Generell diskusjon om corona

Låst
KongOlav2

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 9:09 am Mulig jeg spør dumt nå, men jeg føler de restriksjonene som kom i går var mindre invaderende enn de reglene vi hadde da landet stengte ned, var det ikke det?

Det var en rekke anbefalinger som kom, men bortsett fra at man må sørge for å gå på byen litt tidligere slik at man er forsynt med alkohol ved midnatt er det jo milde tiltak de kom med.

De oppfordrer til det ene og det andre og de anbefaler at man har færre kontaktpunkt. I andre land er det langt mer tvang og kommandoer fra myndighetene.

Reaksjonene etter gårsdagen fremstår biased. Alle tiltak gjør at folk ser rødt, uten at det er så mye å ta på vei for.

Men klart, om smitten fortsetter å stige og sykehusene havner under et enda høyere press så vil nok tiltakene gå fra anbefalinger til påbud. Men per i dag er det ikke mye å irritere seg over slik jeg ser det.
Ja, det var mindre inngripende, men det var fortsatt svært inngripende. Og de som kom får stor betydning for ganske mange. Det er ikke alle som sosialiserer på samme måte. Når det blir påtvunget hjemmekontor og absolutt alt av arrangementer/events og organisert aktivitet blir avlyst, blir hverdagen temmelig trist om du baserer din sosiale omgang på dette.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 9:09 am
KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 7:16 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.

Jeg forstår absolutt frustrasjonen, men det forundrer meg at en del ikke ser at smitten nå begynner å bli en trussel mot helsevesenet og at tiltakene ikke er til å unngå. Det settes nye smitterekorder hver dag og antall innlagte med Corona øker mye. Og antall innlagte uten vaksine er langt høyere enn det prosentandelen uvaksinerte skulle tilsi om man skulle tro de som mener vaksinen ikke har noe for seg.
Individets rett til frihet er kanskje det viktigste vi har i et samfunn. Jeg ville heller levd permanent i et fritt men noe risikofylt samfunn enn i det ufritt samfunn uten risiko. Dessuten blir dette tredje (muligens lange) periode med streke begrensninger i frihet i løpet av 2 år. Det er mye og det sliter. Jeg har ikke familie og barn, men jeg har iallfall en ganske utstrakt grad av frihet i en normalsituasjon. Når denne i ganske til veldig stor grad dermed blir ribbet fra meg, så blir jeg rett og slett forbannet. Det var akseptabelt i fjor vår, på grensen sist vinter/vår, men når anser jeg det som fullstendig uakseptabelt.
Mulig jeg spør dumt nå, men jeg føler de restriksjonene som kom i går var mindre invaderende enn de reglene vi hadde da landet stengte ned, var det ikke det?

Det var en rekke anbefalinger som kom, men bortsett fra at man må sørge for å gå på byen litt tidligere slik at man er forsynt med alkohol ved midnatt er det jo milde tiltak de kom med.

De oppfordrer til det ene og det andre og de anbefaler at man har færre kontaktpunkt. I andre land er det langt mer tvang og kommandoer fra myndighetene.

Reaksjonene etter gårsdagen fremstår biased. Alle tiltak gjør at folk ser rødt, uten at det er så mye å ta på vei for.

Men klart, om smitten fortsetter å stige og sykehusene havner under et enda høyere press så vil nok tiltakene gå fra anbefalinger til påbud. Men per i dag er det ikke mye å irritere seg over slik jeg ser det.
Mange av reaksjonene fra i går kommer jo av at det nå er kort vei til enda mer inngripende tiltak, selv om jeg er enig i at tiltakene i går var ganske milde ifht hva man forventet, i hvert fall når man har latt det synke litt inn.

Noe som igjen er til å klø seg i hodet av, ut i fra hvor skummel de prøver å gjøre Omikron. Dette ble det jo også stilt spørsmål ved i går, men man får jo aldri noen gode svar, og dette er også med på å underbygge frustrasjonen hos veldig mange.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 8:59 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 7:57 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:20 am I Norge har man ikke tall på hvor mye sykehusene tåler
I et høyteknologisk, moderne og gjennomsiktig demokrati som det norske, så er det selvsagt latterlig at staten ikke har tall på hvor mye sykehusene tåler. Vi har tall for alt. Vi innfører ikke en eneste ny kreftmedisin uten at kostandene det utgjør for samfunnet er gjennomanalysert. Og så skulle vi ikke ha tall på noe så essensielt som hvor mange innlagte pasienter våre sykehus tåler. Tøv!
Jeg er enig, de burde selvsagt hatt analyser. Og det enkelte helseforetak har selv ansvar for en slik oversikt, men noe samlet nasjonalt finnes ikke.

