Situasjonen i Ukraina

LĂ„st
Knaxern

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Knaxern »

Hitler var en idiot. Hadde han heller brukt troppene til Ä hjelpe Rommel i Nord-Afrika fremfor Ä slÞse dem bort i Sovjet, Norge og slikt, sÄ hadde ting vÊrt annerledes.

Putin fremstÄr som smartere enn Hitler, sÄ spent pÄ hva planen hans er om dette gÄr mot en storkrig.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Det Varulv mener, vil jeg anta, er ikke at norsk opprustning fÞr 9. april 1940 ville forhindret et tysk angrep. Da skulle vi virkelig ha rustet opp. Tema er kanskje mer hvordan de to store land i Europa aggerte fÞr og etter invasjonen av Polen 01 09 1939. Tyskland opptrÄdte aggresivt og folkerettsstridig fÞr 01 09 1939, men i ublodige operasjoner, ved Ä legge under seg annet eurpeisk territorium under pÄskudd av at dette var tysk. Dette uten at skudd ble lÞsnet. Som med Krim i 2014. Etter at Polen ble invadert gikk det ikke lenge fÞr England&Frankrike erklÊrte Tyskland krig. UnderforstÄtt; var Europa og USA for passive og naive i forhold til den tyske ekspansasjonen inntil det var for sent ? Ville kraftigere lut og kraftigere reaksjoner fra de store land i Europa lenge fÞr 01 09 1939 forhindret den tyske invasjonen av Polen ? Er Putin en ny Hitler ? Om han angriper Ukraina for Ä hÊrta Donbass - som de facto er ukrainsk territorium som Krim - burde NATO da gÄ lengre enn sanksjoner ? ErklÊre krig ? Svaret mitt er nei, fordi konsekvensene med atomvÄpen vil vÊre slutten pÄ dagens sivilisasjon - i verste fall. NATO ville vunnet en slik krig uten atomvÄpen i lÞpet av kort tid. Tyskland alene etter 2-3 Är med militÊr opprustning ville knust Russland. De klarte det nesten i 1941-1943 i en tofrontskrig mot hele Sovjet, og de ville klart det om generalene ikke lyttet pÄ Hitler. NÄr atomvÄpentruslene spÞker i bakhÄnd vil en krigserklÊring vÊre "russisk rullett". Det som mÄ til er isolasjon og knallharde sanksjoner. FÄ i gang tyske kjernekraftverk, og gi blaffen i russisk gass.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Knaxern skrev: ↑fre jan 14, 2022 9:39 pm
Kan vÊre lurt av USA Ä plante det, for Ä foregripe muligheten Putin tenker pÄ her.

Men dette blir bankers invasjon... Trist, men sÄ lenge vi ikke blir blanda inn, fÄr Ukraina skylde seg selv. JÊvla skjebnefelleskap med Russland, mÄ ende dÄrlig. Baltikum svelget innen 2040?

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Dere mÄ ikke vÊre sÄ sinte, slikt blir det krig av.

MyWay

Legg inn av MyWay »

