VM-Match 2021

Svar
nometalhorse

Re: VM-Match 2021

Legg inn av nometalhorse »

Bjoneroa skrev: ons des 15, 2021 11:15 pm
nometalhorse skrev: fre des 10, 2021 10:39 pm Ifølge Robert Sapolsky, professor i neurologi ved Stanford University, kan stormestre som MC forbrenne 6.000 kalorier på én dags sjakk.

Da forstår man bedre at god fysisk form, og riktig inntak av næring er viktig.
Dette høres rart ut, for å si det mildt. Det skal mye til for å forbrenne så mye ved fysisk bevegelse. Så at man kan forbrenne såpass bare ved tenkning.. :shock:
De regner at selv om hjerne er en liten del av kroppen så bruker den 20% av energien under vile, og det er velkjent at sjakkspillere taper vekt under turneringer. Det at de bruker mye kalorier er nok ikke bare hjernen, for de spenner muskler, øker hjertefrekvensen osv under en match.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

P_Bateman skrev: tir des 14, 2021 11:36 pm
Carlsen fortsetter nok til han en gang i fremtiden møter sin overmann.
Jeg er ikke så sikker på det. Tipper Magnus Carlsen gjerne abdiserer troenen uten at noen klarer å slå ham i en VM-match, som Fisher.

Men han vil nok helst gjøre det etter å ha slått (eller i hvert fall tangert) Garry Kasparov.

Så får vi se om han klarer å bygge opp motivasjon til 1 eller 2 nye kamper, når han har fått hvile og fått avstand til opplevelsen.

Det optimale må jo være å slå Kasparov på antall titler og så kopiere FIsher og være ubeseiret i VM-sammenheng (men etter mange flere kamper). Da har han toppet alt i sjakkhistorien, og har egentlig ingen flere grunner til å spille VM.

Med mindre de endrer formatet til en vanlig turnering. Da tipper jeg han ønsker å vinne den minst en gang før han gir seg.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

sertono skrev: ons des 15, 2021 11:05 pm
PowersIave skrev: Det tviler jeg på. Magnus har lenge pratet om at han ikke har samme motivasjonen når det gjelder vm matchen, og han er jo som regel veldig ærlig når han prater. Tror forsåvidt han tar minst en vm match til, men føler meg absolutt ikke sikker.
Naka tar saken :)

Nydelig video. Takk for delingen.

Naka tenker vel omtrent det samme som jeg gjør.

Ellers interessant perspektiv fra Hammer (eller som Naka sier: "Hammer throwing down the hammer"). Vet ikke om jeg er helt enig, men det er en tanke verdt å vurdere.

Ellers var jo twitter burn'en fra Giri så festlig at jeg måtte le høyt for meg selv her.... haha.... :lol:

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Enzino skrev: tor des 16, 2021 10:51 pm
sertono skrev: ons des 15, 2021 11:05 pm
PowersIave skrev:
Ellers var jo twitter burn'en fra Giri så festlig at jeg måtte le høyt for meg selv her.... haha.... :lol:
Den her tenker du på? 😅


Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Laffano16 skrev: fre des 17, 2021 7:53 am
Enzino skrev: tor des 16, 2021 10:51 pm
sertono skrev: ons des 15, 2021 11:05 pm

Den her tenker du på? 😅

Yepp, der har du den! :lol:

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: tir des 14, 2021 1:21 pm Carlsen truer med å ikke delta i flere VM-matcher.

Jeg har veldig liten tro på at det vil skje, men om han skal gjøre det så må han jo si fra før kvalifiseringsturneringa - alt annet er usportslig og uryddig. Magnus bør da heller ikke i fremtiden få delta i turneringer for å kunne kvalifisere seg til fremtidig VM-match slik at det er et forvell til VM-tittelen for godt i tilfelle.

