20 år med euroen

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

20 år med euroen

Legg inn av newsflash »

I dag er det 20 år siden de første euromyntene og sedlene ble tatt i bruk, etter at euroen ble tatt i bruk som digitalt betalingsmiddel tre år tidligere. Etter dette har antallet euroland økt fra 12 til 19, og i Brüssel fremstilles euroen som en suksesshistorie.

Og rett skal være rett, enkelte land har tjent på euroen. Tyskland har f.eks. igjennom euroen hatt en svakere valuta enn de ellers ville hatt, noe som har styrket tysk eksport. Andre land, spesielt i Sør-Europa har imidlertid tapt. De har hatt en sterkere valuta enn de ellers ville hatt, noe som har skadet både turistnæringen og eksportindustrien.

Etter 20 år med euroen er eurosonen fremdeles ikke omdannet til et optimalt valutaområde. Dette medfører at de strukturelle ubalansene som fantes i eurosonen i 2002 fremdeles i stor grad er til stede. De kamufleres til en viss grad av at tyskerne har gitt opp sin motstand mot å garantere for andre lands gjeld, men det er begrenset hvor lenge dette kan legges lokk på før inflasjon og manglende økonomisk vekst får lokket på trykk-kokeren umulig å holde på plass.

Jeg blir overrasket dersom euroen blir 25 år.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ECB er en av få som markerer euroens 20 års jubileum

Link

Merkelig nok ingen jubelscener fra verken Athen, Berlin eller noen andre steder...

TWU

Legg inn av TWU »

Samtidig tjener eksempelvis firma i de «dårligere» landene på en fast valuta, da man ved å fjerne valutarisiko gjør det enklere å få lån fra utlandet. Så det er både plusser og minuser med felles valuta.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

TWU skrev: søn jan 02, 2022 12:02 pm Samtidig tjener eksempelvis firma i de «dårligere» landene på en fast valuta, da man ved å fjerne valutarisiko gjør det enklere å få lån fra utlandet. Så det er både plusser og minuser med felles valuta.
Ja hvorfor er det ikke slik at de som har lite penger får ubegrenset kreditt?

TWU

Legg inn av TWU »

newsflash skrev: søn jan 02, 2022 1:34 pm
TWU skrev: søn jan 02, 2022 12:02 pm Samtidig tjener eksempelvis firma i de «dårligere» landene på en fast valuta, da man ved å fjerne valutarisiko gjør det enklere å få lån fra utlandet. Så det er både plusser og minuser med felles valuta.
Ja hvorfor er det ikke slik at de som har lite penger får ubegrenset kreditt?
Antar kreditorer har ok rutiner på å velge hvem som skal få penger å låne… Tror du ikke Hellas hadde endt opp som Zimbabwe 2 om de hadde hatt egen valuta forresten?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

TWU skrev: søn jan 02, 2022 2:29 pm
Antar kreditorer har ok rutiner på å velge hvem som skal få penger å låne… Tror du ikke Hellas hadde endt opp som Zimbabwe 2 om de hadde hatt egen valuta forresten?

Åpenbart ikke, da er det en rekke land i eurosonen som ville måtte betale en høyere rente enn de gjør i dag når Tyske skattebetalere står som kausjonister.

Det var en rekke land i Sør-Europa som brukte devaluering som et virkemiddel for å få fart på økonomien. De var ikke i nærheten av Zimbabwe av den grunn.

TWU

Legg inn av TWU »

newsflash skrev: søn jan 02, 2022 2:33 pm
TWU skrev: søn jan 02, 2022 2:29 pm
Antar kreditorer har ok rutiner på å velge hvem som skal få penger å låne… Tror du ikke Hellas hadde endt opp som Zimbabwe 2 om de hadde hatt egen valuta forresten?

Åpenbart ikke, da er det en rekke land i eurosonen som ville måtte betale en høyere rente enn de gjør i dag når Tyske skattebetalere står som kausjonister.

