Langrennssesongen 2021/22

Svar
Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Troppen til Davos:

Uttatt kvinner sprint:
Falla, Maiken Caspersen – Strandbygda IL
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Skistad, Kristine Stavås – Konnerud IL - U23
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Weng, Lotta Udnes – Nes Ski
Weng, Tiril Udnes – Nes Ski

Uttatt kvinner distanse:
Fossesholm, Helene Marie – Eiker SK – U23
Haga, Ragnhild – Aasen IL
Johaug, Therese – IL Nansen
Kalvå, Anne Kjersti – Lundamo IL
Weng, Heidi – IL BUL
Østberg, Ingvild Flugstad – Gjøvik SK

Uttatt menn sprint:
Golberg, Pål – Gol IL
Helland-Larsen, Thomas – Fossum IF
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Skar, Sindre Bjørnestad – Bærums Verk og Hauger IF
Taugbøl, Håvard Solås – Lillehammer SK
Valnes, Erik – Bardufoss og Omegn IF

Uttatt menn distanse:
Amundsen, Harald Østberg – Asker SK
Holund, Hans Christer – Lyn Ski
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad – Lyn Ski
Nyenget, Martin Løwstrøm – Lillehammer SK
Røthe, Sjur – Voss IL

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Litt overraskende at Tiril Udnes Weng ikke er tatt ut til distanserennet, men hun har hatt et tøft rennprogram så langt og både Kalvå og Østberg har nok fortjent en sjanse til for å vise hva de er gode for.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

tartaglia2 skrev: man des 06, 2021 11:13 am Litt overraskende at Tiril Udnes Weng ikke er tatt ut til distanserennet, men hun har hatt et tøft rennprogram så langt og både Kalvå og Østberg har nok fortjent en sjanse til for å vise hva de er gode for.
Det er kanskje gjort en vurdering på totalbelastningen ja.

På herresiden er det logisk at Iversen står over, både på grunn av form, men også øvelsene i Davos. For egen del hadde jeg gjerne sett at Finn Hågen fikk sjansen på to øvelser som passer han så godt, men med 6 plasser så kan man jo også selvfølgelig argumentere for at han ikke er kvalifisert.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Team Ingebrigtsen skrev: man des 06, 2021 11:20 am For egen del hadde jeg gjerne sett at Finn Hågen fikk sjansen på to øvelser som passer han så godt, men med 6 plasser så kan man jo også selvfølgelig argumentere for at han ikke er kvalifisert.
Veldig vanskelig å argumentere for at Krogh ville vært kvalifisert på 15 fri selv med flere plasser. Han fikk tross alt ingen av de 10 O23-plassene til distansen på Lillehammer og er fortsatt minst 10 stykker som er foran han i den køen.

Både han og Even Northug viste på Lillehammer at de kunne forsvart en plass i Davostroppen, men greit at landslagsløperne får enda en sjanse til å overbevise i kampen om en OL-plass. Regner med både Krogh og Northug får sjansen i Dreden.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Team Ingebrigtsen skrev: man des 06, 2021 11:10 am Troppen til Davos:
Johannes den eneste som er tatt ut til to 2 renn !!

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

tartaglia2 skrev: man des 06, 2021 11:42 am Veldig vanskelig å argumentere for at Krogh ville vært kvalifisert på 15 fri selv med flere plasser. Han fikk tross alt ingen av de 10 O23-plassene til distansen på Lillehammer og er fortsatt minst 10 stykker som er foran han i den køen.