Han bør også tenke seg om en ekstra gang, for han vil ødelegge verdien av VM-tittelen, det vil hele tiden bli et spørsmål med den nye mesteren om han egentlig er den beste. Og det er urettferdig for alle, og trist for sjakken.
Kjenner jeg Carlsen rett bryr han seg nada om at noen synes det er urettferdig at han ikke stiller i VM-matcher. Og hvorfor skulle han det? Akkurat som om Carlsen skylder sjakkspillere rundt om i verden noe som helst.

Carlsen gjør det som er best for ham og ingen kan forlange noe annet. Det er ikke snakk om liv og død.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre des 17, 2021 9:10 am
Kjenner jeg Carlsen rett bryr han seg nada om at noen synes det er urettferdig at han ikke stiller i VM-matcher. Og hvorfor skulle han det? Akkurat som om Carlsen skylder sjakkspillere rundt om i verden noe som helst.

Carlsen gjør det som er best for ham og ingen kan forlange noe annet. Det er ikke snakk om liv og død.
Nå har jeg inntrykk av at Carlsen er genuint opptatt av sjakksporten, og det er jo ingen hemmelighet at han ikke er veldig for den måten VM-tittelen avgjøres på. Og han vet at han er gullkalven og har mye makt, og FIDE må jo hele tiden passe seg for at han kan bryte ut å starte på egen hånd - vi så jo hvordan han har tatt grep på online-turneringer under pandemien.

Jeg syns det vil være trist for sjakksporten om vi kommer dit at det igjen blir flere VM-titler og kanskje også egne rankinger. Men FIDE er som de fleste idrettsorganisasjoner full av det som ligner på korrupsjon, og Magnus har vist vilje til å gå egne veier (Offerspill vs Sjakkforbundet). Så jeg blir ikke veldig overrasket om det blir en konflikt i årene som kommer.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: fre des 17, 2021 9:59 am
oddvar_kjempebra skrev: fre des 17, 2021 9:10 am
Kjenner jeg Carlsen rett bryr han seg nada om at noen synes det er urettferdig at han ikke stiller i VM-matcher. Og hvorfor skulle han det? Akkurat som om Carlsen skylder sjakkspillere rundt om i verden noe som helst.

Carlsen gjør det som er best for ham og ingen kan forlange noe annet. Det er ikke snakk om liv og død.
Nå har jeg inntrykk av at Carlsen er genuint opptatt av sjakksporten, og det er jo ingen hemmelighet at han ikke er veldig for den måten VM-tittelen avgjøres på. Og han vet at han er gullkalven og har mye makt, og FIDE må jo hele tiden passe seg for at han kan bryte ut å starte på egen hånd - vi så jo hvordan han har tatt grep på online-turneringer under pandemien.

Jeg syns det vil være trist for sjakksporten om vi kommer dit at det igjen blir flere VM-titler og kanskje også egne rankinger. Men FIDE er som de fleste idrettsorganisasjoner full av det som ligner på korrupsjon, og Magnus har vist vilje til å gå egne veier (Offerspill vs Sjakkforbundet). Så jeg blir ikke veldig overrasket om det blir en konflikt i årene som kommer.
Det blir ikke jeg heller. Og ikke synes jeg det er så trist om det skulle bli splittelse heller.
Det er ikke så mye penger i sjakk og bestemann tar en stor del av kaka. Spesielt når det er en personlighet og type som Carlsen. Man blir større enn sporten selv. Så han har mye makt her.

Og Carlsen er selvfølgelig genuint opptatt av sjakksporten. Men det er jo ingen motsetning mellom det og at han gjør hva som er best for ham selv. Han kommer uansett ikke la seg påvirke av de som mener det er trist og urettferdig om han ikke spiller VM-kamper.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre des 17, 2021 10:06 am
Og Carlsen er selvfølgelig genuint opptatt av sjakksporten. Men det er jo ingen motsetning mellom det og at han gjør hva som er best for ham selv.
Poenget er at jeg er ganske trygg på at han ikke gjør et rent økonomisk valg slik en del idrettsutøvere gjør, så det er ikke et rent egoistisk valg om han velger å kutte VM og da sannsynligvis bryte med FIDE.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»