Putin og Russland er en evig blĂžff.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Crazy Horse skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:03 pm Det Varulv mener, vil jeg anta, er ikke at norsk opprustning fĂžr 9. april 1940 ville forhindret et tysk angrep. Da skulle vi virkelig ha rustet opp. Tema er kanskje mer hvordan de to store land i Europa aggerte fĂžr og etter invasjonen av Polen 01 09 1939. Tyskland opptrĂ„dte aggresivt og folkerettsstridig fĂžr 01 09 1939, men i ublodige operasjoner, ved Ă„ legge under seg annet eurpeisk territorium under pĂ„skudd av at dette var tysk. Dette uten at skudd ble lĂžsnet. Som med Krim i 2014. Etter at Polen ble invadert gikk det ikke lenge fĂžr England&Frankrike erklĂŠrte Tyskland krig. UnderforstĂ„tt; var Europa og USA for passive og naive i forhold til den tyske ekspansasjonen inntil det var for sent ? Ville kraftigere lut og kraftigere reaksjoner fra de store land i Europa lenge fĂžr 01 09 1939 forhindret den tyske invasjonen av Polen ? Er Putin en ny Hitler ? Om han angriper Ukraina for Ă„ hĂŠrta Donbass - som de facto er ukrainsk territorium som Krim - burde NATO da gĂ„ lengre enn sanksjoner ? ErklĂŠre krig ? Svaret mitt er nei, fordi konsekvensene med atomvĂ„pen vil vĂŠre slutten pĂ„ dagens sivilisasjon - i verste fall. NATO ville vunnet en slik krig uten atomvĂ„pen i lĂžpet av kort tid. Tyskland alene etter 2-3 Ă„r med militĂŠr opprustning ville knust Russland. De klarte det nesten i 1941-1943.
De hadde uansett ingen realistisk plan om hvordan de skulle kontrollere landet etter selve invasjonen. En ting er Ä rykke inn i et land og slÄ ut forsvaret deres. Det er Ä konsolidere posisjonen sin og effektivt styre landet etter invasjonen som nesten aldri vil fungere pÄ sikt. SÄ nazi-Tyskland ville trolig aldri ha "lykkes" i Sovjet, selv om invasjonsforsÞket deres hadde funket.

USAs fiasko i Irak illustrerer bra at en vellykket invasjon i en tidlig fase overhodet ikke er nok.

William_S

Legg inn av William_S »

Det blir nok ingen storstilt militÊr invasjon av Ukraina. Riktignok rasler Putin med sablene, men Putin er nok altfor smart til Ä faktisk gÄ inn i Kiev. Krim var en ting, noe helt annet er Kiev. Det vil basically isolere hele Russland fra vesten. Tipper en del ambassader og sÄnt blir stengt ned av vestlige regjeringer. Ja jeg forventer faktisk at Huitfeldt hiver ut hele den russiske ambassaden om det der skjer og stenger den norske ambassaden i Moskva.
Sist redigert av William_S den fre jan 14, 2022 11:22 pm, redigert 3 ganger totalt.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Visa skrev: ↑fre jan 14, 2022 1:46 am Steng alt av russiske (og russiskeide) selskaper og personer ute fra SWIFT. Da blir det voldsomt.
Vi er buttfucked mht gassen (no pun intended) Ihvertfall europeiske konsumenter vil lide stort.

40 prosent av all gass kommer fra Russland. Fjerner du gass har du bare kjernekraft (Frankrike) og vannkraft (norge, Irland etc) igjen hva gjelder stabil kraft.

Vi kan vel ikke gjÞre som Asia og importere LNG. StrÞmmen vÄr er ikke dimensjonert for det, vil ta tid, og koste ekstremt mye. Krever uansett en reduksjon i konsum som ingen aksepterer.

Russland kan derimot lett klare Ă„ selge gass uten oss. De kan selge Ăžstover til Asia, sĂŠrlig Kina Ăžnsker Ă„ kutte kull og resten av Asia er lojale kunder fra langt tilbake.

Norge burde begynne Ä fyre opp mer elektrisitet med norsk gasskraftverk her og sende sÞrover. Vi har gass sÄ det monner frem til 2030.

Falcon

Legg inn av Falcon »

William_S skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:19 pm Det blir nok ingen storstilt militĂŠr invasjon av Ukraina. Riktignok rasler Putin med sablene, men Putin er nok altfor smart til Ă„ faktisk gĂ„ inn i Kiev. Krim var en ting, noe helt annet er Kiev. Det vil basically isolere hele Russland fra vesten. Tipper en del ambassader og sĂ„nt blir stengt ned av vestlige regjeringer. Ja jeg forventer faktisk at Huitfeldt hiver ut hele den russiske ambassaden om det der skjer og stenger den norske ambassaden i Moskva.
han har malt seg inn i et hjĂžrne. Han har truet og truet, og mistolket vesten totalt.

