Generell diskusjon om corona

Låst
Winnowill

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:41 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:37 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:36 am

Nei, det har vært like regler i hele landet.
Sier du, men når folk som jobber i skolen sier noe annet så stemmer ikke det.
Jeg tør tippe på at jeg kjenner flere som jobber i skolen enn deg. Mange flere. Jeg har også tidligere vært lærer selv, og jeg har kontakt med skoleledelsen på flere skoler. Ukentlig. Så jeg kjenner godt til hvilke fraværsregler som gjelder. Lærere kunne (fram til nå) komme småforkjøla på skolen, så lenge koronatesten var negativ.
Fine greier, men dette er ikke en pissekonkurranse vel 🙄 Jeg har flere venner som er lærere, jeg svarte deg hva deres opplevelse er, som er annerledes enn hva du selv påstår. Hvorfor spør du når du mener å ha så god kunnskap selv? Og er du i kontakt med skoleledelsen må du vel kunne ringe dem og spørre direkte da! Gud bedre for en måte å debattere på når du etterspør andres erfaringer.. 🤮
Sist redigert av Winnowill den ons des 08, 2021 11:48 am, redigert 2 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 11:44 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:40 am
Fakta skrev: ons des 08, 2021 11:34 am

Du overser et moment i diskusjonen rundt omikron-varianten, og det er at den mest sannsynlig er mer smittsom (evnt også at den fører til mer gjennombruddsmitte), og kanskje mange ganger så smittsomt.
Nei, jeg overser ikke det momentet. Rapportene tilsier at få blir innlagt på sykehus. Rapportene tilsier også at vaksinene virker. Man har kunnskap om luftveisvirus og vet derfor en god del om hvordan de "opptrer". Hvorfor skal Helsedirektoratet alltid velge verstefallsscenarioene? De har aldri slått til.
FHI har også lent seg mot verste fall om omikron. Jeg tror det er lurt fordi de indikasjonene på sykdom ikke er bekreftet ennå. Det tar ikke så lang tid å få bekreftet det. Viruset er veldig utbredt i mange land, så de neste ukene får man jo se hvor mange omikron-pasienter som legges inn og hvor syke de er. Da kan man nedskalere bekymringen hvis indikasjonene stemmer.
Jeg synes verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle litt i denne pandemien. Når det er sagt, så mener jeg tiltakene som ble innført i går ikke er så ille som mange andre her mener. Det er for det meste nasjonale oppfordringer, som er pakket inn i en patosfylt språkføring. Derfor framstår de som mer inngripende enn de i virkeligheten er.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:46 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:41 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:37 am
Sier du, men når folk som jobber i skolen sier noe annet så stemmer ikke det.
Jeg tør tippe på at jeg kjenner flere som jobber i skolen enn deg. Mange flere. Jeg har også tidligere vært lærer selv, og jeg har kontakt med skoleledelsen på flere skoler. Ukentlig. Så jeg kjenner godt til hvilke fraværsregler som gjelder. Lærere kunne (fram til nå) komme småforkjøla på skolen, så lenge koronatesten var negativ.
Fine greier, men dette er ikke en pissekonkurranse vel 🙄 Jeg har flere venner som er lærere, jeg svarte deg hva deres opplevelse er, som er annerledes enn hva du selv påstår. Gud bedre for en måte å debattere på når du etterspør andres erfaringer.. 🤮
Sykefravær handler ikke om "andres erfaringer", men om regler. Sjekk ellers Basillens kommentar.

Jeg vil også oppfordre deg til å legge bort hersketeknikkene dine. Du gjengav fraværsreglene på feil måte. Jeg korrigerte det. Det var en ren saksopplysning.
Sist redigert av HNilsen den ons des 08, 2021 11:52 am, redigert 1 gang totalt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:48 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:46 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:41 am

Jeg tør tippe på at jeg kjenner flere som jobber i skolen enn deg. Mange flere. Jeg har også tidligere vært lærer selv, og jeg har kontakt med skoleledelsen på flere skoler. Ukentlig. Så jeg kjenner godt til hvilke fraværsregler som gjelder. Lærere kunne (fram til nå) komme småforkjøla på skolen, så lenge koronatesten var negativ.
Fine greier, men dette er ikke en pissekonkurranse vel 🙄 Jeg har flere venner som er lærere, jeg svarte deg hva deres opplevelse er, som er annerledes enn hva du selv påstår. Gud bedre for en måte å debattere på når du etterspør andres erfaringer.. 🤮
Sykefravær handler ikke om "andres erfaringer", men om regler. Sjekk ellers Basillens kommentar.
Du er i kontakt med ulike skoler ukentlig, hvorfor har du ikke den informasjonen du etterspør når du er i kontakt med skolene da?

