Molde FK 2022. Klubbtråd.

Låst
heltos

Re: Molde FK 2022. Klubbtråd.

Legg inn av heltos »

SuperGunners10 skrev: ons jan 12, 2022 9:51 pm Nå har det vært nevnt ganske mange stoppernavn her inne, men av alle som er nevnt så er det kun ett navn som matcher opp til MV33 sin lokkepost. Samuel Rodgers som har signert ny kontrakt 8 januar, og har vært både god og har et stort potensiale.

Alle andre navn har ikke signert noe ny kontrakt i år etter det jeg vet. Rostedt som det snakkes om signerte jo kontrakt i 2019 frem til 2023.
Virker som en med potensialet det ja, men vil nok bli høy pris om de skulle bli enige med HamKam.
Er det her det også er konkurranse med RBK og reka?

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Tjaaah skrev: tor jan 13, 2022 1:35 am
PapaSmurf skrev: ons jan 12, 2022 10:08 pm Axel skal jo ha den kanvasen med blindramme på 50x70 cm.

Tok litt tid. Hadde jo tenkt å få en trønder jeg kjenner til å ta det med inn til han på Aker stadion da vi møtte RBK, men han pilla det av ramma, trøkka det opp bak og ble fersket av polisen på vei inn.

Jeg fikk det tilbake fra politiets bevislager etter litt trygling, men jeg ble enig med meg selv om at siden jeg plutselig hadde fått blackface og det ikke er innafor, så var det bare å bestille et nytt bilde.
Haha. Klar kandidat til årets innlegg.
Moldenser.

Hmm

Legg inn av Hmm »

rapseballe. skrev: tor jan 13, 2022 1:12 am
stoodeh skrev: ons jan 12, 2022 11:58 pm
changretta skrev: ons jan 12, 2022 11:30 pm

Molde skal prøve ut 3-4-3 i pre-season
Skal det spilles 3-4-3 må det inn to stoppere i så fall. Linnes kan fungere bra som vingback, og det kan kanskje Haugen også, men ikke Risa.
Synes ikke det passer spesielt bra med den stallen vi har nå. Det må jo økses en ekstra midtbanespiller for å få den kabalen til å gå opp.
Dersom man skal spille 3-4-3 så er nok Risa tiltenkt rollen som venstre stopper, noe jeg tror kan passe han utmerket. Dog mener jeg at trebackslinje er noe forbanna piss.
Alt avhenger av silleretypene vi har på laget. Hvilke oppgaver trenere gir de ulike posisjonene og hvordan de blir utført i praksis.
343 kan fort bli 541, slik som 433 kan bli 631 (Molde i enkelte Europakamper)
Mye har vært svakt defansivt i år, men mange lag har vunnet ball på egen halvdel og gått sentralt rett i gjennom helt frem til Molde 16m ish. Nå er trolig ikke det meningen, men likevel. 343 kan forsmasjonsmessig stramme litt inn i sentralt, men åpne litt mer på sidene. Nå har heller ikke forsvarrekka til Molde vært spesielt gode til å klarere innlegg, så ikke godt å vite hva som er best.

Blir noe slikt, Eikrem i noe mer fri rolle enn Mannsverk

Karlstrøm
Sherrif - ny stopper - Birk
Linnes - Mannsverk - Eikrem - Haugen
Rafik - ny spiss - Ola

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

Vil påstå at en trebackslinje med dagens stall er et meget risikabelt valg. MFK har to gode vingbacker, ellers tynt bekledd. Ser med gru på at eksempelvis Bjørnbak skal dekke mer rom og bli tvunget til å både passe på sentralt og holde kontroll på kantspillere siden det naturlig nok vil bli mer rom på kantene med en slik formasjon. Tenker også på hvor lett MFK har sluppet til motstander både sentralt og på kant i 2021.

