Reiseplaner fremover..

Svar
Forfun

Reiseplaner fremover..

Legg inn av Forfun »

Veldig stille om reiseplaner her inne. Vet at mange drømmer. Men noen som reiser? I sommer var bilen pakket til å kjøre til middelhavet, men været på sørlandet var så bra at jeg ble hjemme. I høst var jeg en liten uke i Italia pluss en langhelg i Nederland. Nederland var veldig bra, blir nok flere langhelger dit.

Har en flybillett sydover om en drøy uke. Var veldig optimist for at det ble tur, men har begynt å avbestille overnatting nå. Verden ser ikke bra ut. Frykter at neste tur blir til sommeren.

Andre med planer?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Forfun skrev: søn des 05, 2021 11:37 am Veldig stille om reiseplaner her inne. Vet at mange drømmer. Men noen som reiser? I sommer var bilen pakket til å kjøre til middelhavet, men været på sørlandet var så bra at jeg ble hjemme. I høst var jeg en liten uke i Italia pluss en langhelg i Nederland. Nederland var veldig bra, blir nok flere langhelger dit.

Har en flybillett sydover om en drøy uke. Var veldig optimist for at det ble tur, men har begynt å avbestille overnatting nå. Verden ser ikke bra ut. Frykter at neste tur blir til sommeren.

Andre med planer?
10 dager i Provence i midten av mai neste år. Flyr tur/retur Nice, men oppholdet blir i Marseille, Aix-en-Provence og Avignon.

12 dager i de sveitsiske alper neste juli. Først en organisert 6-dagerstur som kalles "Tour des Combins" rundt 4000m-massivet Combins, og deretter noen dager med turer på egenhånd med utgangspunkt i landsbyen Saas-Fee.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Håper på topp/skitur i Tatrafjellene til vinteren og Berlin ++ til sommeren, tipper bilen blir fremkomstmiddel 😅 trenger ikke planlegge stort da

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Alt er satt på vent nå. Ser ikke så lyst ut nei.

Vi har ferie nå, planen var at vi skulle vært i Thailand nå. :( Hadde også planer om et tur til Granka i uke 44, det ble det heller ikke noe av. Så da blir det bare og holde seg i Norge og bruke penger spart på strøm.

Men, så snart det blir mulig så reiser vi til Thailand, så følger i spenning med på situasjonen.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Hadde håpet Nederland i februar, men det er heller tvilsomt.
Satser på Londonstur til våren, og har veldig lyst på en Tokyotur til sommeren/høsten, foreløpig er Japan stengt for innreise for turister.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Verden ser ikke bra ut for tiden, så har nå avbestilt reisen. Spent på når alle pengene er på konto. Hotellet gikk greit, via booking.com. Leiebilen er kansellert, men pengene ikke kommet ennå. Kjøpte dyr flybillett, gikk greit å kanslere da jeg kjøpte dyre billetter, en drøy tusenlapp i gebyr. Helt grei kostnad hvis dette blir alt når jeg avbestiller mindre enn en uke før tur.

Blir spennende å se når jeg igjen blir optimist. Plan var påskeferie i Asia som neste, er nok en stund til jeg bestiller flybillett. Frykter jeg blir i Norge til mai.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg fikk overført 10 dager ferie fra i år til neste år - da var håpet først å kunne komme seg til et "sivilisert" land der man tross alt kunne få god behandling om man skulle bli syk, f.eks. Japan eller USA. Så så jeg smitten gikk litt ned mer eksotiske steder også, som Brasil. Men så ble de verre igjen. Var innom tanken på Israel, som jeg ikke har utelukket mht mars-april.... Granka også en utvei. Akkurat de siste to ukene er jeg blitt lite motivert til å bruke tid på å tenke på noe som helst. Tenker kanskje heller å satse på å bedrive litt planlegging av litt nødvendig oppussing etc etter at jeg har bodd her i 17 år i samme leilighet uten å ha gjort stort annet enn å pusse opp kjøkkenet....

... uansett - usedvanlig sjeleglad for at jeg fikk de to ukene i Varna i sommer. Hadde det ikke blitt noe av, hadde jeg virkelig gått på veggen nå.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Drar til Moskva (har hvert der mange ganger tidligere) på øl tur i romjula, så videre til Jordan etter 5 dager i Moskva, så videre for 10 dager i Jordan.
Ny tur til Bangkok i februar.
Har også turer planlagt i mars, april, mai, K2 basecamp gå tur i juli. Så en større tur til Central Afrika i September.

