Langrennssesongen 2021/22

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av newsflash »

Korgutt skrev: tor jan 13, 2022 7:43 pm Ja, jeg vet at Welhaven sine meninger kan være litt kontroversielle men han velger innimellom å ta stilling til spørsmål som vil skape debatt i samfunnet. Denne gangen spør han om det er riktig å holde av en landslagsplass til Ingvild Flugstad Østberg. Les artikkelen og gjør opp en mening. Selv reagerer jeg på at han bruker uttrykket fellesskapets midler om det en landslagsplass koster. Såvidt jeg vet så er det skiforbundet sine midler dette er snakk om.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5G ... spoersmaal
Tja, det er vel påtide å ta den debatten, jeg tror (håper) de allerede har tatt den internt. Ingvild fortjener all mulig støtte fra landslaget og landslagsmiljøet, men nå er tiden inne for å fokusere på å bli frisk. Jeg er ikke sikker på at det er forenlig med elitesatsing.

Dermed tenker jeg hun ikke er på landslaget neste år.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

newsflash skrev: tor jan 13, 2022 8:43 pm
Korgutt skrev: tor jan 13, 2022 7:43 pm Ja, jeg vet at Welhaven sine meninger kan være litt kontroversielle men han velger innimellom å ta stilling til spørsmål som vil skape debatt i samfunnet. Denne gangen spør han om det er riktig å holde av en landslagsplass til Ingvild Flugstad Østberg. Les artikkelen og gjør opp en mening. Selv reagerer jeg på at han bruker uttrykket fellesskapets midler om det en landslagsplass koster. Såvidt jeg vet så er det skiforbundet sine midler dette er snakk om.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5G ... spoersmaal
Tja, det er vel påtide å ta den debatten, jeg tror (håper) de allerede har tatt den internt. Ingvild fortjener all mulig støtte fra landslaget og landslagsmiljøet, men nå er tiden inne for å fokusere på å bli frisk. Jeg er ikke sikker på at det er forenlig med elitesatsing.

Dermed tenker jeg hun ikke er på landslaget neste år.
Er også verdt å tenke på at Ingvilds landslagsplass gir Skiforbundet/Olympiatoppen mulighet til å gi henne medisinsk oppfølging. Om hun hadde vært utenfor landslaget ville hun fått mye dårligere oppfølging og i større grad vært overlatt til seg selv.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

tartaglia2 skrev: tor jan 13, 2022 8:51 pm Er også verdt å tenke på at Ingvilds landslagsplass gir Skiforbundet/Olympiatoppen mulighet til å gi henne medisinsk oppfølging. Om hun hadde vært utenfor landslaget ville hun fått mye dårligere oppfølging og i større grad vært overlatt til seg selv.
Er absolutt et poeng det. Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke er noe i veien for å tilby henne oppfølging, uavhengig av en eventuell landslagsplass.

Vanheden

Legg inn av Vanheden »

Orienteraren Hanna Lundberg vinner äldsta juniorklassen i juniorcupen i Skellefteå på 10 km klassiskt med 41 (!) sekunder före Lisa Eriksson. Tove Ericsson 53 sekunder efter på tredje plats. Märta Rosenberg sitter i hemmakarantän med förkylningssymtom pga covid i familjen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

jomps skrev: søn jan 09, 2022 2:35 pm Däremot är det helt klart att Tove Ericsson inte längre är att betrakta som stortalang, både Märta Rosenberg, Lisa Eriksson och kanske även Lisa Ingesson är att betrakta som större talanger just nu och även mer mångsidiga. Lisa Eriksson håller jag högst men hon har ryggproblem. Det finns även 04-tjejer och andra juniorer som inte fick vara med i Falun som visat sig starka också så Ericsson kan bli petad helt från laget i år också om hon inte höjer sin nivå.
Tove Ericsson bør vel være inne på jvm-laget etter dagens tredjeplass i det første uttaksrennet. Drøyt 10 sekunder bak Lisa Eriksson og nesten 30 sekunder foran Lisa Ingesson (som fikk omtrent samme tid som de to beste i den yngre klassen Oskarsson og Laven). Kanskje litt overraskende at orienteringsstjernen Hanna Lundberg vant med hele 40 sekunder. Nå var ikke Rosenberg med her (covid-karantene såvidt jeg forstod), men hun kunne kanskje vært med i seierskampen?

