Gravid samfunnsdebattant tvunget til rustest

Svar
Harduetforslag

Gravid samfunnsdebattant tvunget til rustest

Legg inn av Harduetforslag »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... sdebattant

Morsom sak, som dessverre ikke kommer til å få konsekvenser for noen som helst

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.

lund

Legg inn av lund »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Selvfølgelig gjør de noe galt. De må ha noe mer konkret å gå etter enn bare å henvise til gamle uttalelser. Det holder selvsagt ikke.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Du klarer ikke å se noe spesielt klandreverdig i at nettaktiviteten, og politisk engasjement, til Grostad, helt tilbake til 2014, er dokumentert og brukt mot henne?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Her lukter det muffens av noe. Hvordan visste politiet at hun er gravid? Har legen eller noen andre varslet dem? Er det lov? Eller har de sett det i sosiale medier og dermed kalt henne inn til rustest. Er det lov? Og bruker virkelig politiet tiden på å overvåke nettaktiviteten til folk som jobber eller lobbyerer for legalisering av narkotika? Det høres ut som sinnsvak dårlig prioritering av tid og midler. Er det noen av meningsfellene til sosiopaten Bresil som har vært på ferde her?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 12:00 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Du klarer ikke å se noe spesielt klandreverdig i at nettaktiviteten, og politisk engasjement, til Grostad, helt tilbake til 2014, er dokumentert og brukt mot henne?
Nei. Ble det født en baby tydelig russkadet, så ville politiet få en god del ubehagelige spørsmål mtp hva hun har lirt av seg på nett. Det er min mening.

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: tor jan 13, 2022 12:06 pm Her lukter det muffens av noe. Hvordan visste politiet at hun er gravid? Har legen eller noen andre varslet dem? Er det lov? Eller har de sett det i sosiale medier og dermed kalt henne inn til rustest. Er det lov? Og bruker virkelig politiet tiden på å overvåke nettaktiviteten til folk som jobber eller lobbyerer for legalisering av narkotika? Det høres ut som sinnsvak dårlig prioritering av tid og midler. Er det noen av meningsfellene til sosiopaten Bresil som har vært på ferde her?
Det er nok like lite lov som dem omfattende rusransakingen av elever på videregående skole.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 12:09 pm
Nei. Ble det født en baby tydelig russkadet, så ville politiet få en god del ubehagelige spørsmål mtp hva hun har lirt av seg på nett. Det er min mening.
Hvis politiet ble varslet av helsepersonell som mente at det var sannsynlig at Grostad var ruset er jeg enig. Om de imidlertid tester henne kun fordi de ikke liker holdningene hennes på sosiale medier, må man lure på om det er lovlig i det hele tatt.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 12:09 pm
Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 12:00 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Du klarer ikke å se noe spesielt klandreverdig i at nettaktiviteten, og politisk engasjement, til Grostad, helt tilbake til 2014, er dokumentert og brukt mot henne?
Nei. Ble det født en baby tydelig russkadet, så ville politiet få en god del ubehagelige spørsmål mtp hva hun har lirt av seg på nett. Det er min mening.
Tydelig russkadet? kjenner du dama? har du sett ungen?

lund

Legg inn av lund »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 12:09 pm
Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 12:00 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Du klarer ikke å se noe spesielt klandreverdig i at nettaktiviteten, og politisk engasjement, til Grostad, helt tilbake til 2014, er dokumentert og brukt mot henne?
Nei. Ble det født en baby tydelig russkadet, så ville politiet få en god del ubehagelige spørsmål mtp hva hun har lirt av seg på nett. Det er min mening.
Din mening trumfer neppe lovverket.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 12:09 pm
Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 12:00 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Du klarer ikke å se noe spesielt klandreverdig i at nettaktiviteten, og politisk engasjement, til Grostad, helt tilbake til 2014, er dokumentert og brukt mot henne?
Nei. Ble det født en baby tydelig russkadet, så ville politiet få en god del ubehagelige spørsmål mtp hva hun har lirt av seg på nett. Det er min mening.
Hvorfor skulle politiet få slike ubehagelige spørsmål? Politiet har ingen anledning til eller grunn for å overvåke hva mennesker ytrer om ruspolitiske spørsmål. Politiet får ubehagelige spørsmål nå. Med rette. Det de gjør er klanderverdig. De tar seg til rette og overvåker mennesker med meninger og holdninger som går på tvers av deres egne. En overvåkning/kartlegging av den art det kan virke som de har gjort her bør kun aksepteres som en del av en pågående etterforskning av et konkret lovbrudd. Selv da bør det finnes svært tungtveiende grunner før slike virkemidler sanksjoneres.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Hun er ikke den eneste heller.

