Generell diskusjon om corona

Låst
Jallaskar

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Jallaskar »

fazz skrev: ons des 08, 2021 12:18 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:15 pm Må si at jeg ikke kjenner det et sted at en som bruker Document.no som kilde har meg på ignoreringslisten. Snarere tar jeg det som en hedersbevisning.
Ignoreringslisten er vel strengt tatt bare ett verktøy for å lage sitt eget ekkokammer. Idiotisk funksjon på ett anonymt forum.
Om du bruker det for å fjerne de med andre meninger, så ja. Men rene troll er greit å slippe å se, jeg har kun en på min liste.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Hardy-guttene skrev: ons des 08, 2021 12:18 pmHelsevesenet har gjennom flere år blitt langsomt rasert; det reduseres i antall senger på sykehusene og i plasser på sykehjemmene, noe som fører til at flere pasienter som egentlig er for dårlige til å være hjemme, overlates til hjemmetjenesten.
Jeg betviler ikke at det har vært, og fortsatt er tøffe tak.

Og nå har man mistet utenlandske vikarer som ikke gidder mer, i tilegg til det strenge smittevernet som gjør at flere blir sykemeldte osv..

Helsedepartementet må gjøre noe for å hjelpe de ansatte som allerede sliter seg ut!
Sist redigert av Hetfield den ons des 08, 2021 12:38 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:31 pm
Jeg betviler ikke at det har vært, og fortsatt er tøffe tak.

Det er politikerne og helsebyråkratenes manglende vilje til å bevilge mer midler til flere fulltidsstillinger, støtte til videreutdanning osv. som irriterer meg. Og nå har man mistet utenlandske vikarer som ikke gidder mer, i tilegg til det strenge smittevernet som gjør at flere blir sykemeldte osv..

Gjør noe for å hjelpe de ansatte som allerede sliter seg ut da!
En kompis av meg med kone som er akuttsykepleier var inne på tanken at det nesten burde "få lov" til å bryte sammen. Bare slik at politikerne skjønner alvoret og konsekvensene. For de har jo tydeligvis ikke gjort det ennå. På 21 måneder med pandemi er det ikke gjort noe annet enn brannslukking.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 12:33 pm
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:31 pm
Jeg betviler ikke at det har vært, og fortsatt er tøffe tak.

Det er politikerne og helsebyråkratenes manglende vilje til å bevilge mer midler til flere fulltidsstillinger, støtte til videreutdanning osv. som irriterer meg. Og nå har man mistet utenlandske vikarer som ikke gidder mer, i tilegg til det strenge smittevernet som gjør at flere blir sykemeldte osv..

Gjør noe for å hjelpe de ansatte som allerede sliter seg ut da!
En kompis av meg med kone som er akuttsykepleier var inne på tanken at det nesten burde "få lov" til å bryte sammen. Bare slik at politikerne skjønner alvoret og konsekvensene. For de har jo tydeligvis ikke gjort det ennå. På 21 måneder med pandemi er det ikke gjort noe annet enn brannslukking.
Ikke en damned shit. Milliarder skal øses ut på tiltak, oppblåste byggeprosjekter og pisses bort uten kostnandskontroll på masse annet fjas. Og i flere sektorer må det strammes inn og spares til fant..
Sist redigert av Hetfield den ons des 08, 2021 12:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

fazz skrev: ons des 08, 2021 12:12 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 11:57 am Ja, du er en av de.
Ja ja, da har vi i alle fall noe til felles.
Piss off!

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

Veldig innsiktsfull beskrivelse fra Hardy-guttene. Spørsmålet er hva man skal gjøre nå. Ingen tvil om at man er inne i en ond sirkel ved at helsevesenet ikke får hentet seg inn, folk slutter, noe som gjør det enda verre for de som er igjen, og så fortsetter det.

Tiltakene som er innført nå innebærer bare å kjøpe seg tid, de løser ikke den grunnleggende utfordringen. Hvordan skal den negative spiralen snus? Vi kan jo ikke sitte stille og se på at kapasiteten i helsevesenet blir verre og verre, samtidig som vi får faste nedstengninger hver vinter.

