Trener duo- fremtidens modell?

Svar
Mr_Sjokomelk

Trener duo- fremtidens modell?

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

Før sesongen gikk både Sandefjord og Viking uvante veier og ansatte to trenere med delt hovedtrener ansvar. Jeg må innrømme at jeg var meget skeptisk til dette valget før sesongen, men etter hvordan sesongen har utspilt seg så viser det seg at dette kanskje var grunnløst.

Etter en litt trå start og defensive problemer har det tatt seg opp for Viking. Det hele kulminerte i en bronse og det beste resultatet i ligaen siden 2007. Sandefjord ble av mange ikke levnet mye sjanse til å overleve før sesongen. Forrige runde sikret dem plassen, og har til tider spilt god og offensiv fotball. I Sverige har Kim Bergstrand og Thomas Lagerlöf gjort stor suksess med Djurgården der de tok seriegull på første forsøk i 2019 og fått ny kontrakt i år.

Så hva tror dere, er dette en modell vi vil se mer av i tiden fremover i norsk fotball og i fotball generelt? Er dette fremtiden?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det er vel alltid en som har det siste ordet, så i disse tilfellene er det nok snakk om en hovedtrener, og en litt mer fremtredende assistent (på diverse områder) enn man vanligvis ser. Det er f.eks. liten tvil om at det er Hans Erik Ødegaard som styrer SF-skuta, med Tegström som assistent. Jeg tror ikke det er så stor forskjell fra det som er vanlig her til lands.

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

LeSorcier skrev: søn des 05, 2021 10:21 pm Det er vel alltid en som har det siste ordet, så i disse tilfellene er det nok snakk om en hovedtrener, og en litt mer fremtredende assistent (på diverse områder) enn man vanligvis ser. Det er f.eks. liten tvil om at det er Hans Erik Ødegaard som styrer SF-skuta, med Tegström som assistent. Jeg tror ikke det er så stor forskjell fra det som er vanlig her til lands.
Nå har jeg ikke stor innsikt i hvordan det fungere i Sandefjord i praksis, har bare fått med meg at begge fikk hovedtreneransvar når de fikk jobben. I Viking har de vært rimelig klar på at dette er et delt ansvar, og ikke vært en som fremstår som den klare lederen. Men kanskje er det som du nevner egentlig ikke så stor forskjell på denne modellen og den vanlige hovedtrener og assistent inndelingen.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Vi får se. Det er nok både styrker og svakheter med modellen, og den stiller nok ganske store krav til personlige egenskaper hos dem begge. En tilsvarende modell med Benny Lennartson og Bjarne Berntsen hadde neppe fungert like bra, for å si det sånn. Men den store styrken er jo at man kan spille på hverandre. Presset blir mindre om man står i det sammen.

Den største fellen er vel om en av dem (eller begge) legger prestisje i sine meninger. I Vikings tilfelle er jeg helt sikker på at begge setter klubben først. Der trenerne setter seg selv først vil det neppe fungere.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Mr_Sjokomelk skrev: søn des 05, 2021 10:32 pm
LeSorcier skrev: søn des 05, 2021 10:21 pm Det er vel alltid en som har det siste ordet, så i disse tilfellene er det nok snakk om en hovedtrener, og en litt mer fremtredende assistent (på diverse områder) enn man vanligvis ser. Det er f.eks. liten tvil om at det er Hans Erik Ødegaard som styrer SF-skuta, med Tegström som assistent. Jeg tror ikke det er så stor forskjell fra det som er vanlig her til lands.
Nå har jeg ikke stor innsikt i hvordan det fungere i Sandefjord i praksis, har bare fått med meg at begge fikk hovedtreneransvar når de fikk jobben. I Viking har de vært rimelig klar på at dette er et delt ansvar, og ikke vært en som fremstår som den klare lederen. Men kanskje er det som du nevner egentlig ikke så stor forskjell på denne modellen og den vanlige hovedtrener og assistent inndelingen.
Jeg er ingen ekspert på dette selv, men jeg har vanskelig for å tro at man bytter på hvem som tar ut laget fra kamp til kamp. Det vil alltid være uenigheter, uansett hvor "like" man er, og da sier det seg selv at én må ha det siste ordet. At hovedtreneren og assistenten diskuterer seg imellom hva som vil være best å gjøre for å vinne neste kamp, er jo helt normalt.