Skulle tro det var en smal sak.

Når det er sagt ser man fra tallene i Danmark hvor sårbart helsevesenet er for pandemier. Man skulle vel helst hatt et slags helsemessig sivilforsvar i slike situasjoner.men det er vel ikke gjennomførbart.
Her må jeg si meg enig med det som ble sagt over, hvis ikke dette finnes eller kan utarbeides på svært kort sikt står det ene og alene på viljen. Koronageneralen burde lett kunne få det på plass. Det triste med hele denne debatten er at det som faktisk betyr noe unnvikes mer eller mindre for en hver pris, nemlig diskusjonen om hva vi kan gjøre for å faktisk løse det. Ikke brannslukking, men løse det. Hva er strategien nå? For ett år siden forstod de fleste av oss at vi kjøpte tid til vaksinene, men det gjør vi ikke nå. Tredjedosen kom alt for sent, elendig av begge regjeringene. FHI ønsker en diskusjon i sommer/høst rundt dette med hvilken kost vi er villigw til å ta og en klar kommunikasjon rundt exit-strategi. Helsevesenet har klagd i mange år, hvilke grep er tatt for å løse dette? Hva gjøres nå? Hvorfor prates ikke dette om, og hvorfor er inngripende tiltak det eneste verktøyet vi tilsynelatende har? Hva er den kortsiktige planen nå, vente på at alle eldre har fått tredjedosen? Alle voksne? Jeg er der at jeg forstår helsevesenet fullt ut og mener det er et blindspor å diskutere hvorvidt de burde klappe igjen og holde ut eller faktisk har et poeng, men det fratar ikke regjeringen og helsemyndighetene fra ansvaret for å faktisk komme opp med pragmatiske løsninger som ikke er de «enkleste» på papiret - de vi har brukt siden mars 2020 og som var ment som føre var eller for å kjøpe tid. Det står til stryk.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 8:25 am
Downlight skrev: ons des 08, 2021 8:23 am Ja, rart at Helsedirektoratet ikke har gode tall for dette.
Burde være en fin jobb for byråkratiet å fremskaffe og slå i bordet med slike tall.

Som sagt på Debatten i går så finnes det ingen langsiktig plan for håndtering av f.eks. pandemier. Alt kommuniseres og styres via pressekonferanser.
Og på spørsmål fra Solvang ang kapasitet i Helsevesenet så dreiv jo Guldvog og nærmest argumenterte med at denne ikke spiller noen rolle. Samme hva man gjør, så vil den sprenges i en pandemi. Implisitt betyr jo dette at fjerning av friheten til befolkningen er det eneste narrativet til Hdir. Det er mildt sagt skremmende.
På spm. fra Kalager tolket jeg det også som at Guldvog ikke gidder å sette i verk den sterkt utvidede intensivkapasiteten heller, selv om det kan bare opprettholdes for en kort periode.

Ellers ble mye avfeid med at nå har vi omikron..

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Nå er ikke jeg verken vaksinemotstander, nødvendigvis motstander av tiltak, ei heller en konspirasjonsteoretiker. Men for meg virker det som man må være passe naiv om man innbiller seg at Støre og Co ikke klamrer seg til et slags håp om at de kan legge seg på denne linja og at det holder. Man trenger vel ikke akkurat å være et geni for å forstå at dette neppe vil være tilfellet.

At vi ikke har fått enda strengere tiltak i løpet av de neste 14 dagene virker for meg temmelig urealistisk, og det tror jeg regjeringen vet selv også. Virker for meg temmelig bevisst politikk fra regjeringen at de ønsker å fremstå mildere og mindre tiltakskåte sammenlignet med forrige regjering, men de maler seg jo fast i et hjørnet ved å vise klart og tydelig at de følger FHI og anbefalingene og tallene er jo sånn at det må jo nærmest et lite mirakel til her for at trykket på helsevesenet og tallene skal bedre seg nok i løpet av de neste ukene til at dette ikke nærmest må føre til enda mer inngripende tiltak når regjeringen først har lagt seg på den linja de har gjort.

Og det er klart at når vi nå straks har hatt 2 år med pandemi, og såpass mange er fullvaksinerte så tror jeg det er helt vanvittig naivt fra regjeringen å tro at disse anbefalingene blir fulgt opp av folket. Vi er nesten litt der hvor regjeringen enten må bestemme seg for at tiltakene er nødvendige å komme med påbud, eller bestemme seg for at de ikke er nødvendige og da kan de likeså greit fjerne anbefalingene. Nå blir det jo bare teit symbolpolitikk, som for det meste bare skaper irritasjon og friksjon mot begge motparter i samfunnet.