Har noen kontakter i Sverige, som sier det var helt jævlig å jobbe på sykehus der på våren 2020 men samtidig har de hatt en stor bølge som er avsluttet, og nå er tallene vesentlig lavere der. Kan det være at de faktisk har fått en grad av flokkimmunitet ogv vil unngå store bølger fremover? Eller blir de snart rammet på nytt? Tiden vil vise. Hvis Sverige slipper unna en ny bølge nå, så kan det tyde på at strategien deres ikke var så dum likevel. Da har de «revet av plasteret» og tatt en skikkelig sjau, mens vi har hatt det litt mindre belastende, men i form av en langvarig negativ spiral som blir vanskelig å snu.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

fazz skrev: ons des 08, 2021 12:18 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 12:15 pm Må si at jeg ikke kjenner det et sted at en som bruker Document.no som kilde har meg på ignoreringslisten. Snarere tar jeg det som en hedersbevisning.
Ignoreringslisten er vel strengt tatt bare ett verktøy for å lage sitt eget ekkokammer. Idiotisk funksjon på ett anonymt forum.
Jeg ignorerer ikke folk som er uenige i meg som argumenter med argumenter for hvorfor de er uenige. Men jeg ignorerer troll og drittslengere når jeg har gått lei dem.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:35 pm
Ikke en damned shit. Milliarder skal øses ut på tiltak, oppblåste byggeprosjekter og pisses bort uten kostnandskontroll på masse annet fjas.
Byggeprosjektene er ikke så ille da, bortsett fra at det dimensjoneres for å ligge akkurat på limiten. Jeg jobbet i det rådgivningsselskapet som prosjekterte klart flest store helsebygg i Norge, og det var gjort en gjennomgående god og nøye jobb. Men så var det dette med kost-/nyttevurderinger da. Jeg jobber med strømforsyning, og f.eks er det ekstreme krav til oppetid på størmforsyning på sykehus. Dette medføre store kostnader fordi alt skal dubleres opp og i mente. Det var en av mine kollegaer som mente at disse pengene kanskje ville gitt bedre nytte om de ble benyttet for å unngå at leger gikk 40-timers skift i stedet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TwoKey skrev: ons des 08, 2021 12:37 pm Veldig innsiktsfull beskrivelse fra Hardy-guttene. Spørsmålet er hva man skal gjøre nå. Ingen tvil om at man er inne i en ond sirkel ved at helsevesenet ikke får hentet seg inn, folk slutter, noe som gjør det enda verre for de som er igjen, og så fortsetter det.

Tiltakene som er innført nå innebærer bare å kjøpe seg tid, de løser ikke den grunnleggende utfordringen. Hvordan skal den negative spiralen snus? Vi kan jo ikke sitte stille og se på at kapasiteten i helsevesenet blir verre og verre, samtidig som vi får faste nedstengninger hver vinter.

Har noen kontakter i Sverige, som sier det var helt jævlig å jobbe på sykehus der på våren 2020 men samtidig har de hatt en stor bølge som er avsluttet, og nå er tallene vesentlig lavere der. Kan det være at de faktisk har fått en grad av flokkimmunitet ogv vil unngå store bølger fremover? Eller blir de snart rammet på nytt? Tiden vil vise. Hvis Sverige slipper unna en ny bølge nå, så kan det tyde på at strategien deres ikke var så dum likevel. Da har de «revet av plasteret» og tatt en skikkelig sjau, mens vi har hatt det litt mindre belastende, men i form av en langvarig negativ spiral som blir vanskelig å snu.
Strategien deres var nok ganske dum, men man ser jo at kombinasjon av høy vaksinasjonsgrad og høy grad av gjennomgått smitte ser ut til å gi bra beskyttelse. Norge kan gjøre det samme nå, men i motsatt rekkefølge, som vil bety langt færre døde og innlagte enn det Sverige hadde. Men det virker ikke som den tiden man har kjøpt seg gjennom nesten to år med tiltak har blitt brukt for å ruste helsevesenet opp til å takle en større bølge. For å si det mildt. Virker faktisk som sykehusene tåler langt mindre enn for ett år siden.