Edit: litt treig med min oppsummering

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Vanheden skrev: fre jan 14, 2022 11:28 am Orienteraren Hanna Lundberg vinner äldsta juniorklassen i juniorcupen i Skellefteå på 10 km klassiskt med 41 (!) sekunder före Lisa Eriksson. Tove Ericsson 53 sekunder efter på tredje plats. Märta Rosenberg sitter i hemmakarantän med förkylningssymtom pga covid i familjen.
En fjern slektning av Fred Børre? Godt å se Lundberg-navnet tilbake på toppen av resultatlistene, selv om nasjonaliteten ikke er optimal!

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Svenskene syns Seiser Alm, der den norske OL-troppen forbereder seg, er for corona-utsatt og endrer samlingssted til Livigno kort tid før avreise. Leo Johansson må utsette avreisen for å vente på svar fra pcr-test og Calle må gjøre det samme pga forkjølelsessymptomer.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: lør jan 15, 2022 5:21 pm Svenskene syns Seiser Alm, der den norske OL-troppen forbereder seg, er for corona-utsatt og endrer samlingssted til Livigno kort tid før avreise. Leo Johansson må utsette avreisen for å vente på svar fra pcr-test og Calle må gjøre det samme pga forkjølelsessymptomer.

Huff, jeg er livende redd for smitte blant våre beste menn og kvinner nå :(
Kan de ikke holde seg hjemme før avreise til Kina?
Omså trene på høyfjellet i Norge.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Liten oppdatering fra de svenske uttaksrennene til jvm.

Tove Ericsson med seier både i sprint og 15 fri fellesstart. Skal sies at Erica Lavèn vant sprinten i den yngste klassen med bedre finaletid enn i den eldste klassen. De to andre toppløperne i den yngste klassen, Malin Oskarsson og Elin Näslund, hadde begge uhell underveis og det er derfor litt usikkert hvem som er den beste juniorsprinteren blant de svenske jentene. Näslund hadde den beste prologtiden begge klasser sett under ett.

Usikker på hvor mange løpere svenskene tar med seg til Lygna. Tror 8 løpere er maks, men tror svenskene bare bruker å ta ut 6 løpere. Tipper Lundberg, Eriksson, Ericsson og Rosenberg er sikre og de siste plassene står mellom Ingesson, Näslund, Oskarsson og Lavèn.

Den norske 03-modellen Marie Risvoll Amundsen deltok alle dagene og ble nummer 9 på 10 klassisk i den eldre klassen (14 totalt, 5 04-løpere med bedre tid), 4 i sprinten (2 i prologen) og 5 på 15 fri. Tidligere har hun hatt gode plasseringer på distanserenn i fristil, men utenom det har hun ikke vært helt i den nasjonale juniortoppen. Tror derfor det primært er Rosenberg som vil være svenskenes medaljehåp i jvm, kanskje Näslund/Lavèn kan gjøre det bra i sprint og Ericsson på 15 fri. Utenom det ser det litt tynt ut hos de svenske jentene.

Kan også nevne at Andrea Sæther Verdenius (04) ble nummer 3 i sprinten i den yngste klassen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

De svenske juniorgutta er ferdige med sin 3-mil og Edvin Anger vant klart foran Måns Skoglund og norske Birk Fjellheim på tredje. Anger og Skolgund har vært jevne i seierskampen i de to forrige rennene og fremstår som de klart beste svenske juniorene. Litt tynt bak der, mulig 04-modellen Danielsson og 05-modellen Hugo Nilsson også får være med til jvm.

Birk Fjellheim ble forøvrig nummer 3 også på gårsdagens sprint, mens norske Jørgen Schjølberg fikk med seg to femteplasser og en sjuendeplass fra helgens tre renn. Litt uklart hvordan disse 03-modellene ligger an i forhold til de beste norske juniorene. Forhåpentligvis finner vi ut det under NC-helga om 2 uker.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Har blitt arrangert et større juniorrenn i Norge i dag også, for første gangen siden landet stengte ned i mars 2020.

I gutteklassen vant Ola Spigseth (02) relativt klart foran rennets to eneste juniorlandslagsløpere, Holbæk (03) og Lønnestad Flaaten (02). Beste 04-modell ble Daniel Åkervik med samme tid som Flaaten. Ble veldig tett i den yngste juniorklassen der Jørgen Nordhagen vant 3 sekunder foran Lars Heggen. Begge to var topp 10 totalt.