Hovedutfordringen med Omicron i såpass tilsynelatende fritt omløp i Norge allerede er vel at sykehusene som allerede er ved et slags bristepunkt da trolig vil havne enda mer ned i grøfta i ukene som kommer?

Selv om dødeligheten til Omicron viser seg å være lavere (bank-i-bordet) så betyr jo ikke det nødvendigvis det samme som at det ikke vil føre til at en hel masse innleggelser på intensivavdelinger rundt om i landet. Om den sprer seg såpass mye mer effektivt enn Deltavarianten som jo allerede sprer seg temmelig greit i landet fra før av til tross for høy vaksinasjonsgrad, og Omicron samtidig ser ut til å smitte og spre seg via de som allerede har vært smittet av Delta og som er fullvaksinerte så løper man jo en temmelig stor risiko her.

De sier at gjennomsnittet for de som havner på intensiven på grunn av COVID-19 ligger der i 8 dager, som er over 3x så langt tid enn gjennomsnittet på de som havner på intensiven fra før av. Her må vel håpet være at om Omicron ikke har samme dødelighet, symptomer og sånn sett ikke er like skadelig så vil tallet for Omicron være bedre sammenlignet med tallet for Delta så betyr det jo på ingen måte det at det ikke vil strømme inn med folk som følge av Omicron når vi se hvor tilsynelatende smittsom denne varianten er.

Det er vel her skoen trykker i førsteomgang, også håper man jo mRNA vaksinene viser seg å være effektive med tanke på skadeomfang også på denne nye varianten, og at den generelt sett uavhengig av vaksinestatus gir et mindre skadeomfang. Hjelper liksom ikke et presset helsevesen at vi har full blomstring av Delta fra før av, og nå ligger an til å få Omicron på toppen når man allerede er overbelastet. Det er jo gjerne en liten overlapp her også, det går jo gjerne minst en uke fra man ser utbrudd i form av smitte før man ser hva det resulterer i med tanke på innleggelser.

Her er man jo faktisk avhengig av å ha et føre-var prinsipp. Spesielt med en så smittsom variant som Omicron ser ut til å være så kan du jo ikke vente til dagen hvor helsevesenet kapitulerer før du foretar deg noe for da har du allerede garantert deg hvertfall to uker til med bråte av nye innleggelser som helsevesenet allerede ikke har kapasitet til å ta imot.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 9:13 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 9:09 am Mulig jeg spør dumt nå, men jeg føler de restriksjonene som kom i går var mindre invaderende enn de reglene vi hadde da landet stengte ned, var det ikke det?

Det var en rekke anbefalinger som kom, men bortsett fra at man må sørge for å gå på byen litt tidligere slik at man er forsynt med alkohol ved midnatt er det jo milde tiltak de kom med.

De oppfordrer til det ene og det andre og de anbefaler at man har færre kontaktpunkt. I andre land er det langt mer tvang og kommandoer fra myndighetene.

Reaksjonene etter gårsdagen fremstår biased. Alle tiltak gjør at folk ser rødt, uten at det er så mye å ta på vei for.

Men klart, om smitten fortsetter å stige og sykehusene havner under et enda høyere press så vil nok tiltakene gå fra anbefalinger til påbud. Men per i dag er det ikke mye å irritere seg over slik jeg ser det.
Ja, det var mindre inngripende, men det var fortsatt svært inngripende. Og de som kom får stor betydning for ganske mange. Det er ikke alle som sosialiserer på samme måte. Når det blir påtvunget hjemmekontor og absolutt alt av arrangementer/events og organisert aktivitet blir avlyst, blir hverdagen temmelig trist om du baserer din sosiale omgang på dette.
Ja, det vil nok bli litt mindre sosialt, men samtidig er det ikke slik at de låser døra for at man skal kunne møte folk, trene, spise, ta seg en øl osv. det de sier er at man må være mer bevisst på hvordan man gjør det for å dempe smittetrykket.

