Skrekktall for regjeringen

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Skrekktall for regjeringen

Legg inn av greyserpent »

Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am
Morra-DI-2 skrev: søn des 26, 2021 12:15 am Ja men det er jo flott at det er tid for folk flest. De får jo mye mer og rutte med nå...

Det hadde jo selvsagt skjedd uansett om høyrepartiene satt ved makten dette med strømprisen.
Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv. Når man i tillegg vet hvor glade AP er i økte skatter og avgifter, så ser man at ting hadde vært mye bedre om Erna hadde fått fortsette. Noe man ser på meningsmålingene
Ingenting av dette har rot i virkeligheten. Men det overrasker meg ikke, da jeg ser avsender.

Kjøpekraft utvikling for en 20 årsperiode. Så kan du gjette hvor Erna startet sin karriere som statsminister:

2000 1,4
2001 2,3
2002 4,1
2003 2,0
2004 3,1
2005 1,7
2006 1,8
2007 4,6
2008 2,5
2009 2,1
2010 1,2
2011 3,0
2012 3,2
2013 1,8
2014 1,1 (her satt Siv sitt første statsbudsjett)
2015 0,7
2016 -1,9
2017 0,5
2018 0,1

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 1:51 pm
Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am
Morra-DI-2 skrev: søn des 26, 2021 12:15 am Ja men det er jo flott at det er tid for folk flest. De får jo mye mer og rutte med nå...

Det hadde jo selvsagt skjedd uansett om høyrepartiene satt ved makten dette med strømprisen.
Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv. Når man i tillegg vet hvor glade AP er i økte skatter og avgifter, så ser man at ting hadde vært mye bedre om Erna hadde fått fortsette. Noe man ser på meningsmålingene
Ingenting av dette har rot i virkeligheten. Men det overrasker meg ikke, da jeg ser avsender.

Kjøpekraft utvikling for en 20 årsperiode. Så kan du gjette hvor Erna startet sin karriere som statsminister:

2000 1,4
2001 2,3
2002 4,1
2003 2,0
2004 3,1
2005 1,7
2006 1,8
2007 4,6
2008 2,5
2009 2,1
2010 1,2
2011 3,0
2012 3,2
2013 1,8
2014 1,1 (her satt Siv sitt første statsbudsjett)
2015 0,7
2016 -1,9
2017 0,5
2018 0,1
Og det ser ut til at Erna setter personlig, og Norgesrekord i svekket kjøpekraft i sitt siste år som statsminister: -2,4%.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Jeg tror vi - og politikerne selv - har en tendens til å overvurdere politikernes evne til å påvirke kjøpekraften.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am
Morra-DI-2 skrev: søn des 26, 2021 12:15 am Ja men det er jo flott at det er tid for folk flest. De får jo mye mer og rutte med nå...

Det hadde jo selvsagt skjedd uansett om høyrepartiene satt ved makten dette med strømprisen.
Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv.
Fri fantasi. Hva er det i ideologien til høyrepartiene som tilsier at staten skal intervenere enda kraftigere når markedet skaper store prissvingninger for forbrukerne?

Farmer

Legg inn av Farmer »

Kan noen fortelle på et objektivt nivå, hva egentlig den nye regjeringen har feilet på? Jeg spør ikke dem som ikke stemte på regjeringspartiene, og vil i en annen politisk retning.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:22 pm Kan noen fortelle på et objektivt nivå, hva egentlig den nye regjeringen har feilet på? Jeg spør ikke dem som ikke stemte på regjeringspartiene, og vil i en annen politisk retning.
Etter mitt syn syns jeg tiltakspakken de kom med ang el var for liten.
Dessuten syns jeg det er merkelig at AP lar SV få inn såpass populære seire i budsjettforhandlingene.

Den store feilen er at de skal utradere ulven i ulvesonen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Folk_flesk skrev: søn des 26, 2021 4:13 pm
Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am
Morra-DI-2 skrev: søn des 26, 2021 12:15 am Ja men det er jo flott at det er tid for folk flest. De får jo mye mer og rutte med nå...

Det hadde jo selvsagt skjedd uansett om høyrepartiene satt ved makten dette med strømprisen.
Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv.
Fri fantasi. Hva er det i ideologien til høyrepartiene som tilsier at staten skal intervenere enda kraftigere når markedet skaper store prissvingninger for forbrukerne?
Man er rimelig nedsnødd om man tror på noe slikt ja. Særlig med den kose historien Høyre har ang usosiale kutt.

Farmer

Legg inn av Farmer »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 7:33 pm
Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:22 pm Kan noen fortelle på et objektivt nivå, hva egentlig den nye regjeringen har feilet på? Jeg spør ikke dem som ikke stemte på regjeringspartiene, og vil i en annen politisk retning.
Etter mitt syn syns jeg tiltakspakken de kom med ang el var for liten.
Dessuten syns jeg det er merkelig at AP lar SV få inn såpass populære seire i budsjettforhandlingene.