Hos jentene var hele 4 av 6 juniorlandslagsløpere på plass og de tok også de to første plassene med Anna Heggen (02) 4 sekunder foran Tuva Brusveen-Jensen (03). Muligens det mest interessante var at Milla Grosberghaugen Andreassen (05) tok tredjeplassen totalt kun 11 sekunder bak Heggen. Julie Hammer vant 18-årsklassen og ble nummer 6 totalt, foran juniorlandslagets Hartz Melling (02). For de friidrettsinteresserte kan det også nevnes at supertalentet Malin Hoelsveen ble nummer 2 i 17-årsklassen og 12 totalt. Så vidt jeg kan se er det kun nevnte Andreassen som har slått henne i år av 17-åringene. Begge to har for øvrig vunnet mindre renn i år med tider som ville holdt til seier i den eldste juniorklassen.

Vanheden

Legg inn av Vanheden »

tartaglia2 skrev: søn jan 16, 2022 12:34 pm De svenske juniorgutta er ferdige med sin 3-mil og Edvin Anger vant klart foran Måns Skoglund og norske Birk Fjellheim på tredje. Anger og Skolgund har vært jevne i seierskampen i de to forrige rennene og fremstår som de klart beste svenske juniorene. Litt tynt bak der, mulig 04-modellen Danielsson og 05-modellen Hugo Nilsson også får være med til jvm.

Birk Fjellheim ble forøvrig nummer 3 også på gårsdagens sprint, mens norske Jørgen Schjølberg fikk med seg to femteplasser og en sjuendeplass fra helgens tre renn. Litt uklart hvordan disse 03-modellene ligger an i forhold til de beste norske juniorene. Forhåpentligvis finner vi ut det under NC-helga om 2 uker.
Man kan nog slå fast att det är tunt i 02-03-klassen i Sverige men desto bättre i yngre juniorklassen. Anger håller säkert hög nivå. Var trots allt 13 på JVM i fjol på 10 fritt och verkar bara bli bättre och bättre efter alla covid-bekymmer. Det har ju rapporterats mycket stora träningsmängder på honom och han verkar nästan i överkant träningsvillig och uttryckte till och med hur coronaavbrottet blev lite av en väckarklocka för honom när han fick dra ner på de absolut hårdaste passen men fick ännu bättre svar i kroppen. Med det vill jag ha sagt att det blir något för landslagsledningen att ha respekt för. Jag tänker t.ex på fallet Vebjörn Hegdal. Hur som helst hade det säkerligen varit många norska juniorer före Skoglund. Fjellheim verkar ha hittat en fin form. Blir spännande att se mot norska juniorer, men han har nog som sagt många före sig.

Däremot mer upplyftande med dessa många yngre juniorer. Hugo Nilsson är inte bara 05-modell utan född så sent som 28 december så det var mycket imponerande det han gjorde idag. Även Elias Danielsson och så har vi Erik Bergström som inte var med idag, men av vad man sett hade han säkerligen varit med i andraklungan. Visst är det så att de yngres insatser förstärks av att de äldre årgångarna verkar svaga, men likväl, jag tror att det är mycket bra generation.

lund

Legg inn av lund »

Eurosports ekspert Tor Arne Hetland tror at stafettlaget blir H. Weng, Johaug, T. Udnes Weng og L. Udnes Weng. Hva Lotta gjør på laget forstår jeg ikke helt. Regner også Falla som Norges eneste medaljekandidat på sprinten til tross for at Falla har en 10. plass å vise til i fri teknikk mens Myhrvold har en 2. plass (og i høyden).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

lund skrev: søn jan 16, 2022 7:11 pm Eurosports ekspert Tor Arne Hetland tror at stafettlaget blir H. Weng, Johaug, T. Udnes Weng og L. Udnes Weng. Hva Lotta gjør på laget forstår jeg ikke helt. Regner også Falla som Norges eneste medaljekandidat på sprinten til tross for at Falla har en 10. plass å vise til i fri teknikk mens Myhrvold har en 2. plass (og i høyden).
Tror ikke det stafettuttaket kan forklares med annet enn den berømte magefølelsen hans.

TU Weng har også en pallplass i skøytesprint i år.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

lund skrev: søn jan 16, 2022 7:11 pm Eurosports ekspert Tor Arne Hetland tror at stafettlaget blir H. Weng, Johaug, T. Udnes Weng og L. Udnes Weng. Hva Lotta gjør på laget forstår jeg ikke helt. Regner også Falla som Norges eneste medaljekandidat på sprinten til tross for at Falla har en 10. plass å vise til i fri teknikk mens Myhrvold har en 2. plass (og i høyden).
Veldig spenstige tips. Ser heller ikkje korleis Lotta skal være favoritt til å gå inn på laget. Fossesholm bør fortsatt være inne på laget og eg vil sei Kalvå bør vært minst like aktuell som Lotta. Einaste gode argument for Lotta er at ho kan være ein brukbar avslutter