Jeg følte de strakk seg ganske langt for å ikke ha så inngripende tiltak som vi så sist runde.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

RamGuy skrev: ons des 08, 2021 9:23 am Her er man jo faktisk avhengig av å ha et føre-var prinsipp. Spesielt med en så smittsom variant som Omicron ser ut til å være så kan du jo ikke vente til dagen hvor helsevesenet kapitulerer før du foretar deg noe for da har du allerede garantert deg hvertfall to uker til med bråte av nye innleggelser som helsevesenet allerede ikke har kapasitet til å ta imot.
Etter 2 år så blir jo problemet i stor grad at man ender opp i en mer eller mindre villet situasjon hvor man egentkug ikke har så mange valg, slik som nå. Man opplever at tiltak er den eneste måten for å beskytte helsevesen og de utsatte. Men dette er jo et direkte resultat av at man har unnlagg å lage gode nok planer og ta grep tidligere i pandemien. Hvilke vurderinger ble gjort i sommer? Hvilke grep ble tatt mars-mai 2020, eller sommeren når ting faktisk var rolig, for å unngå at tiltak var eneste verktøyet vårt videre? Hvilke grep blir tatt nå for å unnåg at vi får denne "sirkelen" ut vårsesongen 2022 og ikke må gjenta den allerede høsten 2022? Det er dette som er så utrolig bekymringsverdi synes jeg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 9:27 am Ja, det vil nok bli litt mindre sosialt, men samtidig er det ikke slik at de låser døra for at man skal kunne møte folk, trene, spise, ta seg en øl osv. det de sier er at man må være mer bevisst på hvordan man gjør det for å dempe smittetrykket.

Jeg følte de strakk seg ganske langt for å ikke ha så inngripende tiltak som vi så sist runde.
Poenget er at det er ganske stor forskjell på hvordan folk sosialiserer, så en del vil merke det ekstremt hardt. Hvis man sier at normalsituasjonen er 100, vil kanskje mange ligge på 80-90 av normalen, mens andre vil gå ned til 10-20 % av normal tilværelse. Det omtrent eneste klare plusset sammenlignet med tidligere er at man kan trene organisert. Ellers er det mye av det samme.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Mulig jeg spør dumt nå, men jeg føler de restriksjonene som kom i går var mindre invaderende enn de reglene vi hadde da landet stengte ned, var det ikke det?

Det var en rekke anbefalinger som kom, men bortsett fra at man må sørge for å gå på byen litt tidligere slik at man er forsynt med alkohol ved midnatt er det jo milde tiltak de kom med.

De oppfordrer til det ene og det andre og de anbefaler at man har færre kontaktpunkt. I andre land er det langt mer tvang og kommandoer fra myndighetene.

Reaksjonene etter gårsdagen fremstår biased. Alle tiltak gjør at folk ser rødt, uten at det er så mye å ta på vei for.

Men klart, om smitten fortsetter å stige og sykehusene havner under et enda høyere press så vil nok tiltakene gå fra anbefalinger til påbud. Men per i dag er det ikke mye å irritere seg over slik jeg ser det.
Man går fra full åpning til dette med en fullvaksinert befolkning knappe 2 mnd etter folk feiret friheten med champagne. Her jeg bor var det store konserter og stappfulle utesteder i helgen som var.
Å innføre en slik nedstenging rett før jul er et stort overgrep mot egen befolkning . Og man vet av erfaring at for hver gang man innfører noe slikt så senkes terskelen for hva man kan gjøre neste gang og når man kan gjøre dette neste gang.

Dette bunner ut i en enkelt ting. Hvordan kan det gå til at 300 personer på sjukehus skal være nok til å holde 5 000 000 mennesker i restriksjoner. Som i tillegg er stort sett fullvaksinerte.

Vi vet godt at påbud ligger rett rundt hjønet og når 95 % av befolkningen aldri ville vurdert en gang å snakke høyt i sosiale lag om at nedstengingen er feil så er veien åpen for mer inngripende tiltak. Det er som den kokende frosken. Man slepper den ikke ned i det varme vannet , man varmer opp gradvis.
------------------------------------------------

Og om å ta på vei... Vi hadde planlagt et stort familieselskap. skulle endelig møte igjen tanter, onkler , søskenbarn og få være samlet. Vi bor spredt, det har kommet flere barn siste årene og vi har fått møttes sporadisk. Men ikke samlet. Endelig skulle alle få møtes, vi har til og med hatt begravelser siste året der ikke alle har fått møtes. Det var det nå slutt på. De som skulle organisere våget ikke å bryte reglene. For oss personlig så var det noe å ta på vei for og irritere seg over.
Sist redigert av Maxus5 den ons des 08, 2021 9:42 am, redigert 1 gang totalt.

eppaen

Legg inn av eppaen »

I følge VG er løsningen nå en tredje dose - så får vi se da om det skal boostes til månen eller hva det er man ser for seg.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

eppaen skrev: ons des 08, 2021 9:37 am I følge VG er løsningen nå en tredje dose - så får vi se da om det skal boostes til månen eller hva det er man ser for seg.
Det er en immunolog som tror dette, Spurkland nevnte akkurat det samme.
Når du har fått tredje dose, har du ikke bare mer antistoffer, men også antistoffer som binder bedre til nye varianter. Tredje dose ser ut til å gi deg kvalitativt bedre antistoffer som gir bredere beskyttelse, sier immunolog Fridtjof Lund-Johansen til VG.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 12:52 am
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:39 am Sterk økning. Spent på hvordan det samsvarer med antall testede.