Tror mye av løsningen ligger i langt bedre organisering og kollektivt forsvarsspill når motstanderen har ball. Dersom man får inn en spiss som er bedre defensivt enn Ohi, så kan det hjelpe en god del. I fjor kunne motstanderne pent og pyntelig spille seg gjennom første pressledd siden det bestod av Ohi og Eikrem. Tidvis presset kantene høyt, men gjerne uten at resten av laget fulgte på, og da blir det jo aldeles fånyttes å holde på slik. MFK bør terpe noe helt grassalt på mønster og bevegelser i spillet i vinter, både defensivt og offensivt. Man kan ikke være utelukkende avhengig av enkeltspilleres kvalitet og kreativitet for å vinne kamper.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

nottimagiche skrev: tor jan 13, 2022 9:20 am Vil påstå at en trebackslinje med dagens stall er et meget risikabelt valg. MFK har to gode vingbacker, ellers tynt bekledd. Ser med gru på at eksempelvis Bjørnbak skal dekke mer rom og bli tvunget til å både passe på sentralt og holde kontroll på kantspillere siden det naturlig nok vil bli mer rom på kantene med en slik formasjon. Tenker også på hvor lett MFK har sluppet til motstander både sentralt og på kant i 2021.

Tror mye av løsningen ligger i langt bedre organisering og kollektivt forsvarsspill når motstanderen har ball. Dersom man får inn en spiss som er bedre defensivt enn Ohi, så kan det hjelpe en god del. I fjor kunne motstanderne pent og pyntelig spille seg gjennom første pressledd siden det bestod av Ohi og Eikrem. Tidvis presset kantene høyt, men gjerne uten at resten av laget fulgte på, og da blir det jo aldeles fånyttes å holde på slik. MFK bør terpe noe helt grassalt på mønster og bevegelser i spillet i vinter, både defensivt og offensivt. Man kan ikke være utelukkende avhengig av enkeltspilleres kvalitet og kreativitet for å vinne kamper.
Helt enig

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Hmm skrev: tor jan 13, 2022 8:49 am
rapseballe. skrev: tor jan 13, 2022 1:12 am
stoodeh skrev: ons jan 12, 2022 11:58 pm

Skal det spilles 3-4-3 må det inn to stoppere i så fall. Linnes kan fungere bra som vingback, og det kan kanskje Haugen også, men ikke Risa.
Synes ikke det passer spesielt bra med den stallen vi har nå. Det må jo økses en ekstra midtbanespiller for å få den kabalen til å gå opp.
Dersom man skal spille 3-4-3 så er nok Risa tiltenkt rollen som venstre stopper, noe jeg tror kan passe han utmerket. Dog mener jeg at trebackslinje er noe forbanna piss.
Alt avhenger av silleretypene vi har på laget. Hvilke oppgaver trenere gir de ulike posisjonene og hvordan de blir utført i praksis.
343 kan fort bli 541, slik som 433 kan bli 631 (Molde i enkelte Europakamper)
Mye har vært svakt defansivt i år, men mange lag har vunnet ball på egen halvdel og gått sentralt rett i gjennom helt frem til Molde 16m ish. Nå er trolig ikke det meningen, men likevel. 343 kan forsmasjonsmessig stramme litt inn i sentralt, men åpne litt mer på sidene. Nå har heller ikke forsvarrekka til Molde vært spesielt gode til å klarere innlegg, så ikke godt å vite hva som er best.

Blir noe slikt, Eikrem i noe mer fri rolle enn Mannsverk

Karlstrøm
Sherrif - ny stopper - Birk
Linnes - Mannsverk - Eikrem - Haugen
Rafik - ny spiss - Ola
Skal man spille den formasjonen blir det uten Eikrem (eller så plasseres han på «vingen»).
Med Eikrem i en toer i en slik formasjon blir vi garantert fullstendig overkjørt av hvem som helst sentralt på midten, da Eikrem beveger seg for sakte og for lite uten ball.