Someone

Legg inn av Someone »

Booket en uke i Østerrike i februar. Fikk nylig Mail fra hotellet at lock down er over og de gjenåpner om noen dager

Så er det booket en uke på Granka i juli også to uker i Provence i august. Akkurat de ukene der blir en miks av ferie og kreativt bruk av hjemmekontor

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Apropos hjemmekontor... ja, en kan lure på hvor langt strikken kan tøyes... det hadde jo vært fint med en hybel en plass i et varmere land... Jeg tror "kontor på Bergensbanen" ble inndratt av høyeste ledelse... Men bortekontor hos familie i nær og fjern virker å være godkjent. Uansett - det er fint at jeg nå slipper å bruke feriedager på oppholdet mitt på Møre i jula, det er hjemmekontor lille julaften og litt i romjula. Da sparer jeg jo litt som jeg kan bruke på mer eksotiske reisemål.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: lør des 11, 2021 9:14 am Booket en uke i Østerrike i februar. Fikk nylig Mail fra hotellet at lock down er over og de gjenåpner om noen dager

Så er det booket en uke på Granka i juli også to uker i Provence i august. Akkurat de ukene der blir en miks av ferie og kreativt bruk av hjemmekontor
Optimistisk!

Queenie

Legg inn av Queenie »

toyfoll skrev: lør des 11, 2021 8:49 am Drar til Moskva (har hvert der mange ganger tidligere) på øl tur i romjula, så videre til Jordan etter 5 dager i Moskva, så videre for 10 dager i Jordan.
Ny tur til Bangkok i februar.
Har også turer planlagt i mars, april, mai, K2 basecamp gå tur i juli. Så en større tur til Central Afrika i September.
Vært i Jordan før?

kibby

Legg inn av kibby »

Ja, her er det ingen reiseskam. Var både en tur til Belgia og Spania i høst. Og skal faktisk to ganger til Spania nå i de kommende månedene. Ei litta tur til Granca, og en tur til Barcelona.

Er trippelvaksinert, og påpasselig med munnbind og antibac, så det skal nok gå bra!

Planlegger sommeren også, men ikke bestilt enda. Blir nok USA (som alltid, stort savn etter ikke å ha vært der siden 2019) + et europeisk land.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

kibby skrev: lør jan 15, 2022 12:47 pm Ja, her er det ingen reiseskam. Var både en tur til Belgia og Spania i høst. Og skal faktisk to ganger til Spania nå i de kommende månedene. Ei litta tur til Granca, og en tur til Barcelona.

Er trippelvaksinert, og påpasselig med munnbind og antibac, så det skal nok gå bra!

Planlegger sommeren også, men ikke bestilt enda. Blir nok USA (som alltid, stort savn etter ikke å ha vært der siden 2019) + et europeisk land.
Verken trippelvaksinering, munnbind eller antibac hjelper mot smitte, så smittet blir du nok før eller senere. Nesten alle mine bekjente som var på Granca i romjula ble smittet og dessuten folk på begge naborommene på hotellet. Selv hadde jeg flaks. Det går jo sikkert bra, men turen blir jo fort litt annerledes, og i verste fall går den helt i dass.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Jeg gjør det samme som i fjor, så an og når det løsnet på sommeren bestilte jeg med en gang en tur til Gran Canaria. Andre turer som til storbyer eller USA, gidder jeg ikke å tenke på ennå. Det får bli når pandemien er på vei tilbake.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Rexwiller skrev: lør jan 15, 2022 4:38 pm Selv hadde jeg flaks.
Uvaksinert?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Skjønner ikke Nordmenn som lar være å reise på grunn av et forkjølelsesvirus.
Men stop en hal, kan det faktisk være norske myndigheter som på et eller annet vis setter en stopper for reisevirksomheten il Nordmenn flest ?
Jeg tror faktisk det :D

Jeg driver et feriested her nede på Kreta og her har det vært fullt kjør siden Hellas åpnet for turister i juli 2020.
Og fjoråret, 2021, ble det beste året jeg har hatt siden jeg startet min business i 2017.
Men har det vært Nordmenn her ?
Omtrent ikke i det hele tatt.
Ca 40 % av mine gjester har vært franske, 20 % italienske, 20 % tyske, 10 % britiske og resten en miks fra Nederland, Polen, Estland, Spania, Sverige, Danmark og en rekke andre land.
Mindre enn 1 % har vært norske.
Forstå det den som kan, men det må jo være norske myndigheter som skremmer Nordmenn fra å ta seg en velfortjent ferie i sørligere strøk av Europa.
Eller er Nordmenn ekstremt lettskremte ?
Ikke det at jeg savner Nordmenn her men man kan jo lure da 8-)

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Xpoolman skrev: søn jan 16, 2022 12:44 am Forstå det den som kan, men det må jo være norske myndigheter som skremmer Nordmenn fra å ta seg en velfortjent ferie i sørligere strøk av Europa.
Eller er Nordmenn ekstremt lettskremte ?
Ikke det at jeg savner Nordmenn her men man kan jo lure da 8-)
Du har helt rett. Politikere har drevet med skremselspropaganda i to år. Det eneste media bryr seg om er penger, dvs. clickbait. Så de kjøre på og skjønner ikke at de er myndighetenes nyttige idioter. Tror jeg har lest om én journalist som har innrømmet at de har løpt myndighetenes ærend og ikke brydd seg om journalistikk. Folk flest tror på det de leser om i avisa og tør knapt å bevegelse seg utenfor det nærmeste lokalområdet.