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

Vikingen skrev: søn des 05, 2021 10:38 pm En tilsvarende modell med Benny Lennartson og Bjarne Berntsen hadde neppe fungert like bra, for å si det sånn.
Haha, lo godt av tanken på dette! Hva med Nils Arne Eggen og Kjetil Rekdal som trenerduo for Rosenborg hvis det går skeis med Knutsen?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Mr_Sjokomelk skrev: søn des 05, 2021 10:03 pm Før sesongen gikk både Sandefjord og Viking uvante veier og ansatte to trenere med delt hovedtrener ansvar. Jeg må innrømme at jeg var meget skeptisk til dette valget før sesongen, men etter hvordan sesongen har utspilt seg så viser det seg at dette kanskje var grunnløst.

Etter en litt trå start og defensive problemer har det tatt seg opp for Viking. Det hele kulminerte i en bronse og det beste resultatet i ligaen siden 2007. Sandefjord ble av mange ikke levnet mye sjanse til å overleve før sesongen. Forrige runde sikret dem plassen, og har til tider spilt god og offensiv fotball. I Sverige har Kim Bergstrand og Thomas Lagerlöf gjort stor suksess med Djurgården der de tok seriegull på første forsøk i 2019 og fått ny kontrakt i år.

Så hva tror dere, er dette en modell vi vil se mer av i tiden fremover i norsk fotball og i fotball generelt? Er dette fremtiden?
Jeg hadde overhodet ingen tro på modellen, og vi i godset ble selv stuck i den med BP og Wibe-Lund. Vi berget da plassen til tross for en horribel sesongoppkjøring og anledning til at de tok jobben.
Jeg vil som andre her sier, at det er nødt til å være personer som virkelig ønsker å samarbeide som kan få en slik modell til å fungere, en alt for ærgjerrig part vil føre til at dette går skikkelig på trynet. Og, jeg tror hovedvekten av topptrenerne er veldig ærgjerrige...

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

seriemester2013 skrev: man des 06, 2021 1:33 pm Jeg hadde overhodet ingen tro på modellen, og vi i godset ble selv stuck i den med BP og Wibe-Lund. Vi berget da plassen til tross for en horribel sesongoppkjøring og anledning til at de tok jobben.
Jeg vil som andre her sier, at det er nødt til å være personer som virkelig ønsker å samarbeide som kan få en slik modell til å fungere, en alt for ærgjerrig part vil føre til at dette går skikkelig på trynet. Og, jeg tror hovedvekten av topptrenerne er veldig ærgjerrige...
Ja glemte at dere og har en slik løsning. De har jo for så vidt gjort en grei innsatts med tanke på utgangspunktet før sesongen som du nevner. Selv om det ikke akkurat har lukta krutt de siste kampene av dere.

Det stiller helt klart noen krav til trenerne som personligheter hvis de skal gå inn den rollen. Men hvorfor skal det ikke være plass for den type personligheter som hovedtrener? Kanskje er tanken om at en hovedtrener må være en stor, sterk leder gammeldags? I det store tempoet fotballen har endret seg de siste årene, hvorfor skal måten treneransvaret er lagt opp på være så fastlåst? Den nye generasjonen av fotballspillere som kommer opp nå har kanskje vokst opp i et samfunn mindre preget av sterke autoriteter. Med denne modellen vil man i større grad utelukke trenere som er ute etter suksess her og nå for seg selv (typ Mourinio) , men heller trenere som vil sette klubben sine interesser foran sine egen.

Jeg ser det er utfordringer med denne modellen, men er mye mer positiv til den nå enn jeg var før sesongen.

Champis

Legg inn av Champis »

Vikingen skrev: søn des 05, 2021 10:38 pm Vi får se. Det er nok både styrker og svakheter med modellen, og den stiller nok ganske store krav til personlige egenskaper hos dem begge. En tilsvarende modell med Benny Lennartson og Bjarne Berntsen hadde neppe fungert like bra, for å si det sånn. Men den store styrken er jo at man kan spille på hverandre. Presset blir mindre om man står i det sammen.

Den største fellen er vel om en av dem (eller begge) legger prestisje i sine meninger. I Vikings tilfelle er jeg helt sikker på at begge setter klubben først. Der trenerne setter seg selv først vil det neppe fungere.

Enig, her tror jeg du treffer blink med det meste.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»