Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Svar
PowersIave

Re: Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Legg inn av PowersIave »

Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:05 pm
PowersIave skrev: man jan 17, 2022 4:03 pm Det hadde vært artig om vi kan få full klaff i OL for en gangs skyld. 2018 var litt stang ut i flere øvelser om jeg husker riktig, selv om det ble en del gull. Nærmere 20 gull hadde smakt godt.
Norge satt olympisk medaljerekord i 2018, så et dårlig mesterskap var det ikke akkurat. Husker mange nasjoner var veldig nysgjerrige på hvorfor Norge var så gode. I løpet av et langt mesterskap vil selvfølgelig noe gå skeis, og det vil også skje i Beijing.
Langt i fra dårlig, men med full klaff hadde vi hatt over 20 gull. Det e kanskje ikke realistisk, men i noen vm år har vi vel vært på det tallet når man legger sammen.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

PowersIave skrev: man jan 17, 2022 4:06 pm
Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:05 pm
PowersIave skrev: man jan 17, 2022 4:03 pm Det hadde vært artig om vi kan få full klaff i OL for en gangs skyld. 2018 var litt stang ut i flere øvelser om jeg husker riktig, selv om det ble en del gull. Nærmere 20 gull hadde smakt godt.
Norge satt olympisk medaljerekord i 2018, så et dårlig mesterskap var det ikke akkurat. Husker mange nasjoner var veldig nysgjerrige på hvorfor Norge var så gode. I løpet av et langt mesterskap vil selvfølgelig noe gå skeis, og det vil også skje i Beijing.
Langt i fra dårlig, men med full klaff hadde vi hatt over 20 gull. Det e kanskje ikke realistisk, men i noen vm år har vi vel vært på det tallet når man legger sammen.
Er helst i mesterskapene etter OL 2018 som har vært fenomenale. Norge underpresterte ikke i OL, og tok flere overraskende medaljer. Haga, Kruger, Mowinckel, lagkonk alpint, Forfang etc. Hadde også stang inn på skøytebanen. Kristoffersen kjørte ut i slalåm, og Norge hadde dårlige ski på 50 km langrenn. Ellers gikk jo ting veldig bra.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:10 pm Er helst i mesterskapene etter OL 2018 som har vært fenomenale. Norge underpresterte ikke i OL, og tok flere overraskende medaljer. Haga, Kruger, Mowinckel, lagkonk alpint, Forfang etc. Hadde også stang inn på skøytebanen. Kristoffersen kjørte ut i slalåm, og Norge hadde dårlige ski på 50 km langrenn. Ellers gikk jo ting veldig bra.
Det var jo snakk om over 20 gull i forkant av OL 2018, selvfølgelig optimistisk men det hadde gått med litt stang inn.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

PowersIave skrev: man jan 17, 2022 4:13 pm
Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:10 pm Er helst i mesterskapene etter OL 2018 som har vært fenomenale. Norge underpresterte ikke i OL, og tok flere overraskende medaljer. Haga, Kruger, Mowinckel, lagkonk alpint, Forfang etc. Hadde også stang inn på skøytebanen. Kristoffersen kjørte ut i slalåm, og Norge hadde dårlige ski på 50 km langrenn. Ellers gikk jo ting veldig bra.
Det var jo snakk om over 20 gull i forkant av OL 2018, selvfølgelig optimistisk men det hadde gått med litt stang inn.
Fortell meg gjerne om 6 realistiske gullsjanser som gikk kant ut i 2018. Ja, det er alltid mulig å ta flere gull i skiskyting, men man kan aldri forvente det. Marginal idrett. Det er ikke realistisk at alt går stang inn.

lund

Legg inn av lund »

Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:10 pm
PowersIave skrev: man jan 17, 2022 4:06 pm
Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:05 pm

Norge satt olympisk medaljerekord i 2018, så et dårlig mesterskap var det ikke akkurat. Husker mange nasjoner var veldig nysgjerrige på hvorfor Norge var så gode. I løpet av et langt mesterskap vil selvfølgelig noe gå skeis, og det vil også skje i Beijing.
Langt i fra dårlig, men med full klaff hadde vi hatt over 20 gull. Det e kanskje ikke realistisk, men i noen vm år har vi vel vært på det tallet når man legger sammen.
Er helst i mesterskapene etter OL 2018 som har vært fenomenale. Norge underpresterte ikke i OL, og tok flere overraskende medaljer. Haga, Kruger, Mowinckel, lagkonk alpint, Forfang etc. Hadde også stang inn på skøytebanen. Kristoffersen kjørte ut i slalåm, og Norge hadde dårlige ski på 50 km langrenn. Ellers gikk jo ting veldig bra.
Underpresterte vel totalt sett i skiskyting og kombinert sammenlignet med hva man bør kunne forvente nå. I langrenn kan man nok ikke forvente at det går noe bedre enn sist mens skøyter vel er der vi må forvente en nedgang nå. Totalt sett bør vi kunne forvente omtrent det samme som sist, kanskje noe bedre. Det er vel først og fremst langrenn som kommer til å bestemme det.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