Både han og Even Northug viste på Lillehammer at de kunne forsvart en plass i Davostroppen, men greit at landslagsløperne får enda en sjanse til å overbevise i kampen om en OL-plass. Regner med både Krogh og Northug får sjansen i Dreden.
Er nok jeg som er litt nostalgisk, og tenker at gamle helter bør få en ekstra sjanse til å kvalifisere seg. Jeg mener jo det samme om Haga og IFØ. Så kan man jo diskutere om alle skal starte på likt, eller om det å ha visst at man har toppnivået skal gi en fordel. Jeg vil argumentere for det siste, har du visst toppnivå innenfor noen års tid siden, så skal du få sjansen. Men klart, med kvote på 6, så er det vanskeligere å argumentere på den måten.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Team Ingebrigtsen skrev: man des 06, 2021 12:28 pm Er nok jeg som er litt nostalgisk, og tenker at gamle helter bør få en ekstra sjanse til å kvalifisere seg. Jeg mener jo det samme om Haga og IFØ. Så kan man jo diskutere om alle skal starte på likt, eller om det å ha visst at man har toppnivået skal gi en fordel. Jeg vil argumentere for det siste, har du visst toppnivå innenfor noen års tid siden, så skal du få sjansen. Men klart, med kvote på 6, så er det vanskeligere å argumentere på den måten.
Er i prinsippet enig med deg. Problemet til Krogh er jo at de han kjemper med om plass på Davoslaget har vist omtrent det samme toppnivået som han selv. Er vel bare Klæbo som ikke har VC-pallplass eller VM-medalje på øvelsene de skal gå i Davos. Dessverre har vi ikke samme situasjon på damesiden og derfor kan Østberg tas ut på gamle meritter, mens Krogh må bli hjemme.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Det svenske laget til Davos. Regner med de stiller med Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Hansson, Lundgren og Ribom på sprinten og at Frida kun går distanserennet.

Damer
Ebba Andersson
Maja Dahlqvist
Anna Dyvik
Johanna Hagström
Moa Hansson
Frida Karlsson
Moa Lundgren
Moa Olsson
Emma Ribom

Herrar
Gustaf Berglund
Jens Burman
Jonas Eriksson
George Ersson
Calle Halfvarsson
Johan Häggström
Leo Johansson
Anton Persson
William Poromaa
Oskar Svensson
Karl-Johan Westberg

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

tartaglia2 skrev: man des 06, 2021 1:12 pm Det svenske laget til Davos. Regner med de stiller med Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Hansson, Lundgren og Ribom på sprinten og at Frida kun går distanserennet.
Og ingen Charlotte Kalla, men det var egentlig ventet. Spørsmålet er om hun er ferdig.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Spennende å se hvordan denne stjernen gjør det i sitt comeback til helgen.

https://www.expressen.se/sport/langdski ... k-i-davos/

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

sertono skrev: man des 06, 2021 1:15 pm
tartaglia2 skrev: man des 06, 2021 1:12 pm Det svenske laget til Davos. Regner med de stiller med Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Hansson, Lundgren og Ribom på sprinten og at Frida kun går distanserennet.
Og ingen Charlotte Kalla, men det var egentlig ventet. Spørsmålet er om hun er ferdig.
Hun ser veldig ferdig ut, men tør ikke avskrive henne helt så mange ganger hun har kommet tilbake tidligere. Skal visst gjøre et siste forsøk på å kvalifisere seg til OL noe som mest sannsynlig betyr at hun skal gå touren. Ser ikke at hun skal ha andre muligheter for å kvalifisere seg og hun bør nok komme topp 10 i minst 2 av etappene.

jomps

Legg inn av jomps »

sertono skrev: man des 06, 2021 1:15 pm
tartaglia2 skrev: man des 06, 2021 1:12 pm Det svenske laget til Davos. Regner med de stiller med Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Hansson, Lundgren og Ribom på sprinten og at Frida kun går distanserennet.
Og ingen Charlotte Kalla, men det var egentlig ventet. Spørsmålet er om hun er ferdig.
Jag tror att Charlotte tagit sina sista pallplatser i världscupen, nu handar det om att få till en värdig avslutning på karriären.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

tartaglia2 skrev: man des 06, 2021 1:12 pm Damer
Ebba Andersson
Maja Dahlqvist
Anna Dyvik
Johanna Hagström
Moa Hansson
Frida Karlsson
Moa Lundgren
Moa Olsson
Emma Ribom
Med 3 stykk Moa kan de nærme seg det norske hopplaget for en del år siden der 3 av 4 på laghopp het Anders.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: tir des 07, 2021 8:36 am Med 3 stykk Moa kan de nærme seg det norske hopplaget for en del år siden der 3 av 4 på laghopp het Anders.
De er ikke så oppfinnsomme med navn i Sverige. De har f.eks. denne junioren og denne seniorløperen . Hadde vært morsomt om en av de kom på landslaget.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Svenskene er veldig høyt oppe etter at Frida Karlsson "knuste" Johaug med 0,3 sekund på Lillehammer.