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: lør jan 15, 2022 10:16 pm
tartaglia2 skrev: lør jan 15, 2022 5:21 pm Svenskene syns Seiser Alm, der den norske OL-troppen forbereder seg, er for corona-utsatt og endrer samlingssted til Livigno kort tid før avreise. Leo Johansson må utsette avreisen for å vente på svar fra pcr-test og Calle må gjøre det samme pga forkjølelsessymptomer.
Huff, jeg er livende redd for smitte blant våre beste menn og kvinner nå :(
Kan de ikke holde seg hjemme før avreise til Kina?
Omså trene på høyfjellet i Norge.
Ikke noe morsomt å lese om koronaproblemene en del av langløpslagene har akkurat nå. Et av lagene som har fått koronasmitte har faktisk base i Livigno. Ikke sikkert det er noe tryggere der enn i Seiser Alm. Bare å krysse fingrene og håpe ingen blir smittet og får koronaproblemer før eller under OL.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »



https://www.fis-ski.com/DB/v2/quota/list/owg/cc/2022

Kun 11 nasjoner til start i herrestafetten.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Hetland/Eurosports vurdering av langrennssprinten i OL:

«Selv om Klæbo historisk sett har vært best i klassisk har han tatt store steg i fristil. Trønderen har vunnet alle tre sprintene i fristil denne sesongen, og har vist seg som en soleklar gullfavoritt under de olympiske lekene».

Hvor kommer denne myten om at Klæbo historisk sett har vært best klassisk sprint fra? I sprint, som omtales over, har han vel ikke tapt en fristilssprint siden han brakk staven på Lillehammer i 2018. Av de 32 verdenscuprennene Klæbo har vunnet i sprint, har han 18 seire i fristil og 14 i klassisk.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Bruken av forbudt skismøring under OL bør håndteres på samme måte som man gjør med dopingprøver. For øyeblikket finnes det ikke en test som kan avsløre bruken, men som med dopingtester bør man ta en prøve av alle ski og lagre dem inntil man har en god nok test.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Armando71 skrev: man jan 17, 2022 7:23 pm Hetland/Eurosports vurdering av langrennssprinten i OL:

«Selv om Klæbo historisk sett har vært best i klassisk har han tatt store steg i fristil. Trønderen har vunnet alle tre sprintene i fristil denne sesongen, og har vist seg som en soleklar gullfavoritt under de olympiske lekene».

Hvor kommer denne myten om at Klæbo historisk sett har vært best klassisk sprint fra? I sprint, som omtales over, har han vel ikke tapt en fristilssprint siden han brakk staven på Lillehammer i 2018. Av de 32 verdenscuprennene Klæbo har vunnet i sprint, har han 18 seire i fristil og 14 i klassisk.
Jeg tror det har med at Klæbo virket mer overlegen på de klassiske sprintene en stund. Da satte det seg et inntrykk om at han ikke var så uslåelig på skøytesprint. Selv om han vant hele tiden også der.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 9:04 am Bruken av forbudt skismøring under OL bør håndteres på samme måte som man gjør med dopingprøver. For øyeblikket finnes det ikke en test som kan avsløre bruken, men som med dopingtester bør man ta en prøve av alle ski og lagre dem inntil man har en god nok test.
Hvordan tenker du at man skal ta en slik prøve? Beslaglegge skien? Kutte av en bit?

Uten at jeg er en ekspert på området så er det kjemisk sett veldig lite som skiller de per nå lovlige C-6 baserte smurningene og de ulovlige C-8 baserte. Å skille mellom de i en test er tilnærmet umulig. Er nok derfor FIS og IBU i utgangspunktet ønsket å forby all fluorbasert smurning.

Anbefalte Devon Kershaws podcastepisode om smøreforholdene i Beijing i OL-tråden og kan gjøre det samme her. De snakker mye om fluorproblematikken i den episoden.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

tartaglia2 skrev: tir jan 18, 2022 9:13 am
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 9:04 am Bruken av forbudt skismøring under OL bør håndteres på samme måte som man gjør med dopingprøver. For øyeblikket finnes det ikke en test som kan avsløre bruken, men som med dopingtester bør man ta en prøve av alle ski og lagre dem inntil man har en god nok test.
Hvordan tenker du at man skal ta en slik prøve? Beslaglegge skien? Kutte av en bit?

Uten at jeg er en ekspert på området så er det kjemisk sett veldig lite som skiller de per nå lovlige C-6 baserte smurningene og de ulovlige C-8 baserte. Å skille mellom de i en test er tilnærmet umulig. Er nok derfor FIS og IBU i utgangspunktet ønsket å forby all fluorbasert smurning.