Den store feilen er at de skal utradere ulven i ulvesonen.
AP og SP er avhengige av SV.Dette tar regjeringen i en mere solidarisk retning, som jeg synes er bra. El støtten tviler jeg på hadde kommet med borgerlig regjering.
De har vel ikke sagt at de skal utradert ulven i ulvesonen? Ellers har jo SP vært rimelig klar på at beitenæringen skal stå sterkt og at flere rovdyr skal felles. Dette må jo da være rimelig at kommer med SP i regjering.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:50 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 7:33 pm
Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:22 pm Kan noen fortelle på et objektivt nivå, hva egentlig den nye regjeringen har feilet på? Jeg spør ikke dem som ikke stemte på regjeringspartiene, og vil i en annen politisk retning.
Etter mitt syn syns jeg tiltakspakken de kom med ang el var for liten.
Dessuten syns jeg det er merkelig at AP lar SV få inn såpass populære seire i budsjettforhandlingene.

Den store feilen er at de skal utradere ulven i ulvesonen.
AP og SP er avhengige av SV.Dette tar regjeringen i en mere solidarisk retning, som jeg synes er bra. El støtten tviler jeg på hadde kommet med borgerlig regjering.
De har vel ikke sagt at de skal utradert ulven i ulvesonen? Ellers har jo SP vært rimelig klar på at beitenæringen skal stå sterkt og at flere rovdyr skal felles. Dette må jo da være rimelig at kommer med SP i regjering.
25 ulv inne i ulvesonen er mye!

Farmer

Legg inn av Farmer »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 8:22 pm
Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:50 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 7:33 pm

Etter mitt syn syns jeg tiltakspakken de kom med ang el var for liten.
Dessuten syns jeg det er merkelig at AP lar SV få inn såpass populære seire i budsjettforhandlingene.

Den store feilen er at de skal utradere ulven i ulvesonen.
AP og SP er avhengige av SV.Dette tar regjeringen i en mere solidarisk retning, som jeg synes er bra. El støtten tviler jeg på hadde kommet med borgerlig regjering.
De har vel ikke sagt at de skal utradert ulven i ulvesonen? Ellers har jo SP vært rimelig klar på at beitenæringen skal stå sterkt og at flere rovdyr skal felles. Dette må jo da være rimelig at kommer med SP i regjering.
25 ulv inne i ulvesonen er mye!
Det skal jeg ikke mene så mye om. Vanskelig og flagge side i ulvedebatten. Den er så følelsestyrt, at det er helt håpløst og stille seg opp med nøytrale og objektive meninger. Skulle nesten tro vi snakket om mennesker.
Den dagen flertallet av oss må fokusere mer for og få mat på bordet, så vil nok mange skifte fokus.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 1:51 pm
Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am
Morra-DI-2 skrev: søn des 26, 2021 12:15 am Ja men det er jo flott at det er tid for folk flest. De får jo mye mer og rutte med nå...

Det hadde jo selvsagt skjedd uansett om høyrepartiene satt ved makten dette med strømprisen.
Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv. Når man i tillegg vet hvor glade AP er i økte skatter og avgifter, så ser man at ting hadde vært mye bedre om Erna hadde fått fortsette. Noe man ser på meningsmålingene
Ingenting av dette har rot i virkeligheten. Men det overrasker meg ikke, da jeg ser avsender.

Kjøpekraft utvikling for en 20 årsperiode. Så kan du gjette hvor Erna startet sin karriere som statsminister:

2000 1,4
2001 2,3
2002 4,1
2003 2,0
2004 3,1
2005 1,7
2006 1,8
2007 4,6
2008 2,5
2009 2,1
2010 1,2
2011 3,0
2012 3,2
2013 1,8
2014 1,1 (her satt Siv sitt første statsbudsjett)
2015 0,7
2016 -1,9
2017 0,5
2018 0,1

Nettopp! Folk har ikke hatt kjøpekraftutvikling på flere år og likevel velger regjeringen å innføre skatte- og avgiftsøkninger i en tid hvor strømprisene er spinnville og renta er på vei opp. Dette er så tonedøvt at kun en AP-regjering kan få det til. Erna ville brukt hodet og tatt en større del av strømregninga og droppet skatte- og avgiftsøkninger.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: søn des 26, 2021 8:58 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 1:51 pm
Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am

Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv. Når man i tillegg vet hvor glade AP er i økte skatter og avgifter, så ser man at ting hadde vært mye bedre om Erna hadde fått fortsette. Noe man ser på meningsmålingene
Ingenting av dette har rot i virkeligheten. Men det overrasker meg ikke, da jeg ser avsender.

