Skulle gå til Trolltunga med joggebukse og "tøfler"

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Skulle gå til Trolltunga med joggebukse og "tøfler"

Legg inn av Xpoolman »

Få timer før mørkets frembrudd og med tynne klær og tøffelaktige sko la det franske paret ut fra Skjeggedal mot Trolltunga.
Det gikk jo som det måtte gå; Tyssedal Røde kors måtte rykke ut og hente dem ned etter at de to turistene hadde søkt tilflukt i en av nødbuene som nylig er bygget langs stien.
Av og til er lykken bedre enn forstanden ja og det kan man trygt si den var her :D
Men det er jo merkelig at folk legger ut på en 8-9 timers tur opp i 1200 meters høyde på ettermiddagen i desember måned.
Holder det ikke med skilter eller må stien fysisk blokkeres med høye gjerder om vinteren ?

https://www.nrk.no/vestland/salim-og-ma ... 1.15784729

Og så stå fram i media etterpå da :lol:

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Hva man kler seg i på fjellturer er veldig individuelt, jeg har gått veldig mange fjellturer, både i Norge og i Utlandet, pre covid så hadde jeg 1 fjelltur til Nepal i året, får å gå turer, ikke klatre.
Over årene har jeg gått til Everest basecamp 3 ganger pluss har gått de fleste andre kjente turene der, Annapurna circuit, annapurna basecamp, langtang valley osv. Har gått Kungsleden i Sverige, Arctic Circle Trail på Grønnland.
Jeg har gått alle turene i shorts og jogge sko og har aldri hatt problemer med det, men jeg har selvfølgelig med flere varme skift i sekken for å skifte til om været skal snu.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Xpoolman skrev: tor des 23, 2021 8:20 pm Få timer før mørkets frembrudd og med tynne klær og tøffelaktige sko la det franske paret ut fra Skjeggedal mot Trolltunga.
Det gikk jo som det måtte gå; Tyssedal Røde kors måtte rykke ut og hente dem ned etter at de to turistene hadde søkt tilflukt i en av nødbuene som nylig er bygget langs stien.
Av og til er lykken bedre enn forstanden ja og det kan man trygt si den var her :D
Men det er jo merkelig at folk legger ut på en 8-9 timers tur opp i 1200 meters høyde på ettermiddagen i desember måned.
Holder det ikke med skilter eller må stien fysisk blokkeres med høye gjerder om vinteren ?

https://www.nrk.no/vestland/salim-og-ma ... 1.15784729

Og så stå fram i media etterpå da :lol:
En setter evolusjonen ut av spill når denne typen mennesker faktisk blir reddet ned...

De som foretar seg slike idiotiske ting burde betale for redningsaksjonen selv, informasjon om det tror jeg er minst like effektivt som å blokkere veien fysisk.

Brukeravatar
sergio
Innlegg: 90

Legg inn av sergio »

"Paret overnatta på parkeringsplassen i Skjeggedal etter redningsaksjonen" - dette virket som en straff de sonet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Xpoolman skrev: tor des 23, 2021 8:20 pm Få timer før mørkets frembrudd og med tynne klær og tøffelaktige sko la det franske paret ut fra Skjeggedal mot Trolltunga.
Det gikk jo som det måtte gå; Tyssedal Røde kors måtte rykke ut og hente dem ned etter at de to turistene hadde søkt tilflukt i en av nødbuene som nylig er bygget langs stien.
Av og til er lykken bedre enn forstanden ja og det kan man trygt si den var her :D
Men det er jo merkelig at folk legger ut på en 8-9 timers tur opp i 1200 meters høyde på ettermiddagen i desember måned.
Holder det ikke med skilter eller må stien fysisk blokkeres med høye gjerder om vinteren ?

https://www.nrk.no/vestland/salim-og-ma ... 1.15784729

Og så stå fram i media etterpå da :lol:
Absurd. Det er jo en 28 km lang tur. Selv særs godt trente og erfarne turgåeere vil sikker bruke minst 7 timer på en slik tur. Mer ordinære turgåeere kan godt bruke 10 timer. Disse to må jo være temmelig lite begavede som la ut på en slik tur på en tid med 5-6 timers dagslys og så med så dårlige klær og sko.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ser ikke svart på å gå denne turen sent en desember kveld. Har gått Besseggen i januar, romsdalseggen i mørke i desember. For mye folk om sommeren. Forbud har jeg ikke sansen for, det er helt innafor å gå her for turvante folk. Men galskap for folk uten mye erfaring, så greit å sette opp skilt. Eller gjerder det er lett å klatre over. Det er vanlig i alpene, hver gang en klatrer over ett gjerde vet en at det blir en bra tur, men også at muligheten til å omkomme er tilstede hvis en gjør en feil.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Også stiller de glisende opp på foto etterpå. De må jo være tilbakestående.