Det er faktisk helt sjokkerende.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons des 08, 2021 12:45 pm, redigert 1 gang totalt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:35 pm Ikke en damned shit. Milliarder skal øses ut på tiltak, oppblåste byggeprosjekter og pisses bort uten kostnandskontroll på masse annet fjas. Og i flere sektorer må det strammes inn og spares til fant..
Å bruke flere titalls milliarder på elektrifisering av sokkelen, et tiltak som utelukkende er ment å pynte på Norges fasade i tråd med Paris-avtalen og sannsynligvis vil ha svært begrenset effekt på utslipp i et globalt perspektiv, er jo noe flere politikere feks mener er viktigere enn å ruste opp helsevesenet.
Sist redigert av Lew_Ashby den ons des 08, 2021 12:48 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Det snakkes om panikk og overbelastning i helsevesenet. Det har vi hørt de siste mnd. Det begynte når vi passerte 100 innlagte og eksploderte når vi passerte 200.

Her er noen artikler fra i fjor mellom 30.mars og 2. april. Norge hadde sitt høyeste innleggelsetall 1.april 2020. Da var 325 pasienter innlagt med koronasmitte og 114 var på intensiven. 99 hadde respirator.

Av de svært få artiklene jeg fant i norske medier som omhandlet antall innlagte fra den dagen så var det svært lite panikk, stress og angst å lese. På dette tidspunktet så var også flere tusen helsearbeidere i karantene.
Så hva har igrunnen skjedd siden da? Hvor er panikken, hvor er de fulle sjukehusene eller ansatte som blir overbelastet? Det var ikke et ord om disse hele våren 2020. Nyhetene var mer positive og det nærmeste frykt jeg kunne finne var når vi hadde rundt 320 innlagte og en lege sier "vi har mange innlagte , men god kontroll, så klart om denne veksten fortsetter så kan vi på sikt få problemer men foreløbig går det bra "

Er den største forandringen mediene?


Googlesøk: 'innlagte korona' sortert for nyheter publisert mellom 30.mars 2020 og 2.april 2020.
https://www.google.com/search?q=innlagt ... 03&dpr=1.3
https://www.aftenposten.no/norge/i/y3d6 ... all-stuper
https://www.nettavisen.no/nyheter/na-ko ... 3423948229
https://www.tv2.no/a/11347143/
Sist redigert av Maxus5 den ons des 08, 2021 12:47 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 12:45 pm Å bruke flere titalls milliarder på elektrifisering av sokkelen, et tiltak som utelukkende er ment å pynte på Norges fasade i tråd med Paris-avtalen og sannsynligvis vil ha svært begrenset på utslipp i et globalt perspektiv, er jo noe flere politikere feks mener er viktigere enn å ruste opp helsevesenet.
Det gir dog masse spennende arbeid for oss elkraftingeniører!

Dog stiller jeg spørsmål om kost/nytte fra et faglig ståsted.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 12:45 pm
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:35 pm Ikke en damned shit. Milliarder skal øses ut på tiltak, oppblåste byggeprosjekter og pisses bort uten kostnandskontroll på masse annet fjas. Og i flere sektorer må det strammes inn og spares til fant..
Å bruke flere titalls milliarder på elektrifisering av sokkelen, et tiltak som utelukkende er ment å pynte på Norges fasade i tråd med Paris-avtalen og sannsynligvis vil ha svært begrenset på utslipp i et globalt perspektiv, er jo noe flere politikere feks mener er viktigere enn å ruste opp helsevesenet.
Man bruker mer penger på å tvinge Nord Universitet til å gjenopprette en svakt campus på en øde bygd ute på Helgelandskysten enn man bruker på å styrke intensivkapasiteten i 2022-budsjettet.

