Generell diskusjon om corona

Låst
Funkhouser

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Funkhouser »

PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:47 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 11:43 am
PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:39 am

Mener du det? Hadde jeg argumentert for eller i mot tiltak eller noe slikt i posten så hadde du hatt en sak. Men det at jeg poster et par innlegg betyr ikke at jeg slenger meg inn i skyttergravskrigen igjen.
Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du hadde behov for å komme inn for å fortelle at du fremdeles var ute. Og jeg sier ikke det for å kritisere. Jeg skjønner bare ikke helt hva meningen var.

Var det for å kritisere de som fremdeles befinner seg i denne sirkelen?
Mer for å uttrykke at debatten er fullstendig ufruktbar. Men det er ikke kritikk mot debattantene, jeg var jo lenge en del av dette opplegget sjøl.

Eller egentlig ikke det at den er ufruktbar. Det er det jo mange debatter som er, men kombinasjonen ufruktbar og mengden innlegg fascinerer.

Men ikke la meg forstyrre.

Bilde
Du har helt rett, men folk - meg selv inkludert - er vel først og fremst her nå for å lufte litt frustrasjon.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:47 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 11:43 am
PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:39 am

Mener du det? Hadde jeg argumentert for eller i mot tiltak eller noe slikt i posten så hadde du hatt en sak. Men det at jeg poster et par innlegg betyr ikke at jeg slenger meg inn i skyttergravskrigen igjen.
Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du hadde behov for å komme inn for å fortelle at du fremdeles var ute. Og jeg sier ikke det for å kritisere. Jeg skjønner bare ikke helt hva meningen var.

Var det for å kritisere de som fremdeles befinner seg i denne sirkelen?
Mer for å uttrykke at debatten er fullstendig ufruktbar. Men det er ikke kritikk mot debattantene, jeg var jo lenge en del av dette opplegget sjøl.

Eller egentlig ikke det at den er ufruktbar. Det er det jo mange debatter som er, men kombinasjonen ufruktbar og mengden innlegg fascinerer.

Men ikke la meg forstyrre.
På meg virker det mistenkelig som kritikk av de som fremdeles er her og ikke har sett lyset slik du har.
Men det er mulig det bare er meg.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 12:04 pm Australia ble jo trukket fram av en del av Nyborg-fansen som et land vi heller burde følge da de fant ut av verken Danmark eller UK var sammenlignbare heller fordi de hadde hatt mer Covid-19 enn oss tidligere.

Dagens tall fra Australia, som har 4,7 ganger så stor befolkningen for oss. (Justert for norske folketall)

Innlagt med covid-19: 4700 (1000)
Innlagt på intensiven med Covid-19: 411 (87)
Daglig smittede: 110.000 (23000)

Kan vi slå fast at omikron er veldig mildt snart, eller må vi se på enda et annet land?
Du kan ikke regne med Australia fordi de hadde besøk av Djokovic. Uten han hadde det sett helt annerledes ut.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 12:04 pm Australia ble jo trukket fram av en del av Nyborg-fansen som et land vi heller burde følge da de fant ut av verken Danmark eller UK var sammenlignbare heller fordi de hadde hatt mer Covid-19 enn oss tidligere.

Dagens tall fra Australia, som har 4,7 ganger så stor befolkningen for oss. (Justert for norske folketall)

Innlagt med covid-19: 4700 (1000)
Innlagt på intensiven med Covid-19: 411 (87)
Daglig smittede: 110.000 (23000)

Kan vi slå fast at omikron er veldig mildt snart, eller må vi se på enda et annet land?
Og smitteøkningen i Australie er hinsides. Og en god indikasjon på hva som er utfallet når Omikron slår seg løs.
Smitten i australa har nesten tidoblet seg på en mnd. Fra under 200 000 til nesten 2 millioner smittetilfeller.

Det må snart være helt åpenbart at 1.tiltakene gjør null forskjell nå. Og 2. En stor smitteøkning er ikke en stor belastning.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 12:11 pm
PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:47 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 11:43 am

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du hadde behov for å komme inn for å fortelle at du fremdeles var ute. Og jeg sier ikke det for å kritisere. Jeg skjønner bare ikke helt hva meningen var.

