Støre får kalddusj av velgerne !

Svar
InternalExile

Re: Støre får kalddusj av velgerne !

Legg inn av InternalExile »

Skjønner ikke poenget med disse meningsmålinger når det er så lenge til et valg. Er det pressen som ønsker utøve sin makt over staten? Antar de fleste partier er i stand til å lodde stemningen blant velgerne selv.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Ljot skrev: tir des 07, 2021 9:04 am Regjeringen Solberg sin håndtering av corona skiller seg heller ikke nevneverdig fra hva Støre og hans gjeng driver med nå. Om noe så finner jeg den sittende regjeringen sitt foreløpige reaksjonsmønster overfor corona noe mer avmålt og tillitsvekkende.

Jeg må muligens spise de ordene i meg i ettermiddag, hvis Støre og Kjerkol velger å gå fullstendig kanakkas med nasjonale adferdsregulerende tiltak.
Ja, dette gikk jo troll i ord. Støre og Kjerkol serverte en pakke med nasjonale adferdsregulerende tiltak som kunne vært dradd ut av nesa til Solberg og Høie. Den avmålte og mer tillitvekkende tilnærmingen til corona er borte, erstattet med et frykt- og panikkbasert tiltaksregime.

Det er på siden av trådens tema, men takk skal dere faenmeg ha, riksmedier. Som har jaktet skrekkoverskrifter dradd ut av alle proporsjoner for å få klikk, publisitet og noe å fylle forsidene med. Slik har de pisket opp en meningsløs frykt i befolkningen. En befolkning som i sin tur krever handlekraft fra våre politikere. Som politikerene leverer med meningsløse, fryktbaserte tiltak som tvinger deler av næringslivet i kne og prøver å instruere oss i hvordan å oppføre oss i våre egne hjem.

God jul, medienisser og politikernisser!

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

InternalExile skrev: tir des 07, 2021 6:48 pm Skjønner ikke poenget med disse meningsmålinger når det er så lenge til et valg. Er det pressen som ønsker utøve sin makt over staten? Antar de fleste partier er i stand til å lodde stemningen blant velgerne selv.
Ja alt kunne jo være forbeholdt partiene å vite...
Nei dette er stemningsrapporter. Hvordan forholder folket seg til dagens politkk, både hva posi og opposisjon gjør og signaliserer. Pressen gjør sin jobb mtp dette.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Justice 97 skrev: tir des 07, 2021 6:41 pm
Kongemannen skrev: tir des 07, 2021 6:40 pm Støre sa jo at nå var det den vanlige manns tur. Tror nok det nok det Statsministeren mente at nå er det den Vanlige manns tur til å betale igjen .
Det Støre mente var at nå er det vanlige folks tur til å betale blodpris for strømmen.
No er det god høgrepolitikk som gjere straumen dyr.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kongemannen skrev: tir des 07, 2021 6:40 pm Støre sa jo at nå var det den vanlige manns tur. Tror nok det nok det Statsministeren mente at nå er det den Vanlige manns tur til å betale igjen .
Nå er det den vanlige manns tur til å måtte sitte med hjemmekontor igjen, kombinert med rekordhøye strømpriser*.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Chromeback skrev: tir des 07, 2021 10:51 pm
Kongemannen skrev: tir des 07, 2021 6:40 pm Støre sa jo at nå var det den vanlige manns tur. Tror nok det nok det Statsministeren mente at nå er det den Vanlige manns tur til å betale igjen .
Nå er det den vanlige manns tur til å måtte sitte med hjemmekontor igjen, kombinert med rekordhøye strømpriser*.
Greit nok det. Bare en snartur på jobben for å ta en varm dusj...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det var en tanke om at Støre ville være en bedre statsminister enn til å være opposisjonsleder og drive valgkamp, men det er mye som tyder på at det ikke stemmer. Corona-tiltakene virker å være som en diplomat har skapt som ingen er fornøyd med, jeg ser ingen som forsvarer dem - enten er de for inngripende eller for svake.

Og det skal vanskelig gjøres å håndtere strømkrisen verre enn det Støre har gjort, fra å ikke ta det på alvor til å komme med tiltak som er milevis unna å hjelpe vanlige folk. Bare det at staten tjener titalls milliarder på økte strømpriser og bare er villig til å bruke småpenger på å hjelpe noen få prosent av befolkningen er helt katastrofalt og med 4 måneder vinter igjen så kan det knuse regjeringen før den i hele tatt er i gang.

HarryH

Legg inn av HarryH »

GoingKronos skrev: ons des 08, 2021 9:59 am Og det skal vanskelig gjøres å håndtere strømkrisen verre enn det Støre har gjort, fra å ikke ta det på alvor til å komme med tiltak som er milevis unna å hjelpe vanlige folk. Bare det at staten tjener titalls milliarder på økte strømpriser og bare er villig til å bruke småpenger på å hjelpe noen få prosent av befolkningen er helt katastrofalt og med 4 måneder vinter igjen så kan det knuse regjeringen før den i hele tatt er i gang.
Noe av utfordringen for Støre i denne saken er at "vanlige folk" i Norge egentlig klarer seg ganske godt. SSB opererer med følgende tall for 2019:
- Par med barn, der yngste barn er 0-6 år; medianinntekt per husholdning 822700 kr.
- Par med barn, der yngste barn er 7-17 år; medianinntekt per husholdning 956900 kr.
For "vanlige folk" er ikke denne strømkrisen derfor noen egentlig krise, bare en irriterende ekstrakostnad som gjør at man kanskje må velge en billigere konjakk til jul, vente til neste år med å oppgradere til Tesla Model 3, eller senke ambisjonsnivået når ferieplanene legges.