Men økningen på 38 innlagte bare fra mandag til igår bekymrer mer..
Sykehusene er i ferd med å havne under et enormt press. Men her sitter folk og roper om grunnloven og individets rett til frihet.

Jeg forstår absolutt frustrasjonen, men det forundrer meg at en del ikke ser at smitten nå begynner å bli en trussel mot helsevesenet og at tiltakene ikke er til å unngå. Det settes nye smitterekorder hver dag og antall innlagte med Corona øker mye. Og antall innlagte uten vaksine er langt høyere enn det prosentandelen uvaksinerte skulle tilsi om man skulle tro de som mener vaksinen ikke har noe for seg.

Folk må ta vaksinen, de må holde avstand og sørge for at en så langt det lar seg gjøre ikke er med på å spre smitte.

Det å nekte å ta vaksinen på trass fordi man trodde man skulle være ferdig med Corona nå har bare én effekt: Man bidrar til at pandemien drar ut i tid.
I april i fjor var Bent Høie på NRK og sa at det norske helsevesen ved behov kunne utvide til 750 intensivplasser. I korte perioder med høyt press kunne man sågar oppgradere til 900. I Bergen har de en pandemiplan som planlegger for å behandle 100 kritisk syke pandemipasienter på en gang ved sine sykehus. Alle koronapasientene som får intensivbehandling i hele Norge dag skulle kunne behandles av Helse Bergen. I Østfold har man planlagt for oppskalering til 80 intensivplasser. Gjennom hele pandemien har det vært snakk om at "det er utrolig hva man får til når man må". Omstillingsevnen til helsevesenet har blitt hyllet.

Nå er vi der da, med 90 intensivpasienter, og stenger ned deler av samfunnet fordi helsevesenet angivelig er i ferd med å kollapse.

Løy Høie for halvannet år siden? Kanskje
Hadde han null peiling på hva han snakket om? Garantert!
Har sykehusene vært vel teoretiske og optimistiske i sine planer? Helt sikkert!

Men en må jo også være åpen for at intensivoverleger og fagforeninger faktisk smører på litt de også. Dette er jo en glitrende anledning til å få gjennomslag for ting som økt grunnbemanning, flere fulltidsjobber og høyere grunnlønn. Noe de har kjempet for i mange år! "Gi oss det vi vil ha, hvis ikke kollapser helsevesenet".

Hva har så regjeringen og helsesektoren gjort for å bedre denne kritisk lave intensivkapasiteten? Regjeringen har ikke gjort noen ting. Høie gjorde ingenting, Kjerkhol har ikke gjort noen ting. Ja, de har satt av penger til 100 nye utdanningsplasser for intensivsykepleiere i år, og 25 spesialsykepleiere neste år. Men dette er jo piss i havet for et helsevesen som er i ferd med å kollapse på 100 pandemipasienter. Ellers null, niks nada. Ingenting som tilsier at situasjonen i helsevesenet er prekær, eller i det hele tatt bekymringsverdig. Hadde man satt i gang strakstiltak ved starten av pandemien så hadde man faktisk kunnet se effektene av det i dag. Hadde man brukt 1% av de pengene vi har brukt på tiltak, så kunne man lokket ganske mange sykepleiere til å ta videreutdanningen. Istedenfor har vi i dag en lavere intensivkapasiteten enn ved starten av pandemien.

Hva har sykehusene gjort? Har de forberedt seg på en tøff vinter? Sørget for å ha planene kvesset og klare til iverksettes? Jeg vet ikke jeg, men ingenting tyder på det.

Det er det som provoserer meg. Vi har myndigheter, både politisk og byråkratisk, som lett og uten nøling stenger ned samfunnet fordi de er så bekymret for helsevesenet, men som samtidig ikke gjør noen verdens ting for å faktisk styrke dette. Det viser hvor "vanskelig" det er for dem å stenge ned. Ikke vanskeligere enn å sette av en milliard eller to til å ruste opp kapasiteten. Alt tyder på at planen er å la sykehusene drive med samme kapasitet som før, og så heller stenge ned hvis det blir for mye for dem. Sykehusene er i en evig beredskap som gjør personalet stadig mer slitne og senker terskelen for å stenge ned til stadig nye bunnivåer. For, som de har argumentert med, det er ikke bare dagens situasjon som betyr noe. Det er den langvarige situasjonen. Og den blir ikke noe kortere når man stenger ned.

