Norske soldater til Mali

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Norske soldater til Mali

Legg inn av newsflash »

I mars 2020 ble det klart at Norge takket nei til å kunne bidra i den franskledete Takuba styrken i Mali. Det var da klart at det ikke var flertall på et nytt militært eventyr i Afrika, etter kritikken mot prosessen og ikke minst mangelen på debatt i forkant av angrepet på Libya.

www.regjeringen.no/no/aktuelt/takuba/id2694571

Nå kommer det frem at Norge allikevel skal delta i denne styrken, riktignok med et langt mindre bidrag enn det opprinnelig ble spurt etter.

https://www.nrk.no/norge/vil-vite-kvifo ... 1.15583959

Arbeiderpartiet har angivelig snudd, uten at saken har vært hverken debattert eller votert over i Stortinget. Er det slik at beslutningen om nok en krig ble tatt pr SMS denne gangen også?

pigg

Legg inn av pigg »

Norske soldater har ingenting der nede å gjøre. La afrikanerne ordne det opp seg i mellom. Det er ikke verdt å yte norsk blod for disse håpløse landene der nede.

Falcon

Legg inn av Falcon »

pigg skrev: søn jul 25, 2021 8:09 pm Norske soldater har ingenting der nede å gjøre. La afrikanerne ordne det opp seg i mellom. Det er ikke verdt å yte norsk blod for disse håpløse landene der nede.
Det franske forsvaret legger ut en del videoer fra arbeidet de gjør i området. Det anbefales å se litt på dem. Det er ikke snakk om noe «internt afrikansk oppgjør», men å beskytte medmennesker mot islamistisk terror med medfølgende overgrep. Om det norske forsvaret kan bidra, så synes jeg det er verdt det. Mye mer effektivt enn bistand!

pigg

Legg inn av pigg »

Falcon skrev: søn jul 25, 2021 9:24 pmDet er ikke snakk om noe «internt afrikansk oppgjør», men å beskytte medmennesker mot islamistisk terror med medfølgende overgrep. Om det norske forsvaret kan bidra, så synes jeg det er verdt det. Mye mer effektivt enn bistand!
Vi bør verken gi dem militær eller økonomisk bistand.

Ikke et eneste afrikansk land hadde gitt oss hjelp hadde det vært nød her oppe.

Falcon

Legg inn av Falcon »

pigg skrev: søn jul 25, 2021 9:41 pm
Falcon skrev: søn jul 25, 2021 9:24 pmDet er ikke snakk om noe «internt afrikansk oppgjør», men å beskytte medmennesker mot islamistisk terror med medfølgende overgrep. Om det norske forsvaret kan bidra, så synes jeg det er verdt det. Mye mer effektivt enn bistand!
Vi bør verken gi dem militær eller økonomisk bistand.

Ikke et eneste afrikansk land hadde gitt oss hjelp hadde det vært nød her oppe.
Det der synes jeg ærlig talt er en helt håpløs innstilling fra din side. For det første er et stabilt og trygt Mali noe som også kommer Norge til gode på mange måter. For det andre har jeg møtt en del afrikanere som lever i takt med naturen som «stammefolk», men som fortsatt er ekstremt gjestmilde på tross av at de bare kan drømme om en årslønn som deg og meg.

Husk at Europa fortsatt har et ansvar for Afrika. Vi kan ikke gjemme oss og sippe.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

pigg skrev: søn jul 25, 2021 8:09 pm Norske soldater har ingenting der nede å gjøre. La afrikanerne ordne det opp seg i mellom. Det er ikke verdt å yte norsk blod for disse håpløse landene der nede.
Jeg kan garantere deg en ting: Norske soldater er ikke i Mali for afrikanernes skyld.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