Elektrifisering av sokkelen er helt hjernedødt, og selvfølgelig noe som både AP og Høyre er enige om, i likhet med manglende satsing på helsevesenet, som kompenseres med strenge koronatiltak.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons des 08, 2021 12:49 pm, redigert 1 gang totalt.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 12:45 pm
Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:35 pm Ikke en damned shit. Milliarder skal øses ut på tiltak, oppblåste byggeprosjekter og pisses bort uten kostnandskontroll på masse annet fjas. Og i flere sektorer må det strammes inn og spares til fant..
Å bruke flere titalls milliarder på elektrifisering av sokkelen, et tiltak som utelukkende er ment å pynte på Norges fasade i tråd med Paris-avtalen og sannsynligvis vil ha svært begrenset på utslipp i et globalt perspektiv, er jo noe flere politikere feks mener er viktigere enn å ruste opp helsevesenet.
Hehe ja.. Skribent, forfatter og tidligere journalist Ole Asbjørn Ness fortalte om dette i en podcast. Helt håpløst..

Fakta

Legg inn av Fakta »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:46 am
Jeg synes verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle litt i denne pandemien. Når det er sagt, så mener jeg tiltakene som ble innført i går ikke er så ille som mange andre her mener. Det er for det meste nasjonale oppfordringer, som er pakket inn i en patosfylt språkføring. Derfor framstår de som mer inngripende enn de i virkeligheten er.
Ser vi på worst case-scenarioet som FHI presenterte før gjenåpningen så er jo det allerede passert nå i starten av desember, og det før man eventuelt ser effekten av omikron-varianten. FHI sine scenarioer har i det hele tatt viste seg å ikke være spesielt gode da de hele tiden vært på bakpå med tanke på hvordan denne pandemien har utviklet seg.

Du har kanskje rett i at verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle, men bare i den forstand at scenarioene har bommet såpass mye at worst case altfor ofte har vært det man har landet på eller enda verre lavere enn det man faktisk har stått oppi underveis i denne pandemien.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fakta skrev: ons des 08, 2021 12:52 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:46 am
Jeg synes verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle litt i denne pandemien. Når det er sagt, så mener jeg tiltakene som ble innført i går ikke er så ille som mange andre her mener. Det er for det meste nasjonale oppfordringer, som er pakket inn i en patosfylt språkføring. Derfor framstår de som mer inngripende enn de i virkeligheten er.
Ser vi på worst case-scenarioet som FHI presenterte før gjenåpningen så er jo det allerede passert nå i starten av desember, og det før man eventuelt ser effekten av omikron-varianten. FHI sine scenarioer har i det hele tatt viste seg å ikke være spesielt gode da de hele tiden vært på bakpå med tanke på hvordan denne pandemien har utviklet seg.

Du har kanskje rett i at verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle, men bare i den forstand at scenarioene har bommet såpass mye at worst case altfor ofte har vært det man har landet på eller enda verre lavere enn det man faktisk har stått oppi underveis i denne pandemien.
Ser ikke ut til at Helsedirektoratets "realistiske" 10.000 døde slår inn det heller

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... 0000-doede

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Hetfield skrev: ons des 08, 2021 12:48 pm
Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 12:45 pm Å bruke flere titalls milliarder på elektrifisering av sokkelen, et tiltak som utelukkende er ment å pynte på Norges fasade i tråd med Paris-avtalen og sannsynligvis vil ha svært begrenset på utslipp i et globalt perspektiv, er jo noe flere politikere feks mener er viktigere enn å ruste opp helsevesenet.
Hehe ja.. Skribent, forfatter og tidligere journalist Ole Asbjørn Ness fortalte om dette i en podcast. Helt håpløst..
Det er en haug med fagfolk som har uttalt seg om dette, og jeg har nesten ikke sett noen som mener elektrifisering av sokkelen er et godt forslag. De aller fleste mener det er en borderline kriminell sløsing av fellesskapets midler for å kunne si at Norge jobber mot målene i Parisavtalen. Effekten i et globalt perspektiv vil nesten 100% sikkert være tilnærmet 0, og 100 % sikkert være mye mye dårligere enn om man heller brukte disse milliardene feks på prosjekter for å forbedre fanging og lagring av gass på rigger i Vest-Afrika.