lund skrev: man jan 17, 2022 4:16 pm
Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:10 pm
PowersIave skrev: man jan 17, 2022 4:06 pm

Langt i fra dårlig, men med full klaff hadde vi hatt over 20 gull. Det e kanskje ikke realistisk, men i noen vm år har vi vel vært på det tallet når man legger sammen.
Er helst i mesterskapene etter OL 2018 som har vært fenomenale. Norge underpresterte ikke i OL, og tok flere overraskende medaljer. Haga, Kruger, Mowinckel, lagkonk alpint, Forfang etc. Hadde også stang inn på skøytebanen. Kristoffersen kjørte ut i slalåm, og Norge hadde dårlige ski på 50 km langrenn. Ellers gikk jo ting veldig bra.
Underpresterte vel totalt sett i skiskyting og kombinert sammenlignet med hva man bør kunne forvente nå. I langrenn kan man nok ikke forvente at det går noe bedre enn sist mens skøyter vel er der vi må forvente en nedgang nå. Totalt sett bør vi kunne forvente omtrent det samme som sist, kanskje noe bedre. Det er vel først og fremst langrenn som kommer til å bestemme det.
Jeg tipper slik
Langrenn: 8 gull
Skiskyting: 3 gull
Kombinert: 3 gull
Alpint: 1 gull
Freestyle/Freeski/Snowboard: 1 gull
Hopp: 0 gull
Curling: 0 gull

I langrenn tror jeg på:
Johaug: 15 km, 10 km og 30 km
Klæbo: Sprint, 30 km
Kruger: 50 km

Tror også Norge vinner lagsprint og stafett for herrer.

I skiskyting tror jeg på:
Olsbu Røiseland: Jaktstart
Lægreid: 20 km

I tillegg tror jeg Norge vinner herrestafetten

I kombinert tror jeg at
Riiber vinner begge de individuelle øvelsene. Tror også Norge har et jevnere hopplag enn Tyskland(spesielt i stor bakke), og Norge taper ikke nok til at Østerrike blir en trussel. Vil se Andersen, J.Oftebro, Graabak og Riiber på laget.

I alpint tror jeg Kilde vinner Super G.

Tror også Birk Ruud får med seg et gull. Har de beste triksene, og er ofte best når det gjelder. Forsvarer gullet til Øystein Braathen.
Sist redigert av Intervallhall den man jan 17, 2022 4:34 pm, redigert 1 gang totalt.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:14 pm
Fortell meg gjerne om 6 realistiske gullsjanser som gikk kant ut i 2018. Ja, det er alltid mulig å ta flere gull i skiskyting, men man kan aldri forvente det. Marginal idrett. Det er ikke realistisk at alt går stang inn.
https://www.nrk.no/sport/eksperter-spar ... 1.13895355

Her er jo et tips.

Poenget mitt er at med full klaff så ender Norge med over 20 gull. Ikke hvor realistisk det nødvendigvis er.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

PowersIave skrev: man jan 17, 2022 4:25 pm
Intervallhall skrev: man jan 17, 2022 4:14 pm
Fortell meg gjerne om 6 realistiske gullsjanser som gikk kant ut i 2018. Ja, det er alltid mulig å ta flere gull i skiskyting, men man kan aldri forvente det. Marginal idrett. Det er ikke realistisk at alt går stang inn.
https://www.nrk.no/sport/eksperter-spar ... 1.13895355

Her er jo et tips.

