Alpint 2021/22

Svar
Skraevadottir

Re: Alpint 2021/22

Legg inn av Skraevadottir »

Kristoffersen slår til når man minst venter det!

Nei da, har jo vist tendenser tidligere i år i storslalåm. Men jeg må si at jeg ble overraska over at både Faivre og Pinten feila såpass kraftig. Også litt overraskende at ikke Odermatt leverte helt på topp. Så får vi se om Kristoffersen følger opp i morgen.

startelver

Legg inn av startelver »

Første storslalåmseier siden 2019 på Kristoffersen. Kan du fortsette sånn da?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Fantastisk!

Brukeravatar
lavskrika
Innlegg: 39

Legg inn av lavskrika »

Flott norsk dag. Svært gledelig med 2. plass til Mowinckel og den første pallplassen på nesten tre år, unner henne virkelig det. Ser lovende ut for resten av sesongen nå. Goggia viser en vanvittig form for tiden med fem seire på de sju siste rennene.

Kristoffersen tok en uventet seier vil jeg si. Plutselig var han helt tilbake til sitt gamle jeg og viste råskap og fenomenal kjøring i 2. omgang. Ser man på tidene der så var han klart raskere enn alle de andre som startet på øvre halvdel. Seieren gjør at han er tilbake i topp 7 i storslalåm. Med en sterk 8. plass til Windingstad så ble dette nesten likt som for to år siden da han ble nummer 7 og Henrik vant. Hyggelig med Rasmus som imponerer tross helseplagene. McGrath får en fin 12. plass etter at han hadde den nest raskeste tiden i 2. omgang. Synes også Braathen kjører solid, han er ikke langt unna enda bedre resultater. Solheim klarte dessverre ikke å utnytte den gode posisjonen han hadde etter 1. omgang. Haugen sliter fælt om dagen etter bytte av skimerke, men virker som det i tillegg har gått feil vei i storslalåm etter at han sluttet med slalåm, selv om det kan være en tilfeldighet også. Nytt renn og nye muligheter i morgen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Henrik tilbake i topp 7-gruppa i morgen.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: søn des 19, 2021 2:26 pm Godt å se at Kristoffersen tok til seg kritikken min og har begynt å konsentrere seg om det han kan gjøre noe med. ;)
Da er han i toppen igjen. Gratulerer.
Pøh :)
Som jeg har skrevet noen hundre ganger både her og på det forrige forumet vi var på, så er det eneste som er sikkert at Henrik alltid vil komme tilbake til toppen etter en litt dårligere periode. Fyren lever og ånder for alpint, er superprofesjonell og jobber mest intenst av alle for å nå målene sine. Henrik vil alltid være der oppe, og med den gnisten han har, så er han der minst 8 år til. Finnes ikke utøver som vil dette mer.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

For øvrig voldsomt overdrevet av meg å skrive dårlig periode. Når Henrik i sist sesong hadde en sesong som ikke var blant hans beste, så tok han stadig medalje i VM og flere verdenscupseirer. Blir nok som jeg alltid har sagt, han ender nok opp som tidenes beste norske alpinist. Tallene taler for seg selv, og om han er den mest folkekjære, eller ikke, har lite med den saken å gjøre…

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Team Ingebrigtsen skrev: man des 20, 2021 7:04 am For øvrig voldsomt overdrevet av meg å skrive dårlig periode. Når Henrik i sist sesong hadde en sesong som ikke var blant hans beste, så tok han stadig medalje i VM og flere verdenscupseirer. Blir nok som jeg alltid har sagt, han ender nok opp som tidenes beste norske alpinist. Tallene taler for seg selv, og om han er den mest folkekjære, eller ikke, har lite med den saken å gjøre…
DET tror jeg neppe. Han kan kanskje klare å ta flest enkeltseire i verdenscupen (kun Svindal foran med 36), men han har altså ennå ikke vunnet verdenscupen sammenlagt (Svindal har to, Kjus to, Aamodt en) og har kun 1-1-2 i mesterskapsmedaljer (Svindal har 7-3-3, Kjus 4-11-1, Aamodt 9-6-5, kan også nevne Jansrud med 2-4-2). Enn så lenge er ikke Henrik K mer enn nummer fem totalt om man ser på suksess i VC og mesterskap sammenlagt. Kommer nok til å ta igjen Jansrud og kanskje Kjus både på super ranking og storhetsskalaen her inne. De to andre tror jeg han er sjanseløs til å kopiere merittene til. Da skal han begynne å rade opp noe alvorlig med mesterskapsmedaljer (og da helst mange gull) og må også vinne verdenscupen. Kristoffersen har liksom heller aldri på noe tidspunkt vært regna som verdens beste alpinist, selv om han en vinter var verdens beste slalåmkjører.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Man må jo ta litt hardt i, når en alpinist med så mye bra resultater, nesten aldri blir hyllet :)