Hmm

Legg inn av Hmm »

nottimagiche skrev: tor jan 13, 2022 9:20 am Vil påstå at en trebackslinje med dagens stall er et meget risikabelt valg. MFK har to gode vingbacker, ellers tynt bekledd. Ser med gru på at eksempelvis Bjørnbak skal dekke mer rom og bli tvunget til å både passe på sentralt og holde kontroll på kantspillere siden det naturlig nok vil bli mer rom på kantene med en slik formasjon. Tenker også på hvor lett MFK har sluppet til motstander både sentralt og på kant i 2021.

Tror mye av løsningen ligger i langt bedre organisering og kollektivt forsvarsspill når motstanderen har ball. Dersom man får inn en spiss som er bedre defensivt enn Ohi, så kan det hjelpe en god del. I fjor kunne motstanderne pent og pyntelig spille seg gjennom første pressledd siden det bestod av Ohi og Eikrem. Tidvis presset kantene høyt, men gjerne uten at resten av laget fulgte på, og da blir det jo aldeles fånyttes å holde på slik. MFK bør terpe noe helt grassalt på mønster og bevegelser i spillet i vinter, både defensivt og offensivt. Man kan ikke være utelukkende avhengig av enkeltspilleres kvalitet og kreativitet for å vinne kamper.
Terping på bevegelser må man gjøre uavhengig av formasjon. Men at spillerne ikke har egenskaper til 343 er å ta hardt i.

Bjørnbak er et risikoelement og med ny midtstopper er han på benk i et slikt system. Sherrifen tror jeg vil takle det bra, men litt usikker på Birk. Fordelen med tre bak er jo at det er de som skal løpe mest, backene, er de som skal ta ut kantene. Da kan Ola og Rafik/Ulland/? starte noe høyere når vi vinner ball. (ideelt sett)
Er heller ikke enig i at det blir åpenere i midten. De tre bak skal jo minst ha to sentralt og en som står noe breiere. I dag så er Linnes og Haugen opp på 5-20m og to stoppere sliter bigtime med å ta ut ei lur pasning på en smart spiller på midtbanen.

Dette handler om å ha troa og evnen til å få med spillerene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg gidder ikke 343. Det vet jeg blir katastrofe. Kjenner jeg blir irritert. De begynner i helt feil ende.

Og om de tror det var formasjonen som var problemet i 2021, hjelpes mi ti som bestemor mi sa.

Rekarten

Legg inn av Rekarten »

Skaø ikke skyte 3-4-3 tanken helt. Vi har noen spillere som kan passe det godt. Men har trenerteamet god nok kompetanse til å gjennomføre det riktig.. vi er uansett avhengig av noe for å få det til.

Den sentrale midtstopperen må ha god evne til å vurdere når han skal ligge igjen og når han skal hjelpe midtbanen, særlig når vi står høyt og har kun 2 på midtbanen.

Spissen må kunne gjøre jobben som førsteforsvarer. Her vil isåfall berisha kunne gjøre jobben godt!

Eikrem kan ikke spille som en av de to sentrale. Her trengs det vesentlig mer forflyttningsevne. Da har jeg mer tro på Breivik/ Kaasa sammen med Mannsverk. Eikrem får heller være en av de to innoverkantene i en friere rolle.

Positivt: passer mange spillende lag. Mange spillere vil passe systemet. Offensive backer og innoverkanter har vi allerede.

Negativt: ikke perfekt for Eikrem. Utfordringer på sentral midt og spiseplass.

I gir d en sjangs😅

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

Hvis Eikrem i hovedsak skal bekle en kantrolle, kan han like godt selges for å gjøre plass til en spiller som faktisk kan løse kantrollen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

nottimagiche skrev: tor jan 13, 2022 10:35 am Hvis Eikrem i hovedsak skal bekle en kantrolle, kan han like godt selges for å gjøre plass til en spiller som faktisk kan løse kantrollen.
Eikrem skal ikke spille kant. Det er et hån mot han og mot oss.