Men ja, tiltakene er mye mildere enn de kunne vært. Sannsynligvis vil de ikke gjøre noen ting for å stoppe framveksten av omikron. Det kan imidlertid redusere pågangen av de pasientene som virkelig fyller opp sykehusene. De med helt andre luftveisinfeksjoner. Kanskje det er planen? Man bruker omikron som påskudd for å stenge ned så man får tømt sykehusene for RS-syke og folk med andre luftveisinfeksjoner. Presset på sykehusene avtar, tellerne til VG stiger og Nakstad og Guldvog og Kjerkhol kan være i media og si at de er bekymret og stramme inn tiltakene enda mer?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

eppaen skrev: ons des 08, 2021 9:37 am I følge VG er løsningen nå en tredje dose - så får vi se da om det skal boostes til månen eller hva det er man ser for seg.
Løsningen er ganske enkel:

Beskytt de svakeste og oppfordre de i risikogruppen til å være forsiktig. Gi gjerne de en oppfriskningsdose.
Så sett inn det som kan krype og gå av ressurser til helsevesenet.
Åpne alt opp igjen og aldri snakk om nedstenging igjen.
Slutt med testing
Slutt å snakk om smittetall
Håp på at 1 million nordmenn har hatt smitten i løpet av det neste halvåret.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lykke til, alle sammen! Dont get it, dont spread it!

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 10:05 am Lykke til, alle sammen! Dont get it, dont spread it!
We will still not celebrate inside with others. 1st:we have noone who would stay straight for 10 days plus we would prefer 14 days. Why 10? 2nd: our child is not vaccinated and even when, it's not safe. 3rd: PCR- tests are not easy to get and rapidtests are not really safe.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Hetfield skrev: ons des 08, 2021 9:16 am
KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 8:25 am
Downlight skrev: ons des 08, 2021 8:23 am Ja, rart at Helsedirektoratet ikke har gode tall for dette.
Burde være en fin jobb for byråkratiet å fremskaffe og slå i bordet med slike tall.

Som sagt på Debatten i går så finnes det ingen langsiktig plan for håndtering av f.eks. pandemier. Alt kommuniseres og styres via pressekonferanser.
Og på spørsmål fra Solvang ang kapasitet i Helsevesenet så dreiv jo Guldvog og nærmest argumenterte med at denne ikke spiller noen rolle. Samme hva man gjør, så vil den sprenges i en pandemi. Implisitt betyr jo dette at fjerning av friheten til befolkningen er det eneste narrativet til Hdir. Det er mildt sagt skremmende.
På spm. fra Kalager tolket jeg det også som at Guldvog ikke gidder å sette i verk den sterkt utvidede intensivkapasiteten heller, selv om det kan bare opprettholdes for en kort periode.
Lurer på hvorfor det ligger så langt inne?
Sist redigert av Winnowill den ons des 08, 2021 10:22 am, redigert 1 gang totalt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 10:08 am We will still not celebrate inside with others. 1st:we have noone who would stay straight for 10 days plus we would prefer 14 days. Why 10? 2nd: our child is not vaccinated and even when, it's not safe. 3rd: PCR- tests are not easy to get and rapidtests are not really safe.
Så denne under der, det må jo være blytungt å være så bekymret.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 10:05 am Lykke til, alle sammen! Dont get it, dont spread it!
Jeg må daglig minne meg selv på at dette er en sjukdom en pandemi og ikke en blanding av en religiøs sekt og et massehysteri...

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: tir des 07, 2021 10:51 pmForøvrig forsvinnende liten fokus på koronasertifikatet? Trodde det skulle være redningen vår fra uforholdmessige inngrep...
Nakstad ble spurt om dette på NRK etter pressekonferansen, han gjorde det enkelt og anekdotisk og sa noe sånt som at siden så mange vaksinerte ble smittet på det julebordet i Oslo, så hadde ikke koronasertifikat noe for seg i den situasjonen vi var i nå.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Enhanced skrev: ons des 08, 2021 10:25 am
Centrist skrev: tir des 07, 2021 10:51 pmForøvrig forsvinnende liten fokus på koronasertifikatet? Trodde det skulle være redningen vår fra uforholdmessige inngrep...
Nakstad ble spurt om dette på NRK etter pressekonferansen, han gjorde det enkelt og anekdotisk og sa noe sånt som at siden så mange vaksinerte ble smittet på det julebordet i Oslo, så hadde ikke koronasertifikat noe for seg i den situasjonen vi var i nå.
Det er lite poeng nå som omikron er her ja. Vaksinerte og uvaksinerte smitter da omtrent like mye uansett..