Det var en rekke land i Sør-Europa som brukte devaluering som et virkemiddel for å få fart på økonomien. De var ikke i nærheten av Zimbabwe av den grunn.
Ok. Du virker å ha mer kontroll på dette enn meg. Antar riktignok at det er gode fordeler også, ellers hadde vel flere brutt ut og færre gått inn?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

TWU skrev: søn jan 02, 2022 2:56 pm Ok. Du virker å ha mer kontroll på dette enn meg. Antar riktignok at det er gode fordeler også, ellers hadde vel flere brutt ut og færre gått inn?
Tja, fordelene er billigere lån enn det en ellers ville ha fått, og en svakere valutakurs enn de ellers ville hatt for de rike landene.

Euroen holdes sammen utelukkende av politiske hensyn, ikke av økonomiske årsaker. Ellers så er jo alle EUs medlemsland (bortsett i fra Danmark) forpliktet til å innføre euroen, men en del land velger å sabotere det ved å la valutakursen svinge for mye i forhold til euroen, og dermed oppfylle de ikke de formelle kravene. Dette gjelder bl.a. Sverige.

EU kommisjonen har frem til nå valgt å se igjennom fingrene med det, og det er neppe politisk mulig å tvinge noen land inn i euroen pr d.d.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: søn jan 02, 2022 3:05 pm
TWU skrev: søn jan 02, 2022 2:56 pm Ok. Du virker å ha mer kontroll på dette enn meg. Antar riktignok at det er gode fordeler også, ellers hadde vel flere brutt ut og færre gått inn?
Tja, fordelene er billigere lån enn det en ellers ville ha fått, og en svakere valutakurs enn de ellers ville hatt for de rike landene.

Euroen holdes sammen utelukkende av politiske hensyn, ikke av økonomiske årsaker. Ellers så er jo alle EUs medlemsland (bortsett i fra Danmark) forpliktet til å innføre euroen, men en del land velger å sabotere det ved å la valutakursen svinge for mye i forhold til euroen, og dermed oppfylle de ikke de formelle kravene. Dette gjelder bl.a. Sverige.

EU kommisjonen har frem til nå valgt å se igjennom fingrene med det, og det er neppe politisk mulig å tvinge noen land inn i euroen pr d.d.
SOm vanlig er det lite interessant hva en biased norsk EU-tilhenger mener. Flertallet i samtlige i euroland er tilfreds med euroen, og anser at det er en god ting for landet deres. Samlet sett er 78 % for og 14 % i mot.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: søn jan 02, 2022 6:49 pm SOm vanlig er det lite interessant hva en biased norsk EU-tilhenger mener. Flertallet i samtlige i euroland er tilfreds med euroen, og anser at det er en god ting for landet deres. Samlet sett er 78 % for og 14 % i mot.
Tja, jeg er jo forsåvidt interessert i å høre på dine meninger, til tross for at du er en biased norsk EU-tilhenger :P

Ellers så er det jo korrekt at et flertall av EUs innbyggere mener euroen er en bra ting. Det betyr ikke nødvendigvis at de har rett, mer at propagandaen virker.

Eurosonen er langt fra noe optimalt valutaområde, og disse strukturelle svakhetene innen eurosonen medfører at en må justere konkurransekraften i et land kun ved lønn og kutt i budsjett. En har gitt i fra seg virkemiddelet med inflasjon.

Det får noen følger, selv om dette i stor grad kamufleres av Covid for øyeblikket.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

TWU skrev: søn jan 02, 2022 2:56 pm

Ok. Du virker å ha mer kontroll på dette enn meg. Antar riktignok at det er gode fordeler også, ellers hadde vel flere brutt ut og færre gått inn?
Jeg vet ikke om jeg ville kalt systematisk negativitet om alt som har med EU å gjøre for kontroll.
Du har uten tvil en bedre tilnærming. Selvfølgelig er det både fordeler og ulemper.