Det er en sløsing som irriterer meg helt grenseløst, nesten like mye som at menneskene i posisjon som er valgt fram for å ivareta våre borgeres interesser ikke har klart å gjøre endringer i helsevesenet. Som igjen medfører at man noe som kun skal gjøres i de ytterste unntakstilfeller - nemlig innskrenke borgerens frihet og rettigheter.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 12:46 pm Så hva har igrunnen skjedd siden da? Hvor er panikken, hvor er de fulle sjukehusene eller ansatte som blir overbelastet? Det var ikke et ord om disse hele våren 2020. Nyhetene var mer positive og det nærmeste frykt jeg kunne finne var når vi hadde rundt 320 innlagte og en lege sier "vi har mange innlagte , men god kontroll, så klart om denne veksten fortsetter så kan vi på sikt få problemer men foreløbig går det bra "

Er den største forandringen mediene?
Pandemien har blitt et hendelig alibi for enhver sektor som sliter med kapasitet, styring eller andre utfordringer.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 12:47 pm
Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 12:45 pm Å bruke flere titalls milliarder på elektrifisering av sokkelen, et tiltak som utelukkende er ment å pynte på Norges fasade i tråd med Paris-avtalen og sannsynligvis vil ha svært begrenset på utslipp i et globalt perspektiv, er jo noe flere politikere feks mener er viktigere enn å ruste opp helsevesenet.
Det gir dog masse spennende arbeid for oss elkraftingeniører!

Dog stiller jeg spørsmål om kost/nytte fra et faglig ståsted.
Beklager, det er nok et spennende prosjekt for dere :)

Fakta

Legg inn av Fakta »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 12:57 pm
Ser ikke ut til at Helsedirektoratets "realistiske" 10.000 døde slår inn det heller

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... 0000-doede
Ja, det kan man også definere som en real skivebom, men det er tross alt en forskjell på et worst case-scenario som i ettertid virker virkelighetsfjernt kontra et worst case-scenario som allerede har blitt overgått av dagens tall.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Alkoholrelaterte dødsfall har økt med 20 % på ett år i Storbritannia. Og for en gang skyld innrømmer faktisk pressen at lockdownen har noe av skylden. Som et forbrukslån så har nedstenging en pris og nå kommer gebyrene og rentene fra samfunnet på løpende bånd.
https://www.theguardian.com/society/202 ... CiwB0jGiq0

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 12:57 pm
Fakta skrev: ons des 08, 2021 12:52 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:46 am
Jeg synes verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle litt i denne pandemien. Når det er sagt, så mener jeg tiltakene som ble innført i går ikke er så ille som mange andre her mener. Det er for det meste nasjonale oppfordringer, som er pakket inn i en patosfylt språkføring. Derfor framstår de som mer inngripende enn de i virkeligheten er.
Ser vi på worst case-scenarioet som FHI presenterte før gjenåpningen så er jo det allerede passert nå i starten av desember, og det før man eventuelt ser effekten av omikron-varianten. FHI sine scenarioer har i det hele tatt viste seg å ikke være spesielt gode da de hele tiden vært på bakpå med tanke på hvordan denne pandemien har utviklet seg.

Du har kanskje rett i at verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle, men bare i den forstand at scenarioene har bommet såpass mye at worst case altfor ofte har vært det man har landet på eller enda verre lavere enn det man faktisk har stått oppi underveis i denne pandemien.
Ser ikke ut til at Helsedirektoratets "realistiske" 10.000 døde slår inn det heller

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... 0000-doede
Neppe. Men det vil dessverre dø noen hundre iløpet av vinteren. Ligger på 7 pr. dag nå ifølge Nakstad.
Sist redigert av Hetfield den ons des 08, 2021 1:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Hetfield skrev: ons des 08, 2021 1:20 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 12:57 pm
Fakta skrev: ons des 08, 2021 12:52 pm

Ser vi på worst case-scenarioet som FHI presenterte før gjenåpningen så er jo det allerede passert nå i starten av desember, og det før man eventuelt ser effekten av omikron-varianten. FHI sine scenarioer har i det hele tatt viste seg å ikke være spesielt gode da de hele tiden vært på bakpå med tanke på hvordan denne pandemien har utviklet seg.

