Lave og høye priser

Svar
DoktorS

Re: Lave og høye priser

Legg inn av DoktorS »

Nå synes jeg man begynner å merke stigende priser på en del varer. Brød ligger jo nå forsyne meg på 45 kroner og oppover, stort sett. En halvkilo smør er nå over 40 kroner. Gikk innom desserthylla på Meny, og sånne ferdige små ostekaker og desserter som tidligere har kostet 30 kroner, ligger nå på over 35 kroner. Heldigivis er det en del som ikke har steget så mye, synes ikke frukt og grønt har økt så mye. Men det er godt mulig at det er 30 prosent Æ-rabatt hos Rema etter nyttår som lurer meg litt...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nakekotelletter hos Rema er over 80 kroner nå og det var også "annonsert" i tilbudsavisa... Merkelig, for det har da vært havle prisen før? Og i januar er vel ikke koteletter det som frister mest? Ikke vet jeg. Men når indrefilet bare koster 20 kroner mer, så tenkte jeg mer i den retning. Så da blir det på søndag indrefilet, gjerne sous vide, med en sennepsaus og sopp til.

Number4

Legg inn av Number4 »

Scuderia skrev: tor jan 06, 2022 8:39 am har sikkert 30 kg ribbe i fryseren nå :)
På tide å spise litt da! :D

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Ny uke og nye tilbudsaviser.

Og selvsagt tilbud på Taco produkter, denne gang Bunnpris med -40% på alt fra Santa Maria.

Er det mulig å faktisk kjøpe Taco produkter til full pris?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Generelt syns jeg det både er fascinerende at de (dagligvarekjedene) 'gidder' bruke så mye penger på ukentlige reklamesensinger, uhyre mye på TV-reklame og coop-skilt på skirenn. (Ja, vi merker oss det.)

Samt tullet med Coopkort, Trumfkort og æææææpp.

Hadde vært fint om noen kunne rendyrke konseptet 'bare lave priser' og ikke tulle med 'tilbud' og 'fordeler'.

Så kan man regne på om det er verdt penger og ork å jage rundt etter priser eller om man handlet det man ønsker og konsentrerer seg om å nyte maten

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

rosmebraad skrev: man jan 17, 2022 4:59 pm Generelt syns jeg det både er fascinerende at de (dagligvarekjedene) 'gidder' bruke så mye penger på ukentlige reklamesensinger, uhyre mye på TV-reklame og coop-skilt på skirenn. (Ja, vi merker oss det.)

Samt tullet med Coopkort, Trumfkort og æææææpp.

Hadde vært fint om noen kunne rendyrke konseptet 'bare lave priser' og ikke tulle med 'tilbud' og 'fordeler'.

Så kan man regne på om det er verdt penger og ork å jage rundt etter priser eller om man handlet det man ønsker og konsentrerer seg om å nyte maten
Ja, det var jo selve grunntanken til Rema i gamle dager. Men så fant de ut at det var lurt å lokke kundene med lokketilbud i tillegg. Jeg er vel selv litt midt på treet her - ikke så mye fordi jeg må spare, men rett og slett at det er irriterende å betale for mye. Dog skjønner jeg jo innerst inne at mye av det er litt irrasjonelt. Og så sammengner jeg det litt i hodet med en "trikkebillett", som jo koster 38 kr (snart 39) for en enkeltbillett, og hvis det er slik at jeg ikke gidder å gå en dag, så tar jeg trikken, uten å tenke på prisen....