basillen

Legg inn av basillen »

Enhanced skrev: ons des 08, 2021 10:25 am Nakstad ble spurt om dette på NRK etter pressekonferansen, han gjorde det enkelt og anekdotisk og sa noe sånt som at siden så mange vaksinerte ble smittet på det julebordet i Oslo, så hadde ikke koronasertifikat noe for seg i den situasjonen vi var i nå.
I så fall kan man vel faktisk argumentere for at omikronutbruddet på julebordet i Oslo har vært en "blessing in disguise".

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: ons des 08, 2021 10:28 am
Enhanced skrev: ons des 08, 2021 10:25 am Nakstad ble spurt om dette på NRK etter pressekonferansen, han gjorde det enkelt og anekdotisk og sa noe sånt som at siden så mange vaksinerte ble smittet på det julebordet i Oslo, så hadde ikke koronasertifikat noe for seg i den situasjonen vi var i nå.
I så fall kan man vel faktisk argumentere for at omikronutbruddet på julebordet i Oslo har vært en "blessing in disguise".
Jeg skal ihvertfall gjøre hva jeg kan for å nedbetale deler immunitetsgjelden min i vinter. Gjennom å leve helt normalt. Alle vi som gjør det gjør faktisk samfunnet en stor tjeneste selv om vi selvfølgelig ikke kommer til å bli belønnet for det. Det er de andre som for enhver pris setter himmel og jord i bevegelse for å unngå å bli smittet av lufteisviruser som egentlig på lengre sikt skaper trøbbel for folkehelsen. Jeg er helt forberedt på å bli utslått av viruser i vinter og bli lenge sengeliggende selv om jeg innrømmer at jeg er litt forsiktig akkurat nå så ikke julaften og nyttårsaften blir ødelagt. Men fra 1.januar er alle bremser av for mitt vedkommende.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 9:56 am
eppaen skrev: ons des 08, 2021 9:37 am I følge VG er løsningen nå en tredje dose - så får vi se da om det skal boostes til månen eller hva det er man ser for seg.
Løsningen er ganske enkel:

Beskytt de svakeste og oppfordre de i risikogruppen til å være forsiktig. Gi gjerne de en oppfriskningsdose.
Så sett inn det som kan krype og gå av ressurser til helsevesenet.
Åpne alt opp igjen og aldri snakk om nedstenging igjen.
Slutt med testing
Slutt å snakk om smittetall
Håp på at 1 million nordmenn har hatt smitten i løpet av det neste halvåret.
--- Du glemte at man også da bør ruste opp krematoriene og begravelsesbyråtjenestene kraftig for full åpning vil føre til en kraftig økning i dødsfall på kort tid.
Men jeg er faktisk helt enig at vi på et tidspunkt (og det snart) må vi faktisk åpne opp og la det stå til.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

eppaen skrev: ons des 08, 2021 9:37 am I følge VG er løsningen nå en tredje dose - så får vi se da om det skal boostes til månen eller hva det er man ser for seg.
VG er en tabloidavis hvis hovedformål er å provosere. VG er derfor ikke relevant.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Koronatiltak ble innført i går, men barn og unge ble skjermet. Derfor er ingen koronatiltak innført i skolen. Dette fikk leder av Utdanningsforbundet, Steffen Handal, til å rykke ut i politisk kvarter med kritikk mot regjeringen. Skolene vil også ha koronatiltak, fordi lærerne er slitne.

Jeg synes dette blir litt ullent. Kunne lærerne om mulig konkretisert hvorfor de er slitne nå? Hva er det - fra august til i dag - som gjør at lærerne er en gruppe som skulle være særlig slitne? Jeg ser jo at det i noen områder av landet sikkert har vært bemanningsutfordringer som følge av mye smitte. Men skolene har jo på langt nær hatt samme regler for smittevern som f.eks. sykehusene. Lærere har kunnet gå på jobben med litt forkjølelse, så fremt man har tatt en hjemmetest og den har utelukket korona. Jeg skulle derfor likt å få konkretisert litt mer hva dette med å være sliten går ut på.