Du har kanskje rett i at verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle, men bare i den forstand at scenarioene har bommet såpass mye at worst case altfor ofte har vært det man har landet på eller enda verre lavere enn det man faktisk har stått oppi underveis i denne pandemien.
Ser ikke ut til at Helsedirektoratets "realistiske" 10.000 døde slår inn det heller

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... 0000-doede
Neppe. Men det vil dessverre dø noen hundre flere iløpet av vinteren. Ligger på 7 pr. dag nå ifølge Nakstad.
Vennlig påminnelse om at det dør 110 i gjennomsnitt daglig.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

I en pressemelding skriver Pfizer at en boosterdose klarer å forhindre omikron-smitte bedre enn to doser.

Det viser deres foreløpige studier fra laboratoriet. Det er den originale vaksinen, altså en tredje dose av den vi allerede har fått som de har testet ut.


Hvilket sjokk, Pfizer har 'tilfeldigvis' løsningen på våre problemer - en boosterdose! Til tross for at resten av verden ennå ikke har klart å konkludere rundt Omikron, så har Pfizer sine eminente spesialister allerede konkludert og funnet løsningen. Selvsagt kun til det beste for befolkningens helse, og det har ingen sammenheng med bunnlinjen til selskapet.

https://www.youtube.com/watch?v=210bHotqzFM
Sist redigert av BigWhale den ons des 08, 2021 1:24 pm, redigert 1 gang totalt.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »



Det viktigste må alltid være at noen kan dø, ikke at en potensielt mildere variant egentlig er noe positivt.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Funkhouser skrev: ons des 08, 2021 1:24 pm

Det viktigste må alltid være at noen kan dø, ikke at en potensielt mildere variant egentlig er noe positivt.
Ekstremist-gruppa Covid Action Group vil eliminere viruset såklart:

"Learn more about who we are and why we believe that we can eliminate COVID-19 together."

https://covidactiongroup.net/team

Nyborg er i godt selskap med Eric Feigl-Ding..
Sist redigert av Hetfield den ons des 08, 2021 1:31 pm, redigert 1 gang totalt.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 10:51 am Koronatiltak ble innført i går, men barn og unge ble skjermet. Derfor er ingen koronatiltak innført i skolen. Dette fikk leder av Utdanningsforbundet, Steffen Handal, til å rykke ut i politisk kvarter med kritikk mot regjeringen. Skolene vil også ha koronatiltak, fordi lærerne er slitne.

Jeg synes dette blir litt ullent. Kunne lærerne om mulig konkretisert hvorfor de er slitne nå? Hva er det - fra august til i dag - som gjør at lærerne er en gruppe som skulle være særlig slitne? Jeg ser jo at det i noen områder av landet sikkert har vært bemanningsutfordringer som følge av mye smitte. Men skolene har jo på langt nær hatt samme regler for smittevern som f.eks. sykehusene. Lærere har kunnet gå på jobben med litt forkjølelse, så fremt man har tatt en hjemmetest og den har utelukket korona. Jeg skulle derfor likt å få konkretisert litt mer hva dette med å være sliten går ut på.