Kjøpekraft utvikling for en 20 årsperiode. Så kan du gjette hvor Erna startet sin karriere som statsminister:

2000 1,4
2001 2,3
2002 4,1
2003 2,0
2004 3,1
2005 1,7
2006 1,8
2007 4,6
2008 2,5
2009 2,1
2010 1,2
2011 3,0
2012 3,2
2013 1,8
2014 1,1 (her satt Siv sitt første statsbudsjett)
2015 0,7
2016 -1,9
2017 0,5
2018 0,1

Nettopp! Folk har ikke hatt kjøpekraftutvikling på flere år og likevel velger regjeringen å innføre skatte- og avgiftsøkninger i en tid hvor strømprisene er spinnville og renta er på vei opp. Dette er så tonedøvt at kun en AP-regjering kan få det til. Erna ville brukt hodet og tatt en større del av strømregninga og droppet skatte- og avgiftsøkninger.
Herregud, du må gjøre deg dum nå?

Hvilke avgiftsøkninger har sittende regjering foretatt? Og 2/3 av landets innbyggere har fått skattelette. Kanskje fler?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 9:18 pm
Orakelet skrev: søn des 26, 2021 8:58 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 1:51 pm

Ingenting av dette har rot i virkeligheten. Men det overrasker meg ikke, da jeg ser avsender.

Kjøpekraft utvikling for en 20 årsperiode. Så kan du gjette hvor Erna startet sin karriere som statsminister:

2000 1,4
2001 2,3
2002 4,1
2003 2,0
2004 3,1
2005 1,7
2006 1,8
2007 4,6
2008 2,5
2009 2,1
2010 1,2
2011 3,0
2012 3,2
2013 1,8
2014 1,1 (her satt Siv sitt første statsbudsjett)
2015 0,7
2016 -1,9
2017 0,5
2018 0,1

Nettopp! Folk har ikke hatt kjøpekraftutvikling på flere år og likevel velger regjeringen å innføre skatte- og avgiftsøkninger i en tid hvor strømprisene er spinnville og renta er på vei opp. Dette er så tonedøvt at kun en AP-regjering kan få det til. Erna ville brukt hodet og tatt en større del av strømregninga og droppet skatte- og avgiftsøkninger.
Herregud, du må gjøre deg dum nå?

Hvilke avgiftsøkninger har sittende regjering foretatt? Og 2/3 av landets innbyggere har fått skattelette. Kanskje fler?
Det er mange avgifter som økes. På klassisk sosialistisk måte snakker de om "skattelette for de fleste", mens økningene kamufleres som mange små poster som til sammen blir mye. Som de sier selv i statsbudsjettet:

"Samlet sett foreslår regjeringen å øke skatter og avgifter med 6,0 mrd. kroner påløpt og 4,6 mrd. kroner bokført i 2022, se tabell 1.1. Sammenlignet med Solberg-regjeringens forslag i Prop. 1 LS (2021–2022) økes skatter og avgifter med 6,6 mrd. kroner påløpt og 4,8 mrd. kroner bokført i 2022, se tabell 1.2."

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... 4999/?ch=1

Dette er før de ekstraordinære høye strømprisene som vil gi ekstraordinært høye inntekter. Mesteparten av nettleien består av avgifter til staten og i tillegg er det atpåtil 25 % mva! Kompensasjonen vi får er bare smuler av de ekstraordinære inntektene regjeringen drar inn og det er selvsagt ikke et "uhell". Det er bevist politikk å inndra så mye de kan av "vanlige folks" kjøpekraft.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: søn des 26, 2021 10:32 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 9:18 pm
Orakelet skrev: søn des 26, 2021 8:58 pm


Nettopp! Folk har ikke hatt kjøpekraftutvikling på flere år og likevel velger regjeringen å innføre skatte- og avgiftsøkninger i en tid hvor strømprisene er spinnville og renta er på vei opp. Dette er så tonedøvt at kun en AP-regjering kan få det til. Erna ville brukt hodet og tatt en større del av strømregninga og droppet skatte- og avgiftsøkninger.
Herregud, du må gjøre deg dum nå?

Hvilke avgiftsøkninger har sittende regjering foretatt? Og 2/3 av landets innbyggere har fått skattelette. Kanskje fler?
Det er mange avgifter som økes. På klassisk sosialistisk måte snakker de om "skattelette for de fleste", mens økningene kamufleres som mange små poster som til sammen blir mye. Som de sier selv i statsbudsjettet:

"Samlet sett foreslår regjeringen å øke skatter og avgifter med 6,0 mrd. kroner påløpt og 4,6 mrd. kroner bokført i 2022, se tabell 1.1. Sammenlignet med Solberg-regjeringens forslag i Prop. 1 LS (2021–2022) økes skatter og avgifter med 6,6 mrd. kroner påløpt og 4,8 mrd. kroner bokført i 2022, se tabell 1.2."