Var det for å kritisere de som fremdeles befinner seg i denne sirkelen?
Mer for å uttrykke at debatten er fullstendig ufruktbar. Men det er ikke kritikk mot debattantene, jeg var jo lenge en del av dette opplegget sjøl.

Eller egentlig ikke det at den er ufruktbar. Det er det jo mange debatter som er, men kombinasjonen ufruktbar og mengden innlegg fascinerer.

Men ikke la meg forstyrre.

Bilde
Du har helt rett, men folk - meg selv inkludert - er vel først og fremst her nå for å lufte litt frustrasjon.
Helt uenig i at debatten er ufruktbar. Riktignok går den i sirkel en del ganger, men til stadighet dukker det opp interessant informasjon eller vinklinger som i hvertfall jeg ikke hadde tenkt på.

Og så er jo dette ikke en statisk situasjon. Covidsmitten og hva den forårsaker endrer seg jo hele tiden så det gjør jo det interessant å høre forskjellige syn på utviklingen.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:22 pm
Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 12:11 pm
PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:47 am

Mer for å uttrykke at debatten er fullstendig ufruktbar. Men det er ikke kritikk mot debattantene, jeg var jo lenge en del av dette opplegget sjøl.

Eller egentlig ikke det at den er ufruktbar. Det er det jo mange debatter som er, men kombinasjonen ufruktbar og mengden innlegg fascinerer.

Men ikke la meg forstyrre.

Bilde
Du har helt rett, men folk - meg selv inkludert - er vel først og fremst her nå for å lufte litt frustrasjon.
Helt uenig i at debatten er ufruktbar. Riktignok går den i sirkel en del ganger, men til stadighet dukker det opp interessant informasjon eller vinklinger som i hvertfall jeg ikke hadde tenkt på.

Og så er jo dette ikke en statisk situasjon. Covidsmitten og hva den forårsaker endrer seg jo hele tiden så det gjør jo det interessant å høre forskjellige syn på utviklingen.
Det er ikke nødvendigvis feil, men det ufruktbare tar bare så mye plass og det er så mye av denne resirkuleringen som i praksis er enten utdebatterte temaer eller rein lufting av frustrasjon. Og som når man logger seg på i dag morges og det er 15 nye innlegg med det mørkeste antivitenskaplige våset man kan tenke seg, helt totalt uten mening. Da er det kanskje på tide å gi seg, som Solvgutt1 skriver er jo egentlig det meste på plass; vaksinene fungerer, Omikron er mildt nok til å la det slippe løs og vi er egentlig unisont enige om at tiltakene må bort.

12dd

Legg inn av 12dd »


oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 12:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:22 pm
Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 12:11 pm

Du har helt rett, men folk - meg selv inkludert - er vel først og fremst her nå for å lufte litt frustrasjon.
Helt uenig i at debatten er ufruktbar. Riktignok går den i sirkel en del ganger, men til stadighet dukker det opp interessant informasjon eller vinklinger som i hvertfall jeg ikke hadde tenkt på.

Og så er jo dette ikke en statisk situasjon. Covidsmitten og hva den forårsaker endrer seg jo hele tiden så det gjør jo det interessant å høre forskjellige syn på utviklingen.
Det er ikke nødvendigvis feil, men det ufruktbare tar bare så mye plass og det er så mye av denne resirkuleringen som i praksis er enten utdebatterte temaer eller rein lufting av frustrasjon. Og som når man logger seg på i dag morges og det er 15 nye innlegg med det mørkeste antivitenskaplige våset man kan tenke seg, helt totalt uten mening. Da er det kanskje på tide å gi seg, som Solvgutt1 skriver er jo egentlig det meste på plass; vaksinene fungerer, Omikron er mildt nok til å la det slippe løs og vi er egentlig unisont enige om at tiltakene må bort.
Høres ut som om du er i ferd med å melde deg ut?

Jeg finner en viss tilfredstillelse i å diskutere (en stund) med de som jeg oppfatter har irrasjonelle synspunkt. Kanskje er det noe jeg ikke har tenkt på. Og er det ikke det så gir deg meg likevel en liten åpning inn i den menneskelige psyke.

Men det er få her inne som mener vi bør holde på strenge tiltak ja. Er det noen som mener vi bør holde på noen tiltak i det hele tatt?