Fordelene er mange, og stor.e Som forbruker i et euro-land kan man kjøpe varer fra (nett)butikker fra alle EU-land, uten at det er problemer med prissammenligningen, og uten at man må betale 2,5-3% i valutavekslingsgebyr. For næringsdrivende og investorer finnes de samme fordelene.

Hvis vi går fra mikronivå til makronivå slipper vi valutamanipulasjon, får lavere lånekostnad (for alle) og det åpner for større grad av overføringer over landegrensene. Og det danner det grunnlaget for andre reformer som skal gjøre at EU i større grad kan utlikne ulempen ved at man ikke kan tilpasse rentenivået nasjonalt eller regionalt, noe vi f.eks. har sett konturen av under covid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 03, 2022 7:01 am
Fordelene er mange, og stor.e Som forbruker i et euro-land kan man kjøpe varer fra (nett)butikker fra alle EU-land, uten at det er problemer med prissammenligningen, og uten at man må betale 2,5-3% i valutavekslingsgebyr. For næringsdrivende og investorer finnes de samme fordelene.

Hvis vi går fra mikronivå til makronivå slipper vi valutamanipulasjon, får lavere lånekostnad (for alle) og det åpner for større grad av overføringer over landegrensene. Og det danner det grunnlaget for andre reformer som skal gjøre at EU i større grad kan utlikne ulempen ved at man ikke kan tilpasse rentenivået nasjonalt eller regionalt, noe vi f.eks. har sett konturen av under covid.
Betaler du valutavekslingsgebyr når du handler på nettbutikker fra utlandet? Hvilke nettbutikker er det du frekventerer der du må betale slike gebyrer?

Og hvilke reformer er det du tenker på som skal utligne ulempen ved at en ikke kan sette rentenivået ut i fra økonomien?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 03, 2022 5:09 pm

Betaler du valutavekslingsgebyr når du handler på nettbutikker fra utlandet? Hvilke nettbutikker er det du frekventerer der du må betale slike gebyrer?

Men mindre nettbutikken i utlandet tar betalt i kroner, så må du betale valutavekslingsgebyr til banken når du betaler med kort eller PayPal. Tar butikken betalt i NOK; så er valutavekslingsgebyret innbakt i prisen. Jeg trodde virkelig at dette var allmennkunnskap. Det koster fra 2,5% og oppover å betale i/til utlandet.

I Norge er det dessuten andre hindringer også, som tollklarering, MVA osv, som man slipper i euroland.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 03, 2022 6:30 pm [
Men mindre nettbutikken i utlandet tar betalt i kroner, så må du betale valutavekslingsgebyr til banken når du betaler med kort eller PayPal. Tar butikken betalt i NOK; så er valutavekslingsgebyret innbakt i prisen. Jeg trodde virkelig at dette var allmennkunnskap. Det koster fra 2,5% og oppover å betale i/til utlandet.

I Norge er det dessuten andre hindringer også, som tollklarering, MVA osv, som man slipper i euroland.
Har jeg aldri tenkt over, varierer imidlertid mellom 1,7 % og 2,25 %, ikke 2,5 %. Toll, mva osv som du mener er hindringer er jo der for å beskytte norsk næringsliv. En positiv ting med andre ord, vi er et høykostland og vil utradere alt vi har av næringsliv dersom vi ikke kan utjevne den konkurransefordelen f.eks. Polen har med lave lønninger.

Ellers så er jeg fortsatt spendt på disse reformene du snakket om som skulle kompensere for at en ikke kunne fastsette renten?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 03, 2022 6:40 pm
Rhabagatz skrev: man jan 03, 2022 6:30 pm [
Men mindre nettbutikken i utlandet tar betalt i kroner, så må du betale valutavekslingsgebyr til banken når du betaler med kort eller PayPal. Tar butikken betalt i NOK; så er valutavekslingsgebyret innbakt i prisen. Jeg trodde virkelig at dette var allmennkunnskap. Det koster fra 2,5% og oppover å betale i/til utlandet.