Poenget mitt er at med full klaff så ender Norge med over 20 gull. Ikke hvor realistisk det nødvendigvis er.
Husker at denne artikkelen fikk mye pes på sosiale medier. Spådommene er meget optimistiske, spesielt i marginale idretter som snowboard og fristil.

lund

Legg inn av lund »

Med maks klaff kan vi få 28 gull regnet jeg meg frem til (da tar jeg med f.eks. Ragne Wiklund og lagtempo for menn, samt curlingparet, Silje Opset, Granerud, Lindvik, Myhrvold, Killi og noen til). Skal være bra fornøyd med 15-16 gull og rundt 40 medaljer. Det burde være temmelig realistisk.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

lund skrev: man jan 17, 2022 4:31 pm Med maks klaff kan vi få 28 gull regnet jeg meg frem til (da tar jeg med f.eks. Ragne Wiklund og lagtempo for menn, samt curlingparet, Silje Opset, Granerud, Lindvik, Myhrvold, Killi og noen til). Skal være bra fornøyd med 15-16 gull og rundt 40 medaljer. Det burde være temmelig realistisk.
Norge har utøvere som har potensiale til 28 gull ja. Sier det meste om bredden i den norske troppen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jeg håper Henrik Kristoffersen tar gull i både slalåm og storslalåm. Og håper han har noen stikk å komme med i seiersintervjuene.

lund

Legg inn av lund »

For moro skyld, medaljetips i langrenn: (med forbehold om covid selvsagt)
Sprint kvinner: Bronse
Sprintstafett kvinner: Ingen medalje
Skiathlon kvinner: Gull
Stafett kvinner: Sølv
10 km klassisk kvinner: Gull
30 km fristil kvinner: Gull og bronse
Sprint herrer: Gull
Sprintstafett herrer: Gull
Stafett herrer: Gull
Skiathlon herrer: Sølv og bronse
15 km klassisk herrer: Gull
50 km fristil herrer: Sølv og bronse
Totalt: 7 gull, 3 sølv og 4 bronse = 14 medaljer.

lund

Legg inn av lund »

Skiskyting:
Mix-stafett: Gull
Sprint kvinner: Sølv
Jaktstart kvinner: Gull
20 km kvinner: Sølv
Fellesstart kvinner: Bronse
Stafett kvinner: Bronse
Sprint menn: Sølv
Jaktstart menn: Sølv og bronse
20 km menn: Gull
Fellesstart menn: Ingen medalje
Stafett menn: Gull
Totalt: 4 gull, 4 sølv, 3 bronse = 11 medaljer.

lund

Legg inn av lund »

Skøyter:
3000 m kvinner: Bronse
Lagtempo menn: Sølv
1500 menn: Bronse
Totalt: 1 sølv, 2 bronse = 3 medaljer
Kombinert:
Stafett: Sølv
Individuell konkurranse 1: Gull og bronse
Individuell konkurranse 2: Gull
Totalt: 2 gull, 1 bronse og 1 sølv = 4 medaljer

lund

Legg inn av lund »

Hopp:
Normalbakke menn: Sølv
Stor bakke menn: Gull
Laghopp menn: Sølv
Normalbakke kvinner: Bronse
Mix: Bronse
Totalt: 1 gull, 2 sølv, 2 bronse = 5 medaljer
Alpint:
Utfor menn: Bronse
Super-G menn: Gull
Storslalåm menn: Sølv
Slalåm menn: Sølv og bronse
Super-G kvinner: Bronse
Lagkonkurranse: Sølv
Totalt: 1 gull, 2 sølv, 3 bronse

lund

Legg inn av lund »

Curling:
Miks: Bronse Totalt: 1 bronse, totalt 1 medalje
Snowboard:
Totalt: 1 gull, 1 sølv, 1 bronse = 3 medaljer.

Totalt alle øvelser: 16 gull, 14 sølv, 17 bronse = 47 medaljer.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

lund skrev: man jan 17, 2022 4:56 pm C
Var det du som var HLund på VGD?

Shine

Legg inn av Shine »

lund skrev: man jan 17, 2022 4:56 pm

Totalt alle øvelser: 16 gull, 14 sølv, 17 bronse = 47 medaljer.
Du skal ha for optimismen. Jeg tror på noe færre medaljer enn det. Tror ikke Johaug gjør rent bord blant kvinnene, så ett eller to gull forsvinner der. Skiskytterne har ikke hatt fulltreff i de siste OLene. For at ditt tips skal slå til så må JTB og Tiril Eckhof komme tilbake som de enerne de var ifjor.. Medalje til Mowinckel i SuperG hadde vært gledelig, men uventet. Forventningen til hopperne er nok også et best case, som ville være overraskende.