newsflash skrev: søn jul 25, 2021 11:14 pm
pigg skrev: søn jul 25, 2021 8:09 pm Norske soldater har ingenting der nede å gjøre. La afrikanerne ordne det opp seg i mellom. Det er ikke verdt å yte norsk blod for disse håpløse landene der nede.
Jeg kan garantere deg en ting: Norske soldater er ikke i Mali for afrikanernes skyld.
"What's-in-it-for-me" er et nøkkel sitát for alle styrker som blander seg inn i andre lands anliggende. Verdens I-land har lært mye av yankee'ene i så måte.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Dessuten kunne man sendt avgårde politikerne i stridshandlinger i stedet.
Hadde vært mye artigere å se politikere drepe hverandre i stedet for uskyldige ungdommer.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

pigg skrev: søn jul 25, 2021 8:09 pm Norske soldater har ingenting der nede å gjøre. La afrikanerne ordne det opp seg i mellom. Det er ikke verdt å yte norsk blod for disse håpløse landene der nede.
Historien må nå snart ha lært både Norge og andre Nato land å holde seg unna konflikter i fjerne land.
Uten unntak blir det brukt mot oss i ettertid - og som påskudd for å invadere våre land som "flyktninger".
Norge og Nato må trekke seg ut av alle land. La dem slåss i fred.

pigg

Legg inn av pigg »

Falcon skrev: søn jul 25, 2021 10:01 pmHusk at Europa fortsatt har et ansvar for Afrika. Vi kan ikke gjemme oss og sippe.
Vi har kategorisk ikke noe som helst "ansvar" for Afrika. Vi er på ingen måte forpliktet til å bruke milliarder på dette fortapte kontinentet, ei heller ofre norske liv bare fordi eliten vil ha det slik.

madiba

Legg inn av madiba »

Enda en hysjhysj operasjon. Begynner å bli mer kjent som eksportør av leiesoldater enn fredsnasjon nå. Er det den dårlige samvittigheten for å ha bidratt til å skape mer terror i Mali på grunn av teppebombingen av Libya? Eller er det for å gi Norske styrker god skarp trening eom de kalte det i Libya.

Falcon

Legg inn av Falcon »

1. hvorfor skulle ikke Europa ha interesse i å sikre sørflanken mot nord-Afrika? Ingen i Europa har interesse i at dette skal være et friområde for terrorgrupper og menneskesmugling/migrasjon.

2. hva er alternativet til alle motstanderne her for å sikre sivile i landsbyer i områdene der disse islamistene opererer?

3. ja, Europa har masse ansvar for hvorfor store deler av Afrika er såpass ustabil som det er. Det minste vi kan gjøre er å hjelpe til med å stabilisere statene.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jeg har en kompis som har tjenestegjort der for et par/tre år siden. De var der etter forespørsel fra franskmennene med et Herkules fly for å fly forskyninger. Franskmennene var der etter at de hadde fått desperat rop om hjelp fra myndighetene i Mali, fordi islamister som sprang ut fra Gadaffis nedkjempede styrker strømmet inn i nordMali. De norske soldatene var en ren sikringsstyrke for flyet, og deltok ikke i kamp.

Usikker på oppdraget som nå skal utføres er, men vil anta at det er noe lignende.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Eddie skrev: man aug 02, 2021 8:34 pm Bekjempe disse fanatikerne er jo så og si umulig uansett. Den dagen du forlater landet tar de over som Taliban gjør i Afghanistan nå. Er som jævla blodigler denne gjengen.
Forskjellen er at Taliban er afghanere i sitt eget land. De vil ikke plutselig dukke opp i Syria eller Mali fordi de gikk på noen nederlag i Afghanistan. I Mali bør man derimot prøve å finne frem til lokale islamister det går an å forhandle med og dermed separere dem fra internasjonale IS-elementer. Men Norge er uansett prisgitt det franskmennene ønsker, så slik sett får vi vel samme rolle som vi hadde i forhold til USA i Afghanistan: En lojal hjelper som følger storebrors prioriteringer. Samme hvor hjernedøde disse er.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ser at Rødt krevde å få lagt denne saken på bordet for den utvidete utenrikskomiteen. Derifra kunne saken blitt sendt over til Stortinget for plenumsbehandling.
Det ville blitt flertall for dette dersom frp hadde valgt å støtte forslaget, det gjorde de imidlertid ikke...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... rodt-raser