Er det noen lærere her inne som kan hjelpe meg? Basillen - tar du ansvar for lærerne og gir en forklaring?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 8:59 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 7:57 am
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:20 am I Norge har man ikke tall på hvor mye sykehusene tåler
I et høyteknologisk, moderne og gjennomsiktig demokrati som det norske, så er det selvsagt latterlig at staten ikke har tall på hvor mye sykehusene tåler. Vi har tall for alt. Vi innfører ikke en eneste ny kreftmedisin uten at kostandene det utgjør for samfunnet er gjennomanalysert. Og så skulle vi ikke ha tall på noe så essensielt som hvor mange innlagte pasienter våre sykehus tåler. Tøv!

Når det er sagt ser man fra tallene i Danmark hvor sårbart helsevesenet er for pandemier.
De danske tallene viser at vi har mye å gå på.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 10:18 am
Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 10:05 am Lykke til, alle sammen! Dont get it, dont spread it!
Jeg må daglig minne meg selv på at dette er en sjukdom en pandemi og ikke en blanding av en religiøs sekt og et massehysteri...
Føler 100% det samme. Å snakke med folk om dette er dessverre ikkje til hjelp. Alle er livredde og sjølvsagt var dette umulig å finne ut av. Holdninga er alle helsetoppene har gjort ein god jobb. Dessutan kunne ingen vete at det ville skje ein mutasjon.

Folk fleist godtar nok tiltaka utan problem og tenker at helsetoppene gjer sitt beste. Derfor er det dessverre få som vil stille spørsmål om jobben til helsetoppene og kvifor man ikkje har styrka sjukehusa til å kunne ta imot fleire pasienter. Folk kjøper dessutan alt av at dette skyldes det nye viruset og ikkje at sjukehusene har stort sjukefravær og at grunnen tiltaka skyldes meir ein kun Omikron viruset.

Resultata blir at tiltak vil komme og gå. Samstundes som man dessverre lett vil løyse problema med nye tiltak framfor å ta ein debattt i Norge og andre EU land på når man faktisk må gå vidare. Skal det være nedstenging/ strenge tiltak kvar gang ein ny mutasjon skjer og kor lenge skal staten betale dyre tiltakspakker?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

TerryMcDermott skrev: ons des 08, 2021 10:38 am
Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 9:56 am
eppaen skrev: ons des 08, 2021 9:37 am I følge VG er løsningen nå en tredje dose - så får vi se da om det skal boostes til månen eller hva det er man ser for seg.
Løsningen er ganske enkel:

Beskytt de svakeste og oppfordre de i risikogruppen til å være forsiktig. Gi gjerne de en oppfriskningsdose.
Så sett inn det som kan krype og gå av ressurser til helsevesenet.
Åpne alt opp igjen og aldri snakk om nedstenging igjen.
Slutt med testing
Slutt å snakk om smittetall
Håp på at 1 million nordmenn har hatt smitten i løpet av det neste halvåret.
--- Du glemte at man også da bør ruste opp krematoriene og begravelsesbyråtjenestene kraftig for full åpning vil føre til en kraftig økning i dødsfall på kort tid.
Men jeg er faktisk helt enig at vi på et tidspunkt (og det snart) må vi faktisk åpne opp og la det stå til.
Det var full åpning i 2 mnd uten at dette skjedde. Vi var åpen og burde la det stå til . Konsekvensene av å fortsette dette tullet er og blir katastrofalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Blir sliten av mennesker altså. Møtte en kollega som er så bekymret for den nye varianten at han kom kjørende i munnbind - alene i bilen!

Det har rablet helt for enkelte.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TerryMcDermott skrev: ons des 08, 2021 10:38 am
Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 9:56 am
eppaen skrev: ons des 08, 2021 9:37 am I følge VG er løsningen nå en tredje dose - så får vi se da om det skal boostes til månen eller hva det er man ser for seg.
Løsningen er ganske enkel:

Beskytt de svakeste og oppfordre de i risikogruppen til å være forsiktig. Gi gjerne de en oppfriskningsdose.
Så sett inn det som kan krype og gå av ressurser til helsevesenet.
Åpne alt opp igjen og aldri snakk om nedstenging igjen.
Slutt med testing
Slutt å snakk om smittetall
Håp på at 1 million nordmenn har hatt smitten i løpet av det neste halvåret.
--- Du glemte at man også da bør ruste opp krematoriene og begravelsesbyråtjenestene kraftig for full åpning vil føre til en kraftig økning i dødsfall på kort tid.
Men jeg er faktisk helt enig at vi på et tidspunkt (og det snart) må vi faktisk åpne opp og la det stå til.
Samboeren er i bransjen, og her har det i alle fall vært flere dødsfall enn normalt. Ingen koronarelaterte, men det var færre dødsfall og det nok det som kommer tilbake.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»