Så har vi et par ekstra spenningsmomenter dette OL. Pandemien vil sikkert slå ut noen utøvere. Vi får håpe det får minst mulig betydning. Spesiell snø og "smøredoping" med ulovlige gliprodukter, som er lovlige likevel i Kina kan være noe som disse lekene blir husket for i alle skigrenene, spesielt i langrenn, men også i alpint der man sjeldent snakker om glien under skiene.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Shine skrev: man jan 17, 2022 5:30 pm
lund skrev: man jan 17, 2022 4:56 pm

Totalt alle øvelser: 16 gull, 14 sølv, 17 bronse = 47 medaljer.
Du skal ha for optimismen. Jeg tror på noe færre medaljer enn det. Tror ikke Johaug gjør rent bord blant kvinnene, så ett eller to gull forsvinner der. Skiskytterne har ikke hatt fulltreff i de siste OLene. For at ditt tips skal slå til så må JTB og Tiril Eckhof komme tilbake som de enerne de var ifjor.. Medalje til Mowinckel i SuperG hadde vært gledelig, men uventet. Forventningen til hopperne er nok også et best case, som ville være overraskende.

Så har vi et par ekstra spenningsmomenter dette OL. Pandemien vil sikkert slå ut noen utøvere. Vi får håpe det får minst mulig betydning. Spesiell snø og "smøredoping" med ulovlige gliprodukter, som er lovlige likevel i Kina kan være noe som disse lekene blir husket for i alle skigrenene, spesielt i langrenn, men også i alpint der man sjeldent snakker om glien under skiene.
Hva tyder på at Johaug ikke skal gjøre rent bord i OL? I Davos vant hun komfortabelt, og Johaug er en rutinert utøver med veldig mange høydedøgn bak seg. Frida Karlsson har til nå prestert dårligere i høyden, så ser ikke hvordan hun kan slå Johaug. De andre tror jeg ikke har toppnivå til å matche Johaug.

Eckhoff og JTB må ikke levere indviduelt for at Norge skal ta 3-4 gull i skiskyting. Lægreid og Olsbu Røiseland er solide gullkort, og spesielt sistnevnte er jo klar leder av verdenscupen. Realistisk at det drypper litt på stafettene også.

Det du sier om smørning er ikke presist nok. Norge har god oversikt over hvilke produkter som funker på ulik snø. Og det finnes mange veier til rom, og det flourproduktet som er ulovlig er ikke nødvendigvis det raskeste. Spesielt på kald snø skal det ikke ha noe å si. Det er mer et moralsk dilemma som hauses opp i mediene.

Enig i at 47 medaljer er noe optimistisk. Men 16 gull er helt realistisk, og litt i underkant av hva som ble prestert i fjorårets vm-grener.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Hvordan er forholdene der borte? Kan vi for eksempel se noen ta en Karneyenka på intervallstarten? Tror fort det kan bli noen overraskelser selv om de beste bør takle uvante forhold best.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

sexxes skrev: man jan 17, 2022 6:57 pm Hvordan er forholdene der borte? Kan vi for eksempel se noen ta en Karneyenka på intervallstarten? Tror fort det kan bli noen overraskelser selv om de beste bør takle uvante forhold best.
https://www.yr.no/en/forecast/daily-tab ... Taizicheng

lund

Legg inn av lund »

Shine skrev: man jan 17, 2022 5:30 pm
lund skrev: man jan 17, 2022 4:56 pm

Totalt alle øvelser: 16 gull, 14 sølv, 17 bronse = 47 medaljer.
Du skal ha for optimismen. Jeg tror på noe færre medaljer enn det. Tror ikke Johaug gjør rent bord blant kvinnene, så ett eller to gull forsvinner der. Skiskytterne har ikke hatt fulltreff i de siste OLene. For at ditt tips skal slå til så må JTB og Tiril Eckhof komme tilbake som de enerne de var ifjor.. Medalje til Mowinckel i SuperG hadde vært gledelig, men uventet. Forventningen til hopperne er nok også et best case, som ville være overraskende.