"Etter å ha bodd flere år i utlandet flyttet jeg hjem da jeg skulle føde mitt første barn.

Da troppet barnevernet opp på døra.

Jeg husker fortsatt sjokket da saksbehandleren sa at de var bekymret for hvordan det var for sønnen min å vokse opp med en mor som har stått i bresjen for legalisering i media. De mente at personer med et slikt tankesett er personer som tar dårlige avgjørelser.

Dét var likevel ikke det mest oppsiktsvekkende ved mitt møte med barnevernet. For selv etter å ha avlagt negative urinprøver, insisterte barnevernet på å sende meg til rusbehandling."
https://www.nrk.no/ytring/personer-som- ... 1.15795316

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 12:09 pm
Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 12:00 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Du klarer ikke å se noe spesielt klandreverdig i at nettaktiviteten, og politisk engasjement, til Grostad, helt tilbake til 2014, er dokumentert og brukt mot henne?
Nei. Ble det født en baby tydelig russkadet, så ville politiet få en god del ubehagelige spørsmål mtp hva hun har lirt av seg på nett. Det er min mening.
Hvorfor skulle politiet få ubehagelige spørsmål om det? Er det ikke, tvert imot, ganske så problematisk og skremmende at bla helt lovlige innlegg i en politisk debatt brukes som grunnlag for tvungen rustest 7 år senere?

Som gravid vil hun få tett oppfølging, er det noe ifbm den medisinske oppfølger som er bekymringsverdig så får de ta tak i det der og da.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

missChance skrev: tor jan 13, 2022 12:18 pm Hun er ikke den eneste heller.

"Etter å ha bodd flere år i utlandet flyttet jeg hjem da jeg skulle føde mitt første barn.

Da troppet barnevernet opp på døra.

Jeg husker fortsatt sjokket da saksbehandleren sa at de var bekymret for hvordan det var for sønnen min å vokse opp med en mor som har stått i bresjen for legalisering i media. De mente at personer med et slikt tankesett er personer som tar dårlige avgjørelser.

Dét var likevel ikke det mest oppsiktsvekkende ved mitt møte med barnevernet. For selv etter å ha avlagt negative urinprøver, insisterte barnevernet på å sende meg til rusbehandling."
https://www.nrk.no/ytring/personer-som- ... 1.15795316
Man kan jo begynne med å offentliggjøre navnene til de som fatter vedtakene, for så å sørge for at de aldri havner i en stilling hvor de tar avgjørelser som påvirker andre mennesker

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Hvis du har problemer, rus, psyke så må nesten det beste tipset idag være å aldri oppsøke helsetjenester for de vil bare bruke det mot deg senere.

Aldri snakk med statsansatte. Aldri.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Er ganske ironisk er at de som er mest i mot rusmidler er de som har minst peiling på det, vedum f.eks

Går fint å drikke seg sveiseblind på hjembrent men dersom man tar en joint ja da er man narkoman

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Germania skrev: tor jan 13, 2022 12:26 pm Hvis du har problemer, rus, psyke så må nesten det beste tipset idag være å aldri oppsøke helsetjenester for de vil bare bruke det mot deg senere.

Aldri snakk med statsansatte. Aldri.
Hadde en kompis i stavanger som flytta fra dama, siden han ikke hadde jobb måtte han be om hjelp fra nav, fyren sa at han røyket weed, stavanger kommune gir plass på hospits/ brukerhjem for narkomane

ALDRI si noe til det offentlige

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Germania skrev: tor jan 13, 2022 12:26 pm Hvis du har problemer, rus, psyke så må nesten det beste tipset idag være å aldri oppsøke helsetjenester for de vil bare bruke det mot deg senere.