I Norge er det dessuten andre hindringer også, som tollklarering, MVA osv, som man slipper i euroland.
Har jeg aldri tenkt over, varierer imidlertid mellom 1,7 % og 2,25 %, ikke 2,5 %. Toll, mva osv som du mener er hindringer er jo der for å beskytte norsk næringsliv. En positiv ting med andre ord, vi er et høykostland og vil utradere alt vi har av næringsliv dersom vi ikke kan utjevne den konkurransefordelen f.eks. Polen har med lave lønninger.

Ellers så er jeg fortsatt spendt på disse reformene du snakket om som skulle kompensere for at en ikke kunne fastsette renten?
Ja, da ble du klar over enda en fordel med en felles valutal
Ellers jeg kaster ikke bort tid på å diskutere med deg, og du vet hvorfor.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 03, 2022 6:47 pm
Ja, da ble du klar over enda en fordel med en felles valutal
Ellers jeg kaster ikke bort tid på å diskutere med deg, og du vet hvorfor.
Tja, jeg mistenker jo at disse positive reformene du snakker om rett og slett ikke eksisterer.

At du stikker av bekrefter jo bare det :)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Leseverdig artikkel, riktignok på svensk, men regner med de fleste fatter essensen.

"Historikern Adam Tooze kallar hanteringen av finanskrisen inom eurozonen för ”ett av de värsta exemplen på ekonomiskt självskadebeteende vi känner till.”

Europeiskt valutasamarbete har alltid varit ett i huvudsak politiskt projekt. I ekonomiskt avseende är det hittills ett svårartat misslyckand"


Link

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Rhabagatz skrev: søn jan 02, 2022 6:49 pm
newsflash skrev: søn jan 02, 2022 3:05 pm
TWU skrev: søn jan 02, 2022 2:56 pm Ok. Du virker å ha mer kontroll på dette enn meg. Antar riktignok at det er gode fordeler også, ellers hadde vel flere brutt ut og færre gått inn?
Tja, fordelene er billigere lån enn det en ellers ville ha fått, og en svakere valutakurs enn de ellers ville hatt for de rike landene.

Euroen holdes sammen utelukkende av politiske hensyn, ikke av økonomiske årsaker. Ellers så er jo alle EUs medlemsland (bortsett i fra Danmark) forpliktet til å innføre euroen, men en del land velger å sabotere det ved å la valutakursen svinge for mye i forhold til euroen, og dermed oppfylle de ikke de formelle kravene. Dette gjelder bl.a. Sverige.

EU kommisjonen har frem til nå valgt å se igjennom fingrene med det, og det er neppe politisk mulig å tvinge noen land inn i euroen pr d.d.
SOm vanlig er det lite interessant hva en biased norsk EU-tilhenger mener. Flertallet i samtlige i euroland er tilfreds med euroen, og anser at det er en god ting for landet deres. Samlet sett er 78 % for og 14 % i mot.
Det betyr ikke nødvendigvis at folk flest har så mye kunnskap om hva euroen gjør. Det er vel fortsatt sånn at nordmenn flest mener at EØS er bra for oss, samtidig som vi vet at nordmenn flest vet for lite om EØS. Det er nærliggende å tro at det samme er tilfelle for andre saker også, også i utlandet.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Garindan skrev: tir jan 18, 2022 10:59 pm
Rhabagatz skrev: søn jan 02, 2022 6:49 pm
newsflash skrev: søn jan 02, 2022 3:05 pm

Tja, fordelene er billigere lån enn det en ellers ville ha fått, og en svakere valutakurs enn de ellers ville hatt for de rike landene.

Euroen holdes sammen utelukkende av politiske hensyn, ikke av økonomiske årsaker. Ellers så er jo alle EUs medlemsland (bortsett i fra Danmark) forpliktet til å innføre euroen, men en del land velger å sabotere det ved å la valutakursen svinge for mye i forhold til euroen, og dermed oppfylle de ikke de formelle kravene. Dette gjelder bl.a. Sverige.