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... 4999/?ch=1

Dette er før de ekstraordinære høye strømprisene som vil gi ekstraordinært høye inntekter. Mesteparten av nettleien består av avgifter til staten og i tillegg er det atpåtil 25 % mva! Kompensasjonen vi får er bare smuler av de ekstraordinære inntektene regjeringen drar inn og det er selvsagt ikke et "uhell". Det er bevist politikk å inndra så mye de kan av "vanlige folks" kjøpekraft.
Jeg ser av spørsmålet mitt at du ikke spiller.

Bare drivstoffavgiften er halvert av sittende regjering. Erna ville ha dobbelt så stor. El avgiften er satt ned av sittende regjering.
Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, du har jo ikke kapasitet til å ta det inn uansett.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Bisarro å se hvordan folk som stemmer Høyre juger om politikken de fører har ført. Ser dere det ikke, eller er dere bare stein dumme?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 10:48 pm Bare drivstoffavgiften er halvert av sittende regjering. Erna ville ha dobbelt så stor. El avgiften er satt ned av sittende regjering.
Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, du har jo ikke kapasitet til å ta det inn uansett.

Altså, Støre-regjeringen skriver selv at de øker skatter og avgifter med 6,6 mrd sammenlignet med Solberg-regjeringen. Jeg er enig i at man skal ta alt som kommer fra Støre-regjeringen med noen titalls klyper salt, men dette er statsbudsjettet, et dokument som faktisk er kvalitetssikret av kompetente folk.

Corvus

Legg inn av Corvus »

HarryH skrev: søn des 26, 2021 2:54 pm Jeg tror vi - og politikerne selv - har en tendens til å overvurdere politikernes evne til å påvirke kjøpekraften.
Tror du? Hva med den enormt minkende kjøpekraften man ser nå, men de latterlige strømprisene? Man tar inn titalls milliarder, men gidder ikke å gi tilbake til befolkningen. Ser definitivt ut som de har denne evnen jo.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Corvus skrev: søn des 26, 2021 11:40 pm
HarryH skrev: søn des 26, 2021 2:54 pm Jeg tror vi - og politikerne selv - har en tendens til å overvurdere politikernes evne til å påvirke kjøpekraften.
Tror du? Hva med den enormt minkende kjøpekraften man ser nå, men de latterlige strømprisene? Man tar inn titalls milliarder, men gidder ikke å gi tilbake til befolkningen. Ser definitivt ut som de har denne evnen jo.
Politikerne kan selvsagt påvirke kjøpekraften på kort sikt ved å ty til ekstreme og populistiske tiltak som subsidiering av visse varer eller ekstraordinær utdeling ut penger, men det er jo ikke bærekraftig i det lange løp.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: søn des 26, 2021 11:35 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 10:48 pm Bare drivstoffavgiften er halvert av sittende regjering. Erna ville ha dobbelt så stor. El avgiften er satt ned av sittende regjering.
Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, du har jo ikke kapasitet til å ta det inn uansett.

Altså, Støre-regjeringen skriver selv at de øker skatter og avgifter med 6,6 mrd sammenlignet med Solberg-regjeringen. Jeg er enig i at man skal ta alt som kommer fra Støre-regjeringen med noen titalls klyper salt, men dette er statsbudsjettet, et dokument som faktisk er kvalitetssikret av kompetente folk.
For de som tjener mer enn 750 000. Som gjelder mindre enn 1/3 av befolkningen. Og nei, de har ikke sagt det om avgifter. Jug videre.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: søn des 26, 2021 11:52 pm
Corvus skrev: søn des 26, 2021 11:40 pm
HarryH skrev: søn des 26, 2021 2:54 pm Jeg tror vi - og politikerne selv - har en tendens til å overvurdere politikernes evne til å påvirke kjøpekraften.
Tror du? Hva med den enormt minkende kjøpekraften man ser nå, men de latterlige strømprisene? Man tar inn titalls milliarder, men gidder ikke å gi tilbake til befolkningen. Ser definitivt ut som de har denne evnen jo.
Politikerne kan selvsagt påvirke kjøpekraften på kort sikt ved å ty til ekstreme og populistiske tiltak som subsidiering av visse varer eller ekstraordinær utdeling ut penger, men det er jo ikke bærekraftig i det lange løp.
En ting er subsidiering av varer og utdeling av penger. Det er som du sier ikke bærekraftig.

Men likefullt er de høye strømprisene vi ser nå skadelig for menigmanns kjøpekraft.

De som får strømregning på 10-12000,- når januarregningen kommer får mindre å bruke på varer og tjenester.

Dette med økte strømpriser er en skjult skatteøkning som ikke ble så skjult likevel siden politikerne ikke hadde tatt med i beregningen at strømprisene skulle bli så absurd høye.