27 år, og sesongen hvor han er 27 er jo knapt i gang
2 olympiske medaljer (og det er OL denne sesongen)
1 VM gull, 2 medaljer i VM
2 ganger vinner av slalåmcupen
1 gang vinner av storslalåmcupen
5 ganger topp-3 i verdenscupen sammenlagt
24 seire i verdenscupen
66 ganger på pallen i verdenscupen

janesaj

Legg inn av janesaj »

Må innrømme at jeg trodde det var verre enn det var for Henrik da han kom i mål der, men han ligger jo faktisk foreløpig nær en pallplass. Alle muligheter for en ny strålende plassering, med andre ord, spesielt om han får opp en finaleomgang som i går.

Også meget bra av Braathen, som jo også er på skuddhold til pallen her.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Team Ingebrigtsen skrev: man des 20, 2021 9:16 am Man må jo ta litt hardt i, når en alpinist med så mye bra resultater, nesten aldri blir hyllet :)

27 år, og sesongen hvor han er 27 er jo knapt i gang
2 olympiske medaljer (og det er OL denne sesongen)
1 VM gull, 2 medaljer i VM
2 ganger vinner av slalåmcupen
1 gang vinner av storslalåmcupen
5 ganger topp-3 i verdenscupen sammenlagt
24 seire i verdenscupen
66 ganger på pallen i verdenscupen
Kan jo legge til at han i mesteparten av denne tiden har konkurrert mot kanskje tidenes beste alpinist i Hirscher.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Klaumb skrev: man des 20, 2021 10:32 am
Team Ingebrigtsen skrev: man des 20, 2021 9:16 am Man må jo ta litt hardt i, når en alpinist med så mye bra resultater, nesten aldri blir hyllet :)

27 år, og sesongen hvor han er 27 er jo knapt i gang
2 olympiske medaljer (og det er OL denne sesongen)
1 VM gull, 2 medaljer i VM
2 ganger vinner av slalåmcupen
1 gang vinner av storslalåmcupen
5 ganger topp-3 i verdenscupen sammenlagt
24 seire i verdenscupen
66 ganger på pallen i verdenscupen
Kan jo legge til at han i mesteparten av denne tiden har konkurrert mot kanskje tidenes beste alpinist i Hirscher.
Kan jo ta med Pinten der også. Ingen smågutt, han heller. Men i år virker ikke franskmannen å være påskrudd i det hele tatt. I hvert fall ikke så langt. Jeg tipper at vi får se ham mye sterkere inn mot OL, men det spørs om det noen gang blir noe storslalåmgull på fyren. Holder ham som større favoritt i kombien, faktisk.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Haugan greier faktisk å kvale til finaleomgang i storslalåm. Det er vel faktisk aller første gang i den disiplinen. Ellers friskt satset av Windingstad og også delvis Solheim, og spesielt førstnevnte ligger bra an til å kjøre seg bra opp. McGrath også med bra satsing, og så var han plutselig ute. Litt typisk ham, kanskje.

Haugen kvaler ikke. Lang vei til OL for ham, med andre ord.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Flott andreomgang av Henrik også i dag! Tror det holder til pallen, men vi får se.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Ah, bittert.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Endelig, de Aliprandini!

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Odermatt er et fenomen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Odermatt selvfølgelig med en trygg seier, og da blir Henrik nummer fire, ett tidel fra andreplassen. Den er sur :(

Men brukbar norsk dag likevel. Windingstad, som kjørte en veldig bra finaleomgang, blir seks, og Braathen 11.