Problemet her er at om han ikke gjÞr noe, sÄ er det et massivt prestisjenederlag for Russland, for vesten kommer ikke til Ä gi seg.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

William_S skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:19 pm Det blir nok ingen storstilt militĂŠr invasjon av Ukraina. Riktignok rasler Putin med sablene, men Putin er nok altfor smart til Ă„ faktisk gĂ„ inn i Kiev. Krim var en ting, noe helt annet er Kiev. Det vil basically isolere hele Russland fra vesten. Tipper en del ambassader og sĂ„nt blir stengt ned av vestlige regjeringer. Ja jeg forventer faktisk at Huitfeldt hiver ut hele den russiske ambassaden om det der skjer og stenger den norske ambassaden i Moskva.
Men bryr Putin seg om diplomatisk krig? Han torturerer jo amerikanske ambassade-ansatte, jf. Havana Syndrome som har 200 ofre (tror jeg, var litt skrĂ„sikker her 😁)

Men hĂ„per du har rett I konklusjonen. Jeg er usikker, tror Putin har bestemt seg 💣

William_S

Legg inn av William_S »

MatsEn89 skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:24 pm
William_S skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:19 pm Det blir nok ingen storstilt militĂŠr invasjon av Ukraina. Riktignok rasler Putin med sablene, men Putin er nok altfor smart til Ă„ faktisk gĂ„ inn i Kiev. Krim var en ting, noe helt annet er Kiev. Det vil basically isolere hele Russland fra vesten. Tipper en del ambassader og sĂ„nt blir stengt ned av vestlige regjeringer. Ja jeg forventer faktisk at Huitfeldt hiver ut hele den russiske ambassaden om det der skjer og stenger den norske ambassaden i Moskva.
Men bryr Putin seg om diplomatisk krig? Han torturerer jo amerikanske ambassade-ansatte, jf. Havana Syndrome som har 200 ofre.

Men hĂ„per du har rett I konklusjonen. Jeg er usikker, tror Putin har bestemt seg 💣
Jeg er jo selvsagt for diplomati ogsÄ med stater man ikke har sÄ mye til felles med. Men akkurat om dette skulle skje sÄ bÞr man isolere Russland sÄ mye som overhodet mulig. Ja Putin burde bry seg faktisk om diplomatisk krig - det er ikke helt uten grunn at inflasjonen i Russland for Þyeblikket er skyhÞy. Mye av det skyldes vestlige sanksjoner. Og er det en ting Putin ikke vil ha sÄ er det nettopp store protester blant sin egen befolkning. Jeg tror ikke egentlig det er stemning blant det russiske folket for en stor krig mot Ukraina.

Historien ser jo ut til Ä gjenta seg noe fra den kalde krigen - mye rasling med sabler uten at det ble sÄ mye mer enn nettopp det fordi lederne fra bÄde Sovjetisk og vestlig hold visste at Ä gÄ det ekstra skrittet ville ikke vÊre noe lurt i det hele tatt. Det tror jeg Putin ogsÄ innerst inne tenker.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Ja det blir upopulÊrt pÄ hjemmebane, fÄr hÄpe det er nok til Ä stanse galningen

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Stiller meg noe tvilende til sannheten i dette her, men det er tydelig at Putin Þnsker Ä fremstÄ som en handlingens mann.

For the time being, Russia has deployed as many as 100,000 troops and thousands of units of military hardware on the border with Ukraine. Many videos showing the transportation of military equipment from the eastern part of Russia towards the western borders have appeared on the internet recently. It appears that Russia is putting its troops on high alert against the background of a very high risk of provocations on the part of NATO.