Lærer? Var du ikke vaktmester da?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:48 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:46 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:41 am

Jeg tør tippe på at jeg kjenner flere som jobber i skolen enn deg. Mange flere. Jeg har også tidligere vært lærer selv, og jeg har kontakt med skoleledelsen på flere skoler. Ukentlig. Så jeg kjenner godt til hvilke fraværsregler som gjelder. Lærere kunne (fram til nå) komme småforkjøla på skolen, så lenge koronatesten var negativ.
Fine greier, men dette er ikke en pissekonkurranse vel 🙄 Jeg har flere venner som er lærere, jeg svarte deg hva deres opplevelse er, som er annerledes enn hva du selv påstår. Gud bedre for en måte å debattere på når du etterspør andres erfaringer.. 🤮
Sykefravær handler ikke om "andres erfaringer", men om regler. Sjekk ellers Basillens kommentar.
Ok. Så Basillens erfaring trumfer det jeg forteller om mine venner som er lærere sine erfaringer? Haha, men det handler ikke om «andres erfaringer»…Neida, bare Basillens sin 😂
Sist redigert av Winnowill den ons des 08, 2021 11:53 am, redigert 1 gang totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:51 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:48 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:46 am

Fine greier, men dette er ikke en pissekonkurranse vel 🙄 Jeg har flere venner som er lærere, jeg svarte deg hva deres opplevelse er, som er annerledes enn hva du selv påstår. Gud bedre for en måte å debattere på når du etterspør andres erfaringer.. 🤮
Sykefravær handler ikke om "andres erfaringer", men om regler. Sjekk ellers Basillens kommentar.
Du er i kontakt med ulike skoler ukentlig, hvorfor har du ikke den informasjonen du etterspør når du er i kontakt med skolene da?

Lærer? Var du ikke vaktmester da?
Legg bort hersketeknikkene dine. Du gjengav fraværsreglene på feil måte. Jeg korrigerte det. Det var en ren saksopplysning. Jeg har ikke hørt at lærere jeg er i kontakt med skal være spesielt slitne nå. Derfor reagerte jeg på at lederen i det største læreforbundet rykket ut med den påstanden.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:53 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:48 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:46 am

Fine greier, men dette er ikke en pissekonkurranse vel 🙄 Jeg har flere venner som er lærere, jeg svarte deg hva deres opplevelse er, som er annerledes enn hva du selv påstår. Gud bedre for en måte å debattere på når du etterspør andres erfaringer.. 🤮
Sykefravær handler ikke om "andres erfaringer", men om regler. Sjekk ellers Basillens kommentar.
Ok. Så Basillens erfaring trumfer det jeg forteller om mine venner som er lærere sine erfaringer? Haha, men det handler ikke om «andres erfaringer»…Neida, bare Basillens sin 😂
- Er det lov å kjøre i 150 km/t på norske motorveier? - Ja, jeg har noen venner som har gjort det, derfor er det min erfaring at det er lov.

fazz

Legg inn av fazz »

Morromann skrev: ons des 08, 2021 11:43 am Kulter skaper sine predikatner også. På en måte er covidanismen også en ny verdensreligion og innenfor alle verdensreligioner finner man også dypt fanatiske sekter og kulter. Nyborg er i dette tilfellet en ekstremt fanatisk dommedagspredikant innenfor en av de mest fanatiske og puroitanske covidsektene. I gamle dager stod de foran Stortinget med en bjelle og plakat og ropte "dommedag, dommedag", i våre dager raljerer de på Twitter.
Når vi snakker om dommedagspredikant så er det vel noen som også raljerer her inne på forumet også.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:53 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:51 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:48 am

Sykefravær handler ikke om "andres erfaringer", men om regler. Sjekk ellers Basillens kommentar.
Du er i kontakt med ulike skoler ukentlig, hvorfor har du ikke den informasjonen du etterspør når du er i kontakt med skolene da?