Edit: Var vel sju Windingstad ble, men likevel solid av ham.
Sist redigert av janesaj den man des 20, 2021 2:45 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Puttemans skrev: man des 20, 2021 2:27 pm Odermatt er et fenomen.
Vanvittig nivå, og fortsatt kun 24 år gammel. Kommer til å bli meeeget hard å slå framover.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Puttemans skrev: man des 20, 2021 2:25 pm Endelig, de Aliprandini!
Ja, egentlig helt utrolig at han ikke har vært på pallen i verdenscupen tidligere. En haug med topp ti-plasseringer og det definitive gjennombruddet med sølv i VM forrige sesong. Likevel er altså dette hans første pallplassering. Hadde to fjerdeplasser og tre femteplasser før dette.

Brukeravatar
lavskrika
Innlegg: 39

Legg inn av lavskrika »

Skraevadottir skrev: man des 20, 2021 2:34 pm
Puttemans skrev: man des 20, 2021 2:25 pm Endelig, de Aliprandini!
Ja, egentlig helt utrolig at han ikke har vært på pallen i verdenscupen tidligere. En haug med topp ti-plasseringer og det definitive gjennombruddet med sølv i VM forrige sesong. Likevel er altså dette hans første pallplassering. Hadde to fjerdeplasser og tre femteplasser før dette.
Er vel ingen som fortjener det mer enn han ja, har han som en liten favoritt blant utlendingene. Schmid med sin første pallplass i storslalåm også. Det er mange som er med og kjemper i storslalåm, Pinturault for eksempel blir henvist helt nede på 15. og 18. plass når han ikke er i slag.

Må si det var rått kjørt av Windingstad i 2. omgang, gøy å se. Gode renn også av Kristoffersen og Braathen. Kjekt at Haugan klarte å ta sine første verdenscuppoeng i storslalåm. Han har jo to seire i disiplinen fra europacupen. Solheim virker som foreløpig blir litt for heit i toppen i finaleomganger. Nå blir det spennende med slalåm i Madonna.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skraevadottir skrev: man des 20, 2021 11:12 am Kan jo ta med Pinten der også. Ingen smågutt, han heller. Men i år virker ikke franskmannen å være påskrudd i det hele tatt. I hvert fall ikke så langt. Jeg tipper at vi får se ham mye sterkere inn mot OL, men det spørs om det noen gang blir noe storslalåmgull på fyren. Holder ham som større favoritt i kombien, faktisk.
Litt i samme gata som denne diskusjonen, kikket jeg for øvrig på storhetsskalaen for alpint nå. Fortsatt Stenmark på topp. Trodde virkelig at Hirscher ville passert ham etter så mange sammenlagtseire i v-cup. Alpint er jo litt spesielt i og med at det ikke finnes en klar GOAT. De to, Aamodt, Zurbriggen, Girardelli, Maier og andre kan rankes høyt. Og flere av de aller største (eller potensielt aller største) fikk jo amputert karrierer pga skader eller sluttet tidlig. Maier ville kanskje vært den største om det ikke var for den stygge motorsykkelulykken. Lund Svindal gikk glipp av endel pga flere skader. Og jeg la ikke merke til før nå at Pirmin Zurbriggen la opp allerede i en alder av 27. Han kunne virkelig blitt den største om han fortsatte litt til.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Skraevadottir skrev: man des 20, 2021 11:12 am Kan jo ta med Pinten der også. Ingen smågutt, han heller. Men i år virker ikke franskmannen å være påskrudd i det hele tatt. I hvert fall ikke så langt. Jeg tipper at vi får se ham mye sterkere inn mot OL, men det spørs om det noen gang blir noe storslalåmgull på fyren. Holder ham som større favoritt i kombien, faktisk.
I så fall gjør Pinten helt rett satsing, jeg tror Frankrike og Sveits har noe lurt på gang når det gjelder kombien, for uten om det er det jo umulig å vite når kombien er borte fra verdenscupen. Men tipper Pinten, Murisier, Aerni, Muffat-Jeandet er de som har det som hovedmål denne sesongen. Og hvorfor ikke, det er OL-medaljer som ligger der og venter.