Given the scale of the transfer of military hardware, it appears that Russia is taking efforts to build up the troops on its western borders to 500,000. Most of the Russian troops will thus be deployed in western regions of the country.

https://english.pravda.ru/news/hotspots ... ssia_army/

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Bare 100.000 mann pÄ grensa i ukesvis (allerede) er ikke billig. For en klovn han er

Falcon

Legg inn av Falcon »



Hehe

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Darth Putin er en legende. Hatt flere tweets i dag som fikk frem smilet mitt😁


toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Kom hjem fra Moskva i dag etter nesten 2 uker i Russland, er faktisk "ingen" som bryr seg om Ukraina i Moskva hvertfall, det er ingen ting i de lokale nyhetene der, og nÄr man snaket med lokale sÄ er svaret man fÄr, det er bare en media skapt konflikt og konkuranse mellom Biden og Putin om hvem som har stÞrst baller.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

toyfoll skrev: ↑lĂžr jan 15, 2022 12:31 am Kom hjem fra Moskva i dag etter nesten 2 uker i Russland, er faktisk "ingen" som bryr seg om Ukraina i Moskva hvertfall, det er ingen ting i de lokale nyhetene der, og nĂ„r man snaket med lokale sĂ„ er svaret man fĂ„r, det er bare en media skapt konflikt og konkuranse mellom Biden og Putin om hvem som har stĂžrst baller.
Hjelper ikke folket der sÄ mye hvis de har en leder som drar landet der inn i en krig. Da er det forsent Ä vÊre likegyldig. Ligger en god sak pÄ vgnett nÄ som forteller litt hva Ukrainerne mener og tror om den saken. De har ikke sÊrlig problemer med Ä skaffe rekrutter til forsvaret nÄ om dagen.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

toyfoll skrev: ↑lĂžr jan 15, 2022 12:31 am Kom hjem fra Moskva i dag etter nesten 2 uker i Russland, er faktisk "ingen" som bryr seg om Ukraina i Moskva hvertfall, det er ingen ting i de lokale nyhetene der, og nĂ„r man snaket med lokale sĂ„ er svaret man fĂ„r, det er bare en media skapt konflikt og konkuranse mellom Biden og Putin om hvem som har stĂžrst baller.
Fasit.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Fernandovonarb skrev: ↑fre jan 14, 2022 8:31 pm
Jack_Daniels skrev: ↑fre jan 14, 2022 7:59 pm
Varulv2468 skrev: ↑fre jan 14, 2022 7:56 pm
Si det til de svenske soldatene pÄ vei gjennom Stockholm for Ä forsvare Gotland. Du har Äpenbart ikke lÊrt noe av 9. april.

Ingen stoler mer pÄ Putin. Ingen.
Hvorfor i guds navn skulle Russland sikre sin egen utslettelse ved Ä gÄ til et uprovosert angrep pÄ Sverige av alle? :lol:
Kart som viste russiske luftvernbatteri plassert pÄ Gotland og servert pÄ russisk nasjonaltv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wO ... pa-sverige

Er det rart svenskene reagerer.
Ja, de er sikkert dumme nok til Ä avslÞre planene sine pÄ tv. Og vestlige medier gÄr rett pÄ limpinnen. Jeg mÄ le.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Knaxern skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:03 pm Hitler var en idiot. Hadde han heller brukt troppene til Ă„ hjelpe Rommel i Nord-Afrika fremfor Ă„ slĂžse dem bort i Sovjet, Norge og slikt, sĂ„ hadde ting vĂŠrt annerledes.

Putin fremstÄr som smartere enn Hitler, sÄ spent pÄ hva planen hans er om dette gÄr mot en storkrig.
Fullt sÄ enkelt var det ikke. Tyskerne var avhengig av italiensk transportkapasitet og beskyttelse for disse for Ä frakte tropper over. De hadde problemer med Ä forsyne de fÄ troppene de hadde der. Britene forstyrret den italienske marinen som forsynte og forsterket de tyske troppene i Afrika. Flere tropper hadde krevd flere forsyninger.
Det blir litt det samme med Norge. Tyskland hadde nok tropper, men begrenset kapasitet til Ä fÄ troppene over, og begrenset mulighet for flystÞtte uten en flyplass fÞrst. Det holdt bare akkurat for tyskerne nÄr de angrep Norge, og det var bare fordi vi ikke var forberedt i det hele tatt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