Vi nordmenn er heldige som har en sterk stat som tar vare på oss. Selvsagt er ikke alt perfekt og man har mange forbedringsområder, men sammenlignet med ethvert land i verden har vi det godt her. Og det er de fleste av oss villige til å bidra til. Både nå og i fremtiden.

Men ikke når staten blir urimelig og tyner oss. Da kan de raskt måtte innse at de har åpnet pandoras eske. Folkets tillit til myndighetene er sterk, men ikke ubrytelig. Og om folket først mister tilliten gjennom f.eks. totalt urimelige strømpriser så har dette en tendens til å overføres også til andre inntektsposter for staten, aka utgiftsposter for folket. Da kan mange begynne å sette spørsmålstegn ved andre området. Og før vi vet ordet av det sitter vi med sterkere fløypartier og sterkt svekkede styringspartier og påfølgende kaos.

Det må ligge en hensiktsmessighet i bunn som er fullstendig fraværende i de strømprisene vi ser. Og det nytter ikke å forsøke å lure folket gjennom triks og fanteri slik vi så med den «hjelpepakken» de kom med. Slikt gjør bare vondt verre.

Da jeg meldte meg inn i facebookgruppen «Vi som krever billigere strøm» tidligere i vinter var det knappe 80.000 medlemmer der. Nå har den passert en halv million medlemmer. Og man holder på å organisere seg, med støtte fra sterke fagforeninger og arbeidsgiverforeninger. Jeg tror ikke Ap og Sp makter å ta inn over seg den shitstormen som kommer over jul. Hadde de skjønt sitt eget beste hadde de kommet denne orkanen i forkjøpet, for dette er en så viktig sak for folket at man fort kan havne i en regjeringskrise.

Tror jeg dette hadde begynt annerledes med forrige regjering? Nei, det samme hadde skjedd med Erna og Co. Men fordelen med Høyre/V/KrF er at de er langt mindre byråkratisk anlagt og kapable til å justere kurs både raskere og krappere enn en regjering styrt av Ap. Jeg tror vi hadde sett samme krampaktige forsøk på å ikke ta grep til å begynne med, men jeg tror også tiltakene ville kommet raskere og med mer kraft når kraftbrølet (jeg spår årets nyord 2022) ljomet over landet.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Farmer (får ikke til å siterer på iPhone) om ulv. Regjeringen vil felle halvparten av landets ulvestamme som allerede er fåtallig og sterkt innavlet. Vedtaket er døden for ulv i Norge og i strid med forliket om minst 4-6 ynglinger årlig og internasjonale forpliktelser. Det opprører meg. At miljøbevegelsen i AP sitter rolig og ser på dette fatter jeg ikke. Hele regjeringsgrunnlaget er basert på støtte fra klima- og miljøbevegelsen (Rødt, SV og MDG). Ikke et ord derfra. Kun klima. Matproduksjon ? 80 % av norske sauebønder er hobbybønder. De mottar 5 milliarder i statsstøtte årlig for å drive på med en hobby. Ulvesonen utgjør 5 % av Norge sitt landareal. Hobbybøndene kan holde sau på Vestlandet og i Nord-Norge hvor det ikke er ulv. Ulven er for mange et symbol på den ultimate villmark. FN har nylig i en større rapport fokusert på tap av uberørt natur og et refusert artsmangfold. At Norge da ikke klarer å ta vare på 100 helnorske ulv (det vil være under 20 norske ulv igjen når jakten er over) sier meg alt om AP og natur- og miljøvern. Svenskene klarer å holde 400 ulv, og det er svensk ulv som berger den syd-skandinaviske ulvestamme. AP gjør intet. Bondepartiet forventer jeg ikke en dritt av.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Crazy Horse skrev: man des 27, 2021 12:47 am Regjeringen vil felle halvparten av landets ulvestamme
Slik måtte det bli med Senterpartiet i regjering. Faktisk var det helt utenkelig at en regjering med Sp ikke skulle gå inn for økt avlivning av ulv. En stemme til Ap og SV var i praksis en stemme til dette.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 11:56 pm
Orakelet skrev: søn des 26, 2021 11:35 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 10:48 pm Bare drivstoffavgiften er halvert av sittende regjering. Erna ville ha dobbelt så stor. El avgiften er satt ned av sittende regjering.
Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, du har jo ikke kapasitet til å ta det inn uansett.