Fin-fin andre storslalåm av Henrik i går, som jo bare understreker at han har funnet ut av utstyret i storslalåm, og vil dermed være med i toppen hele tiden der også.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

KongOlav2 skrev: tir des 21, 2021 8:42 am Litt i samme gata som denne diskusjonen, kikket jeg for øvrig på storhetsskalaen for alpint nå. Fortsatt Stenmark på topp. Trodde virkelig at Hirscher ville passert ham etter så mange sammenlagtseire i v-cup. Alpint er jo litt spesielt i og med at det ikke finnes en klar GOAT. De to, Aamodt, Zurbriggen, Girardelli, Maier og andre kan rankes høyt. Og flere av de aller største (eller potensielt aller største) fikk jo amputert karrierer pga skader eller sluttet tidlig. Maier ville kanskje vært den største om det ikke var for den stygge motorsykkelulykken. Lund Svindal gikk glipp av endel pga flere skader. Og jeg la ikke merke til før nå at Pirmin Zurbriggen la opp allerede i en alder av 27. Han kunne virkelig blitt den største om han fortsatte litt til.
Jeg er på linje med ski-db.com og vekter sammenlagten i alpint langt høyere enn i andre vinteridretter og da er Hirscher ganske klar nummer 1. Til gjengjeld gikk jo Stenmark glipp av ett OL hvor 2 gull var ganske sannsynlig og det var VM hvert fjerde år da. Så ganske likt der.
Og så har du jo Sailer, var jo ikke verdenscup, færre mesterskap og færre øvelser på hans tid. Mye av det samme gjelder jo for Killy.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

KongOlav2 skrev: tir des 21, 2021 8:42 am
Skraevadottir skrev: man des 20, 2021 11:12 am Kan jo ta med Pinten der også. Ingen smågutt, han heller. Men i år virker ikke franskmannen å være påskrudd i det hele tatt. I hvert fall ikke så langt. Jeg tipper at vi får se ham mye sterkere inn mot OL, men det spørs om det noen gang blir noe storslalåmgull på fyren. Holder ham som større favoritt i kombien, faktisk.
Litt i samme gata som denne diskusjonen, kikket jeg for øvrig på storhetsskalaen for alpint nå. Fortsatt Stenmark på topp. Trodde virkelig at Hirscher ville passert ham etter så mange sammenlagtseire i v-cup. Alpint er jo litt spesielt i og med at det ikke finnes en klar GOAT. De to, Aamodt, Zurbriggen, Girardelli, Maier og andre kan rankes høyt. Og flere av de aller største (eller potensielt aller største) fikk jo amputert karrierer pga skader eller sluttet tidlig. Maier ville kanskje vært den største om det ikke var for den stygge motorsykkelulykken. Lund Svindal gikk glipp av endel pga flere skader. Og jeg la ikke merke til før nå at Pirmin Zurbriggen la opp allerede i en alder av 27. Han kunne virkelig blitt den største om han fortsatte litt til.
Syns det er ganske åpenbart at Hirscher og Stenmark er nummer en og to på grunn av den enorme dominansen, selv om det er Aamodt som med sine ni har flest mesterskapsgull (Sju for Hirscher, fem for Stenmark). Ville sagt Hirscher en og Stenmark to. Deretter blir det veldig vanskelig og det er mange kandidater til de neste plassene. Det er vel de du nevner (Aamodt, Zurbriggen, Girardelli, Maier og Svindal) pluss Alberto Tomba. Så har man en del rett bak der igjen, som Bode Miller, Benjamin Raich osv. Syns det blir vanskelig å sammenligne med utøvere som Sailer og Killy, som deltok i en helt annen æra. På samme måte syns jeg det blir vanskelig å vurdere f. eks Shiffrin opp mot Christl Cranz. Jeg mener imidlertid at Lindsey Vonn ikke skal være på topp med kun tre mesterskapsgull.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Kom litt sent inn i sendingen

Noen som vet hvorfor løypa kun er 1.05 "lang" ?
Pleier ikke omgangstiden i storslalåm være litt lengre?

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Alphand viser hvordan det skal gjøres.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Camille Rast i egen klasse av de som kjører nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Tenker at Johan Ludwig (Mowinckel) kommer til å gå mer og mer over til fart og kombi framover. Ser jo ofte at gode storslalåmutøvere satser mer og mer på SG og så til slutt enda mer på utfor også. Eksemplene er mange, bl. a Jansrud og Svindal.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

JohnTiger skrev: tir des 21, 2021 10:31 am Kom litt sent inn i sendingen

Noen som vet hvorfor løypa kun er 1.05 "lang" ?
Pleier ikke omgangstiden i storslalåm være litt lengre?
Nei, dette er helt vanlig lengde for verdenscuprenn for kvinner. Ligger stort sett fra litt over minuttet og opp mot 1:12-1:13. Sjelden en finner beste omgangstid på noe mer enn det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»