Anbefalte Devon Kershaws podcastepisode om smøreforholdene i Beijing i OL-tråden og kan gjøre det samme her. De snakker mye om fluorproblematikken i den episoden.
Nei, man tar en prøve av smøringen på undersiden av skien selvfølgelig. En skrapeprøve. I dag er det kanskje vanskelig å skille disse stoffene, men man vet jo ikke hva man klare om noen år.

Takk for podcast-tipset. Den skal jeg høre på.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Korgutt skrev: man jan 17, 2022 4:05 pm Kun 11 nasjoner til start i herrestafetten.
Dette er rett og slett nitrist. Virker nesten som om langrenn forsøkes skvist ut av OL. Når man på den aller gjeveste øvelsen ikke klarer skrape sammen mer enn 11 lag vil det bli et kronargument for å fjerne "mikroidretten".

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: tir jan 18, 2022 11:36 am
Korgutt skrev: man jan 17, 2022 4:05 pm Kun 11 nasjoner til start i herrestafetten.
Dette er rett og slett nitrist. Virker nesten som om langrenn forsøkes skvist ut av OL. Når man på den aller gjeveste øvelsen ikke klarer skrape sammen mer enn 11 lag vil det bli et kronargument for å fjerne "mikroidretten".
Mulighet for 13 lag nå. Er 4 land som har sagt fra seg plasser i herreklassen. Kan muligens bli fler.

Vil tro irene også sier fra seg 1-2 plasser og enda flere lag får plass i stafetten.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

OL-uttatte Leo Johansson har testet positivt for corona. Svenskene går neppe glipp av noen individuell medalje om Johansson ikke klarer å levere negative tester i tide til å bli med til OL, men de mister en potensiell stafettløper. Han var ikke med til svenskene høydesamling i Livigno, sannsynligvis leverte han en positiv test før avreise selv om den først ble kjent nå, og han er dermed ingen smitterisiko for resten av troppen.

Eva Urevc har også testet positivt og om hun ikke blir klar til OL vil det være en medaljekandidat mindre på sprintstafetten for damer.

lund

Legg inn av lund »

Mulig det bare er jeg som er litt vel langrennsnerd, men må innrømme at denne her var ganske gøy:


Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

tartaglia2 skrev: Uten at jeg er en ekspert på området så er det kjemisk sett veldig lite som skiller de per nå lovlige C-6 baserte smurningene og de ulovlige C-8 baserte. Å skille mellom de i en test er tilnærmet umulig. Er nok derfor FIS og IBU i utgangspunktet ønsket å forby all fluorbasert smurning.
Veronika Stepanova sier det rett ut:

- Reglene er forskjellige over hele verden, og det er det vi må forholde oss til. I USA kan du eie AK-47, noen steder til og med bære den åpent , men det ville neppe være greit i for eksempel, Norge, ikke sant? innleder Stepanova og fortsetter resonnementet sitt:

- Hvis Kina tillater bruk av C8-kjedede fluorprodukter, da vil alle som har tilgang til den smurningen, bruke det i OL, hvis det er det beste på det gjeldende føret. Det er realiteten, sier Veronika Stepanova."

- La oss være ærlige

Myril

Legg inn av Myril »

Dette må være tidenes kjedeligste langrennssessong. Sesongen har blitt totalt ødelagt pga. alle avlysninger og at alle dropper renn pga OL. Når var det sist Johaug gikk? Midten av desember?

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Myril skrev: søn jan 23, 2022 9:21 am Dette må være tidenes kjedeligste langrennssessong. Sesongen har blitt totalt ødelagt pga. alle avlysninger og at alle dropper renn pga OL. Når var det sist Johaug gikk? Midten av desember?
Siste rennet til Johaug var 12. desember ja.

Ja, blir lang pause fram til OL nå, blir litt sånn som det var "før i tiden". I 1997/1998-sesongen var det f.eks pause i verdenscupen fra 12. januar til 07. mars på grunn av OL, og i 2001/2002-sesongen var det pause fra 14. januar til 02. mars.

Mens det i år blir pause fra 05. januar til 26. februar.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Myril skrev: søn jan 23, 2022 9:21 am Dette må være tidenes kjedeligste langrennssessong. Sesongen har blitt totalt ødelagt pga. alle avlysninger og at alle dropper renn pga OL. Når var det sist Johaug gikk? Midten av desember?
Regner med det blir antiklimaks med covidorama og fluorjuks i tillegg, så blir denne sesongen noe man fort vil glemme.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»