt corona forresten? Jeg er prosjektleder i byggebransjen, så jeg vet om én polakk som vi har hatt inne. Ellers har jeg hørt fra noen, som kjenner noen, som..

Altså, er vi bombesikker på at corona er så ille som denne ressursbruken skulle tilsi?? Jeg er bare litt skeptisk.
Så korona er slett ingen spøk. Heldigvis har vi nå vaksiner som i stor grad reduserer omfanget av alvorlig sykdom og død.
Jeg vet at Mette Kalager er en rød klut for mange her inne, men hun sa noe viktig i Solvangs Debatten i går kveld. Nemlig at det er feil å si at vi ikke vet noe om korona. Vi vet en hel del. Blant annet at selv i aldersgruppen over 80 år er korona helt ufarlig for de fleste. For 80 prosent som smittes i denne aldersgruppen så er det helt uproblematisk å få covid-19. Og for yngre aldersgrupper er det ufarlig for 99.99 prosent av de som smittes.

Det er tall som det er verdt å tenke over før man krisemaksimerer sykdommen ut av alle proporsjoner.

Centrist

Legg inn av Centrist »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am
Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.

Jeg forstår absolutt frustrasjonen, men det forundrer meg at en del ikke ser at smitten nå begynner å bli en trussel mot helsevesenet og at tiltakene ikke er til å unngå. Det settes nye smitterekorder hver dag og antall innlagte med Corona øker mye. Og antall innlagte uten vaksine er langt høyere enn det prosentandelen uvaksinerte skulle tilsi om man skulle tro de som mener vaksinen ikke har noe for seg.

...de må holde avstand...
Det mangler en begrepsforståelse her, forsåvidt fra begge sider av debatten.

Hva menes med enormt press? Man vet at sykehusene kan dimensjoneres for langt flere covid-19 pasienter enn 300 ish, men at typ 1000+ vil sannsynligvis gjøre en viss skade på andre deler av helsesektoren. Man opplever jo til en viss grad utsettelse av operasjoner nå, og om dette skjer i veldig stor grad så kan ikke dette sies å være bra eller normalt.

Det legges som et grunnprinsipp at det er bedre med 300 pasienter og inngripende tiltak i befolkningen enn 1000 pasienter og mindre tiltak. Dette er ihvertfall forståelsen min. Det er noe urefleklterende med tanke på hvilke konsekvenser tiltak har. De særs viktige er de økonomiske og psykososiale effektene, men det er også viktig å ikke underminere viktigheten av Grunnloven og juridiske begrensinger.

Som sagt, det er denne begrepsavklaringen jeg savner. Her er det også naturlig å trekke inn ditt eksempel om "individets rett til frihet." Mange slenger ut dette uten noen substans av hva som menes. En typisk avklaring er at min frihet slutter der din starter, men denne har dog endel logiske kortslutninger. Et annet syn er at menneskerettighetene opererer sammen, og av og til må noen rettigheter vike for andre. Eksempelvis kan retten om helse og lignende stå over andre rettigheter i en pandemi.

Uansett, dette er en digresjon. Poenget er at man slenger ut begreper som ikke er definert og legger det som et grunnprinsipp for hele debatten. Selv ikke Guldvog ønsker i beste sendetid å avklare disse begrepene i større grad.

Til slutt så er det viktig å differensiere mellom at folk må/bør holde avstand og at myndighetene oppfordrer til det. Det å holde avstand til andre personer er unaturlig, og for næringslivet og skoler har et slikt råd store konsekvenser. Folk må gjerne holde avstand om de ønsker det, og myndighetene kan til dels oppfordre til det, men et råd som i praksis blir brukt som et påbud er svært problematisk.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

12dd skrev: ons des 08, 2021 1:01 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:57 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am

Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.
Sykehusene under et "vanvittig" press, faktisk. Kanskje du også burde veie dine ord litt bedre? Det er 320 pasienter innlagt med korona. Dette utgjør tre prosent av alle innlagte. Hvis sykehusene er under et "vanvittig" press, så skyldes i alle fall ikke dette korona.
En pasient er ikke en pasient.....det må du vel ha fått med deg nå. Selvsagt er de under press. De 320 krevende pasientene kommer i tillegg til alt annet, inkudert et høyt sykefravær. Hvor mye slingringsmonn tror du de opererer med til vanlig?
I min region er det 12 koronapasienter. På et sykehus med et pasientgrunnlag på 368 000 mennesker. Jeg tviler på at det er de 12 koronapasientene som sprenger kapasiteten. De får finne fram til løsningene som fungerte alle de andre årene der det var høysesong med influensa, RS-virus og annet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

I Norge har man ikke tall på hvor mye sykehusene tåler, men det har danskene, og jeg regner med de tallene er relativt overførbare til norske sykehus.

Fant disse tallene på VG.no:

Sundhetsstyrelsen, nabolandets svar på Helsedirektoratet, har laget en oversikt med fire scenarioer, på hvor mange intensivpasienter man kan ha før det går ut over annen kritisk drift:

Scenario A: Ved 200–400 innlagte, derav 25–50 covidpasienter på intensivavdeling, må 10–25 prosent av annen aktivitet utsettes

Scenario B: Ved 400–600 innlagte, derav 50–100 covidpasienter på intensivavdeling, må 25 prosent av annen aktivitet utsettes

Scenario C: Ved 600–800 innlagte, derav 100-150 covidpasienter på intensivavdeling, må 25–50 prosent av annen aktivitet utsettes

Scenario D: Ved 800–1000, derav 150–200 covidpasienter på intensivavdeling, må 70–100 prosent av annen aktivitet, inkludert tidskritiske operasjoner som kreft- og hjerteoperasjoner.

—————
Norge er per i dag på vei inn i fase B, med en graf som peker rett til værs.

Da må myndighetene ta grep, vi vet det er en forsinkelse på noen uker før smittetallene manifesterer seg på innleggelser. Det forteller oss at Fase B er uunngåelig, og man gjør det man kan for å unngå fase C og gud forby Fase D.


Det finnes ingen perfekt løsning der man unngår tiltak og samtidig unngår kaos på sykehusene.

Føler for å avslutte min aktivitet for kvelden med å sitere Ivar Aasen som sa det så passende med tanke på denne tiden med vaksinenekt og generell klaging:

Til lags åt alle kan ingen gjera; det er no gamalt og vil so vera. Eg tykkjer stødt, at det høver best å hjelpa den, som det trenger mest.

Og kor du bryggjar og kor du bakar, d’er alltid ein, som det ikkje smakar; og når den eine då gjerer rop, så ropar sidan den heile hop.

D’er mange nog, som vil domar vera og læ åt alt, som dei andre gjera. Og lyte finna dei rundt i kring, og sjølve gjera dei ingen ting.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:20 am med tanke på denne tiden med vaksinenekt og generell klaging
Vaksinen er frivillig. Så du kan spare deg klagingen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Bjoneroa skrev: tir des 07, 2021 10:58 pm
Det kan virke som om regjeringen vil at omikron skal brenne gjennom de neste ukene, men at de kommer med disse anbefalingene og mildere påbudene for å tilfredsstille hylekorene.
Enig med deg. Og like greit det, så jeg skjønner regjeringen jeg. Likedan Raymond som sier vi skal leve mest mulig vanlig og bruke byen, bare vi følger smittevern reglene. Vi kan da selvfølgelig ikke holde på med dette i flere år. Da kommer vi aldri tilbake til normalen.
Og man ser i en meningsmåling at de som er for mest mulig strenge tiltak er oppi Nord-Norge, selv om de har synkende smitte. Lett å være for alle tiltakene, så lenge det ikke rammer dem selv.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

pfrog567 skrev: ons des 08, 2021 4:10 am
Bjoneroa skrev: tir des 07, 2021 10:58 pm
Det kan virke som om regjeringen vil at omikron skal brenne gjennom de neste ukene, men at de kommer med disse anbefalingene og mildere påbudene for å tilfredsstille hylekorene.
Og man ser i en meningsmåling at de som er for mest mulig strenge tiltak er oppi Nord-Norge, selv om de har synkende smitte. Lett å være for alle tiltakene, så lenge det ikke rammer dem selv.
Vinteren som var, med mye snø og kulde til langt uti april, og med stengte treningssentre og sjakklubber og bare matbutikker som var åpent... det var ikke så givende, for å si det diplomatisk.