Dette er synd ut i fra et demokratisk perspektiv, det burde være en selvfølge at dette behandles i Stortinget, ikke pr SMS i ferien.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg tror vondt vil bli verre i Mali, og at det vil føre til mange flere flyktninger til Europa. Europa blir presset. Erdogan brukte flyktninger, nå bruker Lukasjenko flyktninger, og det skal bli stas her etterhvert som det kommer en tsunami av flyktninger også fra Mali. Vi må også være klar over at det tyder på et stort innrykk også fra Afghanistan.....bare menneskesmuglerne får summet seg og får organisert transporten.

pigg

Legg inn av pigg »

fargeblind skrev: ons aug 04, 2021 5:21 pm Jeg tror vondt vil bli verre i Mali, og at det vil føre til mange flere flyktninger til Europa. Europa blir presset. Erdogan brukte flyktninger, nå bruker Lukasjenko flyktninger, og det skal bli stas her etterhvert som det kommer en tsunami av flyktninger også fra Mali. Vi må også være klar over at det tyder på et stort innrykk også fra Afghanistan.....bare menneskesmuglerne får summet seg og får organisert transporten.
Du som er antirasist gleder deg vel over at enda flere tusenvis av afrikanere vil komme til Norge... ?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

pigg skrev: tor aug 05, 2021 6:00 pm
fargeblind skrev: ons aug 04, 2021 5:21 pm Jeg tror vondt vil bli verre i Mali, og at det vil føre til mange flere flyktninger til Europa. Europa blir presset. Erdogan brukte flyktninger, nå bruker Lukasjenko flyktninger, og det skal bli stas her etterhvert som det kommer en tsunami av flyktninger også fra Mali. Vi må også være klar over at det tyder på et stort innrykk også fra Afghanistan.....bare menneskesmuglerne får summet seg og får organisert transporten.
Du som er antirasist gleder deg vel over at enda flere tusenvis av afrikanere vil komme til Norge... ?
Hva mener du med det? Jeg gjør ikke annet enn å spå om hva som vil skje. Mali er i følge stormaktene Europas problem, derfor kommer hverken russere, amerikanere, iranere, arabere eller andre afrikanske land til å gå inn og rydde opp. Og det gjør heller ikke Norge. Hva som dermed skjer, er ikke spesielt vanskelig å forestille seg.
For fremtiden ser jeg helst at du ikke gjør debattanten meg til tema.

pigg

Legg inn av pigg »

fargeblind skrev: tor aug 05, 2021 7:47 pmHva mener du med det?
Jeg mener det jeg skriver, så klart. At du som er hinsides langt ute på venstresiden ikke kan kontrollere euforien over at stridighetene der nede vil føre til at Norge blir mer 'fargerikt'...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

pigg skrev: fre aug 06, 2021 11:10 pm
fargeblind skrev: tor aug 05, 2021 7:47 pmHva mener du med det?
Jeg mener det jeg skriver, så klart. At du som er hinsides langt ute på venstresiden ikke kan kontrollere euforien over at stridighetene der nede vil føre til at Norge blir mer 'fargerikt'...
Jeg bryr meg da ikke om løgner og hets fra deg og andre folk som er hinsides langt ute på høyresiden, så det tøyset der kan du bare legge av deg like godt først som sist. Du skjemmer deg ut.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Eddie skrev: man aug 02, 2021 8:34 pm Bekjempe disse fanatikerne er jo så og si umulig uansett. Den dagen du forlater landet tar de over som Taliban gjør i Afghanistan nå. Er som jævla blodigler denne gjengen.
Så lenge de har hjelpere i vesten som sørger for at terroristene får det de trenger av penger og våpen, kan aldri terroristene bekjempes. Nå er tre banker i søkelyset for å ha bistått terroristene i Afghanistan med å overføre millioner av dollar til dem.