Altså, Støre-regjeringen skriver selv at de øker skatter og avgifter med 6,6 mrd sammenlignet med Solberg-regjeringen. Jeg er enig i at man skal ta alt som kommer fra Støre-regjeringen med noen titalls klyper salt, men dette er statsbudsjettet, et dokument som faktisk er kvalitetssikret av kompetente folk.
For de som tjener mer enn 750 000. Som gjelder mindre enn 1/3 av befolkningen. Og nei, de har ikke sagt det om avgifter. Jug videre.
Hvorfor beskylder du andre for løgn når du ikke vet hva du prater om? Her er oversikt over alle avgiftsøkninger. Stort sett alle er opp og det er store økninger på tobakk og "alt som forurenser" (inkludert biler og elbiler):

https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... id2873933/

Her ser du at det "tilfeldigvis" er tobakk og bilavgifter som er statens store "melkekuer" blant særavgiftene:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0KnG26/ ... ter-i-2021

Det er nesten så man skulle tro at de selektivt legger de største avgiftsøkningene på avgiftene som vil gi mest inntekter....
Når det gjelder avgifter som direkte treffer industrien er du formodentlig ikke dummere enn at du forstår at de i neste rekke blir dyttet over på oss forbrukere i form av dyrere varer og tjenester.

Når det gjelder skatt er jeg blant de som bryr meg om de 1/3 som jobber hardt og tjener greit. Jeg vet det er regjeringen kun bryr seg om de 1/3 som lever på tygdeytelser / pensjoner eller de 1/3 som jobber i staten, men det er altså nok et punkt hvor jeg og regjeringen er uenig.

Corvus

Legg inn av Corvus »

HarryH skrev: søn des 26, 2021 11:52 pm
Corvus skrev: søn des 26, 2021 11:40 pm
HarryH skrev: søn des 26, 2021 2:54 pm Jeg tror vi - og politikerne selv - har en tendens til å overvurdere politikernes evne til å påvirke kjøpekraften.
Tror du? Hva med den enormt minkende kjøpekraften man ser nå, men de latterlige strømprisene? Man tar inn titalls milliarder, men gidder ikke å gi tilbake til befolkningen. Ser definitivt ut som de har denne evnen jo.
Politikerne kan selvsagt påvirke kjøpekraften på kort sikt ved å ty til ekstreme og populistiske tiltak som subsidiering av visse varer eller ekstraordinær utdeling ut penger, men det er jo ikke bærekraftig i det lange løp.
Det er helt motsatt av det du mener, det som slett ikke er bærekraftig i det lange løp er de spinnville strømprisene.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 10:01 am
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 11:56 pm
Orakelet skrev: søn des 26, 2021 11:35 pm


Altså, Støre-regjeringen skriver selv at de øker skatter og avgifter med 6,6 mrd sammenlignet med Solberg-regjeringen. Jeg er enig i at man skal ta alt som kommer fra Støre-regjeringen med noen titalls klyper salt, men dette er statsbudsjettet, et dokument som faktisk er kvalitetssikret av kompetente folk.
For de som tjener mer enn 750 000. Som gjelder mindre enn 1/3 av befolkningen. Og nei, de har ikke sagt det om avgifter. Jug videre.
Hvorfor beskylder du andre for løgn når du ikke vet hva du prater om? Her er oversikt over alle avgiftsøkninger. Stort sett alle er opp og det er store økninger på tobakk og "alt som forurenser" (inkludert biler og elbiler):

https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... id2873933/

Her ser du at det "tilfeldigvis" er tobakk og bilavgifter som er statens store "melkekuer" blant særavgiftene:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0KnG26/ ... ter-i-2021

Det er nesten så man skulle tro at de selektivt legger de største avgiftsøkningene på avgiftene som vil gi mest inntekter....
Når det gjelder avgifter som direkte treffer industrien er du formodentlig ikke dummere enn at du forstår at de i neste rekke blir dyttet over på oss forbrukere i form av dyrere varer og tjenester.

Når det gjelder skatt er jeg blant de som bryr meg om de 1/3 som jobber hardt og tjener greit. Jeg vet det er regjeringen kun bryr seg om de 1/3 som lever på tygdeytelser / pensjoner eller de 1/3 som jobber i staten, men det er altså nok et punkt hvor jeg og regjeringen er uenig.
Du tror sittende regjering har vært inne og pirket på alle disse avgiftsøkningen på statsbudsjettet til Erna?
Hjelpes, du er jo lenger vekk enn jeg trodde.

Her er ensetning fra Ernas budsjett året før: Alle særavgiftene er i utgangspunktet oppjustert med 3,5 prosent for å ta hensyn til forventet prisvekst.

Samme setning fra årets budsjett: Alle særavgiftene er i utgangspunktet oppjustert med 1,3 prosent for å ta hensyn til forventet prisvekst.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

greyserpent skrev: man des 27, 2021 3:51 pm
Orakelet skrev: man des 27, 2021 10:01 am
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 11:56 pm

For de som tjener mer enn 750 000. Som gjelder mindre enn 1/3 av befolkningen. Og nei, de har ikke sagt det om avgifter. Jug videre.
Hvorfor beskylder du andre for løgn når du ikke vet hva du prater om? Her er oversikt over alle avgiftsøkninger. Stort sett alle er opp og det er store økninger på tobakk og "alt som forurenser" (inkludert biler og elbiler):

https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... id2873933/

Her ser du at det "tilfeldigvis" er tobakk og bilavgifter som er statens store "melkekuer" blant særavgiftene:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0KnG26/ ... ter-i-2021

Det er nesten så man skulle tro at de selektivt legger de største avgiftsøkningene på avgiftene som vil gi mest inntekter....
Når det gjelder avgifter som direkte treffer industrien er du formodentlig ikke dummere enn at du forstår at de i neste rekke blir dyttet over på oss forbrukere i form av dyrere varer og tjenester.