Når det gjelder priser og supermarkeder hadde det vært interessant å se hvis det oppstod en kjede med ytterst få butikker i det sentrale Østlandet, der man rett og slett hadde priser som bare gjaldt her. Nå er jo det slik (med få unntakt) at prisene er lik over hele landet. Med tanke på transportkostnader er jo dette en ganske heftig subsidiering av utkantstrøk.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

DoktorS skrev: man jan 17, 2022 6:01 pm Når det gjelder priser og supermarkeder hadde det vært interessant å se hvis det oppstod en kjede med ytterst få butikker i det sentrale Østlandet, der man rett og slett hadde priser som bare gjaldt her. Nå er jo det slik (med få unntakt) at prisene er lik over hele landet. Med tanke på transportkostnader er jo dette en ganske heftig subsidiering av utkantstrøk.
Tja, med tanke på kostnadene til lokaler og annet så er jeg ikke så sikker på at det. Mye billigere å drive en butikk i utkantstrøk vil jeg tro.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Se her, ja, må si jeg stusset litt når en halvkilo Smør hos Extra har kommet et stykke på 40-tallet...
https://www.nettavisen.no/okonomi/test- ... 3424237813

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ikke ofte jeg blir sjokkert over priser, men fisk og sjømat er i ferd med å bli luksus. Ferske reker koster fort 350kr, kongekrabbe koster 1500kr, og da er den frossen og kokt. Men det nyeste tilskuddet så jeg på Meny. En egen liten frysedisk med forskjellige skreiprodukter. Så veldig elegant og litt eksklusivt ut, men seriøst, 430kr/kg for frossen skreiloin, det er helt latterlig.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

1.5 liter Cola for 56 kroner..... Visste ikke at den var så dyr, men siden det bare var denne varen jeg kjøpte på Kiwi, så la jeg merke til det.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: søn jan 30, 2022 12:18 pm Ikke ofte jeg blir sjokkert over priser, men fisk og sjømat er i ferd med å bli luksus. Ferske reker koster fort 350kr, kongekrabbe koster 1500kr, og da er den frossen og kokt. Men det nyeste tilskuddet så jeg på Meny. En egen liten frysedisk med forskjellige skreiprodukter. Så veldig elegant og litt eksklusivt ut, men seriøst, 430kr/kg for frossen skreiloin, det er helt latterlig.
Men du ser vel sammenhengen her hva gjelder det du nevner? Du nevner jo bare helge-/luksus-varer. I frysedisken finnes det mixposer med "rusk og rask" fra havbunnen til rimelig pris. Smaker helt jævlig og har ofte altfor mye blekksprut. Og hva med pris på sei, sild etc? Det sier seg jo selv at prisen på en vare som heter "skreiloin" blir hensides dyr med tanke på at det er en sesongvare og at produktet markedsførs som mer eksklusivt enn det egentlig er. Men folk biter tydeligvis på. Og så er det ikke til å stikke under en stol at alt det laksedritet som folk har i seg har gjort noe med fisking og mangelen på mangfold i fiskedisken. Fikk mellom annet beskjed fra karen bak fiskedisken om at røkt kolje var noe bare gamlinger etterspurte.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk en grei påminnelse, om å ikke handle så ofte i butikken, da samtlige varer (hvert fall de en vanligvis handler inn mest av) virket å ha steget med 3-4 kroner (eller mer).

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Grandiosa kosta 40 kr på Kiwi forrige uke. I dag kostet den 50 kr. Er ikke det en helt sinnsyk prisstigning?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TheBaseline skrev: man feb 07, 2022 4:05 pm Grandiosa kosta 40 kr på Kiwi forrige uke. I dag kostet den 50 kr. Er ikke det en helt sinnsyk prisstigning?
FjodorDVD skrev om Inflasjonsrekord for 2022 i Økonomi kategorien, for ikke lenge siden.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

50 % på all frossen pizza på Rema 1000 i dag!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Var innom lokale Kiwien, trippel trumf osv, men husker fra forrige fredag, at Rema 1000 skrøt på seg "kjempe tilbud" på Omo Color (flytende i pose) til 15-16 kroner. Ser først nå, at Kiwi også har dette "unike" tilbudet, til helt samme prisklasse og samme produkt. Men ja, baksiden er jo at vanvittig mange spiselige varer, har økt veldig mye, den siste tiden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da ble prisen på Smør også tema på Dagsrevyen. De sier 10 prosent - men det er jo tross alt på halvkilospakken, som egentlig har vært ganske billig ganske lenge. De plukker også ut enkeltvarer i oppslaget sitt. Det må da være totalprosenten som teller. Kiwi bruker jo pengene sine på å reklamere og propagandere for at "politikerne" skal gi gratis bind og tamponger, så det får uansett ikke besøk av meg, for øvrig.