Så nå hevder Frida Karlsson at Johaug trenger unnskyldninger og bortforklaringer og Moa Olsson utbasunerer like godt at ALLE kan slå Johaug.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -sla-henne

Hovmod er sjelden lurt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: Hovmod er sjelden lurt.
Jeg er helt enig med deg i det. Allikevel vil jeg si at Frida Karlsson kommer til å bli den neste dronningen. Hun har stort sett alt som skal til, hun er virkelig skummel (om vi ser det fra norsk synsvinkel).

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: tir des 07, 2021 6:27 pm
Neptun skrev: Hovmod er sjelden lurt.
Jeg er helt enig med deg i det. Allikevel vil jeg si at Frida Karlsson kommer til å bli den neste dronningen. Hun har stort sett alt som skal til, hun er virkelig skummel (om vi ser det fra norsk synsvinkel).
Sannsynligvis er dette riktig.
Men da må hun vise stabilitet på høyt nivå over tid. Det gjenstår å se.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: tir des 07, 2021 8:28 pm
sertono skrev: tir des 07, 2021 6:27 pm
Neptun skrev: Hovmod er sjelden lurt.
Jeg er helt enig med deg i det. Allikevel vil jeg si at Frida Karlsson kommer til å bli den neste dronningen. Hun har stort sett alt som skal til, hun er virkelig skummel (om vi ser det fra norsk synsvinkel).
Sannsynligvis er dette riktig.
Men da må hun vise stabilitet på høyt nivå over tid. Det gjenstår å se.
Stamina, teknikk, og hun er noe av det tøffeste jeg har sett. Svenskene har her en gedigen juvel, en diamant. "bevare oss vel" er på sin plass syns jeg. Potensialet er enormt!

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Helland Larsen har blitt syk og må stå over rennene i Davos. Even Northug er hentet inn som erstatter.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: tir des 07, 2021 8:46 pm
Neptun skrev: tir des 07, 2021 8:28 pm
sertono skrev: tir des 07, 2021 6:27 pm

Jeg er helt enig med deg i det. Allikevel vil jeg si at Frida Karlsson kommer til å bli den neste dronningen. Hun har stort sett alt som skal til, hun er virkelig skummel (om vi ser det fra norsk synsvinkel).
Sannsynligvis er dette riktig.
Men da må hun vise stabilitet på høyt nivå over tid. Det gjenstår å se.
Stamina, teknikk, og hun er noe av det tøffeste jeg har sett. Svenskene har her en gedigen juvel, en diamant. "bevare oss vel" er på sin plass syns jeg. Potensialet er enormt!
Joda, men jeg vil se det derre skikkelige storløpet i mesterskap og utklasse alle andre i toppform slik Johaug gjorde i VM på 30 km i Oslo som 22 åring, før hun får dét stempelet.

Frida er i allefall favoritten til Petter Northug og Thomas Alsgaard. Spesielt sistnevnte. Han er så negativ og nedlatende til alt Johaug gjør at jeg undres på hva hun har gjort han.
Sist redigert av Neptun den tir des 07, 2021 11:14 pm, redigert 1 gang totalt.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

sertono skrev: tir des 07, 2021 8:46 pm
Neptun skrev: tir des 07, 2021 8:28 pm
sertono skrev: tir des 07, 2021 6:27 pm

Jeg er helt enig med deg i det. Allikevel vil jeg si at Frida Karlsson kommer til å bli den neste dronningen. Hun har stort sett alt som skal til, hun er virkelig skummel (om vi ser det fra norsk synsvinkel).
Sannsynligvis er dette riktig.
Men da må hun vise stabilitet på høyt nivå over tid. Det gjenstår å se.
Stamina, teknikk, og hun er noe av det tøffeste jeg har sett. Svenskene har her en gedigen juvel, en diamant. "bevare oss vel" er på sin plass syns jeg. Potensialet er enormt!
Fossesholm kommer til å bli en alvorlig konkurrent.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: Joda, men jeg se det derre skikkelige storløpet i mesterskap og utklasse alle andre i toppform slik Johaug gjorde i VM på 30 km i Oslo som 22 åring, før hun får dét stempelet.