Når det gjelder skatt er jeg blant de som bryr meg om de 1/3 som jobber hardt og tjener greit. Jeg vet det er regjeringen kun bryr seg om de 1/3 som lever på tygdeytelser / pensjoner eller de 1/3 som jobber i staten, men det er altså nok et punkt hvor jeg og regjeringen er uenig.
Du tror sittende regjering har vært inne og pirket på alle disse avgiftsøkningen på statsbudsjettet til Erna?
Hjelpes, du er jo lenger vekk enn jeg trodde.

Her er ensetning fra Ernas budsjett året før: Alle særavgiftene er i utgangspunktet oppjustert med 3,5 prosent for å ta hensyn til forventet prisvekst.

Samme setning fra årets budsjett: Alle særavgiftene er i utgangspunktet oppjustert med 1,3 prosent for å ta hensyn til forventet prisvekst.
Du er så borte vekk at du ikke har fått med deg at bilrelaterte avgifter ville vært dobbelt så store under Erna. De er faktisk halvert med dagens regjering.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent: Jeg syns du skal slutte å lyve. Det er ikke noe problem for meg for jeg har lest statsbudsjettet og revidert statsbudsjett og klarer enkelt å avsløre løgnene dine, men det er ikke alle som har satt seg så grundig inn i dette og de kan bli forvirret når løgner spres på et offentlig forum.

Det er helt unødvendig å benekte at Støre-regjeringen øker skatter og avgifter med 6,6 mrd sammenlignet med Solberg-regjeringen. Dette er noe de selv "skryter" av i statsbudsjettet:

Samlet sett foreslår regjeringen å øke skatter
og avgifter med 6,0 mrd. kroner påløpt og
4,6 mrd. kroner bokført i 2022, se tabell 1.1. Sammenlignet med Solberg-regjeringens forslag i
Prop. 1 LS (2021–2022) økes skatter og avgifter
med 6,6 mrd. kroner påløpt og 4,8 mrd. kroner
bokført i 2022, se tabell 1.2
.

Tabellene som viser hvor de henter pengene er her:

https://www.regjeringen.no/no/statsbuds ... id2884937/

Du påstår at "bilrelaterte avgifter ville vært dobbelt så store under Erna". Det er som alt annet du påstår bare tull. For det første er det ikke snakk om "bilrelaterte avgifter" (som omhandler mange flere avgifter) og for de andre er det ikke slik at regjeringen reduserer avgifter for å styrke folks kjøpekraft (som er det diskusjonen startet med). De øker en annen avgift betydelig og reduserer veibruksavgiften for å redusere den økte avgifsbelastningen med 65 %.

Det blir som "strømpakka". Det er ikke et tiltak som øker folks kjøpekraft. Det som skjer er at staten i utgangspunktet tar mer enn folk har råd til og så gir de en liten del av det tilbake.

Her er mer om veibruksavgiften og begrunnelsen for den:

"Avgifter er et effektivt virkemiddel i klimapolitikken, og i tråd med prinsippet om at forurenser
skal betale. Som et virkemiddel for å nå vår ambisjon om å redusere utslippene med 55 pst. innen
2030 vil regjeringen øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp til 2 000 2020-kroner i 2030. Regjeringen viderefører derfor forslaget om å øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp med 28 pst. i
2022. Det vil være konsistent med en jevn opptrapping mot 2 000 2020-kroner i 2030. Regjeringen
viderefører også Solberg-regjeringens forslag om
å øke avgiftene på kvotepliktig luftfart og petroleumsvirksomheten og forslaget om å innføre avgift
på avfallsforbrenning.
Kompensasjon og utslippsvirkninger
For å redusere belastningen av avgiftsøkningen
for bilistene foreslår regjeringen å redusere veibruksavgiften. Dette er nærmere omtalt i punkt
6.2. I tillegg opprettholder regjeringen forslaget i
Prop. 1 LS (2021–2022) Skatter, avgifter og toll
2022 om å redusere trafikkforsikringsavgiften.
Forslaget om å redusere veibruksavgiften
innebærer at den økte avgiftsbelastningen fra klimaavgiftene reduseres med om lag 65 pst."

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 5:13 pm greyserpent: Jeg syns du skal slutte å lyve. Det er ikke noe problem for meg for jeg har lest statsbudsjettet og revidert statsbudsjett og klarer enkelt å avsløre løgnene dine, men det er ikke alle som har satt seg så grundig inn i dette og de kan bli forvirret når løgner spres på et offentlig forum.