Lærer? Var du ikke vaktmester da?
Legg bort hersketeknikkene dine. Du gjengav fraværsreglene på feil måte. Jeg korrigerte det. Det var en ren saksopplysning. Jeg har ikke hørt at lærere jeg er i kontakt med skal være spesielt slitne nå. Derfor reagerte jeg på at lederen i det største læreforbundet rykket ut med den påstanden.
Jeg gjengav hva de jeg kjenner som er lærere sin erfaring var. Jeg kjenner ikke til fraværsreglene på skolene er da jeg ikke jobber i skolen.
Tror du at du har bedre oversikt enn lederen i lærerforbundet og gjør deg opp en mening basert på din «kontakt» med ulike skoler og Basillens erfaring?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

fazz skrev: ons des 08, 2021 11:56 am
Morromann skrev: ons des 08, 2021 11:43 am Kulter skaper sine predikatner også. På en måte er covidanismen også en ny verdensreligion og innenfor alle verdensreligioner finner man også dypt fanatiske sekter og kulter. Nyborg er i dette tilfellet en ekstremt fanatisk dommedagspredikant innenfor en av de mest fanatiske og puroitanske covidsektene. I gamle dager stod de foran Stortinget med en bjelle og plakat og ropte "dommedag, dommedag", i våre dager raljerer de på Twitter.
Når vi snakker om dommedagspredikant så er det vel noen som også raljerer her inne på forumet også.
Ja, du er en av de.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:56 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:53 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:51 am

Du er i kontakt med ulike skoler ukentlig, hvorfor har du ikke den informasjonen du etterspør når du er i kontakt med skolene da?

Lærer? Var du ikke vaktmester da?
Legg bort hersketeknikkene dine. Du gjengav fraværsreglene på feil måte. Jeg korrigerte det. Det var en ren saksopplysning. Jeg har ikke hørt at lærere jeg er i kontakt med skal være spesielt slitne nå. Derfor reagerte jeg på at lederen i det største læreforbundet rykket ut med den påstanden.
Jeg gjengav hva de jeg kjenner som er lærere sin erfaring var. Jeg kjenner ikke til fraværsreglene på skolene er da jeg ikke jobber i skolen.
Tror du at du har bedre oversikt enn lederen i lærerforbundet og gjør deg opp en mening basert på din «kontakt» med ulike skoler og Basillens erfaring?
Du tror skolen har andre regler for sykefravær enn resten av arbeidslivet? Handals utspill handlet ikke om regler for sykefravær. Det var du som trakk inn det.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:55 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:53 am
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:48 am

Sykefravær handler ikke om "andres erfaringer", men om regler. Sjekk ellers Basillens kommentar.
Ok. Så Basillens erfaring trumfer det jeg forteller om mine venner som er lærere sine erfaringer? Haha, men det handler ikke om «andres erfaringer»…Neida, bare Basillens sin 😂
- Er det lov å kjøre i 150 km/t på norske motorveier? - Ja, jeg har noen venner som har gjort det, derfor er det min erfaring at det er lov.
Igjen, du tar Basillens erfaring som «sannhet», mens nå andre forteller deg noe annet så regnes ikke det med. Hva reglene sier er en ting, hvordan det praktiseres rundt omkring er noe annet og jeg forteller deg at Basillens erfaring er ikke alle sin erfaring. Derav kan det forklare hvorfor situasjonen er som den er i ulike skoler. At du nekter å ta det innover deg får stå på din kappe.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kan dere ikke ta den debatten et annet sted?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 12:01 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:55 am
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 11:53 am
Ok. Så Basillens erfaring trumfer det jeg forteller om mine venner som er lærere sine erfaringer? Haha, men det handler ikke om «andres erfaringer»…Neida, bare Basillens sin 😂
- Er det lov å kjøre i 150 km/t på norske motorveier? - Ja, jeg har noen venner som har gjort det, derfor er det min erfaring at det er lov.
Igjen, du tar Basillens erfaring som «sannhet», mens nå andre forteller deg noe annet så regnes ikke det med.
Da praktiserer de i så fall reglene feil og må skylde på seg selv hvis de er slitne.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:05 pm Kan dere ikke ta den debatten et annet sted?
Ja, det skulle tatt seg ut at man diskuterte koronarelaterte problemstillinger i koronatråden. Du trenger ikke lese. Hopp over.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:05 pm Kan dere ikke ta den debatten et annet sted?
Neida, jeg er ferdig med å svare han om det. Det blir for dumt å kverulere så j*vlig over etterspørsel av noe så subjektivt som erfaringer 🙄
Sist redigert av Winnowill den ons des 08, 2021 12:11 pm, redigert 1 gang totalt.