William_S skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:28 pm
MatsEn89 skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:24 pm
William_S skrev: ↑fre jan 14, 2022 11:19 pm Det blir nok ingen storstilt militĂŠr invasjon av Ukraina. Riktignok rasler Putin med sablene, men Putin er nok altfor smart til Ă„ faktisk gĂ„ inn i Kiev. Krim var en ting, noe helt annet er Kiev. Det vil basically isolere hele Russland fra vesten. Tipper en del ambassader og sĂ„nt blir stengt ned av vestlige regjeringer. Ja jeg forventer faktisk at Huitfeldt hiver ut hele den russiske ambassaden om det der skjer og stenger den norske ambassaden i Moskva.
Men bryr Putin seg om diplomatisk krig? Han torturerer jo amerikanske ambassade-ansatte, jf. Havana Syndrome som har 200 ofre.

Men hĂ„per du har rett I konklusjonen. Jeg er usikker, tror Putin har bestemt seg 💣
Jeg er jo selvsagt for diplomati ogsÄ med stater man ikke har sÄ mye til felles med. Men akkurat om dette skulle skje sÄ bÞr man isolere Russland sÄ mye som overhodet mulig. Ja Putin burde bry seg faktisk om diplomatisk krig - det er ikke helt uten grunn at inflasjonen i Russland for Þyeblikket er skyhÞy. Mye av det skyldes vestlige sanksjoner. Og er det en ting Putin ikke vil ha sÄ er det nettopp store protester blant sin egen befolkning. Jeg tror ikke egentlig det er stemning blant det russiske folket for en stor krig mot Ukraina.

Historien ser jo ut til Ä gjenta seg noe fra den kalde krigen - mye rasling med sabler uten at det ble sÄ mye mer enn nettopp det fordi lederne fra bÄde Sovjetisk og vestlig hold visste at Ä gÄ det ekstra skrittet ville ikke vÊre noe lurt i det hele tatt. Det tror jeg Putin ogsÄ innerst inne tenker.
Apropos inflasjon. Inflasjonen er ganske hÞy i USA ogsÄ, er den ikke?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Varulv2468 skrev: ↑fre jan 14, 2022 10:44 pm
Rhabagatz skrev: ↑fre jan 14, 2022 9:44 pm
Crazy Horse skrev: ↑fre jan 14, 2022 8:57 pm Ikke peiling ? Jeg har nok peiling til Ă„ forstĂ„ at Putin ikke tĂžr rĂžre Sverige. Hvorfor skulle han det ? Vil vĂŠr et politisk harakiri. Ukraina vs Russland. Det er ikke vĂ„r konflikt. Like lite som Syria. Om russerne angriper Ukraina sĂ„ innfĂžr beinharde sanksjoner, og isolere landet. Beslaglegg verdier til Putin og vennene hans, og stĂžtt Ukraina Ăžkonomisk og med vĂ„pen. Putin er en stĂžrre tragedie for den jevne russer enn for oss nordmenn. Russland er et uinteressant molboland i dag. HĂ„pet var at Russland etter Jeltsin - en alkholisert drukkebolt som i det minste hadde et glimt i Ăžye - skulle gĂ„ i demokratisk og mer vestilg retning. Under Putin blir det bare verre og verre med drapsforsĂžk og drap pĂ„ kritikere og opponenter og knebling av frie rĂžster og den statskritiske delen av media.Russrne fortjener bedre. Om Putin angriper Ukraina vil det kanskje gi en kortsiktig gevinst, men pĚlang sikt med dĂžde russiske soldater og knallharde sanksjkoner vil det vĂŠre begynnelsen pĂ„ slutten for Putin.
Det er selvfÞlgelig en absurd tanke at Putin uten videre skulle angripe Gotland. Eller at han vil atombombe Alta. Eller, for Ä si det pÄ en annen mÄte, det vil i sÄ fall vÊre en respons pÄ intervensjon fra NATO.