Det er helt unødvendig å benekte at Støre-regjeringen øker skatter og avgifter med 6,6 mrd sammenlignet med Solberg-regjeringen. Dette er noe de selv "skryter" av i statsbudsjettet:

Samlet sett foreslår regjeringen å øke skatter
og avgifter med 6,0 mrd. kroner påløpt og
4,6 mrd. kroner bokført i 2022, se tabell 1.1. Sammenlignet med Solberg-regjeringens forslag i
Prop. 1 LS (2021–2022) økes skatter og avgifter
med 6,6 mrd. kroner påløpt og 4,8 mrd. kroner
bokført i 2022, se tabell 1.2
.

Tabellene som viser hvor de henter pengene er her:

https://www.regjeringen.no/no/statsbuds ... id2884937/

Du påstår at "bilrelaterte avgifter ville vært dobbelt så store under Erna". Det er som alt annet du påstår bare tull. For det første er det ikke snakk om "bilrelaterte avgifter" (som omhandler mange flere avgifter) og for de andre er det ikke slik at regjeringen reduserer avgifter for å styrke folks kjøpekraft (som er det diskusjonen startet med). De øker en annen avgift betydelig og reduserer veibruksavgiften for å redusere den økte avgifsbelastningen med 65 %.

Det blir som "strømpakka". Det er ikke et tiltak som øker folks kjøpekraft. Det som skjer er at staten i utgangspunktet tar mer enn folk har råd til og så gir de en liten del av det tilbake.

Her er mer om veibruksavgiften og begrunnelsen for den:

"Avgifter er et effektivt virkemiddel i klimapolitikken, og i tråd med prinsippet om at forurenser
skal betale. Som et virkemiddel for å nå vår ambisjon om å redusere utslippene med 55 pst. innen
2030 vil regjeringen øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp til 2 000 2020-kroner i 2030. Regjeringen viderefører derfor forslaget om å øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp med 28 pst. i
2022. Det vil være konsistent med en jevn opptrapping mot 2 000 2020-kroner i 2030. Regjeringen
viderefører også Solberg-regjeringens forslag om
å øke avgiftene på kvotepliktig luftfart og petroleumsvirksomheten og forslaget om å innføre avgift
på avfallsforbrenning.
Kompensasjon og utslippsvirkninger
For å redusere belastningen av avgiftsøkningen
for bilistene foreslår regjeringen å redusere veibruksavgiften. Dette er nærmere omtalt i punkt
6.2. I tillegg opprettholder regjeringen forslaget i
Prop. 1 LS (2021–2022) Skatter, avgifter og toll
2022 om å redusere trafikkforsikringsavgiften.
Forslaget om å redusere veibruksavgiften
innebærer at den økte avgiftsbelastningen fra klimaavgiftene reduseres med om lag 65 pst."
Skatter.... og avgifter. Verken Støre eller Vedum har nektet for at de skal øke skatten med ca 7 milliarder. Skatten!
Støre-regjeringen bruker 690 millioner kroner neste år på å skjerme bilistene for økt CO₂-avgift.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x ... ere-dyrere

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: man des 27, 2021 5:26 pm Skatter.... og avgifter. Verken Støre eller Vedum har nektet for at de skal øke skatten med ca 7 milliarder. Skatten!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x ... ere-dyrere
To kommentarer:

1. Som du sikkert har sett nå skriver regjeringen selv at de øker "skatter og avgifter" med 7 mrd. Mitt utgangspunkt er at når regjeringen skriver det slik i statsbudsjettet kan samme terminologi brukes på fridiskusjon.

2. Denne diskusjonen startet med at det er tonedøvt av regjeringen å inndra ytterligere kjøpekraft fra "vanlige folk" i form av skatter og avgifter, i en tid der strømprisene er massive, det er inflasjonen i prisene på varer og tjenester og renta er på vei opp. I den diskusjonen har det null betydning om staten inndrar pengene gjennom skatter, avgifter, gebyrer, skyhøye strømpriser eller noe helt nytt ("Vannledningsleie? Postkassegebyr? Infrastrukturbidrag? Folkeregisterregistreringsgebyr? Kun fantasien setter grenser...). Poenget i denne diskusjonen er at oss "vanlige folk" må gi mer av pengene våre til staten og derfor kan bruke mindre penger på mat, klær og bolig.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Venstre er litt som landslaget, gode når det ikke gjelder.

Strømkrisen gjør neppe bra for MDG, det er en 1% forsmak på hva som gjelder om de kommer til makten, så er de også desimert to tredjedeler av representantene er borte.

Det er vel fortsatt noen i Oslo-intelligentsiaen med god økonomi og gode kollektivtilbud som fortsatt gir de sin stemme.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»