Ona fyr

Legg inn av Ona fyr »

Er det helt idiot å tenke Eikrem i en indreløperrolle? (Forutsatt at han er i form)

Visa

Legg inn av Visa »

Blir muligens blest på Ona fyr da ja. Fra fjorårets sesong virker det ut som at Eikrems form er i en retning, nedover. Type eksponensielt.
Sist redigert av Visa den tor jan 13, 2022 11:02 am, redigert 2 ganger totalt.

Ona fyr

Legg inn av Ona fyr »

Bles alltid der;)

Federin

Legg inn av Federin »

Rekarten skrev: tor jan 13, 2022 10:27 am Skaø ikke skyte 3-4-3 tanken helt. Vi har noen spillere som kan passe det godt. Men har trenerteamet god nok kompetanse til å gjennomføre det riktig.. vi er uansett avhengig av noe for å få det til.

Den sentrale midtstopperen må ha god evne til å vurdere når han skal ligge igjen og når han skal hjelpe midtbanen, særlig når vi står høyt og har kun 2 på midtbanen.

Spissen må kunne gjøre jobben som førsteforsvarer. Her vil isåfall berisha kunne gjøre jobben godt!

Eikrem kan ikke spille som en av de to sentrale. Her trengs det vesentlig mer forflyttningsevne. Da har jeg mer tro på Breivik/ Kaasa sammen med Mannsverk. Eikrem får heller være en av de to innoverkantene i en friere rolle.

Positivt: passer mange spillende lag. Mange spillere vil passe systemet. Offensive backer og innoverkanter har vi allerede.

Negativt: ikke perfekt for Eikrem. Utfordringer på sentral midt og spiseplass.

I gir d en sjangs😅
Dette med Eikrem og forflytningsevne er en utfordring, ja. Det er her hvalrossen med sine 35 km/t kommer inn i bildet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Visa skrev: tor jan 13, 2022 10:56 am Blir muligens blest på Ona fyr da ja. Fra fjorårets sesong virker det ut som at Eikrems form er i en retning, nedover. Type eksponensielt.
Du leste ikke innleggene i går?

Jeg ville latt være å fokusere for mye på Eikrems form. Bare la det ligge.

Ona fyr

Legg inn av Ona fyr »

Gir ikke opp Eikrem. Han har kommet tilbake fra villfarelse før, og har jo alltid hatt en kronisk dupp etter to sterke år. Mannen setter en standard for klubben og laget som han ikke alltid klarer å prestere etter selv. På sitt beste er han ligaens beste spiller. Når han ikke er på topp, så er vi bare jævlig heldige som har ham. For han har alltid vært en som det har vært verdt å vente på.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

3-4-3 er jo i realiteten 5-4-1. Du forsvarer deg i 5-4-1 og du angriper i 3-4-3. Nå skal jeg ikke dømme noe før jeg får se det i praksis, men synes at dette virker som en ufattelig defensiv holdning? Nå var forsvarsspillet vårt temmelig dårlig i fjor, og Erling var jo veldig åpen om det etter sesongen. Men det å legge om formasjon og gå for en mer defensiv tilnærming generelt synes jeg rett og slett blir for dumt. Vi skal være såpass gode i Eliteseriesammenheng at vi skal tørre å ha vårt eget spill.

Ikke har vi noen god spillerstall for 3-4-3 heller. Per i dag så har vi bare to stoppere, så vi kan ikke spille noen 3-4-3. Går da ut ifra at dette betyr at Risa skrinlegges som venstreback og skal inn som en treer. Men da har vi null dekning på backene. Og både Haugen og Linnes må løpe mye mer som vingbacker som gjør at vi sårt trenger bedre dekning. En 3-4-3 høres ut som regelrett selvmord når du har en spillerstall som består av 2 midtsoppere og 3 backer, hvorav ene backen blir omskolert så man har 3 stoppere og 2 backer. Og dette er jo før vi tar innover oss hvor kjipt det i utgangspunktet er med en 3-4-3/5-4-1 sånn i utgangspunktet.