TWU

Legg inn av TWU »

I Bergen er man nå misfornøyd med at man ikke får være de med strengeste tiltak lenger. Nå vil man ha ENDA mer tiltak. Spenstig å komme med dette samme dag som nasjonale tiltak trår i kraft, tenker nå jeg….

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:07 pm
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 12:01 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:55 am

- Er det lov å kjøre i 150 km/t på norske motorveier? - Ja, jeg har noen venner som har gjort det, derfor er det min erfaring at det er lov.
Igjen, du tar Basillens erfaring som «sannhet», mens nå andre forteller deg noe annet så regnes ikke det med.
Da praktiserer de i så fall reglene feil og må skylde på seg selv hvis de er slitne.
DET er noe annet og det er en debatt man heller kunne tatt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:05 pm Kan dere ikke ta den debatten et annet sted?
Fort gjort å legge debattanter på ignoreringslisten. Da slipper man å forholde seg til de debattantene.

fazz

Legg inn av fazz »

Morromann skrev: ons des 08, 2021 11:57 am Ja, du er en av de.
Ja ja, da har vi i alle fall noe til felles.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 12:10 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:07 pm
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 12:01 pm
Igjen, du tar Basillens erfaring som «sannhet», mens nå andre forteller deg noe annet så regnes ikke det med.
Da praktiserer de i så fall reglene feil og må skylde på seg selv hvis de er slitne.
DET er noe annet og det er en debatt man heller kunne tatt.
Tviler vel på om lederen i det største lærerforbundet vil diskutere offentlig at medlemmene ikke praktiserer regler for sykefravær etter lovens bokstav. Det ville vært tilnærmet "selvmord". Jeg er selv medlem (gammel vane), men etter en rekke sytete utspill fra Handal og Utdanningsforbundet under koronaen, så vurderer jeg sterkt å melde meg ut.
Sist redigert av HNilsen den ons des 08, 2021 12:13 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Noen som har sett estimater fra FHI på hvor mange av de smittede som blir registret for tiden? Tidligere har det jo vært oppe i 50-60 %, men med tanke på antall positive prøver må vel det tallet være lavere?

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

RamGuy skrev: ons des 08, 2021 9:23 am Virker for meg temmelig bevisst politikk fra regjeringen at de ønsker å fremstå mildere og mindre tiltakskåte sammenlignet med forrige regjering, men de maler seg jo fast i et hjørnet ved å vise klart og tydelig at de følger FHI og anbefalingene og tallene er jo sånn at det må jo nærmest et lite mirakel til her for at trykket på helsevesenet og tallene skal bedre seg nok i løpet av de neste ukene til at dette ikke nærmest må føre til enda mer inngripende tiltak når regjeringen først har lagt seg på den linja de har gjort.
Og å få opp kapasiteten i helsevesenet er et prosjekt som vil ta mange år. Det kan også godt hende det blir litt verre før det blir bedre, fordi en del er demotivert og slutter. Når vi nå innfører inngripende tiltak på grunn av lav kapasitet i helsevesenet nå, er det vanskelig for meg å se hvordan man skal unngå tiltak hver vinter fremover i flere år. Vi må forvente fortsatt etterdønninger av covid-pandemien i flere sesonger, samtidig som andre luftveisinfeksjoner vil ligge på et høyt nivå som følge av nedbetaling av immunitetsgjeld. På ett eller annet tidspunkt kommer også influensaen tilbake, og vi kan forvente at den blir ekstra hard, akkurat som RS-bølgen ble i år. Jeg forstår ikke hvilke endringer som på kort sikt (noen år) skal få oss ut av situasjonen med nedstengning om vinteren, hvor det alltid er mange innlagte med luftveissykdom.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Korgutt skrev: ons des 08, 2021 12:11 pm
Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:05 pm Kan dere ikke ta den debatten et annet sted?
Fort gjort å legge debattanter på ignoreringslisten. Da slipper man å forholde seg til de debattantene.
Må si at jeg ikke kjenner det et sted at en som bruker Document.no som kilde har meg på ignoreringslisten. Snarere tar jeg det som en hedersbevisning.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Ikke alle som vil at vaksinene skal gå til andre land