Ellers er jo dette en debatt som ingen helt har noe godt var på. Det er jo ikke bevist at prisene er for høye pga bare tre kjeder. Det eneste som er klart er at Norgesgruppen har et fortrinn. Nok en grunn til at jeg helst velger Rema eller Extra, når jeg ikke må innom Meny eller Jacobs. For øvrig er jo dette med utelandshandel interssant...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rema har hatt disse indrefiletene av svin til en hundrelapp så lenge jeg kan huske.
I går merket jeg meg at nøyaktig den samme kjøttbiten nå koster kr. 139,-
Frisk prisøking, gitt!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, noen priser har jo også på sett og vis vært litt merkelig lave. Sånn som prisen på indrefilet på svin - som jo ofte har vært bare så vidt dyrere enn koteletter... Ser også at mange reagerer på prisen på halvkiospakker med smør, også jeg tidligere i tråden her, men når jeg ser priser f.eks. i Sverige akkurat på denne varen, er vel det også en som har vært litt i laveste laget. Jeg kjøper jo en halvkilo Smør ca bare annenhver uke (... ) så om den koster 34 eller 42 spiller jo isolert sett liten rolle.

I dag fikk jeg en overraskelse. Tok med en pakke After Eight fra Coop Extra. Normalt er denne ganske lavt priset, under 30 kroner pakken, som er en god kilopris - de hadde gjemt disse bort i opprydding/bak andre varer, så jeg så ikke prislappen - men så viste det seg å være halv pris, 14 kroner, med holdbarhet til august, så det var jo bare litt artig for en møring.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Tilbud på 5 Nidar sjokoladeplater til 100 kr på Europris denne uka.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

TheBaseline skrev: tor feb 24, 2022 9:00 am Tilbud på 5 Nidar sjokoladeplater til 100 kr på Europris denne uka.
Ja, det jo et bra tilbud - men ett sted må grensen settes... :-D

Jeg kjøpte i stedet Anthon Berg konfekt - karamell med alkohol til 700 kr/kg... Det vil jeg si er høy pris.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Leste en lang artikkel om pizzaens historie, der var det bilder av annonser fra da butikkene stengte kl 14 på lørdager. De reklamerte med tilbud på Grandiosa til 19,90, satt ned fra 25,90. Dette var i 1980, det tilsvarer ca 110kr i dag, greit å ha i minne når man klager på dyr mat i dag.
Selv tjente jeg rundt 25kr i timen den tiden, jeg trenger ikke jobbe mer enn noen minutter i dag for å ha til en Grandiosa.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: fre feb 25, 2022 10:28 am Leste en lang artikkel om pizzaens historie, der var det bilder av annonser fra da butikkene stengte kl 14 på lørdager. De reklamerte med tilbud på Grandiosa til 19,90, satt ned fra 25,90. Dette var i 1980, det tilsvarer ca 110kr i dag, greit å ha i minne når man klager på dyr mat i dag.
Selv tjente jeg rundt 25kr i timen den tiden, jeg trenger ikke jobbe mer enn noen minutter i dag for å ha til en Grandiosa.
Ja, dette var jo en tid da maten faktisk utgjorde en betydelig andel av budsjettet, i alle fall folk med vanlige inntekter. Det var vel først helt mot slutten av 80-tallet med jappetiden at det tok av med norsk økonomi generelt, og maten ble forholdsvis mye rimeligere. Men så har vel prisene steget en del den siste tiden, likevel greit å ha litt perspektiv på ting. Selv er jeg ganske forsiktig til hverdags - litt irrasjonelt ser jeg f.eks. på kiloprisen på hvitost. Synes Ridderost er litt for fint til hverdags, men tenker jo på at det egentlig var dagligdags den gangen den forholdsvis selvsagt kostet mye mer.