Uansett så er det mange andre fastetter ved denne pandemien jeg finner interessant.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Maxus5 skrev: man jan 17, 2022 12:22 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 12:04 pm Australia ble jo trukket fram av en del av Nyborg-fansen som et land vi heller burde følge da de fant ut av verken Danmark eller UK var sammenlignbare heller fordi de hadde hatt mer Covid-19 enn oss tidligere.

Dagens tall fra Australia, som har 4,7 ganger så stor befolkningen for oss. (Justert for norske folketall)

Innlagt med covid-19: 4700 (1000)
Innlagt på intensiven med Covid-19: 411 (87)
Daglig smittede: 110.000 (23000)

Kan vi slå fast at omikron er veldig mildt snart, eller må vi se på enda et annet land?
Og smitteøkningen i Australie er hinsides. Og en god indikasjon på hva som er utfallet når Omikron slår seg løs.
Smitten i australa har nesten tidoblet seg på en mnd. Fra under 200 000 til nesten 2 millioner smittetilfeller.

Det må snart være helt åpenbart at 1.tiltakene gjør null forskjell nå. Og 2. En stor smitteøkning er ikke en stor belastning.
Det er ingen grunn til å tro at de som nå reiser inn til Australia har en større andel smitte enn de som allerede er i Australia. Så å holde på de restriktive innreisetiltakene blir jo ganske meningsløst. Få inn folk med høyere grad av immunitetet så vil det bli en demper på egen smitte. Teoretisk ihvertfall.

Hvis noe burde jo Australia heller hindre sine egen å reise ut siden de bærer så stor smittebyrde. Men solidariteten med andre land er kanskje ikke så stor.

Kombinasjonen av veldig få smittede inntil nylig og en treig utrulling av vaksine vil nå bite Australia i sin egen hale.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

12dd skrev: man jan 17, 2022 12:28 pm
He Is A sHeEp

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Det er alltid så sjarmerende med folk som har behov for å annonsere at de trekker seg ut av et diskusjonsforum. Litt selvhøytidelig?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:33 pm
Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 12:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:22 pm

Helt uenig i at debatten er ufruktbar. Riktignok går den i sirkel en del ganger, men til stadighet dukker det opp interessant informasjon eller vinklinger som i hvertfall jeg ikke hadde tenkt på.

Og så er jo dette ikke en statisk situasjon. Covidsmitten og hva den forårsaker endrer seg jo hele tiden så det gjør jo det interessant å høre forskjellige syn på utviklingen.
Det er ikke nødvendigvis feil, men det ufruktbare tar bare så mye plass og det er så mye av denne resirkuleringen som i praksis er enten utdebatterte temaer eller rein lufting av frustrasjon. Og som når man logger seg på i dag morges og det er 15 nye innlegg med det mørkeste antivitenskaplige våset man kan tenke seg, helt totalt uten mening. Da er det kanskje på tide å gi seg, som Solvgutt1 skriver er jo egentlig det meste på plass; vaksinene fungerer, Omikron er mildt nok til å la det slippe løs og vi er egentlig unisont enige om at tiltakene må bort.
Høres ut som om du er i ferd med å melde deg ut?

Jeg finner en viss tilfredstillelse i å diskutere (en stund) med de som jeg oppfatter har irrasjonelle synspunkt. Kanskje er det noe jeg ikke har tenkt på. Og er det ikke det så gir deg meg likevel en liten åpning inn i den menneskelige psyke.

Men det er få her inne som mener vi bør holde på strenge tiltak ja. Er det noen som mener vi bør holde på noen tiltak i det hele tatt?

Uansett så er det mange andre fastetter ved denne pandemien jeg finner interessant.
Det skal jeg ikke påstå, det er jo alltid deilig å lufte tankene sine for pandemien er jo ikke over selv man føler at den kanskje burde være det. Men at jeg har noe særlig mer å bidra med tror jeg ikke.