Jeg har forståelse for at noen tiltak måtte innføres, men det som ble innført var totalt overkill. Nå får vi se hva regjeringen foretar seg de kommende ukene og månedene. Jeg er ikke optimist etter å ha sett hva som utspiller seg i Østerrike, Hellas, Tyskland og Australia. Det som skjer der er tyranni og fordekt fascisme, og folket er så nedsløvet av teknologi og komfort at de er viljeløse og ute av stand til å opponere.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Solvgutt1 skrev: tir des 07, 2021 11:18 pm
Hetfield skrev: tir des 07, 2021 10:42 pm Enda en ting danskene er flinkere på i tilegg til testkapasiteten:

Men det har Danmark, som har laget scenarioer på hvor mange intensivpasienter man kan takle før det går utover annen drift. FHI etterlyser en slik modell, og skriver i sin risikorapport at «Det trengs mer objektive mål for sykehusenes kapasitet».
Så det tyder på at gjennomgått sykdom hjelper godt på flokkimmuniteten og er en vei ut av pandemien. En tryggere vei nå som vi har vaksinert så mange. Få vaksinert alle over 65 med tredje dose, og åpen opp!
--- Det gjenstår vel å se hvordan omikron påvirker gjennomgått sykdom der også..

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Solvgutt1 skrev: tir des 07, 2021 4:57 pm Norge har da hatt lange perioder med veldig få innlagte. Hva har man drevet med da? Jeg syns dette er syting. Norske sykehus har knapt har flere pasienter enn de pleier å ha. I andre land har man hatt overbelegg i nesten to sammenhengende år. Man har også sett at helsepersonell har blitt alvorlig syke, noen har sågar dødd. Men i Norge er de utslitte over noen kortvarige topper på 300.

Og hvis det er varigheten på pandemien som er så utmattende, er løsningen da å forlenge den med enda flere år? Hvor går grensen før helsearbeiderne blir utmattet neste vinter? Og vinteren etter der igjen?
Med litt velvilje kan man si at sykehusene har hatt relativt rolige perioder 2 ganger i denne pandemien, sommeren 2020 (ca. juni > september) og sommeren 2021 (ca juni > august). Uten at jeg selv vet det så tviler jeg på at det er mye tid for en allerede overbelastet institusjon for å hente seg inn i det som i de mindre rolige periodene har vært alt annet enn en normal sesong både for helsetjenesten sett under ett og individene som har stått i det. Så vidt jeg har forstått har også disse rolige periodene vært preget av grader av beredskap, tungt smittvern osv. Vi vet at stort sett hver virussesong før dette også har blitt møtt og gjennomført med for liten kapasitet og for stor byrde lagt på personalet. At det koster er lett å forstå. Men det jeg faktisk reagerer på i denne debatten er ikke hvorvidt det kan finnes argumenter for at man må akseptere at situasjonen blir tøff(ere) i en pandemi, selvfølgelig blir den det. Det er mistenkeliggjøringen ("syting") fra de som ikke selv har stått i det av alle de som står frem og sier at situasjonen er uholdbart og ikke minst de mindre relevante papirøvelsene hvor man ser på en teoretisk kapasitet målt opp mot innleggelsestallene og kategorisk avfeier problemene som meldes på det grunnlaget. Det gir kun en polarisering rundt det har vært et varslet problem i mange år og definitivt har nådd en topp nå. Jeg synes det er latterlig at vanskjøtting av helsevesenet fra politikerne våre i tiår fører oss inn i en situasjon hvor det er befolkningen som må ta støyten når krisen inntreffer, men det er der vi er nå. Så spørsmålet er hva man gjør, og hva ev. konsekvensene er av å ikke gjøre noe. For som du sier har flere land stått i dette i en verre grad enn det Norge gjør (uten at det forsvarer situasjonen i Norge på noe vis) og her er f.eks konsekvensen i Storbritannia at nesten halvparten av de som jobber med pasienter vurderer å slutte og at mange allerede har gjort det. Dette kommer også i kjølvannet av mange år med nærmest målrettet nedbygging av helsevesenet.