Synes dette er helt feil fokus. Fokus burde jo ligge på å få bedre relasjoner og få tilbake en fungerende 4-2-3-1 som er den gode Moldefotballen. Istedenfor så er tydeligvis fokuset på at vi slipper inn for mye mål i 4-2-3-1 så la oss heller finne en mer defensiv formasjon...


Ser vi bort ifra at vi ikke har en stall til å håndtere 3-4-3/5-4-1 per dags dato, så betyr det jo også at Eikrem mister sin rolle i laget. Eikrem som en av to sentrale vil neppe fungere spesielt bra, eller ser vi for oss en diamant på midten med Eikrem lenger frem? Blir fort fryktelig mye rom å dekke for den stakkaren som skal spille sentral sammen med Eikrem. Og hvor ser man for seg spillere som Brynhildsen og Zeknini i det her? Vi spiller jo da uten dedikerte kantspillere, den oppgaven faller jo ene og alene på Haugen og Linnes som vingbacker. Brynhildsen og Zeknini vil jo få mye mer defensivt ansvar og vil jo i utgangspunktet bli lavere i en 3-4-3/5-4-1.

Vi skal altså innføre Europataktikken i Eliteserien.. Er fryktelig skeptisk. Fint å forsvare i en 5-4-1 om man spiller mot lag som faktisk presser oss og står høyt sånn som i Europa. I Eliteserrien så er det kun Bodø/Glimt, og kanskje Rosenborg og Viking som kommer til å gjøre det. Blir fryktelig seigt å skulle spille mot etablert i en 3-4-3 offensivt.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Er jo bare å få inn Bohinen i trenerteamet om dette skal bli en realitet, så har vi hvertfall en som har bygget hele si trenerkarriere på det å ha en treer bak.

Rekarten

Legg inn av Rekarten »

Tror Eikrem kan gjlre det godt som en av tre fremme i en 3-4-3. Det er tross alt en helt annen rolle enn Ving i 4-3-3. Med trebackslinja går kantene på overlapp. Og vingene inn i banen. Så fart og løpskapasitet må ikke nødvendigvis være et stort krav for en slik rolle. Utfordringen er kanskje å ha en ball med nok kapasitet for å jobbe enda mer begge veier, det fikser nok en Linnes i slag ;)
En annen "utfordring" er kanskje at det ikke er en enkel rolle å diktere mye spill i for Eikrem. Man kommer oftere inn til senter fra siden i banen heller å møte ball fra senter og få ballen ut til Ving.

Tror forsåvidt at Eikrem får en bedre sesong i år enn i fjor. Uansett hvilken stil vi kjører ;)

HarryH

Legg inn av HarryH »

Visa skrev: tor jan 13, 2022 10:56 am Fra fjorårets sesong virker det ut som at Eikrems form er i en retning, nedover. Type eksponensielt.
Litt usikker på om det var ment som ironi eller om det dreier seg om klassisk romsdalsk svartmaling, men for sikkerhets skyld:

Med form menes vel prestasjonene i de siste kampene. Hvis vi ser på de fem siste serierundene, så er det fire spillere som troner øverst på toppscorerlista med fire mål hver:

Berisha, Lehne Olsen, Moses og Wolff Eikrem.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Jeg er ganske nøytral på spillestil, så lenge klubben, trenere og spillere jobber mot det samme.

Men at det ikke kan vil/kan fungere med tre bak for Molde er jeg ikke enig i.
Ett av hovedmålene med trebackslinje er å få bedre kontroll på midten. Og i år har Molde alt for ofte mistet kontroll der. Et annet argument er å få flyttet backene enda høyere oftere, og når det funker er vi gode.