Er det noen lærere her inne som kan hjelpe meg? Basillen - tar du ansvar for lærerne og gir en forklaring?
Kona er klassekontakt på mellomtrinnet som det vel så fint heter. Tror hun knapt har gått mer enn maks 14 dager siden skolen starten igjen i august og til nå uten å hatt en eller annen form for forkjølelse. Hun tester seg jo hele tiden, og har jo bank-i-bordet ikke hatt COVID-19, men er så mye andre luftveisproblemer ute og går for tiden så 100% har hun egentlig tilgode å være. Nå får hun jo alt slitet som følger med det å leve under en pandemi på toppen naturligvis, så det er jo mye "sosial slitasje" eller hva vi skal kalle det etter snart 2 år med mye til og fra og restriksjoner, det var mye slitasje på lærere tidligere hvor alle former for pause og lunsj ble sløyfet til fordel for at unger skulle være i egne kohorter osv på skolen. Kombiner det med at det er mørketid som jo for veldig mange nordmenn går litt utover psyken det også, samtidig som det tiden for utviklingssamtaler så du har tre-fire uker på rappen hvor du forlater hjemmet før 07:00 og storsett ikke er hjemme før etter 18:00 så er det klart at det tærer på.

Jeg opplever vel at hovedproblemet som kona mi opplever med COVID-19 og skolen er at regjeringen forventer at lærere som ansatte av staten skal være på lik linje med helsetjenesten. Det forventes at man stiller opp og leverer nærmest over evne helt uten kompenasjon eller godtgjørelser eller noe som helst annet som skal bygge oppunder lærerne. Kona gikk altså månedsvis med tiltak på skolen som gjorde at hun knapt nok fikk tatt seg et pust i bakken igjennom dagen, det er jo ingen kompenasjon for det. Det er bare en forventning at lærerne på skolen skal trå til. Dette fører jo selvsagt til at folk blir utbrent og sykemeldte, kombiner dette med at det er mer sykdom ute å går som et direkte resultat av at lærerne er jo i direkte kontakt med bøttevis av barn hver dag så blir det jo litt mye.

Det blir ikke innvilget noe ekstra midler i et forsøk på å kunne kompenasere de som gir det lille ekstra, alt av julebord osv avlyses jo og det frigjøres ingen midler til samkjøre kollegiet og lærerne oppi det hele. Det innvilges ikke noe ekstra til vikarbudsjetter så når det blir stort bortfall av som resultat av at det mer sykdom ute å går, samtidig som flere er oftere og lenger sykemeldt en vanlig som resultat av hvordan skolen har fungert de siste 2 årene så sier det jo nesten seg selv at det ikke akkurat går på skinner. Hun har ikke akkurat fri når hun kommer hjem heller da det jo halger med foreldre som er nervøse, det meldes om testing av unge A, B, C, smitte her og der til alle døgnets tider. Dette her kom jo også midt oppi et nokså stort oppgjør i skolen hvor lærere har følt på at de har hatt altfor lav lønnsvekst og blir for lite verdsatt i samfunnet ellers og det hjelper nok sikkert ikke på at du midt oppi det skal ha dine tøffeste arbeidsår i bransjen attpåtil.

Og selv når vi ser bort ifra alle disse elementene så er kanskje det som irriterer og frustrerer kona mi aller mest at de som lærere ikke blir iveretatt med tanke på pandemien. Ikke ble de prioritert i noen vaksinekø. Ikke har de noen måte å begrense egne nærkontakter igjennom arbeidsdagen da ingenting skal påvirke barna, og selv i perioden hvor det var tiltak i skolene så var jo ikke lærerne i fokus så tiltakene gikk først og fremst på å begrense nærkontakt mellom barne og kohorter, kona måtte forholde seg til antall grupper med barn igjennom uka så hennes mengde med nærkontakter med tanke på barne var vel strengtatt større når det var tiltaksnivå på skolen enn hva den er til vanlig. Ikke har hun som elever fri tilgang på hurtigtester heller, så hun må først få symptomer og selv da så er det ikke spesielt fri tilgang på testene så hun skal i utgangspunktet forholde seg til vanlig testing. Det er ingen særskilte tilgang når hun først blir syk heller, med mindre hun tester positivt så står hun på jobb med nesa full av snør, og hvor hun hoster og harker hele dagen og hun eier nå heldigvis såpass til arbeidsmoral og empati at med mindre hun tester positivt eller har gått på veggen så stiller hun jo opp for på grunn av manglende vikarer og vikarbudsjett så går det direkte utover andre kolleger og barna om hun ikke stiller opp.
Sist redigert av RamGuy den ons des 08, 2021 1:33 pm, redigert 1 gang totalt.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

BigWhale skrev: ons des 08, 2021 1:23 pm I en pressemelding skriver Pfizer at en boosterdose klarer å forhindre omikron-smitte bedre enn to doser.