https://www.nrk.no/nordland/oksnes-komm ... 1.15761370

fazz

Legg inn av fazz »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:15 pm Må si at jeg ikke kjenner det et sted at en som bruker Document.no som kilde har meg på ignoreringslisten. Snarere tar jeg det som en hedersbevisning.
Ignoreringslisten er vel strengt tatt bare ett verktøy for å lage sitt eget ekkokammer. Idiotisk funksjon på ett anonymt forum.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Funkhouser skrev: ons des 08, 2021 6:59 am
Solvgutt1 skrev: tir des 07, 2021 4:57 pm Norge har da hatt lange perioder med veldig få innlagte. Hva har man drevet med da? Jeg syns dette er syting. Norske sykehus har knapt har flere pasienter enn de pleier å ha. I andre land har man hatt overbelegg i nesten to sammenhengende år. Man har også sett at helsepersonell har blitt alvorlig syke, noen har sågar dødd. Men i Norge er de utslitte over noen kortvarige topper på 300.

Og hvis det er varigheten på pandemien som er så utmattende, er løsningen da å forlenge den med enda flere år? Hvor går grensen før helsearbeiderne blir utmattet neste vinter? Og vinteren etter der igjen?
Med litt velvilje kan man si at sykehusene har hatt relativt rolige perioder 2 ganger i denne pandemien, sommeren 2020 (ca. juni > september) og sommeren 2021 (ca juni > august). Uten at jeg selv vet det så tviler jeg på at det er mye tid for en allerede overbelastet institusjon for å hente seg inn i det som i de mindre rolige periodene har vært alt annet enn en normal sesong både for helsetjenesten sett under ett og individene som har stått i det. Så vidt jeg har forstått har også disse rolige periodene vært preget av grader av beredskap, tungt smittvern osv. Vi vet at stort sett hver virussesong før dette også har blitt møtt og gjennomført med for liten kapasitet og for stor byrde lagt på personalet. At det koster er lett å forstå. Men det jeg faktisk reagerer på i denne debatten er ikke hvorvidt det kan finnes argumenter for at man må akseptere at situasjonen blir tøff(ere) i en pandemi, selvfølgelig blir den det. Det er mistenkeliggjøringen ("syting") fra de som ikke selv har stått i det av alle de som står frem og sier at situasjonen er uholdbart og ikke minst de mindre relevante papirøvelsene hvor man ser på en teoretisk kapasitet målt opp mot innleggelsestallene og kategorisk avfeier problemene som meldes på det grunnlaget. Det gir kun en polarisering rundt det har vært et varslet problem i mange år og definitivt har nådd en topp nå. Jeg synes det er latterlig at vanskjøtting av helsevesenet fra politikerne våre i tiår fører oss inn i en situasjon hvor det er befolkningen som må ta støyten når krisen inntreffer, men det er der vi er nå. Så spørsmålet er hva man gjør, og hva ev. konsekvensene er av å ikke gjøre noe. For som du sier har flere land stått i dette i en verre grad enn det Norge gjør (uten at det forsvarer situasjonen i Norge på noe vis) og her er f.eks konsekvensen i Storbritannia at nesten halvparten av de som jobber med pasienter vurderer å slutte og at mange allerede har gjort det. Dette kommer også i kjølvannet av mange år med nærmest målrettet nedbygging av helsevesenet.
Dette er et av de beste innleggene jeg har lest på lenge. Sølvgutten har, til tross for hans gode kvaliteter som debattant, liten peiling på hva han snakker om når han kaller det syting. La meg prøve en kort redegjøring.

Helsevesenet har gjennom flere år blitt langsomt rasert; det reduseres i antall senger på sykehusene og i plasser på sykehjemmene, noe som fører til at flere pasienter som egentlig er for dårlige til å være hjemme, overlates til hjemmetjenesten.

Færre senger på sykehusene og plasser på sykehjemmene fører til at bare de dårligste pasientene får ligge der, noe som øker arbeidsbelastningen uten at bemanningen økes for å kompensere for det. Det fører også til at pasientene skrives ut for tidlig, for å få plass til nye, dårlige pasienter. Disse blir reinnlagt fordi de er for dårlige til å være hjemme.