Aldri snakk med statsansatte. Aldri.
Ofte er det dessverre sant. En venninne hadde en tung periode for 10+ år siden (begge søskenbarnene tok selvmord med noen års mellomrom), sleit med søvn etc og ville ikke ha sovepiller så via fastlegen fikk hun ordnet seg noen timer hos psykolog, lavterskeltilbud, hvor det også var fokus på oppveksten med alkoholisert far (ingenting håpløst). Ettersom de ikke hadde mulighet til å tilby timer sent nok på dagen til at det passet med jobb, ble de etter noen timer enige om at hun avhengig av behov heller burde undersøke om det var andre psykologer som kunne tilby timer senere på dagen. Det hun ikke ble informert om, var at de hadde skrevet om ubehandlet traume og nærmest PTS i journalen hennes, så 8 år senere så ble jo journalen brukt for alt den var verdt når hun søkte om assistert befruktning, og det ble fremstilt som hun var for psykisk ustabil til å gjennomføre noe som helst slikt. Vært i full jobb i hele sitt voksne liv, aldri hatt noen sykemeldinger. Var interessant å følge med på, hvor lite som skal til og hvor mye problemer det kan skape
Sist redigert av Harduetforslag den tor jan 13, 2022 12:49 pm, redigert 1 gang totalt.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 11:42 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... sdebattant

Morsom sak, som dessverre ikke kommer til å få konsekvenser for noen som helst
Morsom sak? lurer på hva slags syn du har på mennesker

Edit: vil ikke vite det

anbessa

Legg inn av anbessa »

Nattevakt skrev: tor jan 13, 2022 12:32 pm Er ganske ironisk er at de som er mest i mot rusmidler er de som har minst peiling på det, vedum f.eks

Går fint å drikke seg sveiseblind på hjembrent men dersom man tar en joint ja da er man narkoman
Erfaringsmessig er det slik det er på bygdene.
Bor selv i HB-land i Trøndelag. Her er det sosialt akseptert at 15-åringer drikker hjemmebrent til de stuper på offentlige fester, men går det rykter om at en av dem har prøvd cannabis blir det hoderisting og akking... da er man narkoman på god tur utenfor stupet, og lever sannsynligvis av tung kriminalitet og heroin om et par år.
For sånn er fakta her: prøv hasj én gang = særdeles stor sjanse for at du begynner med langt tyngre stoffer.

PS dette er faktisk ikke overdrevet/satt på spissen, det er slik holdningene er her jeg bor.

William_S

Legg inn av William_S »

Ja man må aldri si noe til det offentlige rundt rusproblemer. Søker man hjelp for det blir det inndragning av lappen selv om man aldri har kjørt i påvirket tilstand. Og ikke minst en hel haug av moralistiske holdninger mot en Egentlig ganske synd for det fører jo til at mange ikke søker hjelp

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

anbessa skrev: man jan 17, 2022 3:49 pm Erfaringsmessig er det slik det er på bygdene.
Bor selv i HB-land i Trøndelag. Her er det sosialt akseptert at 15-åringer drikker hjemmebrent til de stuper på offentlige fester, men går det rykter om at en av dem har prøvd cannabis blir det hoderisting og akking... da er man narkoman på god tur utenfor stupet, og lever sannsynligvis av tung kriminalitet og heroin om et par år.
For sånn er fakta her: prøv hasj én gang = særdeles stor sjanse for at du begynner med langt tyngre stoffer.

PS dette er faktisk ikke overdrevet/satt på spissen, det er slik holdningene er her jeg bor.
Hadde en kompis fra bygda som flyttet til Oslo i voksen alder. Røykte hasj fra han var 15 og gikk med metal klær og langt hår.

Når han kom hjem til jul fikk han høre fra en kompis at det gikk rykter som ble spredd som sannhet at han nå var heroinavhengig fordi noen hadde sett ham i Oslo sentrum når de var på tur der.

Han røyker forøvrig fremdeles bare hasj nå som han nærmer seg 40.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 11:42 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... sdebattant

Morsom sak, som dessverre ikke kommer til å få konsekvenser for noen som helst
Ligger det ikke andre årsaker til dette enn aktivitet på nettet så er det selvfølgelig forkastelig. Og politiet bør stilles til ansvar.

Det viser uansett viktigheten av muligheten for anonym debatt på nettet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Leste du i det hele tatt ingressen?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 12:09 pm
Harduetforslag skrev: tor jan 13, 2022 12:00 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 11:52 am En prostituert som fremsnakker narkotika? Gjør ikke politiet bare jobben sin her? Klarer ikke se noe spesielt klandreverdig. De sluttet også når hun var ren. Det er det ufødte barnet som er saken her i mine øyne.
Du klarer ikke å se noe spesielt klandreverdig i at nettaktiviteten, og politisk engasjement, til Grostad, helt tilbake til 2014, er dokumentert og brukt mot henne?
Nei. Ble det født en baby tydelig russkadet, så ville politiet få en god del ubehagelige spørsmål mtp hva hun har lirt av seg på nett. Det er min mening.
Alkotester politiet gravide kvinner som har ytret seg positiv til en mer liberal alkoholpolitikk?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»