Men at mange elementer i debatten går på repeat er vel de fleste enige i. Og som du sier kan det gi en tilfredsstillelse å diskutere såkalte irrasjonelle synspunkt, men når man gjentar samme diskusjon nesten ordrett hver andre uke så er liksom den stunden du sikter til over. For lengst :) Denne nye farsotten er at vaksinene faktisk øker smitten, og ingen presentasjoner av data fra verden over som motbeviser dette til gangs kan omvende de som tror dette. Det har blitt så parodisk nå at det ikke er verd å bruke tid på, det er heldigvis en svært liten andel mennesker som klarer å vri hodet sitt så fundamentalt i feil retning og stilling at dette faktisk gir mening.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Justice 97 skrev: man jan 17, 2022 12:52 pm
HNilsen skrev: søn jan 16, 2022 10:15 pm
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 9:05 am

Nå skal ikke jeg si hva folk så for seg i starten, men det som i alle fall er sikkert er at det nærmest var opplest og vedtatt at tiltakene ville ta slutt i det øyeblikket to vaksinedoser var blitt tildelt den voksne befolkningen. Vi var noen få debattanter i Koronatråden på VGD som mente at dette kom til å trekke ut - også etter at de to dosene var satt. Da ble vi nokså unisont klubbet ned som konspiratorikere.
Det var klar tale fra sjarmtrollet Nakstad hvert fall.

Bilde
Tiltakene ble jo opphevet da nok voksne hadde fått to doser. Og ble først introdusert igjen da en ny variant dukket opp.

Dette med flokkimmunitet er derimot noe som jeg mener det har blitt feilinformert om. Der var optmismen for stor på et for tynt grunnlag. Et virus som muterer så ofte vil det være veldig vanskelig å oppnå flokkimmunitet mot.

Det hadde vært bedre om de sa at man ville få viruset under kontroll. Slik vi har med influensavirusene.

Og så burde man tidligere sett konsekvensen av at 10% uvaksinerte voksne kombinert med de mange med underliggende sykdommer kunne skape et problem for kapasiteten når vinteren kom. Selv om det bare var snakk om Delta.

1. April 2021 var det Alpha som var den dominerende varianten. Vaksinen fungerte godt i mot smitte mot den varianten.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

"Trusler" om å forlate diskusjonen uten at man noensinne gjør det er like gammelt som diskusjonsforumene selv. Frostår det godt at man truer med det mens ser jo at fristelsen til å fortsette tross alt blir for stor når alt kommer til stykket. Skjønt det er nok sunt med en pause når man ender opp med å krangle i sirkler. Jeg har forlatt hovedtrådene om corona på diskusjon.no, ikke fordi jeg er lei av sirkelargumentasjon, men fordi jeg er lei av sensuren og fjerning av innlegg basert på kreative tolkninger av retningslinjene. Da de annonserte hva som ville medføre advarsler og/eller utestenging, inkludert det å bare diskutere selve viruset i seg selv var det dråpen for meg. Da trakk jeg meg fra den diskusjonen uten å annonsere det eller skrive det. Kan ikke si jeg savner det uansett. Det er så utdebattert som det kan få blitt og det ender uansett bare opp i endeløs og meningsløs sirkelargumentasjon med de som allerede har bestemt seg.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:59 pm
Justice 97 skrev: man jan 17, 2022 12:52 pm
HNilsen skrev: søn jan 16, 2022 10:15 pm

Nå skal ikke jeg si hva folk så for seg i starten, men det som i alle fall er sikkert er at det nærmest var opplest og vedtatt at tiltakene ville ta slutt i det øyeblikket to vaksinedoser var blitt tildelt den voksne befolkningen. Vi var noen få debattanter i Koronatråden på VGD som mente at dette kom til å trekke ut - også etter at de to dosene var satt. Da ble vi nokså unisont klubbet ned som konspiratorikere.
Det var klar tale fra sjarmtrollet Nakstad hvert fall.

Bilde
Tiltakene ble jo opphevet da nok voksne hadde fått to doser. Og ble først introdusert igjen da en ny variant dukket opp.

Dette med flokkimmunitet er derimot noe som jeg mener det har blitt feilinformert om. Der var optmismen for stor på et for tynt grunnlag. Et virus som muterer så ofte vil det være veldig vanskelig å oppnå flokkimmunitet mot.

Det hadde vært bedre om de sa at man ville få viruset under kontroll. Slik vi har med influensavirusene.