Bemanningen er beregnet ut fra et belegg på ca 85%, som er det som regnes som forsvarlig. Det finnes masse forskning som viser at en økning i belegget øker risikoen for komplikasjoner og død. Det finnes også masse forskning som viser at økning i pasienter pr lege eller sykepleier (sikkert også annet helsepersonell, uten at jeg har sett det) øker risikoen for komplikasjoner og død.

Overbelegg er normalen. Det er feil å kalle det normalt, for det er abnormalt. Helt vanlig ville kanskje være riktigere.

Det har i flere år vært mangel på leger og sykepleiere og en bemanning som i utgangspunktet var for lav har nå blitt kritisk på grunn av vedvarende overbelegg og ressurskrevende pasienter.

Da pandemien kom, ble alt unntatt korona og akutt satt på vent. Det ga en ganske rolig sommer 2020, men de strenge smitteverntiltakene (testing og isolering av pasienter, logistikk, bruk av smittevernutstyr, etc) var en stor belastning. Da det ble gradvis åpnet opp for mer normal drift, høsten 2020 og vinteren 2020-21 måtte etterslepet tas inn igjen og det ga overbelegg og økt arbeidsbelatning. Fortsatt med strenge smitteverntiltak.

Folk som ikke har prøvd å jobbe med smittefrakk, hansker, hette, munnbind og visir så mye som en time, langt mindre enn hel dag, burde tvinges til å gjøre det før de får lov å snakke om syting.

Det var ikke mange uker med tilnærmet normal drift med bare litt økte smitteverntiltak før det ble å starte på nytt igjen, men denne gangen med lavere bemanning pga sykefravær og oppsigelser.

Det skjer fortsatt trafikkulykker, folk faller fortsatt og brekker lårhalsen, folk får fortsatt kreft, hjerteinfarkt og slag. Det som ikke er akutt, kan prioriteres bort enn stund, men før eller senere må det tas. Personale kan til en viss grad omdisponeres hvis det finnes personale å omdisponere, men det er begrenset. Pasienter kan flyttes til andre sykehus, men det er allerede nå vanskelig fordi det er fullt overalt.

Kapasiteten var på bristepunktet før pandemien. Pandemien er ikke årsaken til krisen; den er bare dråpen som får begeret til å flyte over. Hadde det vært som en influensasesong, som varer i tre måneder, så kunne det gått bra. Langt fra optimalt, men det kunne ha gått. Når det er mer eller mindre sammenhengende i to år, så er det ikke bare som natt og dag; det kan ikke nevnes på samme dagen en gang.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

fazz skrev: ons des 08, 2021 12:18 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:15 pm Må si at jeg ikke kjenner det et sted at en som bruker Document.no som kilde har meg på ignoreringslisten. Snarere tar jeg det som en hedersbevisning.
Ignoreringslisten er vel strengt tatt bare ett verktøy for å lage sitt eget ekkokammer. Idiotisk funksjon på ett anonymt forum.
Faktisk enig med deg. Bank i bordet!

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Queenie skrev: ons des 08, 2021 11:23 am
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 11:18 am
Queenie skrev: ons des 08, 2021 11:07 am Blir sliten av mennesker altså. Møtte en kollega som er så bekymret for den nye varianten at han kom kjørende i munnbind - alene i bilen!

Det har rablet helt for enkelte.
Trist å se. Har også bekjente og nær familie som har blitt ekstremt forsiktige, samt munnbind-frelste. Kollegaer som trygler om 3.dose osv.
Ikke helt tapt sak, en annen kollega lovte meg å la meg få slikke kaffekoppen hans om han ble smittet. Mer sans for den sorten 😂

Men det er slik det har blitt nå, ingen bør undervurdere fryktens makt, den er enorm.
Hehe, artig fyr.

Ja dessverre, fryktbasert kommunikasjon gjør at mange endrer vanene sine fort. Vanskelig å komme seg ut av den onde sirkelen igjen..

TWU

Legg inn av TWU »

TerryMcDermott skrev: ons des 08, 2021 12:18 pm --- Ikke alle som vil at vaksinene skal gå til andre land

https://www.nrk.no/nordland/oksnes-komm ... 1.15761370
Ikke fan at dæm dær afrikanern ska få miine dosa!

Men bra de kom til nytte da.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»