https://www.visibacare.com/en-gb/nhs-em ... g-leaving/

Jeg er dog enig i det siste du skriver, det er ingen god løsning å nok en gang innføre kontaktreduserende tiltak. Det er faktisk en helt forbanna elendig løsning blant annet fordi det, som du nevner, bare bremser det uungåelige. Det finnes ingen prat om exit-strategi, ingen prat om hvilken kost vi som samfunn må se oss villige til å ta for å komme ut av dette. Alt tyder på at den beste beskyttelsen kommer av vaksinasjon + infeksjon. Så den ideelle situasjonen den nærmeste tiden nå tror jeg er å sikre tredjedosen for de over 65 + en liten tidsbuffer for effekt, så åpne helt opp igjen og rett og slett sørge for at Omikron får lov å brenne gjennom befolkningen. Selvfølgelig så fort man kan være trygg på at den ikke gir mer alvorlig sykdom også i vaksinerte. Det bør man kunne mene nok om innen nyttår.

Mc_Lovin

Legg inn av Mc_Lovin »

MyWay skrev: tir des 07, 2021 10:58 pm Er det noen som kjenner noen som har hatt corona forresten? Jeg er prosjektleder i byggebransjen, så jeg vet om én polakk som vi har hatt inne. Ellers har jeg hørt fra noen, som kjenner noen, som..

Altså, er vi bombesikker på at corona er så ille som denne ressursbruken skulle tilsi?? Jeg er bare litt skeptisk.

Jeg hadde for 3 uker siden. Knapt symptomer og jobbet samtlige dager fra hjemmekontor.
Sist redigert av Mc_Lovin den ons des 08, 2021 7:17 am, redigert 3 ganger totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.

Jeg forstår absolutt frustrasjonen, men det forundrer meg at en del ikke ser at smitten nå begynner å bli en trussel mot helsevesenet og at tiltakene ikke er til å unngå. Det settes nye smitterekorder hver dag og antall innlagte med Corona øker mye. Og antall innlagte uten vaksine er langt høyere enn det prosentandelen uvaksinerte skulle tilsi om man skulle tro de som mener vaksinen ikke har noe for seg.
Individets rett til frihet er kanskje det viktigste vi har i et samfunn. Jeg ville heller levd permanent i et fritt men noe risikofylt samfunn enn i det ufritt samfunn uten risiko. Dessuten blir dette tredje (muligens lange) periode med streke begrensninger i frihet i løpet av 2 år. Det er mye og det sliter. Jeg har ikke familie og barn, men jeg har iallfall en ganske utstrakt grad av frihet i en normalsituasjon. Når denne i ganske til veldig stor grad dermed blir ribbet fra meg, så blir jeg rett og slett forbannet. Det var akseptabelt i fjor vår, på grensen sist vinter/vår, men når anser jeg det som fullstendig uakseptabelt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 7:16 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.