Og så burde man tidligere sett konsekvensen av at 10% uvaksinerte voksne kombinert med de mange med underliggende sykdommer kunne skape et problem for kapasiteten når vinteren kom. Selv om det bare var snakk om Delta.

1. April 2021 var det Alpha som var den dominerende varianten. Vaksinen fungerte godt i mot smitte mot den varianten.
De ble innført før omikron kom, men hovedsaklig som lokale tiltak.

Og igjen: Det er vel ingen som tror at omikron har vært hovedårsaken til disse nye nasjonale tiltakene.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 1:17 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:59 pm
Justice 97 skrev: man jan 17, 2022 12:52 pm

Det var klar tale fra sjarmtrollet Nakstad hvert fall.

Bilde
Tiltakene ble jo opphevet da nok voksne hadde fått to doser. Og ble først introdusert igjen da en ny variant dukket opp.

Dette med flokkimmunitet er derimot noe som jeg mener det har blitt feilinformert om. Der var optmismen for stor på et for tynt grunnlag. Et virus som muterer så ofte vil det være veldig vanskelig å oppnå flokkimmunitet mot.

Det hadde vært bedre om de sa at man ville få viruset under kontroll. Slik vi har med influensavirusene.

Og så burde man tidligere sett konsekvensen av at 10% uvaksinerte voksne kombinert med de mange med underliggende sykdommer kunne skape et problem for kapasiteten når vinteren kom. Selv om det bare var snakk om Delta.

1. April 2021 var det Alpha som var den dominerende varianten. Vaksinen fungerte godt i mot smitte mot den varianten.
De ble innført før omikron kom, men hovedsaklig som lokale tiltak.

Og igjen: Det er vel ingen som tror at omikron har vært hovedårsaken til disse nye nasjonale tiltakene.
Omicron ga dem det påskuddet de ønsket seg til å fortsette med tiltakstyranniet sitt.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:59 pm

Dette med flokkimmunitet er derimot noe som jeg mener det har blitt feilinformert om. Der var optmismen for stor på et for tynt grunnlag. Et virus som muterer så ofte vil det være veldig vanskelig å oppnå flokkimmunitet mot.

Dette argumenterte jeg for allerede sommeren 2020, men ble hardt slått ned på som antivitenskapelig fjas fra konsensuskonger.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Morromann skrev: man jan 17, 2022 1:18 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 1:17 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:59 pm

Tiltakene ble jo opphevet da nok voksne hadde fått to doser. Og ble først introdusert igjen da en ny variant dukket opp.

Dette med flokkimmunitet er derimot noe som jeg mener det har blitt feilinformert om. Der var optmismen for stor på et for tynt grunnlag. Et virus som muterer så ofte vil det være veldig vanskelig å oppnå flokkimmunitet mot.

Det hadde vært bedre om de sa at man ville få viruset under kontroll. Slik vi har med influensavirusene.

Og så burde man tidligere sett konsekvensen av at 10% uvaksinerte voksne kombinert med de mange med underliggende sykdommer kunne skape et problem for kapasiteten når vinteren kom. Selv om det bare var snakk om Delta.

1. April 2021 var det Alpha som var den dominerende varianten. Vaksinen fungerte godt i mot smitte mot den varianten.
De ble innført før omikron kom, men hovedsaklig som lokale tiltak.

Og igjen: Det er vel ingen som tror at omikron har vært hovedårsaken til disse nye nasjonale tiltakene.
Omicron ga dem det påskuddet de ønsket seg til å fortsette med tiltakstyranniet sitt.
Hvorfor tror du de ønsker et slik tilltakstyranni?
Hva er det de tjener på det?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

NoDabForYou skrev: man jan 17, 2022 1:29 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:59 pm

Dette med flokkimmunitet er derimot noe som jeg mener det har blitt feilinformert om. Der var optmismen for stor på et for tynt grunnlag. Et virus som muterer så ofte vil det være veldig vanskelig å oppnå flokkimmunitet mot.