Jeg bodde med en utvekslingsstudent fra Tyskland. Han hadde meldt seg på en fellestur opp på Dovrefjell. De skulle sove i telt og han hadde fått lånt seg en sovepose. Det var i slutten av oktober og det var sikkert 5-10 kuldegrader der oppe. Han hadde fått lånt en billig "lekesovepose" som ikke var egnet for temperaturer under ti grader. Han skulle gå i joggesko. Jeg forklarte ham at han kom til å dø der oppe, men han hørte ikke etter. Endte med at han ikke fikk bli med fordi han ikke hadde nødvendig utstyr. Han ble veldig sur og mente de var idioter, for han hadde jo sovepose.

Fyren var ellers helt ubrukelig. Han kunne ikke lage mat, han kunne ikke vaske klær, han kunne ikke vaske hus. Da snakker jeg at han ikke var så flink til det. Han hadde ikke sjans. Var fullstendig hjelpesløs, 25 år gammel. Hva slags oppdragelse har slike folk fått?

TWU

Legg inn av TWU »

Solvgutt1 skrev: fre des 24, 2021 1:58 pm
Fyren var ellers helt ubrukelig. Han kunne ikke lage mat, han kunne ikke vaske klær, han kunne ikke vaske hus. Da snakker jeg at han ikke var så flink til det. Han hadde ikke sjans. Var fullstendig hjelpesløs, 25 år gammel. Hva slags oppdragelse har slike folk fått?
Skikken med å være utflytningsklar etter fylte 19/20 er vel ikke like vanlig i andre land. Eller så traff du bare på en skikkelig snøsokk..

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

TWU skrev: fre des 24, 2021 2:05 pm
Solvgutt1 skrev: fre des 24, 2021 1:58 pm
Fyren var ellers helt ubrukelig. Han kunne ikke lage mat, han kunne ikke vaske klær, han kunne ikke vaske hus. Da snakker jeg at han ikke var så flink til det. Han hadde ikke sjans. Var fullstendig hjelpesløs, 25 år gammel. Hva slags oppdragelse har slike folk fått?
Skikken med å være utflytningsklar etter fylte 19/20 er vel ikke like vanlig i andre land. Eller så traff du bare på en skikkelig snøsokk..
Det er vel det knapt i Norge heller.

Det har vært mange artige syn på rekruttskoler opp igjennom årene.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Chromeback skrev: fre des 24, 2021 2:09 pm Det er vel det knapt i Norge heller.

Det har vært mange artige syn på rekruttskoler opp igjennom årene.
Er dette en sånn, "alt var bedre før"-tråd?

Alt var bedre før!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Tjaaah skrev: fre des 24, 2021 2:11 pm
Chromeback skrev: fre des 24, 2021 2:09 pm Det er vel det knapt i Norge heller.

Det har vært mange artige syn på rekruttskoler opp igjennom årene.
Er dette en sånn, "alt var bedre før"-tråd?

Alt var bedre før!
Alt var absolutt bedre før i tiden, ja! :D

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Tjaaah skrev: fre des 24, 2021 2:11 pm
Chromeback skrev: fre des 24, 2021 2:09 pm Det er vel det knapt i Norge heller.

Det har vært mange artige syn på rekruttskoler opp igjennom årene.
Er dette en sånn, "alt var bedre før"-tråd?

Alt var bedre før!
Sånne tråder fantes ikke før. Det var bedre. Eller?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Rhabagatz skrev: fre des 24, 2021 2:15 pm Sånne tråder fantes ikke før. Det var bedre. Eller?
Haha, veldig filosofisk. Nå ble jeg litt usikker her.

Men var det før, så må det jo ha vært bedre.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Rhabagatz skrev: fre des 24, 2021 2:15 pm
Tjaaah skrev: fre des 24, 2021 2:11 pm
Chromeback skrev: fre des 24, 2021 2:09 pm Det er vel det knapt i Norge heller.

Det har vært mange artige syn på rekruttskoler opp igjennom årene.
Er dette en sånn, "alt var bedre før"-tråd?

Alt var bedre før!
Sånne tråder fantes ikke før. Det var bedre. Eller?
Bilde

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Chromeback skrev: fre des 24, 2021 2:12 pm
Tjaaah skrev: fre des 24, 2021 2:11 pm
Chromeback skrev: fre des 24, 2021 2:09 pm Det er vel det knapt i Norge heller.

Det har vært mange artige syn på rekruttskoler opp igjennom årene.
Er dette en sånn, "alt var bedre før"-tråd?

Alt var bedre før!
Alt var absolutt bedre før i tiden, ja! :D
Alt var ikke bare absolutt bedre før. Absolutt mye bedre. Og før....det var lenge siden det.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Løyle

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»