Jeg forstår absolutt frustrasjonen, men det forundrer meg at en del ikke ser at smitten nå begynner å bli en trussel mot helsevesenet og at tiltakene ikke er til å unngå. Det settes nye smitterekorder hver dag og antall innlagte med Corona øker mye. Og antall innlagte uten vaksine er langt høyere enn det prosentandelen uvaksinerte skulle tilsi om man skulle tro de som mener vaksinen ikke har noe for seg.
Individets rett til frihet er kanskje det viktigste vi har i et samfunn. Jeg ville heller levd permanent i et fritt men noe risikofylt samfunn enn i det ufritt samfunn uten risiko.
Du kan si dette fordi du vet at korona ikke utgjør noen risiko for deg. Hadde korona utgjort en virkelig risiko for ditt liv og din helse, så hadde du selvsagt ikke sagt og ment at friheten stod over risikoen. Hadde ebola rast gjennom befolkningen, så hadde vi alle glatt gitt fra oss friheten for å sikre eget liv. Om man er for eller mot tiltak handler nettopp om hvilken risikovurdering man gjør for seg selv og sine aller nærmeste. Mange har enda ikke skjønt at korona i dag er ufarlig for 99 prosent av befolkningen - og at de har intet å frykte hvis de skulle bli smittet. Derfor er oppslutningen om tiltak så stor som den er.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:20 am I Norge har man ikke tall på hvor mye sykehusene tåler
I et høyteknologisk, moderne og gjennomsiktig demokrati som det norske, så er det selvsagt latterlig at staten ikke har tall på hvor mye sykehusene tåler. Vi har tall for alt. Vi innfører ikke en eneste ny kreftmedisin uten at kostandene det utgjør for samfunnet er gjennomanalysert. Og så skulle vi ikke ha tall på noe så essensielt som hvor mange innlagte pasienter våre sykehus tåler. Tøv!

Downlight

Legg inn av Downlight »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 7:57 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:20 am I Norge har man ikke tall på hvor mye sykehusene tåler
I et høyteknologisk, moderne og gjennomsiktig demokrati som det norske, så er det selvsagt latterlig at staten ikke har tall på hvor mye sykehusene tåler. Vi har tall for alt. Vi innfører ikke en eneste ny kreftmedisin uten at kostandene det utgjør for samfunnet er gjennomanalysert. Og så skulle vi ikke ha tall på noe så essensielt som hvor mange innlagte pasienter våre sykehus tåler. Tøv!
Ja, rart at Helsedirektoratet ikke har gode tall for dette.
Burde være en fin jobb for byråkratiet å fremskaffe og slå i bordet med slike tall.

Som sagt på Debatten i går så finnes det ingen langsiktig plan for håndtering av f.eks. pandemier. Alt kommuniseres og styres via pressekonferanser.
Sist redigert av Downlight den ons des 08, 2021 8:27 am, redigert 2 ganger totalt.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

https://steigan.no/2021/12/norske-sykeh ... samfunnet/

Ser man bare på grafene i Folkehelseinstituttets ferske ukesrapport (uke 47), er det rett og slett vanskelig å forstå at belastningen er ekstraordinært stor nå sammenlignet med tidligere år.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Downlight skrev: ons des 08, 2021 8:23 am Ja, rart at Helsedirektoratet ikke har gode tall for dette.
Burde være en fin jobb for byråkratiet å fremskaffe og slå i bordet med slike tall.

Som sagt på Debatten i går så finnes det ingen langsiktig plan for håndtering av f.eks. pandemier. Alt kommuniseres og styres via pressekonferanser.
Og på spørsmål fra Solvang ang kapasitet i Helsevesenet så dreiv jo Guldvog og nærmest argumenterte med at denne ikke spiller noen rolle. Samme hva man gjør, så vil den sprenges i en pandemi. Implisitt betyr jo dette at fjerning av friheten til befolkningen er det eneste narrativet til Hdir. Det er mildt sagt skremmende.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

MyWay skrev: tir des 07, 2021 10:58 pm Er det noen som kjenner noen som har hatt corona forresten? Jeg er prosjektleder i byggebransjen, så jeg vet om én polakk som vi har hatt inne. Ellers har jeg hørt fra noen, som kjenner noen, som..

Altså, er vi bombesikker på at corona er så ille som denne ressursbruken skulle tilsi?? Jeg er bare litt skeptisk.
Kjenner jo mange som er smittet. Kjenner også, men litt perifert, tre som er dau. En vaksinert i 60-årene, en uvaksinert i 60-årene, og et kvinnfolk på 40, vet ikke om hun var vaksinert. Dette er i utlandet.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Kjenner heller ingen som har hatt korona. Det er jo sensasjonelt etter så lang tid.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Jeg droppet å skrive noe igår kveld, såg heller ikke pressekonferansen,. jeg orket ikke.