Frida er i allefall favoritten til Petter Northug og Thomas Alsgaard. Spesielt sistnevnte. Han er så negativ og nedlatende til alt Johaug gjør at jeg undres på hva hun har gjort han.
Vanskelig å si. Uansett tror jeg neppe jeg har sett noen som er så totalt god og tøff som det Karlsson er. Og skulle det stå på spurt så vil jeg tro hun er helt ok der også. Jeg spår henne som dronning om ikke så lenge.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Intervallhall skrev: Fossesholm kommer til å bli en alvorlig konkurrent.
Det hadde vært flott, men jeg har ikke trua...

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

sertono skrev: tir des 07, 2021 11:16 pm
Intervallhall skrev: Fossesholm kommer til å bli en alvorlig konkurrent.
Det hadde vært flott, men jeg har ikke trua...
Hun ble nummer 5 på en 30 km i høyden i fjor. Det er et helt ellevilt resultat for en 19 år gammel løper. Vil rangere henne på nivå med Karlsson, da vi også vet at de norske løperne ofte utvikler seg gradvis.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: tir des 07, 2021 11:16 pm
Intervallhall skrev: Fossesholm kommer til å bli en alvorlig konkurrent.
Det hadde vært flott, men jeg har ikke trua...
Stor tro på at hun kan vinne renn og kanskje mesterskap i første rekke på 10km fri. Problemet er at de blir litt få muligheter om hun ikke blir bedre i klassisk.
Duathlon er selvsagt en mulighet, men den gås sjelden.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: Stor tro på at hun kan vinne renn og kanskje mesterskap i første rekke på 10km fri. Problemet er at de blir litt få muligheter om hun ikke blir bedre i klassisk.
Duathlon er selvsagt en mulighet, men den gås sjelden.
Hun kan vinne såklart. Men jeg snakker om dronninger. Frida Karlsson kommer til å herje. det gjør neppe Fossesholm. Ser dere virkelig ikke det kjempepotensialet denne suverenen fra Sverige går på? Ærlig talt ser jeg ingen som er i nærheten og som kan stoppe henne når Johaug finner ut at hun ikke strekker til.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Neptun skrev: tir des 07, 2021 11:28 pm Problemet er at de blir litt få muligheter om hun ikke blir bedre i klassisk.
Fossesholm vil sannsynligvis aldri bli like god i klassisk som Frida Karlsson. Det har med kroppsbygging å gjøre. I staking er det en stor fordel å være høyere og ha lengre armer.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Iseran2770 skrev: ons des 08, 2021 11:00 am
Neptun skrev: tir des 07, 2021 11:28 pm Problemet er at de blir litt få muligheter om hun ikke blir bedre i klassisk.
Fossesholm vil sannsynligvis aldri bli like god i klassisk som Frida Karlsson. Det har med kroppsbygging å gjøre. I staking er det en stor fordel å være høyere og ha lengre armer.
Ja, det er nettopp det jeg mener :)
Høyden vil bli en fysisk hindring for å vinne klassiske distanser, dvs.10 -og 30 km. Tror jeg.
Men hun er god nok i klassisk til å henge med i en skiathlon, dvs at avstanden ikke blir større enn at hun kan innhente teten og kjempe om seieren.

Tar mer enn gjerne feil, selvsagt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Skulle gjerne visst hvor mange av disse medaljene som de tror vil gå til Norge i langrennsøvelsene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Korgutt skrev: tor des 09, 2021 12:29 pm Skulle gjerne visst hvor mange av disse medaljene som de tror vil gå til Norge i langrennsøvelsene.
Det der er jo totalt useriøst av Gracenote.
Tror ikke på noe særlig bra OL etter dame-problemene i langrenn og skiskyting. I skøyter har vi heller ingen og Granerud har sluttet å kvalifisere seg til hopprenn.
Nei, toppen 10 gull. Norge er ikke hva de var inntil forrige sesong.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»