Dette argumenterte jeg for allerede sommeren 2020, men ble hardt slått ned på som antivitenskapelig fjas fra konsensuskonger.
Det er godt mulig, men å bare påstå at det skjedde tror jeg ikke du får noe særlig poeng for. Kan du ikke vise oss den diskusjonen?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 1:41 pm
NoDabForYou skrev: man jan 17, 2022 1:29 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:59 pm

Dette med flokkimmunitet er derimot noe som jeg mener det har blitt feilinformert om. Der var optmismen for stor på et for tynt grunnlag. Et virus som muterer så ofte vil det være veldig vanskelig å oppnå flokkimmunitet mot.

Dette argumenterte jeg for allerede sommeren 2020, men ble hardt slått ned på som antivitenskapelig fjas fra konsensuskonger.
Det er godt mulig, men å bare påstå at det skjedde tror jeg ikke du får noe særlig poeng for. Kan du ikke vise oss den diskusjonen?
Selvfølgelig påstod han ikke det, han hadde neppe hørt om mekanismene en gang. Det var et håp når man diskuterte vaksinene om at viruset muterte sakte nok til at det ikke ble noe problem, men praten om at viruset kan bli endemisk har pågått siden det dukket opp.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 1:45 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 1:41 pm
NoDabForYou skrev: man jan 17, 2022 1:29 pm

Dette argumenterte jeg for allerede sommeren 2020, men ble hardt slått ned på som antivitenskapelig fjas fra konsensuskonger.
Det er godt mulig, men å bare påstå at det skjedde tror jeg ikke du får noe særlig poeng for. Kan du ikke vise oss den diskusjonen?
Selvfølgelig påstod han ikke det, han hadde neppe hørt om mekanismene en gang. Det var et håp når man diskuterte vaksinene om at viruset muterte sakte nok til at det ikke ble noe problem, men praten om at viruset kan bli endemisk har pågått siden det dukket opp.
Det er slik jeg husker det også. Men jeg er villig til å gi ham sjansen til å dokumentere sine påstander. Jeg kan jo huske feil.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 12:04 pm Australia ble jo trukket fram av en del av Nyborg-fansen som et land vi heller burde følge da de fant ut av verken Danmark eller UK var sammenlignbare heller fordi de hadde hatt mer Covid-19 enn oss tidligere.

Dagens tall fra Australia, som har 4,7 ganger så stor befolkningen for oss. (Justert for norske folketall)

Innlagt med covid-19: 4700 (1000)
Innlagt på intensiven med Covid-19: 411 (87)
Daglig smittede: 110.000 (23000)

Kan vi slå fast at omikron er veldig mildt snart, eller må vi se på enda et annet land?
Det som er mest irriterende med gjengen du referer til i første setning er at de nekter på tørre møkka å innrømme at de sentrale premissene i deres skriverier er feil. Her fra kronikken de skrev 4.12:

"Nå må vi være forberedt på at omikron vil kunne overta i løpet av kort tid i Norge. Hvis omikron gir omtrent like alvorlig sykdom som delta, risikerer vi en mye mer dramatisk utvikling de neste ukene enn vi har sett i perioden med delta. Mye kan tyde på at vaksinene fungerer dårligere mot omikron. Dette øker også risikoen".

Det var vel allerede indikasjoner på at omikron var mindre farlig på det tidspunktet de skrev dette. Men nå, 17.01, har vel enhver idiot fått med seg dette. Men er det noen sjanse for at disse folkene kommer til å justere argumentasjonen sin en cm pga dette? Ikke en sjanse i havet. De finner bare nye ting som "long-covid", og maler på videre i samme lei.

Det eneste hintet til en slags innrømmelse fra deres side er vel at twitterkontoene deres ikke gløder lenger - og vi er 17 dager inn i det nye året uten at de har servert en felles kronikk i Dagbladet.

12dd

Legg inn av 12dd »

► Show Spoiler
Tror du virkelig på det selv? At regjeringen og staten kun leter etter påskudd for å fengsle sin befolkning og frata oss mest mulig frihet?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Folk_flesk skrev: man jan 17, 2022 1:58 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 12:04 pm Australia ble jo trukket fram av en del av Nyborg-fansen som et land vi heller burde følge da de fant ut av verken Danmark eller UK var sammenlignbare heller fordi de hadde hatt mer Covid-19 enn oss tidligere.

