Кино - Russisk rock fra 80-tallet!

Svar
Bjoneroa

Кино - Russisk rock fra 80-tallet!

Legg inn av Bjoneroa »

Noen her som har hørt om det russiske rockebandet Кино? Jeg hørte disse for første gang i forbifarten i går, fire-fem sekunder såvidt det var, men det var noe særegent som fanget interessen min - et ekko fra fordums tid.

Tok meg tid i dag til å høre gjennom en to timer lang "best of"-samling, og hva kan jeg si? Ord blir fattige!

Det føles seriøst som jeg har levd under en stein når jeg ikke har hørt om disse tidligere.

Jeg aner ikke hva de synger om, men det er uansett underordnet den ekte og direkte energien disse leverer!

Hvis du ikke har hørt om de før, værsågod, her er tre utvalgte låter av Кино:






Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Dette er en veldig populær gruppe nå. I CIS er det ingen person som ikke kjenner denne gruppen.
Viktor Tsois sanger synges selv i Kina.



Noen av de mest populære sangene.

.. Blodtype..

.. En pakke sigaretter..

.. FORANDRING..

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Vind skrev: ons des 15, 2021 8:46 pm Dette er en veldig populær gruppe nå. I CIS er det ingen person som ikke kjenner denne gruppen.
Viktor Tsois sanger synges selv i Kina.
Hva eller hvem er CIS? Jeg og dama gikk forbi dopdealerne på Grønland i går, disse står noen ganger og hører på musikk, og dama som er russisk gjenkjente låta som en Кино-låt. Hun var sjokkert over at dopdealere i Norge hører på Кино :lol: Men hvis dette bandet er i vinden nå, så er det forståelig. Utrolig at det ikke har blitt plukket opp før!

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Bjoneroa skrev: ons des 15, 2021 8:08 pm
Кино? Kino
.. Blodpropper..

Varmt sted, men gatene venter
Avtrykkene av føttene våre.
Stjernestøv på støvlene.
Polstret lenestol, rutete rutete,
Avtrekkeren ble ikke trukket i tide.
Solrik dag - i blendende drømmer.

Blodtype på et erme,
Serienummeret mitt er på ermet
Ønsk meg lykke til i kampen, ønsk meg:
Ikke bli i dette gresset
Ikke bli i dette gresset.
Ønsk meg lykke til, ønsk meg lykke til!

Og jeg har noe å betale, men jeg vil ikke
Seier for enhver pris.
Jeg vil ikke sette foten på brystet til noen.
Jeg vil gjerne bli hos deg
Bare bli hos deg
Men en stjerne høyt på himmelen kaller meg på vei.

Blodtype på et erme,
Serienummeret mitt er på ermet
Ønsk meg lykke til i kampen, ønsk meg:
Ikke bli i dette gresset
Ikke bli i dette gresset.
Ønsk meg lykke til, ønsk meg lykke til!

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Bjoneroa skrev: ons des 15, 2021 8:53 pm
Vind skrev: ons des 15, 2021 8:46 pm Dette er en veldig populær gruppe nå. I CIS er det ingen person som ikke kjenner denne gruppen.
Viktor Tsois sanger synges selv i Kina.
Hva eller hvem er CIS? Jeg og dama gikk forbi dopdealerne på Grønland i går, disse står noen ganger og hører på musikk, og dama som er russisk gjenkjente låta som en Кино-låt. Hun var sjokkert over at dopdealere i Norge hører på Кино :lol: Men hvis dette bandet er i vinden nå, så er det forståelig. Utrolig at det ikke har blitt plukket opp før!
CIS = Tidligere sovjetrepublikker
Spill denne damen denne sangen. Under dette, da det ble spilt på gitar, gråt alle jentene av lykke. :P

Gazastripen .. Tekster.. (lirik)
Sist redigert av Vind den ons des 15, 2021 9:12 pm, redigert 1 gang totalt.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

.. Går på vannet..




Eller det. Kjøp vinflasken og drå med hun til senga. :D 8-)

Bolle

Legg inn av Bolle »

Ja, veldig god gruppe med Viktor Tsoi i spissen.
Kan anbefale Tsoi, min favorittsang er nok "Kukushka" (liten gjøk) https://youtu.be/BXgWvFd16iI

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoneroa skrev: ons des 15, 2021 8:08 pm
Jeg aner ikke hva de synger om, men det er uansett underordnet den ekte og direkte energien disse leverer!

Teksten til Кончится лето

Da kan du høre og lese samtidig og finne ut hva han synger.

http://megalyrics.ru/lyric/kino/konchitsia-lieto.htm

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Bjoneroa skrev: ons des 15, 2021 8:08 pm Noen her som har hørt om det russiske rockebandet Кино? Jeg hørte disse for første gang i forbifarten i går, fire-fem sekunder såvidt det var, men det var noe særegent som fanget interessen min - et ekko fra fordums tid.

Tok meg tid i dag til å høre gjennom en to timer lang "best of"-samling, og hva kan jeg si? Ord blir fattige!

Det føles seriøst som jeg har levd under en stein når jeg ikke har hørt om disse tidligere.

Jeg aner ikke hva de synger om, men det er uansett underordnet den ekte og direkte energien disse leverer!

Hvis du ikke har hørt om de før, værsågod, her er tre utvalgte låter av Кино:





Kino er nokså bra, ja. Er vel en liten sovjet-retro-bølge i både Russland og Vesten nå. Mye av grunnen er vel på grunn av youtube. Ble vel lenge spekulert i om Tsoi ble drept av myndighetene, men det er vel lite som tilsier det i dag. Tsoi ble vel også tilknyttet den kazakhstanske filmindustrien, som var en ganske så kritisk røst gjennom 80-tallet. Veldig mye sovjetisk musikk og film på 80-tallet hadde jo mye særpreg, men viste jo også hvor mye vestlig kultur som ble tatt inn "bakveien" inn bak jernteppet.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

GiPazzini_85 skrev: fre des 17, 2021 11:26 am
Kino er nokså bra, ja. Er vel en liten sovjet-retro-bølge i både Russland og Vesten nå. Mye av grunnen er vel på grunn av youtube. Ble vel lenge spekulert i om Tsoi ble drept av myndighetene, men det er vel lite som tilsier det i dag. Tsoi ble vel også tilknyttet den kazakhstanske filmindustrien, som var en ganske så kritisk røst gjennom 80-tallet. Veldig mye sovjetisk musikk og film på 80-tallet hadde jo mye særpreg, men viste jo også hvor mye vestlig kultur som ble tatt inn "bakveien" inn bak jernteppet.

Video fra arkivene til Joanna Stingray. Sommeren 1986.



Dette er absolutt en mystisk og merkelig historie om Tsois død. Kanskje en interessant rolle i denne historien har Joanna Stingray.

Til nå er det ikke klart hvordan hun kunne besøke Sovjetunionens territorium så lett under jernteppet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»