For min del tenker jeg at Putin er ute etter at vesten skal anerkjenne annekteringen av Krim (og kanskje av Donbass). Dette er forslaget han vil spille nÄr alt ser som svartest ut. Da kan han oppgi baser pÄ Cuba, Natomedlemskap for Ukraina og kanskje ogsÄ atomvÄpen i Europa. NÄr det gjelder NATO og Ukraina, tror jeg at alle vet at sÄ lenge de er i konflikt med Russland, sÄ vil de ikke komme med. Alt Putin behÞver Ä gjÞre er Ä holde den konflikten lunken.

Det kan bli "krig", altsÄ at russiske regulÊre styrker gÄr inn i Donbass, fulgt av en annektering og sanksjoner. Men Europa trenger russisk gass og Kina gir faen, sÄ sanksjonene blir ikke sÄ effektive.

Parallellen til 9. april er selvfÞlgelig spinnvill. Skal vi trekke paralleller, er Jugoslavia det mest nÊrliggende. Ukraina er en multietnisk land, og etter kuppet/revolusjonen har det blitt stadig mer nasjonalistisk, Befolkningen som er igjen pÄ Donbass (hvor over 90% stemte pÄ den avsatte presidenten) Þnsker seg ikke tilbake til Ukraina. De er som serbere i Kosovo.

Det har vÊrt mye hyling i mediene og i trÄden i det siste. Men det er viktig Ä huske pÄ at det ikke bare er russerne som handler. NATO, for eksempel, har bevisst valgt sin vei de ogsÄ. Det samme har Ukraina. Og Sverige, som sender soldater til Gotland...
Dette er forakt for folkeretten. 9. april skyldes det enkelte faktumet om at man har Ä gjÞre med en ekspansiv makt som mÄ forhindres fÞr det verste skjer, og du har villig gjort det klart at Vesten mÄ gi opp alt, nÊrmest ALT - og at alle folkerettslige rammer skal forkastes.

Hva er dette? En slik ettergivelse var det som ledet til 9. april da Norge nektet Ä opprettholde sin nÞytralitet med militÊrstyrke som i den forrige krigen slik at Hitler fristes til Ä gÄ til angrep!
Jeg ser at du selv bruker uttrykket historielÞst om andres innlegg, sÄ jeg sender den tilbake. Om du absolutt skal sammenligne med Hitler, er det 1. sept. 39 du mÄ bruke. 9. april handler om noe helt annet, da var det som kjent allerede krig.

NÄr det er sagt, jeg sammenligner med Jugoslavia. Det at man nektet Ä endre grensene og innlemme serbiske omrÄder i Serbia, utlÞste krigen. Det er lett Ä sitte i USA eller Norge og forsvare en folkerett som ikke er verdt en dritt nÄr man selv har strategiske behov. Men for de menneskene som er minoriteter i nasjonalistiske stater, er det alvor. Folkeretten gjaldt forresten ogsÄ nÄr NATO bombet Kosovo til selvstendighet. En selvstendighet som bestrides av Serbia. Men da var det visst ikke sÄ farlig.

Om man fÄr en forhandlet lÞsning pÄ problemet, slik jeg skrev om, sÄ er ikke folkeretten noe problem. Da er det ikke brudd med folkeretten. Ellers er det tvilsomt om man kan si at Russland har brutt folkeretten hittil, gitt omstendighetene konflikten oppsto i (det er strengt tatt en borgerkrig) og at Krim erklÊrte uavhengighet fÞr de frivillig ble annektert.