Men det er iallefall klart at nå lever vi i et smittevern-diktatur. Et smitteverndiktatur som er knyttet opp mot en endemic, en evigvarende trussel som Koronaviruset og covid. Som vi aldri blir kvitt før vi når en nullvisjon som er helt urealistisk. Og der vi har senket terskelen for å innføre inngripende tiltak så drastisk at man nå aldri kan vite uke for uke om man kan ha et stort selskap eller om man må sitte med bare sine nærmeste. Eller om man kan holde åpen restaurant eller må stenge pga begrensinger, eller arrangere en større samling eller må legge det til Teams. Dette er virkeligheten , dette er prisen vi betaler nå for 2 år med fullstendig underkastelse for uvitenskapelige og inngripende tiltak vi trodde var midlertidige og for alles beste. Nå har vår aksept blitt vår nye standard og det finnes knapt noen igjen med en viss innflytelse som tør å ytre seg mot dette.

Velkommen til den nye hverdagen. Glem større familieselskaper, glem konfirmasjoner, dåp, bryllup, selv begravelser. Firmafester, konferanser, konserter, normale bylørdager der man hilser , smiler og møter kjentfolk. Nå er den nye hverdagen her der vi alle skal begrense oss, vi skal alle maskere oss i offentligheten og vi skal leve og tro at dette er for vårt eget beste.

"Jeg satt helt i ro og tenkte dette var galt ,men jeg gjorde ingenting" - Det er det nok mange som må svare barnebarna når de spør om hva du gjorde i 2020-2021 når smitteverndikturet ble rullet ut.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Jeg skal ha corona i sommer. Fy faen Jeg gleder meg.
Vil helst ha Omnicron og delta ila en sommer 😍

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

MatsEn89 skrev: ons des 08, 2021 8:53 am Jeg skal ha corona i sommer. Fy faen Jeg gleder meg.
Vil helst ha Omnicron og delta ila en sommer 😍
Passer bedre å få det i januar. Januar er uansett en nitrist måned.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Enig Rex, men jeg bor hos mora mi nå, flytter tilbake i våres 😉

Mette Kalager er for øvrig en meget kul dame. Hun tok tak uti debatten mens Valen skulle ønske jeg var skarpere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 7:57 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:20 am I Norge har man ikke tall på hvor mye sykehusene tåler
I et høyteknologisk, moderne og gjennomsiktig demokrati som det norske, så er det selvsagt latterlig at staten ikke har tall på hvor mye sykehusene tåler. Vi har tall for alt. Vi innfører ikke en eneste ny kreftmedisin uten at kostandene det utgjør for samfunnet er gjennomanalysert. Og så skulle vi ikke ha tall på noe så essensielt som hvor mange innlagte pasienter våre sykehus tåler. Tøv!
Jeg er enig, de burde selvsagt hatt analyser. Og det enkelte helseforetak har selv ansvar for en slik oversikt, men noe samlet nasjonalt finnes ikke.

Skulle tro det var en smal sak.

Når det er sagt ser man fra tallene i Danmark hvor sårbart helsevesenet er for pandemier. Man skulle vel helst hatt et slags helsemessig sivilforsvar i slike situasjoner.men det er vel ikke gjennomførbart.

basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 8:53 am Jeg droppet å skrive noe igår kveld, såg heller ikke pressekonferansen,. jeg orket ikke.