EU kommisjonen har frem til nå valgt å se igjennom fingrene med det, og det er neppe politisk mulig å tvinge noen land inn i euroen pr d.d.
SOm vanlig er det lite interessant hva en biased norsk EU-tilhenger mener. Flertallet i samtlige i euroland er tilfreds med euroen, og anser at det er en god ting for landet deres. Samlet sett er 78 % for og 14 % i mot.
Det betyr ikke nødvendigvis at folk flest har så mye kunnskap om hva euroen gjør. Det er vel fortsatt sånn at nordmenn flest mener at EØS er bra for oss, samtidig som vi vet at nordmenn flest vet for lite om EØS. Det er nærliggende å tro at det samme er tilfelle for andre saker også, også i utlandet.
Nå er fordelene ved euroen ganske åpenbare for folk flest. De kan enkelt handle over landegrensen, og sammen med MVA-reformen i EU er det ekstremt enkelt å handle på nett. De trenger ikke å tenke på valuta på reiser, og kan enkelt sammenligne priser. Folk flest opplever ikke ulempene.

Det er ingen tvil om at euroen er kommet for å bli, og problemene vi opplevde under eurokrisen, som var reelle, er løst av ECB.

bobjim41
Innlegg: 237

Legg inn av bobjim41 »

newsflash skrev: lør jan 01, 2022 1:36 pm

Jeg blir overrasket dersom euroen blir 25 år.
Jeg er villig til å vedde ganske mange kroner på at Euroen består om 5 år. Det må vel en fullstendig økonomisk og politisk kollaps til for at det i det hele tatt skal være aktuellt og avvikle Euroen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

bobjim41 skrev: ons jan 19, 2022 12:16 pm
Jeg er villig til å vedde ganske mange kroner på at Euroen består om 5 år. Det må vel en fullstendig økonomisk og politisk kollaps til for at det i det hele tatt skal være aktuellt og avvikle Euroen.
Det er begrenset hvor lenge en kan bekjempe de økonomiske "naturlovene". Skal euroen overleve må eurosonen omdannes til et optimalt valutaområde. Nå har det gått 20 år, og en er ikke i nærheten.

Dermed vokser de indre spenningene, og det er bare et tidsspørsmål før det rakner.

bobjim41
Innlegg: 237

Legg inn av bobjim41 »

newsflash skrev: ons jan 19, 2022 1:30 pm
bobjim41 skrev: ons jan 19, 2022 12:16 pm
Jeg er villig til å vedde ganske mange kroner på at Euroen består om 5 år. Det må vel en fullstendig økonomisk og politisk kollaps til for at det i det hele tatt skal være aktuellt og avvikle Euroen.
Det er begrenset hvor lenge en kan bekjempe de økonomiske "naturlovene". Skal euroen overleve må eurosonen omdannes til et optimalt valutaområde. Nå har det gått 20 år, og en er ikke i nærheten.

Dermed vokser de indre spenningene, og det er bare et tidsspørsmål før det rakner.
Ja vi får fasiten på dette senest 1.Januar 2027. Vurderer å hente fram denne tråden om du bommer :D

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

bobjim41 skrev: ons feb 09, 2022 10:36 am
newsflash skrev: ons jan 19, 2022 1:30 pm
bobjim41 skrev: ons jan 19, 2022 12:16 pm
Jeg er villig til å vedde ganske mange kroner på at Euroen består om 5 år. Det må vel en fullstendig økonomisk og politisk kollaps til for at det i det hele tatt skal være aktuellt og avvikle Euroen.
Det er begrenset hvor lenge en kan bekjempe de økonomiske "naturlovene". Skal euroen overleve må eurosonen omdannes til et optimalt valutaområde. Nå har det gått 20 år, og en er ikke i nærheten.

Dermed vokser de indre spenningene, og det er bare et tidsspørsmål før det rakner.
Ja vi får fasiten på dette senest 1.Januar 2027. Vurderer å hente fram denne tråden om du bommer :D
Flott :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»