Men som sagt tidligere, mitt syn i slike tilfeller er at man skal la befolkningen i det gjeldende omrÄdet bestemme selv. Og da ville det kunnskapslÞst Ä hevde at de vil tilhÞre Ukraina.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Rhabagatz skrev: ↑lþr jan 15, 2022 7:15 am [
NĂ„r det er sagt, jeg sammenligner med Jugoslavia.
Hvilken FN-resolusjon var det som ble vedtatt angÄende Krim igjen?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Falcon skrev: ↑lþr jan 15, 2022 8:17 am
Rhabagatz skrev: ↑lþr jan 15, 2022 7:15 am [
NĂ„r det er sagt, jeg sammenligner med Jugoslavia.
Hvilken FN-resolusjon var det som ble vedtatt angÄende Krim igjen?
Ingen som sier at det som har skjedd er i strid med folkeretten (med mindre du tenker pÄ generalforsamlingen, men resolusjoner derfra er ikke bindende).
Men uansett, bruk av folkeretten som argument fra vestens side er umÄtelig hyklersk, gitt de svÊrt grove overtrampene vi ser fra vestlig side. Men vÄre politikere har jo i lang til betraktet folkeretten som en a la carte-meny som de trekker opp av hatten ved passende anledninger, gjerne med spinnville tolkninger som er spesialtilpasset behovene i en gitt situasjon.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Det jeg ikke skjÞnner med hele greia her er hvorfor Putin ikke satt igang dette for rundt ett Är siden. Da ville han sannsynligvis fÄtt destabilisert USA til det ugjenkjennelige ogsÄ.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Den svenske kommentatorer Wolfgang Hansson skriver dette om Russlands press mot Ukraina og Nato, og jeg tror han er ganske nĂŠrme sannheten.

– Russlands president Putin gjĂžr som Donald Trump. Han prĂžver Ă„ etablere en parallell virkelighet der NATO er ansvarlig for aggresjonen og Russland er offeret. Men Putins skremselstaktikk kan slĂ„ tilbake ved at for eksempel Sverige og Finland sklir nĂŠrmere NATO-medlemskap bare for Ă„ vise at de ikke gir etter for russisk press, skriver han i Aftonbladet.

– Putin Ăžnsker Ă„ gjenopprette Russlands stormaktsstatus og han kan ikke gjĂžre det uten Ă„ ha en avgjĂžrende innflytelse over Ukraina. Han er ogsĂ„ bekymret for at et demokratisk Ukraina vil lykkes med Ă„ bygge en vellykket samfunnsmodell med hĂžy levestandard som vil fĂ„ Russland til Ă„ fremstĂ„ som landets fattige fetter og dermed bli en trussel mot hans egen makt. MĂ„let om Ă„ beholde makten og etablere sitt eget beskyttende imperium, et sovjetisk 2.0, er det som til syvende og sist driver Russlands president, skriver kommentatoren.

Jobs
Innlegg: 459

Legg inn av Jobs »

nometalhorse skrev: ↑lþr jan 15, 2022 9:36 am Den svenske kommentatorer Wolfgang Hansson skriver dette om Russlands press mot Ukraina og Nato, og jeg tror han er ganske nérme sannheten.

– Russlands president Putin gjĂžr som Donald Trump. Han prĂžver Ă„ etablere en parallell virkelighet der NATO er ansvarlig for aggresjonen og Russland er offeret. Men Putins skremselstaktikk kan slĂ„ tilbake ved at for eksempel Sverige og Finland sklir nĂŠrmere NATO-medlemskap bare for Ă„ vise at de ikke gir etter for russisk press, skriver han i Aftonbladet.

– Putin Ăžnsker Ă„ gjenopprette Russlands stormaktsstatus og han kan ikke gjĂžre det uten Ă„ ha en avgjĂžrende innflytelse over Ukraina. Han er ogsĂ„ bekymret for at et demokratisk Ukraina vil lykkes med Ă„ bygge en vellykket samfunnsmodell med hĂžy levestandard som vil fĂ„ Russland til Ă„ fremstĂ„ som landets fattige fetter og dermed bli en trussel mot hans egen makt. MĂ„let om Ă„ beholde makten og etablere sitt eget beskyttende imperium, et sovjetisk 2.0, er det som til syvende og sist driver Russlands president, skriver kommentatoren.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Her er linken. Dette er svÊrt kritisk da kina nÄ kan utnytte situasjonen og angripe Taiwan. Da er helvete lÞs.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... mer-brutal

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ekraftverk

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

nometalhorse skrev: ↑lþr jan 15, 2022 9:36 am Den svenske kommentatorer Wolfgang Hansson skriver dette om Russlands press mot Ukraina og Nato, og jeg tror han er ganske nérme sannheten.