Jeg kan tenke selv, derfor var jeg en tur på Gran Canaria i høst, selv om flere spurte om jeg turte det og andre tullete spørmål. Har selvfølgelig også handlet i Sverige, på grensekontrollen hjem så ble vi intervjuet av en politimann. Han mente vi burde holde oss hjemme, jeg spurte hvorfor, jo pga smittesporing! Visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte, over svenskegrensa var det for det første stort sett bare nordmenn, for det andre mye lavere smitte enn i Norge. En annen sak er den meningsløse testingen ved grensen når du kommer hjem, det er også med på å skremme folk. Som jo vel er den eneste misjonen fra myndighetene.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Vel, jeg har tenkt meg en tur på butikken og kanskje en tur ned til byen utenfor rushtid. Det er vel så langt man kommer nå.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Skraevadottir skrev: søn jan 16, 2022 10:53 pm Vel, jeg har tenkt meg en tur på butikken og kanskje en tur ned til byen utenfor rushtid. Det er vel så langt man kommer nå.
Dristig du. Jeg sender kona på butikken, og hun får ikke komme inn hjemme før hun har avlagt en negativ koronatest ;)

Forfun

Legg inn av Forfun »

Hadde livet vært normalt hadde jeg hatt en tur til alpene om ikke alt for lenge. MEn det frister ikke. Så på langhelg i Europa i mai akkurat. Prisene er ikke helt gale. Er rimelig optimist, blir nok noen reiser i år. Langtur sitter litt lenger inne, selv om jeg kanskje må på jobbtur til Asia. Vanskelige diskusjoner funker dårlig med teams.

Ikke det samme å reise med krav om munnbind og mye formaliteter. Spesielt på helgetur.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

InternalExile skrev: søn jan 16, 2022 11:34 pm
Skraevadottir skrev: søn jan 16, 2022 10:53 pm Vel, jeg har tenkt meg en tur på butikken og kanskje en tur ned til byen utenfor rushtid. Det er vel så langt man kommer nå.
Dristig du. Jeg sender kona på butikken, og hun får ikke komme inn hjemme før hun har avlagt en negativ koronatest ;)
Så rett du gjør!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fremdeles ingen reiseplaner her.
Kanskje dersom verden blir normal en gang, men ikke nå.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Planlagt tur til England i mai, Tyskland i juni og Frankrike/Spania i august, men merker jeg er litt lei av å bestille for så å måtte endre eller avbestille igjen :)
Har et lite håp om noen uker i Thailand i august ca men virker veldig usikkert pr nå om det er mulig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

bigwin skrev: ons jan 19, 2022 11:10 am Planlagt tur til England i mai, Tyskland i juni og Frankrike/Spania i august, men merker jeg er litt lei av å bestille for så å måtte endre eller avbestille igjen :)
Har et lite håp om noen uker i Thailand i august ca men virker veldig usikkert pr nå om det er mulig.
Hvor/hva skal du i de ulike landene?

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: lør des 11, 2021 9:14 am Booket en uke i Østerrike i februar. Fikk nylig Mail fra hotellet at lock down er over og de gjenåpner om noen dager

Så er det booket en uke på Granka i juli også to uker i Provence i august. Akkurat de ukene der blir en miks av ferie og kreativt bruk av hjemmekontor
Dette er fortsatt gjeldene, og per dags dato virker være gjennomførbart

Forfun

Legg inn av Forfun »

Fikk bilder fra en fjelltopp i Østerrike tidligere denne uken. Det så veldig bra ut. Forsto at covid ikke satte mange begrensninger. Men har ikke detaljer.

bigwin

Legg inn av bigwin »

KongOlav2 skrev: ons jan 19, 2022 11:12 am
bigwin skrev: ons jan 19, 2022 11:10 am Planlagt tur til England i mai, Tyskland i juni og Frankrike/Spania i august, men merker jeg er litt lei av å bestille for så å måtte endre eller avbestille igjen :)
Har et lite håp om noen uker i Thailand i august ca men virker veldig usikkert pr nå om det er mulig.
Hvor/hva skal du i de ulike landene?
Weekendtur til Yorkshire i England, noen dager i Berlin og en liten rundreise i Spania (fra BIlbao) gjennom Frankrike opp til Paris er tanken. Thailand om det lar seg gjøre blir Bangkok og området rundt Hua Hin

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: tor jan 20, 2022 5:25 pm Fikk bilder fra en fjelltopp i Østerrike tidligere denne uken. Det så veldig bra ut. Forsto at covid ikke satte mange begrensninger. Men har ikke detaljer.
Det er litt mer maskestyr enkelte steder, enn her. Samt at det er endel krav rundt vaksiner/gjennomgått covid etc

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Forfun skrev: tor jan 20, 2022 5:25 pm Fikk bilder fra en fjelltopp i Østerrike tidligere denne uken. Det så veldig bra ut. Forsto at covid ikke satte mange begrensninger. Men har ikke detaljer.
Er du på en fjelltopp slipper du unna det meste. Ellers er Østerrike blant de land med strengest restriksjoner i Europa.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»