Men det er iallefall klart at nå lever vi i et smittevern-diktatur. Et smitteverndiktatur som er knyttet opp mot en endemic, en evigvarende trussel som Koronaviruset og covid. Som vi aldri blir kvitt før vi når en nullvisjon som er helt urealistisk. Og der vi har senket terskelen for å innføre inngripende tiltak så drastisk at man nå aldri kan vite uke for uke om man kan ha et stort selskap eller om man må sitte med bare sine nærmeste. Eller om man kan holde åpen restaurant eller må stenge pga begrensinger, eller arrangere en større samling eller må legge det til Teams. Dette er virkeligheten , dette er prisen vi betaler nå for 2 år med fullstendig underkastelse for uvitenskapelige og inngripende tiltak vi trodde var midlertidige og for alles beste. Nå har vår aksept blitt vår nye standard og det finnes knapt noen igjen med en viss innflytelse som tør å ytre seg mot dette.

Velkommen til den nye hverdagen. Glem større familieselskaper, glem konfirmasjoner, dåp, bryllup, selv begravelser. Firmafester, konferanser, konserter, normale bylørdager der man hilser , smiler og møter kjentfolk. Nå er den nye hverdagen her der vi alle skal begrense oss, vi skal alle maskere oss i offentligheten og vi skal leve og tro at dette er for vårt eget beste.

"Jeg satt helt i ro og tenkte dette var galt ,men jeg gjorde ingenting" - Det er det nok mange som må svare barnebarna når de spør om hva du gjorde i 2020-2021 når smitteverndikturet ble rullet ut.
Spikeren på hodet. Jeg har sjeldent følt meg så resignert før som jeg gjorde i går kveld. Dette er bare ulidelig deprimerende. Det har ikke vært en god natts søvn, for å si det slik.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 7:16 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.

Jeg forstår absolutt frustrasjonen, men det forundrer meg at en del ikke ser at smitten nå begynner å bli en trussel mot helsevesenet og at tiltakene ikke er til å unngå. Det settes nye smitterekorder hver dag og antall innlagte med Corona øker mye. Og antall innlagte uten vaksine er langt høyere enn det prosentandelen uvaksinerte skulle tilsi om man skulle tro de som mener vaksinen ikke har noe for seg.
Individets rett til frihet er kanskje det viktigste vi har i et samfunn. Jeg ville heller levd permanent i et fritt men noe risikofylt samfunn enn i det ufritt samfunn uten risiko. Dessuten blir dette tredje (muligens lange) periode med streke begrensninger i frihet i løpet av 2 år. Det er mye og det sliter. Jeg har ikke familie og barn, men jeg har iallfall en ganske utstrakt grad av frihet i en normalsituasjon. Når denne i ganske til veldig stor grad dermed blir ribbet fra meg, så blir jeg rett og slett forbannet. Det var akseptabelt i fjor vår, på grensen sist vinter/vår, men når anser jeg det som fullstendig uakseptabelt.
Mulig jeg spør dumt nå, men jeg føler de restriksjonene som kom i går var mindre invaderende enn de reglene vi hadde da landet stengte ned, var det ikke det?

Det var en rekke anbefalinger som kom, men bortsett fra at man må sørge for å gå på byen litt tidligere slik at man er forsynt med alkohol ved midnatt er det jo milde tiltak de kom med.

De oppfordrer til det ene og det andre og de anbefaler at man har færre kontaktpunkt. I andre land er det langt mer tvang og kommandoer fra myndighetene.

Reaksjonene etter gårsdagen fremstår biased. Alle tiltak gjør at folk ser rødt, uten at det er så mye å ta på vei for.

Men klart, om smitten fortsetter å stige og sykehusene havner under et enda høyere press så vil nok tiltakene gå fra anbefalinger til påbud. Men per i dag er det ikke mye å irritere seg over slik jeg ser det.

fazz

Legg inn av fazz »

Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 8:53 am "Jeg satt helt i ro og tenkte dette var galt ,men jeg gjorde ingenting" - Det er det nok mange som må svare barnebarna når de spør om hva du gjorde i 2020-2021 når smitteverndikturet ble rullet ut.
Tror nok det er mer alvorlige spørsmål som må besvares først, som "hvorfor i helvette gjorde dere ikke noe med klimaet etter alle de advarslene" eller "Hvorfor kjørte dere boligmarkedet så på rævva at fremtidige generasjoner ikke lenger fikk råd til å kjøpe bolig".

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»