Det er jo også godt mulig at alle billigbutikkene, som vel kom litt utpå 80-tallet over hele landet, har gjort folk mye mer prisbevisste. Før var jo mat dyrt, og man aksepterte det, samtidig som folk har fått bedre råd er de også blitt veldig bevisst på prisene... Man kan si mye om konkurransen med bare tre aktører i dagligvarebransjen i dag, men sannelig var det ikke spesiell effektiv butikkdrift i gamle dager, med alle småbutikkene med høye priser.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Veldig godt tilbud på Extra denne uken.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Coop har tullet med slikt før. Har vært omtalt i media. Rart de ikke lærer.

Selv om mye har økt i pris, er det noe som holder stand - og faktisk går ned. Disse 1-literskartongene med Sunniva Appelsinjuice, den beste typen, koster nå under 20 kroner. Har jo kanskje ligget på lavt 20-tall en god stund, men mener den var godt over 25 for flere år tibake...

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Guttorm123 skrev: søn jan 30, 2022 1:07 pm 1.5 liter Cola for 56 kroner..... Visste ikke at den var så dyr, men siden det bare var denne varen jeg kjøpte på Kiwi, så la jeg merke til det.
Var det gull i den?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: fre feb 25, 2022 10:28 am Leste en lang artikkel om pizzaens historie, der var det bilder av annonser fra da butikkene stengte kl 14 på lørdager. De reklamerte med tilbud på Grandiosa til 19,90, satt ned fra 25,90. Dette var i 1980, det tilsvarer ca 110kr i dag, greit å ha i minne når man klager på dyr mat i dag.
Selv tjente jeg rundt 25kr i timen den tiden, jeg trenger ikke jobbe mer enn noen minutter i dag for å ha til en Grandiosa.
Når grandiosaen kom fikk den forøvrig navnet sitt fordi den var så stor at den kunne mette en familie.

Jeg kan ikke forstå det, for hjemme hos oss laget mamma to stekebrett med hjemmelaget pizza til 4 stykker og det ble ikke rare restene til søndagsmorran. Mulig vi var tidlig ute med å være storspiste.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

missChance skrev: ons mar 23, 2022 8:01 pm
Guttorm123 skrev: søn jan 30, 2022 1:07 pm 1.5 liter Cola for 56 kroner..... Visste ikke at den var så dyr, men siden det bare var denne varen jeg kjøpte på Kiwi, så la jeg merke til det.
Var det gull i den?
Nei. Ser prisen er den samme nå, men like attmed så har de faktisk et tilbud på 3 stk 1.5 l cola til 65 kroner pluss pant (mandag). , og det er jo billig. , men de burde vel kanskje ha satt disse litt fra hverandre....

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: ons mar 23, 2022 8:00 pm Coop har tullet med slikt før. Har vært omtalt i media. Rart de ikke lærer.

Selv om mye har økt i pris, er det noe som holder stand - og faktisk går ned. Disse 1-literskartongene med Sunniva Appelsinjuice, den beste typen, koster nå under 20 kroner. Har jo kanskje ligget på lavt 20-tall en god stund, men mener den var godt over 25 for flere år tibake...
Det samme med Rynkeby tomatjuice. Jeg skal ikke påstå bastant at prisen har gått ned, men den ligger på omtrent 20 kroner literen. Mener å huske at den var litt dyrere før, men er ikke sikker.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Guttorm123 skrev: ons mar 23, 2022 8:22 pm
missChance skrev: ons mar 23, 2022 8:01 pm
Guttorm123 skrev: søn jan 30, 2022 1:07 pm 1.5 liter Cola for 56 kroner..... Visste ikke at den var så dyr, men siden det bare var denne varen jeg kjøpte på Kiwi, så la jeg merke til det.
Var det gull i den?
Nei. Ser prisen er den samme nå, men like attmed så har de faktisk et tilbud på 3 stk 1.5 l cola til 65 kroner pluss pant (mandag). , og det er jo billig. , men de burde vel kanskje ha satt disse litt fra hverandre....
30,60 kroner på Meny. Så det er jo direkte frekt av Kiwi!
59,90 for 4 på Meny forresten.

Trodde ikke at Kiwi var så dyre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»