Når det gjelder spillerstallen så er jeg enig i at Eikrem ikke passer i 343. Men endres dette til 352 så blir det noe annet.
Forskjellen på vingbacker vs backer kjennetegnes ofte med evnen og ønsket man har til å forsvare seg og bedre offansive kvaliteter. Linnes kan begge deler, men Haugen er bedre fremvoer enn bakover.

Men for all del, å skifte formasjon er en risiko, selv om det på et litt høyere nivå (enn i Norge)kan gjøres underveis i kamper. (kan kanskje kalles justeringer, spørs litt hvordan man ser på det)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

AxelRudi skrev: tor jan 13, 2022 8:22 am Moldenser.
Nå begynner språkbruken å bli litt grov her, Axel.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Tjaaah skrev: tor jan 13, 2022 3:24 pm
AxelRudi skrev: tor jan 13, 2022 8:22 am Moldenser.
Nå begynner språkbruken å bli litt grov her, Axel.
Hos the missing links på Twitter er dette et skjellsord verre enn noen.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Da har Molde lagt inn bud på James Gomez

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: tor jan 13, 2022 3:58 pm Hos the missing links på Twitter er dette et skjellsord verre enn noen.
Tviler ikke. I mitt tilfelle må man ta med i betraktningen at jeg tross alt er Bergenser, som hele landet selvsagt anerkjenner som norges herligste. Da virker det naturligvis nedsettende å kalle meg for noe annet, uavhengig av hvilken by det måtte være.

Men Oschloenser er selvsagt det groveste man kan bruke, får frysninger bare ved tanken.

heltos

Legg inn av heltos »

stoodeh skrev: tor jan 13, 2022 4:00 pm Da har Molde lagt inn bud på James Gomez
Tøft

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

heltos skrev: tor jan 13, 2022 4:52 pm
stoodeh skrev: tor jan 13, 2022 4:00 pm Da har Molde lagt inn bud på James Gomez
Tøft
Fra 2. nivå i Danmark. 20 år. Stopper.

Jeg er litt skuffet på tross av at jeg ikke kjenner til nivået eller talentet hans. Jeg hadde håpet på en stopper med erfaring som kunne ta sjefsrollen, for ingen av de vi har der bak er ledertyper. Men det kan jo være vi skal ha 2 stoppere? Da blir jeg fornøyd igjen.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

PapaSmurf skrev: tor jan 13, 2022 4:55 pm
heltos skrev: tor jan 13, 2022 4:52 pm
stoodeh skrev: tor jan 13, 2022 4:00 pm Da har Molde lagt inn bud på James Gomez
Tøft
Fra 2. nivå i Danmark. 20 år. Stopper.

Jeg er litt skuffet på tross av at jeg ikke kjenner til nivået eller talentet hans. Jeg hadde håpet på en stopper med erfaring som kunne ta sjefsrollen, for ingen av de vi har der bak er ledertyper. Men det kan jo være vi skal ha 2 stoppere? Da blir jeg fornøyd igjen.
Tipper Molde tenker på Bjørnbak som forsvarssjef, som signalisert av den kontrakten han nettop fikk. Gomez er en spiller som har fart og «råskap», definitivt veldig spennende. Han har også noen kamper i superligaen fra da Horsens spilte der.

Ser nå at første budet til Molde ble avslått, men med gode muligheter for ett nytt bud. Samuel Rodgers fra HamKam er også høyaktuell, men der får vi sterk konkurranse fra RBK. Uvisst per nå om Molde kun vil ha én eller begge.

Havrebukken

Legg inn av Havrebukken »

Håper de går for begge. Trenger bedre dekning og om Sheriff selges nå eller i sommer er det veldig tynt med kun to stoppere.
Bjørnbak trenger den konkurransen han kan få for å heve seg etter en vanskelig sesong.

Låst

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»