Så har vi et par ekstra spenningsmomenter dette OL. Pandemien vil sikkert slå ut noen utøvere. Vi får håpe det får minst mulig betydning. Spesiell snø og "smøredoping" med ulovlige gliprodukter, som er lovlige likevel i Kina kan være noe som disse lekene blir husket for i alle skigrenene, spesielt i langrenn, men også i alpint der man sjeldent snakker om glien under skiene.
Nope, det er egentlig ganske mye realisme i tipsene. Johaug har et betydelig høyere toppnivå enn noen annen (inkludert Frida Karlsson), og nå har hun hatt en lengre treningsperiode i høyden. Hun må bomme på opplegget eller gå på en smørebom for å blitt slått tror jeg. Særdeles lite overraskende om hun tar 3 gull. Og i skiskyting så er det definitivt ikke urealistisk med gull til Olsbu (som har vært den klart beste skiskytteren i år, hun har vunnet fire jaktstarter i år) og Lægreid som er en svært god skytter og som vil være den største favoritten på 20 km. Vi er på ingen måte avhengig av JTB og Eckhoff for noe gull i skiskyting. Langt derifra.
I hopp er Lindvik pt verdens beste hopper, så et gull til ham er definitivt ikke urealistisk i løpet av to renn. (tar man de siste fem konkurransene som har vært arrangert, så har han vært den beste hopperen).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

sexxes skrev: man jan 17, 2022 6:57 pm Hvordan er forholdene der borte? Kan vi for eksempel se noen ta en Karneyenka på intervallstarten? Tror fort det kan bli noen overraskelser selv om de beste bør takle uvante forhold best.
I følge Devon Kershaws podcast regner man med at det blir kaldt med tørr og møkkete snø. Kalde og tørre forhold kan visstnok være utrolig sære greier og det som fungerer et sted, kan være ubrukelig et annet sted selv om forholdene virker veldig like. I podcasten regnet de med at landet med best testkapasitet (Norge) har en fordel og at det å ha slipemaskin lett tilgjengelig kan være avgjørende. De trodde ikke det var noen slipemaskiner i nærheten av Beijing og at ingen ville ta det med seg så man er avhengig av å ta med seg mange ski med mange ulike sliper.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »



Dette er siste vurderingen til Gracenote før OL.

startelver

Legg inn av startelver »

Er ikke Sverige med på listen altså ? Tipper de setter opp en egen medaljeliste for bare langrenn og skiskyting. Og Hockey selvsagt.

janesaj

Legg inn av janesaj »

startelver skrev: ons jan 19, 2022 4:32 pm Er ikke Sverige med på listen altså ? Tipper de setter opp en egen medaljeliste for bare langrenn og skiskyting. Og Hockey selvsagt.
Hvis du klikker deg inn på linken, vil du se at Sverige er nummer ni på listen.

startelver

Legg inn av startelver »

janesaj skrev: ons jan 19, 2022 5:27 pm
startelver skrev: ons jan 19, 2022 4:32 pm Er ikke Sverige med på listen altså ? Tipper de setter opp en egen medaljeliste for bare langrenn og skiskyting. Og Hockey selvsagt.
Hvis du klikker deg inn på linken, vil du se at Sverige er nummer ni på listen.
7-5-6

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Intervallhall skrev: ons jan 19, 2022 3:28 pm

Dette er siste vurderingen til Gracenote før OL.
Takk. Er det muligheit til å finne ut kven som vinner gull, sølv og bronse i kvar øvelser?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Den offisielle tv-vignetten:


Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

21 gull til Norge, ja ja...

Jeg frykter nok at sårbarheten, eller avhengigheten av enkeltutøvere, er i overkant stor når man nesten kan gå ut fra at covid(tester) vil sette noen ut av spill både før og under lekene. Skulle Klæbo, Riiber eller Johaug bli rammet, ryker 3-4 mulige gull med hver av dem.

I tillegg ser jeg ikke akkurat for meg at det som virker å være et slags gentlemen's agreement omkring bruken av fluorprodukter vil forhindre russerne (med flere) i å bruke ethvert tilgjengelig middel under skiene, på samme måte som de heller ikke ellers har hatt noen påviselige hemninger når det gjelder det å ty til ulovlige metoder.

Kanskje har de rett, de som sier at lovlige produkter vil fungere like bra på de føreforholdene som er i vente, kanskje har de ikke det. Det vil i alle fall forbause meg om ikke Bolsjunov, Loginov m.fl. kommer til å ha veldig gode ski.

Jeg tipper 11 norske gull, fordelt omtrent som følger: 5 i langrenn, 2 i skiskyting, 2 i kombinert, 2 i alpint. Dette er halvveis basert på pessimisme som livsholdning, noe jeg kan anbefale, ettersom det gir en mange positive opplevelser, og halvveis på optimisme, som jeg bare kan fraråde.

Hvordan det enn går blir dette nok et OL i et meningsløst landskap, et vakuum i forhold til alt som heter tradisjon og folkelig forankring. Gleder meg allerede til 2026 og Cortina d'Ampezzo - inshallah.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»