Dagens tall fra Australia, som har 4,7 ganger så stor befolkningen for oss. (Justert for norske folketall)

Innlagt med covid-19: 4700 (1000)
Innlagt på intensiven med Covid-19: 411 (87)
Daglig smittede: 110.000 (23000)

Kan vi slå fast at omikron er veldig mildt snart, eller må vi se på enda et annet land?
Det som er mest irriterende med gjengen du referer til i første setning er at de nekter på tørre møkka å innrømme at de sentrale premissene i deres skriverier er feil. Her fra kronikken de skrev 4.12:

"Nå må vi være forberedt på at omikron vil kunne overta i løpet av kort tid i Norge. Hvis omikron gir omtrent like alvorlig sykdom som delta, risikerer vi en mye mer dramatisk utvikling de neste ukene enn vi har sett i perioden med delta. Mye kan tyde på at vaksinene fungerer dårligere mot omikron. Dette øker også risikoen".

Det var vel allerede indikasjoner på at omikron var mindre farlig på det tidspunktet de skrev dette. Men nå, 17.01, har vel enhver idiot fått med seg dette. Men er det noen sjanse for at disse folkene kommer til å justere argumentasjonen sin en cm pga dette? Ikke en sjanse i havet. De finner bare nye ting som "long-covid", og maler på videre i samme lei.

Det eneste hintet til en slags innrømmelse fra deres side er vel at twitterkontoene deres ikke gløder lenger - og vi er 17 dager inn i det nye året uten at de har servert en kronikk i Dagbladet.
Jeg tror nok de etter hvert gir seg med omikron og venter på neste variant. Noen er mer slitesterke enn andre(Nyborg i Norge og DingDong i England), men de fleste i denne kronikkgjengen pleier stort sett bare å varsle om katastrofe, forsvinne helt når det ikke skjer, og så komme tilbake med en gang noe nytt skjer og varsle en ny katastrofe.

Det mest provoserende med denne gjengen er at de ofte argumenterer som om de har hatt rett tidligere. "Vi advarte sist mot, da lyttet dere ikke og se hva som skjedde" eller "Heldigvis lyttet myndighetene til våre advarsler". Ren propaganda.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

12dd skrev: man jan 17, 2022 2:01 pm
► Show Spoiler
Tror du virkelig på det selv? At regjeringen og staten kun leter etter påskudd for å fengsle sin befolkning og frata oss mest mulig frihet?
Myndighetene var under voldsomt press for å innføre nye tiltak fordi Delta hadde gitt en grei økning i innleggelser og ingen hadde brukt et kalori på å forberede sykehusene på dette. Det er nok hovedgrunnen til desember-tiltakene, men omikron ga mulighet til å late som at noe hadde endret seg, sånn at de var tvungne til å handle. At det ikke skyldes at de hadde sviktet i den "økte beredskapen" som vi skulle ha denne høsten og vinteren.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

12dd skrev: man jan 17, 2022 2:01 pm Tror du virkelig på det selv? At regjeringen og staten kun leter etter påskudd for å fengsle sin befolkning og frata oss mest mulig frihet?
Makt søker alltid makt. Alle demokrati i historien har endt i diktatur.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 2:04 pm
12dd skrev: man jan 17, 2022 2:01 pm
► Show Spoiler
Tror du virkelig på det selv? At regjeringen og staten kun leter etter påskudd for å fengsle sin befolkning og frata oss mest mulig frihet?
Myndighetene var under voldsomt press for å innføre nye tiltak fordi Delta hadde gitt en grei økning i innleggelser og ingen hadde brukt et kalori på å forberede sykehusene på dette. Det er nok hovedgrunnen til desember-tiltakene, men omikron ga mulighet til å late som at noe hadde endret seg, sånn at de var tvungne til å handle. At det ikke skyldes at de hadde sviktet i den "økte beredskapen" som vi skulle ha denne høsten og vinteren.
De har jo malt seg inn i et hjørne her og velger av to onder den veien ut som de føler gjør dem minst skitne. Jeg tror ingen av dem ønsker å bruke tiltak for tiltakenes skyld.

Men de tror at tiltakene vil skjule den dårlige jobben de har gjort på beredskapssiden. Når de føler at sannsynligheten for en beredskapskrise er lav nok (som i deres verden betyr at den må være veldig lav) så forsvinner tiltakene.