Det er Danske Bank, Deutche Bank og Standard Chartered Bank.
Historien har stadig vist at det ikke er røyk uten ild, så dette kan ikke uten videre avfeies.

Terrorister og islamister vil vinne dersom den råtne businessen er så råtten som anklagene påstår.

".......Gjeldsskandalen er den siste i en rekke skandaler for Danske Bank.
Bloomberg News kunne i dag, fredag 6. august melde at banken saksøkes av familiene til amerikanske soldater som er drept eller såret i Afghanistan. Søksmålet retter seg også mot tyske Deutsche Bank.
De to bankene samt britiske Standard Chartered anklages for «med vitende og vilje å ha bidratt til å overføre millioner av dollar til terrorister i Afghanistan»...."


https://www.nrk.no/urix/danske-bank-sje ... 1.15600960

MRSA

Legg inn av MRSA »

pigg skrev: tor aug 05, 2021 6:00 pm
fargeblind skrev: ons aug 04, 2021 5:21 pm Jeg tror vondt vil bli verre i Mali, og at det vil føre til mange flere flyktninger til Europa. Europa blir presset. Erdogan brukte flyktninger, nå bruker Lukasjenko flyktninger, og det skal bli stas her etterhvert som det kommer en tsunami av flyktninger også fra Mali. Vi må også være klar over at det tyder på et stort innrykk også fra Afghanistan.....bare menneskesmuglerne får summet seg og får organisert transporten.
Du som er antirasist gleder deg vel over at enda flere tusenvis av afrikanere vil komme til Norge... ?
Ein som brukar antirasist som skjellsord, det må vel bety at han er rasist og stolt over det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

pigg skrev: fre aug 06, 2021 11:10 pm
Jeg mener det jeg skriver, så klart. At du som er hinsides langt ute på venstresiden ikke kan kontrollere euforien over at stridighetene der nede vil føre til at Norge blir mer 'fargerikt'...
Nå er det vel ikke venstresiden som støtter norske soldater til Mali. Tvert i mot. F.eks. så vi rødt ønsket dette debattert i stortinget, noe som ble stoppet med støtte fra regjeringspartiene og Frp.

Men du har nok rett i at stridigheter fører til flere flyktninger.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: søn jul 25, 2021 3:50 pm I mars 2020 ble det klart at Norge takket nei til å kunne bidra i den franskledete Takuba styrken i Mali. Det var da klart at det ikke var flertall på et nytt militært eventyr i Afrika, etter kritikken mot prosessen og ikke minst mangelen på debatt i forkant av angrepet på Libya.

www.regjeringen.no/no/aktuelt/takuba/id2694571

Nå kommer det frem at Norge allikevel skal delta i denne styrken, riktignok med et langt mindre bidrag enn det opprinnelig ble spurt etter.

https://www.nrk.no/norge/vil-vite-kvifo ... 1.15583959

Arbeiderpartiet har angivelig snudd, uten at saken har vært hverken debattert eller votert over i Stortinget. Er det slik at beslutningen om nok en krig ble tatt pr SMS denne gangen også?
Norge kunne vel ikke la denne anledningen gå fra seg....:)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Strengt tatt er vel ikke venstresiden i regjering, og har ikke en gang stortingsflertall. Å sende en håndfull soldater for å gi svenskene litt backup er nok mest en symbolsk handling. Mali er et stort land, med en befolkning som er fire ganger Norges befolkning, hva er vi der? Et lite fnugg i et hav av islam.
Omtrent hele befolkningen i Mali er muslimer.
Jeg tror personlig at islamistene allerede har vunnet. Nå knives de forskjellige ekstreme islamistfraksjonene om å ta herredømme.
Det er et sant helvete.
En gruppe norske og svenske soldater har null makt, og kan sikkert like godt reise hjem.
Det er skummelt. Å bare være maktesløst vitne til at ekstremismen tar mer og mer land og makt får meg til å fryse på ryggen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»