– Russlands president Putin gjĂžr som Donald Trump. Han prĂžver Ă„ etablere en parallell virkelighet der NATO er ansvarlig for aggresjonen og Russland er offeret. Men Putins skremselstaktikk kan slĂ„ tilbake ved at for eksempel Sverige og Finland sklir nĂŠrmere NATO-medlemskap bare for Ă„ vise at de ikke gir etter for russisk press, skriver han i Aftonbladet.

– Putin Ăžnsker Ă„ gjenopprette Russlands stormaktsstatus og han kan ikke gjĂžre det uten Ă„ ha en avgjĂžrende innflytelse over Ukraina. Han er ogsĂ„ bekymret for at et demokratisk Ukraina vil lykkes med Ă„ bygge en vellykket samfunnsmodell med hĂžy levestandard som vil fĂ„ Russland til Ă„ fremstĂ„ som landets fattige fetter og dermed bli en trussel mot hans egen makt. MĂ„let om Ă„ beholde makten og etablere sitt eget beskyttende imperium, et sovjetisk 2.0, er det som til syvende og sist driver Russlands president, skriver kommentatoren.
Russland har alltid hatt en paranoid tilnÊrming til sin egen sikkerhet. Men dette virker mer som et rop om oppmerksomhet og interne forhold i Russland. Covid har rammet landet hardt og Þkonomien har falt nÄ i mer eller mindre syv Är. Putin ser nok maktgrunnlaget sitt sakte forsvinne og en konflikt er kanskje lÞsningen pÄ det.

NÄr det kommer til nato sin rolle i dette sÄ er den null. Ukraina er ikke medlem. NÄr det kommer til andre konsekvenser av galskapen Ä invadere et europeisk land i 2022 sÄ vil det bli sterke reaksjoner. Vil disse reaksjonene tilte Putin over i galskap for sÄ Ä gÄ videre mot nato? Nei..

Kina og Russland er ikke vennlige land. Ja, de har en viss avhengighet i samme hovedfiende og handel men der slutter det. Tviler pÄ at hverken den ene eller andre stoler nok pÄ hverandre til Ä samarbeide som enkelte antyder. Kina har lurt russerne sÄ mange ganger de siste Ärene at det er null respekt for hverandre.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Og et stort spÞrsmÄl er hva kan Russerne gjÞre og hva er egentlig planen deres?

Og ta over hele Ukraina er utenkelig av to grunner. En er at Russerne ikke er sterke nok til dette og det gÄr mot hva de snakker om internt i Russland. Krig mot Nato er ogsÄ helt ute av bildet. Russland er ikke USSR og har ikke sÄ enorme styrker. NÄ stÄr trolig 70-80% av Russlands offensive kapasitet pÄ grensen mellom disse to landene. Det finnes ingen kapasitet til Ä gjÞre store operasjoner andre steder.
SÄ om ikke dette kun er sabelrasling og skremsler sÄ gjenstÄr en mulighet og det er Ä rykke frem til Dnieper elven. Ukraina er et flatt og uten naturlige forsvarslinjer og elven er den eneste naturlige forsvarslinjen i omrÄde som kan benyttes. Det store flertallet av befolkningen i Ukraina bor vest for elven som er en fordel pluss at Kiev kan deles i to. Dette skaper en vedvarende konflikt som Russerne kan bruke til sin fordel.
SĂ„ hva tror Russerne at konsekvensene kan bli? Nye sanksjoner men ingenting militĂŠrt. HĂ„pet er da kanskje at med tid vil landet kunne komme seg ut av disse og normalisere forholdene igjen men da med Russisk anneksjon av hele Ăžstlige ukraina og en fungerende forsvarslinje i dnieper.

LĂ„st

GÄ tilbake til «Konflikten i Ukraina»