Jeg kan aldri tenke meg at de holder på tiltak bare fordi de vil vise hvilken makt de har. Tiltakene har jo store konsekvenser også for dem.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 2:12 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 2:04 pm
12dd skrev: man jan 17, 2022 2:01 pm
► Show Spoiler
Tror du virkelig på det selv? At regjeringen og staten kun leter etter påskudd for å fengsle sin befolkning og frata oss mest mulig frihet?
Myndighetene var under voldsomt press for å innføre nye tiltak fordi Delta hadde gitt en grei økning i innleggelser og ingen hadde brukt et kalori på å forberede sykehusene på dette. Det er nok hovedgrunnen til desember-tiltakene, men omikron ga mulighet til å late som at noe hadde endret seg, sånn at de var tvungne til å handle. At det ikke skyldes at de hadde sviktet i den "økte beredskapen" som vi skulle ha denne høsten og vinteren.
De har jo malt seg inn i et hjørne her og velger av to onder den veien ut som de føler gjør dem minst skitne. Jeg tror ingen av dem ønsker å bruke tiltak for tiltakens skyld.

Men de tror at tiltakene vil skjule den dårlige jobben de har gjort på beredskapssiden. Når de føler at sannsynligheten for en beredskapskrise er lav nok (som i deres verden er betyr veldig lav) så forsvinner tiltakene.

Jeg kan aldri tenke meg at de holder på tiltak bare fordi de vil vise hvilken makt de har. Tiltaken har jo store konsekvenser også for dem.
Da de innførte tiltakene og Guldvog ble presset på hvorfor man ikke heller hadde sørget for en bedre intensivkapasitet så sa han vel at omikron ville gi så mange syke, så fort, at kapasiteten ikke hadde noe å si. Tiltak var eneste vei ut. Det avslører det hele for meg.

Det er forresten mine største ankepunkter i myndighetenes håndtering for tiden. At man har Nakstad og Guldvog som rett og slett fremstår kunnskapsløse og uærlige. Nakstad er så sykt opptatt av å være den som informerer folket om absolutt alt at han ikke gidder ta seg bryet med å kvalitetssikre informasjonen først.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 1:45 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 1:41 pm
NoDabForYou skrev: man jan 17, 2022 1:29 pm

Dette argumenterte jeg for allerede sommeren 2020, men ble hardt slått ned på som antivitenskapelig fjas fra konsensuskonger.
Det er godt mulig, men å bare påstå at det skjedde tror jeg ikke du får noe særlig poeng for. Kan du ikke vise oss den diskusjonen?
Selvfølgelig påstod han ikke det, han hadde neppe hørt om mekanismene en gang. Det var et håp når man diskuterte vaksinene om at viruset muterte sakte nok til at det ikke ble noe problem, men praten om at viruset kan bli endemisk har pågått siden det dukket opp.
Det er bare å søke gjennom loggen på vgd. Rart hvor godt jeg har truffet på vaksinenes effektivitet over tid til bare å være en idiot som ikke skjønner noen ting.
Jeg var vel den første til å advare mot vaksinepass, lenge før du hadde hørt om teknologien en gang. Skjønner det er vanskelig for deg å innrømme at jeg har truffet blink på hvordan denne pandemien har utviklet seg.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 12:59 pm 1. April 2021 var det Alpha som var den dominerende varianten. Vaksinen fungerte godt i mot smitte mot den varianten.
Ser du har gjentatt dette et par ganger, men er ikke det en veldig merkelig konklusjon å trekke gitt alle studiene rundt vaksineeffekt? Stort sett alle viser jo en jevnt fallende beskyttelse, og med mindre introduksjonen av nye varianter foregår veldig jevnt og fint så skulle man vel sett et større hopp rundt når variantene ble dominerende? Er vel mye mer nærliggende å tro at effekten ville gått ned uansett om Alpha ennå var dominerende variant?

Sånn som jeg ser det har nye "varianter" fått altfor stor oppmerksomhet i forhold til betydningen de har, men om ikke annet har de jo vært fine for en del politikere og helsetopper som får en hendig unnskyldning til å backtracke det de har sagt tidligere. 8-)
Sist redigert av Enhanced den man jan 17, 2022 3:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»