Det er "uvanlige folk", de som virkelig sliter, som Støre ønsker å hjelpe gjennom økt bostøtte og 100 mill. ekstra til sosial stønad.

"Vanlige folk" er de som skriker høyest og skyver "uvanlige folk", sliterne, foran seg i håp om at Støre og Vedum skal drysse penger ut over alle, spesielt dem som bruker mest strøm.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

HarryH skrev: ons des 08, 2021 10:17 am
For "vanlige folk" er ikke denne strømkrisen derfor noen egentlig krise
Det er ikke slik at folk godtar å bli fra tatt titusener av kroner som i praksis går rett i statskassen - en kasse som er så stappfull at det har rent over for lenge siden. Støre gikk til valg på at det var vanlige folks tur og sannheten er jo at vanlige folk får det verre. En smart politiker ville jo tatt betydelige grep, det er jo slik at de kan bruke merinntektene fra prisøkningen uten at det koster staten noe. Men han er tydeligvis helt i mot det, og det er ikke lett å forstå.

HarryH

Legg inn av HarryH »

GoingKronos skrev: ons des 08, 2021 10:26 am
HarryH skrev: ons des 08, 2021 10:17 am
For "vanlige folk" er ikke denne strømkrisen derfor noen egentlig krise
Det er ikke slik at folk godtar å bli fra tatt titusener av kroner som i praksis går rett i statskassen - en kasse som er så stappfull at det har rent over for lenge siden. Støre gikk til valg på at det var vanlige folks tur og sannheten er jo at vanlige folk får det verre. En smart politiker ville jo tatt betydelige grep, det er jo slik at de kan bruke merinntektene fra prisøkningen uten at det koster staten noe. Men han er tydeligvis helt i mot det, og det er ikke lett å forstå.
Jeg tror at du har rett i din analyse. Når du skriver "smart" så tolker jeg det slik at du mener "populistisk". Politikk er jo i stor grad en popularitetskonkurranse. Støre har så langt stått prinsippfast i stormen og valgt å gjøre seg upopulær. Jeg har aldri stemt på Arbeiderpartiet, men dette står det respekt av.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Ljot skrev: tir des 07, 2021 9:04 am
Xpoolman skrev: tir des 07, 2021 8:39 am Den mest tafatte statsministeren i moderne tid får nå en real kalddusj fra velgerne.
"Mens nordmenn venter på at regjeringen skal komme med nye strømtiltak, gir velgerne statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum klar tilbakemelding om innsatsen så langt.

I Kantars desember-måling for TV 2 faller Arbeiderpartiet mest av alle partiene, med hele 3,4 prosentpoeng fra forrige måling
".

https://www.tv2.no/nyheter/14409543/

Finnes det i det hele tatt håp om at det skal komme en løsning på strømkrisen eller er det noe Nordmenn bare må leve med ?

Og pandemien avskrev jo Støre selv som over for et par måneder siden, så det er ikke så rart han ikke tar tak i den :-)
Jeg tror det er lurt å se ting litt an før man gir Støre slike merkelapper. Det er ingen åpenbar grunn til å anta at en regjering ledet av Erna Solberg ville hatt mer å slå i bordet med når det gjelder å kompensere for strømprisøkninger. Regjeringen Solberg sin håndtering av corona skiller seg heller ikke nevneverdig fra hva Støre og hans gjeng driver med nå. Om noe så finner jeg den sittende regjeringen sitt foreløpige reaksjonsmønster overfor corona noe mer avmålt og tillitsvekkende.

Jeg må muligens spise de ordene i meg i ettermiddag, hvis Støre og Kjerkol velger å gå fullstendig kanakkas med nasjonale adferdsregulerende tiltak.
Vi lever i en tid hvor myndighetene i søkkrike Norge må trå til med krisetiltak for å forhindre at folk fryser i hjel, pga feilslått politikk. Nei, det er ikke grunn til å tro at en ny Erna-regjering ville ha endret på den feilslåtte politikken vedr. energi som resulterer i kriser for befolkningen.
Støre er ikke ny i politikken, han skal selvsagt få en sjanse til å vise hva han duger til. Men vi visste fra før at, med et AP-flertall i regjering, ville han opprettholde avtalene med EU som gir oss kriser, dvs. føre Erna-politikken videre.
Norge produserer nok strøm til eget forbruk, hva er problemet?
Dersom Norge bygger en rekke vindkraftanlegg, vil det ikke løse problemene norske forbrukere har nå. Den nye kraften vil gå ut av landet, og samtidig utgjøre et lite musepiss for behovet Europa har. Skal vi få ned prisen på strøm på et rimelig nivå, må Norge ha kontroll på egen kraft. Det betyr at avtalene med EU må sies opp, og vi vet at det vil verken Erna eller Jonas.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Skulle ønske jeg kunne si att jeg er overasket men jeg er faktisk ikke det. AP har både lovet pose og sekk før valget, det er vanlige folks tur men skatten skulle ikke opp for omtrent noen.

De blir avkledd som en gjeng idioter som kommer med store loveord når mann ikke trenger å ta opp lommeboken å betale, som de skulle ha vært en gjeng med snyltere rundt middagsbordet.

Betyr det att andre partier hadde vært noe bedre, sannsynligvis ikke. Men om mann lyger i tillegg til å være fjamsehoder over sin rolle på Stortinget så fortjener mann ekstra høylytte stemmer.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Baguette skrev: ons des 08, 2021 1:35 pm Skulle ønske jeg kunne si att jeg er overasket men jeg er faktisk ikke det. AP har både lovet pose og sekk før valget, det er vanlige folks tur men skatten skulle ikke opp for omtrent noen.
At den skulle opp for folk som tjener 750 000 eller mer burde være en kjent sak. Har ikke fått med meg at noen andre får skatteøkninger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»