Det viser deres foreløpige studier fra laboratoriet. Det er den originale vaksinen, altså en tredje dose av den vi allerede har fått som de har testet ut.


Hvilket sjokk, Pfizer har 'tilfeldigvis' løsningen på våre problemer - en boosterdose! Til tross for at resten av verden ennå ikke har klart å konkludere rundt Omikron, så har Pfizer sine eminente spesialister allerede konkludert og funnet løsningen. Selvsagt kun til det beste for befolkningens helse, og det har ingen sammenheng med bunnlinjen til selskapet.

https://www.youtube.com/watch?v=210bHotqzFM
At tredjedosen gir en bredere beskyttelse støttes av immunologer, blant annet to norske. Jeg forstår skepsisen når det er Pfizer eller Moderna som melder det, men det ligger vitenskap bak det. Anbefaler deg å lese artikkelene under, for neste runde med vaksine eller infeksjon kan faktisk være det som skal til for å ufarliggjøre SARS-CoV-2 helt. Det forklares hvorfor dette gir mening mtp. hvordan immunforsvaret vårt fungerer. Tre doser fra vaksiner er på ingen måte uvanlig, et eksempel er vaksinen mot TBE. De fleste må også boostes etter en del år, dette handler nok også mye om hvordan/hvor mye viruset/bakterien utvikler deg.

https://immunglimt.no/2021/12/05/hele-alfabetet/
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... redningenk
Når du har fått tredje dose, har du ikke bare mer antistoffer, men også antistoffer som binder bedre til nye varianter. Tredje dose ser ut til å gi deg kvalitativt bedre antistoffer som gir bredere beskyttelse, sier immunolog Fridtjof Lund-Johansen til VG

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fakta skrev: ons des 08, 2021 1:17 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 12:57 pm
Ser ikke ut til at Helsedirektoratets "realistiske" 10.000 døde slår inn det heller

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... 0000-doede
Ja, det kan man også definere som en real skivebom, men det er tross alt en forskjell på et worst case-scenario som i ettertid virker virkelighetsfjernt kontra et worst case-scenario som allerede har blitt overgått av dagens tall.
Det var et "nøkternt" scenario.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Fakta skrev: ons des 08, 2021 12:52 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 11:46 am
Jeg synes verstefall som prinsipp har utspilt sin rolle litt i denne pandemien. Når det er sagt, så mener jeg tiltakene som ble innført i går ikke er så ille som mange andre her mener. Det er for det meste nasjonale oppfordringer, som er pakket inn i en patosfylt språkføring. Derfor framstår de som mer inngripende enn de i virkeligheten er.
Ser vi på worst case-scenarioet som FHI presenterte før gjenåpningen så er jo det allerede passert nå i starten av desember, og det før man eventuelt ser effekten av omikron-varianten. FHI sine scenarioer har i det hele tatt viste seg å ikke være spesielt gode da de hele tiden vært på bakpå med tanke på hvordan denne pandemien har utviklet seg.
Correct me if I'm wrong, men dette er vel omtrent første gang at FHI sine modelleringer har bommet i den retningen vi ser nå (der de ligger bittelitt under faktisk tilstand). Nå sa vel også Aavitsland på Twitter at modellen predikerer innlagte med covid-19 som hovedårsak, mens tallene vi ser i VG etc. også inkluderer de med påvist covid-19, uten at det er innleggelsesgrunn.

Som regel har FHI sine modelleringer vist en utvikling som er spådd til å bli vesentlig høyere enn det som faktisk skjedde.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»